text_structure.xml
68.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Dobry wieczór. Proszę państwa, w związku z tym, że posiedzenie Komisji zostało zwołane o późnej porze, nie będziemy czekać. Pozwolą państwo, że rozpocznę posiedzenie. Właściwie mamy jeszcze 2 minuty, bo posiedzenie zaczyna się o 20.15, tak? Może jednak poczekajmy chwilkę, żeby nikt się nie obraził. Na razie zostało powiedziane po prostu zdanie wstępne.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekAst">Dobrze, zatem – jak już powiedziałem – rozpoczynamy punktualnie posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Bardzo serdecznie witam panią minister Krystynę Szumilas, pana ministra Tomasza Siemoniaka oraz towarzyszących ministrom dyrektorów. Serdecznie witam członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekAst">Porządek posiedzenia mają państwo przed sobą. Właściwie nie jest to porządek dzienny, ale wieczorny. Znajduje się w nim punkt dotyczący rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 1001) w zakresie działania Komisji. W drugim punkcie mamy sprawy różne. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że zaproponowany porządek wieczorny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekAst">Otrzymali państwo materiały, przygotowane przez ministerstwa na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Przepraszam, że posiedzenie zwołaliśmy na tak późną godzinę jak 20.15, ale to z uwagi na gorący okres okołobudżetowy. Po prostu wszystkie komisje pracują bardzo intensywnie i dla naszej Komisji tylko na tę porę udało się znaleźć wolną salę. Myślę, że będziemy procedować sprawnie i przed godziną 21.00 uda nam się zakończyć to posiedzenie. Kto z państwa ministrów jako pierwszy przedstawi informację? Panie ministrze, czy zaczynamy od pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszSiemoniak">Kobiety przodem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Tak? Kobieta pierwsza. Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiliśmy na piśmie informację dotyczącą projektu ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie finansowania edukacji dzieci i młodzieży należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym. Powiem pokrótce tylko o najważniejszych faktach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSzumilas">Otóż, z budżetu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania przekazywane są środki na realizację zadań edukacyjnych podejmowanych na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym. Są to takie zadania, jak wydawanie podręczników szkolnych i książek pomocniczych, opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie programów nauczania do nauki języków mniejszości oraz historii i geografii kraju pochodzenia danej mniejszości, opracowywanie i wydawanie świadectw szkolnych w wersji dwujęzycznej oraz zlecanie zadań edukacyjnych, realizowanych w ramach wieloletniego rządowego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce, a także wspomaganie dodatkowych działań służących podtrzymaniu kultury i języka mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSzumilas">Największą pozycją, która finansuje bieżącą działalność szkół, jest kwota kalkulowana w części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Na 2009 r. w projekcie rozporządzenia, dotyczącego podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, proponujemy dwie wagi.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSzumilas">Wagę P9 – równą 0,2 – proponujemy dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz dla społeczności posługujących się językiem regionalnym, jak również dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje dodatkowe zadania edukacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSzumilas">Wagę P10 – równą 1,5 – stworzono dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz dla społeczności posługujących się językiem regionalnym. Jest ona przeznaczona również dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje dodatkowe zadania edukacyjne. Waga P10 dotyczy szkół podstawowych, w których łączna liczba uczniów korzystających z zajęć dla mniejszości narodowej lub etnicznej, społeczności posługujących się językiem regionalnym albo uczniów pochodzenia romskiego, nie przekracza 84 osób oraz gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w których łączna liczba tych uczniów nie przekracza 42 osób.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KrystynaSzumilas">Łączna kwota subwencji wynikającej z zastosowania wag P9 i P10 wynosi 146.933 tys. złotych. Jest ona wyższa o 14.430 tys. czyli o 10,9,% w porównaniu do roku 2008. Oczywiście, jest to kalkulacja oparta o liczbę uczniów, uzyskana na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego według stanu na dzień 30 września 2007 r. Kwota będzie korygowana na podstawie danych z roku bieżącego, ale w tej chwili jesteśmy w trakcie zbierania informacji w Systemie Informacji Oświatowej (SIO).</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o pozostałe zadania, to mogę powiedzieć o finansowaniu podręczników dla mniejszości narodowych. Środki przewidziane w budżecie na rok 2009 na wydanie podręczników oszacowano wstępnie na 1500 tys. złotych. Kwota przeznaczona na finansowanie programów nauczania dla mniejszości narodowej w roku 2009 została wstępnie oszacowana na 60 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KrystynaSzumilas">Realizacja rządowego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce będzie kosztować 700 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o pozostałe zadania, tj. opracowanie i wydanie świadectw w wersjach dwujęzycznych, to zaznaczę, że w 2008 r. nie dokonano zmian druków szkolnych, więc zadanie to nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Jeśli chodzi natomiast o dodatkowe zadania, służące podtrzymaniu kultury i języka mniejszości narodowej, to na dzień dzisiejszy nie jest możliwe określenie kwot przewidzianych na 2009 r. ze względu na trwające w MEN prace nad budżetem zadaniowym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, pani minister. Myślę, że pan minister przedstawi nam teraz informację MSWiA, a potem przystąpimy do bloku pytań poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na prośbę Komisji przekazaliśmy informację na temat środków, które są planowane w budżecie na rok 2009 w części 43. Chciałbym do tej informacji, którą państwo posłowie otrzymali, dodać kilka uwag uzupełniających. Jak sądzę, uwagi te są dość istotne dla wyrobienia sobie przez Wysoką Komisję pełnego obrazu sytuacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TomaszSiemoniak">Pierwsza uwaga dotyczy specyfiki porównania roku 2008 do roku 2009. Wysoka Komisja wie, że – zgodnie z decyzją Sejmu i zgodnie z przedłożeniem rządowym – w budżecie roku 2008 znalazła się dotacja na budowę szkoły litewskiej. W znaczący sposób dotacja ta wykroczyła poza dotychczasową tendencję budżetową. W roku 2007 w budżecie zaplanowano w tej części 13.500 tys. złotych, zaś w roku 2008.14.900 tys. złotych i to właśnie w związku z taką decyzją. Chciałbym odnieść to do informacji, którą państwu przekazaliśmy. Nominalnie więc wartość kwotowa tej części spada o 6,3%, a realnie o 9%. Gdy wyłączymy tę sprawę, to sądzę, że procenty nabierają trochę innego kontekstu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TomaszSiemoniak">Druga uwaga dotyczy kwestii dotacji dla gmin na wymianę tablic, co jest związane z ustaleniem dodatkowych nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych. Jak państwo wiedzą, jest to rzecz nowa, która, zgodnie z ustawą, pojawiła się w tym roku. Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji rozmawialiśmy na ten temat szerzej. Mamy w budżecie wpisaną na ten cel kwotę w wysokości 500 tys. złotych. Niemniej jednak o kwota ostateczna będzie zależeć od tego, jak będą napływały wnioski. Tak było zresztą w roku 2008. Nie chcemy bowiem doprowadzić do sytuacji, w której ograniczenia budżetowe miałyby tę akcję wstrzymywać. Chciałbym Wysoką Komisję uspokoić, że to rytm wniosków i ich rozpatrywania będzie decydował o tym, w jakim tempie ta ważna sprawa będzie realizowana. Jak mówię, tak samo było w roku 2008.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TomaszSiemoniak">Trzecia sprawa dotyczy kwestii bardzo dobrze znanej Komisji, a mianowicie Ukraińskiego Domu Ludowego w Przemyślu. Otóż, w pracach budżetowych prawie do ostatniego momentu uwzględnialiśmy fakt, że znajdzie się w budżecie pozycja 1500 tys. złotych na remont tego obiektu. Wysoka Komisja miała okazję gościć w Przemyślu i widzieć, w jakim stanie jest obiekt. Natomiast mamy sytuację taką, że co najmniej z dwóch powodów kwota ta nie może zostać wpisana do budżetu. Po pierwsze, procedura własnościowa nie jest zakończona, chociaż przebiega bardzo sprawnie. Składałem zresztą Komisji wyjaśnienia w tej sprawie. Dezyderat Komisji wsparł też w tym zakresie działania rządu. Mamy więc nadzieję, że zgodnie z procedurami w ciągu najbliższych miesięcy zakończy się operacja, która polega na tym, żeby najpierw odzyskać od Ministra Obrony Narodowej dwie działki, a potem te dwie działki przekazać miastu Przemyśl, w zamian za co miasto przekaże ten obiekt Związkowi Ukraińców w Polsce. W tej sprawie nie chodzi już o decyzje polityczne czy kierunkowe, ale o różne procedury geodezyjne i terminy, których trzeba dochować. W związku z tym, ponieważ Ukraiński Dom Ludowy nie jest jeszcze własnością Związku Ukraińców, jest to powód, dla którego kwota z nim związana nie znalazła się w projekcie budżetu na rok 2009. Drugi powód jest związany z tym, że Związek Ukraińców w Polsce chce sprawę finansowania tego obiektu przedyskutować z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Spotkanie miało się odbyć w tym tygodniu, ale na prośbę związku przełożono je na następny tydzień. Jak mi wiadomo, Związek Ukraińców w Polsce chce podjąć rozmowy z ministrem, żeby nie powtórzyć pewnej sytuacji czy nie stworzyć złego wrażenia, że jedna z mniejszości jest nadmiernie uprzywilejowana. Tego typu dyskusje znane są Komisji, bo dotyczyły np. dotacji związanej z budową szkoły litewskiej. Poza tym, że jest jasne zobowiązanie rządu wobec Związku Ukraińców w Polsce, chcę powiedzieć, że kilka tygodni temu sprawa Ukraińskiego Domu Narodowego była tematem rozmowy prezydenta Ukrainy z Prezesem Rady Ministrów. Jest to zobowiązanie rządu nie tylko wobec związku czy mniejszości ukraińskiej, ale jest to również zobowiązanie, które na pewno będzie wykonane. Chcę zapewnić Komisję, że może nie kosztem tych pozycji, które znajdują się w planie budżetu, ale jednak znajdziemy możliwości, by ta sprawa została załatwiona w maksymalnie krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TomaszSiemoniak">Ne poprzednim posiedzeniu Komisji w punkcie obejmującym sprawy bieżące temat budżetu został już wywołany. Mówiłem wówczas o tym, że mamy do czynienia z budżetem ograniczeń. Jest to budżet, który w jak największym stopniu staraliśmy się zachować w takiej wysokości, jak w roku 2008. Państwo posłowie, którzy pracują na różnych innych odcinkach budżetach, doskonale tę sytuację znają. Myślę, że w tych pozycjach, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania organizacji mniejszości narodowych i etnicznych, czyli w pozycjach związanych z działalnością kulturalną, mamy ubytek na poziomie około 3% w porównaniu do roku 2008. Wydaje mi się więc, że nie będzie to aż tak odczuwane przy tym ustawieniu procedur i przy postawieniu akcentu na organizację, dotacje podmiotowe i szybkość wypłacania dotacji. Mam na myśli to, żeby w ciągu roku nie było sytuacji próżni pierwszych miesięcy roku. Sądzę, że również sprawne rozpatrzenie wniosków nie pozwoli w większym stopniu odczuć tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#TomaszSiemoniak">O cięciach może opowiedzieć szerzej dyrektor Departament Budżetu MSWiA. Dotyczą one wydatków majątkowych, czyli wydatków na inwestycje. Konstruujący budżet wiceminister finansów przyjął po prostu pewne założenia. Zwykle właśnie inwestycje są tym przedmiotem, który jest redukowany. Na dzisiejszym posiedzeniu są obecni dyrektorzy departamentów i jesteśmy gotowi służyć wszelkimi wyjaśnieniami w kwestiach merytorycznych. Przy okazji dzielenia dotacji liczymy też na tak dobrą współpracę z Komisją i pełny przepływ informacji, jak to miało miejsce w styczniu i lutym bieżącego roku. Przypomnę nasze spotkanie z prezydium Komisji, wskazówki i uwagi, jak również późniejsze rozmowy na ten temat w toku dalszej pracy. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekAst">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Czykwin.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie do pani minister Szumilas. Tradycyjnie bowiem tak się składa, że powraca problem filologii łemkowskiej na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Jest to stały postulat środowisk łemkowskich. Rozumiem, że przewidzieli państwo 90 tys. złotych w ramach jakiejś formy przekazania środków uczelni. Jednocześnie dochodzą do nas pewne informacje. Czy do państwa także? Podobno istnieją w Krakowie problemy z naborem studentów. Jeżeli będą chętni do studiowania, to czy uczelnia nie będzie miała oczekiwań skierowanych do nas i czy będzie zabezpieczona – że tak powiem – edukacja wyższa właśnie na tej filologii? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to pytanie powinno zostać skierowane do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To w jego kompetencji leży sprawa kształcenia na poziomie wyższym. W naszym budżecie nie mamy…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszSiemoniak">Wyjaśnię to.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EugeniuszCzykwin">Musiałem zapytać, bo mamy tutaj taką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, odpowiem tak, jak mi tutaj państwo podpowiadają. Ta pozycja znajduje się w części, za którą odpowiada MSWiA. W rozpisaniu części 43 mamy przewidzianą pewną kwotę w ramach 350 tys. złotych, która pozostaje na takim samym poziomie, jak w roku 2008. Kwota jest przewidziana na dotację celową dla Akademii Pedagogicznej w Krakowie na specjalizację rusińsko-łemkowską. Przewodniczący Czykwin sygnalizował problemy z naborem, które są znane Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TomaszSiemoniak">Przy tej okazji chciałbym powiedzieć, że za dwa tygodnie planujemy w Gdańsku posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Zaproszenie na to posiedzenie zostało skierowane do pana przewodniczącego. Posiedzenie będzie poświęcone tylko i wyłącznie problemom edukacji, w tym szkolnictwa wyższego mniejszości narodowych i etnicznych. Obok kwestii specjalizacji rusińsko-łemkowskiej jest też postulat Kaszubów, związany z uruchomieniem specjalizacji kaszubskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Mam więc nadzieję, że o tej kwestii porozmawiamy szerzej. Problem nie jest tylko problemem finansowym. Jest to problem przemyślenia długiej ścieżki dla tych osób, które się zdecydują na tego rodzaju specjalizacje mniejszościowe, późniejszego zapewnienia im pracy, itd. Jest to duży problem i widać, że uruchamianie środków to za mało. Liczę, że po tej dyskusji wypracujemy jakiś pomysł na to, żeby wesprzeć środki finansowe jeszcze pewnymi działaniami instytucjonalnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekAst">Dziękuję, panie ministrze. Pan przewodniczący Sycz.