text_structure.xml
35.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Witam na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego. Witam pana ministra Sosnowskiego reprezentującego rząd. Witam Państwową Komisję Wyborczą, Biuro Legislacyjne oraz panie i panów posłów. Drodzy państwo, w drugim czytaniu mamy zgłoszonych szesnaście poprawek, które musimy rozpatrzyć. Procedura będzie taka, że wnioskodawca przedstawi krótko, na czym polega poprawka i następnie poprosimy o opinię Biuro Legislacyjne. Jeżeli będzie taka potrzeba, to poprosimy również o opinię pana ministra Sosnowskiego i Państwową Komisję Wyborczą. Zrobimy to tylko wtedy, gdy będzie taka konieczność. Następnie przejdziemy do głosowania nad poprawką. Wcześniej chciałbym, aby Biuro Legislacyjne nam podpowiedziało… Może jednak zrobimy tak, że będziemy rozpatrywać poszczególne poprawki i wówczas państwo będziecie nam mówić, które poprawki mamy głosować łącznie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do procedowania nad poprawką nr 1. Nie ma z nami posła wnioskodawcy. Poprawka nr 1 jest przywróceniem oryginalnego projektu PJN. Tutaj nie trzeba niczego więcej dodawać. W tej poprawce mamy zawartą oryginalną propozycję PJN. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, pan przewodniczący już wspomniał, że poprawka nr 1 polegająca na nadaniu brzmienia art. 1 jest literalnie brzmieniem art. 1 z przedłożenia. W związku z tym podtrzymujemy wszelkie zastrzeżenia, które były przedstawiane wczoraj na posiedzeniu Komisji odnośnie do tej propozycji. Można tu wskazać m.in. pewne wątpliwości natury merytorycznej, zwłaszcza jeżeli chodzi o przepis karny, który jest projektowany tą poprawką. Chciałbym również przypomnieć o uwagach legislacyjnych, które były przez nas zgłaszane na wczorajszym posiedzeniu Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi? Jeżeli nie ma uwag, to przechodzimy do głosowania. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, przyjęcie tej poprawki, czyli nadanie brzmienia art. 1, powoduje bezprzedmiotowość pozostałych poprawek odnoszących się do art. 1. Chodzi tutaj o poprawki od 2 do 15. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Dokładnie tak. Taka jest konsekwencja przyjęcia poprawki nr 1. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy braku głosów „za”, 6 głosach „przeciw” i 1 głosie wstrzymującym się poprawka uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do poprawki nr 2. Wnioskodawcą jest klub Platformy Obywatelskiej. Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, nie wiem, czy nasze poprawki nie powinny być głosowane łącznie. One stanowią pewną konstrukcję. Chciałbym zaproponować takie łączne głosowanie tych poprawek. Dotyczy to przynajmniej tych poprawek w art. 1. Natomiast oddzielnie możemy głosować poprawkę do art. 2. Oczywiście, na tym etapie mogę przedstawić istotę tej konstrukcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Informuję państwa, że poprawki zgłoszone przez Platformę Obywatelską są konstrukcją art. 1. Osobno jest art. 2, który mówi o czternastodniowym vacatio legis. Pan poseł Wójcik omówi wszystkie poprawki, które mówią o nowej konstrukcji art. 1, oprócz poprawki do art. 2. Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekWójcik">Po pierwsze, trochę w innym miejscu umieszczamy zapis z zakazem reklamy za pośrednictwem płatnych spotów wyborczych. Jeżeli chodzi o nasze poprawki, to proponujemy umieścić ten zapis w art. 119. W konsekwencji art. 119 otrzymałby następujące brzmienie: „Zabronione jest rozpowszechnianie odpłatnie ogłoszeń wyborczych w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych.” Z kolei § 2 art. 119 określa definicję mówiąc, że: „Ogłoszeniem wyborczym jest część programu radiowego lub telewizyjnego, niepochodząca od nadawcy, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść lub formę, której emisja została zlecona przez komitet wyborczy w ramach prowadzonej kampanii wyborczej.” W § 3 mamy rozszerzenie przepisu, który mówi, że „Przepisu § 1 nie stosuje się w sprawach, o których mowa w art. 111 § 4 i 5.”