text_structure.xml 41.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MieczysławŁuczak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam na naszym posiedzeniu sekretarza stanu w Ministerstwa Obrony Narodowej generała Czesława Piątasa. Witam prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej pana Michała Świtalskiego. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów. Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MieczysławŁuczak">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji przedstawia się następująco. W pkt 1 zaplanowano rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Stanowisko Senatu zostało przedstawione w druku nr 2663. W pkt 2 mamy przyjęcie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2010 r. W pkt 3 przewidziano sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić propozycje zmian do porządku dzisiejszych obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zaproponowanego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MieczysławŁuczak">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MieczysławŁuczak">Przystępujemy do realizacji przyjętego porządku dziennego. Zaczniemy od pkt 1, w ramach którego rozpatrzymy uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Czy w posiedzeniu bierze udział przedstawiciel Senatu? Rozumiem, że nie. W takim razie pragnę państwa poinformować, że Senat na 47 posiedzeniu w dniu 13 stycznia 2010 r. przyjął uchwałę o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Uchwała Senatu została przedstawiona w druku sejmowym nr 2663. Marszałek Sejmu, zgodnie z art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu, w dniu 15 stycznia 2010 r. skierował powyższą uchwałę Senatu do Komisji Obrony Narodowej w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MieczysławŁuczak">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu. Senat zgłosił w przyjętej uchwale 11 poprawek do uchwalonej przez Sejm ustawy. Na posiedzenie Komisji Obrony Narodowej nie przybył przedstawiciel Senatu. W tej sytuacji proszę o przedstawienie opinii o tych poprawkach przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Przepraszam przedstawicieli Biura Legislacyjnego za to, że wcześniej ich nie przywitałem. Witam panów bardzo serdecznie i proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SławomirOsuch">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W naszej ocenie poprawki nr 1–4 i 7–11 mają charakter legislacyjno-redakcyjny. W związku z tym zgłaszamy sugestię, żeby te poprawki rozpatrywać i głosować łącznie. Natomiast poprawki nr 5 i 6 są poprawkami merytorycznymi. Jeśli chodzi o omówienie tych poprawek, to wydaje się nam, że bardziej wiarygodni w tej sprawie byliby przedstawiciele rządu, którzy uczestniczyli w pracach Senatu nad ustawą uchwaloną przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Poproszę przedstawicieli strony rządowej o zaprezentowanie stanowiska w sprawie poprawek Senatu. O zabranie głosu poproszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzesławPiątas">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Nie zgłaszamy zastrzeżeń do poprawek zaproponowanych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławŁuczak">To bardzo krótkie stanowisko. Zdaniem przedstawicieli Biura Legislacyjnego poprawki nr 1–4 i 7–11, które mają charakter legislacyjny, można głosować łącznie. Natomiast poprawki nr 5 i 6 należy głosować osobno. Tak zrozumiałem wypowiedź przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Kto z państwa chciałby zabrać głos na ten temat? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MieczysławŁuczak">Otrzymali państwo wszystkie materiały dotyczące tej sprawy. Jeśli nikt z państwa nie chce zabrać na ten temat głosu, to przedstawię te poprawki, a następnie przystąpimy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to w ten sposób poprowadzę dalszą część obrad nad tym punktem porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MieczysławŁuczak">Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do realizacji tego punktu w sposób, który zaproponowałem. W poprawce Senatu nr 1, w art. 1 w pkt 2, w art. 1a w ust. 1 pkt…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, czy mógłbym zabrać głos w sprawie formalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławŁuczak">Panie pośle, pytałem wcześniej, czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Jeśli pan pozwoli, to chciałbym zwrócić uwagę, że przedstawiciele Biura Legislacyjnego stwierdzili, że istnieje możliwość rozpatrzenie części poprawek w jednym bloku. Dlatego chciałbym zasugerować, żeby wszystkie poprawki Senatu o charakterze legislacyjnym przegłosować w bloku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławŁuczak">Bez ich odczytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławWziątek">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławŁuczak">Dobrze. W ten sposób ułatwili mi państwo pracę, za co bardzo dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad wszystkimi poprawkami Senatu, które mają charakter legislacyjny. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek Senatu nr 1–4 i 7–11?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MieczysławŁuczak">Stwierdzam, że przy 17 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, poprawki nr 1–4 i 7–11 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MieczysławŁuczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Tę poprawkę muszę państwu przeczytać. Czy mam przeczytać tę poprawkę, czy nie? Rozumiem, że nie. Dobrze. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 5 Senatu?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MieczysławŁuczak">Stwierdzam, że Komisja, przy 19 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 5 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MieczysławŁuczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Widzę, że zgłasza się pani poseł Sierakowska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IzabellaSierakowska">Mam prośbę, żeby przedstawiciele Biura Legislacyjnego poinformowali wszystkich posłów o tym, jakie będą konsekwencje przyjęcia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławŁuczak">Bardzo proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o przedstawienie informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SławomirOsuch">Jeśli chodzi o warstwę legislacyjną, to na tekst ustawy nie będzie to miało żadnego wpływu. Te poprawki wchodzą w tekst ustawy uchwalonej przez Sejm. Inną kwestią jest to, jakie będą konsekwencje stosowania przepisów zaproponowanych przez Senat. My nie mamy takiej wiedzy. Jeśli chodzi o kwestie dotyczące stosowania tych przepisów, to na ten temat lepiej mogliby się wypowiedzieć przedstawiciele strony rządowej. Mogliby państwu powiedzieć, jakie będą konsekwencje zastosowania takich zmian w praktyce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławŁuczak">Czy pani poseł chciałaby zabrać głos w tej sprawie? Jeśli tak, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IzabellaSierakowska">W takim razie poproszę, żeby na ten temat wypowiedzieli się przedstawiciele strony rządowej i skomentowali tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławŁuczak">Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławPiątas">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to szczegółową informację na ten temat przedstawi dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejPetrulewicz">W poprawce nr 6 mamy 2 zmiany. Pierwsza z nich dotyczy doprecyzowania pojęcia „dziecko” w przepisach tej ustawy. Ta zmiana nie powoduje skutków merytorycznych. Natomiast druga część poprawki nr 6 dotyczy zmiany zakresu uprawnień byłego współmałżonka żołnierza, rozwiedzionego z żołnierzem. W wersji uchwalonej przez Sejm przyjęte zostało takie rozwiązanie, że każdy rozwiedziony współmałżonek żołnierza uzyskuje prawo do podpisania umowy najmu lokalu z Wojskową Agencją Mieszkaniową. W wersji zaproponowanej przez Senat takie prawo byłego współmałżonka żołnierza zostało ograniczone wyłącznie do takiego współmałżonka, który będzie nadal wychowywał wspólne dziecko. Jest to pewne ograniczenie praw byłego współmałżonka.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejPetrulewicz">Patrząc na tę sprawę z drugiej strony należy uwzględnić to, że jednocześnie ustawa upoważnia w innym przepisie Wojskową Agencję Mieszkaniową do zawierania umów najmu na lokale mieszkalne. Oznacza to, że skutki tej poprawki nie będą wielkie. Prawdą jest, że w praktyce mogą zdarzać się takie sytuacje, w których były współmałżonek żołnierza nie będzie mógł otrzymać mieszkania z rynku agencyjnego, a z tytułu przeprowadzenia rozwodu z żołnierzem takie prawo do najmu będzie mu przysługiwało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MieczysławŁuczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BożenaSławiak">Jeśli można, to chciałabym zapytać, co będzie w przypadku, gdy małżeństwo rozwodzi się, ale nie ma dzieci?