text_structure.xml 27.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam wszystkich. Stwierdzam kworum oraz, wobec niewniesienia zastrzeżeń, przyjęcie protokołu z posiedzenia nr 12. Porządek obrad został państwu dostarczony. Jeśli jest taka potrzeba, może być uzupełniony o punkt „Sprawy różne”, ale proszę pamiętać, że musimy zakończyć nasze posiedzenie do godz. 9, bo wtedy rozpoczynają się obrady plenarne Sejmu. Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła proponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania Komisji do dnia 11 marca 2008 r. Przypominam, że następne plenarne posiedzenie Sejmu jest zaplanowane na 12 i 13 marca. O przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy proszę pana ministra Artura Ławniczaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArturŁawniczak">Wszystkie informacje dotyczące projektu ustawy o ARiMR wraz z projektami aktów ustawodawczych zostały przekazane paniom i panom posłom. Nie mamy żadnych dodatkowych uwag i myślę, że można przejść do pierwszego czytania tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Prosimy jednak o uzasadnienie i omówienie projektu ustawy, ponieważ po to jest nasza Komisja, żeby jej przedstawić uzasadnienie, dlaczego w ogóle taki projekt został zgłoszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekKorzeniowski">Niestety, panie ministrze, ale w art. 39 Regulaminu Sejmu RP jest napisane: „1) Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.”. Z tego wynika jasno, że będzie pan musiał przedstawić uzasadnienie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArturŁawniczak">W związku ze zmianą zasad udzielania pomocy państwa, wprowadzoną w przepisach wspólnotowych, konieczne jest dostosowanie do nich przepisów krajowych regulujących to zagadnienie. Dlatego jest potrzebne określenie na nowo zadań wykonywanych przez ARiMR, a polegających na udzielaniu pomocy państwa. Ze względu na dużą liczbę zmian, które zostały dotychczas wprowadzone w obecnie obowiązującej ustawie, podjęto decyzję o przygotowaniu projektu nowej ustawy o ARiMR. W projektowanej ustawie w stosunku do obecnie obowiązujących regulacji proponuje się rezygnację z tych form pomocy, które już nie są stosowane przez Agencję i nie zostały zgłoszone do notyfikacji przez Komisję Europejską.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ArturŁawniczak">Dotyczy to pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć warunkujących wykorzystanie posiadanej bazy produkcyjnej gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej w celu rozpoczęcia lub zwiększenia produkcji; pomocy na realizację przedsięwzięć tworzących nowe miejsca pracy dla mieszkańców wsi w obszarach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, a także miast do 20 tys. mieszkańców; pomocy finansowej w zakresie rozwoju infrastruktury techniczno-produkcyjnej na terenach wiejskich, w tym na budowę wodociągów, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, budowę i modernizację dróg gminnych i dróg powiatowych inwestycje z zakresu gospodarki odpadami stałymi (te formy pomocy są obecnie udzielane z funduszy unijnych); pomocy finansowej na restrukturyzację jednostek badawczo-rozwojowych prowadzących prace na rzecz rolnictwa i gospodarki żywnościowej; przedsięwzięć w zakresie podnoszenia lub zmiany kwalifikacji zawodowych mieszkańców wsi w obszarach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, doradztwa rolniczego i informacji rolniczej oraz wdrażania i upowszechniania rachunkowości w gospodarstwach rolnych realizowanych przez organizacje rządowe, samorządowe i pozarządowe; powstawania i tworzenia towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w rolnictwie; rozwoju infrastruktury informatycznej banków spółdzielczych; zakupu obligacji banków regionalnych emitowanych w celu restrukturyzacji należności kredytowych zrzeszonych w nim banków spółdzielczych; finansowania wydatków związanych z rejestracją i wyposażeniem w środki techniczne grup producentów owoców i warzyw; udzielania pomocy na tworzenie funduszu operacyjnego dla wpisanych do rejestru uznanych grup producentów owoców i warzyw; wypłacania rekompensat finansowych z tytułu niewprowadzania do obrotu owoców i warzyw; udzielania dopłat do powierzchni upraw roślin wykorzystywanych na cele energetyczne.