text_structure.xml 45.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, witam. Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Widzę, że niektórzy mieli kłopot z odnalezieniem miejsca spotkania Komisji. To taka zmiana logistyczna z zaskoczenia, czyli zawsze trzeba być odrobinę czujnym. Ale witam tych wszystkich, którzy już dotarli, mam nadzieję, że inni też odnajdą drogę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">W projekcie porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy sprawy, które wymienię.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">W punkcie pierwszym – pierwsze czytanie rządowego i poselskiego projektów ustaw o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3753 – to jest projekt rządowy, i druk nr 2469 – to jest projekt poselski, który w imieniu wnioskodawców zaprezentuje pani poseł Barbara Bartuś.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">W punkcie drugim przewidziane jest uchwalenie planu pracy Komisji na okres od dnia 1 lutego do 31 lipca 2011 r. Projekt takiego planu przygotowało prezydium i jest on do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Chciałbym także zaproponować uzupełnienie porządku dziennego o dwa punkty organizacyjne, mianowicie zmianę posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 3270, oraz o rządowej informacji na temat sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 1203.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Chciałbym także zaproponować, jeśli byłaby taka możliwość, zwłaszcza ze strony Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego, uzupełnienie składu podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi, w miejsce pana posła Mieczysława Kasprzaka, który został sekretarzem stanu w Ministerstwie Gospodarki. Dlatego odszedł z naszej Komisji. Chciałbym to zrobić, jeżeli będzie taka inicjatywa. Ale nie widzę jedynego przedstawiciela Polskiego Stronnictwa Ludowego w naszej Komisji, więc chyba ten punkt nie będzie dzisiaj możliwy do zrealizowania. To go odłożymy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, czy są uwagi do takiej propozycji porządku dzisiejszego posiedzenia? Uwag nie ma, zatem uznaję, że przyjęliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, zatem przystępujemy do realizacji porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#SławomirPiechota">Proszę pana ministra Marka Buciora o przedstawienie istoty projektu rządowego, zawartego w druku 3753.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedłożenie rządowe projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw jest projektem, który dotyczy zmian w czterech ustawach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekBucior">Są to zmiany typowo porządkowe. Nie ma wśród tych zmian jakiś – z punktu widzenia systemowego – zmian zasadniczych. Jeszcze raz chcę podkreślić, bardzo wyraźnie, są tylko zmiany porządkowe. Przejdę do ich omówienia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekBucior">W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych znosimy pewną nierówność, która wynika z różnego wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, ale znosimy tę nierówność w zakresie bardzo, ale to bardzo, wąskim, bo dotyczącym uchylenia przepisu zobowiązującego prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do odwołania ze stanowiska inspektora kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na wniosek głównego inspektora kontroli, osoby mającej ustalone prawo do emerytury lub renty. To jest jedna zmiana.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekBucior">Druga zmiana to jest zmiana dotycząca dostosowania do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 maja 2010 roku w zakresie zsynchronizowania przepisów dotyczących zwrotu nienależnie opłaconych składek i dochodzonych nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne. Tu, zgodnie ze wskazaniami Trybunału Konstytucyjnego, znosi się zróżnicowanie ochrony prawnej płatnika składek i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie wzajemnego dochodzenia składek nieopłaconych i nadpłaconych przez płatnika.