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MieczysławŁuczak">Jest to zapisane. W takim przypadku były współmałżonek idzie na bruk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejPetrulewicz">Jeśli mogę, to już odpowiadam na to pytanie. O tym mówi treść pkt 3 w art. 41a ust. 1. Jeżeli były małżonek żołnierza zawodowego nie wychowuje dziecka, to nie przysługuje mu prawo uzyskania lokalu od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Natomiast, jeżeli były współmałżonek miałby nadal wychowywać dziecko, to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa będzie zobowiązana do zawarcia z nim umowy najmu. Prawdopodobnie będzie to umowa najmu na inny lokal, gdyż dotychczas zajmowany lokal będzie prawdopodobnie za duży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#IzabellaSierakowska">Panie ministrze, mam nadzieję, że dobrze zrozumiałam tę poprawkę. Myślę, że zrozumieli ją również wszyscy posłowie. Chodzi tu tylko i wyłącznie o najem mieszkania. Nie chodzi tu o kupno mieszkania. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejPetrulewicz">Tak, potwierdzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MieczysławŁuczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałaby zadać pytania w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławWziątek">Mam pytanie do pana ministra. Czy pan minister nie uważa, że takie zaostrzenie tych regulacji może powodować sytuacje, że rozwiedziony współmałżonek żołnierza po prostu pozostanie bez dachu nad głową. Termin na opuszczenie lokalu został określony na 30 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku rozwodowego. Jest to bardzo krótki termin. Może być tak, że zwłaszcza starsze osoby nie będą miały szansy na to, żeby nie tylko zmienić swoje życie rodzinne, ale także miejsce swojego zamieszkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W sytuacji, w której jest dziecko, a jego opiekunem zostaje wyznaczona przez sąd małżonka, to niezależnie od tego przepisu ustawa gwarantuje jej lokal z Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Jeśli tak się zdarzy, że małżonka nie zostanie wyznaczona przez sąd na opiekuna, to Agencja nie ma obowiązku zabezpieczenia dla niej lokalu. Jednak Agencja może to zrobić. Inny przepis tej ustawy przewiduje, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może wynająć lokal każdej innej osobie. Jeśli w zasobach Agencji będzie jakiś wolny lokal o odpowiedniej powierzchni, to Agencja może wynająć go byłej małżonce żołnierza. Natomiast proces rozwodowy zazwyczaj nie trwa bardzo krótko. Później jest jeszcze miesiąc na wykwaterowanie byłej małżonki, jeśli nie jest opiekunem dziecka. Wydaje się, że jest to wystarczający czas, żeby o wszystko się zatroszczyć. Chcę zaznaczyć, że jeśli zajdzie taka potrzeba, to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystąpi do określonego urzędu gminy o przyznanie lokalu socjalnego. Tak osoba nie będzie wykwaterowana na bruk, gdyż w chwili obecnej nie ma takiego prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#IzabellaSierakowska">Ale gminy nie mają mieszkań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#CzesławPiątas">W takim razie wspólnie z gminą będziemy starali się znaleźć jakieś rozwiązanie. Lokal nie musi być koniecznie w tej miejscowości. Można także zaproponować lokal w innej miejscowości. Także Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może zaproponować lokal ze swoich zasobów w innej miejscowości. Wiemy o tym, że w chwili obecnej posiadamy zbędne lokale w niektórych miejscowościach. Jeżeli państwo pozwolą, to moją odpowiedź w tej sprawie chciałby uzupełnić dyrektor Departamentu Prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrPabisiakKarwowski">Dziękuję. Chciałbym przedstawić jeszcze dwie tezy. Pierwsza dotyczy tego, że zmieniany art. 41a nowelizowanej ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jest nową jednostką legislacyjną. Dotychczas nowelizowana ustawa w ogóle nie przewidywała żadnych uprawnień dla rozwiedzionego małżonka żołnierza zawodowego. Na pewno sytuacja takich osób nie pogorszy się w stosunku do stanu obecnego, gdyż ten przepis dotyczy sytuacji, która do tej pory nie była uregulowana.