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ArturŁawniczak">Jednocześnie w projektowanej ustawie proponuje się, żeby ARiMR udzielała wsparcia w zakresie: inwestycji w rolnictwie i przetwórstwie produktów rolnych; przedsięwzięć warunkujących wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej po szkodach spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi; poprawy struktury agrarnej, w tym zwłaszcza tworzenia i powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego; powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków; rozwoju rolnictwa ekologicznego i edukacji w zakresie ekologii; kształcenia mieszkańców wsi uprawnionych do otrzymywania pożyczek i kredytów na zasadach określonych w przepisach o pożyczkach i kredytach studenckich; realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa i przetwórstwa produktów rolnych lub ze wspólnej polityki rolnej; przygotowania wniosku o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych lub gwarantowanych tradycyjnych specjalności pierwotnych produktów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ArturŁawniczak">Proponuje się, aby wymienione wyżej wsparcie było realizowane przez ARiMR w takich formach, jak obecnie, a mianowicie w formie dopłat do odsetek od kredytów bankowych, częściowej spłaty kredytu bankowego, gwarancji lub poręczeń spłaty kredytów bankowych, udziału w finansowaniu poszczególnych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ArturŁawniczak">Pomoc krajowa, która będzie udzielana na podstawie projektowanej ustawy, nie podlega kumulacji z pomocą udzielaną w ramach programów pomocowych współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#ArturŁawniczak">Ze względu na to, że regulacje ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych obejmują swoim zakresem również zastępców Prezesa Agencji, w projektowanej ustawie było konieczne wskazanie organu uprawnionego do powoływania i odwoływania zastępców Prezesa ARiMR. Proponuje się, żeby był nim Prezes Rady Ministrów. Na mocy obecnie obowiązujących przepisów dyrektorzy oddziałów regionalnych oraz kierownicy biur powiatowych nawiązywali stosunek pracy na postawie powołania. Biorąc pod uwagę znaczną rolę w funkcjonowaniu ARiMR dyrektorów komórek organizacyjnych w Centrali Agencji i ich zastępców, a także zastępców dyrektorzy oddziałów regionalnych, proponuje się, aby również ich stosunki pracy powstawały na podstawie powołania. Z tego względu było niezbędne rozstrzygnięcie kwestii stosunków pracy osób pełniących te funkcje, które zostały nawiązane na mocy dotychczasowych przepisów. Aby zachować ciągłość tych stosunków pracy, proponuje się, żeby stały się one z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy stosunkami pracy na podstawie powołania. Natomiast stosunki pracy innych pracowników Agencji zatrudnionych w komórkach organizacyjnych w Centrali ARiMR, oddziałach regionalnych oraz biurach powiatowych, nawiązane na mocy dotychczasowych przepisów, po wejściu w życie projektowanej ustawy nie ulegną zmianie, gdyż uchylenie dotychczas obowiązującej ustawy, na mocy której została utworzona Agencja, nie wpływa na jej istnienie, a jedynie na zakres jej zadań, sposób ich wykonywania oraz na jej organizację. W tym zakresie prezes Agencji, dyrektorzy oddziałów regionalnych oraz kierownicy biur powiatowych stosują przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego i są organami administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ArturŁawniczak">Pozostałe przepisy merytoryczne zawarte w projektowanej ustawie, a mianowicie dotyczące umarzania w całości lub w części, rozkładania na raty lub odraczania terminu spłat wierzytelności ARiMR oraz sprzedaży wymagalnych