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarekBucior">Może to będzie bardziej jasne, gdy omówię zmianę dotyczącą kolejnej ustawy, związanej właśnie ze wspomnianym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, a mianowicie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Istnieje konieczność zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej, poprzez zrównanie okresu przedawnienia zwrotu nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne z ubezpieczeniem społecznym. W ubezpieczeniu zdrowotnym obecnie występuje 5 lat, a w ubezpieczeniu społecznym obecnie występuje 10 lat. W obu przypadkach będzie występowało 10 lat. To jest zmiana w zakresie drugiej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarekBucior">Zmiana dotycząca ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych dotyczy stworzenia dla ubezpieczonego możliwości realizacji świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych we wszystkich placówkach medycznych mających umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a nie, jak dotychczas, tylko w placówkach wybranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w drodze konkursu ofert, co ogranicza i wydłuża dostęp do tych świadczeń. Chodzi o to, żeby w przypadkach szczególnych, gdy w ramach świadczenia wypadkowego należało w praktyce np. wprawić jakieś zęby osobie ubezpieczonej, ta osoba ubezpieczona mogła pójść do pierwszej lepszej placówki a nie tylko do wybranej w wyniku przetargu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, bo te przetargi są trudne do zrealizowania, tak samo jak konkursy są trudne do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarekBucior">Ostatnia zmiana dotyczy ustawy o emeryturach pomostowych. Polega na tym, że nadzór przeszedł od prezesa Rady Ministrów do ministra pracy i polityki społecznej. W ramach funkcjonującej ustawy o emeryturach pomostowych tworzenie rocznych planów finansowych Funduszu Emerytur Pomostowych i sprawozdawczości z ich wykonania dalej jest w zakresie działalności prezesa Rady Ministrów, a nie ministra pracy i polityki społecznej. Stąd też propozycja przeniesienia tych spraw do właściwości ministra pracy i polityki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarekBucior">To są wszystkie zmiany. Jeszcze raz podkreślam, to są zmiany porządkowe, niewywołujące skutków finansowych, ewentualnie, jakieś uproszczenia i zmniejszenie skutków finansowych poprzez nieorganizowanie konkursów, co ułatwi wszystkim życie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby wziąć udział w dyskusji? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SławomirPiechota">Zatem, stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SławomirPiechota">Informuję, iż nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie w sprawie tego projektu wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy – tym samym – do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia tytułu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że tytuł ustawy został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zdania wprowadzającego w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zdania wprowadzającego w art. 1? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zdanie wprowadzające w art. 1 zostało przyjęte. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wprowadzające w art. 1 zostało przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 1 w art. 1 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 1 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 2 w art. 1 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, nie ma zmiany nr 3, czyli art. 1 został przez Komisję rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zdania wprowadzającego w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zdania wprowadzającego w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zdanie wprowadzające w art. 2 zostało przyjęte. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wprowadzające w art. 2 zostało przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 1 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 1 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 2 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.34" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.35" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-3.36" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.37" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 3 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.38" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.39" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zdania wprowadzającego w art. 4.</u>
          <u xml:id="u-3.40" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zdania wprowadzającego w art. 4? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.41" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zdanie wprowadzające w art. 4 zostało przyjęte. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.42" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wprowadzające w art. 4 zostało przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-3.43" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 4.</u>