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PiotrPabisiakKarwowski">Jest jeszcze druga sprawa. Nie będzie obligatoryjności zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego przez Wojskową Agencję Mieszkaniową. Pragnę jednak zwrócić uwagę Komisji na zmianę wcześniejszych przepisów ustawy, a w szczególności na nową treść art. 29, która przewiduje możliwość zawarcia umowy najmu z każdym, jeżeli tylko jest taka możliwość praktyczna w stosunku do lokali mieszkalnych, którymi gospodaruje Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Jeśli będzie taka możliwość, to na pewno WAM nie pozbawi nikogo dachu nad głową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BożenaSławiak">Chciałabym tylko zwrócić uwagę na pewien przypadek, który mam w swoim środowisku. W tej chwili borykam się z niepewnością co do tego, w jaki sposób ta sprawa zostanie załatwiona. Jest kobieta, która jest pracownikiem cywilnym wojska od wielu lat. Jest ona bardzo zasłużona. Jest szefem klubu garnizonowego i ma wielkie osiągnięcia w kulturze. Zostawił ją mąż. Było to małżeństwo bezdzietne. Mąż nawet zrezygnował ze służby wojskowej. Można powiedzieć, że mąż ukarał ją podwójnie. Ta kobieta pozostała bez prawa do lokalu, w którym mieszka, niezależnie od tego, że została skrzywdzona przez niego i przez los.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BożenaSławiak">Czy ta kobieta w świetle tych nowych przepisów będzie miała prawo do tego mieszkania, w którym ciągle przebywa? Były mąż to mieszkanie opuścił. Słyszę, że nie będzie miała takiego prawa, a przecież jest ona pracownikiem cywilnym wojska. Jest to ważny element tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Rozumiem, że była to tylko pewna dygresja. Tak to traktuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MieczysławŁuczak">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 6. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 6 Senatu?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MieczysławŁuczak">Stwierdzam, że Komisja, przy 16 głosach za wnioskiem, 4 głosach przeciwnych oraz 1 głosie wstrzymującym się, pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 6 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MieczysławŁuczak">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie uchwały Senatu. Do tej pory sprawozdawcą Komisji w pracach nad tą ustawą był poseł Paweł Suski. Proponuję, żeby pan poseł nadal pełnił obowiązki posła sprawozdawcy. Czy pan poseł wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełSuski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja wybrała pana posła na sprawozdawcę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MieczysławŁuczak">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła Pawła Suskiego na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MieczysławŁuczak">Pragnę poinformować, że posiadamy opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych, która wskazuje, że poprawki Senatu nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MieczysławŁuczak">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt 1 porządku dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#MieczysławŁuczak">Przechodzimy do realizacji pkt 2, poświęconego przyjęciu planu pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2010 r. Posłowie będący członkami Komisji mieli czas na to, żeby zgłaszać wnioski do planu pracy. Niektórzy posłowie skorzystali z tej możliwości, a inni nie. Z przykrością stwierdzam, że zainteresowanie taką możliwością było bardzo małe. Wszyscy posłowie otrzymali projekt planu pracy Komisji na I półrocze 2010 r. Otwieram dyskusję. Jeśli mają państwo jakieś dodatkowe propozycje, to proszę o ich zgłaszanie. Jednak przypominam, że przyzwoitość nakazuje, aby… Nie skończę tej myśli. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#IzabellaSierakowska">Jeśli prezydium Komisji dobrze pracowało, to nie będzie uwag do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MieczysławŁuczak">Czy mają państwo jakieś uwagi do przedstawionego projektu planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MichałWojtkiewicz">Chciałbym zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MieczysławŁuczak">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MichałWojtkiewicz">Chciałbym podziękować za to, że do planu pracy Komisji wpisano punkt dotyczący standaryzacji programu rozwoju sił zbrojnych, o co prosiłem. Jest to bardzo istotne. Jednak w planie pracy nie widzę spraw związanych z wyjazdami. Chociaż raz powąchalibyśmy prochu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MieczysławŁuczak">Proszę zajrzeć na ostatnią stronę planu i przeczytać to, co zostało tam