wierzytelności Agencji w związku z realizacją jej zadań ustawowych, w przypadku trwałej utraty przez jej dłużników zdolności do spłaty zadłużenia, nie odbiegają w zasadzie od dotychczasowych regulacji w tym zakresie. Projektowane przepisy w zakresie umarzania, rozkładania na raty lub odraczania terminu spłaty wierzytelności Agencji, dotyczą wyłącznie wierzytelności ARiMR z tytułu wykonywania przez nią zadań finansowych wyłącznie z krajowych środków publicznych, zwłaszcza pomocy krajowej. Dotychczasowe przepisy w tym zakresie obejmowały jedynie wierzytelności Agencji pochodzące ze Środków Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa. Przepisów tych nie stosuje się do umarzania, rozkładania na raty lub odraczania terminu płatności wierzytelności przypadających Agencji z tytułu pomocy udzielanej w ramach programów finansowanych z funduszy UE.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#ArturŁawniczak">Tyle uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKalemba">Chodzi mi o art. 4 ust. 3, gdzie jest napisane, że Agencja realizuje zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w zakresie tworzenia i powiększania gospodarstw rodzinnych, w szczególności przez dopłatę do odsetek od kredytów bankowych lub częściową spłatę udzielonego kredytu, ale kwota kredytu nie może przekraczać 90% nabywanej nieruchomości. Tymczasem na posiedzeniach naszej Komisji w czasie poprzedniej kadencji Sejmu dowiedzieliśmy się, że te zasady będą obowiązywać do końca 2009 r., a potem wejdą w życie unijne przepisy, gdzie te proporcje będą odwrócone i wartość kredytów na zakup nieruchomości, m. in. gruntów, nie będzie przekraczać 10%. A na nasz wniosek, żeby przedłużyć te korzystne warunki na następne lata, usłyszeliśmy odpowiedź, że najbardziej takiemu rozwiązaniu są przeciwne Niemcy. Stąd pytanie, do kiedy będą obowiązywać obecnie obowiązujące przepisy?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławKalemba">Kwestię umorzeń dosyć precyzyjnie reguluje art. 25. Bardzo mi się podoba, że jest tam zapisany limit 15 tys. zł, bo do umorzenia wierzytelności powyżej tej kwoty jest wymagana zgoda Ministra Finansów. Ale podobna instytucja, jaką jest Agencja Nieruchomości Rolnych, umarza wierzytelności w wysokości dziesiątków milionów złotych. Czy również w jej przypadku nie warto się zastanowić nad podobnym rozwiązaniem, jak w ustawie o ARiMR? Przypomnę, że ANR na mocy jednoosobowej decyzji prezesa spisała na straty setki milionów złotych, co, moim zdaniem, nie jest normalne i proszę pana ministra o zwrócenie na tę sprawę uwagi w czasie prac nad ustawą o zasobach nieruchomości rolnej Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechPomajda">Proszę o szersze uzasadnienie zawartej w projekcie ustawy propozycji powoływania zastępców Prezesa ARiMR przez Prezesa Rady Ministrów. Nie ukrywam, że ta propozycja bardzo mnie zaskoczyła i dlatego proszę o wyjaśnienie, z czego ona wynika. Uważam, że powoływany przez premiera Prezes, który, jak zresztą państwo podkreślają w jednym z wcześniejszych przepisów, kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz, wykonuje zadania przy pomocy zastępców, dyrektorów oddziałów regionalnych oraz kierowników biur powiatowych, powinien mieć możliwość doboru całego zespołu, pozostałych członków kierownictwa ARiMR. Tak było od powołania Agencji, co dawało możliwość doboru zespołu Prezesowi, który odpowiada za pracę Agencji, i co ograniczało w pewnym stopniu upolitycznianie stanowisk wiceprezesów. A po tej zmianie będziemy mieć do czynienia z wyraźnym upolitycznieniem całego Zarządu Agencji. Rząd nie jest przecież powołany na wieczne czasy i kolejne jego zmiany będą powodować zmianę całego składu zarządu ARiMR, a nie tylko prezesa, który (nie do końca się z tym zgadzam, ale tak jest w praktyce) w jakimś stopniu, niestety, pełni funkcję polityczną. Natomiast to w żadnym wypadku nie powinno dotyczyć wiceprezesów, którzy odpowiadają za poszczególne piony merytoryczne Agencji. Dlatego zwracam panu ministrowi