text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich gości i państwa posłów. W dzisiejszym porządku obrad mamy do rozpatrzenia poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz poselskiego projekty ustawy o formach opieki nad dziećmi do lat 5. Są to druki nr 3377, 3398 i 3671. Czy są uwagi dotyczące porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek. Podczas drugiego czytania zgłoszono 12 poprawek. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o informację, które poprawki należy głosować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanCichy">Dziękuję bardzo. Z naszej strony pojawia się propozycja, aby poprawki nr 1, 4, 5, 6, 7 i 11 zostały rozpatrzone łącznie. Są to zmiany redakcyjne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Poprawki nr 1, 4, 5, 6, 7 i 11 głosujemy łącznie. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że propozycja Biura Legislacyjnego została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Powyższe poprawki zostały zgłoszone przez Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego. Czy ktoś w imieniu Klubu chciałby uzasadnić poprawki? Nie słyszę. Czy pan minister mógłby odnieść się do zaproponowanych zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBucior">Dziękuję bardzo. Są to poprawki redakcyjne. W związku z tym nie mamy żadnych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Nie ma żadnych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBucior">Popieramy powyższe poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zarekomendowania poprawek nr 1, 4, 5, 6, 7 i 11? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zarekomendowały powyższe poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 2. Zmiana została zgłoszona przez Klub Poselski Polska jest Najważniejsza. Bardzo proszę, pan poseł Zbysław Owczarski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbysławOwczarski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, zgodnie z proponowanym art. 4 w projekcie ustawy, opieka w żłobku sprawowana jest nad dziećmi od 20 tygodnia życia. Poprawka zmierza do ograniczenia maksymalnej liczby dzieci, które tworzą grupę. Proponujemy, aby grupa liczyła maksymalnie 5 dzieci, bądź 4 w przypadku, w którym w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne. Ze względu na jakość sprawowanej opieki chcemy ograniczyć liczbę dzieci w jednej grupie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są pytania? Nie słyszę. Czy strona rządowa chce zabrać głos? Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekBucior">Poprawka wiąże się z koniecznością stworzenia większej liczby miejsc pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Po wypowiedzi pana ministra, proponuję negatywnie zarekomendować powyższą poprawkę. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirPiechota">20 głosów za, 22 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do procedowania nad poprawką nr 3. Czy pan minister chce odnieść się do proponowanej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBucior">W pełni popieramy poprawkę. Pierwotnie projekt zakładał, że burmistrz i prezydent będą mogli dokonać wizytacji lokalu. Ponadto mogą sprawdzić czy są zapewnione bezpieczne warunki do wykonywania opieki nad dziećmi. Obecnie są do tego zobligowani. Wydaje się, że nie ma sensu wpisywać dodatkowych zobowiązań w art. 24. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Zostało to wprowadzone jednoznacznie do art. 25. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zarekomendowania poprawki nr 3? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SławomirPiechota">Zmiany nr 4, 5, 6 i 7 zostały rozpatrzone. Przechodzimy do poprawki nr 8. Bardzo proszę, pan minister Marek Bucior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBucior">Jest to poprawka o charakterze redakcyjnym. Została wyłączona z łącznego głosowania, ponieważ Biuro Legislacyjne ma wątpliwości natury legislacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Pan mecenas przed posiedzeniem Komisji zgłaszał propozycję dokonania korekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBucior">Może oddam głos panu naczelnikowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#OlgierdPodgórski">Poprawka zmierza do doprecyzowania, o jaką umowę aktywizacyjną chodzi. Zaproponowany przepis nie rozwiewa wątpliwości, dlatego prosimy o korektę poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirPiechota">W art. 49 ust. 5 pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie: „Rodzic dziecka korzysta z ulgi na podstawie umowy aktywizacyjnej, o której mowa w art. 61c ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 26 października 2006 r. z osobą bezrobotną w celu wykonywania pracy zarobkowej w gospodarstwie domowym lub…”. Czy w tym trybie możemy dokonać korekty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BogdanCichy">Panie przewodniczący jest to korekta redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SławomirPiechota">Dziękują bardzo. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej rekomendacji powyższej poprawki? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie rekomendują poprawkę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 9. Czy ktoś chciałby uzasadnić poprawkę? Bardzo proszę, pani poseł Beata Mazurek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BeataMazurek">Jest to zmiana, o której mówiłam podczas poprzedniego posiedzenia. Pozwala na dofinansowanie zadań gminy z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3 i zwiększa możliwą dotację do 70%. Druga zmiana dotyczy rozliczenia dotacji do 31 sierpnia następnego roku budżetowego w sytuacji, w której zadanie obejmuje budowę, adaptację lub modernizację lokalu, w którym będzie sprawowana opieka instytucjonalna nad dziećmi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister Marek Bucior, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBucior">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bezpośrednio przed posiedzeniem Komisji rozmawiałem z panią minister Majszczyk. Uczulała mnie, że zwiększenie wartości z 50 do 70% będzie wymagało po stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pamiętania o tym, że w budżecie nie będzie dodatkowych środków.