zapisane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MichałWojtkiewicz">W takim razie przepraszam. Wojnę czuć prochem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#CzesławMroczek">Jeśli chodzi o punkt wymieniony przez pana posła Wojtkiewicza, czyli o temat „Stan realizacji Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2018”, którego realizację zaplanowano na marzec, to zgłaszam wniosek o przesunięcie terminu realizacji tego tematu o dwa miesiące. Stała podkomisja do spraw budżetu powołała specjalny zespół, który będzie analizował centralne programy rzeczowe. Byłoby dobrze, gdybyśmy omawiali ten temat wtedy, gdy będziemy już mieli jakieś efekty tej analizy, czy też efekty pracy tego zespołu. Dlatego proponuję, żeby realizację tematu „Stan realizacji Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2018” przenieść z marca na maj. Natomiast informację na temat sportu w siłach zbrojnych moglibyśmy przenieść na marzec. Jednak tego nie rozstrzygam. Głównym celem mojego wniosku jest przesunięcie realizacji tematu dotyczącego programu rozwoju sił zbrojnych o miesiąc lub dwa.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#CzesławMroczek">Druga uwaga ma związek z podkomisją, która została powołana przez Komisji Obrony Narodowej. Chodzi mi o podkomisję do spraw ochrony procesu szkolenia personelu latającego. Chciałbym, żebyśmy do planu pracy Komisji wpisali w okolicach czerwca 2010 r. przyjęcie analizy, czy też raportu tej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MieczysławŁuczak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MichałWojtkiewicz">Mam jeszcze krótką uwagę. Uważam, że jeśli zrealizujemy ten punkt, to w jakimś stopniu wzbogacimy późniejsze działania Komisji. Dzięki temu będziemy potrafili patrzeć na pewne sprawy. Mówię o posiedzeniu na temat stanu realizacji Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i o tym, co się stanie, jeśli to posiedzenie odbędzie się w marcu. Dopiero później powinno odbyć się posiedzenie na temat, o którym mówił pan poseł Mroczek. Niech to zostanie, gdyż stwarza to pewne możliwości do dalszej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DariuszSeliga">Chciałbym zapytać o możliwość rozszerzenia pkt 2 projektu planu pracy Komisji o sytuację polskich kontyngentów. Myślę, że będzie to dobry moment do tego, żeby zrealizować ten temat. Dodam w tej sprawie krótki komentarz. Minie kilka miesięcy od ostatniej dyskusji, którą odbyliśmy na temat sytuacji polskich kontyngentów wojskowych. Chodzi mi o krótką informację o tym, jak to wygląda. Chciałbym, żebyśmy rozszerzyli także pkt 4 o informację na temat przebiegu tworzenia Narodowych Sił Rezerwowych. Słyszę, że ten temat będzie omawiany wraz ze sprawami profesjonalizacji. W takim razie ta zmiana nie jest konieczna. Mam jeszcze pytanie, które dotyczy pkt 7. Chciałbym zapytać, czy mogliby rozszerzyć ten punkt o informację na temat reformy terenowych organów administracji wojskowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MieczysławŁuczak">W zasadzie mieści się to w temacie zaplanowanym w pkt 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DariuszSeliga">No tak. Jednak chciałem o to zapytać. Tylko nie wiem, czy nie byłoby potrzebne takie doprecyzowanie. Jeśli dobrze rozumiem, to w pkt 10 znajduje się także Agencja Uzbrojenia. Jeśli tak, to dziękuję. Nie mam więcej uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję panu przewodniczącemu. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie projektu planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Mam jedno uzupełnienie lub uszczegółowienie. Być może jest ono zawarte w postulacie pana przewodniczącego Seligi. Chodzi mi o sytuację kontyngentów ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tzw. pakietu afgańskiego.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Uważam, że zawsze o to można będzie zapytać. Nie ma potrzeby, żeby wpisywać to do planu pracy. Jeżeli bardzo uszczegółowimy plan pracy Komisji, to będziemy mieli ograniczony zakres działania. W związku z tym nasze propozycje są bardziej ogólne. Przed realizacją każdego z tych punktów posłowie mają prawo do tego, żeby zgłosić to, co w szczególności pozostaje w sferze ich zainteresowania. Uważałem, ze tak to powinno być zrobione.