text_structure.xml 23.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPalikot">Otwieram posiedzenie Komisji. Mamy do rozpatrzenia powtórną odpowiedź na dezyderat nr 1 w sprawie kas fiskalnych oraz odpowiedź na dezyderat nr 13 w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszPalikot">Zaczynamy od odpowiedzi na dezyderat nr 1. Witam panią minister Elżbietę Chojnę-Duch i bardzo proszę o zaprezentowanie odpowiedzi. Dodam, że tą sprawą zajmowaliśmy się na posiedzeniu, na którym omawiana była propozycja ustawy regulującej te kwestie. Przyjęliśmy wówczas z uznaniem tę informację. Proszę jednak teraz, by pani minister powiedziała, co wydarzyło się w międzyczasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałabym ponownie poinformować, że w Ministerstwie Finansów kończą się prace – w połowie kwietnia zostaną ukończone – nad rozporządzeniem, które zostanie skierowane, zgodnie z obowiązującą procedurą, do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Zakłada się, że do połowy maja projekt będzie przesłany do notyfikacji w Komisji Europejskiej, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaChojnaDuch">To nowe rozporządzenie, które zmienia rozporządzenie z 2002 r., jest dość obszerne i szczegółowe. Ma ono charakter techniczny i dotyczy kryteriów, warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków wykorzystania tych kas przez podatników.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaChojnaDuch">Zostaną tam przewidziane regulacje, które umożliwią stosowanie kas pozwalających na sporządzanie kopii paragonów na informatycznych nośnikach danych. Sądzimy, że rozwiąże to problem zarówno magazynowania dokumentów kasowych u podatników, jak również sprawi, że nieaktualne stanie się zagadnienie blaknięcia kopii tych dokumentów u podatników stosujących to rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaChojnaDuch">Zgodnie z naszym przyrzeczeniem ja to rozporządzenie podpisałam. W tej chwili jest ono w wewnętrznych konsultacjach ministerialnych, a dalsza jego droga będzie taka, jak już wcześniej powiedziałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPalikot">Bardzo cieszymy się z tego rozwiązania, które przygotowuje Ministerstwo Finansów. Rozumiem, że w tej sprawie nie mamy żadnych wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekWikiński">Czy moglibyśmy zobaczyć projekt tego rozporządzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Na razie jest to „kuchnia ministerialna”, więc prosilibyśmy jeszcze o kilka dni cierpliwości, bo jednak są jeszcze dokonywane pewne drobne korekty, choćby stylistyczne. Praca nad tym dokumentem trwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszPalikot">Umówiliśmy się, że otrzymamy dokument, kiedy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Tak, czyli wtedy, kiedy wyjdzie na zewnątrz. W tej chwili jest to jeszcze dokument roboczy, mimo mego podpisu i zakończenia prac w ramach jednego departamentu. Taki jest bowiem tryb, że inne departamenty – zwłaszcza legislacyjny – opiniują tego typu dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekWikiński">Wiedząc o wielkim autorytecie, jakim jest darzona pani minister w Radzie Ministrów, jestem przekonany, że to, co wyjdzie spod pani pióra, będzie zaakceptowane w uzgodnieniach międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekWikiński">Mam tylko pytanie – czy duch tego rozporządzenia jest zachowany, tzn. żeby podatnik miał fakultatywną możliwość zostania przy tych rolkach – być może nawet lepszej jakości – żeby nie zmuszać np. taksówkarza do zakupu komputera, laptopa, aby to wgrywał na twardy czy miękki dysk. Chodzi o to, żeby nie było czegoś takiego, iż nagle z afery kas fiskalnych mamy aferę laptopową – bo to chyba byłoby najgorsze, co mogłoby spotkać inicjatora tej zmiany, czyli Komisję „Przyjazne Państwo”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Nie chcemy, żeby to było posunięcie nieprzyjazne dla przeciętnego odbiorcy. Wybór jest fakultatywny, po stronie podatnika. Oczywiście trudno, aby mały podatnik, mały przedsiębiorca, instalował takie dość skomplikowane i kosztowne urządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekWikiński">Pani minister, wykorzystując pani wiedzę i obecność – bo takie samo pytanie zadałem w ubiegłym tygodniu na posiedzeniu Komisji Gospodarki panu ministrowi Adamowi Szejnfeldowi – chciałbym dowiedzieć się kiedy Ministerstwo Finansów wprowadzi obligatoryjny obowiązek kas fiskalnych w zawodach prawniczych i u lekarzy?