text_structure.xml
35.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Zostałem poproszony o sprawne poprowadzenie posiedzenia Komisji ze względu na trwającą debatę budżetową. Proszę o wybaczenie, że zaczynamy z pewnym opóźnieniem, ale mieliśmy jedną dodatkową istotną wątpliwość w ustawie, która ma być dzisiaj rozstrzygana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Serdecznie witam na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – druk nr 308 oraz rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw rodziny i praw kobiet o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych – druk nr 473.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do tak zaproponowanego porządku posiedzenia? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzisiejszego posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrywania punktu pierwszego, a więc rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, druk nr 308. Sprawozdawcą podkomisji jest przewodniczący Mieczysław Kasprzak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławKasprzak">Po szerokiej debacie, która odbyła się na posiedzeniu Komisji, i wątpliwościach, które zrodziły się w czasie tej debaty, usiedliśmy jeszcze raz na posiedzeniu podkomisji i szczegółowo przeanalizowaliśmy sprawozdanie, na temat którego odbyła się debata na posiedzeniu Komisji. Nastąpiło kilka drobnych zmian. Jedna zmiana dotyczy tego, że zostały wykreślone obiekty sakralne; zmieniono również tryb wydawania rozporządzenia oraz dopisano jeden artykuł o podatkach i opłatach lokalnych znoszący opłaty dla psów opiekunów i przewodników. Wprowadzono także jednolity termin wejścia w życie ustaw – nie tak zróżnicowany, jak w pierwszej wersji. Jest to więc obecnie 6 miesięcy ze względu na to, że jest to dość skomplikowana materia, a wydanie rozporządzeń i ich wdrożenie wymaga sporo czasu. Skoro pracowaliśmy tak długo nad tą ustawą, to również teraz niewskazany jest pośpiech.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Czy przedstawiciel wnioskodawców pani poseł Jaruga-Nowacka chciałaby się odnieść do kwestii sprawozdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym jedynie podziękować członkom podkomisji wraz z panem przewodniczącym, Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej, a w szczególności panu ministrowi za ogromną pomoc i debatę. Była to trudna ustawa, łamiąca nasze bariery i stereotypy w postrzeganiu i pokonywaniu trudności związanych z akceptacją i integracją osób niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy ktoś zgłasza uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do art. 1.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SławomirPiechota">Zdanie wstępne. Czy są uwagi do zdania wstępnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zdania wstępnego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wstępne zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#SławomirPiechota">Zmiana pierwsza. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany pierwszej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany pierwszej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do zmiany drugiej. Czy Biuro Legislacyjne coś sygnalizowało?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaSęk">Mamy wątpliwości dotyczące brzmienia dotychczasowego ust. 9 i w ogóle konstrukcji tego przepisu. Wydaje nam się, że powinny wyraźnie zostać wskazane warunki, jakie muszą spełniać podmioty, które przeprowadzają szkolenie psów. Musi zostać powiedziane, kto wydaje certyfikat, jakie warunki musi spełniać podmiot, aby móc wydawać takie certyfikaty. W naszym przekonaniu dotychczasowy ust. 9 nie daje ministrowi wystarczającego upoważnienia do uregulowania tych wszystkich kwestii, dlatego ust. 8 i ust. 9 powinny zostać zmodyfikowane. Mamy propozycję, żeby dodać jeszcze dwa inne ustępy, które uszczegółowiłoby te kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">BL przygotowało konkretną propozycję uszczegółowienia. Propozycję tę przejęła pani poseł Kochan. Bardzo proszę o jej szczegółowe przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaKochan">Art. 20a ust. 8 miałby następujące brzmienie: Certyfikat wydaje podmiot prowadzący szkolenie, a koszta jego wydania finansowane są ze środków Funduszu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MagdalenaKochan">Po ust. 8 dodajemy ust. 8a i 8b. Ust. 8a: Szkolenia, o których mowa w ust. 7, mogą prowadzić podmioty spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 oraz wpisane do rejestru prowadzonego przez pełnomocnika.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MagdalenaKochan">Ust. 8b Pełnomocnik prowadzi rejestr podmiotów uprawnionych do prowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 7. Pełnomocnik może przeprowadzać kontrolę tych podmiotów pod kątem spełniania warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 oraz może dokonywać wykreślenia z rejestru w przypadku niespełniania tych warunków.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MagdalenaKochan">Ust. 9 Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, mając na uwadze sprawność szkolenia i certyfikacji, określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia, o których mowa w ust. 7, tryb przeprowadzania kontroli tych podmiotów, warunki wydawania certyfikatów potwierdzających status psów asystujących oraz sposób oznaczenia psów asystujących i psów w trakcie szkolenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Mam uwagę nie do ust. 9 tylko do art. 20a ust. 1. Może skończmy jedno, a ja za chwilę zgłoszę swoją poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirPiechota">Na razie jesteśmy jeszcze w art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że uwagi dotyczą ust. 9? Ja mam zaś uwagi do ust. 1. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to je przedstawię. Nie chciałabym wprowadzać zamieszania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SławomirPiechota">Czy do propozycji poprawki zgłoszonej przez panią poseł Kochan są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SławomirPiechota">Wróćmy zatem do uwag dotyczących zmiany drugiej w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym prosić Wysoką Komisję – a jeżeli nie będzie akceptacji, to zgłaszam to jako wniosek mniejszości – o przywrócenie brzmienia, które było w pierwotnym projekcie, a mianowicie, żeby osoby niepełnosprawne nie były dyskryminowane i mogły wstępować do obiektów sakralnych nie tylko z tego powodu, że mają prawo korzystać z urody architektury i dziedzictwa, ale również z tego, że w świetle Konstytucji RP nie można dyskryminować osób niepełnosprawnych i ograniczać im udziału w kultywowaniu wiary. Mówię to na podstawie głębokiego przeświadczenia, że poprzez wyłączenie możliwości wstępu do obiektów kultu religijnego będziemy nadal dyskryminować osoby niepełnosprawne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury znajdował się przepis, który definiował i rozwijał to, co minister rozumie poprzez termin „obiekty użyteczności publicznej”. Tam również były obiekty sakralne, chciałabym więc prosić Wysoką Komisję o to, żeby do tego katalogu wpisać także te obiekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MagdalenaKochan">Panie przewodniczący, temat, który poruszyła pani poseł Jaruga-Nowacka, był przedmiotem obrad trzech posiedzeń podkomisji. Uznaliśmy za właściwe inne rozstrzygnięcie, w związku z czym zgłaszam wniosek przeciwny – o utrzymanie przepisu proponowanego przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Mam pytanie do pani poseł Jarugi-Nowackiej. Czy jest propozycja poprawki na piśmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym usłyszeć jakieś merytoryczne argumenty, oczywiście poza tym, że mając większość, przegłosują państwo wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszCymański">Nigdy nie słyszałem – i mam nadzieję, że nie usłyszę – aby w kościołach były jakiekolwiek problemy związane z wchodzeniem. Na mszach świętych psy biegają po kościele, a jako ministrant byłem tego świadkiem. Kościół jest w swojej istocie zwrócony do chorych, słabych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SławomirPiechota">Czy pan minister chciałby się do tego odnieść? Nie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#SławomirPiechota">W takim razie proszę o poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MagdalenaKochan">Pani poseł, pamiętam dyskusję w czasie obrad podkomisji i wydaje mi się, że zna pani doskonale wszystkie argumenty, które wytoczyliśmy. Wprowadzamy trochę „teatru”, kiedy wracamy do przepisów, które zostały bardzo szczegółowe omówione z wielkim szacunkiem zarówno dla niepełnosprawnych, jak i dla włodarzy miejsc, które służą modlitwie – zarówno kościoła katolickiego, muzułmańskiego czy innych. Uznaliśmy, że jeśli gospodarzem obiektów sakralnych jest Kościół, to powinien on te sprawy regulować – i na dzień dzisiejszy nie wprowadza zakazów. Są nawet msze w intencji zwierząt. W niejednym kościele w dniu św. Franciszka zbierają się ludzie ze wszystkimi swoimi zwierzętami – nie tylko z psami. Tak więc jest niegrzeczne i niestosowne wyznaczanie prawa tam, gdzie nie sięga władza państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Rozumiem, że będzie poprawka na piśmie? W takim razie zostawmy zmianę drugą do rozstrzygnięcia, kiedy będziemy mieli konkretną propozycję poprawki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 2. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 2? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 3. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 4. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 4? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 5. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 5? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 5? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#SławomirPiechota">Wracamy do zmiany drugiej w art. 1. Jest propozycja poprawki zgłoszona przez panią poseł Jarugę-Nowacką, aby w art. 20a ust. 1 po słowach „wymiaru sprawiedliwości, kultury, oświaty” dodać słowa „obiektów sakralnych”.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#SławomirPiechota">Poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja nie zaakceptowała poprawki, przy 1 głosie za, 21 głosach przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#SławomirPiechota">Poddaję zatem całą zmianę drugą pod głosowanie wraz z poprawką zaproponowaną wcześniej przez panią poseł Kochan.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem zmiany drugiej w art. 1?</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana druga została przyjęta, przy 25 głosach za, braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#SławomirPiechota">Kto jest za poparciem całego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#SławomirPiechota">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim pan przewodniczący podkomisji stałej pan poseł Mieczysław Kasprzak.</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#SławomirPiechota">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#SławomirPiechota">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławKasprzak">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec takiej kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że sprawozdawcą został pan poseł Mieczysław Kasprzak.