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekBucior">Możliwe, że w niektórych przypadkach kwoty zostaną zwiększone, ale automatycznie w inny miejscu środki zostaną ucięte. Może oddam głos panu dyrektorowi Dariuszowi Atłasowi z Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę o stanowisko Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DariuszAtłas">Sprawa kluczowa dotyczy parytetu dofinansowania zadania własnego, jakim jest prowadzenie żłobków przez gminę. Rada Ministrów przystała na propozycję doraźnego działania w postaci finansowania w proporcji 50:50. W ramach ust. 1, który jest powtórzeniem przepisów z art. 58 ustawy przedstawionej przez rząd, program resortowy lub program rządowy realizowany i dofinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej może być prowadzony w ramach ust. 1. Ust. 2 zakłóca ten parytet, mówiąc, że budżet państwa może wyłożyć do 70% środków. Budzi to zastrzeżenia. Ponadto w ust. 4 rozumiem, że propozycja rozliczania dotacji jest w innych warunkach niż ma to zastosowanie powszechne. Dotyczy to elementów, które są rozłożone w czasie. Proszę zwrócić uwagę, jeżeli dysponent budżetowy dofinansowuje jakieś zadanie, to ma to na względzie. Budżet zapewnia ciągłość finansowania w ramach nowej perspektywy. Jeżeli podejmuje się decyzję o finansowaniu inwestycji w danym roku, to należy mieć na uwadze, że należy ją dokończyć. W związku z tym ust. 4 zakłóca konsekwencje finansów publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Podczas ostatniego posiedzenia poruszaliśmy powyższy problem. Podzielam zdanie Ministerstwa Finansów i proponowałbym utrzymanie poprzedniego stanowiska. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SławomirPiechota">22 głosy za, 22 głosy przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogdanCichy">Wynik głosowania jest 22 głosy za i 22 głosy przeciw. W związku z tym rekomendacja Komisji jest negatywna, ponieważ poprawka nie uzyskała większości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 10. Bardzo proszę, pan minister Marek Bucior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekBucior">Prosiłbym pana naczelnika Olgierda Podgórskiego o wyjaśnienie różnicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#OlgierdPodgórski">Zgodnie z art. 62 gmina jest zobowiązana do dokonywania sprawozdań finansowo-rzeczowych z całego zadania polegającego na sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3. Poprawka zmierza do ograniczenia działania, które finansowane są wyłącznie w formie dotacji celowej. Oznacza to, że minister nie będzie dysponował wiedzą na temat liczby nowo powstających instytucji opieki nad dzieckiem do lat 3. Zwracam uwagę, że mamy świadomość, że jest to zadanie własne gminy. W przypadku innych zadań występuje sprawozdawczość zaproponowana w obecnym brzemieniu art. 62.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani poseł Ewa Drozd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#EwaDrozd">Nie zgadzam się z panem naczelnikiem. Jest kilka form sprawozdawczości, które pozwolą zdobyć wiedzę na temat żłobków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani poseł Halina Rozpondek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HalinaRozpondek">Zgłaszałam powyższą poprawkę podczas poprzedniego posiedzenia. Zmiana jest niezgodna z konstytucją i zasadami ustrojowymi. Gmina nie podlega kontroli wojewody pod względem finansowym i rzeczowym, tylko prawnym. W zakresie zadań zleconych może podlegać kontroli w kwestii finansowej. Stąd pojawiła się ta poprawka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pani dyrektor Anna Wiśniewska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AnnaWiśniewska">Proszę państwa, nie chodzi o kontrolę. Nie jest to kontrola prowadzona przez wojewodę, tylko sprawozdawczość. Są to dane statystyczne zbierane z poziomu gminy. Umożliwią nam ocenę sytuacji w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Halina Rozpondek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#HalinaRozpondek">Zgadzam się, ale nie można napisać w ustawie, że zobowiązuje się gminę do sprawozdawczości. Można było to sformułować zupełnie inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BogdanCichy">Poprawka ma posiadać brzmienie: „w zakresie dotacji zleconej”. Czy w obrocie Prawa finansowego występuje pojęcie dotacji zleconej? Z tego, co mówił pan naczelnik można zrozumieć, że chodzi o dotacje przeznaczoną na realizację zadań zleconych. W związku z tym można odnieść wrażenie, że poprawka zbudowana jest w sposób wadliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan przewodniczący Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WaldyDzikowski">Prosiłbym, aby porozumieć się w tej materii i spróbować znaleźć kompromisowe rozwiązanie problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, odnoszę podobne wrażenie. Intencje są słuszne, natomiast redakcja poprawki jest nie do przyjęcia. Proponuję odrzucić poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec negatywnej rekomendacji poprawki nr 10? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#SławomirPiechota">Poprawka nr 11 została już rozpatrzona. Przechodzimy do pracy nad poprawką nr 12. Bardzo proszę, pan poseł Piotr Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrWalkowski">W art. 74 pkt 1 podaje się tryb zatrudnienia pracowników w żłobkach. Proponujemy dodanie pkt 1a, który będzie zawierał sposób zatrudnienia i zasady dla pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których proponujemy przepisy o pracownikach samorządowych. Dla pracowników żłobków zatrudnionych w niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej miałby zastosowanie Kodeks pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Pan minister Marek Bucior, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekBucior">W pełni się z tym zgadzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 12? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie rekomendują poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#SławomirPiechota">Zakończyliśmy pracę nad poprawkami. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą obu Komisji była pani poseł Ewa Drozd. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani poseł Ewa Drozd.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam do dnia 20 grudnia bieżącego roku termin na przedstawienie opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>