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekWikiński">Pytam dlatego, bo ta sprawa bulwersuje, szczególnie podatników, którzy prowadzą np. szalety i są zmuszeni do posiadania kas fiskalnych. Oni po prostu uważają, że są nierówno traktowani przez ojczyznę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszPalikot">To już wprawdzie nie jest przedmiotem naszego posiedzenia, ale grzecznościowo bardzo proszę odnieść się do tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaChojnaDuch">Mamy świadomość, że ten problem musi być głęboko przedyskutowany i muszą być podjęte decyzje w Ministerstwie Finansów. Na razie decyzje nie zostały jeszcze podjęte, trwa dyskusja z zainteresowanymi resortami, a także w ramach Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszPalikot">Dziękuję pani minister. Przechodzimy do następnego punktu, czyli dezyderatu nr 13 w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanuszPalikot">Dostaliśmy w tej sprawie odpowiedź z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Przedstawiciela ministerstwa proszę o krótkie zreferowanie tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszGrzyb">Sprawa dopuszczania cudzoziemców do pracy bez zezwoleń na pracę nie budzi dzisiaj takich kontrowersji, jak w czasie naszej transformacji, kiedy polskie przepisy w sposób protekcjonistyczny – uzasadniając to wysokim bezrobociem – chroniły dostęp do polskiego rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanuszGrzyb">Ministerstwo Pracy, biorąc pod uwagę sygnały ze strony polskich pracodawców, dostrzega konieczność kompleksowej regulacji tego problemu. Widząc niedobory, jakie zarysowały się głównie w rolnictwie, budownictwie, minister pracy mocą rozporządzenia zwolnił obywateli państw graniczących z Polską – Ukrainy, Białorusi i Federacji Rosyjskiej, głównie obwodu kaliningradzkiego – z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanuszGrzyb">Aktualny stan prawny przewiduje możliwość wykonywania pracy do 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, we wszystkich sektorach polskiej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanuszGrzyb">Skala zainteresowania cudzoziemców jest bardzo umiarkowana, mimo, że procedury zostały uproszczone do minimum. Podstawą uzyskania wizy z prawem do pracy, która jest standardem, jest złożenie oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi, obywatelowi Białorusi, Rosji lub Ukrainy. Te jednostronicowe formularze nie budzą żadnych problemów przy wypełnianiu i złożeniu takiej aplikacji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanuszGrzyb">W ubiegłym roku 23 tysiące polskich pracodawców złożyło deklaracje o zamiarze zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#JanuszGrzyb">Wśród zagranicznych pracowników dominują obywatele Ukrainy, którzy stanowią ponad 90% wszystkich wniosków złożonych w takim trybie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#JanuszGrzyb">Jeżeli chodzi o sugestie związane z dalszą liberalizacją przepisów w tym względzie, Ministerstwo Pracy uważa, iż należy te kwestie rozwiązać w sposób kompleksowy i przygotowuje nowe założenia polityki migracyjnej państwa w zakresie migracji zarobkowych. W tym celu powołano Zespół ds. Migracji, jako ciało doradcze Prezesa Rady Ministrów, w którym są przedstawiciele większości resortów. Zespół ds. Migracji ma za zadanie określenie kierunków działań, związanych z liberalizacją dostępu do polskiego rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#JanuszGrzyb">Działania, które zostały podjęte przez ministra pracy – mówię tu o ułatwieniach dla państw graniczących – dotyczą doraźnych potrzeb na polskim rynku pracy, ale i tak, biorąc pod uwagę szacunkowe informacje o niedoborach, zainteresowanie tych trzech państw – zwłaszcza Ukrainy – jest bardzo umiarkowane. Zdaniem partnerów ukraińskich atrakcyjność zatrudnienia w Polsce mieści się w rankingu na poziomie 6 – 9 miejsca, jeśli chodzi o inne możliwości zarobkowania.