text_structure.xml 43.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny oraz Zdrowia. Witam wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, iż jest kworum wymagane do prawidłowego prowadzenia obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Porządek wspólnego posiedzenia Komisji obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy (druk nr 261).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do projektu porządku obrad? Nie słyszę. Porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Witam pana ministra Fronczaka z Ministerstwa Zdrowia. Witam wszystkich innych gości z ministerstw oraz instytucji publicznych, witam przedstawicieli organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Proszę panią przewodniczącą podkomisji nadzwyczajnej, panią poseł Katarzynę Mrzygłocką o przedstawienie sprawozdania z prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy został skierowany do podkomisji nadzwyczajnej w kwietniu tego roku. Przepisy, które rozpatrywaliśmy, są częścią rządowego pakietu ustaw, które mają na celu poprawienie sytuacji w służbie zdrowia. Projekt nowelizacji jest efektem rozwiązań wypracowanych podczas projektu MATRA. W części projekt realizuje też wyrok Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Materia, którą zajmowała się podkomisja, jest bardzo skomplikowana, dlatego dyskusja trwała bardzo długo. Wprowadzono poprawki do projektu rządowego. Chciałabym podkreślić, że całość projektu została przyjęta jednogłośnie. Najwięcej dyskusji wywołała zmiana 1. W efekcie uszczegółowiliśmy zmianę 1 i połączyliśmy ją ze zmianą 2.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Wspólnie ze stroną rządową, Biurem Legislacyjnym i ekspertami rozpatrywano, czy należy zmienić obecną definicję zadań służb medycyny pracy, dodając zapis o kontroli zdrowia pracujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, pani przewodnicząca. Gorąco proszę o wyciszenie rozmów na sali. Jeżeli ktoś ma pilną potrzebę rozmowy, proszę o przeniesienie jej do kuluarów. W takich warunkach i trudno referować, i trudno słuchać prezentowanego sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">W rezultacie przeprowadzonej dyskusji taki właśnie zapis został dodany, zgodnie z propozycją rządu, jednak po odpowiednim uszczegółowieniu. Zmiana 2, zawierająca wyjaśnienie, co oznacza kontrola zdrowia pracujących, została przeredagowana i włączona do zmiany 1. Uznano, że warto uwypuklić właśnie to zadanie medycyny pracy, podkreślić, że powinno być to jedno z głównych zadań owej służby.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">W toku prac podkomisji zmieniono brzmienie zmiany 4. Przypominam, że po wykreśleniu zmiany 2, numeracja uległa zmianie. Znajdowało się tam nieuzasadnione stwierdzenie, że kwalifikacje osób zajmujących się orzekaniem w przypadku policjantów powinny zostać osobno określone. Tymczasem służb mundurowych jest więcej, w związku z czym analogicznie trzeba by je było wszystkie wymieniać. Uznano, że wystarczające będzie stwierdzenie o ustaleniu specjalizacji lekarskich, niezbędnych do orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych, biorąc pod uwagę ich charakter i specyfikę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Kolejną istotną korektę podkomisja wprowadziła w zmianie 6 dotyczącej art. 11 obecnie obowiązującej ustawy. Rozszerzono krąg uprawnionych do otrzymywania dokumentacji medycznej o ośrodki rozwojowo-badawcze. Nadzorują one działalność wojewódzkich ośrodków medycyny pracy na wniosek Ministerstwa Zdrowia. Gdyby nie miały dostępu do dokumentacji medycznej, wspomniany nadzór byłby niemożliwy. Ponadto utrudnione byłoby przeprowadzanie badań epidemiologicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Podkomisja dokonała również zmian redakcyjnych i doprecyzowujących w zmianach 1, 5, 8, 10 oraz 12, a także w art. 2–5 projektu ustawy. Nie miały one wpływu na zawartość merytoryczną projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia kolejnych jednostek redakcyjnych projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do tytułu projektu ustawy? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">Tytuł projektu ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zdania wstępnego w art. 1? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zdania wstępnego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#SławomirPiechota">Zdanie wstępne w art. 1 zostało przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 1? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#SławomirPiechota">Zmiana 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 2? Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Proszę bardzo. Proszę o przedstawianie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejSekunda">Maciej Sekunda. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MaciejSekunda">Proszę państwa, dostarczyliśmy państwu pisma zawierające korespondencję pomiędzy Konfederacją a Ministrem Zdrowia i Ministrem Gospodarki w kwestii kontroli zdrowia pracowników. Przytoczyliśmy tłumaczenie dyrektywy Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MaciejSekunda">Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że dyrektywa ani razu nie posługuje się terminem „kontrola”. Naszym zdaniem, należy jeszcze raz rozważyć, czy przypadkiem nie doszło tu do pewnej formy nadużycia. Można wysnuć wniosek, że na gruncie prawa administracyjnego pojawia się nowy podmiot kontrolny, jakim będą jednostki medycyny pracy. Wydaje się, że należałoby ściśle trzymać się dyrektyw Unii Europejskiej i przyjąć, że jednostki medycyny pracy wykonują przedsięwzięcia z zakresu profilaktycznej ochrony zdrowia. Całą korespondencję i wyjaśnienia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam pana. Do której zmiany formułuje pan uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejSekunda">Mówię o zmianie 1 i 2, gdzie znajduje się wyjaśnienie, na czym ma polegać kontrola zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Proszę pana, musimy być precyzyjni. Mamy do czynienia z poważną procedurą uchwalania ustawy. Nie ma możliwości, że ktoś się zagapił, nie uważał. Zmiana 1 została przyjęta. Rozpatrujemy zmianę 2. Jeżeli ma pan uwagi do zmiany 2, proszę je precyzyjnie wyartykułować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MaciejSekunda">Mówiłem, panie przewodniczący, o tym, że projektowana ustawa ma dostosować polskie prawo do prawa unijnego. Prawo Unii Europejskiej nie przewiduje konstrukcji kontroli. Chciałem jedynie zwrócić na to państwa uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 2 w art. 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirPiechota">Zmiana 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 3? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SławomirPiechota">Zmiana 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 4? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SławomirPiechota">Zmiana 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 5? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 5? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#SławomirPiechota">Zmiana 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 6? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#SławomirPiechota">Proszę, aby podszedł pan do mikrofonu, ponieważ tylko wtedy pańska wypowiedź będzie mogła być zarejestrowana, nagrana. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejTucholski">Dzień dobry. Andrzej Tucholski. PKP S.A.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejTucholski">Chciałbym zgłosić wątpliwość do zmiany 6 dotyczącej art. 11. W ust. 4 czytamy, że minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia – dalej następuje opis zakresu aktu prawnego. W dodawanym ust. 5 przez analogię zapisano: „Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Psychologów, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje dokumentacji badań i orzeczeń psychologicznych...”. Problem polega na tym, że ustawa o zawodzie psychologa z nieznanych mi powodów nie została zrealizowana w zakresie wyboru członków Krajowej Rady Psychologów. Jeżeli projektowana ustawa wejdzie w życie, będzie brakowało określonego w ustawie organu. Mamy do czynienia z pewnymi wątpliwości. Nie ma jednorodnego określenia, czy psychologowie wydają ocenę, czy opinię, czy zaświadczenie, czy może orzeczenie. Jest bardzo istotne, aby przy okazji regulacji ustawowej uporządkować przepisy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejTucholski">Zgłaszam to jako wątpliwość. Nie wiem, jak ją rozstrzygnąć.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AndrzejTucholski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy pani przewodnicząca zechce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dotychczas nie pojawiła się taka wątpliwość. Nie rozumiem, dlaczego. Co stoi na przeszkodzie, żeby działała Krajowa Rada Psychologów? Chyba trzeba ją powołać, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AdamFronczak">Inicjatywa leży po stronie Ministra Pracy i Polityki Społecznej, ponieważ to on zawiaduje ustawą. Myślę, że pomimo tego, że Krajowa Rada Psychologów nie ukonstytuowała się, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wprowadzić stosowne zapisy. Myślę też, że działania w tym kierunku będą kontynuowane. Sprawa była dyskutowana, nie zgłaszano sprzeciwów w tym zakresie. To, że wśród psychologów istnieje problem z dogadaniem się, nie jest sprawą administracji rządowej. Jest to kwestia na tyle skutecznego działania samorządowego, żeby w końcu doprowadzić do jakiegoś ładu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Pan poseł Sopliński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym zwrócić uwagę na projekt ustawy kompetencyjnej. W nowej ustawie kompetencyjnej zapisano, że psychologowie będą podlegali marszałkom województw. Przed chwilą czytałem stosowny przepis. Stacje sanitarno-epidemiologiczne będą podlegały starostom, powiatom, a psychologowie będą usytuowani w urzędach marszałkowskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Panie pośle, w chwili obecnej rozpatrujemy projekt konkretnej ustawy. Zgodnie z obowiązującym prawem, istnieje procedura umożliwiająca powołanie Krajowej Rady Psychologów. Jeżeli nie nastąpiło to do tej pory, rozumiem, że przyjęcie proponowanego rozwiązania będzie wywierało tym większą presję w kierunku powołania takiego organu. Rozumiem, że nie proponujemy zmiany polegającej na wykreśleniu Krajowej Rady Psychologów. Musi ona pozostać. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BolesławPiecha">Ustawa o zawodzie psychologa istnieje. Istnieje też korporacja psychologów. Istotą problemu jest wewnętrzny konflikt dotyczący definicji psychologa i możliwości wykonywania zawodu. Nie jest to sprawa Wysokiej Izby. Wysoka Izba spełniła swoje zadanie i nadała kompetencje samorządowe korporacji psychologów, określiła, kto ma działać w imieniu psychologów, którzy będą musieli być rejestrowani tak, jak lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BolesławPiecha">Omawiany przepis nie budzi żadnych wątpliwości, poza jedną – co będzie, jeżeli Krajowa Rada Psychologów w ogóle nie ukonstytuuje się. W jaki sposób wówczas minister wyda stosowne rozporządzenie? Opinia, zaświadczenie, stanowisko, które musi wyrazić psycholog wobec niektórych zawodów, będą musiały znaleźć się w dokumentacji pracownika, w dokumentacji medycyny pracy. Rodzi się pytanie, co się stanie, gdy minister będzie musiał wydać rozporządzenie w celu realizacji ustawy, a Krajowa Rada Psychologów nie powstanie. Ustawa o zawodzie psychologa ma dwa lata, a Rada do tej pory nie została powołana. Powstaje problem, czy nie będzie można wydać rozporządzenia z tego względu, że w ustawie znajdzie się zapis „po zasięgnięciu opinii”. Opinia nie będzie wystawiona, ponieważ nie będzie stosownego podmiotu. Jest to pytanie do legislatorów, do prawników, co zrobić w takiej sytuacji. Osobiście nie zmieniałbym omawianego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego chcieliby wypowiedzieć się w kwestii podniesionej przez pana przewodniczącego Piechę? Jeżeli nie będzie podmiotu, o którym jest mowa w normie prawnej, czy minister będzie miał zablokowaną możliwość wydania rozporządzenia? Jeżeli nie będzie możliwości zasięgnięcia opinii, czy będzie mógł wydać rozporządzenie bez takiej opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RadosławRadosławski">Zaproponowane sformułowanie przepisów sugeruje, że następstwem niezasięgnięcia opinii będzie to, iż akt prawny, w tym przypadku rozporządzenie, nie dojdzie do skutku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Co się dzieje, gdy nie ma podmiotu, który mógłby wydać opinię, a istnieje możliwość jego powołania? Na przeszkodzie powołania stoi konflikt, o którym przed chwilą mówił pan przewodniczący Piecha.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BolesławPiecha">Panie przewodniczący, to nie jest kwestia konfliktu. Na mocy art. 17 Konstytucji RP powołaliśmy pewne korporacje zawodowe, na które nakładamy określone obowiązki. Mają one obowiązek sprawować pieczę i odpowiedni nadzór nad wykonywaniem określonego zawodu. Państwo i rząd nie mogą wchodzić w owe kompetencje. Są one określone w ustawie, i to wszystko. Żadnymi sztucznymi działaniami nie możemy wpłynąć na powstanie Krajowej Rady Psychologów. Problem polega na tym, czy przy obecnym brzmieniu projektowanego przepisu minister będzie mógł wydać rozporządzenie, ponieważ jest ono niezbędne do prowadzenia pewnej części dokumentacji pracownika, który będzie musiał mieć przeprowadzone badania psychologiczne. Pan mecenas twierdzi, że nie. Wobec tego, czy nie należałoby tak przeformułować przepisu, żeby zrezygnować z opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy pan minister chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AdamFronczak">Możemy zapisać, że opinia jest fakultatywna, albo też przyjąć zapis: „minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia”. Wówczas nie będzie wstrzymania prac legislacyjnych, nie będzie kolizji prawnej, przepis będzie funkcjonował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejTucholski">Chciałbym uzupełnić swoją wypowiedź. Pani poseł była uprzejma zapytać, dlaczego nikt nie zgłosił owego problemu. Jestem psychologiem. Byłem nieobecny na poprzednim posiedzeniu. Miałem zamiar to zgłosić. Taki sam problem pojawia się też we wcześniejszym artykule, a mianowicie w zmianie 5 dotyczącej art. 10. Do dokonania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy podać numer prawa wykonywania zawodu. Psycholog po raz pierwszy został tu objęty obowiązkiem zarejestrowania prawa wykonywania zawodu. Z tych samych powodów, o których mówili panowie ministrowie, na dzień dzisiejszy nie ma możliwości spełnienia tego wymogu. Nie ma podmiotu, który nadawałby numer wykonywania