text_structure.xml 44.4 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam również zaproszonych gości. Witam serdecznie także panią minister Julię Piterę. Witam pana ministra Sosnowskiego i pana ministra Czaplickiego wraz ze współpracownikami. Witam także naszych ekspertów. Widzę, że jak zwykle jest z nami pan profesor Marek Chmaj. Witam serdecznie, panie profesorze. Szanowni państwo, po drugim czytaniu zgłoszono do projektu dwadzieścia jeden poprawek. Będziemy głosowali poprawki zgodnie z regulaminem. Najpierw będzie głos za i głos przeciw, a później stanowisko rządu i ewentualna opinia Biura Legislacyjnego. Następnie będziemy przechodzić do głosowania. Czy jest jakiś inny pomysł na procedowanie tych poprawek? Nie słyszę. W takim razie przystępujemy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 1. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie. Czy jest z nami pan minister Sosnowski? Rozumiem, że nie. Proszę o przedstawienie stanowiska przez Biuro Legislacyjne i Państwową Komisję Wyborczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka ta ma charakter redakcyjny. W naszej ocenie jest ona zasadna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma inne wnioski? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 1. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 2. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka nr 2 przewiduje skreślenie pkt 6 w art. 1 projektu. Chodzi o punkt, który zakłada zmiany w przepisach odnoszących się do głosowania przez pełnomocnika w Kodeksie wyborczym. Chciałbym jeszcze raz wyjaśnić tę kwestię, ponieważ taka sama poprawka została zgłoszona na ostatnim posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta została zgłoszona, gdy państwo przyjmowaliście sprawozdanie Komisji. Przyjęcie tej poprawki nie spowoduje usunięcia instytucji głosowania przez pełnomocnika z Kodeksu wyborczego. Jedyną konsekwencją będzie usunięcie z projektu ustawy zmieniającej zmian, które dostosowują rozwiązania przewidziane tą ustawą do instytucji głosowania przez pełnomocnika. W związku z tym ta poprawka nie osiągnie celu, który – jak mniemam – przyświecał wnioskodawcom. Konkretnie chodzi o usunięcie przepisów dotyczących głosowania przez pełnomocnika. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Zgłaszam sprzeciw. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. W takim razie przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 1 głosie za, 4 głosach przeciw i 1 osobie wstrzymującej się od głosu poprawka nr 2 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 3. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka ta zakłada skreślenie pkt 9 w art. 1. Punkt ten przewiduje dodanie rozdziału dotyczącego głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych. Chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę, że ta poprawka nie zawiera konsekwencji. W naszej ocenie skreślenie pkt 9 powinno być również uzupełnione o dokonanie odpowiednich zmian chociażby w pkt 10, który przewiduje odpowiednie zmiany odnoszące się do głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych w art. 71a. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo, czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, niezależnie od tego chcielibyśmy zwrócić uwagę, że przyjęcie tej poprawki spowoduje bezprzedmiotowość poprawek od 4 do 18, poprawki nr 20 oraz poprawki nr 21. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 1 głosie za, 5 głosach przeciw i braku osób wstrzymujących się od głosu poprawka nr 3 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 4. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, poprawka ma charakter merytoryczny. Zakłada ona wyeliminowanie z projektu przepisów dotyczących numeru identyfikacyjnego. Zgodnie z uwagą zawartą pod poprawką konsekwencją przyjęcia jej będzie skreślenie wyrazów „oraz numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 61f § 1.” w § 2 w art. 61h. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. W związku z tym uznaję, ze przyjęliśmy poprawkę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 5. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta również ma charakter merytoryczny. Ma ona na celu przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym pakiety wyborcze będą sporządzane nie w obwodowych komisjach wyborczych, jak zakładał projekt w brzmieniu sprawozdania, a w urzędach gmin. Ponadto z poprawką nr 5 łączy się poprawka nr 17. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EugeniuszKłopotek">Brakuje mi tutaj słówka „właściwego urzędu gminy”. Czy ono jest zbędne w tym momencie? Wiemy, o jaki urząd tutaj chodzi? Rozumiem, że się domyślamy. Może jednak powinniśmy tutaj dopisać słówko „właściwego urzędu gminy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, nikt nie ma wątpliwości co do tego, że tutaj chodzi o urząd gminy, do którego wyborca niepełnosprawny zgłasza zamiar głosowania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy to jest dowolny urząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechMiller">Nie. To jest urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EugeniuszKłopotek">To może jednak powinniśmy to zapisać w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WojciechMiller">Ale to wynika z innego przepisu. Zgłoszenie składa się właściwemu wójtowi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WaldyDzikowski">Inne przepisy regulują tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WojciechMiller">Dokładnie tak. W związku z tym w naszej ocenie nie ma żadnej wątpliwości, że to zawsze będzie właściwy urząd. Będzie to ten urząd, do którego trafi zgłoszenie o zamiarze głosowania korespondencyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 5 i poprawkę nr 17.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 6. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka ta również ma charakter merytoryczny i doprecyzowujący. Wskazuje ona wprost, w jakich formach pakiet wyborczy może być doręczony do wyborcy. Z poprawką tą łączy się poprawka nr 16. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawki nr 6 i 16.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 7. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WojciechMiller">Poprawka nr 7 ma charakter redakcyjny. Ona jest sformułowana na podstawie uwagi, którą zgłosił przedstawiciel Ministra Infrastruktury na ostatnim posiedzeniu Komisji. Chodzi o dostosowanie terminologii ustawy w tym zakresie do przepisów ustawy Prawo pocztowe. Poprawka ta sprowadza się do tego, że wszędzie tam, gdzie jest mowa o „dostarczaniu”, określenie to zostanie zastąpione terminem „doręczanie”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Rozumiem, że wraz z poprawką nr 7 mamy głosować łącznie poprawki nr 9, 14, 18 i 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WojciechMiller">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy wymienione poprawki.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 8. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta również ma charakter redakcyjny. Z tego co pamiętam, to taką uwagę zgłaszało również Ministerstwo Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#EugeniuszKłopotek">Tutaj ma być pokwitowanie zamiast potwierdzenia doręczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WojciechMiller">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy jest ktoś z Ministerstwa Infrastruktury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MagdalenaKrygier">Dzień dobry. Magdalena Krygier, Ministerstwo Infrastruktury. W tej uwadze chodziło o to, że pokwitowanie jest tym pokwitowaniem, o którym mowa w przypadku przesyłki poleconej. W sytuacji, gdy odbieramy przesyłkę poleconą, to mamy tam do czynienia z takim białym świstkiem. To jest właśnie to pokwitowanie. Natomiast potwierdzenie obioru, to jest dodatkowy formularz, który na dodatek jest później odsyłany do nadawcy, żeby on wiedział, czy ktoś odebrał tę przesyłkę, czy też nie. Tutaj chodzi właśnie o tego typu kwestię. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#EugeniuszKłopotek">Im mniej papierów, tym lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy poprawkę nr 8 głosujemy łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 8 jest głosowana oddzielnie. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Poprawka nr 9 była już przez nas głosowana.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 10. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka nr 10 ma charakter merytoryczny, w związku z tym nie zgłaszamy tutaj uwag legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WaldyDzikowski">Przypominam, że poprawkę nr 7 głosowaliśmy łącznie z poprawkami nr 9, 14, 18 i 19. Przechodzimy do poprawki nr 10. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, jak wspomniałem wcześniej, poprawka nr 10 ma charakter merytoryczny. Zakłada ona, że na formularzu oświadczenia o osobistym i tajnym głosowaniu, który będzie wchodził w skład pakietu wyborczego, urząd gminy będzie umieszczał dane identyfikujące wyborcę. Z uzasadnienia, jakie było dołączone do tej poprawki, wynika, że wnioskodawcy mają świadomość, że czasami wypełnienie formularza przez wyborcę niepełnosprawnego będzie nastręczało trudności. Stąd wszelkie dane będą już zawarte na formularzu, a wyborca będzie składał jedynie podpis. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KazimierzCzaplicki">Panie przewodniczący, z urzędu chciałbym zauważyć, że na oświadczeniu będzie więcej danych, które jednak wyborca niepełnosprawny będzie musiał wypełnić własnoręcznie. Dotyczy to m.in. wyborów, z którymi to głosowanie ma związek. Jeżeli chodzi o oświadczenie o tajnym głosowaniu, które jest stosowane w głosowaniu korespondencyjnym za granicą, to tam są właśnie zawarte te dane. Tam mamy nie tylko imię i nazwisko, nr PESEL czy adres zamieszkania, ale również to oświadczenie, że w wyborach wypełniliśmy własnoręcznie tę kartę wyborczą. Powiem szczerze, że ten argument nie do końca mnie przekonuje. Chciałbym zwrócić uwagę, że w przepisach do Kodeksu wyborczego dotyczących głosowania korespondencyjnego za granicą niektóre akcenty są nieco inaczej rozłożone. To będzie w ramach wzoru oświadczenia Państwowej Komisji Wyborczej, która ma określić wzór oraz sposób wypełniania. W związku z tym nie jestem przekonany, czy musi to być zawarte w ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SławomirPiechota">Tutaj chodziło o usunięcie okoliczności, które mogą prowadzić do wątpliwości, kto jest wyborcą. Chodzi o wypisanie tych danych identyfikacyjnych, które mogą być często trudne do skorygowania. Przykładem mogą być wątpliwości dotyczące tego, jaki to jest numer PESEL, gdy jest on wpisywany przez osobę, która ma problem z pisaniem. Tego typu problemy mogą się również pojawić przy nazwisku. W związku z tym, chodzi o to, żeby te zasadnicze elementy identyfikacyjne, co do których trudne może być rozstrzygnięcie przez osobę odbierającą to oświadczenie, były wypełniane przez urząd. Natomiast pozostałe kwestie nie budzą wątpliwości. Tutaj moglibyśmy doprowadzić do sytuacji, w której część głosów zostałaby uznana za nieważną wobec niemożliwości ich precyzyjnego zidentyfikowania. Stąd właśnie ta propozycja. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KazimierzCzaplicki">Oczywiście nie będę polemizował ze stanowiskiem pana przewodniczącego. Chciałbym jedynie zwrócić uwagę, że w głosowaniu za granicą również będą brały udział osoby niepełnosprawne. One również będą musiały wypełnić to oświadczenie, poprzez wskazanie numeru PESEL lub numeru paszportu. Oczywiście to mi nie przeszkadza. Niemniej jednak argumentacja, która została tutaj użyta, nie do końca mnie przekonuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw do poprawki nr 10? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że pozytywnie zaopiniowaliśmy poprawkę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 11. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka nr 11 również ma charakter merytoryczny. Zakłada ona, że na kopercie na pakiet wyborczy oraz na kopercie zwrotnej będą umieszczane odpowiednie oznaczenia wskazujące, że jest to przesyłka wyborcza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#EugeniuszKłopotek">Powiem szczerze, że razie mnie ten zwrot „na kopercie na pakiet wyborczy”. Czy my nie możemy tutaj wymyśleć czegoś bardziej po polsku, co będzie jakoś wyglądało pod względem stylistycznym? Wiem, o co chodzi ze zwrotem „na kopercie na pakiet wyborczy”. Jesteśmy przy poprawce nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WaldyDzikowski">Natomiast pan przewodniczący mówi o poprawce nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#EugeniuszKłopotek">Nie, panie przewodniczący. Jestem przy poprawce nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SławomirPiechota">Panie przewodniczący, czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SławomirPiechota">Niestety chodzi o precyzyjne wyrażenie, czego dotyczy zawartość. W związku z tym tak się składa, że czasami nie brzmi to przepiękną polszczyzną, ale precyzyjnie określa przedmiot sprawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, pan minister Sosnowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, być może mam rozwiązanie. Może mogłoby to brzmieć następująco: „na kopercie, do której włożony zostanie pakiet wyborczy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SławomirPiechota">Wydaje się, że tego typu korekta może być traktowana jako korekta o charakterze redakcyjnym. Proponował to pan przewodniczący. To może być zapisane w następujący sposób: „w kopercie przeznaczonej na pakiet wyborczy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta nie ma charakteru merytorycznego. W związku z tym Komisja może o tym zdecydować. Ponadto w tych przepisach mamy już sformułowanie „koperta na kartę do głosowania”. Nie widzę tutaj żadnej różnicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, wielokrotnie było już tak, że polszczyzna nie była spójna z techniką legislacyjną. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 12. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta również ma charakter merytoryczny. Ona przewiduje, że Państwowa Komisja Wyborcza w uchwale będzie określać wzór i rozmiar koperty na pakiet wyborczy. W przepisach projektu w brzmieniu sprawozdania Państwowa Komisja Wyborcza ma już być wyposażona w prawo ustalania wzoru i rozmiaru koperty zwrotnej i koperty na kartę do głosowania. Rozumiemy, że intencja wnioskodawców jest taka, żeby wszystkie koperty, w których będą określone elementy pakietu wyborczego, były ujednolicone w skali kraju. W związku z tym, jako Biuro Legislacyjne, nie zgłaszamy żadnych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 13. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta ma po części charakter merytoryczny, a po części doprecyzowujący. Zakłada ona dodanie przepisu, który wprost będzie wskazywał, że koperty zwrotne, czyli te, w których znajdują się koperty z kartami do głosowania, będą doręczane do właściwych obwodowych komisji wyborczych w godzinach głosowania. Jeżeli głosowanie będzie dwudniowe, będą one doręczane w godzinach głosowania, niezależnie od tego, który to będzie dzień głosowania. Natomiast karty te nie będą doręczane przed rozpoczęciem głosowania. W związku z tym nie będzie możliwości doręczenia takiej koperty w piątek, przed dniem wyborów. Jak wspomniałem wcześniej, jest to kwestia merytoryczna. Natomiast w naszej ocenie kwestia ta jest zasadna, ponieważ w dniach, w których głosowanie nie jest przeprowadzane, może być problem z dostarczaniem tych przesyłek. W związku z tym nie zgłaszamy żadnych uwag legislacyjnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#EugeniuszKłopotek">Szanowni państwo, moja wyobraźnia zaczyna działać. Rozumiem, że taka osoba wysyła tę przesyłkę przez operatora publicznego, czyli przykładowo przez pocztę. W związku z tym poczta jest zobowiązana przechować te wszystkie przesyłki zwrotne i o godzinie 7.00 musi wysłać listonosza, najpewniej w obstawie, i dopiero wtedy on dostarcza te przesyłki do właściwej komisji wyborczej. Czy to tak ma wyglądać? Przecież to właśnie tak musi być zrobione. Zastanawiam się także, jak poczta to zabezpieczy. Mam nadzieje, że dobrze to zabezpieczy od piątku do niedzieli. To zadanie będzie należeć do poczty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SławomirPiechota">Myślę, że są to sytuacje, które…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#EugeniuszKłopotek">To jest podstawowa sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SławomirPiechota">To są sytuacje, które są zbudowane na dużej niepewności i lęku, żeby nie powiedzieć na pewnej teorii spiskowej. Natomiast komisja działa dopiero wtedy. Komisja działa w dniach głosowania, w godzinach, w których odbywa się głosowanie. Wówczas wpływają do niej wszystkie głosy. Natomiast przesyłka zawierająca pakiet wyborczy powinna dotrzeć nie później niż na siedem dni przed wyborami. Zakładamy, że to może być nawet później, jeżeli kolejne doręczenia nie są skuteczne. A zatem wyborca może dostać ten pakiet na siedem, sześć lub nawet pięć dni przed wyborami. Następnie on odsyła ten pakiet. Najczęściej będzie to odbierał listonosz. Zgodnie z prawem pocztowym, jeżeli listonosz zostanie zawiadomiony, że osoba niepełnosprawna chce mu przekazać przesyłkę w domu, to powinien on odebrać ją z takiego mieszkania. W związku z tym to będzie na dwa lub jeden dzień przed wyborami. Wówczas poczta przechowuje ten pakiet i dostarcza w dniu głosowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, podejrzewam, że tak musi być, ponieważ tego nie ma kto odebrać. W tym czasie komisje nie funkcjonują. One działają od godziny 7.00 do godziny 21.00. W związku z tym dopiero w tym czasie one będą deponować głosy przekazywane przez pocztę. Taki jest niuans głosowania korespondencyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czyli moja wyobraźnia działa dobrze, tak? Listonosze ruszą z poczty o godzinie 7.00 rano. Czyli poczta musi przetrzymać te przesyłki do 7.00 w niedzielę. Do tego czasu te przesyłki muszą być zabezpieczone, żeby na przykład nie zginęły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WaldyDzikowski">Dokładnie tak to wygląda. Jeszcze raz powtarzam, że nawet gdyby istniały inne możliwości, to i tak nie ma nikogo, kto mógłby zdeponować te głosy, ponieważ komisje zaczynają pracę o 7.00 i kończą o godzinie 21.00. To trzeba sobie wyraźnie powiedzieć. Proszę