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">W związku ze zgłoszonymi przez posłów uwagami proponuję, żebyśmy dodali do pkt 2 tematy „Perspektywy rozwoju Wojsk Specjalnych” oraz „Sytuacja polskich kontyngentów”. Uważam, że te tematy mogą być rozpatrywane w lutym 2010 r., a te informacje mogą być, a nawet będą przydatne. Propozycję pana posła Mroczka, dotyczącą zmiany terminu realizacji tematu „Stan realizacji Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2018”, uważam za bardzo zasadną. Trochę się zapędziliśmy planując realizację tego tematu zbyt wcześnie. Zgodnie z sugestią pana posła Mroczka proponuję, żebyśmy zrealizowali ten temat na posiedzeniu, które odbędzie się w maju 2010 r. Sądzę, że w planie pracy w marcu możemy pozostawić po tym przesunięciu puste miejsce. Będziemy mieli mniej tematów do realizacji. Natomiast w maju będziemy mieli ich więcej. Nie będziemy przesuwali żadnych innych punktów. Jeśli chodzi o pozostałe propozycje, to w czerwcu odbędzie się posiedzenie, na którym dokonamy analizy raportu podkomisji do spraw ochrony procesu szkolenia personelu latającego. Będzie to dodatkowe posiedzenie, które wprowadzimy do planu pracy w czerwcu 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Na ostatniej stronie projektu przedstawiliśmy dodatkowe uwagi. Wskazaliśmy, że w planie pracy uwzględniane będą, stosownie do potrzeb, zagadnienia związane z rozpatrywaniem skierowanych do Komisji projektów ustaw i uchwał, a także inne tematy zlecone przez Sejm i Marszałka Sejmu. Rozumiemy przez to także sprawy skierowane do Sejmu przez rząd i ministerstwo. To jest ta ścieżka. Kolejna uwaga dotyczy planowanych w I półroczu 2010 r. zagranicznych wizytacji i wizyt Komisji, w tym wizytacji w polskich kontyngentach wojskowych. W tym miejscu mam prośbę do resortu. Chodzi mi o to, żeby wizytacja polskich kontyngentów wojskowych nie była wycieczką dla dziennikarzy, na której posłowie są traktowani jako zło konieczne.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">To, co powiedział pan poseł Dolniak na poprzednim posiedzeniu Komisji – za co panu posłowi bardzo serdecznie dziękuję – powinno być bardzo poważnie wzięte pod uwagę chociażby dlatego, że to właśnie posłowie podejmują pewne decyzje i oceniają funkcjonowanie Ministerstwa Obrony Narodowej i naszej armii. Dlatego prosilibyśmy o uwzględnianie w tych planach posłów. Powiem wprost, nie zważając na to, że na sali są dziennikarze, którzy to usłyszą. Dziennikarze i tak napiszą później to, co będą chcieli napisać. W ten sposób Ministerstwo Obrony Narodowej nie zrobi sobie żadnej promocji. W planie mamy także wstępnie uzgodnioną wizytę w Kwaterze Głównej NATO. Będziemy chcieli, żeby wyjazd do KG NATO był bardziej merytoryczny i nie tak krótki, jak zaproponowano. W tej chwili mówi się o jednodniowym wyjeździe.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Kolejna uwaga dotyczy planowanych w I połowie 2010 r. kontaktów międzynarodowych Komisji, a konkretnie mówiąc, planowanych konsultacji przewodniczących komisji obrony narodowej parlamentów państw Unii Europejskiej w związku z prezydencją Hiszpanii. Jest to tradycyjne spotkanie, w którym bierze udział przewodniczący Komisji lub jeden z jego zastępców. Przewidywane są także przyjazdy parlamentarnych delegacji komisji obrony narodowej. W 2010 r. planowane są rewizyty delegacji z Litwy i Rumunii. Przedstawiciele Polski byli z wizytą na Litwie i w Rumunii. W tej chwili przyszedł czas na rewizyty. Będziemy przyjmowali te delegacje. Planowany jest również wyjazd na Słowację i do Czech. To także będą rewizyty.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Ponadto chcę państwa poinformować, że w tym planie pracy nie zostały opisane tzw. wizytacje podkomisji. Przewodniczący wszystkich podkomisji powinni złożyć swoje plany pracy i dołączyć je do planu pracy Komisji. Wyjazdy podkomisji zostaną zaplanowane w odrębnym trybie. Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi do przedstawionego projektu planu pracy Komisji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-54.7" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionego planu pracy na okres od 1 lutego do 31 lipca 2010 r. wraz ze zgłoszonymi poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-54.8" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-54.9" who="#PosełLudwikDornPolskaPlus">Pozostał nam jeszcze pkt 3 porządku obrad, w ramach którego omówimy sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszSeliga">Mam dwa pytania do przedstawicieli strony rządowej. Na ostatnim, zamkniętym posiedzeniu Komisji mieliśmy otrzymać do wglądu opatrzone klauzulami tajności materiały z prac na tym posiedzeniu. Mam pytanie. Kiedy wpłyną do nas te materiały? Wiem, że tych materiałów jeszcze nie ma. Miały one dotyczyć spraw dyslokacji wojsk i kontyngentu w Afganistanie. Chcielibyśmy zapoznać się z tymi materiałami, oczywiście spełniając wszystkie wymogi.