text_structure.xml
41 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSekuła">Witam państwa, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie odpowiedzi ministra finansów na temat zasadności uznania komunikatu elektronicznego jako dokumentu potwierdzającego eksport pośredni i bezpośredni dla celów podatku od towarów i usług oraz rozpatrzenie odpowiedzi na temat kwestionowania przez organy podatkowe prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług. Czy ktoś z członków Komisji ma uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSekuła">Nie ma uwag, w związku z tym przystępujemy do jego realizowania. Jeśli chodzi o pierwszy punkt, otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedź ministra finansów. Witam pana ministra Grabowskiego, panią dyrektor i proszę o krótkie streszczenie tego pisma.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejGrabowski">Pismo jest dosyć długie, więc skupmy się na meritum, czyli na tym, co najistotniejsze. Zastanawiam się, od czego zacząć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławSekuła">Od tego, że na stronie internetowej Ministerstwa Finansów jest nowe pouczenie, bo to jest najistotniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejGrabowski">No właśnie, bo to jest chyba najważniejsze i dla podatników i dla Komisji i dla tej sprawy. Przeanalizowaliśmy informację dla podatników, która znajduje się na naszych stronach internetowych i niezależnie od sprawy, która była omawiana, to znaczy, niezależnie w tym sensie, żeby każdy podatnik, który czyta taką informację, miał pewność, że nie ma wątpliwości, jak stosować nasze przepisy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MaciejGrabowski">W tej informacji zostały dokonane zmiany. Naszym zdaniem, te zmiany już w taki sposób bezpośredni i wprost wskazują na to, że komunikat elektroniczny potwierdzony przez urząd celny pieczęcią i podpisem nie może być w żadnym wypadku stosowany przy eksporcie bezpośrednim.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MaciejGrabowski">Natomiast eksport bezpośredni jest tam wytłumaczony, jako ten, który dokonuje się wtedy, kiedy polski podmiot zwraca się do urzędu celnego o przeprowadzenie odprawy celnej. Sądzę, że w tej chwili jest to wytłumaczone w sposób jasny i niebudzący wątpliwości. Jednocześnie, jak to bywa przy zmianie informacji, która jest na naszych stronach internetowych, ta zmiana została przekazana do wszystkich organów podatkowych, a więc do izb i urzędów skarbowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MaciejGrabowski">A zatem, jeśli chodzi o ten problem, czy komunikat elektroniczny potwierdzony przez urząd celny, dodatkowo, czyli pieczęciami i podpisami, jest potrzebny przy eksporcie bezpośrednim, to sądzę, że już w tej chwili nie może być wątpliwości, że jest to niepotrzebne i urzędy celne nie powinny takiej czynności dokonywać.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MaciejGrabowski">Mogę oczywiście, wytłumaczyć więcej, natomiast, jeśli pan przewodniczący pozwoli…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławSekuła">Sądzę, że najlepiej będzie wyjaśniać, kiedy będą pytania. Pani poseł Zdanowska ma pytanie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HannaZdanowska">Dziękuję, nie zdążyłam przeczytać odpowiedzi pana ministra, natomiast mam pytanie, czy jest wreszcie uregulowane, co jest eksportem bezpośrednim i pośrednim. Czy eksport bezpośredni jest w tym momencie, kiedy podmiot polski dokonuje odprawy i towar polski jest przewożony środkiem transportu obywatela innego kraju spoza wspólnoty europejskiej? Czy też jest to eksport pośredni, w tym przypadku?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejGrabowski">Przepisy nie zostały zmienione. One tylko zostały przez nas tylko jeszcze raz i naszym zdaniem, bardziej jednoznacznie wytłumaczone. W przypadku, kiedy do urzędu celnego zgłasza się polski podmiot, niezależnie od tego, czy gestię transportową ma on czy tę gestię transportową oddał nabywcy, jeżeli on dokonuje odprawy celnej, to znaczy, że on jest eksporterem i eksporterem bezpośrednim.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejGrabowski">W przypadku tej firmy, o której rozmawialiśmy tydzień temu, to nie ma wątpliwości, że jeżeli ten eksporter zwraca się do urzędu celnego, tak, jak ten przedsiębiorca to tłumaczył, to mamy do czynienia z eksportem bezpośrednim i żadne przesyłanie dodatkowych dokumentów, poza dokumentem w postaci komunikatu elektronicznego nie jest potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HannaZdanowska">Rozumiem, że w tym momencie tracą moc te interpretacje wiążące, które otrzymał wcześniej za pośrednictwem państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławSekuła">Nie, przepraszam, może ja też się włączę. Dla mnie problemem, który był, to było niewłaściwe stosowanie prawa przez urzędy podatkowe. Po tej zmianie informacji na stronie internetowej i po poinformowaniu urzędów podatkowych, organów podatkowych o tym nowym wyjaśnieniu tego przepisu, jak sądzę, nie powinno być już najmniejszych wątpliwości w zakresie prawidłowego stosowania obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MirosławSekuła">Co do interpretacji, już w czasie posiedzenia Komisji było dosyć jasne, że są to interpretacje w sprawach indywidualnych, których nie można stosować powszechnie. Tyle z mojej strony pewnego uporządkowania. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MaciejGrabowski">Jeśli chodzi o tę sprawę, ja, rzecz jasna, jeszcze raz się jej przyjrzałem. Tam zostały wydane dwie interpretacje indywidualne. W pierwszej podatnik zadał pytanie, czy w przypadku eksportu pośredniego należy dodatkowo opatrzyć ten dokument pieczęcią i podpisami. Na takie pytanie musiał dostać odpowiedź twierdzącą.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MaciejGrabowski">Natomiast w jego przypadku to wcale nie był eksport pośredni tylko eksport bezpośredni. Sądzę, że to spowodowało między innymi to, że on jakby siłą rzeczy zaczął stosować tę procedurę, której de facto wcale nie musiał stosować. Stąd pojawiały się problemy, że urzędy celne nie chciały mu podpisać tego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MaciejGrabowski">Natomiast, kiedy zwrócił się po raz drugi o interpretację i wyjaśnił dokładnie swój stan faktyczny, czyli taki, jaki on był, uzyskał pozytywną odpowiedź, czyli taką, jakiej oczekiwał. Pozytywną w tym znaczeniu, że korzystną dla niego. To było dwa czy trzy tygodnie temu. Sądzę, więc, że było tu trochę nieporozumienia terminologicznego związanego z interpretacją tych pojęć przez samego podatnika. Na takie pytanie, jakie zadał, organ podatkowy po prostu nie mógł inaczej odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławSekuła">Sądzę, że tę sprawę mamy wyjaśnioną. Czy ktoś jeszcze ma wątpliwości dotyczące punktu pierwszego? Nie ma wątpliwości, sprawę uważamy za załatwioną.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do punktu drugiego, chyba do trudniejszego zagadnienia, mianowicie do problemów Stowarzyszenia Transportowców Ziemi Łódzkiej, którzy nie mogą rozliczyć podatku VAT, ponieważ kupili paliwo od nierzetelnego dystrybutora. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejGrabowski">Rzeczywiście, analizowaliśmy ten problem szczegółowo w ciągu ostatniego tygodnia i muszę przyznać, że rzeczywiście, tutaj na posiedzeniach tej Komisji czasami się spieramy, co do interpretacji pewnych przepisów prawnych, czy też spieramy się, co do tego, w jaki sposób organy podatkowe je stosują itd.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MaciejGrabowski">Natomiast, w tym wypadku, kiedy zaczęliśmy to analizować, to okazało się, że w zasadzie podatnicy nie kwestionują samego stosowania przepisów prawa przez organy podatkowe. Organy podatkowe są związane przepisami i muszą je stosować w taki sposób, jak to przewidział ustawodawca.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MaciejGrabowski">W związku z tym nie dopatrzyliśmy się, analizując ten przypadek, nieprawidłowości. Organy podatkowe stosują te przepisy, moim zdaniem, prawidłowo i w zasadzie nie mogą w tej chwili inaczej interpretować tych przepisów. Jak rozumiem, tu nie ma sporu, co do tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MaciejGrabowski">Natomiast, problem polega na tym, że sprawy te nie są zakończone, one trwają, w szczególności przed sądami powszechnymi i stan faktyczny nie jest do końca nam znany, bo stan faktyczny określą dopiero niezawisłe sądy w postępowaniach sądowych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MaciejGrabowski">Próbowaliśmy wyjaśnić tę sprawę w piśmie skierowanym do pana przewodniczącego, natomiast nie dopatrzyłem się naruszeń czy to po stronie organów podatkowych, czy złej interpretacji tego prawa, czy też sytuacji, w której to prawo jest niejasne lub też może być interpretowane w różny sposób.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MaciejGrabowski">Tyle, jeśli chodzi o taką płaszczyznę zupełnie podstawową, o której tu najczęściej powinniśmy mówić. Natomiast, może poproszę jeszcze panią dyrektor o wyjaśnienie tych spraw bardziej związanych z zarzutami, które tutaj też się pojawiły.