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#JanuszGrzyb">Reasumując, resort pracy będzie przedstawiał propozycje zmian o charakterze kompleksowym, które aktualnie mieszczą się w ustawie o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy. Zamierzamy te procedury uatrakcyjnić, tak, aby praca legalna dla cudzoziemców w Polsce odpowiadała polskim potrzebom oraz miała na celu perspektywę osiedlania i integracji cudzoziemców w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszPalikot">Mam dwie kwestie. W dezyderacie proponowaliśmy 9-miesięczny termin, a nie 6-miesięczny, jaki w tej chwili obowiązuje. Czy może się pan odnieść do tej kwestii: dlaczego nie 9-miesięczny, a 6-miesięczny okres. Ja rozumiem, że pewnie związane jest to z tym niezbyt dużym zainteresowaniem. Jednak być może ono wynika właśnie z tego, że ten okres jest zbyt krótki. Czy to nie jest sprzężenie zwrotne, bo gdyby okres pozwolenia na pracę był dłuższy, to byłoby większe zainteresowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszGrzyb">Nie sądzę. Potrzeby polskich pracodawców z tym związane, odnoszą się głównie do prac o charakterze dorywczym, sezonowym – jeżeli mówimy o rolnictwie. Natomiast, jeśli chodzi o prace budowlane dotyczą one robót o charakterze budowlanym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanuszGrzyb">Ten 6-miesięczny okres, w opinii zdecydowanej większości pracodawców, jest satysfakcjonujący. Zwłaszcza, że równocześnie, na wniosek ministra pracy, obniżone zostały opłaty za zezwolenia, które dotyczą dłuższego zezwolenia. One wynoszą proporcjonalnie 50 zł i 100 zł i nie jest to wielkie obciążenie dla pracodawcy, który w trakcie zatrudnienia 6-miesięcznego ma okazję poznać pracownika i złożyć stosowną aplikację o zatrudnienie powyżej 6 miesięcy. W takiej sytuacji wydawana jest wiza krajowa, pozwalająca na zatrudnienie w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszPalikot">Jak długi jest ten okres wydłużony? Do ilu miesięcy można go wydłużyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszGrzyb">Standardowo jest to 12 miesięcy z możliwością przedłużenia, w zależności od zainteresowania polskiego pracodawcy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanuszGrzyb">Dodam jeszcze, że jeśli chodzi o 2007 r. to wojewodowie – bo to jest ich kompetencja – wydali ponad 12 tysięcy zezwoleń na prace cudzoziemców, co plasuje nas zdecydowanie w tzw. ariergardzie, jeśli chodzi o zainteresowanie cudzoziemców pracą w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszPalikot">Czy jest to ograniczone do jakiś zawodów, jeśli chodzi o te zgody?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszGrzyb">Nie jest to ograniczone do żadnych profesji, do żadnych sektorów gospodarki. Natomiast jeśli chodzi o standardową procedurę dopuszczania cudzoziemca, obowiązuje tzw. test rynku pracy, czyli możliwość badania przez starostów potrzeb występujących na lokalnym rynku pracy, tak, aby nie generować ewentualnych napięć, w stosunku do bezrobotnych, którzy zarejestrowali się w urzędach pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanuszPalikot">Rozumiem, że procedura wygląda w tej chwili w ten sposób, że pracodawca składa wniosek do urzędu wojewódzkiego – lub bezpośrednio do Ministerstwa Pracy – w sprawie zatrudnienia obcokrajowców, po czym następuje badanie lokalnego rynku pracy. Jaki jest termin zamknięcia tej procedury od złożenia wniosku przez pracodawcę do wydania lub nie wydania pozwolenia na zatrudnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanuszGrzyb">Sugerowałbym rozgraniczenie dwóch procedur. Pierwsza to procedura uproszczona dla państw graniczących, gdzie polski pracodawca składa jednostronicową aplikację do wglądu powiatowego urzędu pracy, w celu rejestracji – bo tylko na tej podstawie możemy prowadzić monitoring i mamy ogląd skali zainteresowania cudzoziemców z tych państw.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanuszGrzyb">Druga to procedura standardowa, w której jest tzw. test rynku pracy. W tym wypadku pracodawca polski kieruje stosowny wniosek do powiatowego urzędu pracy, który bada czy na wolne stanowisko, o które aplikuje cudzoziemiec, są polscy bezrobotni. Ta procedura dzisiaj jest dość skomplikowana. My odnosimy się do niej krytycznie i będziemy ja upraszczać.