. Chciałbym przypomnieć, że art. 111 dotyczy sprostowań. Oznacza to, że jeżeli sąd nakaże jakiemuś komitetowi sprostowanie nieprawdziwych informacji, to wówczas na koszt komitetu wyborczego określony komitet wyborczy mógłby publikować takie sprostowanie. Oczywiście, odbywałoby się to na podstawie wyroku sądu. Jednocześnie formę sprostowania informacji wybierałby sąd. Tak naprawdę, nasze pozostałe poprawki funkcjonują dookoła tej konstrukcji. Dotyczy to m.in. poprawki w art. 116, która mówi o tym, że: „Komitety wyborcze mają prawo prowadzenia kampanii wyborczej w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych, z zastrzeżeniem art. 119.”. Wynika z tego, że komitety mają prawo prowadzenia kampanii. W związku z tym, gdy będziemy zapraszani do tych programów, to oczywiście będziemy mogli agitować. Możemy również brać udział w debatach i prezentować tam swoje programy i argumenty. Dotyczy to również nadawców niepublicznych, ponieważ później następuje seria artykułów dotyczących bezpłatnego czasu antenowego. Oczywiście, art. 119 nie dotyczy tego bezpłatnego czasu antenowego, w związku z tym wówczas ten bezpłatny czas antenowy zostaje zachowany. W związku z tym jest to kompleksowa poprawka. Ponieważ zakaz rozpowszechniania odpłatnych ogłoszeń wyborczych w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych umieściliśmy w art. 119, tak naprawdę, zbędna staje się zmiana nr 1, która dotyczy zakazu, który wczoraj został przez nas wprowadzony do art. 108 w nowym § 6. Paragraf ten wprowadzał zakaz w ten sposób, że zabronione jest prowadzenie odpłatnej agitacji wyborczej w radiu i telewizji. To jest niepotrzebne i dlatego proponujemy skreślenie tej regulacji. To jest właśnie pierwszy komplet poprawek.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekWójcik">Drugi komplet poprawek dotyczy tego, co było również wymieniane dzisiaj w debacie. Chodzi również o art. 1. Konkretnie chodzi o zmianę nr 4, która była wczoraj proponowaną i którą uważamy za niepotrzebną. Ponadto, proponujemy skreślenie zmiany nr 5. Skreślenie zmiany nr 5 jest czymś, o czym wspominały dzisiaj również inne kluby. Jest to przepis, który mówi o tym, że Państwowa Komisja Wyborcza odrzuca sprawozdanie finansowe. Następnie jest wyliczone, w jakich przypadkach to następuje. Prawdę mówiąc, chyba wczoraj zbyt pochopnie podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu tego przepisu do ustawy. Wynika to z tego, że artykuły, o których jest mowa w tym ustępie, nie są bezpośrednio związane ze spotami telewizyjnymi. Wydaje się, że to może być regulacja bardzo ostra i z punktu widzenia meritum ustawy niepotrzebna. To z grubsza wszystko, jeżeli chodzi o nasze założenia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarekWójcik">Należy jeszcze zaznaczyć, że inaczej ujęliśmy przepis karny. Oznacza to, w przepisie karnym zamiast treści: „kto prowadzi odpłatną agitację wyborczą w radiu i telewizji” będzie zawarta następująca treść: „kto rozpowszechnia odpłatnie ogłoszenia wyborcze w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych.” To również jest nasza poprawka. W naszym przekonaniu, doprecyzowuje ona ten przepis karny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, chcielibyśmy zabrać głos jedynie w kwestii technicznej odnoszącej się do łączności. Zgodnie z tym, co powiedział pan poseł Wójcik, poprawka nr 2 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawkami nr 6, 8, 10, 11 oraz 14. W naszej ocenie, poprawka nr 12, czyli kwestia, którą omówił pan poseł Wójcik, jest kwestią niezwiązaną do końca z tym blokiem poprawek. W związku z tym sugerujemy oddzielne rozpatrywanie tej poprawki. Jednocześnie chciałbym zauważyć, że przyjęcie poprawek, o których wspomniałem przed momentem, spowoduje bezprzedmiotowość pozostałych poprawek odnoszących się do art. 1. Chodzi tutaj o poprawki nr 3, 4, 5, 7, 9, 13 oraz 15. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EugeniuszKłopotek">Szanowni państwo, żeby sprawa była jasna, mam zupełny kogiel-mogiel w głowie. Dotyczy to również dzisiejszego pierwszego czytania ustawy o fundacjach politycznych. W tych przepisach zmieniających to wszystko również jest pokręcone. Przez to już nie wiadomo, kiedy to można, a kiedy nie. Weźmy to może tak na chłopski rozum. Wydaje mi się, że tak będzie najlepiej. Zobaczmy, jak to będzie wyglądać, jeżeli przyjmiemy poprawki zaproponowane przez Platformę Obywatelską. Wówczas będzie tak, że po zarządzeniu wyborów i rozpoczęciu kampanii wyborczej oraz zarejestrowaniu komitetów wyborczych tym komitetom przysługuje nieodpłatny czas w radiu i telewizji. W tym przypadku będzie można prowadzić kampanię połączoną z agitacją. Jednak w tym samym czasie, kiedy rozpocznie się kampania wyborcza, nie będzie można kupić sobie czasu antenowego w radiu i telewizji, żeby dalej prowadzić kampanię wyborczą w tym czasie płatnym. Interesuje mnie, jak to będzie oceniane. Przecież kampania wyborcza trwa minimum dwa miesiące albo nawet i dłużej. W związku z tym mam pytanie. Proszę państwa media w tym czasie nie śpią. Programy publicystyczne w trakcie kampanii wyborczej również funkcjonują. Mówię tutaj na przykład o TVN, Polsacie, Telewizji Trwam oraz innych programach. Jeżeli do takiego programu zaprasza się polityka, to wiadomo, że na pewno nie uniknie się rozmów, że za chwilę są wybory kampania itd. Chciałbym wiedzieć, jak to będzie oceniane. Mogę tutaj strzelić. Przykładowo, to może być program Rymanowskiego „Kawa na ławę”. Oczywiście, może się tak zdarzyć, że tego programu nie będzie w trakcie kampanii wyborczej. Załóżmy jednak, że tego typu audycje będą się odbywały w trakcie kampanii wyborczej i my będziemy do nich zapraszani. Przecież to nie są płatne audycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Wówczas pan przewodniczący może się wypowiadać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EugeniuszKłopotek">Dziękuje bardzo. Oczywiście, będę się wypowiadał.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejWalkowiak">Również mam pytanie. Chciałbym wiedzieć, o jakiej perspektywie czasowej mówimy w kontekście tego ograniczenia, które tutaj zakładamy. Pan poseł Kłopotek mówił o tym, że kampania trwa kilka miesięcy. Z tego, co pamiętam, to, zgodnie z kalendarzem, kampania wyborcza w mediach trwa ściśle określony czas. To jest dwa tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldyDzikowski">Nie. Proszę dokończyć pytanie i wówczas zostanie udzielona na nie odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejWalkowiak">Chciałbym wiedzieć, czy jest taki termin. Mamy określony termin na kampanię wyborczą w mediach, jeżeli chodzi o audycje bezpłatne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nie ma niczego takiego, jak czas na kampanię w mediach. Jest tylko czas kampanii i to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejWalkowiak">Czy to jest jednoznaczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Tak, to jest od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejWalkowiak">Z tego, co kojarzę, to kampanię w czasie bezpłatnym w mediach elektronicznych można prowadzić przez dwa tygodnie. To jest zdefiniowane jako czas kampanii.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#EugeniuszKłopotek">Tak. Tutaj chodzi o takie audycje, jak, na przykład, „Kawa na ławę”, gdzie toczy się dyskusja.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejWalkowiak">Czyli ten projekt wykracza poza ramy tego bezpłatnego czasu w mediach elektronicznych? Czyli to będzie dłużej niż te dwa tygodnie, które wcześniej były wskazane?