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Kontaktowaliśmy się również z izbą skarbową na terenie Łodzi, która prowadziła te postępowania. Tutaj występowało Stowarzyszenie, więc nie wiemy dokładnie, o których podmiotach mówimy, nie jest to, więc informacja dotycząca konkretnych podmiotów, ale, jak to było przedstawione także na poprzedniej Komisji, także miedzy innymi padał zarzut, że chodzi o stosowanie przepisów niekonstytucyjnych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#HannaMajszczyk">Takie zarzuty w ogóle nie mogą być stawiane, ponieważ są również wyroki Trybunału Konstytucyjnego, które mówią, że przepis obowiązuje do czasu uchylenia go wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Żadne domniemanie niekonstytucyjności przepisu wnoszone przez zainteresowane podmioty, czy inne organy, nie może zwalniać nikogo z przestrzegania prawa dopóki, jak powiedziałam, Trybunał ewentualnie nie rozstrzygnie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#HannaMajszczyk">Natomiast zwracam uwagę na jedną rzecz, że mowa jest tu o przepisach, które – bo to jest jeden z przepisów, jeden z paragrafów jakiegoś starego rozporządzenia – który znajdował się rzeczywiście w rozporządzeniu i mówi o zakazie odliczania podatku w określonych sytuacjach – natomiast te paragrafy w analogicznych brzmieniach w rozporządzeniach z innych lat, były przedmiotem, może nie w tym punkcie, ale były przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego i nie było kwestionowane, że akurat pewne uregulowania, które znalazły się w tym właśnie rozporządzeniu są niekonstytucyjne, dlatego, że są w rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#HannaMajszczyk">Co więcej, w ubiegłym roku, jesienią, był dość głośny wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący rozporządzenia, które zawierało jeszcze właśnie po wejściu do Unii, tego typu regulacje zakazujące odliczenia podatku VAT w przypadku, gdy dotyczy to transakcji nierzetelnych, zmierzających do obejścia prawa, czy też naruszające zasady współżycia społecznego.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#HannaMajszczyk">W październiku ubiegłego roku, w każdym razie jesienią, Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jak najbardziej, te przepisy, które znajdują się w rozporządzeniu – a to był też zarzut – nie naruszają w żadnym wypadku konstytucyjności. To tylko tak dla opisu sytuacji.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#HannaMajszczyk">Z informacji przedstawionej przez organy podatkowe, co również przewijało się na poprzednim spotkaniu, wynika, że rzeczywiście, zapadły pewne wyroki, które uchylały decyzje dyrektora izby skarbowej, przy czym przynajmniej, z tej informacji, którą posiadamy, a która również pojawiła się na poprzednim posiedzeniu, uchylenie tych decyzji nie miało podłoża zarzutu niewłaściwej interpretacji przepisów prawa materialnego, czyli tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#HannaMajszczyk">One wiązały się z tym, że na przykład dokumenty były poświadczone za zgodność z prokuratury, a nie oryginalne, ale to jest na zasadzie dokumentowania, natomiast w żadnym przypadku nie na zasadzie kwestionowania interpretacji przepisów prawa materialnego, czy też w ogóle zarzutu ich niekonstytucyjności.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#HannaMajszczyk">To, co zostało przedstawione w piśmie pana ministra skierowanym do pana przewodniczącego, wskazane zostało, że w wielu przypadkach dotyczących firm będących członkami tego Stowarzyszenia, sprawy już są w sądzie. Czekają na rozstrzygnięcie.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli zapadnie wyrok, nawet biorąc pod uwagę to, co było dyskutowane, jakakolwiek ingerencja nie jest możliwa, ponieważ w wielu sprawach wyroki, nawet, jeśli cofają sprawę do izby skarbowej, to i tak teraz izba skarbowa jest związana tym orzeczeniem, co do rozstrzygnięcia tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#HannaMajszczyk">Chodzi o te sprawy, których orzeczenia teraz zapadną, bo kilka spraw toczy się teraz przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym. Jeżeli w tych sprawach zapadną jakieś wyroki, to one będą wiążące dla organu i wszystkich innych organów, które będą się odnosiły do tej sprawy, tego postępowania i tego konkretnego podatnika. Z tych względów również jakiekolwiek ingerowanie dotyczące postępowania nie jest możliwe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, proszę, pani poseł Zdanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HannaZdanowska">Dziękuję bardzo, ja niestety, nie zgodzę się z tym stanowiskiem. Proszę państwa, w tej chwili jest to przeszło 2 tys. osób, które mogą stracić pracę. Faktycznie, większość tych spraw jest w tej chwili przed sądami, ale wiemy, że sądy pracują w trybie dosyć powolnym, w związku z czym, zanim sprawa wejdzie na wokandę może minąć rok, może minąć półtora roku.