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na przedstawienie opinii do dnia jutrzejszego do godziny 13.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#SławomirPiechota">Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego. Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego, czyli sprawozdania podkomisji stałej do spraw rodziny i praw kobiet o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Jest to druk nr 473.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławDuda">Panie przewodniczący, proszę o 3 minuty przerwy. Czekamy na panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Ogłaszam więc 3 minuty przerwy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#SławomirPiechota">Możemy kontynuować posiedzenie, ale ponieważ trwa debata budżetowa, wielu posłów chciałoby się na nią udać.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę pana posła o zreferowanie sprawozdania przedłożonego Komisji w druku nr 473.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszCymański">W podobnym trybie i analogicznych okolicznościach druk nr 473 na skutek pogłębionej dyskusji na posiedzeniu Komisji został zwrócony do ponownego rozpatrzenia. Podkomisja stała ds. rodziny i praw kobiet 10 lipca br. rozpatrywała wraz przedstawicielami rządu ten projekt, który został w tej chwili dostarczony w takim brzmieniu. Przypomnę tylko, że główna dyskusja odbyła się na temat art. 3, a mianowicie sposobu ustalania okresu zasiłkowego – od propozycji konsekwentnego wydłużania czy przesuwania terminu rozpoczęcia tego okresu po propozycję całkowitej liberalizacji. Ta dyskusja toczyła się w kontekście systemu i zasad, na jakich przysługują zasiłki w całym systemie opieki. Rząd potwierdził, są prowadzone prace we współpracy z Ministerstwem Finansów, aby można było usprawnić system transmisji danych na podstawie poprzedniego roku podatkowego bądź na podstawie oświadczeń. Na dzień dzisiejszy mamy jednak konkretną ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych i przedkładamy propozycję, aby ten dzień rozpoczynał się od 1 listopada.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TadeuszCymański">Były także inne uwagi o mniejszym znaczeniu, ale przy wsparciu BL przyjęliśmy taki projekt.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#TadeuszCymański">W imieniu podkomisji proszę pana przewodniczącego i Komisję o przyjęcie naszego sprawozdania w przedłożonej w wersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Przystępujemy zatem do szczegółowego rozpatrywania przedłożonego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SławomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#SławomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#SławomirPiechota">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#SławomirPiechota">Art. 1 zdanie wstępne. Czy są jakieś uwagi do zdania wstępnego? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zdania wstępnego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wstępne zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#SławomirPiechota">Zmiana pierwsza. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Mam strasznie duży problem z zaakceptowaniem przesunięcia tego terminu do 1 listopada. Rozmawialiśmy długo na ten temat na posiedzeniu podkomisji i została tam złożona obietnica ze strony rządowej, że zostanie nam przedstawiony plan, jak to będzie wyglądało w przyszłości. Miały być rozmowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, które zajmuje się kwestiami informatyzacji kraju.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Przypomnę tylko w czym rzecz. Ktoś, kto ma dostęp do świadczenia zdrowotnego od 1 września 2008 r., ma do niego dostęp na podstawie dochodów i danych, które uzyskał w 2007 r. Tak więc jesteśmy bardzo znacznie opóźnieni wobec tego, jak wyglądała kondycja finansowa tej rodziny w 2007 r. W tej chwili propozycja rządowa idzie jeszcze dalej, bo 1 wrzesień został zamieniony na 1 listopad. Tak więc jeszcze bardziej się oddalamy od roku, na podstawie którego weryfikujemy dostęp do świadczeń rodzinnych. 1 listopada jest głównie podyktowany tym, że 1 września nakładał bardzo dużo pracy na ośrodki pomocy społecznej w okresie wakacyjnym, i ja to rozumiem i szanuję, ale jest pytanie co zrobić w przyszłości. Była propozycja, aby nie wydłużać tego okresu tylko skracać i żeby był to 1 kwietnia albo maja, czyli żeby zaufać obywatelowi, żeby mógł on mieć dostęp do świadczenia na podstawie oświadczenia, bo w marcu czy w kwietniu wiadomo już, jakie się uzyskiwało dochody za poprzedni rok. Jedyny kłopot był taki, że trzeba byłoby potrafić dobrze to weryfikować, aby wyeliminować wszelkiego rodzaju nadużycia. W związku z tym, czy instrumenty państwa będą przygotowane na to, aby z jednej strony potrafić zaufać obywatelowi, a z drugiej strony bardzo sprawnie kontrolować oświadczenia? Czy coś się wydarzyło w tej kwestii, bo nie jestem po prostu w stanie zagłosować za 1 listopada?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi do propozycji zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#SławomirPiechota">Proszę więc o odpowiedź panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Dzięki systemowi pilotażowemu e-pułap w Białymstoku, który służy przetestowaniu elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami skarbowymi a instytucjami zajmującymi się obsługą świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej i który będzie wdrażany od stycznia, będziemy mogli zobaczyć, jak ten system funkcjonuje i jak to usprawnia system wymiany informacji. Problem jest z hektarem przeliczeniowym, bo dotyczą tego nie tylko reguły statystyki polskiej, ale i unijnej, i przyśpieszenie tego terminu nie jest łatwe.