text_structure.xml
22.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Zbigniewa Sosnowskiego, który reprezentuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, i pana ministra Krzysztofa Stanowskiego z Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekAst">Dzisiejsze posiedzenie Komisji będzie poświęcone omówieniu posiedzenia wyjazdowego Komisji, zatem w pkt I porządku dziennego rozpatrzymy wnioski i postulaty zgłoszone przez przedstawicieli mniejszości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekAst">W pkt II omówimy odpowiedź na dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie ratyfikacji Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekAst">W pkt III rozpatrzymy projekt dezyderatu w sprawie traktowania dzieci romskich w szkołach publicznych w Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekAst">Jeśli nie usłyszę uwag do zaproponowanego porządku obrad, uznam, że został on przyjęty. Uwag nie słyszę, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekAst">Jeśli chodzi o posiedzenie wyjazdowe, nie będę się dziś odnosił do publikacji w dzienniku „Fakt”. Tak umówiliśmy się z kolegami. Żadna z informacji tam podanych nie była prawdziwa. Gdyby publikacja ukazała się w jakimś poważnym dzienniku, wówczas zwołalibyśmy konferencję prasową i zdementowalibyśmy informacje prasowe.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekAst">Każdy z państwa otrzymał wyjaśnienia ze strony mniejszości ukraińskiej, którą najbardziej ta publikacja dotknęła. Rzeczywiście dwudniowe posiedzenie Komisji zaowocowało bardzo konstruktywnymi wnioskami. Zgłoszono szereg postulatów. Kilka spraw udało się załatwić.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekAst">Komisja pracowała niezwykle intensywnie. Odbyliśmy dużo spotkań od momentu przyjazdu do Przemyśla aż do chwili wyjazdu z Sanoka.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekAst">Pozostał pewien niesmak, gdyż publikacja w „Fakcie” była po prostu niegodziwa. Na szczęście nie odbiła się szerokim echem i myślę, że efekty posiedzenia wyjazdowego zatrą ten nieprzyjemny akcent.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekAst">Przechodzimy do realizacji pkt I. Zebraliśmy wszystkie postulaty i wnioski. Stosowne podsumowanie przygotował dr Lech Nijakowski. Poproszę pana Lecha Nijakowskiego o krótkie przedstawienie i podsumowanie wizyty. Później rozpoczęlibyśmy dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LechNijakowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LechNijakowski">Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Postulaty sformułowane na piśmie są odbiciem tych, które zostały zgłoszone na dwóch posiedzeniach wyjazdowych Komisji. W dokumencie nie ma polemiki, opisu ani komentarza prawnego do tych postulatów. Są one w miarę wiernym odbiciem tego, co społeczności ukraińska i łemkowska zgłosiły.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LechNijakowski">Większość z postulatów dotyczy oświaty mniejszościowej. Część to postulaty zgłaszane już wcześniej, które są przedmiotem prac administracji publicznej, inne są zupełnie nowe. Bez wątpienia dwa zasługują na szczególną uwagę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LechNijakowski">Mam na myśli pkt 4 i pkt 7, czyli kwestię wag i kwestię wsparcia dla języka mniejszości w przedszkolach. Te sprawy wymagają uregulowań i szczegółowych prac, gdyż postulat dotyczył zwiększenia wagi z 0,2 do 0,5–0,6. Za satysfakcjonujące uznano takie rozwiązania, które rozszerzyłyby zakres małych szkół, aby liczba uczniów uprawniających szkoły do korzystania z wagi 1,5 była szersza.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LechNijakowski">Wszystkie te sprawy wymagają zajęcia stanowiska przez ministra edukacji narodowej, stąd propozycja dezyderatu dotyczącego wszystkich postulatów oświatowych, które przedstawiciele mniejszości łemkowskiej i ukraińskiej zgłosili.