text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Dobry wieczór państwu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druki nr 1109 i 1221).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie widzę. Przyjmuję, że Komisja zatwierdziła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się według następującej procedury. Najpierw poprawkę przedstawi uprawniony poseł, potem wysłuchamy głosu „za” i głosu „przeciw”, stanowiska rządu i ewentualnych uwag Biura Legislacyjnego. Na zakończenie przeprowadzimy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przyjmę, że Komisja zaaprobowała proponowaną procedurę opiniowania poprawek. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja będzie rozpatrywać poprawki zgodnie z zaproponowaną procedurą.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do omawiania poprawek. Poprawkę nr 1 zgłosił Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. W imieniu wnioskodawców głos zabierze pani poseł Barbara Bartuś. Proszę o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraBartuś">Dziękuję panie przewodniczący. Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraBartuś">Poprawka wniesiona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość dotyczy zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Umowa o pracę nakładczą, zwaną też chałupnictwem, ma wiele wspólnego z umową o pracę regulowaną w Kodeksie pracy. Na zakończenie takiej pracy otrzymuje się między innymi świadectwo pracy. Przy zbiegu obowiązku ubezpieczeń z tytułu umowy o pracę i z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie musi opłacać składek na ubezpieczenia społeczne. Musi opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne. Nie musi opłacać składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe w sytuacji, gdy z umowy o pracę uzyskuje co najmniej minimalne wynagrodzenie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BarbaraBartuś">Nasza poprawka zmierza do tego, aby w sytuacji zbiegu umowy o pracę nakładczą i prowadzenia działalności gospodarczej czyli w sytuacji zbiegu dwóch tytułów przedsiębiorca nie musiał opłacać składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia działalności, gdyż pracy nakładczej osiągałby co najmniej minimalne wynagrodzenie. Podstawa byłaby w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BarbaraBartuś">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy jest głos „za” lub głos „przeciw”? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Stanowisko rządu przedstawi pan minister Marek Bucior. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekBucior">Proszę państwa, stanowisko rządu, niestety, nie może być pozytywne. Mamy do czynienia ze zbiegiem dwóch rodzajów działalności. Jedną z nich jest działalność gospodarcza. Dopóki osoba prowadzi działalność gospodarczą, jest zobowiązana do opłacania składek od podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jest to 60% przeciętnego wynagrodzenia. Jeżeli osoba wykonująca działalność gospodarczą podjęłaby dodatkowo działalność w postaci pracy nakładczej, zgodnie z poprawką następowałby spadek podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne. Jesteśmy na poziomie bodajże 1770 zł. Od takiej podstawy opłacamy składki. Jeżeli osoba jednocześnie zacznie wykonywać pracę nakładczą, podstawa obniża się do 1126 zł czyli o niecałe 645 zł. W tej chwili przeciętna miesięczna emerytura osób prowadzących działalność gospodarczą wynosi 1251 zł, a po wprowadzeniu zasady proponowanej w poprawce wynosiłaby 923 zł. Proponuje się obniżenie. Oznacza to zmniejszenie w przyszłości świadczeń emerytalnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarekBucior">Propozycja rządowa ma na celu zlikwidowanie pewnej, nie boje się użyć tego określenia, patologii. Przedstawiona propozycja łagodzi ową patologię, ale jej całkowicie nie eliminuje. Stąd też stanowisko rządu wobec zgłoszonej poprawki jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Czy ktoś wstrzymał się odgłosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaWójcik">7, przepraszam, 8 głosów za, 12 głosów przeciwnych, brak głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Aby uniknąć wątpliwości i pomyłek, proszę o wyraźne sygnalizowanie swojego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 2. Została ona zgłoszona przez Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego. Proszę bardzo, pan Mieczysław Kasprzyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławKasprzak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MieczysławKasprzak">Nasza poprawka ma na celu zrównanie w prawach niektórych osób ubezpieczonych. Chodzi o osoby urodzone po 1948 roku, jeżeli nabyły prawo do emerytury i są członkami otwartych funduszy emerytalnych. Chodzi o to, aby mogły one na równi z innymi skorzystać z możliwości przejścia na emeryturę w systemie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoby te uzyskałyby możliwość wycofania środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych do budżetu państwa, a w ślad za tym skorzystania z emerytury wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Praktyka taka była już kiedyś stosowana w stosunku do nauczycieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest głos „za” lub głos „przeciw”? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#SławomirPiechota">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu. Proszę, pan minister Bucior.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekBucior">Proszę państwa, omawiana poprawka ma na celu zrównanie w prawach. O jakie prawa chodzi? Chodzi o możliwość uzyskania emerytury, w tym przypadku części emerytury, wyliczonej na starych zasadach emerytalnych. Gdyby poprawka prowadziła ogólnie do powrotu osób do podstawowego systemu obsługiwanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, gdyby były stosowane nowe zasady emerytalne, gdyby wszystkie elementy prowadziły do cofnięcia obecnych rozwiązań, wyrazilibyśmy stanowisko przeciwne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarekBucior">Muszę jednak wyraźnie podkreślić, że chodzi o zrównanie prawa do wyliczenia świadczenia na starych zasadach, w tym przypadku częściowego. Przepis art. 183 pozwala na mieszaną emeryturę. W roku 2009.80% emerytury danej osoby byłoby liczone na starych zasadach emerytalnych, a jedynie 20% na nowych zasadach. Oczywiście nowe zasady emerytalne odnoszą się nie tylko do członków otwartych funduszy emerytalnych, ale do wszystkich osób urodzonych po 1948 roku. W związku z tym zgłoszoną poprawkę należy poprzeć.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarekBucior">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo, poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaRafalska">Mam pytanie uzupełniające do pana posła Kasprzaka. Rozumiem, że ograniczenie dotyczy tylko tych, którzy osiągnęli wiek uprawniający do emerytury w roku kalendarzowym 2009. Skąd znalazł się tu rok 2009? Dlaczego uprawnienie mają posiadać tylko ci, którzy uzyskują prawo do emerytury w roku 2009? Dlaczego uprawnienie nie dotyczy innego okresu? Być może czegoś tu nie zrozumiałam. Bardzo proszę o wyjaśnienie mi tajemnicy roku 2009.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Mam wrażenie, że doszło tu do nieporozumienia. Proszę, aby pan minister Marek Bucior precyzyjnie wyjaśnił, na czym polega istota zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBucior">Proszę państwa, wydaje się, że to, co zostało tu zapisane w art. 183, odnosi się jedynie do roku 2009. Nie odnosi się to do roku 2009. Odnosi się do całego art. 183, który wprowadza możliwość wyliczania tzw. mieszanej emerytury. Oznacza to, że osoba, która osiągnie pełny wiek emerytalny w roku 2009, będzie miała wyliczone świadczenie emerytalne na zasadach mieszanych tak samo jak osoba, która osiągnie wiek emerytalny w roku 2010. Zmienia się jedynie proporcja. W każdym roku jest trochę inna. W pierwszym roku 80% emerytury jest na starych zasadach, 20% na nowych, w drugim jest inaczej. To wszystko jest tu zapisane. Wynika to z art. 183, który już obecnie obowiązuje. Dokonujemy drobnego zabiegu legislacyjnego, który umożliwia ubezpieczonemu – chciałbym podkreślić, nie ma tu żadnego obowiązku – dokonanie wyboru, skorzystanie z możliwości, jakie stwarza mu ów przepis. W ramach dotychczasowych nowelizacji umożliwiono uzyskiwanie emerytury na starych zasadach osobom urodzonym po 1948 roku, które do końca 2008 roku spełnią warunki z art. 46 czy bodajże art. 50. Pamiętajmy też o emeryturach pomostowych. Na podstawie art. 184 proponuje się skorzystanie z takiej możliwości osobom zatrudnionym w szczególnym warunkach, w szczególnym charakterze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarekBucior">Trudno nie przyznać racji panu posłowi Kasprzakowi, który, przepatrując ustawę, znalazł jeden jedyny, ostatni przepis, który pozostawia pewną nierówność. Jeżeli ktoś chce otrzymywać część świadczenia liczonego na starych zasadach, właśnie tu jest taka możliwość. Osoba będzie mogła z niej skorzystać w momencie złożenia wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Będzie musiała określić, że występuje z wnioskiem o przekazanie środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarekBucior">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Skrupulatność i siła poszukiwawcza pana posła Kasprzaka musi budzić najwyższy szacunek.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SławomirPiechota">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 2? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Nie widzę. Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#SławomirPiechota">Proszę o informacje na temat wyniku głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariaWójcik">Jednogłośnie, 28 głosów za.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 2.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, dotychczas posłem sprawozdawcą Komisji była pani poseł Anna Bańkowska. Pani poseł nie mogła uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu. Prosiła o przyjęcie usprawiedliwienia. W tym czasie musiała pojechać do Bydgoszczy. Proponuję, aby pomimo nieobecności pani poseł Anny Bańkowskiej nadal pozostała ona sprawozdawcą Komisji. Czy jest sprzeciw wobec mojej propozycji? Nie widzę. Stwierdzam, że funkcja posła sprawozdawcy została powierzona pani poseł Annie Bańkowskiej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SławomirPiechota">Termin przedstawienia opinii przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej wyznaczam na dzień 25 listopada 2008 roku.