text_structure.xml 64.8 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JadwigaZakrzewska">Otwieram posiedzenie Komisji. W imieniu prezydium Komisji Obrony Narodowej witam serdecznie panie i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JadwigaZakrzewska">Pragnę państwa poinformować, że porządek dzisiejszych obrad obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, a także sprawy różne. Referentem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej będzie pan poseł Paweł Suski. Czy do zaproponowanego porządku obrad mają państwo jakieś uwagi? Czy do porządku obrad chcieliby państwo dodać jakiś inny punkt? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JadwigaZakrzewska">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dzisiejszych obrad. Oddaję głos panu posłowi Pawłowi Suskiemu, przewodniczącemu podkomisji nadzwyczajnej, która szczegółowo zajmowała się projektem ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełSuski">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu w kwietniu 2009 r. Podkomisja nadzwyczajna powołana do rozpatrzenia tego projektu odbyła 7 posiedzeń, na których określony został kształt projektu. Przed rozpoczęciem procedowania podkomisja zamówiła w Biurze Analiz Sejmowych 3 ekspertyzy. W zasadzie jedyną istotną uwagą zawartą w otrzymanych ekspertyzach była wątpliwość, co do zgodności z zasadą równości przy zróżnicowaniu przez okres 5 lat zasad wykupu mieszkań w resortach obrony narodowej i spraw wewnętrznych. Celowo uwypuklam tę wątpliwość. Do tej sprawy wrócę w dalszej części mojej wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełSuski">W trakcie prac nad tym projektem podkomisja, której prace prowadziłem, szczegółowo przeanalizowała przedłożenie rządu. W trakcie prac członkowie podkomisji zgłosili do projektu wiele poprawek, które w części zostały uwzględnione, a w części odrzucone. W roboczym przedłożeniu podkomisji, które państwo otrzymali, te poprawki zostały ujęte. Większość z przyjętych poprawek niewątpliwie przyczyni się do usunięcia niespójności oraz do usprawnienia postępowań prowadzonych przez ministra obrony narodowej i Wojskową Agencję Mieszkaniową. Myślę, że przyjęcie niektórych poprawek przyczyni się także do uspokojenia nastrojów w środowisku żołnierzy. Nie będę omawiał wszystkich poprawek, gdyż na 7 posiedzeniach podkomisji zgłoszono ich sporo.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełSuski">Jedną z najbardziej istotnych poprawek, o której chciałabym teraz powiedzieć, była poprawka do art. 58, dotyczącego bonifikat przy sprzedaży mieszkań dla emerytowanej kadry, która zadeklarowała chęć ich wykupu. Ta zmiana budziła wiele emocji, ponieważ w przedłożeniu rządu zaproponowano zmianę ulgi przy zakupie mieszkań z 95% na 60% dla głównych podmiotów uprawnionych, a do 30% dla innych podmiotów. Rzeczywiście, ta zmiana była dość kontrowersyjna. Podkomisji udało się wypracować w tej sprawie pewien kompromis. Miał on związek z zastrzeżeniem Biura Analiz Sejmowych dotyczącym naruszenia zasady równości, o czym mówiłem wcześniej. Podkomisja uwzględniła to zastrzeżenie. W związku z tym podkomisja zaproponowała, żeby zmiana zapisana w przedłożeniu rządu weszła w życie od 1 stycznia 2013. Oznacza to, że tzw. duża ulga przy wykupie mieszkań będzie stosowana na obowiązującym obecnie poziomie jeszcze przez 2,5 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PawełSuski">Istotną zmianą był termin vacatio legis dla całego przedłożenia rządu. Pierwotnie proponowano, żeby ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2010 r. Jednak w trakcie prac podkomisji okazało się, że właściwe będzie przesunięcie terminu wejścia ustawy w życie na 1 lipca 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PawełSuski">Pozostałe poprawki przyjęte przez podkomisję miały charakter redakcyjny, a w części legislacyjny. Zostały one ujęte w sprawozdaniu podkomisji, które przedkładamy Komisji w celu rozpatrzenia. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję panu posłowi Suskiemu za przygotowanie sprawozdania podkomisji, a także wszystkim posłom, którzy pracowali w podkomisji. Myślę, że prace nad sprawozdaniem podkomisji rozpoczniemy od procedowania nad poszczególnymi artykułami. Czy pani poseł Sierakowska chciałaby w tej chwili zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IzabellaSierakowska">Jeżeli mogę o to prosić, to chciałabym zabrać głos przed przystąpieniem do procedowania. Chciałabym zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę bardzo. Do kogo skierowane jest to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IzabellaSierakowska">Pytanie kieruję do pana ministra. Ostatnio opublikowany został wywiad z nowym prezesem Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W tym wywiadzie pan prezes poinformował wszystkich zainteresowanych, że wszyscy żołnierze, którzy złożyli dokumenty i wpłacili pieniądze, czyli rozpoczęli procedurę wykupu mieszkania, od 1 stycznia 2010 r. będą mogli te mieszkania wykupić. Bardzo proszę pana ministra o konkretną odpowiedź, ponieważ resort zwleka ze sprzedażą mieszkań. Nie wiadomo, z jakich powodów tak się dzieje. Wszystkie opinie mówią o tym, że resort robi to niesłusznie i niezgodnie z prawem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IzabellaSierakowska">Czy pan minister potwierdza, że w najbliższym czasie, być może już od 1 stycznia 2010 r., rozpoczęte zostaną procedury, na co czeka ponad 3 tys. żołnierzy zawodowych? Od odpowiedzi na to pytanie chciałabym rozpocząć rozpatrywanie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JadwigaZakrzewska">Ponieważ pytanie dotyczy materii omawianej w projekcie ustawy, bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławPiątas">Na sali jest obecny prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Jednak chętnie odpowiem na to pytanie. Nie podam państwu konkretnej daty. Być może, że będzie to wcześniej niż 1 stycznia 2010 r. Jesteśmy już w końcowej fazie uruchomienia tego procesu. Chciałbym to wyraźnie podkreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję pani poseł oraz panu ministrowi. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Zaczniemy od art. 1. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Dodam, że art. 1 stanowi ok. 80% całego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LudwikDorn">Być może umknęło uwadze pani przewodniczącej to, że w art. 1 mamy kilkadziesiąt zmian. Czy mam rozumieć propozycję pani przewodniczącej w taki sposób, że mamy zgłaszać uwagi do całego art. 1? Wydaje mi się to mało możliwe. W związku z tym mam nieśmiałą sugestię, żeby w art. 1 zająć się poszczególnymi zmianami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JadwigaZakrzewska">Stoimy na stanowisku, że będzie nam łatwiej procedować, jeżeli pan poseł od razu przedstawi wszystkie uwagi do art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LudwikDorn">W takim razie w trybie formalnym zgłaszam wniosek, żeby omawiać i głosować poszczególne zmiany, a nie cały art. 1. Gdyby propozycja pani przewodniczącej została przyjęta, to będzie to innowacja niespotykana od początku istnienia Sejmu. Za chwilę powiem pani, ile zmian jest w tym artykule. Jest ich chyba ponad osiemdziesiąt. Nie bardzo widzę możliwość uporządkowania dyskusji, jeśli od razu zgłaszane są uwagi do sześćdziesięciu zmian. Nadal mam takie przeświadczenie, że pani przewodnicząca pomyliła się. Dlatego proszę, żeby zechciała pani skorygować tę pomyłkę. Jeśli tak się nie stanie, to w trybie formalnym zgłaszam wniosek o to, żeby nie dyskutować o całym art. 1, ale o poszczególnych zmianach w tym artykule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Zgłasza się pan poseł Smirnow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejSmirnow">Zgłaszam inny wniosek, to znaczy wniosek przeciwny. Zmian może być bardzo dużo. Także poprawek może być bardzo dużo. Można je rozpatrywać w całości. Te wszystkie zmiany zostały już bardzo szczegółowo przeanalizowane. W tej chwili procedujemy projekt na posiedzeniu Komisji. W posiedzeniach podkomisji uczestniczyły wszystkie kluby parlamentarne. Na posiedzeniach podkomisji te zmiany były bardzo długo procedowane. Zgłoszenie poprawek do całego artykułu ułatwi nam pracę. Sądzę, że pani przewodnicząca podda później te poprawki pod głosowanie według kolejności zmian. Sposób procedowania może być różny. Może być taki, jaki proponuje pan poseł. Może być również taki, że rozpatrujemy od razu cały artykuł. Wtedy od razu będziemy mieli pogląd, ile jest tych poprawek i na ile to, co przygotowała podkomisja, jest możliwe do zaakceptowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że jest to głos przeciwny wnioskowi pana posła Dorna. W związku z tym muszę poddać ten wniosek pod głosowanie. Kto z państwa jest za wnioskiem posła Dorna o oddzielne procedowanie zmian w art. 1?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że przy 3 głosach za wnioskiem, 8 głosach przeciwnych oraz 8 głosach wstrzymujących się, wniosek pana posła Dorna został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JadwigaZakrzewska">Przystępujemy do pracy nad całym art. 1. Kto z państwa ma jakieś uwagi lub propozycje zmian do art. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LudwikDorn">Mogę mieć uwagi lub propozycje zmian w odniesieniu do zmiany dotyczącej wprowadzenia do ustawy nowego art. 45b. Jest to zmiana nr 41 w projekcie ustawy. Mam także uwagi do zmiany art. 58 ust. 2, co zaproponowano w zmianie nr 54. Jednak zanim zgłoszę ewentualne poprawki, najpierw poproszę panią przewodniczącą o to, żeby udzieliła w tych 2 kwestiach głosu panu Bogusławowi Błaszczykowi, prezesowi i pełnomocnikowi Stowarzyszenia Obrony Praw Mieszkańców Osiedli Wojskowych. Wiem, że pan prezes uczestniczył w pracach podkomisji. Natomiast ja nie uczestniczyłem w pracach podkomisji, podobnie jak wielu innych posłów. Wiem o tym, że podkomisja nie przyjęła propozycji zgłaszanych przez pana prezesa. Te propozycje wydają mi się warte rozważenia na posiedzeniu Komisji. Jednak nie mogę zgłaszać poprawek, jeżeli najpierw nie poznam stanowiska rządu i argumentów podkomisji przedstawionych przez pana posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Zgłasza się pan poseł Suski. Proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełSuski">Pełnomocnik Stowarzyszenia Obrony Praw Mieszkańców Osiedli Wojskowych uczestniczył w pracach podkomisji i to bardzo aktywnie. Wypowiadał się praktycznie o wszystkich zmianach zaproponowanych w projekcie ustawy. Wypowiadał się również o zmianach, o których wspomniał pan poseł Dorn. Uwagi do tych zmian zostały przedstawione podkomisji. Zostały także przedłożone na piśmie. Jednak nie uzyskały aprobaty posłów. Nikt z posłów nie przejął proponowanych poprawek, chociaż formalnie zostały zgłoszone. Myślę, że czynnik społeczny, jakim jest Stowarzyszenie Obrony Praw Mieszkańców Osiedli Wojskowych, w pełni wyczerpało możliwość uczestniczenia w procesie legislacyjnym przy tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JadwigaZakrzewska">Już wcześniej przestawiłam prezesowi SOPMOW informację, że praca nad projektem odbywała się na posiedzeniach podkomisji. Pan prezes oraz inni przedstawiciele Stowarzyszenia mieli możliwość wypowiadania się na temat proponowanych w projekcie zmian. Teraz mamy przed sobą sprawozdanie podkomisji. Pracujemy nad tym sprawozdaniem. Szkoda, że pan poseł nie przejął poprawek proponowanych przez pana prezesa. Wtedy sprawa byłaby jasna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LudwikDorn">Pani przewodnicząca znowu wprowadza całkiem nowy obyczaj. Nie wiem, być może zaistniał on w tej kadencji lub w poprzedniej. Wcześniej, kiedy byłem aktywnym posłem, nigdy nie było tak, że przedstawicielom stowarzyszeń, związków zawodowych i innych organizacji społecznych odmawiano prawa do zabrania głosu na posiedzeniu Komisji tłumacząc to tym, że mogli się wypowiadać na posiedzeniach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#LudwikDorn">Pani przewodnicząca. Nie wiem, czy przejmę te wnioski. Znam argumenty, którymi posługuje się pan Błaszczyk. Nie byłem członkiem podkomisji, w związku z czym nie znam argumentów, którymi posługiwał się rząd. Nie znam także argumentów podkomisji, które zadecydowały o tym, że te wnioski nie zostały przyjęte. Podkomisja jest organem Komisji. Pracujemy na materiale wypracowanym przez podkomisję. Jednak Komisja podejmuje decyzję o tym, czy skierować to sprawozdanie do drugiego czytania, czy nie, a także czy zaakceptować zgłoszone poprawki. Miejscem pracy Komisji jest to posiedzenie, które się w tej chwili odbywa. Nie mam innej możliwości zapoznania się z kontrargumentami rządu do argumentów pana Błaszczyka. Mogę je poznać jedynie na tym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#LudwikDorn">Dlatego w trybie formalnym zgłaszam wniosek do przegłosowania. Wniosek nie dotyczy wszystkich zmian w art. 1, ale tylko 2 punktów. Chodzi o zmiany, które już wymieniłem, czyli o zmiany nr 41 i 54. Zgłaszam wniosek o dopuszczenie wypowiedzi pana Bogusława Błaszczyka pełnomocnika Stowarzyszenia Obrony Praw Mieszkańców Osiedli Wojskowych w sprawie tych 2 zmian. Jest oczywiste, że Komisja może ten wniosek odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Zgłasza się jeszcze pan poseł Smirnow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSmirnow">Przepraszam, że zabieram głos po raz drugi. Z reguły podkomisję powołuje się po to, żeby szczegółowo rozpatrzyć projekt ustawy. W tym przypadku, a tak jest także w większości przypadków, wszyscy zainteresowani przedstawiciele różnych organizacji uczestniczyli w posiedzeniach podkomisji. Uczestniczył w nich również pan pełnomocnik. Każdy poseł zainteresowany daną sprawą ma prawo do tego, żeby uczestniczyć w posiedzeniach podkomisji. Nie ma jedynie prawa do udziału w głosowaniach, gdyż skład podkomisji jest określony przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejSmirnow">Wydaje mi się, że wniosek pana posła zmierza do tego, żeby powtórzyć prace podkomisji. Jest to wydłużanie prac, które w ogóle nie jest uzasadnione. W takim przypadku nie trzeba było powoływać podkomisji, lecz rozpatrywać wszystko – jak proponuje pan poseł – na posiedzeniu Komisji. Jest oczywiste, że wydłuża to proces legislacyjny. Nie jestem przeciwny temu, żeby pan pełnomocnik zabierał głos. Uważam jednak, że będzie to powtarzanie tego samego, co było przedmiotem bardzo długiej dyskusji na posiedzeniu podkomisji. Pan poseł miał możliwość uczestniczenia w tej dyskusji, jeśli był zainteresowany wprowadzeniem do projektu ustawy poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JadwigaZakrzewska">Pan poseł Dorn zgłosił wniosek formalny. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wnioskiem pana posła Dorna?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za wnioskiem, 10 głosach przeciwnych oraz 2 głosach wstrzymujących się, odrzuciła wniosek pana posła Dorna.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JadwigaZakrzewska">Wracamy do rozpatrzenia art. 1. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LudwikDorn">Mam pytanie do przewodniczącego podkomisji oraz do przedstawiciela rządu. Sprawa dotyczy zmiany nr 56, a konkretniej mówiąc zmienianego art. 58 ust. 2. Jakie względy zadecydowały o tym, że w sprawozdaniu podkomisji zdanie wstępne ust. 2 rozpoczyna się wyrazami „Od wartości rynkowej lokalu mieszkalnego, w tym wartości prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego ułamkowej części gruntu przypadającego na ten lokal, dla osoby uprawnionej, o której mowa…”? Odrzucono argumenty przedstawiane przez pana Błaszczyka, które muszę w tej chwili przedstawić. Być może będę to robił dłużej niż on sam, a na pewno mniej kompetentnie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#LudwikDorn">Pan Błaszczyk proponował, żeby to zdanie wstępne rozpoczynało się wyrazami „Od ceny rynkowej lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, dla osoby uprawnionej, o której mowa…”. Pan prezes argumentuje, że zdanie wstępne ust. 2 w projekcie obejmuje 2 z 3 składników wchodzących w skład mienia. To zdanie obejmuje lokal mieszkalny oraz grunt. Natomiast jest jeszcze trzeci składnik. Tym składnikiem są garaże, komórki, piwnice, klatki schodowe itp. Rozwiązanie zaproponowane przez pana Błaszczyka jest – jak rozumiem – zgodne z konstrukcją prawną przyjętą w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Czy dobrze mówię, czy niedobrze? Zapomniałem, że nie wolno panu mówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Powinien pan wiedzieć, co pan zgłasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LudwikDorn">Słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł powinien wiedzieć, o czym pan mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LudwikDorn">Łaskawco, ja wiem o czym mówię, ale nie jestem do końca kompetentny, co się posłom zdarza. W każdym razie mnie. Może pan jest wyjęty spod tej ludzkiej ułomności. Jeśli nie bardzo coś wiem, to pytam o to osób, które wiedzą więcej. Pan – jak się zdaje – nie ma tego zwyczaju.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#LudwikDorn">Pytanie dotyczy tego, dlaczego odrzucono tę konstrukcję wraz z określeniem „z udziałem w nieruchomości wspólnej”, jeśli obejmuje ona grunt, lokale i powierzchnię niemieszkalną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że to pytanie jest skierowane do pana posła Suskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#LudwikDorn">To pytanie jest skierowane również do przedstawicieli rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę pana posła Suskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełSuski">Odrzucenie tej propozycji uzasadnia zapewne wiele czynników. Jednym z głównych powodów odrzucenia jest ograniczenie dyspozycyjności żołnierza. Ta zmiana była wnikliwie omawiana przez długi czas. Podejrzewam, że uzasadnienie odrzucenia tej propozycji było dość obszerne. Było ono wyartykułowane w imieniu rządu przez pana pułkownika Andrzeja Petrulewicza. Jeżeli mogę, to chciałbym poprosić pana pułkownika o powtórzenie przynajmniej części tej dyskusji, która odbyła się na posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#CzesławPiątas">Proponuję, żeby pan pułkownik Petrulewicz, dyrektor departamentu, zgodnie z sugestią pana posła Suskiego, udzielił szczegółowej informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejPetrulewicz">Trzeba zauważyć, że ustawa o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nie jest ustawą, która samoistnie reguluje całokształt zagadnień. Rzeczywiście, w ustawie o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nie ma sformułowań dotyczących części wspólnej obiektów, komórek i innych tego typu rzeczy w odniesieniu do sprzedaży. Jednak od czasu poprzedniej nowelizacji tej ustawy funkcjonuje w niej art. 61a, który pozwolę sobie przytoczyć w całości. Ten artykuł ma brzmienie: „W sprawach dotyczących sprzedaży lokali mieszkalnych nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o własności lokali i ustawy Kodeks cywilny”. Odpowiedź na pytanie, dlaczego nie dokonywano nowelizacji istniejącego obecnie przepisu o zasadach sprzedaży lokali wynika stąd, że sprzedażą objęte są również części wspólne, o które pyta pan poseł, na podstawie treści art. 61a obowiązującej obecnie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy pan poseł chciałby kontynuować swoją wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LudwikDorn">Tak. Rozumiem tę odpowiedź. Nie ma ona nic wspólnego z ograniczeniem dyspozycyjności żołnierza. Nie widzę żadnego związku pomiędzy tym, czy w przepisie jest ujęta komórka, czy nie, a ograniczeniem dyspozycyjności żołnierza. Być może źle na to patrzę. Natomiast mam pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Jest oczywiste, że normę