text_structure.xml
72 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławWziątek">Otwieram posiedzenie Komisji. Bardzo serdecznie witam wszystkie panie i panów posłów na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Jest mi bardzo miło, że mogę zakomunikować, iż mamy kworum, w związku z czym możemy rozpocząć pracę. Pragnę poinformować panie i panów posłów, że protokół z dziewięćdziesiątego drugiego posiedzenia, wobec niezgłoszenia uwag, został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławWziątek">Bardzo serdecznie witam na naszym dzisiejszym posiedzeniu Komisji naszych gości. Rozumiem, że pan minister Czesław Piątas na posiedzeniach Komisji czuje się, jak u siebie. Witamy pana ministra. Bardzo się cieszę, że wraz z nami jest dziś pan generał Wasilewski, którego serdecznie witam. Witam także pana generała Bojarskiego. Proszę państwa! Materiał, nad którym będziemy procedować w dniu dzisiejszym, przygotował pan pułkownik Sławomir Filipczak, dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych w Ministerstwie Obrony Narodowej, którego także witam. Sądzę, że w dniu dzisiejszym do tego dokumentu będziemy mieli okazję szczegółowo się odnieść. Witam bardzo serdecznie pana Michała Świtalskiego prezesa zarządu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Stronę społeczną reprezentuje na dzisiejszym posiedzeniu pan Zenon Jagiełło przewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Wojska. Witam pana przewodniczącego. Witam również pana pułkownika Mariana Babuśkę, który reprezentuje Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz Biura Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie! Panie ministrze! W porządku dzisiejszych obrad mamy punkt, który jest niezwykle ważny, gdyż dotyczy sytuacji socjalno-bytowej żołnierzy zawodowych oraz sytuacji socjalno-bytowej pracowników wojska oraz ich rodzin. Raz jeszcze przepraszam w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej panie i panów posłów za to, że dopiero w dniu dzisiejszym został państwu dostarczony materiał dotyczący tej tematyki. Mamy nadzieję, że przynajmniej w części przedstawione w dniu dzisiejszym informacje będą satysfakcjonujące dla środowiska żołnierzy i pracowników wojska. Uważamy, że jest to temat, którym powinna się zając Komisja Obrony Narodowej. Czy do zaproponowanego porządku obrad mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławWziątek">Rozumiem, że wobec niewniesienia przez posłów żadnych uwag Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławWziątek">Proszę pana ministra o zabranie głosu i szczegółowe przedstawienie tego materiału. Proszę pana ministra o szczegółową informację, gdyż być może nie wszyscy posłowie mieli okazję, żeby zapoznać się z tym dość obszernym materiałem. Dlatego proszę pana ministra, żeby w sposób szczególny uwypuklił wszystkie najważniejsze kwestie, w tym zmiany, które zaszły od czasu ostatniego omawiania tego tematu. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni państwo! Sytuacja socjalno-bytowa jest jednym z wyznaczników, czy też mierników atrakcyjności zawodu żołnierza oraz pracownika wojska. Jest ona bardzo mocno powiązana z sytuacją społeczno-ekonomiczną naszego kraju, w tym regionów, na terenie których funkcjonują nasze jednostki. Staramy się dobrze i proporcjonalnie dzielić środki finansowe przeznaczone na obronność naszego kraju pomiędzy obszary wyposażenia wojsk w sprzęt, w środki materiałowe, modernizacji technicznej szkolenia wojsk, zabezpieczenia funkcjonowania i bytowania garnizonów, godnego uposażenia dla żołnierzy i pracowników wojska, a także pomoc dla osób o najniższych dochodach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#CzesławPiątas">Te zadania realizujemy w ciekawym okresie. W naszym kraju widoczny jest pewien wpływ kryzysu ekonomicznego. Realizowany jest proces profesjonalizacji armii. Bierzemy udział w misjach. Na wyposażenie wprowadzamy nowoczesny sprzęt. To wszystko powoduje, że wojsku potrzebni są w pełni oddani służbie i dobrze przygotowania żołnierze oraz pracownicy wojska. Pomimo niełatwej sytuacji pragnę podkreślić, że w ostatnich 2–3 latach odnotowaliśmy poprawę w obszarze uposażeń żołnierzy oraz wynagrodzeń pracowników wojska. Zdecydowanie rozszerzyliśmy obszar wsparcia finansowego w formie zapomóg, dotacji, refundacji oraz innych działań, w tym m.in. dzięki wsparciu ze strony Komisji Obrony Narodowej w obszarach dotyczących świadczeń dla żołnierzy biorących udział w szkoleniu w przypadku zranienia, śmierci lub innego nieszczęśliwego zdarzenia. Jest to bardzo ważne, jeśli chodzi o zabezpieczenie rodziny żołnierza.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#CzesławPiątas">Istotnym zabezpieczeniem jest także możliwość wykonania zobowiązań w obszarze zakwaterowania żołnierzy i ich rodzin tak w kwaterach służbowych, jak i w internatach. Chciałbym państwu powiedzieć, że od lipca bieżącego roku wchodzi w życie nowa ustawa o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a już w sierpniu br. wypłacać będziemy żołnierzom, którzy nie korzystają z zakwaterowania służbowego, czy też wojskowego w formie kwatery, internatu lub mieszkania na terenie koszar, świadczenie mieszkaniowe. Wstępnie oceniamy, że z tego świadczenia będzie korzystać 25–30 tys. żołnierzy. Będzie to dodatkowa pomoc w sferze zabezpieczenia sobie swobody w działaniu i wyborze miejsca zakwaterowania.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#CzesławPiątas">Chciałbym podkreślić to, o czym mówił już wcześniej pan przewodniczący. Te zadania realizujemy we współpracy z organami kolegialnymi w wojsku, czyli z Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego i z Radą do Spraw Kobiet, a także ze związkami zawodowymi pracowników wojska. Mamy świadomość, że bardzo dobry żołnierz lub pracownik wojska musi być dobrze opłacany. Wiemy o tym, że istnieje konkurencja na rynku pracy w naszym kraju. Także otwarte granice Unii Europejskiej mają wpływ na atrakcyjność służby w wojsku. Pragnę podkreślić, że różnica, jaka istniała w przeszłości w tempie wzrostu wynagrodzeń pracowników wojska oraz uposażeń żołnierzy, została zniwelowana. Najlepszym przykładem potwierdzającym to stwierdzenie może być decyzja ministra o podwyżkach dla pracowników wojska w roku bieżącym, a więc w roku, w którym żołnierze nie otrzymali takiej podwyżki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#CzesławPiątas">Chcę podkreślić, że Ministerstwo Obrony Narodowej pilnie śledzi to, co się dzieje i stara się reagować na wszystkie potrzeby, które pojawiają się w obszarze socjalno-bytowym. Poproszę teraz pana przewodniczącego o wyrażenie zgody na to, żeby dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych, pan pułkownik Filipczak, przedstawił szczegółową informację na temat spraw z tego obszaru.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo proszę. Panie pułkowniku! Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirFilipczak">Szanowny panie przewodniczący! Szanowne panie posłanki i panowie posłowie! Szanowni państwo! Swoją prezentację dotyczącą sytuacji socjalno-bytowej kadry chciałbym rozpocząć od przedstawienia podmiotu tej prezentacji. Tym podmiotem są żołnierze zawodowi. Podam państwu stany ewidencyjne żołnierzy zawodowych, w tym żołnierzy zawodowych w służbie nadterminowej, a także liczbę kandydatów do zawodowej służby wojskowej w ostatnich 3 latach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SławomirFilipczak">Zgodnie z założeniami programu profesjonalizacji sił zbrojnych, do końca 2009 r. nastąpił znaczny wzrost liczby żołnierzy zawodowych. Według stanu na dzień 1 stycznia 2010 r., służbę pełniło ponad 99 tys. żołnierzy zawodowych, żołnierzy służby nadterminowej, a także kandydatów na żołnierzy zawodowych, czyli o 7% więcej niż w 2008 r. Największy wzrost odnotowano w korpusie szeregowych zawodowych, w którym liczba żołnierzy zwiększyła się o ponad 35%. Widzą państwo na slajdzie, że największą grupę żołnierzy zawodowych stanowi korpus podoficerski, który obejmuje 43% ogólnej liczby żołnierzy zawodowych. Następny pod względem liczebności jest korpus szeregowych zawodowych oraz żołnierzy służby nadterminowej, który obejmuje 33% ogólnej liczby żołnierzy. Natomiast korpus oficerów obejmuje 23% ogólnej liczby żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SławomirFilipczak">Uposażenie żołnierza zawodowego stanowi podstawę do określenia zasobności gospodarstwa domowego tego żołnierza oraz członków jego rodziny. Natomiast wysokość tego uposażenia jest uzależniona od posiadanego stopnia, zajmowanego stanowiska oraz otrzymywanych dodatków. Prezentowany slajd przedstawia przeciętny poziom uposażeń żołnierzy zawodowych w 2009 r. w poszczególnych korpusach osobowych. Chciałbym przy tym podkreślić, że w latach 2008–2009 podwyższono stawki uposażenia zasadniczego żołnierzy w stosunku do stawek obowiązujących w 2007 r., a szczególnie żołnierzy z korpusu szeregowych zawodowych. W grupie szeregowych zawodowych stawki te zostały zwiększone o 37%, w grupie podoficerów – od 25 do 29%, w grupie oficerów młodszych – od 22 do 24%, a w grupie oficerów starszych – od 17 do 21%. W 2009 r. przeciętne uposażenie żołnierza w stosunku do uposażenia z 2008 r. wzrosło o 6,9%.