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LechNijakowski">Jeden z postulatów od razu znalazł pozytywną odpowiedź. Mam na myśli pkt 2. Wojewoda zadeklarował, że w pełni zasadne jest powołanie pełnomocników podkarpackiego kuratora oświaty ds. nauczania mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LechNijakowski">Jeśli chodzi o inne postulaty, bez wątpienia trzeba odnieść się do postulatu w pkt 9, dotyczącego delegacji służbowych ze szkół powszechnych. To jest sprawa bardzo złożona, odnosząca się do zasady niedyskryminowania mniejszości ani większości. Warto, aby w tej sprawie wypowiedział się minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#LechNijakowski">Kolejna złożona sprawa, wymagająca odrębnego stanowiska dotyczy odpracowywania godzin za dni wolne w święta religijne obchodzone wedle kalendarza juliańskiego. Organy prowadzące tę sprawę powinny zająć stanowisko, w szczególności minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#LechNijakowski">Dwie sprawy wzbudziły szczególne kontrowersje. Pierwsza dotyczy Ukraińskiego Domu Ludowego. W czasie wizyty zwrócono uwagę na fatalny stan tego obiektu zabytkowego. Stąd propozycja dezyderatu dotyczącego nie tylko zwrotu tego domu społeczności ukraińskiej Przemyśla, ale również pilnego zabezpieczenia substancji zabytkowej oraz wygospodarowania środków na fundamentalny remont budynku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#LechNijakowski">Jeśli chodzi o kwestie majątkowe, społeczność łemkowska działająca w ramach Stowarzyszenia „Ruska Bursa” ubiega się o formalne prawo do zajmowanego budynku.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#LechNijakowski">Sporo mówiono o stosunku państwa do kościoła. Jest to sprawa bardzo złożona. Z jednej strony w sensie socjologicznym religia etniczna jest ważnym wyznacznikiem tożsamości społecznej mniejszości, ale z drugiej strony są to kwestie regulowane osobno, zarówno z punktu widzenia konstytucji, jak i pragmatyki administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#LechNijakowski">Poseł Czykwin wspominał, że może przygotować opinię bądź dezyderat w tej sprawie. Nie będę rozwijał tej kwestii, pozostawiając to ewentualnie do skomentowania panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#LechNijakowski">Z tym zagadnieniem wiąże się kwestia dziedzictwa religijnego grekokatolików. Mówiono o tym w kontekście opieki konserwatorskiej zarówno nad świątyniami, jak i mieniem ruchomym. Kurator obszernie wypowiadał się na ten temat. Bez wątpienia sprawa wymaga skomentowania.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#LechNijakowski">Jest także propozycja, aby zorganizować specjalne posiedzenie Komisji, jeszcze przed wakacjami, na temat pomników i tablic ufundowanych w PRL, które zawierają inskrypcje obraźliwe dla mniejszości ukraińskiej i łemkowskiej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#LechNijakowski">Na tym posiedzeniu można by również poruszyć kwestię renowacji cmentarzy łemkowskich, tym bardziej, że Komisja tradycyjnie zajmowała się sprawami pomników. Stąd propozycja, aby posiedzenie dotyczyło nie tylko upamiętnień, którymi zainteresowana jest społeczność łemkowska i ukraińska, ale wszystkich mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#LechNijakowski">Kolejny postulat dotyczył wsparcia kierunku rusińsko-łemkowskiego w Katedrze Filologii Rosyjskiej Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W tej sprawie jest propozycja spotkania roboczego, gdyż są to kwestie bardzo szczegółowe i regulowane w znacznej mierze przez ustawę o szkolnictwie wyższym. Trzeba także brać pod uwagę stopień zainteresowania tym kierunkiem.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#LechNijakowski">Ostatnia sprawa dotyczy reprywatyzacji. Pojawił się postulat, aby Ukraińcy i Łemkowie uzyskali pełną rekompensatę za mienie utracone w wyniku Akcji „Wisła”. Tę sprawę trzeba rozpatrywać w kontekście problemy reprywatyzacji i zwrotu mienia, przy równym traktowaniu wszystkich obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#LechNijakowski">Konieczne jest uczulenie osób pracujących nad tym projektem ustawy na kwestie osób, które utraciły mienie w wyniku Akcji „Wisła”.