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Chciałabym także zauważyć, że nie mówimy o przyśpieszeniu czy skróceniu, tylko przesunięciu okresu zasiłkowego. Biorąc pod uwagę to, że dochody ludności raczej się powiększają, a nie zmniejszają, to działamy właściwie na szkodę finansów publicznych, bo będziemy wypłacać świadczenia osobom, których dochody są nieco większe. Jeżeli się pomniejszy dochód, to zawsze istnieje możliwość wystosowania wniosku o świadczenie. Tak więc taka propozycja oznacza, że będziemy wydawać trochę więcej pieniędzy na świadczenia rodzinne. Tym bardziej będziemy się więc starać szukać rozwiązań, które pozwalają na to, aby jednak do tego nie doprowadzać.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Rozmawialiśmy z panem Krzysztofem Paterem o rozwiązaniach, które mogłyby w inny sposób to zorganizować, opierając się na świadczeniach, ale żeby nie wprowadzać rozwiązania „na szybko”, chcielibyśmy zasugerować przyjęcie ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję, z deklaracją, że będziemy się starali wypracować rozwiązania, które przedyskutujemy w przyszłym roku i wtedy wyjdziemy z kompleksową zmianą w tym zakresie, biorąc pod uwagę wszystkie systemy informatyczne, które można byłoby tutaj zastosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Wiem, że jest to trudne, a pani dyrektor Wiśniewska próbowała tego ze mną. Pewne sprawy ruszyły do przodu, ale nie udało się doprowadzić tego do końca. Jednak z jednej strony mówimy ciągle o tym, że nie mamy zbyt wielu środków finansowych po to, aby skutecznie pomagać polskim rodzinom, a z drugiej strony dosyć lekką ręką trwonimy pieniądze. Sytuacja finansowa rzeczywiście się zmienia, bezrobocie w ostatnim czasie malało, ale mając „poślizg” w wypłacaniu tych świadczeń, rozpraszamy pieniądz zamiast kumulować go tam, gdzie jest on potrzebny. Mam w związku z tym pytanie. Jeżeli się rozpoczyna pilotaż, to kiedy on się kończy i kiedy możemy się spodziewać konkretnych wniosków. Czy w momencie, kiedy będzie mowa na temat weryfikacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, do czego jesteśmy zobowiązani ustawą? Czy możemy już kompetentnie rozmawiać o tych propozycjach? Chciałabym po prostu uzyskać konkretne obietnice rządu, w którym miesiącu przyszłego roku możemy się pochylić nad propozycjami w tej sprawie. Wiem, że nie jest to wyłącznie kwestia dobrej woli MPiPS. Jest to kwestia związania paru resortów, ale jeżeli się nie uprzemy, to nic się nie wydarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Powiedziałam, że w styczniu rozpoczyna się pilotaż i tak, jak podpowiada mi pani dyrektor, będzie on trwał około 3 miesięcy. Tak więc myślę, że w połowie przyszłego roku będziemy do tej dyskusji przygotowani i będziemy mieli stan wiedzy, który na to pozwoli. Jeżeli weryfikacja progów i świadczeń uruchamiana jest od listopada, to w momencie kiedy będziemy dyskutować o tym, jak ta weryfikacja progów i świadczeń na wyglądać, będziemy mieli wiedzę na temat tego, jak się sprawdziły rozwiązania, które są testowane pilotażem.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Trzeba jednak pamiętać o tym, że te progi faktycznie nie były weryfikowane od 2004 r., to teraz i tak nie mamy sytuacji, abyśmy szastali pieniędzmi publicznymi w systemie świadczeń rodzinnych. Jest to akurat taki moment, kiedy mogą się zbiec wszystkie elementy, ale chcemy przestrzegać przed rozwiązaniami, które są wprowadzane bez przemyślania wszystkich skutków także z punktu widzenia implementacji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Deklarujemy pełną gotowość i myślę, że w połowie przyszłego roku…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">W takim razie przed wakacjami?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Myślę, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze uwagi do zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany drugiej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany drugiej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany drugiej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji zmiany trzeciej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany trzeciej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana trzecia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany czwartej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany czwartej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany czwartej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana czwarta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany piątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany piątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany piątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana piąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany szóstej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany szóstej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.16" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany szóstej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.17" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana szósta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.18" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany siódmej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany siódmej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.19" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany siódmej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.20" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana siódma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.21" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany ósmej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany ósmej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.22" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany ósmej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.23" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana ósma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.24" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dziewiątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany dziewiątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.25" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dziewiątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.26" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dziewiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.27" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dziesiątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji zmiany dziesiątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.28" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dziesiątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.29" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dziesiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.30" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany jedenastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany jedenastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.31" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany jedenastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.32" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana jedenasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.33" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dwunastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany dwunastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.34" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dwunastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.35" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dwunasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.36" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany trzynastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany trzynastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.37" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany trzynastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.38" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana trzynasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.39" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany czternastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany czternastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.40" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany czternastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.41" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana czternasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.42" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany piętnastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany piętnastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.43" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany piętnastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.44" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana piętnasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.45" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do zmiany szesnastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany szesnastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.46" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany szesnastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.47" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana szesnasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.48" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 2. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.49" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 2? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.50" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.51" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 3. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.52" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.53" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.54" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do art. 4. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 4? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.55" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.56" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.57" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-34.58" who="#SławomirPiechota">Kto jest za przyjęciem proponowanego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-34.59" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy przy 25 głosach za.</u>
<u xml:id="u-34.60" who="#SławomirPiechota">Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim przewodniczący podkomisji stałej, pan poseł Tadeusz Cymański. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.61" who="#SławomirPiechota">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszCymański">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że pan poseł Cymański został wyznaczony na posła sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin dla UKIE do jutra do godziny 13.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#SławomirPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>