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SławomirFilipczak">Ponadto, dokonywano wielu zmian wysokości dodatków do uposażenia zasadniczego. Do tych zmian można zaliczyć podwyższoną wysokość wypłacanych żołnierzom zawodowym dodatków specjalnych i służbowych o ok. 7%. Zwiększono dodatki specjalne z tytułu służby w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych. Zmieniono zasady podwyższania dodatku za długoletnią służbę wojskową. Przyznano prawo do dodatku specjalnego dla personelu służby lotniczo-inżynieryjnej. Wprowadzono wypłacany raz w roku dodatek dla wojskowego personelu lotniczego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SławomirFilipczak">Obok systemu uposażeń, z punktu widzenia Ministerstwa Obrony Narodowej bardzo istotne jest zabezpieczenie pomocy materialnej żołnierzom, którzy z różnych przyczyn, najczęściej zdrowotnych, znaleźli się w trudniej sytuacji materialnej. Temu celowi służy tworzony co roku celowy fundusz zapomóg. Zgodnie z decyzjami ministra obrony narodowej, w 2009 r. dowódcy rodzajów sił zbrojnych, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódca operacyjny, szef Żandarmerii Wojskowej oraz dowódca garnizonu Warszawa wydatkowali na zapomogi kwotę ok. 12.000 tys. zł. W poszczególnych korpusach osobowych sytuacja wyglądała następująco. Podoficerowie otrzymali zapomogi w wysokości 8500 tys. zł, co stanowi 69% ogólnej kwoty wypłaconych zapomóg. Szeregowi zawodowi otrzymali zapomogi w wysokości 2900 tys. zł, oficerowie 1800 tys. zł. Łącznie udzielono ok.18.500 zapomóg, z czego podoficerowie otrzymali 13.200 zapomóg, szeregowi – 3400, a oficerowie – 1900.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SławomirFilipczak">Ponadto, dowódcy rodzajów sił zbrojnych wypłacili jeszcze dodatkowo 108 zapomóg żołnierzom poszkodowanym w trakcie służby w polskich kontyngentach wojskowych. Natomiast sekretarz stanu do spraw społecznych i profesjonalizacji z upoważnienia ministra obrony narodowej przyznał 71 zapomóg na łączną kwotę 570 tys. zł, w tym 30 zapomóg – żołnierzom poszkodowanym w trakcie pełnienia służby w polskich kontyngentach wojskowych oraz – co jest najbardziej przykre – członkom rodzin żołnierzy, którzy zginęli podczas wykonywania odpowiedzialnych i niebezpiecznych misji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SławomirFilipczak">Niezależnie od pomocy finansowej w formie zapomóg, resort obrony narodowej od wielu lat realizuje programy socjalne adresowane do najniżej sytuowanych materialnie rodzin żołnierzy zawodowych. Jest to program „Tanie wczasy”, program dofinansowania wypoczynku dzieci oraz program dopłat do turnusów rehabilitacyjnych. Jest to pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci najmniej zarabiających żołnierzy zawodowych. Łącznie, pomimo znacznych trudności budżetowych, z takiej pomocy skorzystało blisko 12.500 osób. Wydatki na ten cel zbliżyły się do kwoty 13.500 tys. zł. Dodatkowo resort obrony narodowej w 2009 r. wykupił zniżkę uprawniającą do 50% ulgi w opłatach za przejazdy dla ok. 14.000 żołnierzy. Ta ulga jest szczególnie istotna dla tych żołnierzy, którzy dojeżdżają do pracy lub odwiedzają swoje rodziny. Nakłady na ten cel wyniosły 6500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SławomirFilipczak">Również system rekonwersji jest elementem wsparcia całego systemu. Uległ on także zasadniczym zmianom. Do końca 2009 r. z tej formy pomocy mogli skorzystać jedynie ci żołnierze odchodzący z wojska, którzy zostali zwolnieni przez organ kadrowy. Taka pomoc była świadczona na 6 miesięcy przed zwolnieniem ze służby lub przez 2 lata po zwolnieniu ze służby. W dniu 24 kwietnia 2009 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw, w której dokonano zmian w systemie rekonwersji, w tym m.in. rozszerzono katalog żołnierzy zawodowych uprawnionych do skorzystania z tego programu. Praktycznie w dniu dzisiejszym tylko ci żołnierze, którzy zrzekli się obywatelstwa polskiego lub zostali skazani prawomocnymi wyrokami sądów, nie mają uprawnień do udziału w programie rekonwersji. Wszyscy pozostali żołnierze mają takie uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SławomirFilipczak">Zmieniono także system rekonwersji. W tej chwili jest to tzw. system kroczący. Po trzech latach rozpoczynamy doradztwo zawodowe dla żołnierzy. Pierwsze świadczenia mogą się pojawić już w stosunku do żołnierzy, którzy będą kończyć służbę po ukończeniu czwartego roku służby. Ostatnio uchwalona ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową oraz niektórych innych ustaw z dnia 10 czerwca 2010 r. wprowadziła mechanizm, który gwarantuje wyższe świadczenie za dłuższą służbę wojskową. Jest to związane z tym, że żołnierz był dłużej oderwany od cywilnego rynku pracy. W związku z powyższym żołnierzowi mającemu od 4 do 10 lat służby przysługuje świadczenie w wysokości 1875 zł. Żołnierzowi mającemu od 10 do 15 lat służby przysługuje świadczenie rekonwersyjne o wartości 3750 zł, a powyżej 15 lat służby 5625 zł. To świadczenie przysługuje również żołnierzom poszkodowanym w służbie oraz członkom ich rodzin. Tym osobom przysługuje świadczenie w najwyższej wysokości. W takim przypadku nie bierzemy pod uwagę czasu pełnienia służby wojskowej.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#SławomirFilipczak">Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych żołnierzy zawodowych jest kolejnym istotnym elementem polityki socjalnej, któremu kierownictwo resortu obrony narodowej poświęca wiele uwagi. Na slajdzie przedstawiono najważniejsze dane sprawozdawcze Wojskowej Agencji Mieszkaniowej za ubiegły rok. W 2009 r. nowych najemców znalazło 3451 lokali mieszkalnych, w tym 2474 mieszkania zasiedlili żołnierze służby stałej, natomiast 766 mieszkań przydzielono żołnierzom służby terminowej. Ponadto, wypłacono 130 ekwiwalentów oraz 356 odpraw mieszkaniowych. Kolejka osób oczekujących na przydział mieszkania systematycznie się zmniejsza. Jednak, według stanu na koniec 2009 r., na decyzję o prawie do zamieszkania w lokalu mieszkalnym oczekiwało 6252 żołnierzy. Pragnę przy tym poinformować, że w planach inwestycyjnych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej na lata 2010–2012 przewiduje się zasiedlenie ponad 3000 lokali mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#SławomirFilipczak">Nowym wyzwaniem dla resortu obrony narodowej są nowe regulacje prawne w obszarze zakwaterowania, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2010 r. Nowe przepisy przewidują zrównanie w prawie do zakwaterowania wszystkich żołnierzy zawodowych, bez względu na charakter i formę pełnienia służby. To do żołnierza będzie należało dokonanie wyboru formy zakwaterowania. Żołnierz będzie mógł otrzymać kwaterę służbową na czas pełnienia służby, bezpłatnie zakwaterować się w internacie lub w kwaterze internatowej, albo pobierać świadczenie mieszkaniowe. Takie rozwiązanie jest uzasadnione przede wszystkim mobilnym charakterem służby wojskowej.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SławomirFilipczak">Szanowni państwo! W ostatnich 2 latach wprowadzono wiele nowych rozwiązań, które mają na celu poprawę warunków materialnych żołnierzy zawodowych poszkodowanych w związku z wykonywaniem zadań służbowych oraz członków rodzin tragicznie zmarłych żołnierzy zawodowych. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, minister obrony narodowej jest zobligowany do przyznawania rodzinie zmarłego żołnierza zawodowego zapomogi w przypadku każdego rodzaju śmierci. Do tej pory obowiązywała taka regulacja, że rodzina otrzymywała zapomogę jedynie wtedy, jeśli żołnierz poniósł śmierć podczas wykonywania zadań związanych ze służbą wojskową.