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#HannaZdanowska">Chwała za to, że udało nam się wprowadzić w życie przepis mówiący, że wydanie decyzji, dopóki nie jest ona ostateczna, wstrzymuje egzekucję. Faktycznie te firmy, w przypadku, których wstrzymano egzekucję na ich majątku, cały czas jednak figurują, jako te, które mają zadłużenie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#HannaZdanowska">One nie mogą pozyskać żadnego kredytu, bo urzędy skarbowe nie wydają im decyzji, że nie zalegają z podatkami, w związku, z czym mają totalnie zamkniętą drogę do tego, co im potrzeba do krwiobiegu – część z tych firm już popłaciła zaległości, ale nie w tym rzecz. Ja się po prostu nie zgadzam z tą filozofią.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#HannaZdanowska">Trudno mi jest z państwem dyskutować w kwestii prawnej, natomiast biorąc pod uwagę czysto ludzki czynnik, jeżeli oni kupowali to paliwo w dobrej wierze, jeżeli oni autentycznie byli wielokrotnie kontrolowani, kontrolowani krzyżowo, państwo nawet przy zwrocie VAT dokonywali kontroli, to państwo powinniście wyłapać, że to paliwo pochodzi z nielegalnych źródeł.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#HannaZdanowska">W tym momencie, to ja, Hanna Zdanowska, jadąc na stację, którą również ci państwo posiadali, też powinnam być przez państwa oskarżona o paserstwo, bo ja też mogłam kupić paliwo nie mając świadomości, że to paliwo nie pochodzi z legalnego źródła. Akurat jestem w tej dobrej sytuacji, że nie odliczam sobie podatku VAT, jako prywatny użytkownik pojazdu, natomiast w każdej chwili mogę być posądzona o paserstwo, bo kupuję towar, który pochodzi z nielegalnego źródła.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#HannaZdanowska">W tym momencie proponuję, aby wszystkich obywateli ze Zduńskiej Woli i miast okolicznych posądzić o paserstwo, bo oni zaopatrywali się w to paliwo, w etylinę, która, jak widać pochodziła z nielegalnego źródła.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#HannaZdanowska">Chodzi o czysto ludzkie podejście do sprawy. Są to firmy, które istniały po 15 i więcej lat. I państwo im zarzucacie, że oni popełnili przestępstwo, że oni świadomie kupowali paliwo mając świadomość, że ono pochodziło z przestępstwa. Nie zgadzam się z tym.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#HannaZdanowska">Zresztą wyroki, a dysponuję jednym z nich, mówią jednoznacznie, że oni nie mogą być posądzani o to, że kupili paliwo tym bardziej, że to organy karno –skarbowe są między innymi do tego, żeby weryfikować tego, który puszcza w obrót to nielegalne paliwo. Jak oni mogli sprawdzić?</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#HannaZdanowska">Oni sprawdzili NIP, REGON, te wszystkie dokumenty, które są im dostępne. Ale nie mają możliwości sprawczej, aby wejść do firmy i zażądać rachunków, zażądać wglądu w obrót towarowy paliwem, jaki dokonuje się w danej firmie. Tym bardziej, że to nie była firma krzak. Mówimy tu o określonych nazwiskach i jeżeli firma naprawdę miała obrót miesięczny rzędu kilkunastu milionów i nikogo to nie interesowało ze służb skarbowych, a teraz państwo karzecie obywateli, którzy zaopatrywali się w to paliwo, to ja tego nie jestem w stanie zrozumieć.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#HannaZdanowska">Zgadzam się z tym, że są przepisy prawa i trzeba je szanować. Tu nie chodzi o to, czy są one konstytucyjne, czy nie konstytucyjne, jest to kwestia czysto ludzka. To państwo powinniście, jako urzędy skarbowe, za to odpowiadać. To urząd skarbowy powinien podlegać karze za to, że niewłaściwie pełnił swoje obowiązki przez tyle lat. Państwo po prostu sprawdzaliście nie tę firmę. I tego nie jestem w stanie zrozumieć.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#HannaZdanowska">Nie wierzę, że 90 czy nawet więcej firm, bo ta sprawa jest rozwojowa i cały czas to się rozszerza, weszło w jakiś układ korupcyjny z firmą, która istnieje od czterech lat i firmy istniejące 15 lat ryzykowałyby wszystko, bo są to firmy prywatne w większości, spółki cywilne, a więc prywatny majątek, żeby kupować to samo paliwo w tej samej cenie, które mogło kupić na innej stacji. A to państwo im zarzucacie, że oni włączyli się w proceder przestępczy.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#HannaZdanowska">Przyznam, że przeczytałam również interpelacje, bo były interpelacje i odpowiedzi Ministerstwa Finansów na te interpelacje. Jedna była bodajże w czerwcu, pana posła Cezarego Tomczyka. Ze zgrozą przeczytałam odpowiedź powołującą się na odpowiedź z izby skarbowej, że wszystkie te osoby, które kupowały w dobrej wierze to paliwo uprawiały proceder przestępczy. I oni wszyscy są przestępcami. Przyznam, że dla mnie jest to szokujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję. Proszę, pan przewodniczący Woda.