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MironSycz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zdajemy sobie sprawę z faktu, że praktycznie cały budżet jest zmniejszony we wszystkich częściach i działach. Natomiast miałbym pytanie w związku z tym, że na posiedzeniu jest obecny dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA. Czy pan dyrektor byłby uprzejmy udzielić nam informacji o spadku dotacji o 945 tys. złotych w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2008? Których części najbardziej dotyczą te ograniczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławBudzeń">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, chciałbym wyjaśnić w dwóch zdaniach filozofię kalkulowania limitu. Otóż rząd, kierując się względami ekonomicznymi, określił ogólny limit, obowiązujący także dla części 43. Na szczeblu ministerstwa pan minister starał się tak podzielić tę kwotę, zmniejszoną o 945 tys. złotych, żeby w miarę możliwości zaspokoić najpilniejsze potrzeby.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o porównanie wielkości z 2009 r. do wielkości z 2008 r., to chciałbym powiedzieć to, co mówił już pan minister Siemoniak. Na poziomie bez zmiany mamy 350 tys. złotych w dotacjach w dziale 803. Natomiast jeżeli chodzi o pozostałe wydatki, to ze str. 18 naszej informacji można się dowiedzieć, że dotacja na dział 750 wynosi obecnie 500 tys. złotych – obecnie, tj. na rok 2009 – podczas gdy na rok bieżący wynosiła 858 tys. złotych. W dziale 750 kwota jest więc zmniejszona o 350 tys. złotych. W dziale 801 – Oświata i wychowanie łączna kwota 1834 tys. złotych na rok przyszły jest mniejsza o 817 tys. w porównaniu z rokiem bieżącym. Jeżeli chodzi o różnicę w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, to kwota jest zmniejszona o 318 tys. złotych.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WładysławBudzeń">Chciałbym jeszcze przypomnieć Wysokiej Komisji, że w odniesieniu do tegorocznej ustawy budżetowej, na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych został zaaprobowany wniosek poselski o zmniejszenie nam części 43 o kwotę 548 tys. złotych, czyli de facto ponieśliśmy już stratę i wydatki zostały zmniejszone o tę kwotę. Staraliśmy się tak podzielić środki zmniejszone o 945 tys. złotych, żeby zachować priorytetowe zadania. Zależy nam bowiem na tym, żeby wydatki na zadania priorytetowe zostały zachowane w wymiarze nieco mniejszym, ale umożliwiającym ich realizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MironSycz">W części 43, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WładysławBudzeń">W części 43. Panie przewodniczący, jest to element części 43, tj. finansowanie zadań wynikających z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym. Natomiast w części 43 oprócz tego bloku wydatków mamy jeszcze inne wydatki, które nie wchodzą w zakres przedmiotowy tej działalności, np. wydatki na Fundusz Kościelny. Proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RyszardGallaniez">Część Funduszu Kościelnego możecie nam dać. Tam są duże pieniądze.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#RyszardGallaniez">Panie przewodniczący, akurat jeżeli chodzi o Fundusz Kościelny, to – jeśli mogę powiedzieć – te pieniądze są duże, natomiast prawie 91% funduszu to obowiązkowe składki na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne. Niestety, Zakład Ubezpieczeń Społecznych twardo egzekwuje od nas należności, i to w wymiarze, który nie pozwala nam na poczynienie w tym miejscu żadnych oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RyszardGallaniez">Oczywiście, to była kwestia poza protokołem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MironSycz">Dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekAst">Myślę jednak, że pan przewodniczący jest tym wyjaśnieniem usatysfakcjonowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RyszardGallaniez">Chciałem tylko dopytać pana dyrektora. Czy mam rozumieć, że w tegorocznym budżecie w dziale 43 także nastąpiło ograniczenie w stosunku do planowanych środków? Tak to bowiem zrozumiałem. Chodzi o te 500 tys. złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WładysławBudzeń">Panie przewodniczący, akurat kwota 945 tys. złotych dotyczy tych wydatków, które są przedmiotem naszego spotkania. Natomiast cała część budżetowa 43, obejmująca również te wydatki, została zmniejszona łącznie – już mówię, bo muszę to sprawdzić – o 2437 tys. złotych. Nominalny spadek wynosi 0,9%. Biorąc jednak pod uwagę, że sam Fundusz Kościelny to 99.000 tys. złotych, wymiar kwot jest zupełnie inny.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekAst">Dziękuję, panie dyrektorze. Pan poseł Preiss.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SławomirPreiss">Też chciałem uzyskać odpowiedź na pytanie, z czego wynika ten spadek, ale została ona już udzielona. Mam jednak krótkie pytanie. Dodatkowo w części 83 – Rezerwy celowe, dział 758, poz.16 ujęto kwotę 10.000 tys. złotych na pomoc dla społeczności romskiej. Chodzi mi po prostu o komentarz. Z czego wynika zarezerwowanie tak równej kwoty? Nie kwestionuję ani konieczności, ani wielkości. Proszę tylko o komentarz, na co jest przeznaczona i skąd się wzięła tak dokładnie wyliczona kwota?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo. Odpowiada pan dyrektor, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o kwotę poz. 16 części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, to chciałem uprzejmie informować, że kwota 10.000 tys. złotych na rok 2009 wynika z wieloletniego programu dotyczącego społeczności romskiej, przyjętego przez Radę Ministrów. Kwota 10.000 tys. złotych jest zgodna z programem wieloletnim, który zakłada przewidywany podział środków. W ustawie budżetowej na rok 2009 przewidziano na ten cel właśnie taką kwotę. Jest ona okrągła, bo wynika z podziału wielkości środków w programie na poszczególne lata. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy są jeszcze pytania? Pan poseł Deptuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LeszekDeptuła">Proszę państwa, mam pytanie. Może ciekawość to pierwszy stopień do piekła, ale w dziale 801 – Oświata i wychowanie mamy kwotę 1734 tys. złotych. Jest ona przeznaczona na inwestycje związane z pomieszczeniami dla liceów, w których przedmioty nauczane są w językach mniejszości narodowych i etnicznych. Mam więc rozumieć, że z tych pieniędzy budujemy jakieś nowe obiekty szkolne?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekAst">Tak, to pytanie do pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WładysławBudzeń">Panie pośle, wydatki majątkowe są również wyszczególnione w odpowiednich kwotach na dalszych stronach informacji, a dokładniej na str. 19. Znajduje się tam wykaz z poszczególnymi kwotami, a w jego ramach mieści się m.in. kwota 1500 tys. na budowę Liceum Ogólnokształcącego z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LeszekDeptuła">Niestety, nie mamy tej informacji, bo bym się nie pytał. W budżecie ogólnym tej informacji nie mamy. Czyli budujemy dalej liceum w Puńsku, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WładysławBudzeń">W Puńsku, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LeszekDeptuła">To wiem. Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, jeśli można, ta sprawa była już omawiana przy okazji spotkania z mniejszością litewską. W tym momencie trudno byłoby zaprzestać kontynuowania inwestycji. Kwoty są duże, ale nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której – zwłaszcza, gdy doszło do zobowiązania prezydentów obydwu krajów – nie mielibyśmy dokończyć tej budowy. Stąd taka właśnie sytuacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LeszekDeptuła">Panie ministrze, żeby pan mnie źle nie zrozumiał. Absolutnie nie neguję potrzeby dokończenia inwestycji. Moja ciekawość wynikała z faktu, że zapisano poważną kwotę. Jestem daleki od tego, żeby negować takie potrzeby i sytuacje. Tym bardziej, że pamiętam spotkanie sprzed kilku lat prezydenta Kwaśniewskiego i prezydenta Juszczenki w Przemyślu. Sprawa Ukraińskiego Domu Ludowego miała być definitywnie rozwiązana już 3 czy 5 lat temu, a mamy już A.D. 2009 za pasem, prawda? Myślę, że pan minister ma szczęśliwą rękę i doprowadzi tę sprawę do szczęśliwego finału.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RyszardGallaniez">Mówimy o Przemyślu?</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#RyszardGallaniez">Mówię o Przemyślu, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RyszardGallaniez">Będziemy pilnować.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekAst">Pan przewodniczący Galla chciał zabrać głos, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RyszardGallaniez">Jeszcze w tej kadencji musimy pojechać na otwarcie. Natomiast mam pytanie, ponieważ w ubiegłym roku była wyznaczona kwota około 2000 tys. złotych, o ile pamiętam.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MironSycz">Około 2500 tys. złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#RyszardGallaniez">Oczywiście, mówię o budżecie na rok 2008. Natomiast mam rozumieć, że w budżecie na rok 2009 jest kontynuacja w wysokości 1500 tys. złotych. W związku z tym powstaje pytanie. Czy to już jest koniec? Czy będą jeszcze następne wydatki w roku 2010?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#RyszardGallaniez">Drugi temat jest tym, który najbardziej interesuje społeczności mniejszości. Chodzi o projekty i wnioski na realizację wszystkich inicjatyw mniejszości w drodze konkursowej. W projekcie ustawy budżetowej ta kwota jest pomniejszona o około 318 tys. złotych w stosunku do roku obecnego. Wiemy, że w roku 2008 stosunek liczby i wartości złożonych wniosków był kilkakrotnie większy niż ilość środków. Panie ministrze, czy tu nie można byłoby poszukać środków, które pozwoliłyby przybliżyć kwotę planowaną na realizację zadań do kwoty tegorocznej? Myślę, że dobrze byłoby utrzymać pewien poziom. O ile dobrze pamiętam, to chyba liczba i wartość projektów złożonych w tym roku na rok 2009 przekraczają już kilkakrotnie kwoty, które są do dyspozycji. Czy jest taka możliwość?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, tak jak mówiłem wcześniej, będziemy się nad tym zastanawiali w ciągu roku, natomiast teraz patrzę na inne nasze pozycje, które są pozycjami bardzo sztywnymi. Jeśli mamy pozycję oświata i wychowanie, to jest dotacja na budowę liceum w Puńsku, o czym była mowa. Jest dotacja celowa na konkurs dla szczególnie uzdolnionych dzieci romskich, co jest rzeczą bardzo istotną. Jest również dotacja inwestycyjna w wysokości 234 tys. złotych na remont pomieszczeń, w których nauczane są przedmioty w języku białoruskim jako języku ojczystym, oraz remont pomieszczeń biblioteki wydawnictw białoruskojęzycznych w Bielsku Podlaskim.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#TomaszSiemoniak">Mówiliśmy o szkolnictwie wyższym w kontekście specjalizacji rusińsko-łemkowskiej. Jest też dotacja celowa na stypendia dla studentów pochodzenia romskiego.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#TomaszSiemoniak">Zostają jeszcze tablice dwujęzyczne. Takie są nasze możliwości.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#TomaszSiemoniak">Staraliśmy się w taki sposób konstruować budżet, żeby w jak najmniejszym stopniu pomniejszyć dział 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Owe 300 tys. to efekt bardzo dużej pracy, która zmierzała do tego, żeby w tym wszystkim jakoś się pomieścić. Podkreślam, że mamy świadomość, że ta część z punktu widzenia rozwijania tożsamości i kultury jest częścią kluczową. Te 300 tys. złotych się odczuwa, natomiast nie mielibyśmy już gdzie pomniejszyć budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RyszardGallaniez">Jeśli pojawią się gdzieś niewykorzystane środki, to będą one wykorzystywane np. od nowego roku?</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#RyszardGallaniez">Panie przewodniczący, oczywiście, przyszłoroczny budżet przy zmianach stawek podatkowych, przy redukcji deficytu jest pewną niewiadomą pod względem tego, jak będą się realizowały przychody. Jesteśmy ostrożni, boMinisterstwo Finansów podkreśla wpływ światowej sytuacji finansowej. Myślę, że Komisja nas zna – nas tutaj siedzących – i wie, że zajmując się tymi problemami na pewno będziemy się starali, bowiem doceniamy wagę tych spraw. Poza tym wiemy, że inwestycji nie rozpoczyna się w ciągu kilku miesięcy. Natomiast dotacje w dziale 921 są tego typu, że jeśli byłaby jakaś korekta, to w ciągu kilku miesięcy można byłoby je przeprowadzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekAst">Rozumiem, że pan minister inaczej odpowiedzieć po prostu nie może.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RyszardGallaniez">Z naszej strony muszą być głosy.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#RyszardGallaniez">Komisja może jednak wnioskować o zwiększenie budżetu. Czy są jeszcze głosy w dyskusji? Proszę bardzo, pan przewodniczący Czykwin.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem dopowiedzieć dwa słowa. Mam na uwadze, że nasza Komisja działa poza politycznymi podziałami. Naszą troską jest kondycja wszystkich mniejszości i wspomaganie kultury oraz wszystkich inicjatyw służących zachowaniu ich tożsamości.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#EugeniuszCzykwin">Chciałbym jednak zgłosić wniosek, kierując się troską o rząd. Pracując w Komisji kilkakrotnie byłem świadkiem takich sytuacji, że rząd – składając projekt budżetu – w pierwszej wersji przewidywał zmniejszenie dotacji na kulturę mniejszości narodowych i etnicznych. Oczywiście, umniejszenie tej sumy jest niewielkie, jednak wiem, co się będzie działo w wydawnictwach czy, szerzej, w środowiskach mniejszościowych oraz w prasie, która słusznie owe środowiska wspiera. Byłem nawet trochę zdziwiony i zaskoczony, że mamy projekt umniejszający dotacje. Sytuację można nawet nazwać psychologiczną – oto rząd chce oszczędzić 300 tys. złotych na kulturze mniejszości narodowych. Dla porównania budżet Ministra SWiA wynosi chyba 17.500.000 tys. złotych. Panie dyrektorze, policzyłem sobie, że 300 tys. złotych to jest chyba 0,002%. Nie wiem już.