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#SławomirFilipczak">Następnym elementem jest wprowadzenie pomocy na kształcenie dzieci w wieku od 16 do 25 lat, pobierających rentę po żołnierzu. Taka pomoc jest wypłacana wszystkim dzieciom, które spełniają kryteria, dwa razy w roku w kwocie po 2118,87 zł. Taka jest wysokość tej pomocy w dniu dzisiejszym. Żołnierzowi przysługuje również zwrot kosztów pomocy prawnej, jeżeli postępowanie wszczęte przeciwko niemu o przestępstwo popełnione w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych zostanie zakończone prawomocnym orzeczeniem o umorzeniu.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#SławomirFilipczak">Z myślą o żołnierzach, którzy ulegli wypadkowi w związku ze służbą lub zachorowali w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby, wprowadzono kategorię „ZO” – zdolny do zawodowej służby wojskowej z ograniczeniami. W razie śmierci żołnierza zawodowego pozostającej w związku ze służbą wojskową, zamieszkującym z nim wspólnie współmałżonkowi i dzieciom przysługuje odprawa mieszkaniowa lub zajmowany lokal mieszkalny, albo za ich zgodą lokal zamienny w przypadku zajmowania kwatery służbowej, o ile Wojskowa Agencja Mieszkaniowa ma taki lokal w zasobach mieszkaniowych, albo lokal mieszkalny odpowiadający uprawnieniom żołnierza w dniu jego śmierci w zasobie mieszkaniowym Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w wybranej przez nich miejscowości, na ich wniosek.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#SławomirFilipczak">Ponadto były żołnierz zawodowy, który został zwolniony z zawodowej służby wojskowej na skutek ustalenia przez wojskową komisję lekarską niezdolności do służby wojskowej w związku z wypadkiem lub chorobami związanymi ze służbą wojskową, ma prawo do korzystania z rekonwersji bezterminowo. Takie same uprawnienia posiadają małżonkowie oraz dzieci żołnierzy, którzy zginęli podczas wykonywania obowiązków służbowych.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#SławomirFilipczak">Sytuacja materialna żołnierzy jest przedmiotem szczególnego zainteresowania kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej i podlega stałemu monitorowaniu, zarówno przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa, jak i przez profesjonalne jednostki organizacyjne resortu zajmujące się tą sferą działalności. Wojskowe Biuro Badań Społecznych co roku przeprowadza badanie, którego nieodłącznym elementem jest zebranie opinii żołnierzy na temat sposobu gospodarowania budżetami domowymi. Na slajdzie przedstawiono charakterystykę gospodarowania dochodami przez rodziny wojskowe w latach 2007–2009. Można zauważyć, że zdecydowanie największy odsetek stanowią rodziny żyjące oszczędnie, którym starcza pieniędzy na utrzymanie. Takich rodzin jest ponad 47%. Utrzymuje się odsetek rodzin, które żyją oszczędnie i mogą odłożyć środki finansowe na poważniejsze zakupy. Rośnie liczba rodzin, które deklarują, że mają wystarczający poziom dochodów, żeby żyć bez konieczności oszczędzania. Odsetek takich rodzin wzrósł z 8,9% w 2007 r. do 14,9% w 2009 r. Szczególnie cieszy nas to, że zmalał odsetek rodzin określających swój poziom dochodów jako niewystarczający z 20% w 2007 r. do 12,3% w 2009 r.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#SławomirFilipczak">Panie przewodniczący! Szanowni pastwo! Chciałbym zaznaczyć, że pracownicy wojska pozostają obok żołnierzy zawodowych niezwykle ważnym komponentem sił zbrojnych. Dlatego sytuacja socjalno-bytowa naszych pracowników pozostaje pod szczególną troską kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej. Ministerstwo Obrony Narodowej współpracuje w zakresie poprawy poziomu płac pracowników również ze związkami zawodowymi, które działają w resorcie obrony narodowej. Jak wynika z danych zawartych w sprawozdaniu o zatrudnieniu – jest to popularny druk Rb-70 – przeciętne zatrudnienie pracowników wojska w 2009 r. wyniosło 51.983 osoby. Biorąc pod uwagę formę gospodarowania, w jednostkach budżetowych zatrudniano 48.801 osób, w gospodarstwach pomocniczych 2587 osób, a w zakładach budżetowych 5905 osób.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#SławomirFilipczak">Pracownicy wojska, w odróżnieniu od żołnierzy, nie stanowią jednorodnej grupy zawodowej objętej jedną praktyką. W resorcie obrony narodowej jest ok. 1000 pracodawców, którzy realizują nałożone na nich zadania z zakresu polityki personalnej w tym zakresie. Pracownicy cywilni są opłacani na podstawie 9 różnych przepisów płacowych. Na slajdzie zaprezentowano podział pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych na najważniejsze grupy zawodowe. Najliczniejszą z nich stanowią tzw. pracownicy niemnożnikowi. W tej grupie mamy 92,7% pracowników. Do tej grupy zaliczamy pracowników służby zdrowia w jednostkach budżetowych, pracowników kultury, a także pracowników urzędów państwowych oraz pracowników gabinetu politycznego.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#SławomirFilipczak">Pozostali pracownicy, którzy pracują w jednostkach i komórkach organizacyjnych resortu obrony narodowej to członkowie korpusu służby cywilnej. Jest ich ok. 7%. Są to pracownicy urzędu ministra obrony narodowej, a także pracownicy wojskowych komend uzupełnień oraz wojewódzkich sztabów wojskowych. Są to także pracownicy zatrudnieni na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej. Poprzednio nazywano to zasobem kadrowym. Są to pracownicy na stanowiskach dyrektorów i zastępców dyrektorów departamentów oraz dyrektor generalny Ministerstwa Obrony Narodowej. Pracownicy zatrudnieni na kierowniczych stanowiskach stanowią zaledwie 0,01%. Jest to tzw. popularnie „erka”. Nauczyciele to sto kilkadziesiąt osób. Ta grupa to 0,3% pracowników. Są tu jeszcze prokuratorzy oraz asesorzy.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#SławomirFilipczak">Szanowni państwo! Poziom wynagrodzeń pracowników wojska, pomimo wzrostu wynagrodzeń w latach 2007–2009, nadal pozostaje poniżej przeciętnego poziomu wynagrodzenia w sferze budżetowej i w gospodarce narodowej. W 2009 r. przeciętne wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych wynosiło 2767,45 zł, co w relacji do przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej stanowiło 83,6%. W ostatnich latach relacja pomiędzy przeciętnym wynagrodzeniem pracowników wojska a przeciętnym wynagrodzeniem w sferze budżetowej i w gospodarce narodowej ulegała zmianie. W 2007 r. stosunek ten kształtował się odpowiednio na poziomie 76,5% i 79%. Te relacje uległy istotnej zmianie w 2008 r., kiedy poprawiły się z – co chciałbym przypomnieć – 76,5% do 85,7% i z 79% do 90,3%. Pomimo podejmowanych działań w 2008 r. i w 2009 r. w zakresie poziomu przeciętnego wynagrodzenia, w 2009 r. nastąpiło nieznaczne – o 1% – pogorszenie tych relacji. Należy wskazać, że wpływ na pogorszenie wskaźników miały czynniki niezależne od Ministerstwa Obrony Narodowej. Wynagrodzenia w sferze budżetowej oraz wynagrodzenia w gospodarce narodowej w tym czasie rosły szybciej niż w wojsku.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#SławomirFilipczak">W odróżnieniu od żołnierzy zawodowych, dla pracowników cywilnych wojska tworzy się fundusz świadczeń socjalnych na podstawie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W 2009 r. odpis na fundusz świadczeń socjalnych wyniósł w przeliczeniu na 1 pracownika 1000,04 zł. W 2009 r. środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracowników wojska w jednostkach wojskowych wyniosły łącznie 131.500 tys. zł. Środki te przeznaczone były głównie na bezzwrotną pomoc zapomogową. Na ten cel wydatkowano ok. 7800 tys. zł. Na wypoczynek i turystykę wydano ok. 31.000 tys. zł. Natomiast na pomoc mieszkaniową przeznaczono ponad 80.000 tys. zł. Udzielono ponad 7200 pożyczek. Były to tzw. pożyczki remontowe na cele mieszkaniowe. Przeciętna wysokość pożyczki przekroczyła 11 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#SławomirFilipczak">Szanowni państwo! Resort obrony narodowej, podobnie jak w przypadku żołnierzy zawodowych, co roku monitoruje sytuację socjalno-bytową pracowników wojska i ich rodzin. W badaniach przeprowadzonych przez Wojskowe Biuro Badań Społecznych w 2009 r. wzięło udział 596 w przeważającej większości pracowników wojska, gdyż w ponad 70% będących pracownikami typowych jednostek wojskowych. Z tych badań wynika – co pokazujemy państwu na slajdzie – że w gospodarstwach domowych pracowników wojska najczęściej żyje się oszczędnie i bardzo oszczędnie. Tak żyje ponad 50% badanych respondentów. Natomiast 5,6% badanych rodzin deklaruje, że pomimo oszczędzania nie wystarcza im na najtańsze jedzenie i ubrania. W stosunku do 2007 r. znacznie powiększył się odsetek gospodarstw, którym wystarcza środków na wszystko, chociaż, oczywiście, przy uwzględnieniu pewnych kryteriów oszczędzania. Odsetek takich gospodarstw zwiększył się z 22% w 2007 r. do 40% w 2009 r.