prawną można tak konstruować, jednak jest tu pewna trudność. Czy dla adresatów tej ustawy, którymi są także osoby wykupujące mieszkania, a nie legislatorzy, sformułowanie mówiące o lokalu mieszkalnym wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej dla osoby uprawnionej nie byłoby jaśniejsze i bardziej czytelne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SławomirOsuch">Wydaje się, że konstrukcja zawarta w art. 61a, która w sprawach nieuregulowanych w ustawie odsyła do ustawy o własności lokali, jest trafna. Jak brzmi przepis w ustawie o własności lokali dotyczący nieruchomości wspólnej? Jest to art. 3 ust 1, który mówi, że w razie wyodrębnienia własności lokali, właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej, jako prawo związane z własnością lokalu. Dla prawników to odesłanie jest klarowne. Natomiast nie będziemy się wypowiadać o tym, jakie jest odczucie dotyczące ogólnego odbioru tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy przedstawiciel rządu chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#CzesławPiątas">W dotychczasowej praktyce związanej z działalnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej sprzedaliśmy ok. 100 tys. lokali, które były zbędne siłom zbrojnym. W tym czasie ten przepis funkcjonował w ustawie i to funkcjonował dobrze. Dlatego nie widzieliśmy potrzeby dokonywania jego zmiany. Naszym zdaniem ten przepis był czytelny i funkcjonował dobrze. Dlatego proponujemy pozostawienie go bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy pan poseł chciałby zgłosić jakieś uwagi do innych zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LudwikDorn">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub propozycje zmian do art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JadwigaZakrzewska">W takim razie poddaję art. 1 pod głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 1 w brzmieniu przedstawionym w sprawozdaniu podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#IzabellaSierakowska">Przecież w art. 1 jest wiele innych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JadwigaZakrzewska">Właśnie dlatego pytałam, czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi do art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#IzabellaSierakowska">Jeśli tak, to ja się zgłaszam. Mamy tu jeszcze wiele pracy. Jest to jakiś dziwny sposób procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę o zgłaszanie propozycje poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#IzabellaSierakowska">W takim razie powrócę do poprawek, które zgłaszałam na posiedzeniach podkomisji. Moje poprawki nie uzyskały poparcia podkomisji. W tej chwili próbuję wprowadzić je do projektu po raz drugi. Jeśli nie uzyskają one poparcia Komisji, zgłoszę je jako wnioski mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#IzabellaSierakowska">Moja poprawka dotyczy art. 47 ust 1. Chodzi mi o to, że w projekcie przewidziano znaczne ograniczenie wysokości odprawy, do wysokości 80% wartości przysługującego lokalu. Chodzi tu o tych ludzi, którzy pełnili służbę wojskową i nie mieli własnego mieszkania. Nie mieli możliwości otrzymania mieszkania, w którym mogliby spędzić resztę swojego życia. W chwili, gdy takie osoby kończą swoją karierę zawodową i przechodzą w stan spoczynku, mają obowiązek opuszczenia zajmowanego lokalu. Co prawda osoby te otrzymują pewną rekompensatę. Jednak, jak wynika z obliczeń przedstawionych przez resort, jest to niewielka kwota. Żołnierzom i ich rodzinom ta kwota nie zabezpieczy możliwości nabycia mieszkania. Być może kwot rekompensaty wystarczy na zakup mieszkania w Pcimiu Dolnym. Jednak na pewno nie wystarczy na zakup mieszkania w Gdańsku, do którego przeniesiono żołnierza z innego garnizonu. Za tę odprawę żołnierz zawodowy w stanie spoczynku na pewno nie kupi mieszkania w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#IzabellaSierakowska">W związku z tym zgłaszam poprawkę. Przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają tę poprawkę. Mają ją również przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej. Poprawka dotyczy art. 47. Ten artykuł powinien zostać uzupełniony poprzez dodanie nowego ust 1a, w brzmieniu: „Żołnierzowi zawodowemu zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej, który nabył uprawnienia do emerytury wojskowej, odprawa mieszkaniowa, o której mowa w ust. 1, wynosi 4% wartości przysługującego lokalu mieszkalnego za każdy rok podlegający zaliczeniu do wysługi lat”. Nieco skróciłam treść tej poprawki, gdyż znajdują się w niej jeszcze odwołania do odpowiednich przepisów i ustaw, które w tej chwili pominęłam.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#IzabellaSierakowska">Ta propozycja ratuje żołnierzy zwalnianych ze służby wbrew ich woli pozostania w służbie, a także wbrew ich planom życiowym, np. w przypadku kolejnej restrukturyzacji w wojsku. Zgłaszam taką poprawkę i proszę Komisję o jej akceptację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy pani poseł formalnie zgłasza w dniu dzisiejszym tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#IzabellaSierakowska">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JadwigaZakrzewska">W takim razie proszę o złożenie tej poprawki na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#IzabellaSierakowska">Ta poprawka już została złożona na piśmie. Mają ją przedstawiciele Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JadwigaZakrzewska">Przedstawiciele Biura Legislacyjnego informują, że nie mają tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#IzabellaSierakowska">No dobrze. W takim razie jeszcze raz ją napiszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JadwigaZakrzewska">Bardzo prosimy o przedstawienie tej poprawki na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#IzabellaSierakowska">Mam już napisaną tę poprawkę. Za chwilę ją złożę. Chciałabym także zgłosić drugą poprawkę, która dotyczy art. 58. Ministerstwo Obrony Narodowej zaproponowało nadanie temu artykułowi nowego brzmienia. Przepis w nowym brzmieniu mówi o uldze przy wykupie mieszkania w wysokości 60% dla żołnierzy zawodowych w służbie stałej oraz 30% dla osób nie wymienionych w pkt 1. W przepisach końcowych do ustawy przyjęto, że to rozwiązanie wejdzie w życie od 1 stycznia 2012 r. Proponuję, żeby art. 58 pozostawić w takim brzmieniu, w jakim jest zapisany w obowiązującej obecnie ustawie.