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiesławWoda">Nie znam tego szczegółowego przypadku, natomiast opis, który przedstawiła pani poseł jest opisem logicznym i wobec tego należałoby oczekiwać, że to aparat skarbowy ujawni przedsiębiorcę, który nielegalnie prowadzi obrót paliwami, a nie kontrahent, który nie ma dostępu do firmy, nie ma uprawnień kontrolnych, aby dochodzić, czy sprzedaje paliwo legalne czy nielegalne, czy prowadzi legalną czy nielegalną działalność i czy płaci czy nie płaci podatków. To jest wasza domena i trudno jego partnerów ścigać za to. Jak to jest, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławSekuła">Ja też swoje powiem jeszcze w tej rundzie dyskusji. Proszę państwa, jedno jest pewne, że jeżeli towar pochodzi z nielegalnego źródła, to w sposób oczywisty nie można rozliczać podatku VAT z tego towaru.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MirosławSekuła">To jest tak samo, jak wtedy, gdy kupimy na targu towar z przemytu. Bez względu na to, czy kupiliśmy ten towar w dobrej wierze, czy w złej wierze, jeżeli za niego zapłacimy i zostanie stwierdzone, że jest to nielegalny towar z przemytu, to podlega on przepadkowi. Pomimo zapłacenia kupujący nie ma prawa własności w stosunku do tego towaru.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MirosławSekuła">Sądzę, że w tym przypadku jest może jeszcze inna droga. Z tego, o czym mówiliśmy podczas poprzedniego posiedzenia Komisji, rozumiem, że mamy do czynienia z sytuacją, kiedy przedsiębiorcy kupili paliwo, odliczyli VAT i po stwierdzeniu, że paliwo to pochodziło z nielegalnego źródła zakwestionowano odliczenie tego podatku VAT.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MirosławSekuła">Sadzę, że w tym momencie należy się zastanowić, bo nie ulega dla mnie wątpliwości, że jeżeli ktoś kupił, nawet w dobrej wierze, paliwo z nielegalnego źródła, to nie ma prawa odliczać od niego VAT. Natomiast niewątpliwe jest też to, że jeżeli zrobił to ktoś w dobrej wierze, to nie powinien być w dalszym stopniu karany. Może, zatem, jakimś rozsądnym rozwiązaniem byłoby w stosunku do tych podatników odstąpienie od naliczania odsetek od momentu rozliczania VAT.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MirosławSekuła">Natomiast, co do tego, że oni nie mają prawa odliczenia VAT, nawet, jeśli kupili paliwo w dobrej wierze, jeśli w dobrej wierze kupili nielegalny towar, to jest to ogólna zasada i nie można mieć tu wątpliwości. Gdybyśmy od niej odstąpili, gdybyśmy złamali tę ogólną zasadę, to złamalibyśmy jedną z zasad podstawowych. Proszę, pani poseł Zdanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HannaZdanowska">Panie przewodniczący, ja się w 100% zgadzam, że są określone przepisy, których nie przeskoczymy. Tu chodzi o zupełnie inne podejście do sprawy. Ja apeluję o to, aby inaczej podejść do tej sprawy. Ci ludzie nie są przestępcami.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#HannaZdanowska">Karze się ich w tej chwili nakazem zapłaty olbrzymiej ilości VAT z poszczególnych lat, karze się ich odsetkami od niezapłaconego VAT, mimo że nie czynili tego w złej wierze. Tego naprawdę nie rozumiem. Rozumiem, że nakazuje się zapłacić VAT, ale dlaczego odsetki?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#HannaZdanowska">Tym bardziej, że urzędy skarbowe kontrolowały ich wielokrotnie, kontrolowały krzyżowo, przed zwrotem VAT również były kontrolowane i nie było żadnych podstaw do takich działań. To państwo coś przeoczyliście. Nie ci ludzie. Niestety, to urzędy skarbowe są winne i teraz chce się tę odpowiedzialność zrzucić na tych ludzi.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#HannaZdanowska">W takim razie, bardzo proszę również i mnie skazać, bo ja nieświadomie też kupowałam w tym przedsiębiorstwie towar pochodzący z nielegalnego źródła i też jestem po części odpowiedzialna za to. Natomiast w tej chwili są już wyroki i sądy oddalają oskarżenia, każą zwrócić podatnikom te wszystkie środki.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#HannaZdanowska">Z tego, co wiem, bo to jest jeszcze druga kwestia, te firmy mają w tej chwili wstrzymaną egzekucję, czkają na wyroki sądu, zgłosili swoje pozwy, natomiast, czy jest szansa panie ministrze, i tu gorąca prośba, żeby te firmy dostały zaświadczenia o niezaleganiu, żeby mogły ubiegać się o kredyty, ponieważ potrzebują tych kredytów do prowadzenia bieżącej działalności.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#HannaZdanowska">Część z nich już pospłacała zaległości z poprzednich lat. One, po prostu, nie mając świadomości, że kolejne będą się pojawiały, nie są w stanie już się więcej zadłużyć. W tej chwili jest to koniec tych firm. Przynajmniej dla większości z nich jest to koniec.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#HannaZdanowska">Jak już mówiłam, nie chodzi tu o jedną czy dwie firmy. Tych firm jest naprawdę dużo. Z tego, co my wiemy, a dotyczy to tylko Zduńskiej Woli, ale wiem, że taka sama sytuacja jest w Koluszkach, bo tam rozprowadzała paliwo ta sama firma, to za chwilę będzie identyczna sytuacja. Proszę to pomnożyć przez liczbę osób zatrudnionych w tych firmach.