          <u xml:id="u-3.44" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 4? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.45" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 1 w art. 4 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.46" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 1 w art. 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.47" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2 w art. 4.</u>
          <u xml:id="u-3.48" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 4? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.49" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zmiana nr 2 w art. 4 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.50" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.51" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5.</u>
          <u xml:id="u-3.52" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 5? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.53" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 5 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.54" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.55" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6.</u>
          <u xml:id="u-3.56" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 6? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.57" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 6 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.58" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.59" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 7.</u>
          <u xml:id="u-3.60" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 7? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.61" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 7 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.62" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.63" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy, druk nr 3753.</u>
          <u xml:id="u-3.64" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem tego projektu?</u>
          <u xml:id="u-3.65" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaWójcik">Za projektem 27 głosów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, jednomyślnie przyjmujemy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3753.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji w tej sprawie był pan poseł Norbert Raba. Czy są inne propozycje? Czy ktoś z posłów sprzeciwia się tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę, pan poseł Norbert Raba został sprawozdawcą Komisji w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na przedstawienie opinii w sprawie tego projektu do dnia 25 stycznia bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy pierwszy punkt porządku dziennego, przystępujemy do kolejnego punktu, do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2469. Proszę o przedstawienie istoty tego projektu panią poseł Barbarę Bartuś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBartuś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność i zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, zawarty w druku nr 2469.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BarbaraBartuś">Szanowni państwo, ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych została przyjęta w październiku 1998 roku i od stycznia 1999 roku wprowadziła rewolucyjne zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych, m.in. wprowadziła zasadę, że do ubezpieczeń społecznych zaliczamy cztery ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BarbaraBartuś">Ustawa różnicowała zasady podlegania grup społecznych, które są zobowiązane do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BarbaraBartuś">Do 1998 roku wszyscy przedsiębiorcy, tak samo jak pracownicy, podlegali z mocy ustawy ubezpieczeniu chorobowemu. W ustawie zawarte były zasady określające, kiedy nie wypłaca się zasiłku chorobowego. Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą zalegała ze składkami, nie otrzymywała zasiłku chorobowego do czasu uregulowania zaległych składek.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#BarbaraBartuś">Od stycznia 1999 roku dla przedsiębiorców ubezpieczenie chorobowe stało się ubezpieczeniem dobrowolnym. W ten sposób zróżnicowano sytuację przedsiębiorców z sytuacją pracowników, gdyż fakt, czy ubezpieczenie jest obowiązkowe czy dobrowolne pociąga za sobą daleko idące skutki, m.in. właśnie związane z wypłatą zasiłków chorobowych. Nie tylko trzeba dłużej oczekiwać na uzyskanie prawa do zasiłku, czyli nie tylko wymagany jest dłuższy okres ubezpieczenia, ale także bardzo łatwo, poprzez pomyłkę w dokumentach czy zaniżenie wpłaty, czasami nieświadome, kolokwialnie mówiąc, „wypaść” z ubezpieczenia i otrzymać odmowę wypłaty zasiłku chorobowego. Ta sytuacja stała się bardzo dramatyczna w 1999 roku, kiedy te przepisy zostały wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#BarbaraBartuś">Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych w art. 14 daje płatnikom składek możliwość – w sytuacji „wypadnięcia” z ubezpieczenia – przywrócenia terminu zapłacenia składek. Od decyzji ZUS zależy, czy takie przywrócenie nastąpi. W 1999 roku ZUS nagminnie odmawiał przedsiębiorcom wypłacania zasiłku chorobowego, nawet jeżeli zaniżenie wpłaty było kilkuzłotowe czy opóźnienie było jednodniowe.