uwagę na ten przepis i proszę o szersze uzasadnienie jego przesłanek. Jeśli nie na dzisiejszym posiedzeniu naszej Komisji, to w czasie prac podkomisji. Bo to jest jeden z bardziej drażliwych punktów tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WojciechPomajda">Druga interesująca mnie sprawa, to art. 41, gdzie jest napisane, że minister właściwy do spraw rozwoju wsi może odwołać zastępców Prezesa Agencji powołanych przed dniem wejścia w życie ustawy. Proszę o uzasadnienie tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LeszekKorzeniowski">Kto z państwa posłów chciał jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych. W takim razie proszę stronę rządową o odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ArturŁawniczak">Uwaga dotycząca kwot umarzanych przez ANR jest bardzo cenna. Kierownictwo MRiRW postara się o to, żeby zasady, podobne do zastosowanych w rozpatrywanym projekcie ustawy, wprowadzić również w ANR.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o możliwość zakupu ziemi, przepisy, o które pytał pan poseł Stanisław Kalemba, obowiązują do końca 2009 r. Ale na zakup ziemi można przeznaczyć tylko 10% kwoty, do której może być stosowana dopłata.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ArturŁawniczak">W przypadku art. 41, to ma on na celu uporządkowanie spraw kadrowych w ramach nadzoru Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nad Agencją. Natomiast uzasadnienie dotyczące powoływania zastępców Prezesa ARiMR przedstawimy na piśmie na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofJurgiel">Mam pytanie dotyczące art. 4, gdzie jest napisane, że zadaniem Agencji „jest wspieranie”. A, moim zdaniem, Agencja jest raczej powołana do realizacji jakichś zadań, a nie do wspierania. I czy ten katalog zapisany w art. 4 nie jest za wąski?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofJurgiel">Jak rozumieć politykę państwa w zakresie rolnictwa? Który dokument dotyczący tej sfery gospodarki rząd obecnie realizuje lub ma zamiar realizować? Czy istnieje dokument „Polityka państwa w zakresie rolnictwa”? Bo w tej kadencji Sejmu nie został przedstawiony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBabalski">Wracam do spraw kadrowych. W jakim trybie będą zawierane stosunki pracy z dyrektorami oddziałów regionalnych Agencji? Podam przykład – w oddziale w Olsztynie nastąpiła zmiana dyrektora. Powołano nowego, a później ogłoszono konkurs. Dlatego nie wiem, czy będą ogłaszane konkursy, czy też dyrektorzy będą powoływani? Jeśli mają być powoływani, to po co został ogłoszony konkurs?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArturŁawniczak">Sprawy kadrowe reguluje art. 12, gdzie jest napisane, że nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Agencji jest otwarty i konkurencyjny. Chodzi o to, żeby wszyscy chętni mogli zgłosić się i uczestniczyć w konkursie, żeby było to proces dostępny dla wszystkich. A więc te osoby są powoływane, ale zgodnie z Kodeksem pracy. Czyli jest podpisywana umowa o pracę, ale w trybie powołania. A konkurs obowiązuje, żeby stosowane procedury były przejrzyste. Jednak w sposób jednoznaczny reguluje te kwestie dopiero rozpatrywana ustawa. Obecnie może to odbywać się bez konkursu, natomiast większość dyrektorów jest powoływana w drodze konkursu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o użyte w art. 4 ustawy sformułowanie „wspieranie”, to jest one równoznaczne ze sformułowaniem „dotuje”. Od wielu lat wspieranie oznacza jednoznacznie dotowanie wszystkich zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofJurgiel">Pozostało bez odpowiedzi pytanie o dokument dotyczący polityki państwa w zakresie rolnictwa. Czy jest taki dokument? Czy rząd przyjął jakiś dokument dotyczący polityki rolnej państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RomualdAjchler">Ja chciałem się zapytać o to samo, co pan poseł Krzysztof Jurgiel, bo to jest trafne pytanie. Czy jest jakiś dokument dotyczący polityki rolnej obecnego rządu? Ale moje pytanie zmierza do czegoś innego, a mianowicie do tego, czy pan poseł Krzysztof Jurgiel zostawił taki dokument?