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#LechNijakowski">Większość sygnalizowanych spraw jest bardzo złożona i wymaga zajęcia stanowiska przez stronę rządową, tym bardziej, że znaczna część spraw jest od dawna prowadzona przez organy administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#LechNijakowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Dziękuję, panie doktorze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekAst">Prezydium Komisji proponuje, aby członkowie upoważnili prezydium do przygotowania projektów dezyderatów w poszczególnych sprawach. Postulaty dotyczą wielu sfer życia. Część z nich kwalifikuje się do sformułowania dezyderatu. Inne będą wymagały wystąpienia przewodniczącego Komisji z pismem do zainteresowanych resortów. Niektóre powinny zostać omówione na spotkaniu roboczym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekAst">Projekty dezyderatów przedstawilibyśmy na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EugeniuszCzykwin">Popieram propozycję pana przewodniczącego. Sugeruję, żebyśmy sprawy edukacyjne uwzględnili w dwóch dezyderatach. Jeden dotyczyłby uzupełnienia ofert programów. Drugi odnosiłby się do zwiększenia algorytmu naliczania części oświatowej subwencji ogólnej i ewentualnie zmniejszenia liczby dzieci uprawniającej do prowadzenia małych szkół, które są uprawnione do wyższego algorytmu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EugeniuszCzykwin">Jeśli chodzi o kwestie wyznaniowe, dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu Komisji. Minister spraw wewnętrznych i administracji podjął inicjatywę, która ma doprowadzić do porozumienia między hierarchią Kościoła Prawosławnego i Kościoła Katolickiego Obrządku Bizantyjsko-Ukraińskiego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EugeniuszCzykwin">Sądzę, że opinia Komisja mogłaby być sformułowana bardzo ogólnie. Należałoby wskazać, że widzimy potrzebę rozwiązania tej kwestii, która pozostaje nierozwiązana od 1989 r. To budzi niepokój ludności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EugeniuszCzykwin">Myślę, że dla premiera i ministra spraw wewnętrznych i administracji byłby to argument świadczący o wadze problemu. Dodam, że 17 czerwca br. przewidywana jest rozprawa przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu. Należy wątpić, iż pierwsze posiedzenie zakończy się rozstrzygnięciem.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#EugeniuszCzykwin">Gdyby wcześniej doszło do porozumienia, pozwoliłoby to uniknąć rozpatrywania skargi przeciwko państwu polskiemu przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#EugeniuszCzykwin">Jeśli państwo popieracie ten pomysł, prezydium Komisji przygotowałoby projekt dezyderatu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekAst">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekAst">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekAst">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja upoważnia prezydium do przygotowania projektów dezyderatów dotyczących postulatów zgłoszonych w trakcie wyjazdowego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarekAst">Zwrócę szczególną uwagę na problem Ukraińskiego Domu Ludowego, bo tam jest konieczna niemal natychmiastowa interwencja konserwatorska. Tę kwestię poruszymy w odrębnym dezyderacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MironSycz">W dzisiejszych obradach uczestniczy minister Krzysztof Stanowski. Uznaliśmy, że samorządy nie poradzą sobie z rozwiązaniem problemów oświatowych. W przypadku mniejszości ukraińskiej często mamy do czynienia z sytuacją, że samorządy nie chcą finansować ze swojego budżetu oświaty ukraińskiej, ponieważ jest ona droższa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MironSycz">Czy pan minister zechciałby wypowiedzieć się, co można w tej sprawie zrobić? To stanowi poważny problem dla gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekAst">Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofStanowski">Ze wspólnej inicjatywy doszło do spotkania dotyczącego oświaty ukraińskiej. Trzeba mieć świadomość, że mniejszość ukraińska ze względu na przemieszczenia, na deportacje związane z Akcją „Wisła” została rozproszona po dość dużym terytorium. W przeciwieństwie do wszystkich innych mniejszości jest jedyną mniejszością narodową w Polsce, która nie ma realnego wpływu w lokalnych samorządach.