bardzo, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KazimierzCzaplicki">Tak by to wynikało z przepisów ustawy i tak pewnie będzie. Należy jednak zaznaczyć, że przecież poczta przechowuje różne przesyłki i jakoś sobie radzi. Ponadto proszę zwrócić uwagę, że to minister właściwy do spraw łączności, po zasięgnięciu opinii prezesa urzędu telekomunikacji i Państwowej Komisji Wyborczej ma określić w drodze rozporządzenia tryb dostarczania kopert zwrotnych do obwodowych komisji wyborczych. W związku z tym w tym rozporządzaniu będzie można zawrzeć wszystkie warunki, którym musi sprostać operator publiczny, tak żeby te przesyłki były zabezpieczone. Natomiast fakt, że poczta będzie doręczała te przesyłki w dniu głosowania, wynika z obowiązków operatora publicznego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#EugeniuszKłopotek">Oczywiście nie chcę już dalej tego ciągnąć, ponieważ „poszły już konie po betonie”. Mimo wszystko cały czas myślę, że te koperty powinny trafiać do urzędu gminy i tam być deponowane. Następnie wójt, burmistrz lub prezydent przesyłałby je o 7.00 rano. Niestety, teraz jest już za późno na takie rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#SławomirPiechota">Tutaj właśnie chodziło o oddzielenie tej procedury od przedstawicieli urzędu, który w jakikolwiek sposób mógłby być zainteresowany wynikiem wyborów. Chodziło o to, żeby żadne koperty nigdzie nie zaginęły. W związku z tym te zadania wykonuje ten zewnętrzny operator. Jak wspomniał pan minister Czaplicki, poczta przewozi również przesyłki wartościowe. Pracownicy poczty obierają także gotówkę. W związku z tym poczta jest przygotowana do wykonywania tego typu zadań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi do tej kwestii? Proszę bardzo, pan minister Sosnowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, tak ad vocem wypowiedzi mojego kolegi. Może się przecież zdarzyć taka sytuacja, że pan wójt będzie kandydował. Powodowałoby to, że on przyjmowałby kopertę w swojej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 13? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 13. Poprawka nr 14 była już przez nas głosowana.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 15. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#WojciechMiller">Poprawka ta ma na celu zmianę sposobu współuczestnictwa do wydania rozporządzenia, o którym mowa w § 5 art. 61i. W dalszym ciągu właściwy do wydania rozporządzenia ma być minister właściwy do spraw łączności. Niemniej jednak rozporządzenie ma być wydawane po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw administracji publicznej oraz Państwowej Komisji Wyborczej. Mówię teraz, na czym polega ta poprawka. W brzmieniu sprawozdania ten przepis zakładał również zasięganie opinii prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Poprawka zakłada, że prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie będzie uczestniczył w procedurze wydania rozporządzenia na podstawie przepisu ustawy. Z tego co wiemy prezes urzędu uczestniczyłby w ramach uzgodnień tak czy inaczej. Zresztą prosilibyśmy o potwierdzenie tej kwestii. To nie jest tłumaczenie, mówię jedynie, na czym polega poprawka. Na sali są wnioskodawcy i myślę, że oni będą mogli merytorycznie uzasadnić tę poprawkę. Poprawka ma charakter merytoryczny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#SławomirPiechota">W czasie dyskusji, podczas rozpatrywania sprawozdania i później, przy wyjaśnianiu tych konsultacji zdecydowana większość wskazywała na to, że Urząd Komunikacji Elektronicznej nie ma kompetencji do uczestnictwa w określaniu tej kwestii w rozporządzeniu. W tej dyskusji zgłaszano wątpliwości, czy ten urząd jest umocowany do udziału w wydaniu takiego rozporządzenia. Po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury oraz Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji okazało się, że UKE nie powinien uczestniczyć w wydaniu tego rozporządzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 15. Poprawki nr 16, 17, 18 i 19 były już przez nas głosowane.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 20. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprawka nr 20 zakłada dodanie do Kodeksu wyborczego przepisu karnego dotyczącego nowego typu wykroczenia. Chodzi o wykroczenie polegające na bezprawnym otwarciu pakietu wyborczego lub zaklejonej koperty zwrotnej. Poprawka zakłada, że taki czyn byłby zagrożony karą grzywny. Zgodnie z § 2 art. 513a z tej propozycji, tej samej karze podlegałby ten, kto bez uprawnienia niszczy pakiet wyborczy lub zaklejoną kopertę zwrotną. Poprawka ta powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 21, która odnosi się do przepisu wskazującego, w jakich sprawach postępowanie jest prowadzone na podstawie przepisu Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Jest to wykroczenie i w związku z tym ten przepis musiałby być uzupełniony o wskazanie również art. 513a. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#KazimierzCzaplicki">Chciałbym prosić o wyjaśnienie tej kwestii, ponieważ w tej chwili tego nie pamiętam. Chciałbym się dowiedzieć, czy istnieje przepis karny dotyczący otwierania bez uprawnienia koperty z kartami do głosowania? Z obecnej regulacji wynika, że bez uprawnienia można otwierać kopertę zawierającą karty do głosowania, a tych pozostałych kopert już nie można otwierać. Nie pamiętam żeby w Kodeksie był przepis karny mówiący o penalizacji czynu polegającego na otwarciu bez uprawnienia koperty zawierającej karty do głosowania. Wydaje się, że to powinno być uzupełnione. Nie wiem tylko, czy to jest teraz możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#EugeniuszKłopotek">Panie ministrze, o jakiej sytuacji jest tutaj mowa? Chodzi o sytuację, w której przykładowo z Państwowej Komisji Wyborczej dostarczany jest pakiet kart do głosowania w kopercie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#KazimierzCzaplicki">Nie. Karta do głosowania w kopercie jest dostarczana w kopercie zwrotnej. Koperta zwrotna jest zaadresowana do obwodowej komisji wyborczej i zawiera w sobie kopertę z kartami do głosowania. Następnie ktoś bez uprawnienia otwiera pakiet wyborczy, czyli tę kopertę zawierającą…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#EugeniuszKłopotek">Tego już mu nie wolno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#KazimierzCzaplicki">Tak, tego już mu nie wolno. Takiej osobie nie wolno otworzyć zaklejonej koperty zwrotnej. Ale czy to oznacza, że taka osoba może otworzyć zaklejoną kopertę z kartami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#EugeniuszKłopotek">Ale przecież ona jest w środku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#KazimierzCzaplicki">Ale jak taka osoba otworzy kopertę zwrotną, to może również otworzyć kartę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#EugeniuszKłopotek">Przecież taka nie może otworzyć koperty zwrotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bez takich emocji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#EugeniuszKłopotek">Wydaje mi się, że to chyba wystarczy. Taka osoba popełnia już przestępstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#WaldyDzikowski">Spokojnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#KazimierzCzaplicki">Panie pośle, koperta z kartą do głosowania jest wrzucana do urny. Następnie obwodowa komisja wyborcza wyciąga wszystkie karty. Uczestniczą w tym mężowie zaufania oraz obserwatorzy. W tej chwili ktoś może wziąć tę kartę i ją otworzyć. Powstaje pytanie, czy on jest do tego uprawniony. Odpowiedź brzmi: nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#EugeniuszKłopotek">A kto jest uprawniony do otworzenia tej koperty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#WaldyDzikowski">Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#EugeniuszKłopotek">A kto poza komisją może wziąć taką kopertę w lokalu wyborczym? Wydajemy się, że przesadzamy. Nie wiem, może są takie sytuacje, że ktoś może wziąć kopertę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#WaldyDzikowski">Panie ministrze, proszę włączyć mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#KazimierzCzaplicki">Chodzi o to, że kopertę zawierającą kartę do głosowania może otworzyć osoba nieuprawniona. Chodzi o kopertę, a nie to, co jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#EugeniuszKłopotek">W którym momencie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#KazimierzCzaplicki">Przy liczeniu głosów mogą być obecni mężowie zaufania. Mogą być również obserwatorzy. Z urny wyrzuca się karty i koperty, ponieważ nie ma tu odrębnej urny. Następnie dzieli się to i wykonuje pozostałe czynności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. Panie ministrze, w takim razie chciałbym wiedzieć, czy pan kwestionuje przepis karny, z którym łączy się poprawka nr 20 i 21?