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#DariuszSeliga">Mam jeszcze drugie pytanie. Wiem o tym, że prawdopodobnie w tej chwili pan minister nie będzie mógł na nie odpowiedzieć. Jeśli tak, to poproszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Czy prawdą jest, że Dowództwo Wojsk Specjalnych nie zabezpieczyło, nie zapewniło, czy też nie porozumiało się w sprawie ćwiczeń i nie zabezpieczyło odpowiedniej liczby godzin lotów. Głównie chodzi tu o śmigłowce. Otrzymałem nieoficjalną informację, że w tej chwili jest to załatwiane poza resortem, przy wykorzystaniu różnych kontaktów dowódców. Natomiast nie ma wystąpień formalnych. Nie ma żadnych godzin nalotu, żeby komandosi z różnych naszych formacji mogli ćwiczyć wspólnie ze śmigłowcami. Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, czy te informacje są prawdziwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#IzabellaSierakowska">Mam prośbę do pana ministra. Ostatnio w mediach pojawiły się informacje dotyczące tłumaczy irakijskich. Informowano o ich problemach, w tym m.in. o tym, że otrzymali mieszkania, ale nie mogą znaleźć pracy. Z tego powodu część tłumaczy zdecydowała się na powrót do Iraku. Na pewno nie jest to dobry sygnał dla tłumaczy pracujących w Afganistanie. Jeśli takie informacje dotrą do tłumaczy pracujących w Afganistanie, to na pewno będą musieli zastanowić się nad tym, co mają ze sobą zrobić i czy pracować dla polskiego wojska z wielkim oddaniem. Jeśli pan minister będzie tak uprzejmy, to prosiłabym o przedstawienie informacji na ten temat na następnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Wiem o tym, że ta sprawa został przekazana do innego resortu. Najlepiej jest umyć rączki i uważać, że nie ma problemu, gdyż sprawę przejął ktoś inny. Natomiast ktoś inny wcale się tym problemem nie przejmuje. Dlatego proszę o przestawienie informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MieczysławŁuczak">Zanim oddam głos kolejnym mówcom, chciałbym przedstawić państwu komunikat, gdyż widzę, że część osób opuszcza już salę. W dniu jutrzejszym, czyli w dniu 21 stycznia o godz. 18.00 w sali nr 217 w Senacie odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych w sprawie ratyfikacji umowy o stacjonowaniu wojsk amerykańskich w Polsce. Druk na to posiedzenie jest już do pobrania. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#StanisławWziątek">Nasze pytania wykraczają poza obszar tematów dzisiejszego posiedzenia Komisji i są znacznie szersze. Jednak poproszę, żeby pan minister krótko odpowiedział na pytanie o powody wyłączenia jednostki „:Grom” spod Dowództwa Wojsk Specjalnych. Jakie szczególne działania spowodowały, że podjęto taką decyzję, iż dowódca Wojsk Specjalnych nie ma wpływu na „Grom”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy pan minister chce od razu odpowiedzieć? Jeśli tak, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Apel pana przewodniczącego w sprawie wizyty posłów w misjach przekazałem ministrowi obrony narodowej już po poprzednim posiedzeniu Komisji. Myślę, że ta sprawa zostanie rozstrzygnięta w sposób dla państwa satysfakcjonujący. W swojej wypowiedzi pan przewodniczący użył sformułowania „wycieczki dla dziennikarzy”. Pragnę wszystkich poinformować, że wycieczek w ogóle nie organizujemy, a tym bardziej dla dziennikarzy. Jeśli jest jakiś wyjazd, to jest to tylko wyjazd służbowy.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#CzesławPiątas">Pan poseł Wziątek pytał o powody wyłączenia jednostki „Grom” spod dowodzenia Wojsk Specjalnych. Sprawa nie do końca wygląda w taki sposób. Ta jednostka podlega dowódcy Wojsk Specjalnych. Natomiast w bardzo wąskich obszarach ta jednostka ma samodzielność w zakresie planowania zakupów sprzętu bojowego. W tym zakresie ta jednostka współpracuje z Zarządem Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, przy czym wiodący głos należy do jednostki. Uznaliśmy, że będzie to najlepszy i najszybszy sposób na to, żeby ta jednostka mogła pozyskiwać wyposażenie kompatybilne z wyposażeniem innych sił specjalnych, które z tą jednostką współpracują. Jednak, także w tym zakresie głos dowódcy Wojsk Specjalnych jest głosem ważnym. Jest oczywiste, że w określonych sytuacjach droga dowódcy jednostki „Grom” do ministra obrony narodowej jest trochę szybsza i bliższa niż dowódców innych jednostek wojskowych. Wynika to także ze specyfiki tej jednostki.