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WładysławBudzeń">Trudno nawet policzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#EugeniuszCzykwin">Trudno to policzyć, ale wychodzi znikomy procent budżetu ministra. Jakież to pole dla tych, którzy krytykują rząd Donalda Tuska. Panie ministrze, mam pytanie odnośnie do tego, co już sugerowałem. Rozumiem, że mogą państwo bez zmian w działach dokonać pewnego przesunięcia. Jeśli nie jest możliwa zmiana przesunięcia pozycji, którą państwo proponują na działalność radiową i telewizyjną w wysokości 500 tys. złotych, to zachęcałbym przynajmniej do refleksji. Czy nie można przesunąć np. 320 tys. złotych na pozycję – Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom? Tu widziałbym tę kwotę. Pozycja powtarza się mechanicznie, co zapewne jest niedobre. W 2006 r. pojawiła się ona chyba po raz pierwszy, co zbiegło się z wiadomymi działaniami i sytuacją największej organizacji białoruskiej. Gros tych pieniędzy trafiało dotychczas do organizacji w Białymstoku, która nie miała za wiele wspólnego z mniejszością białoruską i jej kulturą. Mówiłem już o tym, bo wywołuje to określone komentarze i zupełnie niepotrzebne napięcia.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#EugeniuszCzykwin">Sądzę, że jeśli Komisja uznałaby zasadność zgłaszanego przeze mnie wniosku, to moglibyśmy zwrócić się z opinią do Komisji Finansów Publicznych, by w części 43 w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zwiększyć planowaną sumę o 1000 tys. złotych. Proponowałbym, żebyśmy wskazali budżet Ministra SWiA. Może wskazalibyśmy rozdział 75095 – Pozostała działalności? W administracji mamy kwotę ponad 6500 tys. złotych. Jeśli minister przyjąłby tę argumentację, to przesunięcie dokonałoby się z minimalnymi ograniczeniami dla administracji, a w dziale 921 zyskalibyśmy minimalnie, ale jednak mielibyśmy zwiększenie sumy zamiast jej zmniejszenia. Zgłaszam taki wniosek.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#EugeniuszCzykwin">Jeśli państwo posłowie podzieliliby moje zdanie, to może jednocześnie upoważnilibyśmy prezydium do sformułowania opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Do tego czasu ministerstwo będzie miało czas na przemyślenia. Być może właśnie w Komisji Finansów Publicznych taka poprawka zostałaby dokonana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Sycz.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MironSycz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, oczywiście, jestem mile zaskoczony troską pana przewodniczącego Eugeniusza Czykwina o rząd Donalda Tuska. Z pewnością to przekażę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EugeniuszCzykwin">To pierwsza rzecz, jaką pan przekaże?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MironSycz">Nie, bez przesady. Niemniej jednak…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#EugeniuszCzykwin">Nie ma się z czego cieszyć, panie Mironie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekAst">Panowie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie przewodniczący, mam na uwadze kulturę mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MironSycz">Niemniej jednak chciałbym podzielić ten pogląd. Zresztą jest to pogląd również pana przewodniczącego Galli i chyba nas wszystkich. Akurat w tym dziale, dotyczącym kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, nie powinniśmy zmniejszać sum. Być może, trzeba szukać oszczędności gdzie indziej. Może jednak nie ma już gdzie ciąć.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#MironSycz">Biorąc jednak pod uwagę zapotrzebowanie, jakie było w tym roku i jakie jest do tej pory, także sądzę, że akurat w dziale 921 powinniśmy zachować poziom tegoroczny, czyli poziom budżetu na rok 2008. Można wnieść taki wniosek, szukając rozwiązania i zastanawiając się, skąd wziąć środki.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#MironSycz">Taka możliwość jest bowiem nie tylko wewnątrz MSWiA. Z pewnością są także inne możliwości. Mamy takie rozwiązania, jak np. zmniejszony deficyt, w pewnym sensie zmniejszona obsługa długu publicznego. Myślę, że jakieś rozwiązania mogłyby się znaleźć. Tym bardziej, że – jak stwierdził pan dyrektor Departamentu Budżetowego – chodzi o niewielką procentowo część, która jest naprawdę trudna do wyliczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#EugeniuszCzykwin">Chodzi o ułamek procenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MironSycz">Można nawet stwierdzić, że mieści się to w granicach błędu bankowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarekAst">Rozumiem, że pan przewodniczący Sycz popiera wniosek przewodniczącego Czykwina.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MironSycz">Mało, że popieram. Kiedy usłyszałem, że wypowiedź jest podyktowana troską o dobro rządu Donalda Tuska, to nie mogę inaczej zareagować.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MarekAst">Proszę bardzo, pani poseł Kidawa-Błońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Zawsze chcę, żeby na kulturę i tego typu działania znalazły się jak największe pieniądze. Rzeczywiście, kwota w skali budżetu nie jest duża. Wydaje mi się jednak, że jeśli zaczniemy przesuwać pozycje i sumy w budżecie, to skomplikujemy sprawę. Dużo prostsze jest inne rozwiązanie. Mam zaufanie do urzędników MSWiA i sądzę, że dochody z podatków, rzeczywiście, mogą się okazać inne. Sytuacja może też ulec zmianie pod innymi względami. Prostszym chyba rozwiązaniem jest, byśmy w ramach dobrej współpracy mieli zaufanie, że pieniądze na tę działalność się znajdą niż żebyśmy zaczęli komuś odbierać. Bałabym się zabierania pieniędzy, które są przeznaczone na działalność radiową i telewizyjną. Nie wiem, jakie środki będziemy musieli rozdysponować w tym roku, ale kwota 500 tys. złotych nie jest dużą kwotą. Chodzi o drobne kwoty, a zabranie ich skądkolwiek może spowodować, że wszystko się przewróci. Łatwiej jest, gdy mówi się o wielkich kwotach, a nie o niezbyt dużych kwotach w rodzaju 300 tys. czy 500 tys. złotych. Bałabym się brać odpowiedzialność za naruszanie interesów jakiejś innej grupy.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MironSycz">Nie myślę nawet o tej części, ale w ogóle o całości budżetu. Dla budżetu ministerstwa to drobna kwota, którą chyba da się umieścić.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#EugeniuszCzykwin">Można byłoby... Czy mogę zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekAst">Tak, bardzo proszę. Pan przewodniczący Czykwin.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#EugeniuszCzykwin">Powiedziałem na końcu, że nasza opinia dla Komisji Finansów Publicznych byłaby tak sformułowana, że proponowalibyśmy zwiększenie o 1000 tys. złotych części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne w zakresie działu 921. Ponieważ w opinii konieczne jest wskazanie źródła finansowania, to wskazalibyśmy na część 42 – Sprawy wewnętrzne, dział 750 – Administracja publiczna, rozdział 75095 – Pozostała działalność, na którą w budżecie przewidziano ponad 60.000 tys. złotych. Znając chociaż trochę zgłaszane na administrację propozycje budżetów wiem, że każda propozycja zakłada zwiększenie kosztów.