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#SławomirFilipczak">Chciałbym przedstawić państwu działania, które resort obrony narodowej podejmował od 2008 r. do 2010 r. w zakresie poprawy płac pracowników wojska. Można powiedzieć, że jest to ciągła, faktyczna i trudna, ale konstruktywna współpraca z organizacjami związkowymi, która w każdym roku kończyła się zawarciem porozumienia dotyczącego poprawy poziomu wynagrodzeń pracowników wojska. W dniu 11 kwietnia 2008 r. zawarto porozumienie w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń pracowników wojska. W myśl tego porozumienia przeciętna podwyżka wynagrodzenia pracownika wojska wyniosła ponad 300 zł miesięcznie. Ponadto wypłacono jednorazowe nagrody dla pracowników wojska w sierpniu, w listopadzie oraz w grudniu. W tym roku także w sposób trwały zwiększono wynagrodzenia pracowników, przenosząc na wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników ponad 70.000 tys. zł z oszczędności uposażeń żołnierzy zawodowych. Spowodowało to, że w relacji do 2007 r. wynagrodzenia pracowników wzrosły w 2008 r. o 25,14%.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#SławomirFilipczak">W dniu 6 maja 2009 r. zawarto następne porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie podwyżki wynagrodzeń. Średnia podwyżka wypłacona na mocy tego porozumienia wyniosła 180 zł. Na tę podwyżkę składały się środki wydzielone w ustawie budżetowej, a także środki, które zostały wypłacone w ubiegłym roku w formie jednorazowej i nie powodowały skutków przechodzących. W 2009 r. do budżetu wprowadzone zostały stałe składniki wynagrodzeń pracowników cywilnych wojska. Ponadto, przyznano dwie premie w wysokości 200 zł. Dynamika wzrostu wynagrodzeń w 2009 r. w porównaniu do 2008 r. wyniosła 4,15%. Jeśli chodzi o 2010 r., to oprócz jednoprocentowej podwyżki wynagrodzeń pracowników, która wynika z ustawy budżetowej – na tę podwyżkę dla naszych pracowników przeznaczono w budżecie na 2010 r. 14.000 tys. zł – prowadzone są negocjacje ze związkami zawodowymi pracowników. Wypracowano porozumienie, które przewiduje, że przeciętna podwyżka, oprócz przewidzianej w budżecie podwyżki o 1%, wyniesie 100 zł na pracownika. Ponadto w dniu 15 sierpnia 2010 r. wypłacone zostaną regulaminowe premie i nagrody, w przeciętnej wysokości 400 zł dla jednego pracownika. Spowoduje to skutki dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w postaci 57.000 tys. zł na wypłatę podwyżek wynagrodzeń oraz 18.000 tys. zł na wypłatę premii jednorazowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący! Na tym zakończyliśmy naszą prezentację. Jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na zadane przez posłów pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze! Jeżeli pan pozwoli, to zanim rozpoczniemy zadawanie pytań chciałbym jeszcze poprosić o zabranie głosu przedstawicieli strony społecznej. Bardzo chciałbym, żeby jako pierwszy głos zabrał przewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Wojska, pan Zenon Jagiełło. Pan dyrektor zakończył swoją prezentację stwierdzeniem, że udało się wynegocjować porozumienie. To bardzo dobrze, że to się udało i że ministerstwo jest otwarte na współpracę ze stroną społeczną. Chciałbym teraz poprosić pana przewodniczącego o ocenę tego współdziałania. Proszę pana Zenona Jagiełłę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZenonJagiełło">Panie przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni państwo! Prezentacje mają to do siebie, że są bardzo ładne i kolorowe. Jednak rzeczywistość jest, niestety, nieco bardziej skromna. Średnie wynagrodzenie pracowników, rzeczywiście, wynosi w tej chwili ok. 2800 zł. Jednak, biorąc pod uwagę stałe składniki wynagrodzenia, a więc takie składniki, od których naliczany jest później kapitał emerytalny i składki, średnie wynagrodzenie wynosi ok. 2400 zł. Z tych dodatkowych 400 zł opłacane są zwolnienia pracowników. Za chwilę powiem państwu ile tysięcy zwolnień czeka nas w najbliższym czasie. Z tej kwoty opłacane są także jednorazowe wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZenonJagiełło">Chcę państwu przekazać, że średnio zarabiający pracownik chowa do portfela ok. 1400 zł. Wynika to z faktu, że koszty pracy dla pracowników wynoszą ok. 40%. Od kwoty 2400 zł, która obejmuje stałe składniki, trzeba odjąć 40%. Wtedy otrzymamy kwotę, jaką faktycznie dysponują nasi pracownicy i ich rodziny. Sytuacja pracowników wojska w ostatnim czasie nieco się pogorszyła w stosunku do sfery budżetowej. Nie mówię już o państwowej sferze budżetowej, w której wynagrodzenia są znacznie wyższe. Natomiast dla nas niepokojące jest takie zjawisko, że w ubiegłym roku z pieniędzy pracowników przeznaczono ok. 25.000 tys. zł na wydatki rzeczowe. Uważamy, że nie było takiej potrzeby. Jesteśmy w stanie zrozumieć to, że w 2009 r. trzeba było ze środków na wynagrodzenia pracowników wojska zapłacić zobowiązania z ostatniego kwartału 2008 r., kiedy w całym państwie doszło do solidnego tąpnięcia finansowego. Zwracamy się do przedstawicieli resortu oraz do wysokiej Komisji z prośbą, żeby nie wydawać pieniędzy dla pracowników na inne cele niż wynagrodzenia, nawet jeśli nie ma skąd ich brać.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZenonJagiełło">Następna sprawa dotyczy tego, co nas czeka. Bardzo bolesne są dla nas zapowiedziane na ten rok zwolnienia pracowników. W tym roku minister obrony narodowej wydał decyzję nr 88, w której przewidziano zmniejszenie liczby pracowników wojska o ok. 4 tys. osób, w związku z tym, że zmniejsza się liczebność sił zbrojnych. Jednak te 4 tysiące to tylko część prawdy. Jeżeli Komisja i przedstawiciele parlamentu nam nie pomogą, to wejście w życie ustawy o finansach publicznych spowoduje, że trzeba będzie zlikwidować wojskowe zakłady remontowo-budowlane, funkcjonujące obecnie jako gospodarstwa pomocnicze, wojskowe domy wypoczynkowe funkcjonujące jako zakłady budżetowe, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 3 w Dęblinie, a także wszystkie kasyna wojskowe. Oznacza to, że zatrudnienie zmniejszy się o ok. 8 tys. osób. Dlatego zwracamy się z gorącym apelem o pozytywną opinię ministra finansów dla możliwości utworzenia na miejsce funkcjonujących obecnie gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych instytucji gospodarki budżetowej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZenonJagiełło">Następna sprawa dotyczy tego, że do liczby zwalnianych pracowników należy doliczyć zmiany w obszarze funkcjonowania logistyki i infrastruktury. Na miejsce istniejących obecnie 8 rejonowych baz materiałowych mają powstać 4 rejony logistyczne. Wielkość zatrudnienia w nowych rejonach logistycznych będzie mniej więcej taka sama, jak obecnie w bazach materiałowych. Jednak nic dobrego z tego nie wynika. Jeżeli zlikwidujemy bazę materiałową w Łodzi, a utworzymy rejon logistyczny w Krakowie, to pracownik nie przeniesie się z Łodzi do Krakowa. Liczba miejsc pracy w Krakowie zwiększy się, ale pracownicy z Łodzi będą musieli zostać zwolnieni. To samo dotyczy tworzenia wojskowych oddziałów gospodarczych mających przejąć zadania gospodarcze od jednostek wojskowych, które mają się zajmować szkoleniem. Utworzenie w jednej miejscowości takiego oddziału, którego działalność będzie obejmowała kilka powiatów, spowoduje, że w pozostałych jednostkach trzeba będzie zwolnić pracowników. Przewidujemy, że jeśli nie będzie żadnych zmian, to zwolnionych zostanie ok. 10 pracowników bez żadnych odpraw wynikających z przepisów specjalnych. Będziemy musieli sfinansować te zwolnienia w ramach posiadanych środków, co oznacza, że poziom wynagrodzeń jeszcze się obniży, gdyż na zwolnienia muszą być pieniądze.