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#BarbaraBartuś">W takich sytuacjach przedsiębiorcy odwoływali się do sądów i sądy w zasadzie wszystkim, którzy się do nich zwracali, przywracały prawo do zasiłku, jeśli wyrównali zaległości wobec ZUS.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#BarbaraBartuś">W tej sytuacji ZUS zmienił taktykę. Na dzień dzisiejszy 90% przedsiębiorców, którzy zwracają się do ZUS, otrzymuje przywrócenie prawa do zasiłku.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#BarbaraBartuś">Jednakże nie zmienia to faktu zróżnicowania sytuacji osób będących pracownikami i sytuacji przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#BarbaraBartuś">Mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy, w którym proponujemy, aby w znacznym stopniu powrócić do rozwiązań sprzed 1999 roku, unowocześniając je i dostosowując do obecnie obowiązującej ustawy. Proponujemy, aby przedsiębiorców i osoby z nimi współpracujące dodać do grupy osób wykonujących pracę spółdzielczą. Chodzi nam o to, aby każdy przedsiębiorca podlegał obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#BarbaraBartuś">Dlaczego tak dużo mówiłam o przywróceniu ubezpieczenia, a mniej o zabezpieczeniu chorobowym? Dlatego, że według danych, które posiadam, 90% przedsiębiorców podlega ubezpieczeniu chorobowemu, czyli opłaca składki. Pozostałe 10% przedsiębiorców, którzy nie podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu, są to najprawdopodobniej przedsiębiorcy, którzy – mimo że podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu czy wypadkowemu – nie opłacają w ogóle składek na ubezpieczenie, więc niecelowe jest, aby zgłaszali się do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#BarbaraBartuś">Jestem przekonana, że zmiana zasad podlegania przedsiębiorców ubezpieczeniu chorobowemu będzie korzystna, zarówno dla osób prowadzących działalność gospodarczą, jak również dla budżetu państwa, ponieważ w projekcie ustawy proponujemy, aby skorelować zasady wypłaty zasiłku chorobowego z zasadami przyjętymi przy ubezpieczeniu wypadkowym.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#BarbaraBartuś">Ubezpieczenie wypadkowe jest obowiązkowe, ale w momencie, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą nie ma opłaconych składek, przy określonej zaległości, nie otrzyma wypłaty z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Proponujemy, aby takie same zasady obowiązywały w ubezpieczeniu chorobowym, przy zasiłku chorobowym. Czyli płatnik, który zalegałby w momencie otrzymania zaświadczenia o niezdolności do pracy, jeżeli miałby jakieś zaległości w opłacaniu składek, musiałby je wyrównać, aby otrzymać zasiłek chorobowy. Czyli ta sytuacja byłaby całkowicie skorelowana z pozostałymi ubezpieczeniami, a szczególnie z ubezpieczeniem wypadkowym.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#BarbaraBartuś">Proponujemy dość długie vacatio legis dla ustawy, 90 dni. Rozumiemy, że zmiany, które proponujemy, wprowadziłyby konieczność przygotowania się Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do wykonania zapisów ustawy, w tym zmiany oprogramowania systemów informatycznych w ZUS.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#BarbaraBartuś">Uważam, że projektowana ustawa nie tylko nie obciąży Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ale przyniesie wręcz odwrotne skutki. Z własnego doświadczenia wiem, że osoby, które niekiedy wykorzystują ubezpieczenie chorobowe do otrzymywania zasiłku – w momentach nie tyle choroby, co jakiś przestojów – pilnują, żeby opłacać składki. Robią to z określonym zamiarem. Natomiast przedsiębiorcy, którzy głównie zajmują się tym, czym powinni się zajmować, czyli działalnością gospodarczą, nie zawsze do końca zwracają uwagę na wszystkie dokumenty. Oni muszą zarabiać, a załatwianie spraw w ZUS czy urzędzie skarbowym, to dla nich dodatkowe obciążenie. Nie zawsze wiedzą, jakie przepisy obowiązują. W mojej opinii projektowana ustawa przyniosłaby im duże ułatwienie.