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#IzabellaSierakowska">W wypadek, gdyby moja propozycja nie uzyskała akceptacji Komisji, zgłaszam do art. 58 drugą poprawkę. Ta poprawka wchodziłaby w życie wraz z nowym przepisem, czyli od 1 stycznia 2012 r. Poprawka dotyczy dodania ust. 2a w brzmieniu: „Żołnierzowi zawodowemu zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej na podstawie przepisów” – tu wymienione są numery artykułów – „ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, przysługuje pomniejszenie od wartości rynkowej nabywanego lokalu mieszkalnego o dodatkowe 20%”.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#IzabellaSierakowska">Jednocześnie, tak samo, jak w poprzednim przypadku, proponuję zmianę w art. 20, który przewiduje, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Przewidziano tu pewne wyjątki, które dotyczą art. 1 pkt 6 oraz art. 1 pkt 54. Do tych wyjątków dodalibyśmy art. 1 pkt 54 w części odnoszącej się do dodania ust. 2a, a także art. 47 ust. 1a. Te przepisy będą wchodziły w życie od 1 stycznia 2013 r. Przepraszam, ale wcześniej mówiłam, że nowe przepisy wejdą w życie od 2012 r. Oczywiście wejdą one w życie od 2013 r., a nie od 2012 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy to są już wszystkie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#IzabellaSierakowska">Tak. To są wszystkie poprawki do art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że te poprawki zostaną przedłożone Komisji na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#IzabellaSierakowska">Tak. Już je przygotowuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zgłosić do art. 1 jakieś poprawki? Rozumiem, że już nikt nie chce zgłosić poprawek oprócz pani poseł Sierakowskiej. Czekamy na złożenie tych poprawek. Czy pan minister chciałby w tej chwili coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#CzesławPiątas">Opowiadamy się za przyjęciem projektu w brzmieniu przedłożenia rządu. Akceptujemy zmianę, którą wypracowała podkomisja. Dotyczy ona opóźnienia terminu wejścia w życie przepisów obniżających wysokość ulg przy wykupie lokali mieszkalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy pan poseł Suski chciałby coś na ten temat powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PawełSuski">Te poprawki były omawiane w trakcie prac podkomisji. Wspominałem już o tym przedstawiając sprawozdanie podkomisji, że najwięcej kontrowersji wzbudzała sprawa bonifikat przy sprzedaży mieszkań. Ten temat został omówiony bardzo wnikliwie i szczegółowo. Jednak te poprawki nie uzyskały poparcia podkomisji. Stoimy na stanowisku, że należy przyjąć model wypracowany przez podkomisję i przedstawiony w jej sprawozdaniu. Przestawiamy to sprawozdanie do akceptacji Komisji wraz z wypracowaną przez podkomisję zmianą, która dotyczy art. 58.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że pani poseł Sierakowska jeszcze przygotowuje swoje poprawki. W takim razie korzystając z tego, że mamy przerwę w rozpatrywaniu projektu ustawy, poproszę wszystkich posłów o to, żeby przygotowali swoje propozycje. Już wkrótce będziemy przygotowywać plan pracy Komisji na I kwartał 2010 r. Bardzo proszę o zgłaszanie do prezydium Komisji pisemnych propozycji dotyczących tematów, które państwa interesują.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#JadwigaZakrzewska">Dla informacji podam, że za rok, o tej porze odbędzie się w Polsce sesja plenarna Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. Dlatego będziemy chcieli zorganizować wspólne posiedzenie sejmowych i senackich Komisji Obrony Narodowej oraz Komisja Spraw Zagranicznych z udziałem organizacji pozarządowych. Chodzi o to, żeby posłowie będący członkami Zgromadzenia Parlamentarnego NATO mogli zdać sprawozdanie posłom o swojej działalności. Musimy się do tego przygotować. Sesja Zgromadzenia odbędzie się na jesieni w 2010 r. Liczymy na to, że Ministerstwo Obrony Narodowej włączy się z pomocą w organizacji tej sesji. Gospodarzem sesji będzie nasz parlament. Sesja odbędzie się w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#JadwigaZakrzewska">Z ubolewaniem możemy stwierdzić, że inne stolice europejskie mają centra konferencyjne. Warszawa jest biedna i takiego centrum nie posiada. Dlatego marszałek Sejmu podjął decyzję, że to posiedzenie plenarne odbędzie się w polskim parlamencie. Czy pani poseł złożyła już swoje poprawki? Jeśli tak, to proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o uwagi do tych poprawek. Czy mają państwo jakieś uwagi do redakcji tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#SławomirOsuch">Tak, mamy uwagi do redakcji poprawek. Pani poseł proponuje w jednej ze swoich poprawek, żeby pozostawić art. 58 w brzmieniu ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Proponujemy, żeby ta poprawka otrzymała brzmienie: „W art. 1 pkt 54 skreślić lit. a) i b)”. Skutek będzie ten sam. Taka poprawka będzie prawidłowa i czytelna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JadwigaZakrzewska">Nie mamy przed sobą tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SławomirOsuch">Konsekwencją tej poprawki będzie odpowiednia korekta przepisu mówiącego o wejściu ustawy w życie, dotyczącego zmiany zawartej w art. 1 pkt 54.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#SławomirOsuch">Po analizie drugiej poprawki do art. 1 pkt 54, dotyczącej dodania do art. 58 nowego ust. 2a wydaje się, że przyjęcie pierwszej poprawki dotyczącej wykreślenie z pkt 54 zmian lit. a) i b) wyklucza możliwość przyjęcia drugiej poprawki. W takim przypadku druga poprawka stanie się bezprzedmiotowa. Natomiast, jeśli chodzi o trzecią poprawkę, która dotyczy dodania ust. 1a do art. 47, nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#IzabellaSierakowska">Do której poprawki nie zgłasza pan uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SławomirOsuch">Nie zgłaszamy uwag do poprawki dotyczącej dodania ust 1a do art. 47.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#IzabellaSierakowska">Dlaczego zgłasza pan uwagi do art. 1 pkt 54? W tej sprawie zgłosiłam dwie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SławomirOsuch">Nasz pierwsza uwaga dotyczy jedynie redakcji poprawki. Jeśli chodzi o pani pierwszą poprawkę do art. 1 pkt 54, to jej prawidłowe brzmienie powinno być takie, żeby w art. 1 pkt 54 skreślić lit. a) i b). Takie sformułowanie dokładnie oddaje istotę zgłoszonej przez panią poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JadwigaZakrzewska">Bardzo przepraszam, ale nie mamy przed sobą tych poprawek. Myślałam, że je dostaniemy. Zgłasza pan uwagi, ale posłowie nie wiedzą, o co chodzi. Bardzo proszę o powielenie tych poprawek dla wszystkich posłów.