text_structure.xml 24.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia Komisji mamy dwa punkty. Pierwszy punkt dotyczy rozpatrzenia sprawozdania podkomisji stałej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1511). Drugi punkt porządku dziennego to rozpatrzenie przedstawionego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej dokumentu: „Sprawozdanie z realizacji zadań ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych” (druk nr 930).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do przedstawionego porządku dziennego posiedzenia Komisji? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Nie ma uwag. Zatem przyjmuję, że Komisja zaakceptowała porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do jego realizacji. Proszę o przedstawienie sprawozdania podkomisji stałej panią przewodniczącą poseł Izabelę Katarzynę Mrzygłocką. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, podkomisja stała na posiedzeniu w dniu 20 maja 2009 roku zajmowała się projektem ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. Podczas dyskusji zaproponowano odrzucenie projektu ze względu na wiele wątpliwości dotyczących przede wszystkim statusu osoby, która ukończyła 50 rok życia. Zgodnie z propozycją, każda osoba, która ukończyła 50 lat, mogłaby korzystać ze środków Funduszu Pracy. W związku z tym sformułowano wniosek podkomisji o odrzucenie tego projektu. Wniosek uzyskał większość podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę pani przewodnicząca Joanna Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Dziękuję. Może uzupełnię. Rzeczywiście, posiedzenie podkomisji się odbyło. Nie było ono specjalnie długie. Tak naprawdę, zajęliśmy się pierwszym artykułem projektu ustawy. Po stwierdzeniu, że jest on niezrozumiały dla części posłów, postawiono wniosek o odrzucenie projektu. Na podstawie niezrozumienia treści sformułowano wniosek o odrzucenie projektu. Oczywiście, większość zdecydowała, że ten projekt został odrzucony. Jednak chciałam przypomnieć, że projekt zawiera jeszcze wiele innych propozycji rozwiązań. Było to pierwsze posiedzenie podkomisji, na którym, tak naprawdę, nie było pracy nad poszczególnymi artykułami projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Pierwszy raz spotkałam się z taką sytuacją, w której po zapoznaniu się z pierwszym artykułem projektu zrezygnowano z przedyskutowania kolejnych kwestii zawartych w projekcie. Rozumiem, że taka jest moc partii, które mają większość w parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JoannaKluzikRostkowska">Chciałam tylko przypomnieć, że w związku z tym w ogóle nie było dyskusji na temat zasadności zniesienia limitu dorabiania. Na 370 tys. emerytów i rencistów limit ten nie dotyczy 30 tys. Pozostali emeryci i renciści albo pracują na czarno, albo w ogóle nie pracują. Myślę, że proponowane rozwiązania byłyby dobrym narzędziem, aby wyciągać ludzi z szarej strefy. W ogóle nie pochyliliśmy się nad postulatem zgłaszanym, nie tylko przez Klub Prawa i Sprawiedliwości, ale również przez opinię publiczną.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JoannaKluzikRostkowska">A mianowicie chodzi o to, aby osoby, które są na emeryturze i pracują, nie musiały odprowadzać składki rentowej. Nie będą one bowiem korzystać już z żadnego świadczenia rentowego, bo są na emeryturze. To, co dzisiaj jest świadczeniem emerytalnym – składka emerytalna i składka rentowa, byłoby traktowane jako dodatkowa składka emerytalna.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JoannaKluzikRostkowska">Również nie dyskutowaliśmy na temat propozycji dotyczącej korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych. Chodzi o to, żeby pracodawca mógł opłacać abonament medyczny dla osób po 50 roku życia.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JoannaKluzikRostkowska">Rozumiem, że niedługo wpłynie do Sejmu kolejny projekt rządowy dotyczący aktywizacji zawodowej osób po 50 roku życia. Wiem, że został skierowany do konsultacji międzyresortowych. Wiem też, że nie wzbudził on entuzjazmu ani pracodawców, ani związków zawodowych. Jest traktowany jako rozwiązanie bardzo fragmentaryczne.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JoannaKluzikRostkowska">Jestem przekonana, że to, do czego próbowaliśmy państwa przekonać, tworzyłoby pewną całość, zarówno z pierwszym przedłożeniem rządowym, jak i z projektem, nad którym dyskutujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JoannaKluzikRostkowska">Rozumiem, że państwo nie jesteście zainteresowani nie tylko tym projektem, ale też rozmową na temat poszczególnych rozwiązań. Chciałam więc zapytać, jak rząd wyobraża sobie realizację założeń Strategii Lizbońskiej? Jej zapisy są bardzo jednoznaczne. Mówią o tym, że do roku 2010 powinniśmy osiągnąć wskaźnik – 60 proc. osób aktywnych zawodowo. Jeżeli mówimy o aktywności zawodowej między 55 a 64 rokiem życia, to średnia w Unii Europejskiej wynosi – 46 proc., a średnia w Polsce wynosi – 25 proc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo za głos w dyskusji. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Czy pani minister w tej sprawie? Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławaOstrowska">Stanowisko rządu odnośnie do przedłożonego projektu jest negatywne. Jak wspominaliśmy, propozycje zawarte w projekcie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczą dokładnie tematyki tej ustawy. Zostały one właściwie skonsumowane w obowiązującej od 1 lutego br. znowelizowanej ustawie. Natomiast pozwolę sobie nie zgodzić się z panią poseł. Strategia Lizbońska zaleca krajom członkowskim dążenie do osiągnięcia tego wskaźnika, ale to nie znaczy, że wszyscy bezwzględnie muszą go osiągnąć w określonym czasie. Sytuacja jest różna w poszczególnych krajach Unii. Sposób osiągnięcia tych celów jest ściśle określony i zdefiniowany w nowym Krajowym Programie Reform. To jest ta rzecz ze Strategii Lizbońskiej do realizacji w latach 2009–2011. Prace są kontynuowane. Służy temu również rządowy Program aktywizacji osób po 50. roku życia – „Solidarność pokoleń – 50+”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy pani przewodnicząca Mrzygłocka jeszcze w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Chciałam podkreślić, że rzeczywiście zajęliśmy się pierwszym artykułem. Wtedy postawiono wniosek podkomisji o odrzucenie projektu. Natomiast o wszystkich, albo prawie o wszystkich sprawach, o których mówiła pani poseł Joanna Kluzik-Rostkowska, rozmawialiśmy na posiedzeniu Komisji. Dyskutowaliśmy na temat składki dla emerytów. Opinia rządu była negatywna. Dlatego już na posiedzeniu podkomisji na ten temat nie rozmawialiśmy, ponieważ wiedzieliśmy, jakie jest stanowisko rządu. Natomiast rozmawialiśmy i skupiliśmy się nad pierwszym artykułem. W związku z tym, że było do niego bardzo wiele wątpliwości zaproponowano wniosek o odrzucenie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Poddaję wniosek podkomisji pod głosowanie. Proszę pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. To jest zła praktyka. To naprawdę jest zła praktyka, że dyskwalifikujemy projekt po dyskusji nad jednym artykułem. To nie był projekt wymagający nadzwyczajnych działań podkomisji. Ma siedem artykułów. W takiej sytuacji nawet gdybyście państwo nie akceptowali kwestionowanego artykułu, to można go zmienić, można odrzucić. Jeśli Komisja nie przedstawia sprawozdania, które daje nam obraz przepracowania całego projektu ustawy, to jest to zła taktyka. Myślę, że potrzebujemy podstawowej, organicznej pracy na posiedzeniach podkomisji. Liczymy, że najbardziej robocze kwestie zostaną przepracowane na posiedzeniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaRafalska">Jeżeli tak będziemy robić to nie ma sensu kierowanie projektów do podkomisji. Tylko w pierwszym czytaniu od razu odrzućmy je na podkomisji. Nie traćmy swojego czasu, nie udawajmy, że w Sejmie rządzi matematyka, a nie argumenty i racjonalne zachowania. Może to będzie bardziej uczciwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Poddaję wniosek podkomisji pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem wniosku podkomisji za odrzuceniem projektu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirPiechota">Kto jest przeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SławomirPiechota">Kto się wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaWójcik">17 głosów – za, 14 głosów – przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że wniosek podkomisji został przyjęty. Powinniśmy wybrać sprawozdawcę Komisji w tej sprawie. Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była przewodnicząca podkomisji stałej pani poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Zatem pani poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka będzie sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji. Przechodzimy do rozpatrywania punktu drugiego. Jest nim – rozpatrzenie przedstawionego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej dokumentu pt. „Sprawozdanie z realizacji zadań ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych” (druk 930).</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, otrzymaliście „Sprawozdanie z realizacji zadań ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych”. Pozwolę sobie pokrótce w kilku zdaniach przedstawić najważniejsze rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławDuda">Przedstawienie sprawozdania Sejmowi jest obowiązkiem ustawowym wynikającym z art. 20. ustawy – „Rada Ministrów przedstawi Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. sprawozdanie z działania ustawy za okres od dnia jej wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2007 r.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Panie ministrze, to jest pierwsze sprawozdanie z realizacji ustawy. Rozpatrujemy je bardzo późno w porównaniu z terminem, w jakim wpłynęło do Sejmu. Dlatego proponuję, aby pan minister skoncentrował się na kwestiach, które mają skutek dla przyszłości oraz obecnie w obszarze spółdzielni socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławDuda">Dobrze, zamierzałem to uczynić. Dziękuję za aprobatę. Nie będę rozszerzał wypowiedzi o historię, bo wiadomo, że sprawozdanie dotyczy lat 2006–2007. W tym czasie w Polsce zostało zaktywizowanych w ramach procesów integracji 12.808 jednostek organizacyjnych w sensie organizacji pozarządowych działających w tym obszarze. Jest to dość pokaźna liczba. Niemniej jednak trzeba powiedzieć, że w niektórych obszarach nie jest ona aż tak bardzo imponująca, jak wynikałoby to z podanej liczby.