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#CzesławPiątas">Pani poseł zapytała o tłumaczy afgańskich. Bardzo proszę Komisję, żeby nie obarczać ministra obrony narodowej odpowiedzialnością za wyjaśnienia dotyczące tego, co dzieje się z obywatelami afgańskimi, którzy przybyli na teren naszego kraju, a wcześniej współpracowali z nami w czasie misji. Zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej za pobyt obcokrajowców w Polsce odpowiada w pierwszej fazie minister spraw wewnętrznych i administracji, co zostało uwzględnione w zawartym porozumieniu, a następnie minister pracy i polityki społecznej. Pragnę poinformować, że poprzez Wojskową Agencję Mieszkaniową w kilku przypadkach pomogliśmy znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie dotyczące zakwaterowania. Dotyczyło ono przeniesienia z małej miejscowości do większej, w której istnieje większa możliwość znalezienia pracy, a także lepsze możliwości kształcenia dzieci. Współdziałamy w tych sprawach i współpracujemy. Jednak zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej nie jest to nasz obowiązek.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#CzesławPiątas">Kolejne pytanie dotyczyło limitu lotów śmigłowców dla Wojsk Specjalnych. Nie sądzę, żeby sprawa przedstawiała się w taki sposób, jak powiedział pan poseł. Na to pytanie odpowiemy na piśmie. Przedstawimy, jaki jest limit nalotu dla jednostek Wojsk Specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#CzesławPiątas">Poruszono także sprawę szczegółową dotyczącą pytania zadanego na zamkniętym posiedzeniu Komisji. Zapytam szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego o to, jak odbywają się przygotowania materiałów dotyczących zagadnień, które zostały poruszone na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Tym zadaniem został obarczony Sztab Generalny Wojska Polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MieczysławŁuczak">W swojej wypowiedzi pan minister wywołał mnie do tablicy. W związku tym muszę się wypowiedzieć na temat wycieczek dziennikarskich. Jak inaczej można to określić, jeśli w wyjeździe uczestniczy 20 dziennikarzy i 4 parlamentarzystów? Nie mam nic przeciwko temu, żeby dziennikarze uczestniczyli w takich wyjazdach. Chodzi mi jednak o to, żeby Ministerstwo Obrony Narodowej zabezpieczyło i umożliwiło uczestnictwo w wizytacji misji również reprezentacji parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący. Kierownictwo resortu właśnie w taki sposób rozumie ten problem. Pragnę zapewnić, że minister obrony narodowej pan Bogdan Klich, po mojej ostatniej informacji o tym, że ta sprawa była poruszana na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, wyraził w tym zakresie właśnie taką wolę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję. Jednak stosunek 20:4 pokazuje jak wyglądają te relacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#CzesławPiątas">Nie mogę dalej polemizować na ten temat z panem przewodniczącym, gdyż nie znam listy osób, które były pasażerami tego statku powietrznego. Nie brałem udziału w tym wyjeździe. Trudno jest mi powiedzieć, czy było tam 20, czy 18 dziennikarzy. Myślę, że na tym zakończyłbym informację o tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DariuszSeliga">Przepraszam pana ministra, ale chciałbym doprecyzować moje wcześniejsze pytanie. Nie chodzi mi o godziny nalotu. Chodzi mi o to, co określę własnymi słowami jako to, co komandosi mają wpisane w swoich tabelach ćwiczeń ze śmigłowcem. Wiem, że niektóre formacje mają w tych rubrykach zero godzin. Nie chodzi mi o pilotów, ale o to, co przysługuje żołnierzom. Czy żołnierze mogą ćwiczyć ze śmigłowcami, skakać itp.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący. Dobrze zrozumiałem pytanie zadane przez pana przewodniczącego. Jednak w dniu dzisiejszym nie mogę powiedzieć tego, że w przyszłym roku wszyscy komandosi muszą odbywać ćwiczenia w lotach śmigłowcami. Być może niektórzy mają zaplanowane w przyszłym roku tylko skoki ze spadochronem z samolotu transportowego Casa lub Hercules. Przygotujemy dla pana posła szczegółową odpowiedź na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#MieczysławŁuczak">Dziękuję panu ministrowi. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#MieczysławŁuczak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>