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#JadwigaZakrzewska">W tej sytuacji ogłaszam pięciominutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#JadwigaZakrzewska">Wznawiam obrady. Rozumiem, że już wszyscy posłowie mają przed sobą poprawki zgłoszone przez panią poseł Sierakowską.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#JadwigaZakrzewska">W takim razie poddaję te poprawki pod głosowanie. Jako pierwszą rozpatrzymy poprawkę dotyczącą art. 47. Jest to poprawka do art. 1 pkt 42. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że przy 9 głosach za wnioskiem, 12 głosach przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się, poprawka nie uzyskała większości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#IzabellaSierakowska">W takim razie od razu zgłaszam wniosek mniejszości o takiej treści, jaką miała ta poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem. Pani poseł zgłosiła wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#JadwigaZakrzewska">Przystępujemy do głosowania nad kolejną poprawką, która dotyczy wykreślenia z art. 1 pkt 54 lit a) i b). Jest to poprawka do art. 58. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez panią poseł Sierakowską?</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że przy 9 głosach za wnioskiem, 11 głosach przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się, Komisja odrzuciła poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#IzabellaSierakowska">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JadwigaZakrzewska">Zgłoszono wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#JadwigaZakrzewska">Następna poprawka dotyczy także art. 1 pkt 54. Jest to zmiana dotycząca art. 58. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez panią poseł Sierakowską?</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że przy 9 głosach za wnioskiem, 12 głosach przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się, Komisja odrzuciła poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#IzabellaSierakowska">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JadwigaZakrzewska">Zgłoszono wniosek mniejszości. Dziękuję. Mamy jeszcze poprawkę do art. 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#SławomirOsuch">Ta poprawka powinna być rozstrzygnięta przy rozpatrywaniu art. 18. W tej chwili przez cały czas rozpatrujemy jeszcze art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem. W takim razie odkładamy rozpatrzenie tej poprawki. Rozumiem, że w tej chwili głosować będziemy nad całym art. 1. Kto z państwem jest za przyjęciem art. 1?</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1, przy 18 głosach za wnioskiem, braku głosów przeciwnych oraz 3 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Czy sprawozdawca podkomisji chciałby coś dodać w sprawie tego artykułu? Rozumiem, że nie. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 2?</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2, przy 19 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 3?</u>
          <u xml:id="u-81.5" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3, przy 21 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.6" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 4?</u>
          <u xml:id="u-81.7" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4, przy 21 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.8" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 5?</u>
          <u xml:id="u-81.9" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5, przy 21 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.10" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 6?</u>
          <u xml:id="u-81.11" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 6, przy 21 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.12" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 7?</u>
          <u xml:id="u-81.13" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła art. 7.</u>
          <u xml:id="u-81.14" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 8. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi lub propozycje zmian? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 8?</u>
          <u xml:id="u-81.15" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8 jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-81.16" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 9. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu art. 9? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 9?</u>
          <u xml:id="u-81.17" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9, przy 20 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-81.18" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#CzesławMroczek">Chciałbym zabrać głos w sprawie formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JadwigaZakrzewska">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#CzesławMroczek">Widzę, że przedłużamy procedowanie. Jeżeli nikt nie ma uwag do danego artykułu, to możemy odstąpić od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JadwigaZakrzewska">Pan poseł sprecyzował swoją propozycję w sprawie formalnej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#JadwigaZakrzewska">Czy mają państwo jakieś uwagi do art. 10? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 10.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 11. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 11.</u>
          <u xml:id="u-85.5" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 12. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.6" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 12.</u>
          <u xml:id="u-85.7" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 13. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.8" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 13.</u>
          <u xml:id="u-85.9" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 14. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.10" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 14.</u>
          <u xml:id="u-85.11" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 15. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.12" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 15.</u>
          <u xml:id="u-85.13" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 16. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.14" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 16.</u>
          <u xml:id="u-85.15" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 17. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-85.16" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 17.</u>