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JarosławDuda">Chciałem przypomnieć, że w Polsce powstały nowe podmioty ekonomii społecznej. Mam tutaj na myśli centra integracji społecznej działające od 2004 roku, które są instytucjami przygotowującymi do działalności w formie spółdzielni socjalnych. Na koniec 2007 roku było 55 podmiotów. Obecnie liczba ich, niestety, lekko się zmniejszyła, czyli jest ich 50. To są także kluby integracji społecznej i spółdzielnie socjalne.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JarosławDuda">Według stanu na 28 lutego 2008 roku, w Krajowym Rejestrze Sądowym było zarejestrowanych 149 spółdzielni socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JarosławDuda">Funkcjonują również ośrodki wspierania spółdzielni socjalnych, które działają w sferze praktycznej w formule spółdzielczości socjalnej. Działają one przy pomocy programu Ministra Pracy i Polityki Społecznej pt. „Wspieranie rozwoju spółdzielczości socjalnej”. W 2007 roku działało ich 10.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JarosławDuda">W Polsce powstało około 70 spółdzielni socjalnych. Odnośnie do profilu ich działalności oraz modelu organizacyjnego warto podkreślić, że spółdzielnie socjalne działają w różnych sferach życia społeczno-ekonomicznego. Mają one charakter lokalny oraz osiągają różne wyniki swej działalności.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JarosławDuda">Podejmowane przez spółdzielnie socjalne rodzaje działalności gospodarczej koncentrują się na dwóch obszarach: usług rynkowych – 88 proc. działających spółdzielni socjalnych oraz działalności wytwórczej – 12 proc.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JarosławDuda">W strukturze organizacyjnej spółdzielni socjalnych dominował model pięcioosobowych grup członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JarosławDuda">W monitoringu wskazano na ważną rolę ośrodków wspierania spółdzielni socjalnych. To jest program Ministra Pracy i Polityki Społecznej – „Monitoring ustawy o spółdzielniach socjalnych”.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#JarosławDuda">Sądzę, że najważniejsze wnioski, o które pan przewodniczący pyta – są uwzględnione w ostatnio znowelizowanej ustawie, którą Sejm przyjął w dniu 7 maja 2009 roku. Prowadzony monitoring spółdzielni socjalnych doprowadził do określonych zmian ustawy, które zostały dokonane w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#JarosławDuda">Na koniec kilka zdań na temat najważniejszych działań Ministra Pracy i Polityki Społecznej na lata 2008–2013. Wynikają one z dotychczasowej działalności resortu.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#JarosławDuda">Po pierwsze, chcielibyśmy kontynuować resortowy „Program wspierania rozwoju spółdzielczości socjalnej” z jednoczesną realizacją w ramach nowej edycji Programu Operacyjnego „Kapitał ludzki” – projektu systemowego pt. „Zintegrowany system wsparcia zatrudnienia socjalnego i ekonomii społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#JarosławDuda">Po drugie, zakładamy kontynuowanie działań programowych w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#JarosławDuda">Po trzecie, podejmujemy promowanie nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych, uchwalonej przez Sejm 7 maja 2009 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Spodziewałem się, że pan przewodniczący zabierze głos. Proszę bardzo pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Obowiązek ustawowy realizujemy rzeczywiście z dużym poślizgiem. Myślę, że Komisja ma dla nas usprawiedliwienie. W wyniku inicjatywy własnej Komisja zrealizowała większość postulatów, które zawarte są w monitoringu. Jeśli chodzi o zmiany legislacyjne to były one oczekiwane przez osoby, które zamierzają tworzyć spółdzielnie socjalne, a zwłaszcza przez te osoby, które je tworzyły i mają określone doświadczenia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszTomaszewski">Po pierwsze, podmioty ekonomii społecznej. Można powiedzieć, że spółdzielnia socjalna jest tym podmiotem ekonomii społecznej, który w pełni realizuje zasadę również tworzenia warunków do uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym. Wszystkie pozostałe podmioty – centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej – przygotowują osoby zagrożone wykluczeniem społecznym do udziału w tym finalnym przedsięwzięciu, czyli do podjęcia działalności gospodarczej w pewnej formie współżycia społecznego, właśnie w formie spółdzielni socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszTomaszewski">Myślę, że ustawa z 2006 roku, na mocy której powstały spółdzielnie socjalne, to mały krok we właściwym kierunku, co okazało się z czasem w wyniku funkcjonowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszTomaszewski">Po pierwsze, przyjęte kryteria sprawiały, że cały ciężar organizacyjny związany z założeniem spółdzielni socjalnej spoczywał na osobach z wykluczenia społecznego. Trudno sobie wyobrazić, mimo, że część tych osób przechodziła przygotowanie w centrach integracji społecznej, klubach integracji społecznej, że odniosą sukces. Stąd, jak wynika z monitoringu, ponad 42 proc. spółdzielców dopiero po sześciu miesiącach zarejestrowało swoją działalność.