zawodu. Problem jest naprawdę skomplikowany. Wszyscy państwo pamiętacie, że vacatio legis ustawy o zawodzie psychologa wynosiło półtora roku. Obowiązuje ona od dwóch lat, chociaż nadal nie ma podstawowego organu, jakim jest Krajowa Rada Psychologów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Proszę pana, nie idźmy za daleko. Dyskutujemy na temat konkretnego rozstrzygnięcia. Bardzo proszę, pan legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#RadosławRadosławski">Odnosząc się do aktualnie zgłoszonego problemu dotyczącego numeru prawa wykonywania zawodu, chciałbym zwrócić uwagę, że zapisano tu, iż zgłoszenie zawiera odpowiednio... Sześć wskazanych tu elementów jest branych pod uwagę, kiedy dotyczą one lekarza, pielęgniarki, psychologa lub innej osoby. Sformułowanie „odpowiednio” oznacza, że jeżeli jakiś element nie dotyczy jakiegoś zawodu, oczywistym jest, że zgłoszenie nie będzie go zawierało.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#RadosławRadosławski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BolesławPiecha">Panie mecenasie, czy może pan zaproponować jakiś fakultatywny zapis w zmianie 6 lit. d, tak, żeby można było wydać rozporządzenie niezależnie od tego, czy Krajowa Rada Psychologów ukonstytuuje się, czy nie. Jeżeli ukonstytuuje się, rozporządzenie będzie wydane po zasięgnięciu opinii, a jeżeli nie – z jej pominięciem. Czy, według pana, da się sformułować taki przepis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RadosławRadosławski">Wydaje mi się, że są dwie możliwości, które już były zgłaszane. Można albo wykreślić wyrazy „po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Psychologów”, albo dodać zdanie drugie: „Minister właściwy do spraw zdrowia przed wydaniem rozporządzenia może zasięgnąć opinii...”. Są to alternatywne rozwiązania. Oba wymagają sformułowania określonej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#RadosławRadosławski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest akceptacja drugiej propozycji, która pozostawia możliwość konsultacji? Jeśli tak, zaraz przygotujemy odpowiednią poprawkę na piśmie. Decyzję wobec zmiany 6 podejmiemy po przygotowaniu poprawki na piśmie. Proszę pana legislatora o pomoc w jej precyzyjnym sformułowaniu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do omówienia zmiany 7. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 7? Bardzo proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZdzisławaJanowska">Na posiedzeniu podkomisji dyskutowaliśmy już na ten temat. Chciałabym ponownie wrócić do kwestii potrzeby wprowadzenia poprawki. Zmieniliśmy charakter umowy zawartej pomiędzy podmiotem obowiązanym do zapewnienia i prowadzenia badań a pracodawcą. Ma to być umowa pisemna. Ponawiam swoją propozycję, którą zgłaszałam wcześniej, aby umowa ta była zawierana na okres nie krótszy niż trzy lata. W projekcie ustawy jest mowa o okresie nie krótszym niż rok.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZdzisławaJanowska">Chciałabym przedstawić uzasadnienie dla swojej propozycji. Istnieje konieczność kontaktu z osobą, która podlega badaniu. Nie można sobie wyobrazić, że pracownik podlegający badaniu każdego roku zgłasza się gdzie indziej. Jest jego karta, jest jego kartoteka, jest miejsce, w którym nawiązał kontakt. Absolutnie nie ma potrzeby prowadzenia czegoś od początku. Nie mówię już o tym, że pracownik, który przeprowadza badania raz na półtora roku, czy raz na dwa lata, musi na nowo poznawać lekarza. Lekarz zna pacjenta, ma jego papiery, ma jego kartę. Lekarz kieruje wobec pacjenta określone zalecenia. Można założyć, że zjawienie się w nowej jednostce, u nowego lekarza może spowodować, że kartoteka pacjenta nawet nie zostanie przeniesiona. Pacjent zjawia się w nowym miejscu jako człowiek X, a nie jako konkretny człowiek.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZdzisławaJanowska">Wiem, że były zastrzeżenia ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chciałabym zapytać, czy ktoś mógłby przedstawić wątpliwości. Chciałabym odeprzeć ewentualne zarzuty Urzędu, ponieważ nie chodzi tu o przedmiot, tylko o człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Pani poseł, na tak szczegółowe rozważania był czas w trakcie prac podkomisji. Rozumiem, że na tym etapie zgłasza pani poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławaJanowska">Zgłaszam poprawkę do zmiany 7 dotyczącej art. 