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanuszGrzyb">W tej chwili od momentu złożenia wniosku do przyjazdu cudzoziemca może upłynąć nawet 3 miesiące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszPalikot">Dlaczego to trwa tak długo? My tej sprawy nie poruszyliśmy w dezyderacie, ale jest to jeden z problemów, na który zwracali uwagę przedsiębiorcy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszPalikot">Co zrobić, żeby skrócić ten czas np. do miesiąca? Taki termin byłby rozsądny, bo w przypadku prac sezonowych procedura 3-miesięczna wymusza na pracodawcy odpowiednio wcześniejsze złożenie wniosku, co nie zawsze jest możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszGrzyb">To prawda. Dlatego zamierzamy tę procedurę uprościć i przygotowujemy zmiany do ustawy o promocji zatrudnienia. Chcemy zaproponować rezygnację z instytucji przyrzeczenia wydania zezwolenia, która teraz obowiązuje – jest to procedura czterostopniowa.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanuszGrzyb">Chcemy uniezależnić wydanie zezwolenia na pracę od trybu wydawania wiz z prawem do pracy. Może się bowiem okazać, że zatrudnienie cudzoziemca nie budzi żadnych wątpliwości i nie powoduje żadnych problemów, natomiast inaczej może być, jeśli chodzi o procedurę wizową, która jest domeną polskich placówek konsularnych. Dlatego te dwie kwestie byłyby rozgraniczone.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanuszGrzyb">Tak więc chcemy zrezygnować z jednego elementu dzisiejszej procedury, przez co skrócimy czas trwania procedury, a także wyjdziemy naprzeciw oczekiwaniom polskich pracodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszPalikot">Kiedy możemy się spodziewać tego rozgraniczenia dwóch procedur? Wydaje się, że byłoby to bardzo cenne posunięcie. Kiedy ta zmiana mogła by wejść w życie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanuszGrzyb">Ta ostatnia zmiana, o której wspomniałem, zostanie wniesiona w ciągu najbliższych 2–3 tygodni pod obrady Rady Ministrów, po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych, a potem zostanie skierowana do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanuszGrzyb">Nasze prace w zasadzie są w fazie finałowej tuż przed uzgodnieniami międzyresortowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanuszPalikot">W momencie, kiedy te prace zostaną zakończone i będziecie państwo występowali, jako ministerstwo, do Rady Ministrów prosiłbym o przekazanie tego dokumentu również do Komisji, do wglądu.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanuszPalikot">Czy w tej sprawie ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AdamAbramowicz">Myślę, że to średnie zainteresowanie pracą wynika głównie z tych długich okresów wyczekiwania na pozwolenia. Z ramienia Komisji konsultowałem się z pracodawcami i oni właśnie ten aspekt podnosili. Trzymiesięczny okres czekania na promesę czasami eliminuje pracownika z zatrudnienia sezonowego, bo sezon mija. Obecnie trzeba pół roku czy rok wcześniej zabiegać o tego pracownika, co jest dość skomplikowane.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AdamAbramowicz">Dodam, że złożyłem opracowane przeze mnie bariery w tej materii do naszego eksperta, ale gdzieś to zginęło. Proponuję, żeby jednak Komisja zajęła się tym moim opracowaniem i skierowała je również do ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AdamAbramowicz">Podkreślam, iż z tej konsultacji, do której pan przewodniczący mnie upoważnił, wynika, iż te okresy oczekiwania – i to nie tylko na promesę, ale i np. prawo stałego pobytu – są naprawdę poważnymi problemami.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AdamAbramowicz">Podawano mi przykłady, że np. cudzoziemiec już wjeżdża na teren Polski i nie może podjąć pracy, bo czeka na jakieś tam zezwolenie, a pracodawca musi mu płacić przez 3 – 4 miesiące za tylko to, że już tu jest – mimo, że nie pracuje. Wszystkie tego typu sytuacje są w moim opracowaniu dokładnie opisane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWikiński">Zwracam się do pana dyrektora. Otóż w pana wystąpieniu usłyszałem słowo „wizy”. Czy państwa praca w ministerstwie jest skorelowana ze służbami konsularnymi?