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZenonJagiełło">Następna sprawa, która nas boli, ma chyba związek z jakimś niedopatrzeniem. Likwidowanych jest 38 wojskowych komend uzupełnień. Nie rozumiemy pewnego zdarzenia. Zakład pracy w naszym rozumieniu to taki zakład, w którym są żołnierze i pracownicy. Natomiast przy likwidacji wojskowych komend uzupełnień, w których zatrudnionych jest mniej niż 20 pracowników, do zakładu pracy wlicza się tylko pracowników, a żołnierzy już nie. Na skutek zmniejszenia liczby wojskowych komend uzupełnień zwolnionych zostanie ok. 600 pracowników. Ci pracownicy nie otrzymają żadnych odpraw z tytułu przyczyny zwolnienia leżącej po stronie pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ZenonJagiełło">Natomiast są także pozytywne objawy. Jesteśmy otwarci na dyskusję, posobnie jak strona resortowa. W tym miejscu chciałbym podziękować panu ministrowi Piątasowi, z którym współpracujemy już od 2 lat. Muszę powiedzieć, że jest to współpraca na poziomie partnerskim, pomimo różnic zdań i różnych punktów widzenia. O ostatnim porozumieniu, które wynegocjowaliśmy, rozpoczęliśmy rozmawiać w lutym br. Od lutego negocjowaliśmy to porozumienie. Minister obrony narodowej w dniu 14 czerwca 2010 r. podpisał to porozumienie. Prosimy Komisję, a także Ministerstwo Obrony Narodowej oraz ministra obrony narodowej, żeby pieniądze, które są przeznaczone na wynagrodzenia dla pracowników, były przeznaczone na ten, a nie na jakiś inny cel. Prosimy także o nowelizację decyzji ministra nr 88. Chodzi nam o to, żeby ta decyzja została zmieniona w takim kierunku, że jeżeli już musimy zwalniać pracowników, to zwalniajmy takie osoby, którym powodzi się nieco lepiej. Dokonajmy jeszcze raz przeglądu wszystkich zapisów zawartych w tej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Pan przewodniczący przedstawił nam dość interesujące wnioski i propozycje. Będziemy prosić pana ministra o to, żeby w drugiej części posiedzenia Komisji odniósł się także do tych propozycji i wniosków. A teraz chciałbym poprosić o zabranie głosu pana pułkownika Mariana Babuśkę, przedstawiciela Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego. Rozumiem, że pan pułkownik odniesie się do spraw dotyczących żołnierzy zawodowych. Bardzo proszę, panie pułkowniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianBabuśka">Panie przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni państwo! O sytuacji materialnej żołnierzy miałem możliwość informowania na odprawach szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Natomiast przewodniczący Konwentu Dziekanów informował o sytuacji materialnej żołnierzy na odprawach u pana ministra Piątasa. Jeżeli chodzi o spotkania z żołnierzami, to w tym roku Konwent odbył ok. 60 takich spotkań. Na tych spotkaniach najważniejszym tematem, który był poruszany obok spraw systemu emerytalnego i warunków odejścia na emeryturę, były uposażenia żołnierzy zawodowych. Chodzi o to, że uposażenia żołnierzy zawodowych nie są podwyższane od 2009 r. Nie są podwyższane w 2010 r. W stosunku do innych służb mundurowych mamy jeden z najniższych wskaźników bazowych. Żołnierze liczyli na to, że od 1 stycznia 2010 r. wskaźnik bazowy uposażeń zostanie podniesiony z 2,60 do 2,67, dzięki czemu zbliży się do wskaźnika uposażeń innych służb mundurowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarianBabuśka">Jednak w tym czasie nastąpiła zmiana ustawy z dnia 23 grudnia 2009 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która spowodowała to, że zastąpiono dotychczasową zasadę corocznego ustalania środków na wynagrodzenia nową zasadą, zgodnie z którą podstawę do określenia wynagrodzeń w roku budżetowym stanowić będą środki na wynagrodzenia z roku poprzedniego, zwaloryzowane średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń ustalonym w ustawie budżetowej oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Wynika z tego, że patrząc na nasz wskaźnik, który jest najniższy w porównaniu ze wszystkimi innymi służbami mundurowymi, będziemy także mieli najniższy wzrost uposażeń w przypadku, gdy pod uwagę brany będzie średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarianBabuśka">Patrząc na ostatnie doniesienia, a także czytając informacje internetowe w portalu mundurowym, można było zauważyć, że marszałek Sejmu pełniący obowiązki prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej powiedział, że od 1 lipca br. nastąpi wzrost uposażeń żołnierzy. Myślę, że żołnierze długo oczekiwali na taką zapowiedź. Już od dłuższego czasu oczekują na podwyżkę uposażeń. Jest to jeden z głównych tematów ich rozmów. Ponadto, żołnierze z korpusów podoficerów i szeregowych wyrażają niezadowolenie powodu brak uregulowań w zakresie przyznawania dodatków motywacyjnych z tytułu uzyskania oceny bardzo dobrej w opiniowaniu służbowym oraz posiadania klasy kwalifikacyjnej, chociaż nowelizacja pragmatycznej w tym zakresie ustawy obowiązuje od 1 stycznia 2010 r.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarianBabuśka">Żołnierze negatywnie odbierają zmniejszenie diety za każdą pełną dobę podczas wykonywania zadań związanych z uczestnictwem w ćwiczeniach, bądź w szkoleniu na terenie poligonu ze 125% do 25% stawki diety. Ponadto, szeregowi zawodowi odebrali negatywnie wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2010 r. nowego rozporządzenia Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych. Była to druga nowelizacja, w której pozbawiono ich prawa do bezpłatnego wyżywienia w wymiarze 50% zasadniczej szkolnej normy wyżywienia w dniach wykonywania obowiązków służbowych. Ponadto, żołnierze bardzo negatywnie oceniają informacje medialne dotyczące wzrostu budżetu rodzin wojskowych w ostatnich 2 latach z 2900 zł do 4380 zł netto. Żołnierze uważają, że takie informacje są nierzetelne, ponieważ sami nie odczuli takiego wzrostu uposażeń w swoich portfelach.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MarianBabuśka">Jedyne, co w ostatnim czasie żołnierze zawodowi w służbie stałej oceniają pozytywnie, oprócz wszystkich korzystnych rozwiązań, które zostały pokazane w prezentacji ministerstwa, to wprowadzenie świadczenia mieszkaniowego, które będzie obowiązywało od 1 lipca 2010 r. Natomiast żołnierze zawodowi kontraktowi podchodzą do tego rozwiązania sceptycznie, ponieważ ich sprawy będą rozpatrywane w drugiej kolejności, dopiero po zabezpieczeniu potrzeb żołnierzy zawodowych w służbie stałej. Panie przewodniczący, dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję panu pułkownikowi. Panie ministrze! Proponuję, żebyśmy najpierw wysłuchali tury pytań. Następnie poproszę pana ministra oraz pana współpracowników o udzielenie odpowiedzi zarówno na propozycje i wątpliwości zgłoszone przez stronę społeczną, jak i na pytania, które zostaną zadane przez posłów. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Błądek. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AntoniBłądek">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Mam pytanie, a w zasadzie prosiłbym o uściślenie prezentowanych tu danych. W świetle wypowiedzi przedstawiciela związków zawodowych wygląda na to, że w tej chwili trudno jest powiedzieć, czy podane dane dotyczą płacy brutto, w skład której wchodzą składki obowiązkowe płacone przez pracownika, czy jest to koszt pracodawcy, czyli wszystkie składki płacone przez pracodawcę oraz przez pracownika. Czy podana wysokość wynagrodzeń jest zwiększona poprzez wliczenie odpraw itp.? Płaca brutto nie powinna zawierać takich składników, jak np. dodatkowe wynagrodzenia i odprawy. Płaca brutto powinna zawierać jedynie składki leżące po stronie pracownika oraz płacę netto. W związku z tym prosiłbym o uściślenie tych informacji, które zostały zaprezentowane. Jakie to są wynagrodzenia? Czy są to rzeczywiście wynagrodzenia brutto, czy jest to koszt pracodawcy, czy jeszcze jakieś inne składniki?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę osób chętnych do zabrania głosu. Rozumiem, że te działania i porozumienia, które zostały zawarte, zmierzają w dobrym kierunku. Jednak oczekiwania strony społecznej są znacznie większe. Bardzo proszę pana ministra o informację o tym, na ile te oczekiwania mogą być zaspokojone i w jakim czasie. Proszę także o wyjaśnienie, czy środki zagwarantowane na wynagrodzenia pracowników nie będą już przeznaczane na jakieś inne cele. Bardzo proszę panie ministrze, aby odpowiedział pan również na pytanie zadane przez pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący! Wysoka Komisjo! Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu Jagielle za dobrą współpracę oraz za potwierdzenie tego faktu. Pragnąłbym podkreślić i chciałbym, żeby pan przewodniczący to zrozumiał, że w dniu dzisiejszym siły zbrojne są siłami zawodowymi. To Sejm, pan prezydent, a także obywatele zdecydowali o tym, że dziś nie mamy już poboru. Jeżeli nie mamy poboru, to dotychczasowa administracja wojskowa w dużej części jest zbędna. Z tego powodu pewna liczba wojskowych komend uzupełnień będzie musiała ulec likwidacji. Także wojewódzkie sztaby wojskowe będą musiały ulec pewnej przebudowie. Struktura sił zbrojnych także się zmienia. Zmienia się struktura jednostek bojowych. Za tym idą zmiany w logistyce oraz w innych elementach zabezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#CzesławPiątas">Te garnizony, których istnienie jest korzystne z operacyjnego punktu widzenia, z punktu widzenia kosztów funkcjonowania jednostek, a także z demograficznego punktu widzenia, czyli stanowiące źródło zasobów ludzkich dla wojska – pozostaną. Garnizony, w których takich korzystnych warunków nie ma i nie będzie można osiągnąć, są całkowicie likwidowane lub ulegają zmniejszeniu. Chcę państwu powiedzieć, że decyzja ministra obrony narodowej nr 88 w sprawie wykonania postanowień ustawy o finansach publicznych, a także ustawy wprowadzającej oraz o postępowaniu w dostosowaniu liczby pracowników wojska, została bardzo dokładnie przygotowana. Była wielokrotnie konsultowana. Jest oczywiste, że jest to trudna decyzja. Doskonale to rozumiemy. Jest to decyzja trudna także dla związków zawodowych oraz dla pewnej grupy pracowników wojska.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#CzesławPiątas">Odbyliśmy w tej sprawie spotkania i podjęliśmy współpracę z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Osobiście kontaktowałem się z panią minister Ostrowską. Odbyliśmy wspólne szkolenia. Uruchomiliśmy wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy w zakresie świadczenia pomocy w przekwalifikowaniu. Już dziś poinformowaliśmy wszystkich w pewnej grupie garnizonów, że takie zmiany nastąpią. Dziś chcemy, żeby pracownicy, którzy w przyszłości utracą miejsca pracy, rozumieli, że chociaż jeszcze pracują, to już są zaliczani do kategorii osób poszukujących pracy. Chcemy udzielić tym osobom daleko idącej pomocy, tak ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i ze strony Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Jest oczywiste, że nie będzie to łatwe. Są rejony, w których można znaleźć pracę bardzo szybko. Są też takie rejony, w których jest to trudne. Chciałbym powiedzieć, że Ministerstwo Obrony Narodowej robi wszystko, co możliwe, żeby ułatwić i złagodzić ten proces.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#CzesławPiątas">Pragnę także podkreślić, że jednostki zawodowe oraz ich koncentracja tylko w wybranych garnizonach, a także utrzymywanie dużej grupy jednostek w pełni ukompletowanych powoduje, że liczba świadczeń logistycznych, zabezpieczających oraz innych w jednostkach o mniejszych stanach będzie spadać. Liczba takich świadczeń zmniejsza się. Wiąże się to z liczbą pracowników wojska potrzebnych do zabezpieczenia tych czynności, które realizowały te jednostki. Pragnę podkreślić, że spotykamy się z przedstawicielami związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący! W dniu dzisiejszym na przedpołudniowym posiedzeniu Sejmu wyjaśniałem, czy też odpowiadałem na pytania zadane w ramach interpelacji, które dotyczyły tego, co będzie się działo z wojskowymi zakładami remontowo-budowlanymi oraz z wojskowymi domami wypoczynkowymi. Ustawa o finansach publicznych każe likwidować jednostki tego typu działające jako gospodarstwa pomocnicze. Jednak my wcale nie zamierzamy ich likwidować. Występujemy do Rady Ministrów o wyrażenie zgody na to, żeby te jednostki mogły działać w formule instytucji gospodarki budżetowej. W stosunku do wojskowych zakładów remontowo-budowlanych zostało to już uczynione. Minister obrony spotkał się z wszystkimi kierownikami oraz ze wszystkimi kierownictwami wojskowych zakładów remontowo-budowlanych. Spotkał się także z przedstawicielami wszystkich związków zawodowych. Omówiliśmy tę sprawę szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#CzesławPiątas">Spotkaliśmy się także w mojej obecności, jako osoby nadzorującej sprawy społeczne, oraz w obecności pana ministra Idzika, który nadzoruje te jednostki organizacyjne. Jeżeli nie uda się nam uzyskać przychylności rządu dla wariantu przewidującego, że będą to instytucje gospodarki budżetowej, to mamy jeszcze drugie rozwiązanie. Chcemy podporządkować je Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, żeby mogły realizować te zadania, które wykonywały do tej pory. Pragnę podkreślić, że te jednostki już nauczyły się gospodarować na rynku. Nauczyły się zasady konkurencyjności. Mają one dopuszczenie do informacji niejawnych. Myślę, że będą to ich atuty nawet wtedy, gdyby zostały przekazane pod nadzór Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Chcemy powierzyć im te same funkcje i te same zadania. Być może, uda się je nawet rozszerzyć, np. na obszar ciepłownictwa lub pewnych usług w sferze zabezpieczenia mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#CzesławPiątas">Podobnie myślimy o wojskowych domach wypoczynkowych. Nie chcemy utracić tych zakładów ani tych ludzi. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że np. Wojskowy Dom Wypoczynkowy w Waplewie jest największym pracodawcą w gminie. Jest to bardzo dobry zakład, który przynosi zysk. Chcemy, żeby ten zakład dalej funkcjonował. Będziemy robić wszystko, co możliwe, żeby tak się stało. Natomiast wymogi ustawowe są jednoznaczne. Minister obrony narodowej musi te wymogi wykonać. Musimy to zrobić.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#CzesławPiątas">Chciałbym także odnieść się do informacji, którą przekazał pan pułkownik Babuśka. Chcę powiedzieć, że Ministerstwo Obrony Narodowej jest bardzo dobrze poinformowane o tym, co dzieje się w siłach zbrojnych. Bazujemy na tych wszystkich informacjach, które przekazuje nam Konwent Dziekanów, a także Rada do Spraw Kobiet. Mamy także system informowania w pionie dowódczym oraz w pionie oficerów wychowawczych. Pragnę podkreślić, że zmniejszenie dodatku poligonowego nastąpiło w trudnej sytuacji dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Na tej sali są żołnierze, którzy mają trochę więcej niż 20 lat służby. Mogą oni państwu powiedzieć, że w historii naszego wojska te dodatki raz były, a raz ich nie było, a jednak żołnierze jeździli na poligony. Dziś ten dodatek jest mniejszy.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#CzesławPiątas">Kolejna uwaga dotyczy bezpłatnego wyżywienia. Myślę, że było to jakieś nadmierne oczekiwanie. Dziś każdy żołnierz, który uczestniczy w szkoleniu powyżej 8 godzin oraz powyżej 10–12 godzin, otrzymuje bezpłatne wyżywienie. Natomiast my jesteśmy armią zawodową. Nie możemy żołnierzowi, który przebywa w koszarach do 8 godzin, dawać bezpłatnego wyżywienia. Po pierwsze, nie stać nas na to. Po drugie, nie chcielibyśmy w taki sposób wyróżniać żołnierzy. A co w takim razie z pracownikami wojska? Każdy, kto jest na poligonach, na misjach, na ćwiczeniach lub w podróży służbowej, otrzymuje dietę. Ten, kto szkoli się dłużej niż przez 8 godzin, otrzymuje bezpłatne wyżywienie.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#CzesławPiątas">Gdybyśmy spojrzeli na tydzień szkoleniowy w jednostce zawodowej, to okazałoby się, że nie zawsze służba rozpoczyna się o godzinie 8 rano w poniedziałek, gdyż część żołnierzy dojeżdża. Niektórzy mówią, że nie jest to służba, lecz praca. My mówimy o służbie. Najbardziej intensywnymi dniami szkoleń jest wtorek, środa i czwartek. Wtedy odbywają się zajęcia dzienno-nocne, albo zajęcia dobowe. Wtedy jest wyżywienie. Jeżeli służba trwa 8 godzin lub krócej, to dziś nie stać nas na to, żeby dawać bezpłatne wyżywienie. Zresztą na świecie jest niewiele armii, które tak postępują. Być może, w przyszłości będzie tak w Świętoszowie. Jednak na razie tak nie będzie. Trochę sobie żartuję, gdyż Świętoszów jest uznawany za garnizon, w którym służy się przez 24 godziny na dobę, nawet będąc w domu.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#CzesławPiątas">Myślimy o wielu różnych formach bonifikat. Realizowany jest cały obszar dodatków dotyczących warunków służby, uciążliwości służby, skoków i różnych specjalności. Poproszę pana generała Jabłońskiego, żeby o tych dodatkach szerzej opowiedział. Szanowni państwo! Musimy sobie odpowiedzieć na następujące pytanie. Czy budżet, który otrzymujemy, mamy w większym zakresie przeznaczyć na wydatki osobowe? Jeśli tak się stanie, to nie będziemy mieli środków finansowych na szkolenie i na sprzęt. Staramy się zachować odpowiednie proporcje pomiędzy tymi trzema bardzo ważnymi obszarami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że żołnierzom łatwiej jest żyć w takich garnizonach, w których żona żołnierza może znaleźć pracę. Nie ulega to nawet najmniejszej wątpliwości. Tam, gdzie żona nie może znaleźć pracy, jest znacznie trudniej. Jednak jest sfera zapomóg i innej pomocy. W ten sposób staramy się poprawiać tę sytuację.