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Poprawkę tę poddamy pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZdzisławaJanowska">Tak, ale panie przewodniczący, można głosować mechanicznie i można głosować merytorycznie. Chcę przekonać osoby, którym narzucono dyscyplinę głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Pani poseł, nie mówimy o dyscyplinie, mówimy o procedurze rozpatrywania sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZdzisławaJanowska">Pracuję w obu Komisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Czy pani poseł była na posiedzeniach podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZdzisławaJanowska">Byłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Miała tam pani możliwość szczegółowego przedstawiania poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZdzisławaJanowska">Zgłaszałam swoją poprawkę. Została ona odrzucona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca podkomisji nadzwyczajnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Chciałabym potwierdzić to, co mówi pani poseł. Pani poseł zgłosiła poprawkę w trakcie prac podkomisji. Została ona odrzucona przez członków podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SławomirPiechota">Chciałbym, aby legislatorzy ocenili poprawkę. Mam wątpliwości, czy w takiej formule może być ona poddana pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MaciejSekunda">Czy można, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SławomirPiechota">Proszę pana o chwilę cierpliwości, tak, żeby Biuro Legislacyjne mogło ustosunkować się do poprawki i żebyśmy mogli ją precyzyjnie rozpatrywać. Wobec powstałych wątpliwości dajmy legislatorom jeszcze chwilę czasu.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#SławomirPiechota">Czy pan mecenas jest już gotowy? Czy może pan zająć stanowisko wobec zaproponowanej formuły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy zastrzeżeń legislacyjnych co do formuły zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SławomirPiechota">Proszę odczytać poprawkę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RadosławRadosławski">Poprawka zmierza do tego, aby w art. 12 ust. 2 pkt 8 ustawy o służbie medycyny pracy sformułowanie „nie może być krótszy niż rok” zastąpić sformułowaniem „nie może być krótszy niż trzy lata”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SławomirPiechota">Jak będzie wyglądało wpisanie tego w ustawę zmieniającą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RadosławRadosławski">W ustawie zmieniającej poprawka ta będzie musiała znaleźć się w zmianie 7 po lit. a, a przed lit. b. Jeżeli poprawka uzyska przychylność Komisji, przenumerujemy całą zmianę 7. Obejmowałaby ona wtedy trzy litery.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#SławomirPiechota">Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AdamFronczak">Podtrzymujemy pierwotne brzmienie przepisu. Sformułowanie „nie krótszy niż rok” daje możliwość zawarcia umowy na trzy, cztery, pięć lat. Myślę, że takie umowy są zawierane. Dają one bezpieczeństwo, o którym mówi pani poseł. Obligatoryjność zapisu nie jest wskazana. Firma, która będzie wykonywać badania, w międzyczasie może przestać je wykonywać. Mogą być różnego rodzaju zawirowania, które będą wymagały przenoszenia pacjentów. Zapis „nie krótszy niż rok” daje możliwości gwarancji bezpieczeństwa, przechowywania dokumentacji i dbałości, o którą chodzi pani poseł. Podtrzymujemy pierwotne brzmienie przepisu.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#AdamFronczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie ministrze, nie mogę się z panem zgodzić, ponieważ to, o czym pan mówi, jest niemożliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#SławomirPiechota">Czy pan chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MaciejSekunda">Zgłaszaliśmy zastrzeżenia do przedstawionej propozycji, uznając, że jest coś takiego, jak swoboda zawierania umów. Proponowana poprawka wprowadzałaby istotne ograniczenie w tym zakresie. Pragnę zwrócić państwa uwagę, że jest tu mowa o każdym pracodawcy, a więc też o takim, który rozpoczyna działalność i który zatrudnia jednego pracownika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Pan poseł Raba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#NorbertRaba">Chciałbym zgłosić wniosek formalny o skrócenie dyskusji. Była powołana podkomisja, która rozstrzygała różne rzeczy. Był wówczas czas na dyskusje.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#NorbertRaba">Została zgłoszona poprawka. Myślę, że powinniśmy ją przegłosować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. W tej sytuacji proponuję, abyśmy rozstrzygnięcie w sprawie zmiany 7 podejmowali stopniowo. Mamy w owej zmianie lit. a i b. Pomiędzy nimi znalazłaby się dodatkowa zmiana. Będziemy rozstrzygać po kolei.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#SławomirPiechota">Czy są zastrzeżenia wobec zmiany 7 lit. a? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#SławomirPiechota">Zmiana 7 lit. a została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#SławomirPiechota">W tym miejscu byłaby dodatkowa poprawka proponowana przez panią poseł Janowską. Bardzo proszę pana legislatora o jej ponowne odczytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RadosławRadosławski">Treść poprawki jest następująca: „w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, panie mecenasie. Proszę wszystkich na sali o wyciszenie rozmów. Rozstrzygamy kwestię poprawki. Trudno w takim hałasie świadomie głosować. Przepraszam i dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#RadosławRadosławski">„... okres, na który została zawarta umowa, z tym, że okres ten nie może być krótszy niż trzy lata”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#SławomirPiechota">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki? Dziękuję? Kto jest przeciw? Dziękuję? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę sekretarzy o podanie wyniku głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MariaWójcik">1 głos za, 32 głosy przeciwne, 11 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#SławomirPiechota">Podejmujemy rozstrzygnięcie w sprawie zmiany 7 lit. b? Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#SławomirPiechota">Zmiana 7 lit. b została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#SławomirPiechota">Wracamy do zmiany 6 lit d. Zmiana ta polega na dodaniu ust. 5 do art. 11. Poprawka polega na skreśleniu w owym ustępie wyrazów „po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Psychologów” oraz dodaniu zdania drugiego w brzmieniu: „Minister właściwy do spraw zdrowia przed wydaniem rozporządzenia może zasięgnąć opinii Krajowej Rady Psychologów.”.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#SławomirPiechota">Czy po wprowadzeniu takiej poprawki ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia całej zmiany 6? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#SławomirPiechota">Zmiana 6 została przyjęta wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 8? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 8? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#SławomirPiechota">Zmiana 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.8" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 9? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 9? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.9" who="#SławomirPiechota">Zmiana 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.10" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 10? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 10? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.11" who="#SławomirPiechota">Zmiana 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.12" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 11? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 11? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.13" who="#SławomirPiechota">Zmiana 11 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.14" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 12? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.15" who="#SławomirPiechota">Zmiana 12 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.16" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany 13? Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 13? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.17" who="#SławomirPiechota">Zmiana 13 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.18" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany 14? Nie słyszę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 14? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.19" who="#SławomirPiechota">Zmiana 14 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.20" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do art. 2 projektu ustawy? Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BolesławPiecha">Proszę o wyjaśnienie mi tego przepisu, ponieważ nie rozumiem jego treści. Czy jest on z czymś powiązany? Jego treść jest następująca: „Osoby, które podjęły działalność w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi, przed dniem wejścia w życie ustawy, nie dokonują zgłoszenia, o którym mowa w art. 10 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.”. Co to znaczy? Nie wiem, co robią opisane osoby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Panie ministrze, czy mogę prosić o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AdamFronczak">Proszę pana dyrektora Sobolewskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MichałSobolewski">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#MichałSobolewski">Przepis materialny, który obliguje do zgłaszania działalności, nie musi być wypełniony po dniu wejścia w życie ustawy przez podmioty, które już funkcjonują i dokonały zgłoszenia. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne to wyjaśni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że chodzi o to, że prawa nabyte pozostają nienaruszone.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#BolesławPiecha">Czy przepis ten jest zrozumiały? Jest to pytanie do Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#SławomirPiechota">Panie mecenasie, czy przepis ten jest prawidłowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy zastrzeżeń. Naszym zdaniem, intencja została oddana prawidłowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#SławomirPiechota">Czy są inne uwagi do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#SławomirPiechota">Przepis art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#SławomirPiechota">Przepis art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-77.5" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 4? Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#BolesławPiecha">Znowu proszę o wyjaśnienie, co tu oznacza data 9 lutego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SławomirPiechota">Pan minister albo pan dyrektor, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#MichałSobolewski">Jest to realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który został wydany już przed dwoma laty. Przepis wchodził w życie w dniu 8 lutego. Chodziło o to, aby Minister Sprawiedliwości miał podstawę do zapłacenia wstecz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#SławomirPiechota">Panie przewodniczący, czy wyjaśnienia te są wystarczające? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#SławomirPiechota">Czy są inne uwagi do art. 4? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#SławomirPiechota">Przepis art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 5? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 5? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#SławomirPiechota">Przepis art. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-81.5" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-81.6" who="#SławomirPiechota">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem projektu ustawy? Dziękuję. Kto z państwa jest przeciw? Nie widzę. Kto z państwa wstrzymał się od głosu? Proszę bardzo o podsumowanie głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#MariaWójcik">39 głosów za, nikt nie był przeciwny, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#SławomirPiechota">Pozostało nam dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji została przewodnicząca podkomisji nadzwyczajnej pani poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#SławomirPiechota">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#SławomirPiechota">Czy pani poseł wyraża zgodę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-83.4" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec wyznaczenia pani poseł Mrzygłockiej na sprawozdawcę Komisji. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-83.5" who="#SławomirPiechota">Pani poseł Mrzygłockiej przypadła funkcja posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-83.6" who="#SławomirPiechota">Termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wyznaczam do jutra, tj. do dnia 9 października, do godz. 13.00.</u>
          <u xml:id="u-83.7" who="#SławomirPiechota">Czy są jeszcze jakieś sprawy dotyczące projektu, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym zwrócić uwagę na rozporządzenie w sprawie limitów badań do celów przewidzianych w Kodeksie pracy, niezbędnych do szkolenia w ramach specjalizacji z zakresu służby medycyny pracy. Jest to zapytanie do pana ministra. W rozporządzeniu ustala się dopuszczalną liczbę 1500 badań profilaktycznych pracowników – przeprowadzanych dla celów przewidzianych w Kodeksie pracy – na lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie medycyny pracy. Lekarz odbywający szkolenie specjalizacyjne wykonuje od 200 do 500 badań pod nadzorem kierownika stażu.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#AleksanderSopliński">Zakłady medycyny, które prowadzą specjalizacje – kieruję swoje pytanie do pana ministra – zwracają się z zapytaniem, czy w rozporządzeniu nie można by było określić badania nie na lekarza odbywającego, tylko na miejsce specjalizacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#SławomirPiechota">Czy pan przewodniczący chciałby zabrać głos w tej samej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, nie przedłużajmy dyskusji. Jest to sprawa techniczna. Myślę, że pan minister uwzględni prośbę koalicjanta, kiedy będzie wydawał rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#SławomirPiechota">Panie ministrze, czy może pan odpowiedzieć za siebie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AdamFronczak">Myślę, że uwaga zgłoszona przez pana posła Soplińskiego jest słuszna. W toku procedowania będziemy uwzględniać opinię podmiotów zainteresowanych ową kwestią. Uważamy, że limit dotyczący miejsca, na tym etapie jest jak najbardziej możliwy. Możemy przedyskutować kwestię liczby, biorąc pod uwagę, jakie są potrzeby w tym zakresie. Przede wszystkim chodzi nam o to, że wspomniany przepis daje możliwość rozszerzenia i intensyfikacji specjalizacji z priorytetowych zakresów. Ostatnio na posiedzeniu Komisji mówiłem o tym, że brakuje nam specjalistów. Chcemy, aby specjalności były prowadzone efektywniej.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#SławomirPiechota">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>