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#BarbaraBartuś">Skutki projektowanej ustawy byłyby także pozytywne dla budżetu państwa. Mam tu opinię Biura Analiz Sejmowych wydaną na podstawie danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z 10 stycznia 2011 roku, z której wynika, że w 2009 roku wpłynęło do ZUS 135.242 wnioski o przywrócenie terminu opłacania składki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, szanowni państwo, proszę o wyciszenie rozmów na sali lub o przeniesienie ich poza salę, aby pani poseł mogła swobodnie przedstawiać projekt ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraBartuś">To jest sytuacja, o której mówiłam na początku, że jeżeli płatnik zrobi jakąś pomyłkę w dokumentach, czy zaniży wpłatę, automatycznie traktuje się to jako przerwanie ubezpieczenia i aby mógł w przyszłości skorzystać ze świadczeń, musi uzyskać zgodę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na przywrócenie terminu płatności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BarbaraBartuś">We wspomnianej opinii uzyskałam informację, a wiem to też z własnych doświadczeń, że obsługa wniosków o przywrócenie terminu jest zarówno pracochłonna, jak i kosztowna dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Według informacji, obsługa jednego wniosku kosztuje 105 zł. A było ponad 135 tys. wniosków. Zatem koszt za jeden rok to ponad 14 mln zł, wydanych na obsługę wniosków o przywrócenie terminu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BarbaraBartuś">Co jest jeszcze ważne, co zaobserwowałam? Z roku na rok jest więcej wniosków o przywrócenie terminu opłacenia składek. W ciągu połowy 2008 roku wniosków było 57 tys., więc w ciągu roku byłoby to niewiele ponad 100 tys., w roku 2009 było już 135 tys. wniosków, a w pierwszej połowie 2010 roku było ponad 70 tys. wniosków. Zatem, ta skala narasta.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BarbaraBartuś">Chciałabym państwa posłów prosić o pochylenie się nad tym projektem. Podkreślam, że dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą, niewiele to zmieni. Jest to jedna z najniższych składek, porównywalna ze składką wypadkową. Składka na ubezpieczenie zdrowotnie jest dużo niższa niż składki na ubezpieczenie społeczne czy rentowe. W całości zarobków nie jest to składka znacząca.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BarbaraBartuś">Rozumiem, że ideą wprowadzenia dobrowolności płacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne była nasza chęć dania wolnego wyboru, natomiast istnieje oczekiwanie, żeby i inne ubezpieczenia były dobrowolne, a nie wprowadzamy dobrowolności, ani ubezpieczeń emerytalnych, ani ubezpieczeń rentowych, ani ubezpieczeń wypadkowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BarbaraBartuś">W moim przekonaniu zasadne jest, aby wszystkie cztery ubezpieczenia dla przedsiębiorców skorelować, żeby pracownik i osoba prowadząca działalność gospodarczą mieli takie same uprawnienia i takie same obowiązki. Taki jest cel tego projektu, o którego przyjęcie proszę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę o stanowisko rządu, które przedstawi pan minister Marek Bucior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekBucior">Szanowni państwo, sens przedłożenia zgłoszonego przez panią poseł sprawozdawcę Barbarę Bartuś jest następujący: dobrowolne ubezpieczenie chorobowe dla osób wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą ma stać się ubezpieczeniem obowiązkowym. To jest cała istota nowelizacji zaproponowanej przez panią poseł Barbarę Bartuś.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekBucior">Otóż, ubezpieczeni są ubezpieczeni, ale na swój wniosek. Wtedy też korzystają z dobrodziejstw ustawy. Mogą, nie muszą. Nie ma żadnego ograniczenia. Oznacza to tyle, że wprowadzenie obowiązkowości nie zwiększa ich praw, a jedynie nakłada nowy obowiązek, w formie obowiązku płacenia, co miesiąc, dodatkowej składki chorobowej, wynoszącej niecałe 50 zł, dokładnie 49,38 zł.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekBucior">Strona rządowa uznaje, że skoro ubezpieczeni mają takie prawo, to mogą z niego skorzystać, jeżeli mają taką wolę, jeżeli nie mają takiej woli, nie skorzystają, nie będą płacić składki, nie będą otrzymywać świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekBucior">Faktycznie w 2009 roku 90% osób ubezpieczonych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą dobrowolnie podlegało ubezpieczeniu chorobowemu, co świadczy o jego powszechności, ale – z jakichś przyczyn – 10% nie uznało za właściwe opłacanie składki w kwocie około 50 zł.