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#HannaZdanowska">Dlatego apeluje tu o to, aby dać tym firmom przynajmniej zaświadczenie o niezaleganiu, przynajmniej do czasu, kiedy nie rozstrzygnie się proces sądowy w tym względzie, bo one z innymi zaległościami nie mają do czynienia. Chodzi tylko i wyłącznie o zaległości wynikające z tej właśnie sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję. Sądzę, że trochę wracamy do wczorajszej dyskusji, trochę pogłębionej, kiedy zastanawialiśmy się nad wprowadzaniem do prawa podatkowego zasad ogólnych stosowanych w prawie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MirosławSekuła">Oczywiście, ucieszyliśmy się tym, że mamy zniesienie natychmiastowych wykonalności nieostatecznych decyzji podatkowych, ale zaczęliśmy mówić o tym, że inne ogólne zasady powszechne w prawie nie są stosowane w prawie podatkowym. I wczoraj mówiliśmy o interpretowaniu niejasności na korzyść oskarżonego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MirosławSekuła">W tym przypadku, gdybyśmy to przenieśli do prawa podatkowego, to na korzyść podatnika i zahaczyliśmy o zasadę domniemania niewinności, to znaczy, jak długo decyzja nie jest ostateczna, podatnik formalnie nie ma zaległości podatkowych, a to oznacza, że jest niewinny.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MirosławSekuła">Sądzę, że dopiero wtedy, kiedy uda nam się przy dalszych pracach nad prawem podatkowym, te zasady ogólne wprowadzić do prawa podatkowego, wtedy dopiero będzie możliwa taka interpretacja, o jaką tutaj pani poseł wnosi, żeby po prostu, wydać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, dopóki decyzja nie ma charakteru ostatecznego.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MirosławSekuła">Co teraz można zrobić? Ja też ciężko myślę, zaraz poproszę o to pana ministra, ale chcę dać panu ministrowi jeszcze trochę czasu do namysłu. Sądzę, że można by uzyskać odpowiedź od organów podatkowych, że zgodnie z przepisami zaległość jest, ale … i tu wyjaśnienie sprawy.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MirosławSekuła">Banki udzielają kredytów nie tylko na podstawie przepisów, ale także na podstawie swojej suwerennej decyzji i nie jest prawdą, że bank nie może udzielić pożyczki podmiotowi, który ma zaległości podatkowe. To nieprawda. Bank może udzielić pożyczki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HannaZdanowska">Ja się z tym do końca nie zgodzę. Może bank może udzielić pożyczki, ale mało który chce, a poza tym firma ma zamknięty dostęp do funduszy unijnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSekuła">Ale to już jest co innego. Przed chwilą mówiliśmy o kredytach bankowych, więc, w przypadku kredytów bankowych być może takie rozszerzone, z naświetloną sytuacją zaświadczenie, o tym, że jednak zaległość jest z takiego i takiego powodu, być może chociaż tę jedną drogę firmową by odblokowało, i dało możliwość skutecznego ubiegania się o kredyty w banku. Natomiast, co do reszty, sądzę, że przy obecnych przepisach nie bardzo jesteśmy w stanie tym ludziom pomóc inaczej interpretując te przepisy. Proszę, teraz pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaciejGrabowski">Oddałbym głos pani dyrektor, jeśli pan przewodniczący pozwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HannaMajszczyk">Dwa zdania uzupełniające, co do stanu faktycznego. Nie zgodzę się z tym, co pani poseł mówi. Pani mówi o jakimś konkretnym wyroku, albo wyrokach, a więc ciągle mówimy o indywidualnych sprawach. Natomiast te wyroki nie uchylają, co do meritum stosowanie tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#HannaMajszczyk">Teraz narażamy urzędy skarbowe na łamanie prawa. W jaki sposób ten urzędnik ma to prawo stosować i pod nim się podpisać, to po pierwsze. Po drugie, kto ma ocenić, czy było to działanie w dobrej wierze, jeżeli z dokumentów to nie wynika, bo są sytuacje, że mamy do czynienia z łańcuszkami przesyłania firm, bo też takie są. Nie wiadomo, czy akurat wśród tych 90 firm, o których pani poseł wspomina, wszyscy są kryształowi, działający w dobrej wierze.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#HannaMajszczyk">W związku z tym, jeżeli takie wątpliwości są i dokumenty świadczą przeciwko, że mogła być tutaj zmowa, to nie ma podstaw, aby teraz zastosować jakiś jeden mechanizm zezwalający na łamanie prawa – co w ogóle jest niemożliwe, ale tym bardziej w takich przypadkach, kiedy nawet w jednym przypadku możemy mówić o tym, że takie uszczuplenia i to na tle paliwowym, w stosunku do należności budżetowych jednak mogą być, jak również wyłapywane są takie łańcuszkowe powiązania w tych postępowaniach.