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekWikiński">Ostatnio gościłem delegację Ukraińców w Sejmie i nawet w obecności wiceprzewodniczącej Komisji Finansów Publicznych poprosiłem, aby naświetlili jak realnie wygląda ta sprawa. Okazało się, że samo miejsce w kolejce po wizę kosztuje jakieś horrendalne pieniądze. Poza tym służby konsularne są bardzo skromne kadrowo.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekWikiński">Chciałbym dowiedzieć się czy rząd patrzy na te sprawy kompleksowo, przez pryzmat interesu całej Rzeczypospolitej, czy też każdy ma tu swoje „poletko”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanuszPalikot">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszGrzyb">Jeśli chodzi o kwestie związane z zatrudnieniem sezonowym, to dzisiejsza procedura jest dość uproszczona. To nie są te terminy, o jakich pan poseł wspominał. Złożenie oświadczenia przez polskiego pracodawcę, fakt jego zarejestrowania w powiatowym urzędzie pracy automatycznie uruchamia złożenie aplikacji w polskim urzędzie konsularnym o otrzymanie wizy z prawem do pracy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanuszGrzyb">Ta procedura na etapie oświadczenia rejestracji w powiatowym urzędzie pracy jest bezpłatna i według naszej wiedzy nie trwa długo – relatywnie krócej niż aplikacja o zatrudnienie powyżej 6 miesięcy, która przecież nie jest związana z pracą sezonową.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanuszGrzyb">Jeśli chodzi o tę drugą kategorię, to wspomniałem już, że zamierzamy te procedury zmienić skreślając przyrzeczenie o jedno ogniwo.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JanuszGrzyb">Jeżeli chodzi o zatory w służbach konsularnych, to jesteśmy dalecy od tego, żeby patrzeć w sposób partykularny tylko na nasze kwestie – stąd formuła prac w Zespole ds. Migracji, gdzie wymieniamy się poglądami, jak udrożnić te procedury, również wizowe, ponieważ utrzymanie wiz niewątpliwie stwarza pewien margines nadużyć, bowiem tworzą się sztucznie wywoływane kolejki, z uwagi na nieświadomość aplikantów i kandydatów do pracy, którzy chyba nie do końca wiedzą, że możliwość zatrudnienia w Polsce nie wiąże się z wydaniem jednolitej wizy Schengen, tylko z aplikacją o krajową wizę z prawem do pracy.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#JanuszGrzyb">Co do obsady placówek konsularnych – nie potrafię się wypowiedzieć. Jest to domena Ministerstwa Spraw Zagranicznych, z którym współpracujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanuszPalikot">Komisja przyjęła do wiadomości tę odpowiedź, ale oczekujemy od państwa – jak już wcześniej zaznaczyłem – przesłania nam do wiadomości, w momencie przekazania do Rady Ministrów projektu nowelizacji przepisu, dotyczącego procedury uzyskiwania zgody na pracę w Polsce dla obcokrajowców.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JanuszPalikot">Do protokołu dodam, że w kwietniu zaplanujemy posiedzenie Komisji, na którym przeanalizujemy propozycje złożone przez posła Abramowicza, w sprawie barier w uzyskaniu pracy przez obcokrajowców. Prosimy również państwa o ustosunkowanie się do tych wniosków, bowiem wyślemy ten materiał do dzisiejszych naszych gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanuszGrzyb">Chciałbym jeszcze uzupełnić, że te propozycje, związane z uproszczeniem procedur dla zatrudnienia cudzoziemców, są elementem i częścią ustawy o promocji zatrudnienia. Departament, który reprezentuję, czyli departament migracji, nie jest autorem tych wszystkich kompleksowych zmian, ale przekażę oczekiwania państwa, by ten dokument trafił do Komisji po zakończeniu wszystkich konsultacji, związanych nie tylko z kwestiami zatrudnienia cudzoziemców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanuszPalikot">Sekretariat Komisji zwróci się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o przekazanie projektu nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia w momencie zakończenia prac resortowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanuszGrzyb">Jeżeli mogę, chciałbym przekazać na ręce pana przewodniczącego zestawienia aktualnych aktów prawnych regulujących kwestie zatrudnienia cudzoziemców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanuszPalikot">Dziękuje bardzo i na tym kończę posiedzenie Komisji. Mamy 5 minut przerwy i rozpoczynamy następne posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>