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#KazimierzCzaplicki">Zwracam jedynie uwagę, że nie penalizuje się nieuprawnionego otwarcia zaklejonej koperty zawierającej karty do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#WojciechMiller">Zastanawiamy się na gorąco nad kwestią, o której powiedział pan minister. Myślę, że intencją wnioskodawców było to, aby nie ingerować w przesyłki wyborcze, gdy istnieje możliwość zidentyfikowania, do kogo są skierowane albo od kogo pochodzą. Jeżeli koperta z kartą do głosowania jest już w urnie i później to się otworzy, to i tak nie ma możliwości stwierdzenia, od kogo ona pochodzi. Zniszczenie karty do głosowania będzie penalizowane. Natomiast z samym otwarciem jest inaczej. Generalnie nie ma możliwość zidentyfikowania, od kogo pochodzi głos zawarty w kopercie do głosowania. Jeżeli w taki sposób głosowała tylko jedna osoba, to jedynie obwodowa komisja wyborcza będzie wiedziała, o kogo chodzi. Natomiast jeżeli tych kart jest kilka, to takiej możliwości nie ma. Jak wspomniałem wcześniej, my także zastanawiamy się na gorąco nad tym, o czym powiedział pan minister. Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę, że nie ma możliwości modyfikacji tej poprawki na tym etapie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechota. Czy pan minister również chce zabrać głos? Rozumiem, że nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#SławomirPiechota">Wydaje się, że sprawa wymaga dodatkowego rozważenia i spokojnej analizy. Być może przed debatą w Senacie wyjaśnimy tę kwestię. Natomiast na tym etapie chciałbym powiedzieć, że wnioskodawcom chodziło o stworzenie ochrony przesyłki w momencie, kiedy ona wędruje między urzędem gminy, wyborcą, komisją. Taka była intencja wnioskodawców. Być może ten przepis jest w jakimś stopniu niepełny i to trzeba przeanalizować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#EugeniuszKłopotek">Jaki dzisiaj jest najwyższy wymiar kary grzywny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#SławomirPiechota">Penalizacja tego przepisu została zaproponowana na takim samym poziomie jak na przykład wielokrotne głosowanie w tych samych wyborach albo kupowanie głosów. Wydaje się, że jest to proporcjonalna reakcja. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#WaldyDzikowski">Wydaje mi się, że doprecyzowanie tej kwestii będzie możliwe wyłącznie w Senacie. Chodzi mi o uwagi pana ministra Czaplickiego. Na tym etapie nie jesteśmy w stanie niczego zmienić. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 20 i 21. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Jeżeli chodzi o opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych, to wyznaczam termin do jutra do godziny 13.00. Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Piechotę. Czy są jakieś inne propozycje? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy propozycję sprawozdawcy Komisji. Proszę bardzo, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#KazimierzCzaplicki">Dziękuję bardzo. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to po pierwsze, chciałbym podziękować panu posłowi Piechocie, jako sprawozdawcy, za te ciepłe słowa pod adresem Państwowej Komisji Wyborczej. Dziękuję za to. Jednocześnie pozwolę sobie przypomnieć, że w toku prac Komisji i podkomisji były ustalenia, że osoby skupione wokół fundacji zajmującej się głosowaniem korespondencyjnym i nakładkami Braille’a przekażą projekt techniczny dotyczący tego, jak powinna wyglądać karta do głosowania i nakładka. Myśmy rozmawiali na ten temat w zasadzie nie negując samej instytucji. Do tej pory nie niestety tego nie otrzymałem. Stąd moja prośba, żebyśmy nadrobili te zaległości. Później, w przepisach wykonawczych będziemy musieli to precyzyjnie określić. Muszę przyznać, że nie jestem najlepszy w takich technicznych szczegółach. W związku z tym byłoby mi trudno się tym zająć. Stąd też wzięły się nasze ustalenia, ale one zawierały zastrzeżenia mówiące o tym, że to będzie techniczne wykonane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę o krótką opinię pana Jacka Zadrożnego. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#JacekZadrożny">Dziękuję bardzo. Witam, Jacek Zadrożny, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. My oczywiście podtrzymujemy te ustalenia. Prawdę mówiąc, miałem dzisiaj w rękach teczkę z tymi dokumentami. Po prostu nie zabrałem jej ze sobą. Jestem gotów przywieźć ją panu ministrowi w piątek, jeżeli pan sobie tak życzy. Mogę ją przywieźć do Państwowej Komisji Wyborczej. Mam to wszystko gotowe, ale zapomniałem wziąć tego ze sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#WaldyDzikowski">Panie ministrze, czy taka deklaracja wystarczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#KazimierzCzaplicki">Mamy kontakt ze sobą, więc umówimy się z panem na konkretny termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#WaldyDzikowski">Świetnie. W takim razie dziękuję państwu za przybycie na posiedzenie Komisji. Życzę wszystkim miłego wieczoru. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>