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Ale projekt, który państwo przygotowaliście, wykraczał poza ten okres. Od momentu dokonania pierwszej czynności, czyli opublikowania zarządzenia dotyczącego wyborów parlamentarnych lub prezydenckich, obowiązują przepisy ordynacji wyborczej. Oznacza to, że od momentu koniecznej rejestracji komitetów wyborczych komitety te nie będą mogły kupować czasu antenowego w mediach, czyli w telewizji i radiu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Kampanię wyborczą, niezbyt legalnie, ale zgodnie z prawem można prowadzić przed zarządzeniem kampanii wyborczej. Ponadto, można ją prowadzić w sposób odpłatny i płatny. Na ogół jest to sposób odpłatny. Powstaje więc pytanie, co to jest. Zgodnie z interpretacją Państwowej Komisji Wyborczej, koszty ponoszone na agitowanie za partią polityczną, komitetem wyborczym albo konkretną osobą kandydującą przed ogłoszeniem terminów wyborów powinny być wliczane w sprawozdanie finansowe z kampanii wyborczej. W związku z tym tutaj powstaje dosyć duży dysonans. Przecież to będzie kampania prowadzona w sposób odpłatny. My uznajemy, że w mediach niepublicznych i publicznych nie może być odpłatnej kampanii. Jednak ona będzie i musi być rozliczona. Oczywiście, możemy sobie dać święty spokój i nadal będzie tak, jak było do tej pory. Prawdą jest jednak, że takie rozwiązanie pod względem finansowym ustawia całą kampanię wyborczą na głowie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Czy PKW chce zabrać głos? Może Biuro Legislacyjne? Proszę bardzo, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanKochanowski">W tych poprawkach w dalszym ciągu nie rozstrzygamy problemu płatnych publikacji w prasie. Jeżeli pan mecenas z Biura Legislacyjnego mówi, że przyjęcie tej poprawki eliminuje wszystkie pozostałe poprawki, to oznacza, że nie będziemy mogli zakazać płatnych ogłoszeń w mediach pisanych, czyli w prasie. W związku z tym rozróżniamy tutaj, że w mediach elektronicznych, takich jak telewizja, nie można, a w prasie już można. Czyli tutaj nie mamy odpowiedzi na wiele pytań, które padły z trybuny sejmowej. Nie wiem, czy autorzy tego nie przewidzieli, czy może robią to specjalnie. Dlaczego w dalszym ciągu podtrzymujemy to, że zakazujemy ogłoszeń w telewizji publicznej i niepublicznej, natomiast w prasie tego zakazu już nie stosujemy? W związku z tym należałby zgłosić autopoprawkę albo rozstrzygnąć propozycję…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, pan jest doświadczonym posłem i doskonale pan wie, że debata, która była wczoraj prowadzona, odbyła się właśnie po to, żeby każdy mógł coś zaproponować. Tam można było wszystko zrobić i przegłosować. Po drugim czytaniu, kiedy zgłoszono szesnaście poprawek, my jedynie odnosimy się do ich aprobowania. Teraz nie możemy już zgłaszać żadnych poprawek. Teraz odnosimy się do konkretnych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, przecież taka poprawka tutaj jest. Mamy napisane, że w art. 1 nadaje się brzmienie. Proponujemy wpisać, że również zabrania się odpłatnego prowadzenia agitacji wyborczej w prasie drukowanej. Poprawka jest zgłoszona w drugim czytaniu. To jest poprawka nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, rzeczywiście, taka poprawka została zgłoszona. Została zgłoszona również przez Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej poprawka nr 15, która zakłada dodanie w przepisie karnym w brzmieniu sprawozdania również wyrazów „oraz w prasie”. Proszę zwrócić uwagę, że poprawka nr 14 zgłoszona przez klub Platformy Obywatelskiej w całościowej koncepcji przewiduje nadanie brzmienia pkt 5. Chodzi tutaj o penalizację jedynie odpłatnego rozpowszechniania ogłoszeń wyborczych w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych. Powoduje to, że bezprzedmiotowa staje się poprawka nr 15 do tej ustawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanKochanowski">Apeluję do autorów poprawki, aby dopisali prasę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Na tym etapie mogę przyjąć ten apel, i to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanKochanowski">Nie, przecież można to zrobić. Poprawka została zgłoszona. Ponieważ nie możemy uwzględnić jej kompleksowo…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WaldyDzikowski">Taki jest sposób procedowania określony przez Biuro Legislacyjne. Proszę odnieść się merytorycznie do tego kompletu poprawek. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#EugeniuszKłopotek">Chciałbym przedstawić jeszcze jedną wątpliwość. Być może, jest ona na wyrost. W poprawce nr 8 zgłoszonej przez Platformę Obywatelską mówimy o zakazie ogłoszeń wyborczych, które przygotowują komitety wyborcze. Oznacza to, że taki zakaz płatnego nadawania ogłoszeń wyborczych może trwać tylko w okresie od powstania komitetu wyborczego do piątku przed wyborami. Jeżeli, na przykład, partia polityczna daje płatne ogłoszenia, tak jak to teraz robi Lewica chcąc punktować nasz rząd, to czy będzie mogła to robić odpłatnie przed kampanią wyborczą? Wiadomo przecież, że to wszystko jest związane z kampanią. Czy takie coś będzie możliwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, my mówimy o Kodeksie wyborczym i o zmianie Kodeksu w trakcie trwania kampanii wyborczej. Rozumiem, że mówimy tutaj o tym czasie poza kampanią wyborczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#EugeniuszKłopotek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WaldyDzikowski">Chodzi tutaj o te różne spoty produkowane przez naszych kolegów oraz te bajeczki dla dorosłych. Nie wiem, czy państwo pamiętacie, ale kiedyś przygotowywaliśmy ustawę o zmianie ustawy o partiach politycznych. Tam także było zawarte obcięcie subwencji. Ustawa ta została zaskarżona przez świętej pamięci pana prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Została ona skierowana do Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że jest ona zgodna z konstytucją, tylko minęły daty. W związku z tym ustawa została cofnięta do Marszałka Sejmu. Moim zdaniem, po tym ustąpiły te przesłanki, ponieważ myśmy zrobili nową ustawę. Pozostały jedynie przepisy, które mówiły, że nie można produkować spotów. Jesteśmy na etapie, że jeżeli pan prezydent weźmie tę ustawę do siebie i ją podpisze, to taki zakaz mógłby obowiązywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#EugeniuszKłopotek">Całkowity?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WaldyDzikowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poza kampaniami wyborczymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Jednak tutaj decyzja należy do pana prezydenta. Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejWalkowiak">To jest nasza poprawka i my tu idziemy na jakiś kompromis. Chodzi mi o § 2 w art. 119 i definicję ogłoszenia wyborczego. Mówi się tam, że jest to odrębna całość ze względu na treść lub formę, której emisja została zlecona przez komitet wyborczy. A co się stanie, jeżeli emisja o treści wyborczej zostanie zlecona przez osobę fizyczną, a nie komitet wyborczy? Czy istnieje taka możliwość?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WaldyDzikowski">Nie istnieje. Proszę bardzo, Państwowa Komisja Wyborcza.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofLorentz">Taka możliwość nie istnieje, ponieważ komitety wyborcze mają wyłączność na prowadzenie kampanii wyborczej. Podjęcie jakichkolwiek działań o charakterze kampanii wyborczej przez jakikolwiek inny podmiot jest zabronione i karane. Jest to nawet karane dosyć surowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, chcielibyśmy jednocześnie wyjaśnić pewnego rodzaju wątpliwość jeżeli chodzi o sformułowanie poprawki nr 5 zgłoszonej przez klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz poprawki nr 7. One w zestawieniu znalazły się w takim brzmieniu, w jakim zostały przedstawione Marszałkowi Sejmu. Mamy jednak wątpliwość, czy chodzi o to, aby wprowadzić zmianę polegającą na skreśleniu art. 116 i 119 z Kodeksu wyborczego, tj. ustawy zmienianej, czy może chodzi o usunięcie zmiany w ustawie zmieniającej dotyczącej tych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle Kochanowski, co pan na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanKochanowski">Chodziło o skreślenie art. 116, ponieważ ten art. wyraźnie mówił, że komitet wyborczy ma prawo prowadzić kampanię wyborczą. W związku z tym, jeżeli dopisujemy zakaz w prasie i telewizji, to zasugerowaliśmy skreślenie art. 116, który zezwalał na prowadzenie kampanii.