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, potrzebę zadania pytania sygnalizował pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Potem zapoznam państwa z planem posiedzeń Komisji w trakcie kolejnego posiedzenia Sejmu. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszTomaszewski">Korzystając z obecności pana ministra i przedstawicieli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, chciałbym zapytać o jedną rzecz. W tej chwili nasze skrzynki pocztowe są zalewane mailami od pań, które pracowały na umowę o pracę, a jednocześnie prowadziły działalność gospodarczą. Chodzi o rozwiązania z okresu dziesięć lat wstecz. W tej chwili Zakład Ubezpieczeń Społecznych wzywa owe panie do zapłacenia składki na ubezpieczenia społeczne wraz z odsetkami karnymi.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszTomaszewski">Przypomnę, że problem ten pojawił się wcześniej w stosunku do wszystkich pań, za które państwo miało przekazywać składki, a nie było to czynione z powodów informatycznych. Z tym jednak Zakład Ubezpieczeń Społecznych się uporał. Teraz chodzi o panie, które były na urlopach macierzyńskich. Były ubezpieczone z tytułu umowy o pracę, a dodatkowo prowadziły działalność gospodarczą. W tej chwili jest w tej w sprawie bardzo dużo korespondencji, bardzo dużo interwencji w biurach poselskich.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym prosić, abyście, jeśli nie teraz, to w najbliższym czasie zajęli państwo stanowisko w tej sprawie. Proszę zająć jakieś stanowisko, wywiesić jakiś komunikat w resorcie, podjąć określone działania. Jeśli trzeba, proszę przygotować projekt stosownych rozwiązań prawnych. Panie powołują się na informator Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w którym w 1999 roku informowano je, że nie są zobowiązane do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a od działalności gospodarczej mają płacić jedynie składki na ubezpieczenia zdrowotne. Tymczasem teraz w październiku zaczęły napływać wezwania do zapłaty.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę o odpowiedź na piśmie i ewentualnie zajęcie publicznego stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Czy pan minister teraz chce odpowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekBucior">Odniesiemy się do tej sprawy na piśmie. Musimy ją po prostu zbadać. Zwrócimy się o informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Prosimy o możliwie pilną, precyzyjną informację na piśmie po to, aby mogła ona stanowić podstawę do działań i tych najbardziej zainteresowanych, i tych, do których zainteresowani zgłaszają się o pomoc.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, podczas kolejnego posiedzenia Sejmu planujemy następujące posiedzenia z udziałem naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#SławomirPiechota">We wtorek 2 grudnia na godz. 12.00 zostało wyznaczone wysłuchanie publiczne w sprawie komisyjnego projektu ustawy o spółdzielniach socjalnych. O godz. 16.00 w dniu 2 grudnia mamy zarezerwowany termin na rozpatrzenie wspólnie z Komisją Finansów Publicznych poprawek Senatu. W tym samym dniu o godz. 18.00 wspólnie z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji powołanej na ostatnim wspólnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#SławomirPiechota">W dniu 3 grudnia w środę o godz. 8.30 po wysłuchaniu publicznym powołamy podkomisję. Będzie to bardzo krótkie organizacyjne posiedzenie. Uczulam kluby, aby wcześniej wytypowały swoich przedstawicieli. O godz. 10.00 odbędzie się posiedzenie poświęcone rozpatrzeniu projektów ustaw o kombatantach z druków nr 813 i 815. Przeprowadzimy pierwsze czytanie z sugerowanym powołaniem podkomisji, która szczegółowo rozpatrzyłaby oba projekty.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#SławomirPiechota">Także w środę w dniu 3 grudnia przewiduję posiedzenie Prezydium Komisji. Jest to też informacja dla pani poseł Jarugi-Nowackiej. O godz. 13.00 odbędzie się posiedzenie szerokiego Prezydium Komisji z udziałem przewodniczących podkomisji.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#SławomirPiechota">W czwartek w dniu 4 grudnia o godz. 8.30 wspólnie z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży rozpatrzymy poprawki Senatu do programu dożywiania. Od godz. 10.00 będziemy rozpatrywać sprawozdanie podkomisji w sprawie projektu ustawy o promocji zatrudnienia z druku nr 1196.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#SławomirPiechota">W trakcie przyszłego posiedzenia Sejmu – nie potrafię precyzyjnie podać godziny – będziemy kontynuować rozpatrywanie odpowiedzi na dezyderat w sprawie domów pomocy społecznej. Pani minister Ewa Kopacz potwierdziła, że w dniu 3 lub 4 grudnia pojawi się wraz z Prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia, aby przedstawić propozycje dotyczące finansowania opieki pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#SławomirPiechota">Informuję o tym wszystkim dzisiaj, abyście państwo uwzględnili to w swoich planach na kolejny tydzień, w którym będzie się odbywać posiedzenie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>