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarekBucior">Faktycznie, nieterminowość, nieopłacenie składki, powoduje „wypadnięcie” z ubezpieczenia, ale z tym bardzo sobie dobrze radzą, zarówno Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jak i ubezpieczeni, ponieważ występują o wyrażenie zgody przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na przywrócenie terminu i 94,3% wniosków jest rozpatrywanych pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MarekBucior">W związku z tym, podsumowując, Rada Ministrów wnosi o odrzucenie tego projektu ustawy, ponieważ nakłada on dodatkowe obciążenia na ubezpieczonych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MarekBucior">Ponadto, w sukurs stanowisku Rady Ministrów przychodzi wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 listopada 2010 roku, a wiec wyrok świeży, sygnatura akt P 86/08. Trybunał Konstytucyjny wskazuje – przeczytam dokładnie dwa zdania – „Dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą wartością samą w sobie, służącą optymalizacji podejmowanych przez nie decyzji gospodarczych, pozostaje dobrowolność przystępowania i występowania z systemu ubezpieczenia chorobowego. Pozwala ona na większą swobodę dysponowania środkami finansowymi, w ramach prowadzonej przez nie działalności.” Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, pan minister tak szybko konkludował, że nie nadążyłem.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Pan poseł Stanisław Szwed, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuje, panie przewodniczący, odniosę się do wystąpienia pana ministra i do stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławSzwed">Pan minister powiedział, że 90% ubezpieczonych korzysta z dobrowolnego ubezpieczenia. Jeżeli porównamy to z materiałem, o którym mówiła pani poseł Bartuś, dotyczącym wniosków o opłacenie składki po terminie – znajdującym potwierdzenie w stanowisku rządu, z którego wynika, że w 2009 roku było 120 tys. wniosków, z których 95% rozpatrzono pozytywnie, czyli tylko 5% negatywnie – i połączymy to z kwotą 14 mln zł, stanowiącą koszty rozpatrywania tych wniosków, to wydaje się, że warto pochylić się nad tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławSzwed">Coś nie jest tak, jeżeli kruszymy kopie o 10%. Co by było w tym takiego złego, gdybyśmy wprowadzili obligatoryjny obowiązek opłacenia składki przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą? Uniknęlibyśmy znacznych kosztów, które ponosi Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przypuszczam, że koszty odwoływania się od tej decyzji byłyby znacznie mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#StanisławSzwed">Stąd wydaje się, że ta propozycja jest do rozpatrzenia. Dlatego wnoszę, panie przewodniczący, aby skierować projekt poselski do podkomisji i nad nim popracować. Kruszyć kopie o 10% przy kosztach, jakie ponosimy? Wydaje się, że warto by się nad tym pochylić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym uprzejmie prosić pana ministra o wyjaśnienie, do jakiej wysokości płaci się świadczenia chorobowe, czy są one ograniczone, jeśli chodzi o obecnie obowiązujące przepisy, zarówno dotyczące ubezpieczenia dobrowolnego jak i obowiązkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, kto jeszcze, spośród państwa posłów, chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę zgłoszeń. Zatem, bardzo proszę, panie ministrze, o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBucior">Przekażę głos pani Magdalenie Chmarze, pracownikowi Departamentu Ubezpieczeń Społecznych, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MagdalenaChmara">Osoby podlegające dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu, do których zaliczamy osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, podlegają ubezpieczeniu chorobowemu na nieco innych zasadach, jak osoby podlegające ubezpieczeniu obowiązkowemu. One deklarują podstawę wymiaru składek. Ta podstawa – jeśli chodzi o osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą – jest określona w taki sposób, że jest to 60% przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w roku następnym. Od tej podstawy odprowadzają składki. Od tej też podstawy, jeśli przystąpią do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, mają wyliczone swoje świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MagdalenaChmara">Gdybyśmy dla tych osób przyjęli obowiązkowe ubezpieczenie chorobowe, to w zależności od tego, jaką ubezpieczony zadeklarowałby podstawę wymiaru składek, taka byłaby podstawa wymiaru jego świadczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MagdalenaKochan">Po wyjaśnieniach pana ministra oraz dodatkowych wyjaśnieniach złożonych przez panią, współpracownicę pana ministra chciałam powiedzieć, że będzie bardzo trudno tłumaczyć, dlaczego coś, co było dobrowolne, ma być obowiązkowe.