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Wszystko jasne. Proszę państwa, jeżeli nie ma uwag, to przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 2, 6, 8, 10, 11 oraz 14. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 6 głosach „za”, 1 głosie „przeciw” i 1 głosie wstrzymującym się poprawki uzyskały pozytywną rekomendację Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 3 jest bezprzedmiotowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WaldyDzikowski">Tak, poprawka nr 3 jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 4 jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 5 jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 6 była już głosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 7 jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 8 była również głosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 9 jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#EugeniuszKłopotek">Poprawka nr 10 była również głosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy teraz do poprawki nr 12. Chodzi tutaj o skreślenie przepisu, który mówi o tych kwestiach restrykcyjnych jeżeli chodzi o Państwową Komisję Wyborczą. Pan poseł Wójcik to państwu tłumaczył. My skreślamy ten artykuł z różnych względów. Po pierwsze, przepisy karne już są, a po drugie, wydaje się, że poprawka ta wykracza poza intencje wnioskodawców. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 12? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 6 głosach za, 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym się poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#WaldyDzikowski">Poprawka nr 13 jest bezprzedmiotowa. Poprawka nr 14 była już głosowana. Z kolei poprawka nr 15 również jest bezprzedmiotowa. Przechodzimy do poprawki nr 16. Szanowni państwo, w poprawce nr 16 dotykamy kwestii vacatio legis. W projekcie było, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z kolei my wnosimy o to, aby to było czternaście dni. Pan poseł Wójcik przedstawi krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych określa, że takie standardowe vacatio legis, to jest okres czternastu dni. Rzeczywiście, w szczególnych przypadkach, określonych w art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, ten okres może zostać skrócony. Natomiast istnieje bogate orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego dotyczące okresu vacatio legis. Wydaje się, że gdybyśmy zostali przy tej konstrukcji, zgodnie z którą ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, to moglibyśmy złamać zawartą w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego zasadę przyzwoitej legislacji. W związku z tym wprowadzenie tej zmiany i tego czternastodniowego vacatio legis jest w pełni zasadne. Tutaj istnieje pewna kolizja z tym, o czym my często mówimy. Chodzi o te sześć miesięcy, które wynikają z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Jednak to jest już kwestia oceny, co jest ważniejsze. W orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego dotyczącym tych sześciu miesięcy Trybunał wspomina, że te sześć miesięcy należy liczyć od dnia ogłoszenia ustawy. Jeżeli więc ustawa zostanie ogłoszona 7 lutego, to, tak naprawdę, pod względem oceny tych sześciu miesięcy to, czy będzie to vacatio legis, czy też nie, tak naprawdę, nic nie zmieni. Z drugiej strony, to nie narazi nas na zarzut uchybienia zasadom prawidłowej legislacji poprzez brak vacatio legis. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Chciałbym również dodać, że, jak państwo wiecie, pan prezydent podpisał tę ustawę i jej ogłoszenie w dzienniku było 31 stycznia, a z poprawki Senatu wynika, że ustawa – Kodeks wyborczy wchodzi w życie po upływie półrocznego vacatio legis, czyli 1 sierpnia. Pytaliśmy o to konstytucjonalistów i dowiedzieliśmy się, że tutaj nie ma żadnego problemu. Gdyby był jakiś kłopot, to wówczas nie działałby Kodeks. W związku z tym, zachowując przyzwoitość procesu legislacyjnego, uważamy, że należy wprowadzić czternastodniowe vacatio legis.