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#HannaMajszczyk">Tam puste faktury przechodzą pomiędzy firmami. W związku z tym, jeżeli jest tak, że działali w dobrej wierze, to absolutnie, pani poseł ma rację i również ETS potwierdza, że to sądy krajowe rozstrzygają o tym, czy podatnik działał w dobrej wierze. Wtedy, to postępowanie i ostateczne wyliczenie tych należności będzie inne.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#HannaMajszczyk">Mówimy tutaj o odsetkach, mnie nie było na poprzednim spotkaniu, ale, jak relacjonowała mi koleżanka, rozmawiałam również z panem ministrem, nie była podnoszona tutaj kwestia odsetek w sensie problemu, który mamy rozstrzygnąć.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#HannaMajszczyk">To, czy można tych odsetek nie naliczać, czy częściowo ich nie naliczać, umorzyć te odsetki – te wszystkie procedury są przewidziane w ordynacji podatkowej. Tyle tylko, że podatnik sam musi wszcząć postępowanie w tym trybie, czyli wystąpić o to.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#HannaMajszczyk">I wtedy właśnie te wszystkie przesłanki, o których pani poseł mówi, to są właśnie przesłanki do takiego postępowania, a nie do postępowania, które uprawniałoby urzędnika państwowego do niestosowania prawa, które obowiązuje.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#HannaMajszczyk">Już przy rozpatrywaniu przesłanek o umorzenie odsetek, zaniechanie ich poboru czy też rozłożenie ich na raty. Wszystko to powinno być brane pod uwagę, tak jak pani poseł stwierdziła.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MirosławSekuła">Mam pytanie, pani wspomniała o ETS, czy to znaczy, że Europejskie Trybunał Sprawiedliwości wypowiadał się w jednej z tych spraw?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HannaMajszczyk">Nie, przepraszam, źle zostałam zrozumiana. Chodzi mi o to, że w różnych sprawach ETS podkreślał, że to sądy krajowe rozstrzygają i były również wyroki nie w takich sprawach, ale właśnie odnoszące się do działania podmiotu w dobrej wierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, pani poseł Zdanowska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HannaZdanowska">Te firmy, o których mówiłam, nie handlowały i nie odsprzedawały dalej paliwa. To było tylko i wyłącznie na ich potrzeby transportowe. Tu nie było odsprzedawania żadnych innych faktur, a ja nie wierzę, że te firmy dotrwają do czasu, kiedy te wszystkie sprawy się zakończą.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#HannaZdanowska">W tej chwili, w samym urzędzie skarbowym w Zduńskiej Woli jest ich przeszło 90, a spraw jest ponad 200 i sami urzędnicy tam mówią, że zanim oni zrobią to, co powinni i to się zakończy, minie parę lat. Do tej pory tych firm już nie będzie na rynku proszę państwa.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#HannaZdanowska">Uważam, że trzeba podjąć jakieś zdecydowane działania, albo wspomóc tamten urząd, albo ktoś powinien wkroczyć, aby tę sprawę rozwiązać szybciej, albo dać tym ludziom szansę doczekania rozstrzygnięć, które mogą potrwać parę lat, aby mogli w tym czasie funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#HannaZdanowska">Apeluję o takie załatwienie sprawy, bo czekanie na to, aż ta sprawa się rozegra do końca, a wiadomo, że jest rozwojowa, w urzędzie, który dysponuje paroma pracownikami, z których nie wszyscy muszą być do tych spraw zaangażowani, wygląda beznadziejnie. Oni sami mówią, że nie wiadomo, kiedy się to zakończy, bo nie maja sił przetwórczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, pan minister jeszcze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaciejGrabowski">Dziękuję pani poseł, bo ten wątek pojawił się chyba pierwszy raz, przynajmniej w mojej świadomości, że tam jest taki zator w urzędzie skarbowym. Tej świadomości nie miałem.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MaciejGrabowski">Natomiast, co do tych wcześniejszych różnych wniosków i obserwacji, to jednak muszę bronić urzędów skarbowych przed zarzutami, że była jakaś niestaranność w ich postępowaniu czy coś takiego, ponieważ ta sprawa przyszła z zewnątrz. Jak wiadomo, była to sprawa ogólnokrajowa, badana przez służby specjalne, która w konsekwencji dotarła do urzędów skarbowych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MaciejGrabowski">Urzędy skarbowe nie mają takich kompetencji i zresztą nie powinny mieć takich kompetencji – bo padł tu zarzut, że urzędy skarbowe w związku z tym, że kontrolowały tych podatników, nie wykazały dostatecznej staranności, żeby odkryć, że te faktury poświadczały zakupy paliwa z nielegalnego źródła. Te kontrole, które w tym zakresie były dokonane, prawdopodobnie były dokonane w sposób prawidłowy, ale to nie znaczy, że teraz nie zostały wzruszone.