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie, nadal widać pewną nieufność w integracji tych osób. Tylko niewiele spółdzielni skorzystało z możliwości zatrudnienia fachowców, przewidzianych w ustawie (20 proc. zatrudnionych).</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#TadeuszTomaszewski">Po trzecie, pomoc publiczna, jak się okazuje, niestety, jest trochę wirtualna. Mechanizmy dotyczące udzielania pomocy z Funduszu Pracy były niejasne. Zderzenie się osób z wykluczenia społecznego ze spółdzielni z rzeczywistością powiatowych urzędów pracy często było zdecydowanie na ich niekorzyść. I to powodowało, że oczekiwania pomocy publicznej szły w innym kierunku, nie w te miejsca, które powinien realizować rynek pracy, dawać te możliwości. A właśnie na te działania, które podjął resort, tworząc instrumenty wsparcia. Oczywiście, można by oczekiwać, aby tych środków było więcej. Jednak były te instrumenty wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo ważnym elementem wsparcia były środki z Unii Europejskiej w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Sądzę, że tutaj, niestety, ze względu na długie procedury związane z pozyskiwaniem środków unijnych z nowej perspektywy finansowej – przeszły oczekiwania – na dobrze zapowiadające się inicjatywy realizowane w wyniku tego działania. Wielokrotnie docierały do nas informacje dotyczące tego, aby pomóc ludziom, którzy zorganizowali się w wyniku tego działania i tych środków, a teraz nie mają instrumentów wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że to też w przyszłości musimy jednak zabezpieczyć. Jeśli te instrumenty finansowe, procedury, powodują taką rozpiętość czasową, to w miejsce powinniśmy tymi instrumentami krajowymi wkroczyć, żeby zabezpieczyć funkcjonowanie tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#TadeuszTomaszewski">Konkludując, jeśli chodzi o sprawozdanie, to zawiera ono rzeczywiste fakty o działaniach rządu w tym okresie. Dzisiaj, z perspektywy czasu, możemy powiedzieć, że na pewno rozwiązania zawarte w ustawie o spółdzielniach socjalnych z 2006 roku nie były instrumentem zachęcającym do tego, aby skutecznie zakładać podmioty ekonomii społecznej.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#TadeuszTomaszewski">Myślę, że to, co uczyniliśmy wspólnie jako Komisja, będzie ważnym krokiem do przodu. Chciałem zapytać pana ministra, na jakim etapie znajdują się prace związane z przygotowaniem rozporządzenia, które ma regulować korzystanie przez spółdzielnie socjalne z środków z Funduszu Pracy. Bo to jest ta podstawowa odpowiedź na pytanie, jak będą funkcjonować mechanizmy nowej ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo. Na początek odpowiem na pytanie pana posła. Jest przygotowany projekt rozporządzenia, który jest w uzgodnieniach wewnątrz resortu. Departament Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej ma się do niego odnieść. Myślę, że najbliższych tygodniach będziemy mogli go przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JarosławDuda">Chciałem powiedzieć jeszcze o jednej rzeczy. A mianowicie o tym, o czym wcześniej mówił pan przewodniczący, że wynikiem monitoringu jest zmiana ustawy przygotowana przez Komisję sejmową pod kierunkiem pana posła Tomaszewskiego. Zmiana ustawy rzeczywiście została przeprowadzona na podstawie danych, które mieliśmy. Spowodowała ona otwarcie na nową rzeczywistość, co umożliwi, po wejściu w życie rozporządzenia, nowe rozdania. Czeka na nie środowisko skupione szczególnie wokół spółdzielni socjalnych. Są one bowiem najlepszym mechanizmem do budowania aktywności społecznej. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie informacji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SławomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem informacji zawartej w druku nr 930, to jest „Sprawozdania z realizacji zadań ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych”?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SławomirPiechota">Kto jest przeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SławomirPiechota">Kto się wstrzymał od głosu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie informacji o głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariaWójcik">Jednomyślnie – 27 głosów – za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo za tę jednomyślność. Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SławomirPiechota">Proponuję na posła sprawozdawcę Komisji w tej sprawie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#SławomirPiechota">Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy pan poseł Tomaszewski wyraża zgodę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Wobec tego pan poseł Tadeusz Tomaszewski będzie sprawozdawcą Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>