          <u xml:id="u-85.17" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 18. Do tego artykułu poprawkę zgłosiła pani poseł Sierakowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#IzabellaSierakowska">Chciałabym powiedzieć jedno zdanie na temat tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#JadwigaZakrzewska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#IzabellaSierakowska">Pan poseł Dolniak chciał koniecznie poprzeć którąś z moich poprawek. Teraz pan poseł ma do tego okazję. Proponuję uszczegółowienie w art. 18 tego, co to jest sprawa wszczęta. W art. 18 mamy ust. 1 w brzmieniu: „Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ostatecznymi decyzjami administracyjnymi lub zawarciem umowy stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym”. Proponuję, żeby po ust. 1 dodać nowy ust 2 w brzmieniu: „Pod pojęciem sprawy wszczętej, a niezakończonej zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć złożenie wniosku przez osobę uprawnioną”. Natomiast kolejne ustępy otrzymają nową numerację. Dotychczasowy ust. 2 zostanie oznaczony jako ust. 3, a dotychczasowy ust. 3, jako ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#IzabellaSierakowska">Jest to zapewnienie, że wszystkie sprawy, które zostały wszczęte, zostaną zakończone. Bardzo państwa proszę o przyjęcie tej poprawki. Myślę, że resort obrony narodowej nie będzie się temu sprzeciwiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#GrzegorzDolniak">Odpowiadając na apel pani poseł mogę tylko stwierdzić, że nieba bym pani poseł przychylił. Jeżeli ta poprawka uzyska akceptację rządu, o co będę postulował, o ile nie będzie to burzyło ogólnego ładu przedstawionych propozycji, to chętnie porę taką poprawkę. Jednak proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#LudwikDorn">Mam pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego oraz do przedstawicieli rządu. Przedstawicieli Biura Legislacyjnego chciałbym zapytać, czy ta poprawka np. w odniesieniu do pojęć będących w stałym użytku prawa administracyjnego zmienia w jakiś istotny sposób pojecie sprawy wszczętej? Natomiast do przedstawicieli rządu kieruję pytanie o stosunek do tej poprawki. Od razu powiem, że jeżeli ta poprawka nie zmienia obowiązującego pojęcia sprawy wszczętej, ale jest np. redundantna, to nawet wbrew czystości prawa opowiem się za jej przyjęciem z tego względu, że wiem, iż te sprawy budzą szalony niepokój kadry. Jeśli kadra chce mieć napisane coś, co jest oczywiste, gdyż bardzo ją to niepokoi, to należy to napisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie poproszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#CzesławPiątas">Opowiadamy się za przyjęciem rozwiązań zapisanych w przedłożeniu rządu. Naszym zdaniem jest to poprawka zawężająca. Jest jeszcze umowa najmu, umowa dzierżawy i wiele innych form. Uważamy, że przedłożenie rządu jest w tym zakresie bardziej precyzyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#JadwigaZakrzewska">W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#LudwikDorn">Czy możemy usłyszeć odpowiedź przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#JadwigaZakrzewska">Oczywiście. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#SławomirOsuch">W naszej opinii jest to definicja stworzona na potrzeby tej ustawy. Tak należy to traktować. Jest to definicja stworzona na potrzeby ustawy i przypadku określonego w ust. 1. Jest to kwestia merytoryczna, na którą Komisja może się zgodzić lub nie. W naszym przekonaniu jest to dopuszczalne. Proponowalibyśmy jedynie dokonanie drobnej korekty redakcyjnej. Przepis powinien rozpoczynać się wyrazami „Przez sprawę wszczętą, a niezakończoną należy rozumieć…”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#IzabellaSierakowska">W takim razie mam jeszcze pytanie do pana ministra. Dlaczego ta poprawka zawęża panu ministrowi możliwość działania? O co tu chodzi? Nie rozumiem tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#CzesławPiątas">Pragnę państwu powiedzieć, że nie wszystkie sprawy są wszczynane na wniosek. Naszym zdaniem przedłożenie rządu w tym zakresie jest dobre.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#LudwikDorn">Czym różni się skonstruowana na potrzeby tej ustawy definicja sprawy wszczętej od definicji obowiązującej w prawie administracyjnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że to pytanie kieruje pan do Biura Legislacyjnego. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#LudwikDorn">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#JadwigaZakrzewska">W takim razie proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#SławomirOsuch">Trudno jest się nam precyzyjnie odnieść do tej sprawy w tym momencie. Treść poprawki otrzymaliśmy przed momentem i nie mamy do niej materiałów. Natomiast w naszej ocenie ta definicja stanowi swoiste lex specialis na potrzeby tego przepisu, który w dodatku jest przepisem przejściowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#JadwigaZakrzewska">Rozumiem, że mamy tu spór prawniczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#LudwikDorn">Nie chodzi tu o spór prawniczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#JadwigaZakrzewska">Jak słyszę, w tej sprawie są różne zdania. Czy pan minister chciałby w tej sprawie coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#CzesławPiątas">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to na ten temat wypowie się dyrektor Departamentu Prawego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#JadwigaZakrzewska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#MariuszTomaszewski">Gwoli uzupełnienia dyskusji chciałbym powiedzieć, że poprawka nie dotyczy całego ust. 1, ale tylko tej jego części, która odnosi się do zawarcia umów cywilnoprawnych. Poprawka nie dotyczy decyzji administracyjnych. Postępowanie w sprawie wydania decyzji administracyjnej może być wszczynanie także na wniosek. Natomiast poprawka nie będzie dotyczyła tej części. Jeśli chodzi o sprawy cywilnoprawne, to nie wszystkie umowy zawierane są przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wniosek. Dlatego – jak wcześniej powiedział pan minister – naszym zdaniem jest to zawężenie przepisu. Z prawnego punktu widzenia nie ma tu żadnego problemu. Prawnicy potrafią określić, kiedy następuje wszczęcie sprawy bez względu na to, czy jest to sprawa administracyjnoprawna, czy sprawa cywilnoprawna. Tak naprawdę, jest to pierwsza czynność podejmowana w każdej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#MariuszTomaszewski">Jeśli sprawa dotyczy wniosku, to wszczyna ją złożenie wniosku. Może to być również zapytanie