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Raczej zmniejszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#EugeniuszCzykwin">Nie jestem pewien, ale w porównaniu do roku bieżącego prawdopodobnie nie będzie to miało poważnego skutku ujemnego, jeśli z 60.000 tys. złotych przesuniemy 1000 tys. do Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MironSycz">Może dajmy szansę panu dyrektorowi Departamentowi Budżetu. Czuję, że ma dla nas jakieś rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#RyszardGallaniez">Możliwość korekty. Może pan dyrektor coś tam znajdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WładysławBudzeń">Może pan minister zabierze głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarekAst">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym powiedzieć, że wszyscy urzędnicy rządowi są związani tym, co rząd przedłożył. Proszę nie prosić dyrektora Departamentu Budżetu, żeby sugerował jakiekolwiek rozwiązania niezgodne z tym, co Rada Ministrów przedłożyła Wysokiej Izbie. Oczywiście, przyjmujemy uwagi i sugestie. Mogę państwa zapewnić o tym, że rząd je rozważy, są bowiem różne możliwości formalne, a także możliwości korekty w ciągu roku 2009. Natomiast w tym momencie proszę od nas nie oczekiwać, że będziemy mówili, co można pozmieniać.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#TomaszSiemoniak">Jak słusznie mówiła pani poseł Kidawa-Błońska, budżet jest konstrukcją bardzo złożoną i przemyślaną, więc nie podejmowałbym się mówienia, co i gdzie można zabrać. Wszędzie są konkretne, uzasadnione pozycje, nad którymi długo pracowano. Często chodzi o różne wydatki sztywne, związane np. z płacami ludzi. Nie jesteśmy w stanie ich zmieniać czy próbować zmienić. Być może, Komisja Finansów Publicznych z przedstawicielami Ministra Finansów ma możliwości dokonywania analiz związanych z budżetem. Myślę, że różne sugestie zależą od państwa decyzji. Natomiast MSWiA przedstawiło uwarunkowania tego budżetu. Chcę ponownie zapewnić o tym, że staraliśmy się, żeby te cięcia były jak najmniejsze. Przedłożenie rządu jest przed państwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MarekAst">Pan przewodniczący Galla.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#RyszardGallaniez">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to zabiorę głos. Szanowni państwo, jestem akurat członkiem Komisji Finansów Publicznych i mam doświadczenie związane z kilkoma budżetami oraz co najmniej dwoma rządami. Muszę powiedzieć, że najbardziej szczelnymi i konsekwentnymi są rząd pana premiera Tuska oraz komisja pod przewodnictwem pana posła Chlebowskiego, który w trakcie prac nad budżetem na 2008 r. po prostu nie pozwolił na nic.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#EugeniuszCzykwin">Pozwolił.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#RyszardGallaniez">Na co pozwolił? Na co?</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#RyszardGallaniez">Zaraz powiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#RyszardGallaniez">Tutaj jest jedynie taka możliwość, że jeśli po stronie MSWiA w części 43 byłyby możliwości, to tak. Myślę jednak, że np. wskazanie tych pozycji, o których mówił pan przewodniczący Miron Sycz, jest sprawą bardzo trudną. W ten sposób otworzylibyśmy możliwość, którą inni posłowie – lobbujący różnego rodzaju inne propozycje – od razu chcieliby wykorzystać. Jeśli więc tak, to myślę, że należałoby szukać na poziomie MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MironSycz">Wskazywałem właśnie na tę część.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MarekAst">Pan poseł Deptuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#LeszekDeptuła">Popieram koleżankę, która się wypowiedziała w tej kwestii. Proszę państwa, manipulowanie dzisiaj przy budżecie jest trudne. Prosiłbym jednak kolegów o wyrozumiałość w tej kwestii. Mniejszościom narodowym i etnicznym oddałbym serce. Czyniłem tak zawsze od młodzieńczych lat. Myślę, że dalibyśmy pole do popisu dla hasania po budżecie na posiedzeniach innych komisji sejmowych. Już widzę, co działoby się ze wszystkich stron. Myślę, że w trakcie realizacji budżetu w części 43 kwoty na pewno się znajdą. Gdybyśmy mieli w tym miejscu ciche, delikatne kiwnięcie głową pana ministra, to by nam wystarczyło.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MarekAst">Tak, panie pośle, ale zdaje się, że mamy dwa wnioski. Pierwszy jest wniosek pana posła Czykwina o wyrażenie opinii wnioskującej o zwiększenie kwoty przewidzianej w części 43. Drugi jest wniosek pani posłanki Kidawy-Błońskiej, żeby wyrazić pozytywną opinię o przedstawionym budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#RyszardGallaniez">Myślę, że wyrazimy pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#RyszardGallaniez">Osobiście też uważam, że opinia będzie pozytywna. Wniosek posła Czykwina zrozumiałem w ten sposób, że chodzi o wyrażenie pozytywnej opinii o budżecie z wnioskiem o zwiększenie części 43 o kwotę 1000 tys. złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#EugeniuszCzykwin">Tak, o przesunięcie kwoty 1000 tys. złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#RyszardGallaniez">A nie chodziło o 800 tys. albo 500 tys. złotych?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MironSycz">Pojawiała się też kwota 300 tys. złotych, ale nie o tym mowa. Chodzi o 1000 tys. złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#LeszekDeptuła">Krakowskim targiem, bo i tak obetną, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MarekAst">Czy w takim razie są inne wnioski? Panowie, proszę, nie róbmy sobie żartów. Czy są inne wnioski? Jak powiedziałem, na razie mamy dwa wnioski – wniosek pani poseł Kidawy-Błońskiej i wniosek pana posła Czykwina. Czy są jeszcze jakieś wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#EugeniuszCzykwin">Jeśli można, panie przewodniczący, to chciałem coś wyjaśnić. Przepraszam, ale może ktoś z państwa posłów nie uczestniczył w posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Wnioskuję o przedstawienie opinii. To, że ewentualnie przedstawimy taką opinię, będzie miało ten skutek, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych zostanie ona rozpatrzona. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ktoś z posłów powiedział, że znajdzie się 300 tys. złotych, a niekoniecznie 1000 tys. złotych. Nie będzie to wcale głosowanie typu albo tak, albo nie co do wielkości proponowanej sumy.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#RyszardGallaniez">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych opiniuje m.in. te części budżetowe. Nie musi uwzględniać naszej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#LeszekDeptuła">Opinia jest przekazywana do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#RyszardGallaniez">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych opiniuje właściwie cały budżet MSWiA i to jej sprawozdawca będzie wypowiadał się na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#EugeniuszCzykwin">Na pewno Komisja Finansów Publicznych może uwzględnić naszą opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#MarekAst">Panowie, nie zajmujcie się tym, co będzie po drodze. Nasza Komisja wnosi opinię do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#LeszekDeptuła">Panie przewodniczący, przystąpmy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MarekAst">W tej sytuacji musimy najpierw przegłosować wniosek pana posła Czykwina. Rozumiem, że jeżeli ten wniosek by przeszedł, to prezydium Komisji dokładnie sformułuje opinię. W każdym razie treść wniosku jest następująca: Komisja wyraża opinię pozytywną o projekcie ustawy budżetowej na rok 2009, wnioskując jednocześnie o zwiększenie budżetu o kwotę 1000 tys. złotych. Z czego można dokonać przesunięcia, to już określi prezydium Komisji, wskazując źródło finansowania.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#MarekAst">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pana posła Czykwina?