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#CzesławPiątas">Chcę powiedzieć, że Ministerstwo Obrony Narodowej myśli oraz pracuje nad tym, żeby w przyszłym roku uposażenia żołnierzy oraz wynagrodzenia pracowników wojska zostały podwyższone. Taka jest prawda. Nie możemy w dniu dzisiejszym mówić o szczegółach, gdyż jesteśmy w trakcie rozpoczynania tego procesu. O szczegółach będziemy mogli państwu powiedzieć trochę później. Nam także bardzo zależy na tym, żeby żołnierze rozumieli i potrafili zauważyć to, że wszystkie dodatki, które są wypłacane poza uposażeniem, także wliczają się do budżetu domowego. Wiem, że bardzo łatwo jest to jakoś oddzielić.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#CzesławPiątas">Szanowni państwo! Chcę także powiedzieć, że kiedyś byłem żołnierzem i nosiłem mundur. Dziś pracuję jako osoba cywilna. Dziś odczuwam to, że ponad 30% mojego wynagrodzenia jest odciągane z mojego wynagrodzenia na opłaty dla funduszu emerytalnego oraz na inne cele. Żołnierz nie wnosi takich opłat. Żołnierz nie ponosi takich ciężarów. Nie oznacza to jednak wcale, że nie zależy nam na tym, żeby uposażenie żołnierzy było wyższe i lepsze. Na pewno będziemy robić wszystko, co możliwe, żeby znaleźć wzajemne zrozumienie oraz właściwe i odpowiadające potrzebom chwili rozwiązania. Poproszę, żeby na pytanie pana posła Antoniego Błądka odpowiedział później pan pułkownik Filipczak. A teraz pan generał Bojarski, dyrektor Departamentu Kadr, powie państwu o tym, jakie są realne kwoty podwyżek oraz dodatków, które otrzymają żołnierze. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to proponuję, żebyśmy dalej pracowali właśnie w takiej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo proszę, panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszBojarski">Szanowny panie przewodniczący! Szanowni państwo! Wielokrotnie w czasie spotkań z Komisją Obrony Narodowej podkreślaliśmy, że siły zbrojne są bardzo dobrym pracodawcą. Chciałbym poprzeć to stwierdzenie konkretnym przykładem. W tej chwili odbywa się przygotowanie do rekrutacji kandydatów do wyższej szkoły oficerskiej. W szkole mamy 55 miejsc. Na jedno miejsce przypada 30 chętnych. Proszę sobie wyobrazić skalę tego zainteresowania jako pochodną atrakcyjności służby wojskowej. Jest to absolutny fenomen, jeśli w tej chwili mówimy o jakichkolwiek studiach w Polsce.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanuszBojarski">To samo dotyczy szeregowych zawodowych. W dniu dzisiejszym przyjmowałem 5 plutonowych, którzy są zdeterminowani, żeby podjąć zawodową służbę wojskową. Będąc w cywilu zrobią wszystko, żeby dostać się do wojska. W tej chwili możemy przebierać w kandydatach i dobierać ich pod kątem kwalifikacji potrzebnych siłom zbrojnym. Przy tej okazji chciałbym powiedzieć, że ta podwyżka nam wszystkim się należy. Jak najbardziej na nią oczekujemy. Jednak nie można powiedzieć, że resort nie dopełnił tu obowiązków, jeśli chodzi o starania o kontynuowanie podwyżek w ostatnich 2 klatach. Dla przykładu chciałbym państwu powiedzieć, że w korpusie szeregowych zawodowych łączny wzrost uposażenia w latach 2008–2009 wyniósł 41%. Oczywiście, była to realizacja decyzji pana ministra, któremu najbardziej zależało na szybkiej rozbudowie korpusu szeregowych zawodowych. Stąd wzięły się działania mające na celu podniesienie atrakcyjności służby w tym korpusie. Dla przykładu podam, że w korpusie oficerów, a w tym generałów, podwyżka uposażeń w tym okresie wyniosła tylko 17%.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanuszBojarski">W siłach zbrojnych funkcjonuje rozbudowany, a ja powiedziałbym, że nadmiernie rozbudowany system dodatków. Żołnierz otrzymuje uposażenie zasadnicze, a ponadto wiele różnych dodatków. Za chwilę powiem państwu szerzej o tych dodatkach. Jednak chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że funkcjonując w strukturach armii zawodowej, poza problemem rekrutacji – który w praktyce w tej chwili nie jest dla nas żadnym problemem – staniemy w najbliższym czasie przed problemem utrzymania w służbie w kategorii korpusów osobowych wszelkiego rodzaju specjalności, które są istotne z punktu widzenia funkcjonowania sił zbrojnych. Mówię o tych specjalnościach, na których będzie nam zależało. Okres tzw. równego traktowania wszystkich już się kończy. Będziemy musieli zapewnić przede wszystkim funkcjonowanie takich specjalności, jak np. informatyka czy łączność. Nie mówię już o lekarzach czy pilotach. Mamy w tej chwili kolosalny problem jeżeli chodzi o lekarzy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JanuszBojarski">Prawdą jest, że zmniejszyliśmy dodatek poligonowy do 25%. Jednak pan pułkownik Babuśka mógłby zapytać, a przy okazji powiedzieć o tym, jakie wynagrodzenie jest w tej chwili oferowane lekarzowi, specjaliście drugiego stopnia, np. ortopedzie lub chirurgowi, w Afganistanie. Jest to prawie 25 tys. zł. Operujemy filozofią inwestowania w korpusy osobowe i specjalności, które mają podstawowe znaczenie dla zapewnienia funkcjonowania sił zbrojnych. Już zaczynamy to robić. Taka jest nasza przyszłość.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JanuszBojarski">Teraz powiem państwu o dodatkach. Mamy dodatki za długoletnią służbę wojskową. Jest to bardzo duży dodatek, który po 30 latach służby osiąga 30% uposażenia. Jest to chyba najbardziej liczący się spośród wszystkich dodatków. Mamy także tzw. dodatki służbowe. Takie dodatki otrzymuje dowódca batalionu, dowódca kompanii, szef kompanii, lekarz dentysta, czy lekarz dentysta w jednostce wojskowej. Może teraz powiem państwu o kilku wybranych stanowiskach. Dowódca batalionu może otrzymać dodatek specjalny w wysokości od 150 zł do 450 zł. Dowódca kompanii otrzymuje dodatek w wysokości do 150 zł. Lekarz dentysta otrzymuje dodatek od 450 zł do 750 zł. Nie będę w tej chwili mówił o takich jednostkach, jak np. „Grom” czy „Formoza”, w których dodatki są bardzo wysokie ze względu na to, iż wypłacane są dodatki związane z wykonywaniem zadań w zakresie zwalczania terroryzmu i inne.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JanuszBojarski">Jeśli chodzi o pilotów, to, moim zdaniem, sytuacja przedstawia się zupełnie przyzwoicie. Mieliśmy okazję, żeby zaprezentować sytuację dotycząca uposażeń i dodatków w korpusie pilotów. Personel latający samolotami F-16 otrzymuje zwiększony dodatek do poziomu 2250 zł. Jest to nasza sztandarowa jednostka. Normalny dodatek dla pilotów wynosi od 700 zł do 2700 zł. Jest także tzw. dodatek dla personelu służby naziemnej lotnictwa – od 450 do 1500 zł. Dodatki specjalne otrzymuje Marynarka Wojenna, nurkowie, spadochroniarze, jednostka „Grom”, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa oraz saperzy. Ostatnio zwiększyliśmy dodatek dla saperów o 200 zł. Obecnie wynosi on 900 zł. Chcę państwu przedstawić tę sytuację. Można powiedzieć, że nie przedstawia się ona obecnie tak, jak chcielibyśmy. Jednak należy stwierdzić, że wynagrodzenia żołnierzy kształtują się na całkiem przyzwoitym poziomie, czego potwierdzeniem jest kolejka osób chętnych do podjęcia służby w wojsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszSeliga">Ile zarabia obecnie pilot śmigłowca w Afganistanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszBojarski">Za chwilę odpowiem na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławWziątek">Rozumiem, że pan generał sprawdzi tę informację. Czy pan minister upoważnia jeszcze kogoś do zabrania głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#CzesławPiątas">Tak. Bardzo proszę, żeby pan pułkownik Filipczak udzielił odpowiedzi na pytanie zadane przez pana posła Błądka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo proszę, panie pułkowniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirFilipczak">Dane prezentowane na slajdzie, które dotyczyły przeciętnych wynagrodzeń pracowników wojska oraz przeciętnych wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej i gospodarki narodowej, są ustalane według tej samej metodologii. Te dane obejmują wynagrodzenie brutto, w skład którego wchodzą potrącenia na zaliczkę podatku dochodowego dla osób fizycznych, a także składka na ubezpieczenie społeczne. Jednak jest to tylko ta część składki, którą płaci pracodawca. To wynagrodzenie zawiera w sobie również element, który nazywamy dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Do kwoty wynagrodzenia pracownika doliczono 1/12 dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Wliczono tu także kwotę, która w danym podmiocie gospodarczym jest wypłacana na nagrody emerytalne, nagrody jubileuszowe oraz ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Wszystkie prezentowane dane zostały obliczone według tej samej metodologii.