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, na pana prośbę konsultowałem to zagadnienie z panem profesorem Markiem Chmajem, który jest ekspertem Komisji. Pan profesor upoważnił mnie do przedstawienia stanowiska, zgodnie z którym to czternastodniowe vacatio legis nie narazi nas na zarzut niekonstytucyjności i że lepiej będzie wprowadzić ten czternastodniowy okres do ustawy. Niestety, pan profesor nie mógł wziąć udziału w dzisiejszym posiedzeniu Komisji, ponieważ posiedzenie to zostało zwołane nagle. Niemniej jednak pan profesor zezwolił mi na odwołanie się do tej rozmowy i zdeklarował gotowość napisania opinii w tej sprawie w czasie późniejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JanKochanowski">Mam jeszcze jedno pytanie wprost. My tutaj mówimy o odwołaniu do art. 119, a w tym artykule zabrania się rozpowszechniania odpłatnych ogłoszeń wyborczych. Powiem szczerze, że ta definicja o płatnym ogłoszeniu wyborczym jest również ogólna. A co wtedy, gdy komitet wyborczy nagra sobie dyskusje i będzie ją puszczał? Czy to wtedy jest ogłoszenie wyborcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MarekWójcik">Tak, ponieważ nie pochodzi od nadawcy i jest zlecone przez komitet wyborczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WaldyDzikowski">Tak, tutaj chodzi o każdą formę. Dobrze. Jesteśmy przy poprawce nr 16. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. W takim razie przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 16? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 6 głosach „za”, braku głosów przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#EugeniuszKłopotek">Mam na koniec pewną prośbę. Pewnie uchwalimy to w ekspresowym tempie w piątek. W związku z tym proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WaldyDzikowski">Według trybu, który został przyjęty, głosowanie ma się odbyć jutro o godzinie 9.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#EugeniuszKłopotek">Szanowni państwo, dzisiaj odbyło się pierwsze czytanie ustawy o fundacji politycznej. W tym momencie w przepisach dotyczących innych ustaw jest wiele błędów. Myślę tutaj, na przykład, o ustawie o fundacjach i o partiach politycznych. Ma to związek z naszymi uregulowaniami zawartymi w Kodeksie wyborczym i z tym, co zrobimy dzisiaj. W związku z tym proszę, aby pani poseł Pomaska uzyskała od państwa pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze, pomożemy. Proszę bardzo, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JanKochanowski">Zwracam się do Biura Legislacyjnego. Wszystkie poprawki zostały zgłoszone w drugim czytaniu. De facto Komisja rozpatrzyła jedynie poprawki zgłoszone przez Platformę Obywatelską, a pozostałe uznano już za niezasadne. Chciałbym się dowiedzieć, czy my na posiedzeniu Sejmu będziemy głosować wszystkie poprawki, czy tylko te, które Komisja zaopiniowała pozytywnie. Jeżeli będziemy głosować tylko te poprawki, to w takim układzie nie ma opinii co do pozostałych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WojciechMiller">Szanowni państwo, w związku z tym, że poprawki dotyczyły tych samych kwestii i regulowały je odmiennie, to w celu zapewnienia spójności w przyjętej ustawie zarekomendowaliśmy bezprzedmiotowość niektórych poprawek w przypadku przyjęcia innych poprawek. W związku z tym to nie jest jednoznaczne z oceną, że są one bezzasadne. Ma to na celu zapewnienie spójności. Wszystkie poprawki zostaną zestawione w sprawozdaniu, z tym, że pod niektórymi z tych poprawek znajdą się uwagi dotyczące łączności oraz ewentualnej bezprzedmiotowości. Natomiast o tym będzie rozstrzygał, oczywiście, Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, rozumiem, że uzyskana informacja jest jasna. Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Wójcik. Termin dla MSZ wyznaczam do dzisiaj do godziny 18.00. Dziękuję bardzo. Życzę wszystkim miłego wieczoru. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>