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#BeataMachulTelus">2 głosy za, 5 głosów przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#MarekAst">Komisja odrzuciła wniosek pana posła Czykwina.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#MarekAst">Wobec tego, kto z państwa jest za wyrażeniem pozytywnej opinii o przedstawionym przez pana ministra projekcie ustawy budżetowej na rok 2009?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#BeataMachulTelus">8 głosów za, 1 głos przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo. W takim razie Komisja wyraża pozytywną opinię dla Komisji Finansów Publicznych o przedstawionym dzisiaj projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#MarekAst">Bardzo serdecznie dziękuję pani minister i panu ministrowi. Zgłasza się jeszcze pan przewodniczący Czykwin. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stało się już praktyką to, o co chcę teraz poprosić. Wprawdzie nie ma tutaj przedstawiciela Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale chciałbym w tej chwili zwrócić się z prośbą o poparcie.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#EugeniuszCzykwin">Proszę, aby Wysoka Komisja zechciała łaskawie poprzeć wniosek o skierowanie do Komisji Finansów Publicznych opinii, która także dotyczy projektu ustawy budżetowej. Chodzi o część 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, a konkretnie o dział dotyczący ochrony zabytków. Zwracam się do pana posła Galli z informacją, że wniosek dotyczy skierowania opinii o…</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LeszekDeptuła">Chodzi o Supraśl.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#EugeniuszCzykwin">Powiedziałbym, że chodzi o zabezpieczenie w tym właśnie dziale 2000 tys. złotych na dalsze prace remontowe prowadzone w klasztorze w Supraślu.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#EugeniuszCzykwin">To prawda, że przyjmując budżet w ubiegłym roku koalicja rządząca wykazała wyjątkową determinację i konsekwencję w odrzucaniu wszystkich poprawek, które tradycyjnie zgłaszają posłowie, przede wszystkim kluby opozycyjne. Proszę jednak pamiętać o tym – i tu ukłon w stronę pana Chlebowskiego – że był jeden jedyny wyjątek. Zarówno posłowie Platformy Obywatelskiej, jak i posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego zagłosowali za poprawką przeznaczającą 1500 tys. złotych na ten cel, o którym właśnie mówię, czyli na monaster w Supraślu. Wielokrotnie już mówiłem o tym wyjątkowym miejscu. Dodatkowym argumentem za tym wnioskiem jest chyba fakt, że na ten cel przeznaczono środki z budżetu państwa nie tylko z uwagi na znaczenie klasztoru dla mniejszości wschodniosłowiańskich, ale również z uwagi na jego wyjątkowe znaczenie dla kultury ogólnonarodowej. Prace są daleko zaawansowane, otwarto m.in. bardzo piękne muzeum ikon. Ewentualne przerwanie prac remontowych będzie skutkowało tym, że dotychczas wydatkowane na ten cel środki nie zostaną może zmarnowane, ale przecież nie doprowadzą do oczekiwanego efektu. Powtarzam, że odbędzie się to bez przesunięć, co jest istotne. W naszej ewentualnej opinii nie wskazujemy, że komuś chcemy zabrać, tylko wyrażamy opinię, że ten szczególny cel chcemy wesprzeć i o to państwa proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#RyszardGallaniez">Czy mogę zabrać głos, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MarekAst">Proszę, pan przewodniczący Galla.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#RyszardGallaniez">Panie pośle, myślę że w tym przypadku najprościej byłoby w tej chwili złożyć wniosek u pana ministra Zdrojewskiego. W ministerstwie są środki w większości nieoznaczone. Taka droga jest najprostsza i to tym bardziej, że zadanie jest kontynuowane. O ile dobrze pamiętam, bo jestem koreferentem tej części budżetu, to 22 października odbędzie się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, na którym będzie opiniowany budżet. Panie pośle, może umówmy się, że pójdziemy na posiedzenie tej komisji i o to zawalczymy. Rozumieją państwo, że Minister KiDN do kwot układa sobie zadania, które realizuje. Jeśli zaś będziemy wprowadzali zadania, to powiem, że ładniej i lepiej wygląda wprowadzenie do budżetu rezerwy celowej na dane zadanie, bo jest to wtedy widoczne. Można jednak porozumieć się z Ministrem KiDN, żeby w swoim planie uwzględnił to zadanie jako kontynuację. Tym bardziej właśnie, że jest to kontynuacja, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie pośle, dziękuje, że wyraża pan wolę i staranie, ale moja propozycja właśnie to zawiera. Jako Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych możemy wyrazić opinię, że widzimy taką potrzebę. Uważam, że uzbrojeni w opinię będziemy mieli nie mniejsze, a większe szanse na przekonanie pana ministra. Chcę powiedzieć, że jestem zaskoczony tym, że pan kwestionuje taki sposób załatwiania tej sprawy. Pamiętam, że Komisja co najmniej pięć razy takie opinie uchwalała, zresztą z rożnym skutkiem. Najczęściej Komisja Finansów Publicznych, a później Sejm podzielały nasza opinię, ale bywało też, że nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MarekAst">Czy ma pan treść tej opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#EugeniuszCzykwin">Tak, mam opinię. Mogę ją przeczytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MarekAst">Myślę, że możemy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#EugeniuszCzykwin">Tekst jest krótki. „Opinia nr … Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych uchwalona na posiedzeniu w dniu 16 października 2008 r. dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 1001) w zakresie części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#EugeniuszCzykwin">Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych na posiedzeniu w dniu 16 października 2008 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 1001) w zakresie części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, dział 921, rozdział 92120 Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, poz. 35.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#EugeniuszCzykwin">W związku z koniecznością kontynuowania odbudowy zniszczonego w czasie II wojny światowej prawosławnego klasztoru Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Supraślu Komisja postuluje, aby w ramach środków zaplanowanych w ramach części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, dział 921, rozdział 92120 na renowację zabytku przeznaczyć kwotę w wysokości 2000 tys. złotych ma remont budynków klasztornych.</u>
<u xml:id="u-116.3" who="#EugeniuszCzykwin">Monaster w Supraślu należy do najcenniejszych zbytków, zarówno Podlasia, jak i całej Polski. Klasztor z odrodzonym życiem monastycznym, z odbudowaną unikatową świątynią, odremontowanymi budynkami, w których znajdują się – lub mają znaleźć w przyszłości – siedziby ważnych dla regionu i kraju instytucji kulturalnych, m.in. muzeum ikon, będzie świadectwem kontynuacji chlubnych tradycji polskiej tolerancji, będzie też sprzyjał odbudowie utraconych więzi z narodami za naszą wschodnią granicą.</u>