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofStanowski">To powoduje trudne zaognienia z samorządami terytorialnymi, które często nie są przygotowane do ponoszenia większych kosztów związanych z funkcjonowaniem tych placówek. Rozwiązaniem z jednej strony jest to, co planuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, a więc przenoszenie szkół ukraińskich, aby organami prowadzącymi szkoły były wyższe jednostki samorządu terytorialnego. Chodzi o przeniesienie odpowiedzialności aż do poziomu województwa, gdzie zrozumienie potrzeb mniejszości jest po prostu większe.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofStanowski">Z drugiej strony w przypadku mniejszości ukraińskiej, podobnie jak w przypadku społeczności romskich, to państwo jest i powinno być gwarantem funkcjonowania w sytuacji, gdy mniejszość jest rozproszona.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofStanowski">Chcielibyśmy ustosunkować się na piśmie do wszystkich zgłoszonych postulatów. Teraz otrzymaliśmy wykaz tych postulatów. Część jest podobna do problemów zgłaszanych przez przedstawicieli społeczności i organizacji ukraińskich w rozmowach z nami. Niektóre to kwestie nowe.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofStanowski">Jeśli chodzi o postulat podniesienia wagi z 20% do 50% oraz kwestię wielkości szkół, od której jest liczona waga 1,5%, muszę stwierdzić, że jest to dość istotna decyzja budżetowa. Jesteśmy gotowi wspólnie z komisją zaproponować jakieś rozwiązanie. Będzie to wymagało wspólnej inicjatywy rządu i parlamentu. Ministerstwo jest zainteresowane taką współpracą.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KrzysztofStanowski">Na szczegółowe postulaty odpowiemy na piśmie. Wyjaśnienia będzie wymagał pkt 3. W chwili obecnej Ministerstwo finansuje zarówno druk, jak i wynagrodzenia dla autorów podręczników oraz programów nauczania wyłącznie mniejszości narodowych. W podobnej sytuacji są szkoły specjalne. W żadnym innym przypadku programy ani podręczniki nie są finansowane bezpośrednio przez resort.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KrzysztofStanowski">Jeśli byłaby potrzeba dyskusji na temat szczegółów finansowych, jesteśmy otwarci, choć wydaje się, że zasady należałoby utrzymać. Kwestia doradców metodycznych bezwzględnie wymaga wsparcia.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#KrzysztofStanowski">W kwestii mniejszości ukraińskiej nawiązywaliśmy bezpośrednie kontakty z ukraińskim resortem edukacji. Rozmawialiśmy z ukraińskim ministrem edukacji narodowej, ponieważ jest to współzależność. Dobra wola i życzliwość po stronie ministra Wakarczuka jest bezdyskusyjna. Władze oświatowe Polski i Ukrainy porozumiewają się w tej kwestii dość dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekAst">Dziękuję panu ministrowi. Komisja wystąpi do Ministerstwa Edukacji Narodowej z dezyderatami uwzględniającymi postulaty mniejszości ukraińskiej. W pozostałych kwestiach skierujemy odrębne zapytania. Postulaty, które otrzymali państwo na piśmie, to materiał roboczy Komisji na dzisiejsze posiedzenie. Proszę nie traktować tego materiału jako skierowanego do resortu z prośbą o ustosunkowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekDeptuła">Doskonale wiemy, że do końca czerwca musimy przedstawić założenia do budżetu państwa na 2009 r. W naszych uwagach, które wynikały z posiedzenia wyjazdowego, znalazły się kwestie, które wiążą się ze skutkami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LeszekDeptuła">W związku z tym mam prośbę, aby prezydium Komisji w trybie pilnym przygotowało propozycje w uzgodnieniu z poszczególnymi resortami. Powinniśmy zabiegać o środki finansowe w budżecie na 2009 r. Niektóre rozstrzygnięcia będą wymagały środków finansowych, a czasu jest niewiele. Do końca czerwca trzeba przedstawić uwagi do budżetu na 2009 r.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LeszekDeptuła">Pewne sprawy trzeba załatwić w trypie pilnym. Co do tego chyba wszyscy jesteśmy przekonani. Należy zatem zagwarantować środki finansowe na realizację tych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekAst">Jest to rzeczywiście słuszna uwaga. W przypadku, gdy postulaty wymagać będą zagwarantowania środków finansowych, zwrócimy się ze stosownymi pismami do zainteresowanych resortów.