organu, jeśli pierwsza czynność zależy od organu, jak jest w przypadku sprzedaży lokalu, gdy organ pyta, czy dany żołnierz jest zainteresowany zakupem. Naszym zdaniem przepisy zawarte w przedłożeniu rządu są wystarczające i czytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Widzę, że jeszcze pan poseł Suski chciałby zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PawełSuski">Chcąc właściwie ocenić zgłoszoną poprawkę należałoby wysłuchać jej uzasadnienia. To uzasadnienie tu nie padło. Mamy jednak świadomość, że poprawka wychodzi naprzeciw sytuacji, z którą mieliśmy do czynienia. Mam na myśli wstrzymanie sprzedaży mieszkań w ostatnim roku, a nawet nieco dłużej. Na początku dzisiejszego posiedzenia Komisji pan minister poinformował, że wstrzymywanie sprzedaży zostanie zakończone. Mamy świadomość, że resort z formalnoprawnego punktu widzenia jest już gotowy do rozpoczęcia sprzedaży mieszkań. Sądzę, że byłoby nadużyciem przyjęcie poprawki, która później niczemu nie będzie służyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#CzesławMroczek">W zasadzie pan poseł Dorn w swoim pierwszym wystąpieniu dotknął chyba istoty tej sprawy. Z prawnego punktu widzenia ta poprawka jest regulacją zbyteczną. Jeśli nie na gruncie innych legalnych definicji zawartych w ustawach, to na gruncie orzecznictwa i doktryny możemy określić, co rozumiemy w polskim prawie administracyjnym lub polskim prawie cywilnym przez sprawy wszczęte. Dlatego nie ma potrzeby wprowadzenia w tym zakresie dodatkowych regulacji, co powiedziałem już na początku mojej wypowiedzi. Poprawka i ta regulacja ma charakter prawny. Nie powinniśmy przyjmować dodatkowych manifestów ani wprowadzać do ustaw objaśnień.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#CzesławMroczek">Z punktu widzenie jego stosowania, ten przepis jest jasny i czytelny. Skutek tej poprawki będzie odwrotny od zamierzonego. Dodawanie tego przepisu nie jest potrzebne. Z prawnego punktu widzenia ta regulacja niczego nie będzie zmieniać. Nie chcę powiedzieć, że ten przepis będzie zaśmiecać ustawę. Zapewne tak nie będzie. Jednak po co mamy to robić, jeżeli nie spowoduje to żadnego skutku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad zaproponowaną poprawką do art. 18 projektu ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez panią poseł Sierakowską?</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła tę poprawkę, przy 9 głosach za wnioskiem, 11 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-117.2" who="#JadwigaZakrzewska">Rozpatrzyliśmy poprawkę do art. 18. Pozostało nam jeszcze rozpatrzenie art. 18. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 18?</u>
          <u xml:id="u-117.3" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że przy 1 głosie przeciwnym Komisja przyjęła art. 18.</u>
          <u xml:id="u-117.4" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 19. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-117.5" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 19.</u>
          <u xml:id="u-117.6" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 20. Jest to ostatni artykuł w projekcie ustawy. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-117.7" who="#JadwigaZakrzewska">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 20.</u>
          <u xml:id="u-117.8" who="#JadwigaZakrzewska">Teraz poddam pod głosowanie całą ustawę. Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej w całości?</u>
          <u xml:id="u-117.9" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła całą ustawę przy 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-117.10" who="#JadwigaZakrzewska">Po przyjęciu sprawozdania przez Komisję pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#MieczysławŁuczak">Proponuję, żeby Komisja wybrała na sprawozdawcę do tego projektu posła Pawła Suskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#JadwigaZakrzewska">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy pan poseł Suski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PawełSuski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wyborem pan posła Pawła Suskiego na sprawozdawcę Komisji?</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-121.2" who="#JadwigaZakrzewska">Pozostało nam jeszcze wyznaczenie terminu zaopiniowania projektu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej. Proponuję termin 5 dni roboczych. Chyba będzie to odpowiedni termin. Czy do tej propozycji mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-121.3" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że Komisja wyznaczyła termin zaopiniowania projektu pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej do 25 listopada 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-121.4" who="#JadwigaZakrzewska">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-121.5" who="#JadwigaZakrzewska">Przechodzimy do realizacji pkt 2 porządku dzisiejszych obrad, w którym omówimy sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#LudwikDorn">Chciałabym zadać pytanie przedstawicielom prezydium Komisji. Czy prezydium Komisji może przynajmniej orientacyjnie podać termin, w którym Komisja Obrony Narodowej będzie miała przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#JadwigaZakrzewska">Na to pytanie odpowie pan poseł Łuczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#MieczysławŁuczak">Chyba pan poseł wie dokładnie, w czyjej kompetencji jest powołanie przewodniczącego Komisji. Leży to w kompetencji Marszałka Sejmu, a nie w kompetencji prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#LudwikDorn">Panie przewodniczący. To jednak Komisja powołuje przewodniczącego Komisji, a nie Marszałek Sejmu. Rozumiem, że pan przewodniczący pomylił się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#MieczysławŁuczak">Nie, nie pomyliłem się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#LudwikDorn">Rozumiem, że członkowie prezydium Komisji mają jakąś wiedzę o różnego rodzaju uzgodnieniach i komerażach międzyklubowych. Ja, jako poseł koła, którego to nie obejmuje, po prostu czuję się porzucony. Nie ma szefa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#MieczysławŁuczak">Przepraszam, ale źle mnie pan zrozumiał. Być może ja się źle wyraziłem. To Marszałek Sejmu zwołuje i prowadzi posiedzenie, na którym Komisja wybiera przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#JadwigaZakrzewska">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#JadwigaZakrzewska">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#JadwigaZakrzewska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>