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panie pośle, pytania kierujemy do obecnego ministra, a nie poprzedniego. Pan poseł Krzysztof Jurgiel chciał jednak odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofJurgiel">Pan Romuald Ajchler nie był posłem w poprzedniej kadencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RomualdAjchler">Nie byłem i dlatego pytam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofJurgiel">Informuję pana, że listopadzie 2005 r. rząd przyjął dokument „Program działań rządu na 100 dni”, nie tak jak obecny, który nic nie przyjął i nic nie zrobił. A MRiRW przyjęło w pierwszym miesiącu pracy program działania resortu na 4 lata, w którym wymieniono 180 zadań. Ten dokument również jest dostępny. Zostały w nim opracowane karty dla poszczególnych zadań, zawierające sposób ich realizacji i finansowania. Był to program rolny „Prawa i Sprawiedliwości”. A na koniec kadencji przedstawiłem informację na piśmie dotyczącą realizacji zadań z półrocza pełnienia przeze mnie funkcji ministra. Później ją panu dostarczę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RomualdAjchler">Nie chodzi mi o pół roku, tylko o te całe dwa lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofJurgiel">Ale ja byłem ministrem pół roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RomualdAjchler">W każdym razie będę miał świetne porównanie tego, co pan zrobił przez 2 lata, bo nie ukrywam, że moja ocena jest krytyczna. Zresztą niedawno wyraziłem ją publicznie w pana obecności, a więc nie jestem dwulicowy. Ale w każdym razie będę miał dobry dokument do porównania z dokonaniami obecnego rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dobrze, panie pośle, przyniosę panu te dwa dokumenty, ale z tego, co wiem, to rząd premiera Jarosława Kaczyńskiego przedstawił informację ze swojej dwuletniej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję za tę polemikę. Niniejszym informuję Komisję, że w dniu wczorajszym złożyłem u Marszałka Sejmu wniosek o przeprowadzenie debaty (notabene jest to jeden z wniosków pana posła Romualda Ajchlera)...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RomualdAjchler">Dziękuję za taką szybką reakcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LeszekKorzeniowski">...a więc złożyłem wniosek o przeprowadzenie na sesji plenarnej Sejmu debaty na temat rolnictwa. I taka debata ma się odbyć może jeszcze w marcu, a na pewno w kwietniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RomualdAjchler">Właśnie na tę debatę przydałby się taki dokument z dwuletniej pracy poprzedniego rządu. Nie było mnie wtedy w Sejmie i nie wiem, co tu żeście kombinowali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panie pośle... Proszę pana ministra o zabranie głosu i przechodzimy do dalszej części posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ArturŁawniczak">Rząd realizuje program działań na następne trzy tysiące dni. Myślę, że było to czytelnie przedstawione w ostatnim okresie i wszyscy mieli okazję usłyszeć o planowanych przedsięwzięciach. Jeśli chodzi o obszar rolnictwa, to realizujemy działania z zakresu Wspólnej Polityki Rolnej oraz działania z zakresu wsparcia krajowego. I na bieżąco skutecznie wdrażamy działania Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jak wiem, to będzie odrębny temat posiedzenia tej Komisji. Już 3 marca będzie uruchomione działanie „Ułatwienie startu młodym rolnikom”. Jest przyśpieszenie w stosunku do wcześniej planowane terminów i myślę, że o innych działaniach będziemy mogli na bieżąco informować Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#LeszekKorzeniowski">Widzę, że zanosi się na dalszą dyskusję, a przypominam państwu, że jest za 25 minut godzina. 