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekAst">Rozumiem, że nie ma więcej głosów w dyskusji. Zamykam pkt I porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekAst">Przechodzimy do pkt II, obejmującego rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 2 Komisji z 9 kwietnia w sprawie ratyfikacji Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych. Otrzymali państwo odpowiedź na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarekAst">Reakcja resortu była bardzo szybka. Efektem dezyderatu jest skierowanie projektu ustawy ratyfikacyjnej do Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Kwestia ta będzie przedmiotem obrad dzisiejszego wspólnego posiedzenia obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MarekAst">Gdyby pan minister zechciał zabrać głos w tej sprawie, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewSosnowski">Myślę, że waga tego dokumentu jest wszystkim znana. Sporo już na ten temat mówiono. Zwracam tylko uwagę, że to właśnie po ukonstytuowaniu się obecnego rządu minister spraw zagranicznych podjął działania zmierzające do zakończenia prac nad ratyfikacją karty.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewSosnowski">W lutym 2008 r. stosowne dokumenty dotyczące wniosku o ratyfikację Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych, uwzględniające wszystkie zgłaszane wcześniej uwagi natury legislacyjnej, przekazano do sekretariatu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewSosnowski">W dniu 7 kwietnia br. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przedłożenia karty do ratyfikacji. Widać wyraźnie, że obecny rząd w bardzo szybkim tempie zmierza do ostatecznego sfinalizowania tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekAst">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekAst">Zamykam pkt II porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MarekAst">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt III, który obejmuje rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie traktowania dzieci romskich w szkołach publicznych w RP. Pamiętacie państwo bulwersujące przykłady segregacji zgłoszone na posiedzeniu Komisji poświęconym problemom mniejszości romskiej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MarekAst">Podano przykład osobnego wejścia dla dzieci romskich w jednej ze szkół. W tej sprawie poseł Marek Balicki zgłosił wniosek o przygotowanie projektu dezyderatu. Projekt został przygotowany na dzisiejsze posiedzenie i otrzymaliście go państwo na piśmie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MarekAst">Otwieram dyskusję. Jeśli są propozycje zmian w tekście, proszę o zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Nie miałem uwag do projektu dezyderatu, kiedy się z nim zapoznałem kilka dni temu. Od tego czasu zaistniały jednak nowe fakty. To nie tylko relacje przedstawicieli mniejszości romskiej na posiedzeniu Komisji są źródłem informacji, ale w poprzednią niedzielę w programie „Uwaga” był cały fragment poświęcony tej szkole.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Ta audycja emitowana w TVN potwierdziła, niestety, fakt dyskryminacji, to znaczy odrębne wejścia, gorsze pomieszczenia dla uczniów, którzy zostali wysegregowani do klasy romskiej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Prosiłbym pana Nijakowskiego, który przygotowywał projekt, o dodanie zdania, że te informacje były potwierdzone również w audycjach telewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Oczywiście przyjmujemy ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Jeśli nie ma innych sugestii, poddam projekt dezyderatu pod głosowanie. Nie ma innych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Kto z państwa jest za przyjęciem dezyderatu nr 4, z uwzględnieniem uwagi posła Marka Balickiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat przy 12 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełMarekBalickiSDPLNL">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Przypominam, że o godz. 13.00 jest wspólne posiedzenie z Komisją Spraw Zagranicznych. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>