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MagdalenaKochan">W związku z powyższym, składam wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, padł wniosek dalej idący. Ten wniosek, o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu, poddam pod głosowanie w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MariaWójcik">Za wnioskiem 16 głosów, 11 głosów przeciwnych wnioskowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SławomirPiechota">Zatem, przyjęliśmy wniosek o odrzucenie projektu ustawy zawartego w druku 2469 o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SławomirPiechota">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji w sprawie tego projektu była pani poseł Agnieszka Hanajczyk. Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec mojej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę. Zatem pani poseł Agnieszka Hanajczyk będzie sprawozdawcą Komisji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do punktu 3 porządku dziennego, zmiana posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji. Oj, przepraszam, przystępujemy do punktu 2, uchwalenie planu pracy Komisji na okres od dnia 1 lutego do 31 lipca 2011 roku.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SławomirPiechota">Projekt planu pracy Komisji państwo otrzymaliście, czy są uwagi do tego projektu? Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po pierwsze, pytanie, czy natłok ważnych projektów spowodował, że sprawozdanie dotyczące projektu, który był skierowany do laski marszałkowskiej w listopadzie 2007 roku, jest w planie pracy dopiero w lipcu tego roku? Mam na myśli sprawozdanie o małoletnich ofiarach wojny. Ten projekt mógł być rozpatrzony wcześniej, tu nic się już nie wydarzy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszTomaszewski">Druga sprawa, uprzejma prośba. Dzisiaj podkomisja stała do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi zakończyła prace nad przygotowaniem komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie, na wniosek strony rządowej. W związku z powyższym, chciałbym uprzejmie prosić o uwzględnienie, ewentualnie, rozpatrzenia w lutym tego komisyjnego projektu nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">Panie przewodniczący, ten projekt pana podkomisji planujemy rozpatrzyć 3 lutego. Jest wpisany w terminarz następnego posiedzenia. Mając informacje, że prace nad tym projektem są zaawansowane, wpisaliśmy go w porządek obrad następnego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SławomirPiechota">Natomiast projekt dotyczący małoletnich ofiar wojny jest bardzo trudnym projektem. Pani poseł Magdalena Kochan prowadzi uzgodnienia z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, poszukując formuły kompromisowej. Nie wydaje się, żeby szybko udało się nam wypracować formułę umożliwiającą rozstrzygnięcie.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SławomirPiechota">Nie chcemy się spieszyć z prostym rozstrzygnięciem, żeby odrzucić ten wniosek, widząc jeszcze pewne szanse znalezienia jakiejś formuły kompromisowej. Dlatego wyznaczyliśmy ten odleglejszy termin w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AnnaBańkowska">Jest to problem, ponieważ jest to inicjatywa naszego klubu i całe środowisko potencjalnych beneficjentów tej ustawy pisze nieustająco do nas listy. Potencjalni beneficjenci przychodzą też do naszych biur prosząc o to, żeby wpłynąć na Komisję Polityki Społecznej i Rodziny, aby pilnie rozpatrzyła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AnnaBańkowska">Jest to problem, powiedziałabym, nie tylko moralny, ale i formalnie trudny do udźwignięcia. Pan poseł Tomaszewski jest posłem upoważnionym do reprezentowania tej grupy osób, stąd słusznie zwraca uwagę na bardzo odległy termin, bo jeszcze pół roku będziemy się borykać z tą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Pani przewodnicząca, w pełni to rozumiejąc, mam prośbę, abyśmy podczas najbliższego posiedzenia prezydium Komisji o tej sprawie porozmawiali.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SławomirPiechota">Niestety, w tej chwili – na inne posiedzenie – musiała wyjść pani poseł Magdalena Kochan, a chciałbym, żeby uczestniczyła w tej rozmowie, żebyśmy mogli precyzyjnie przyjąć plan dalszego postępowania z tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani poseł Wargocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TeresaWargocka">Panie przewodniczący, chciałam się do pana zwrócić ponownie z prośbą, żeby wyjaśnić kwestię ustawy o Korpusie Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej, której przedstawicielem wnioskodawców był pan minister Stasiak, ponieważ środowiska kombatanckie zwracają się do nas z zapytaniem, jaki