<u xml:id="u-116.4" who="#EugeniuszCzykwin">Mając na uwadze wyjątkowe znaczenie tego ośrodka, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych wnosi o przeznaczenie kwoty 2000 tys. złotych z budżetu państwa na kontynuację prac rewaloryzacyjno-remontowych zespołu budynków klasztornych w Supraślu.”</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Mam jeszcze pytanie do pana posła. Twierdzi pan, że nie ma kwoty na ten cel w projekcie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, tak? Tak pan poseł zakłada?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#EugeniuszCzykwin">Pani poseł, praktyka jest właśnie taka. W budżecie jest ogólna suma, która jest dosyć znacząca. Natomiast Komisja, podnosząc kwestię znaczenia zabytku, o którym już nie chcę mówić, prosi ministra, aby kwota na ten cel znalazła się w zapisie budżetowym. Wskazujemy po prostu ważność celu w tym wypadku, tj. w zakresie kultury mniejszości narodowych. To byłoby jedyne działanie Komisji tego typu.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MarekAst">Powstaje pytanie, czy możemy podjąć tego rodzaju działanie i uchwalać taką opinię. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MironSycz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wydaje mi się, że jako Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych nie mamy takich uprawnień, aby w tym wypadku postulować do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo do Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#EugeniuszCzykwin">Do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#MironSycz">Możemy natomiast wyrazić swoją opinię. Wyraźnie widać, że w tym tekście, który przeczytałeś, jest zawarty postulat, prawda? Wydaje mi się, że w tym zakresie nie mamy takich uprawnień, aby postulować akurat w tym wypadku do Ministra KiDN albo Komisji Kultury i Środków Przekazu. Możemy natomiast wysłać informację, wyrazić swoją opinię, że należałoby to rozważyć. Możemy podać argumenty, które pan przewodniczący Czykwin przytoczył. Owszem, tak. Nie sądzę, aby takie postulowanie było w naszej kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#MarekAst">Tak? Pani Beato, czy możemy wyrazić tego rodzaju opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#BeataMachulTelus">Absolutnie. Komisja może wyrazić taką opinię, zwracając się do Komisji Finansów Publicznych o uwzględnienie argumentacji w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#LeszekDeptuła">Taką drogą Supraśl przegra.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MironSycz">Mnie też się tak wydaje.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#EugeniuszCzykwin">Koleżanko i koledzy, jestem posłem szóstą kadencję. Przerobiłem tę drogę nie raz, nie dwa i nie trzy. Dziwię się bardzo, że pan poseł Miron kwestionuje to i wyciąga jakieś sytuacje, podczas, gdy nikt nigdy nie zakwestionował tej drogi. Komisja kilka razy uchwalała takie opinie. Oczywiście, zależy to od naszej woli, od woli posłów. Jeżeli państwo uwzględnią prośbę, to wystosujemy opinię, a jeśli nie, to opinii nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MarekAst">Rozumiem. Jest wniosek. Komisja może wyrazić taką opinię. Skoro już są wnioski i są głosy przeciwne, to …</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#LeszekDeptuła">Ale opinię czy wniosek? To nie jest opinia, tylko wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#SławomirPreiss">Mam propozycję. Jeśli już, to skierujmy taką opinię do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Proszę mi wierzyć, że jest to prostsza i łatwiejsza droga. Jeśli my, jako Komisja…</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie pośle, oczywiście, jeśli zaproponuje pan, to możemy zrobić specjalne posiedzenie naszej Komisji. Bardzo chętnie to podtrzymam. Były poruszane takie tematy, jak zabytki czy dziedzictwo historyczne i kulturowe mniejszości narodowych. W trakcie takiego posiedzenia mogą się pojawić postulaty i będziemy mogli przedstawić panu ministrowi nasze ewentualne prośby. To jest inna droga.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#EugeniuszCzykwin">Teraz rozmawiamy o budżecie i mamy drugą drogę. Jest oczywiste, że nasza ewentualna opinia może być kierowana tylko do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MironSycz">Dlaczego nie do Komisji Kultury i Środków Przekazu?</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#ArkadyFiedler">A nie możemy skierować opinii i tam, i tam? Jednocześnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#MarekAst">Proszę państwa, zostało już powiedziane, że tego rodzaju opinie były w przeszłości uchwalane przez Komisję. Pan poseł Czykwin ma prawo wnosić do Komisji o wyrażenie tego rodzaju opinii. Natomiast państwo głosują według swojego uznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#RyszardGallaniez">Jeszcze raz, panie przewodniczący. Nie mówię tego na przekór mojemu koledze Czykwinowi. Po prostu wiem, jak wygląda praktyka. O wiele łatwiej jest uzyskać środki poprzez Komisję Kultury i Środków Przekazu od razu w budżecie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jeśli już, to niech będzie to wniosek, który przekażemy i do Komisji Kultury i Środków Przekazu, i do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#EugeniuszCzykwin">Oczywiście, zachodzi tu sprzeczność regulaminowa. Gdyby ktoś z naszych koleżanek i kolegów, pracujących w Komisji Kultury i Środków Przekazu, zechciał taki projekt opinii zgłosić na posiedzeniu tej komisji, a Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęłaby tę opinię, to byłoby to wzmocnieniem naszego stanowiska. Jeśli ktoś z państwa posłów jest w składzie Komisji Kultury i Środków Przekazu, to bardzo o to proszę. Natomiast my, jako Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych, możemy skierować w tej chwili opinię do Komisji Finansów Publicznych, co zaproponowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#LeszekDeptuła">To nie jest jednak opinia. To jest wniosek skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Z tekstu projektu wynika, że jako Komisja opiniujemy, itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#MarekAst">Szanowni państwo, mamy jakieś głosy na ten temat? Jeszcze pan poseł Preiss.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#SławomirPreiss">Panie przewodniczący, razem z panią Małgorzatą jesteśmy w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Spróbujemy ten temat poruszyć i rozważymy go na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#EugeniuszCzykwin">Dzisiaj możemy zaopiniować ten temat dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#MarekAst">Ta deklaracja jest bardzo chwalebna. Z tym, że – jak rozumiem – pan poseł Czykwin nie wycofuje wniosku o wyrażenie opinii dla Komisji Finansów Publicznych, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#LeszekDeptuła">Przegłosujmy ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#MarekAst">Kto z państwa jest za wyrażeniem opinii w treści przedstawionej przez pana przewodniczącego Czykwina?</u>
<u xml:id="u-143.1" who="#MarekAst">4 głosy za, 4 przeciwne, 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-143.2" who="#MarekAst">Niestety, Komisja nie przyjęła opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#EugeniuszCzykwin">Głos pana przewodniczącego może przeważyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#MarekAst">Niestety, nie. Nie w tej sytuacji. Komisja takiej opinii nie wyraziła. Bardzo państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-145.1" who="#MarekAst">Przechodzimy do ostatniego punktu, czyli do spraw różnych. Czy w sprawach różnych mamy jeszcze jakieś zgłoszenia? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-145.2" who="#MarekAst">Wobec powyższego zamykam posiedzenie Komisji. Panie ministrze, jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję. Dziękuję państwu. Życzę dobrej nocy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>