9. A jeszcze musimy powołać podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirZawiślak">Jedno krótkie pytanie. Żebyśmy nie żyli dobrą przeszłością, tylko tą przyszłością tysiąca dni, to może przed sejmową debatą o rolnictwie, którą zapowiedział pan przewodniczący Leszek Korzeniowski, otrzymalibyśmy rządowy dokument wskazujący kierunki jego działania planowane na te tysiąc dni, żebyśmy mogli lepiej się do tej debaty przygotować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panie pośle, ja dopiero wczoraj zgłosiłem wniosek o przeprowadzenie na sesji plenarnej Sejmu debaty na temat rolnictwa. Minister rolnictwa nawet jeszcze nie wie, że jest taki pomysł. Dlatego w tej chwili tylko informuję o tym fakcie, ale jestem przekonany, że kiedy dojdzie do takiej debaty, a zapewne dojdzie, to otrzymamy odpowiednie dokumenty.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#LeszekKorzeniowski">Udzielę głosu jeszcze tylko dwóm panom posłom i bardzo proszę już o zakończenie dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławStec">Panie ministrze, mówił pan o działaniu „Ułatwienie startu młodym rolnikom”. A czy będzie również przyśpieszone działanie dotyczące przetwórstwa rolnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RomualdAjchler">W nawiązaniu do tego, o czym mówił pan poseł Sławomir Zawiślak, przed tą debatą, którą załatwił pan przewodniczący Leszek Korzeniowski, prosiłbym o dokument zawierający plany rządu może nie na trzy tysiące, ale na półtora tysiąca dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dopiero zgłosiłem panu Marszałkowi Sejmu wniosek o przeprowadzenie debaty, jeszcze nic nie załatwiłem.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę pana ministra Artura Ławniczaka o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o dokumenty dotyczące planów rządu, to sądzę, że dostarczymy je w odpowiednim momencie wszystkim zainteresowanym posłom.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ArturŁawniczak">W odpowiedzi na pytanie pana posła Stanisława Steca mogę powiedzieć, że działania dotyczące przetwórstwa zostaną przyśpieszone w stosunku do pierwotnych planów. O terminie ich wdrożenia poinformujemy państwa na jutrzejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LeszekKorzeniowski">Ponieważ nie ma więcej pytań i głosów w dyskusji, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (druk nr 223). Ponieważ zawarte w nim propozycje rozwiązań wymagają szczegółowego rozpatrzenia, proponuję powołanie w tym celu podkomisji nadzwyczajnej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków tej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RomualdAjchler">Zgłaszam kandydaturę posła Wojciecha Pomajdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejPałys">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Kalemby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekWojtkowski">Zgłaszam kandydaturę posła Artura Dunina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#LeszekKorzeniowski">Zostały jeszcze zgłoszone kandydatury posłów Adama Krupy i Norberta Raby, a ja zgłaszam kandydaturę posła Józefa Klima.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zgłaszam kandydatury posłów Mieczysława Golby i Jarosława Żaczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LeszekKorzeniowski">Zostały do tej pory zgłoszone następujące kandydatury: z PiS – posłowie Mieczysław Golba i Jarosław Żaczek, z PSL – poseł Stanisław Kalemba, z LiD – poseł Wojciech Pomajda, ale z PO jest o jedną kandydaturę za dużo. Pan poseł Artur Dunin wycofuje swą kandydaturę, a więc PO będą reprezentować posłowie Adam Krupa, Norbert Raba i Józef Klim. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała proponowane kandydatury. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja wybrała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w następującym składzie: Mieczysław Golba, Jarosław Żaczek, Stanisław Kalemba, Wojciech Pomajda, Adam Krupa, Norbert Raba i Józef Klim.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#LeszekKorzeniowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z tego posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>