jest los tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#TeresaWargocka">Pan przewodniczący mówił mi kilka tygodni temu, że jest to kwestia korespondencji pomiędzy Komisją a Kancelarią Prezydenta RP. Prosiłabym, żeby wyjaśnić, czy ta ustawa będzie dalej procedowana. Jeśli nie będzie procedowana, chcielibyśmy złożyć to jako projekt klubowy. Proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Przekazałem prośbę do pani minister Wójcickiej o wyznaczenie przedstawiciela prezydenta w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TeresaWargocka">Ale jeżeli minęło już kilka miesięcy, to proszę ponowić, bo nie rozmawiamy tu o terminach, proszę o ponowienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPiechota">Przekazałem taką prośbę, to mogę powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#TeresaWargocka">Jaki okres minął już od tej prośby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirPiechota">Około dwóch miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SławomirPiechota">Czy są dalsze uwagi do planu pracy? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że plan pracy, w formie zaproponowanej w projekcie, został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że plan pracy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#SławomirPiechota">Jak państwo wiecie, plan pracy ma bardzo ramowy charakter, dlatego że w praktyce bardzo często musimy dopasowywać bieg prac Komisji do potrzeb wynikających z wpływających projektów czy rozpatrywanych dokumentów. Zatem przyjęliśmy plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, kolejny punkt porządku dziennego to taki, że istnieje potrzeba zmiany posła sprawozdawcy lub posłów sprawozdawców w dwóch sprawach.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#SławomirPiechota">Sprawozdawcą Komisji w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 3270, oraz rządowej informacji na temat sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 1203, był pan poseł Witold Kochan. Był on sprawozdawcą obu tych projektów. Został burmistrzem Gorlic w ostatnich wyborach samorządowych. Dlatego odszedł z parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#SławomirPiechota">Proponuję po konsultacjach, aby w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 3270, wyznaczyć na sprawozdawcę Komisji pana posła Jerzego Ziętka.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#SławomirPiechota">Natomiast w sprawie rządowej informacji na temat sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 1203, proponuję wyznaczyć na sprawozdawcę Komisji panią poseł Annę Bańkowską.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#SławomirPiechota">Czy są inne propozycje? Bardzo proszę, pan poseł Stanisław Szwed.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławSzwed">Proponuję panią poseł Barbarę Bartuś, jest z Gorlic, a więc z tej samej miejscowości, co poseł Kochan. Myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że pochodzenie z tej samej ziemi rodzinnej byłoby ważnym argumentem. Jednak proponowałbym, zważywszy na charakter tego sprawozdania, powierzyć je panu posłowi Ziętkowi.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś sprzeciwia się propozycji, żeby sprawozdawcą poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 3270, był pan poseł Jerzy Ziętek? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała pana Jerzego Ziętka jako sprawozdawcę poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 3270.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś sprzeciwia się zamiarowi powierzenia pani przewodniczącej Annie Bańkowskiej sprawozdania Komisji w sprawie rządowej informacji na temat sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 1203? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że pani przewodnicząca Anna Bańkowska została sprawozdawcą Komisji w sprawie rządowej informacji na temat sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, druk nr 1203.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#SławomirPiechota">Zatem obie sprawy Komisja powierzyła nowym sprawozdawcom.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, ostatnia kwestia, uzupełnienie składu podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Miejsce przypada Polskiemu Stronnictwu Ludowemu. Rozumiem, że nie ma tu głębokich dylematów. W miejsce pana posła, teraz już ministra, sekretarza stanu, pana Mieczysława Kasprzaka może wejść tylko pan poseł Piotr Walkowski.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, zatem pan Piotr Walkowski zostaje włączony do składu podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#SławomirPiechota">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>