text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Polityki Społecznej i Rodziny. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013. Są to druki nr 3579 i 3644. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Podczas drugiego czytania projektu ustawy zgłoszono 12 poprawek. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o ocenę powyższych poprawek. Które zmiany będziemy mogli głosować łącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzemysławSadłoń">Przemysław Sadłoń z Biura Legislacyjnego. Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy rozpatrywać poprawki w kolejności, w jakiej zostały przedstawione w materiale, którym dysponujemy. Trzy poprawki będą wymagały zgrupowania i rozstrzygnięcia w jednym głosowaniu. Powyższa uwaga została ujęta w materiałach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzemysławSadłoń">Jeżeli chodzi o poprawki dotyczące art. 11, to będzie zachodzić bezprzedmiotowość pomiędzy tymi zmianami. Zgłosimy nasze uwagi podczas rozpatrywania pierwszej z nich, a wątpliwości będziemy zgłaszali przy rozpatrywaniu konkretnych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Które z poprawek należy głosować łącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzemysławSadłoń">Są to poprawki zawarte w punktach 9, 10 i 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania powyższych poprawek. Zmiana nr 1 zaproponowana została przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturGórski">Jest to sugestia, w której proponujemy wykreślić Narodowy Fundusz Zdrowia. Powyższa kwestia została wielokrotnie omawiana podczas prac Komisji. Wydaje się, że są przesłanki, które przemawiają za tą poprawką. Mam nadzieję, że spotka się ona z poparciem obu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałBoni">Konsekwentnie uważamy, że nie powinniśmy dokonywać zmian. Narodowy Fundusz Zdrowia jest w podobnej sytuacji jak wiele innych instytucji. Myślę, że powinien podlegać procesowi racjonalizacji zatrudnienia. Jeśli w toku prac będą pojawiać się uwagi, czy analizy przedstawione przez NFZ, to w trybie odwołania poprzez art. 16 na pewno będzie to wykorzystane. Wnioskujemy o odrzucenie poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 1. Kto jest za pozytywną opinią dla powyższej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SławomirPiechota">16 głosów za, 25 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 2. Jest to zmiana zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Bardzo proszę, pani poseł Teresa Piotrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Proponujemy w art. 3 po pkt. 2 dodać pkt. 2a w brzmieniu: „Jednostek organizacyjnych: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej”. Jest to wynik wczorajszej dyskusji. Wydaje się, że nie ma żadnych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Bańkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo. Nie rozumiem, dlaczego zgłoszono powyższą poprawkę. W sprawozdaniu Komisji jest przecież wniosek mniejszości. Wystarczyło poprzeć nasz wniosek mniejszości, a nie zgłaszać dodatkową poprawkę, której treść jest taka sama. Eliminuje się przez to inicjatorów tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałBoni">Jeśli chodzi o merytoryczną treść poprawki, to nie ma żadnych zastrzeżeń. Podobnie było we wczorajszym wniosku mniejszości. Prezentowała go pani poseł Łybacka. Zobowiązałem się do przeanalizowania i sprawdzenia, na ile zachodziłaby kolizja pomiędzy działaniami związanymi z ustawami modernizacyjnymi, które dotyczą Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a działaniami racjonalizującymi zatrudnienie. W wyniku analizy uznaję, że powyższa poprawka jest do przyjęcia. Powinniśmy pamiętać o wszystkich, którzy inicjowali ten proces.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Berek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejBerek">Pozwalam sobie zwrócić uwagę, że poprawki mają podobną intencję. Różnią się natomiast treścią. We wniosku mniejszości było sformułowanie o „jednostkach Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej”, a w dzisiejszej poprawce mamy zwrot o „jednostkach organizacyjnych”. Trzeba było mieć pewność, czy jest to ten sam zakres podmiotowy. Bardzo przepraszam, ale analizując wniosek mniejszości, zastanawialiśmy się czy wszystkie jednostki Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej będą traktowane jako jednostki organizacyjne będące pracodawcami. Zwracam uwagę, że powyższe zmiany nie są jednakowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad zmianą nr 2. Jest poprawka, która została zgłoszona zgodnie z intencją posłów. Pan minister potwierdza zgodność merytoryczną poprawki. Czy Biuro Legislacyjne może przedstawić swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AnnaBańkowska">Powiem jeszcze jedno zdanie. W sprawozdaniu mamy wniosek mniejszości. W związku z tym, jaki jest sens wnoszenia poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Przed minutą pan minister przedstawił różnice. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o ocenę powyższej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzemysławSadłoń">Przepraszam, ale nie za bardzo wiem co mamy ocenić. Powyższe zmiany różnią się jednym wyrazem. Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy poprawek, to według mnie poprawki są zbieżne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 2. Kto jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SławomirPiechota">36 głosów za, 1 przeciw i 5 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 3. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturGórski">Chcemy, aby z działania ustawy wyłączyć jednostki prokuratury. Prokuratura należy do szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, który jest w trakcie przeobrażeń. Wydaje się, że działanie ustawy będzie negatywnie wpływało na funkcjonowanie prokuratury.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałBoni">Rozmawiałem z Prokuratorem Generalny i szukaliśmy optymalnego rozwiązania tej sprawy. Proponowałbym nie zmieniać przepisów w projekcie. Jesteśmy umówieni z przedstawicielami prokuratury na spotkanie, aby znaleźć optymalne rozwiązania dla przeobrażeń i restrukturyzacji zatrudnienia, która jest planowana w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanWidacki">Zabieram głos w kwestii porządkowej. Chciałem zwrócić uwagę, że prokuratura nie jest częścią wymiaru sprawiedliwości. Prokuratura niestety, ale nie wymierza sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzemysławSadłoń">Mamy uwagę o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Zgodnie z ustawą o prokuraturze, wydaje się, że powinno się mówić o „jednostkach organizacyjnych prokuratury”, ponieważ takim sformułowaniem posługuje się ustawa. Jeżeli wnioskodawcy wyrażą zgodę, a Komisje nie będą miały nic przeciwko, to uwzględnimy taką uwagę w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#SławomirPiechota">16 głosów za, 26 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Jest to poprawka zgłoszona w imieniu Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego. Bardzo proszę, pan poseł Walkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PiotrWalkowski">Proponujemy, aby w art. 3 dotychczasową treść zaznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu „Przepisów ustawy nie stosuje się także do jednostek, w których do dnia 31 grudnia 2010 wprowadzono system zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami Normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz system przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym, stanowiącym część systemu zarządzania jakością”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałBoni">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rozumiem argumentację związaną z powyższą poprawką. Wydaje się, że trudno obecnie oceniać wyniki wprowadzenia norm, o których mówił wnioskodawca. Prowadzi to do nierównej sytuacji w stosunku do innych instytucji. Na pewno będziemy brali pod uwagę powyższy element w związku z wykorzystaniem art. 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 4. Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#SławomirPiechota">20 głosów za, 23 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArturGórski">Poprawka pokazuje proces łączenia zakładowych organizacji związkowych oraz uzgadniania kryteriów wyboru pracowników, którzy mają zostać zwolnieni.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MichałBoni">Podtrzymujemy nasze wcześniejsze stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 5. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#SławomirPiechota">17 głosów za, 26 głosów przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do pracy nad poprawką nr 6. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ArturGórski">Powyższą poprawką przywracamy konstytucyjność projektu ustawy. Z działania ustawy wyłączeni zostają pracownicy mianowani, czyli ci, którzy mają nabyte prawa ochrony w stosunku pracy. Prosimy, aby dać szanse elicie polskiej administracji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałBoni">Proponuję odrzucić poprawkę. Chciałem zwrócić uwagę, że argument dotyczący konstytucjonalności jest mocno przesadzony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 6. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#SławomirPiechota">18 głosów za, 25 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne w kwestii poprawki nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jeżeli chodzi o poprawki nr 7 i 8, to dotyczą tego samego artykułu. W podobny sposób regulują tą samą materię. Chcielibyśmy zauważyć, że poprawka nr 8 jest szersza, jeżeli chodzi o zakres normowania. Prosimy, aby głosowanie nad powyższymi zmianami odbyło się odwrotnie, czyli najpierw poprawka nr 8, a następnie poprawka nr 7. Przyjęcie poprawki nr 8 spowoduje negatywną rekomendację dla poprawki nr 7. To oczywiście zostanie uwzględnione w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec takiej zmiany? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#SławomirPiechota">Proszę o przedstawienie poprawki nr 8. Pan poseł Artur Górski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ArturGórski">Chodzi o sytuację, w której przepisy ustawy nie miały zastosowania dla pracowników, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt. 1 ustawy o związkach zawodowych oraz pracowników będących społecznymi inspektorami pracy. Z jednej strony liderzy związków zawodowych, a z drugiej społeczni inspektorzy pracy powinni zostać objęci szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#SławomirPiechota">Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichałBoni">Panie przewodniczący, szanowni państwo, od początku prac nad tym dokumentem przedstawiałem swoje stanowisko i opisywałem historię konsultacji w tej materii. Podtrzymuję stanowisko rządowe. Mogę tylko powiedzieć, że przyjmiemy wyrok parlamentu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 8. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#SławomirPiechota">17 głosów za, 24 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Bardzo proszę, pan poseł Piotr Walkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrWalkowski">Poprawka jest identyczna, jak zmiana zgłoszona wczoraj. Ponadto będzie głosowana jako wniosek mniejszości. Przewodniczący Żelichowski wyraża pewną nieufność w stosunku do mojej osoby, dlatego zgłosił powyższą poprawkę. Przyjmuję to do wiadomości, ponieważ w ostatnim okresie pojawiły się informacje, że trafiłem do innego klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#SławomirPiechota">Panie pośle, są to kwestie niedotyczące zgłoszonej poprawki. Przechodzimy do głosowania. Czy jest to zgłoszenie poprawki? Czy pan poseł wyraził swój prywatny pogląd? Klub zgłaszał w drugim czytaniu poprawkę i moim zdaniem powinniśmy ją zaopiniować.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PiotrWalkowski">Nie mogę występować przeciwko przewodniczącemu klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#SławomirPiechota">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 7. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#SławomirPiechota">18 głosów za, 24 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#SławomirPiechota">Poprawka nr 9 powinna zostać rozpatrzona z poprawkami 10 i 12. Bardzo proszę, pani poseł Teresa Piotrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#TeresaPiotrowska">Powyższe poprawki dotyczą wprowadzenia w życie ustawy i zmian terminów w art. 15, 16 i 22. Wszystko zostało uzgodnione ze stroną rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałBoni">Ponieważ padały pytania dotyczące tego, czy będzie dostatecznie dużo czasu na wszystkie procedury, to zgodnie z zapowiedzią dokonaliśmy analizy kalendarza. Uważamy, że ustawę można wdrożyć z dniem 1 lutego 2011 r. Dwa miesiące przewidziano na uzupełnianie brakujących dokumentów i benchmarking. Ponadto na analizę wniosków będzie ok. dwa i pół miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 9, 10 i 12? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje jednomyślnie rekomendują przyjęcie poprawek nr 9, 10 i 12.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#SławomirPiechota">Pozostała nam do rozpatrzenia poprawka nr 11. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#ArturGórski">Jest to poprawka, która miała przywrócić przepis rządowy. Pod wpływem konsultacji z Biurem Legislacyjnym trochę ją przerobiliśmy. Chodziło o dostosowanie przepisów do wymogów ustawy. Mamy pytanie do Biura Legislacyjnego, jak brzmiał początkowy przepis w projekcie rządowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MichałBoni">Tak brzmiał nasz pierwotny przepis, ale pod wpływem Biura Legislacyjnego uznaliśmy, że dla dobra sprawy nie będziemy podtrzymywać naszego stanowiska. Decyzja należy do Biura Legislacyjnego i do państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzemysławSadłoń">Rzeczywiście uwagi zostały zgłoszone. Chodziło głównie o pkt. 1 w ust. 4. Nadal podtrzymujemy nasze wątpliwości. Jeżeli chodzi o konstytucyjne wymogi dotyczące przepisów związanych z wydaniem rozporządzenia, to tego typu regulacja jest bardzo wątpliwa. Mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której powstałby problem normowania pewnych regulacji w akcie podustawowym. Naszym zdaniem rozporządzenie nie byłoby już tylko aktem stricte wykonawczym.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzemysławSadłoń">Tak jak zwrócił uwagę pan poseł wnioskodawca, poprawka zawiera pewne uchybienia legislacyjne. Nie zawiera konsekwencji terminologicznych. Ponadto w innych przepisach projektu, chodzi o art. 16 ust. 1, art. 19 ust. 1 oraz art. 22 te konsekwencje nie są wykazane. W art. 19 i 22 chodzi o odesłania do tej jednostki redakcyjnej. W przypadku art. 16 ust. 1 i 2 nie ma adekwatnego sformułowania treści tych ustępów. W naszym przekonaniu tego rodzaju korekty nie będą dotyczyły meritum poprawki.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzemysławSadłoń">Jeżeli wnioskodawca przychyli się do nich i połączone Komisje podzielą zdanie, że nie ma to wpływu na meritum poprawki, to uznamy za dopuszczalną korektę na tym etapie prac. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ArturGórski">Prosiłbym, aby Biuro Legislacyjne wskazało błędy redakcyjne. Co do zarzutu konstytucyjności, to muszę stanąć w obronie rządu, ponieważ odnosi się to do założenia, w który pan premier mógłby rozporządzeniem wskazać wszystkie jednostki jako zwolnione z procesu racjonalizacji. Podsumowując rozporządzeniem mógłby uchylić ustawę. Wydaje się, że mogą pojawić się sytuację, w których szef jakiegoś urzędu wykaże panu premierowi, że dany urząd powinien zostać zwolniony a nie znalazł się w ustawie. Prosiłbym o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzemysławSadłoń">„Zwolnione z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia”. Tak brzmiał pierwotnie pkt 1 ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#SławomirPiechota">Panie pośle, bardzo proszę mówić do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#ArturGórski">Ust. 4 pkt 1 brzmiałby następująco: „Prezes Rady Ministrów w terminie do dnia 31 lipca 2011 r. może określić w drodze rozporządzenia jednostki: zwolnione z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia w ramach racjonalizacji zatrudnienia; uprawnione do ograniczenia redukcji zatrudnienia w ramach racjonalizacji zatrudnienia do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6 wraz ze wskazaniem tego poziomu; zwolnione z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie ustalonym zgodnie z art. 6.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#SławomirPiechota">Proszę państwa, poprawki zgłaszane w drugim czytaniu zawsze wywołują niepokój. Jeszcze więcej wątpliwości wprowadziłaby sytuacja, w której uzupełnilibyśmy powyższą poprawkę o kolejne korekty. W moim przekonaniu jest to działanie bardzo wątpliwe. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzemysławSadłoń">Chcemy zweryfikować pogląd na powyższą sprawę. Analiza zgłoszonej poprawki i jej konsekwencji może budzić wątpliwości. Biorąc oczywiście pod uwagę etap procesu legislacyjnego, na którym jesteśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#ArturGórski">Dobrze. Pozostawmy to, tak jak jest obecnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanWidacki">Z prawnego punktu widzenia wydaje się to niedopuszczalne, że Prezes Rady Ministrów miałby uprawnienia do wyłączenia działania ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#SławomirPiechota">14 głosów za, 28 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#SławomirPiechota">Musimy dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Biernacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Na posła sprawozdawcę proponuję pana przewodniczącego Piechotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został Sławomir Piechota. Dziękuję bardzo, będę na tym etapie sprawozdawcą z prac naszych Komisji. Wyznaczam termin do 2 grudnia do godz. 12.00 dla przedstawienia przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych opinii o zgodności z prawem UE.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>