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję, panie pułkowniku. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący! Możemy już odpowiedzieć na pytanie o uposażenie pilota śmigłowca. Podamy wysokość uposażenia pilota z najniższym stopniem oficerskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszBojarski">Szanowni państwo! Pilot śmigłowca w stopniu podporucznika otrzymuje łącznie z uposażeniem krajowym 16 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławWziątek">Dziękujemy za tę informację. Panie i panowie posłowie! Na pewno warto zauważyć, że zmiany dokonywane w polskich siłach zbrojnych wynikają z wcześniej podjętych decyzji, w tym z profesjonalizacji naszej armii. Zmiany te wynikają także ze zmian dotyczących modernizacji naszych sił zbrojnych, a także zmian logistycznych oraz związanych z rozśrodkowaniem. Wydaje się jednak, że pomimo głosów wskazujących na brak satysfakcji – co jest zrozumiałe – poprawia się i wszystko zmierza w dobrym kierunku.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#StanisławWziątek">Jako Komisja Obrony Narodowej oczekujemy, że zwiększenie możliwości wynagradzania żołnierzy oraz pracowników cywilnych wojska nastąpi bardzo szybko. Ważne jest, że te podwyżki będą. Natomiast chciałbym zwrócić szczególną uwagę – a myślę, że będzie to konkluzja z dzisiejszego posiedzenia Komisji – że niezwykle istotne jest to, aby każda zmiana oraz wszystkie działania dotyczące planowanych zwolnień pracowników odbywały się po konsultacjach społecznych zarówno z przedstawicielami związków zawodowych, jak i Konwentu Dziekanów oraz innych sił społecznych, które funkcjonują w armii i wokół niej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#StanisławWziątek">Panie ministrze! Bardzo dziękujemy za tę informację. Przyjmujemy tę informację stwierdzając, że wyraźnie dostrzegany jest kierunek zapowiadający poprawę sytuacji, która nie jest jeszcze do końca satysfakcjonująca. Dziękuję panu ministrowi oraz panom generałom za udział w tej części obrad Komisji. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 1 porządku dzisiejszych obrad.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#StanisławWziątek">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Zgłasza się pan poseł Dariusz Seliga. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DariuszSeliga">Zajmę państwu tylko chwilkę. Wiem, że nie jest to sprawa związana z porządkiem dzisiejszych obrad. Jednak korzystając z okazji zwrócę się do pana ministra z pewną prośbą. Panie ministrze! Sprawa dotyczy 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, która posiada jedyny symulator lotu dla pilotów śmigłowców. Wszyscy się tam szkolą. Potrzebna jest kwota 300 tys. zł. Dzięki tym środkom można byłoby kupić program treningowy lotów w górach Afganistanu. Na razie wszystkie posiadane inscenizacje dotyczą polskich lotnisk. Bardzo proszę, żeby się do tej prośby przychylić. Jest to ważna sprawa. Piloci śmigłowców mogliby na tym skorzystać. W tej chwili w całej Polsce tylko w tej jednostce szkolą się piloci śmigłowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję, panie pośle. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Zgłasza się pani poseł Bożena Sławiak. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BożenaSławiak">Panie przewodniczący! Panie ministrze! Panie i panowie posłowie! Szanowni goście! Myślę, że będę wyrazicielką opinii wszystkich posłów, jeżeli bardzo serdecznie podziękuję przedstawicielom sił zbrojnych za udział w akcji ratowniczej. W imieniu samorządów, gdyż sama uczestniczyłam w pracach sztabów przeciwpowodziowych, chciałabym państwu bardzo podziękować. Bez waszej pomocy i waszego solidnego zaangażowania zapewne nie udałoby się uratować wielu terenów i wielu domów, a także w wielu przypadkach mienia i życia ludzkiego. Za to dziękuję państwu z całego serca. Myślę, że te podziękowania mogę złożyć w imieniu wszystkich posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję, pani poseł. Przyłączam się do tych podziękowań. Ważne jest to, żebyśmy byli solidarni w walce ze wszystkimi żywiołami, które u nas występują. Ostatnia powódź była dla nas szczególnie dotkliwa. Zgłasza się jeszcze pan poseł Dorn. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LudwikDornniez">Panie ministrze! Korzystając z okazji pragnąłbym zaspokoić swoją ciekawość. W dniu 19 maja br. w czasie posiedzenia Komisji Obrony Narodowej pan minister Idzik był przeze mnie pytany o to, kiedy nastąpi podpisanie umowy na dostawę 5 śmigłowców do Afganistanu. Pan minister odpowiedział, że nastąpi to w ciągu 21 dni. Od czasu tego posiedzenia upłynęło już 21 dni. Jednak do tej pory nie słyszałem o tym, żeby zawarta została taka umowa. Być może, po prostu o czymś nie wiem. Chciałbym zapytać pana ministra, czy ta umowa została już podpisana, czy nie?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#LudwikDornniez">Dziękuję bardzo. Za chwilę poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na to pytanie. Najpierw chciałbym poprosić o zabranie głosu panią poseł Renatę Butryn, która także zgłasza chęć wypowiedzenia się w sprawach różnych. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RenataButryn">Panie przewodniczący! Mam pytanie, które kieruję do pana. Do Komisji miały być przekazane materiały na temat szkolenia psychologicznego pilotów. Wiem, że takie materiały zostały przygotowane. Chciałabym takie materiały otrzymać.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławWziątek">Rozumiem, że chodzi o materiały na temat psychologicznego szkolenia pilotów. Sprawdzimy to. Nie mam wątpliwości, że takie materiały zostaną przekazane pani oraz wszystkim zainteresowanym, jeżeli są już one w naszej dyspozycji. Teraz poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane przez panów posłów Seligę i Dorna. Będę panu bardzo zobowiązany za udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#CzesławPiątas">Nie jestem osobą, która bezpośrednio pracuje nad umową w sprawie dostawy śmigłowców. Poroszę pana ministra Idzika, żeby w trybie pilnym przekazał panu posłowi Dornowi informację na temat tej umowy. Natomiast, jeżeli chodzi o ten symulator, to zwrócę się do dowódcy Wojsk Lądowych oraz do Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, żeby rozpatrzyli tę sprawę w trybie pilnym. Wydaje mi się, że ten postulat jest możliwy do zrealizowania w krótkim czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Panią poseł Butryn chciałbym poinformować, że Komisja jeszcze nie otrzymała materiałów, o które pani pytała. Rozumiem, że zależy pani na otrzymaniu tych materiałów. Rozumiem także, że wniosek o dostarczenie Komisji materiałów na ten temat pojawił się wtedy, kiedy omawialiśmy problemy związane ze szkoleniem Sił Powietrznych. Pozwolę sobie wystąpić do pana ministra z prośbą o przygotowanie takiej informacji dla pani poseł.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławWziątek">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Błądek. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AntoniBłądek">Chciałbym przypomnieć, że prezes spółki „Bumar” miał przedstawić Komisji materiały omawiające wyniki spółki za ubiegły rok, a także raport biegłych rewidentów z badania sprawozdania rocznego. Mamy już koniec czerwca. Myślę, że prace nad tymi materiałami zostały już zakończone. Chciałbym jedynie przypomnieć, że te materiały miały zostać przekazane Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie pośle. Wystąpimy do pana prezesa z prośbą o przekazanie Komisji takich materiałów, jeśli pan prezes o tym zapomniał. Wiem, że w tej sprawie pan prezes złożył określone zobowiązanie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#StanisławWziątek">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach rożnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#StanisławWziątek">W takim razie chciałbym bardzo podziękować za udział w obradach paniom i panom posłom, panu ministrowi, panom generałom, panom oficerom, a także przedstawicielom strony społecznej naszej armii. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>