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MaciejGrabowski">Zostały wzruszone na wniosek służb, które odkryły machinacje związane z paliwami i to także jest jakby skutek tych działań, a nie przyczyna odkrycia niewłaściwego działania organów skarbowych, które zapewne działały rutynowo, ale nie miały ani tych kompetencji, ani innych możliwości działania.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MaciejGrabowski">Natomiast, co do tego, że trzeba tu myśleć rzeczywiście tak, jak pani poseł sugeruje, w jaki sposób można zmniejszyć dolegliwość postępowania służb skarbowych. Sądzę, że być może, po pierwsze, niedostateczna znajomość możliwości zwracania się do urzędów skarbowych, czy do naczelnika urzędu skarbowego w tym zakresie, o którym pani dyrektor mówiła. Ordynacja podatkowa mówi wprost, że na wniosek podatnika – tylko, oczywiście, ten wniosek musi być złożony – naczelnik urzędu skarbowego może odstąpić od naliczania odsetek itd. Nie wiem, czy ta świadomość jest dostateczna. Szukam takich rozwiązań, ale trzeba żeby zainteresowani wystąpili z takim wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#MaciejGrabowski">Druga kwestia, że tam jest zator w urzędzie skarbowym, to zapisałem sobie i muszę z kolegami z aparatu skarbowego porozmawiać, aby można było coś ewentualnie poprawić, przyspieszyć itd. W tej chwili mogę tylko obiecać, że się tym zajmę, natomiast, co do tych zaświadczeń, sądzę, że byłoby to niezgodne z prawem. Naczelnik urzędu skarbowego nie podpisze się przecież pod czymś, co jest niezgodne z prawem, bo przepisy mówią co innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MirosławSekuła">Jeszcze chcę udzielić głosu panu posłowi Tomczykowi, ale od razu ostrzegam, że za dwie minuty zakończę posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#CezaryTomczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Jestem posłem właśnie z tego okręgu – Zduńska Wola, Sieradz – i chciałem powiedzieć tylko o kilku rzeczach. Te firmy zgłosiły się do mnie, jako pierwszego.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#CezaryTomczyk">Zgłosiłem interpelację do ministra finansów, spotkałem się z panem ministrem Parafianowiczem w tej sprawie. Pierwsza kwestia to taka, że są rozbieżności, co do załatwiania spraw w poszczególnych urzędach skarbowych. To był też kłopot, podnoszony także w Komisji, to znaczy, że naczelnik w Zduńskiej Woli i naczelnik w Sieradzu zachowują się trochę w inny sposób.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#CezaryTomczyk">Czasem po spotkaniach z poszczególnymi naczelnikami dało się nieco zmniejszyć uciążliwość tych spraw w niektórych urzędach, a w innych nie. Uważam, że prawo powinno być abstrakcyjne, procedury również powinny być abstrakcyjne i działać w taki sposób, żeby naczelnicy poszczególnych urzędów mogli załatwić sprawę dokładnie w tym samym biegu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#CezaryTomczyk">Druga rzecz, to taka, że z tego, co powiedział mi pan minister Parafianowicz, rzeczywiście, jest zakładana zła wola tych przedsiębiorstw. Taka jest też odpowiedź na moja interpelację, którą dostałem, a więc z góry się zakłada, że cały ten sektor jest połączony, jak to pani powiedziała, łańcuszkiem w taki czy inny sposób, albo przynajmniej ogólnie, co do zasady, uznaje się, że te firmy działały w złej woli, a to nie zawsze jest prawdą.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#CezaryTomczyk">Trzecia kwestia, którą podnosiła już pani poseł Zdanowska, że chodzi o kilkaset osób w jednym sektorze gospodarki w ramach jednego regionu. Bankructwo tych firm rzeczywiście może w jakimś sensie doprowadzić do paraliżu gospodarki transportowej w całym regionie łódzkim, co też nie jest bez wartości, jeśli chodzi o działalność w skali kraju.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#CezaryTomczyk">Oczywiście, nie mogłem pomóc tym firmom w sposób bezpośredni, bo nie mam takich kompetencji, natomiast, zawsze staraliśmy się poprzez spotkania chociażby z naczelnikami urzędów skarbowych, ze starostą, prezydentem i przedstawicielami Stowarzyszenia, znaleźć sposób, aby zmniejszyć uciążliwość tych działań, a po drugie, aby urzędy skarbowe czekały na wyroki sądów, bo jak pani powiedziała, wyroki sądów są w tej sprawie najważniejsze i dobrze jest, jeżeli ten wyrok jest, przed cięciem ze strony państwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MirosławSekuła">Proszę państwa, chciałbym już skończyć na tym. Rozumiem, że nie ma uwag, co odpowiedzi, natomiast jest przyjęta deklaracja pana ministra Grabowskiego, że będzie starał się w tej sprawie transportowców zastanowić, jak można w maksymalny sposób zmniejszyć uciążliwość tej procedury, po to po prostu, żeby nie tracić podatników. I przyspieszyć te procedury. Na tym zamykam dyskusję, Dziękuję serdecznie, przypominam, że o godzinie 9.00 są głosowania objęte dyscypliną. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>