text_structure.xml 10.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Otwiera posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Sanoku. Stwierdza quorum. Wita przedstawicieli rządu, samorządu oraz wszystkich zaproszonych gości. Wobec braku sprzeciwu uznaje porządek za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekAst">Oddaje głos panu Marianowi Kuraszowi – zastępcy burmistrza miasta Sanoka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianKurasz">Przedstawia historię miasta, wyraża wielką radość z pobytu posłów w Sanoku. Zaprasza po obradach do zwiedzania miasta oraz życzy udanych obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Dziękuje za zaproszenie do Sanoka i oddaje głos przedstawicielowi MSWiA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewFilipkowski">Przedstawia informację na temat sytuacji oświatowej, kulturalnej mniejszości ukraińskiej i łemkowskiej. Informuje o dostępie mniejszości do mediów publicznych, a także o życiu religijnym, kwestiach językowych i udziale w życiu publicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekAst">Otwiera dyskusję po przedstawieniu informacji przez MSWiA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrTyma">Podnosi problemy związane ze szkolnictwem mniejszości ukraińskiej i łemkowskiej. Mówi o braku podręczników, pomocy szkolnych i materiałów dydaktycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StefanHładyk">Porusza sprawę edukacji mniejszościowej – zbyt małą ilość tematyki dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych w podręcznikach szkolnych. Za istotną uważa kwestię dostosowania dni wolnych od obowiązku nauki (ferii) do kalendarza juliańskiego. Zwraca także uwagę na fatalny stan małej architektury sakralnej na terenie Łemkowszczyzny i Bojkowszczyzny, a także na problem braku dwujęzycznych tablic informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StefanHładyk">Wspomina również o trudnościach z uzyskaniem formalnego prawa stowarzyszeń łemkowskich do budynku Ruskiej Bursy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RomanDubec">Przedstawia problemy mienia Kościoła Prawosławnego i trudności z utrzymaniem świątyń, które Kościół użytkuje, a do których nie ma prawa własności. Brak możliwości wpisania tych obiektów do rejestru zabytków uniemożliwia występowanie o jakiekolwiek fundusze na ich ratowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EugeniuszCzykwin">Stwierdza, że konstytucyjna równość religii jest naruszona. Proponuje uzyskanie informacji nt. stanu rozmów rządu w sprawie porozumienia między kościołami. Porusza także kwestie zwrotu mienia i odszkodowań dla Łemków i Ukraińców wypędzonych podczas akcji „Wisła”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HelenaDućFajfer">Zwraca uwagę na fakt, że szkolnictwo łemkowskie i nauczanie w języku łemkowskim napotyka na bardzo duże problemy. Wymaga dużej kadry, dużego zaplecza naukowego i dydaktycznego, które nie zostało stworzone. Stwierdza, że istnieje paląca potrzeba stworzenia poprawnego, jednego ośrodka kultury łemkowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszKondrów">Porusza sprawę roszczeń i rekompensat. Mówi o braku rekompensaty za nieruchomości przejęte przez Kościół rzymskokatolicki. Jako przykład podaje cerkiew w Jaworniku Ruskim, którą chce się zaopiekować Fundacja. Pomimo, że kościół rzymskokatolicki ma nowy obiekt, cerkwi nie oddano Fundacji pod opiekę. Informuje, że także prośba o przekazanie lub wydzierżawienie nieruchomości położonej nieopodal cerkwi św. Dymitra w Jaworniku, miejscu urodzenia Michaiła Werbyckiego, autora muzyki do hymnu ukraińskiego, nie doczekała się odpowiedzi od wójta gminy Biebrza. W imieniu Fundacji prosi o pomoc w tych trudnych do rozwiązania kwestiach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrTyma">Zwraca uwagę na to, że w sprawozdaniach i ogólnych informacjach na temat poziomu tolerancji wobec mniejszości narodowych sytuacja wygląda dosyć normalnie, natomiast problem pojawia się wtedy, gdy społeczności mniejszościowe próbują realizować przepisy ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych – tak jak w przypadku nazw miejscowości – bądź próbują, według ogólnie przyjętych norm, postulować o zwrot mienia, czy też o uregulowanie pewnych kwestii, które przez lata z różnych przyczyn nie były uregulowane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PiotrTyma">Przypomina, że Przemyśl w latach 90-tych był pokryty napisami antyukraińskimi, a także miały miejsce przypadki agresji przeciwko szkole z wykładowym językiem ukraińskim. Twierdzi, że mamy taką sytuację, iż z jednej strony jest optymistyczny obraz społeczeństwa przygotowanego na wielokulturowość, na akceptowanie inności, ale jest tak tylko wtedy, gdy te mniejszości są na scenie, gdy śpiewają i tańczą. Natomiast społeczeństwo nie jest przygotowane do sytuacji, kiedy trzeba zaakceptować fakt, że mniejszości mają również potrzeby i je zgłaszają. Dotyczy to zwłaszcza reprywatyzacji, ponieważ jakiekolwiek próby wspominania o tym, że mogłoby dojść do zwrotu mienia osób wysiedlonych w ramach akcji „Wisła”, bardzo często powodują reakcje lękowe lub wręcz podszyte agresją, zwłaszcza w środowiskach lokalnych, z których te osoby były wysiedlane.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PiotrTyma">Z niepokojem przyjmuje informacje, że ogranicza się w mediach publicznych liczbę audycji poświęconych problematyce mniejszości. Stwierdza, że tego typu zagrożenia są stale obecne i pyta, jak temu przeciwdziałać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StefanHładyk">Porusza sprawę zwrotu mienia i odszkodowań dla Łemków i Ukraińców wypędzonych podczas akcji „Wisła”. Wspomina również o braku zainteresowania ze strony samorządowej renowacją starych cmentarzy oraz miejsc pamięci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MariaBiałas">Stwierdza brak opieki metodycznej i brak środków dydaktycznych, nikłe możliwości awansu dla nauczycieli, problemy finansowe szkół. Zgłasza kwestie nauczania w grupach zróżnicowanych etnicznie; a także to, że nauczanie w jednej klasie odbywa się na kilku poziomach. Uważa, że lekcje religii w szkołach dla mniejszości powinny mieć odpowiednio dostosowany program nauczania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MariaBiałas">Dyrektorka Zespołu Szkół w Rzepedzi Danuta Horodecka,</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MariaBiałas">Porusza problem braku podręczników, wspomina o ciężkiej sytuacji finansowej szkół.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MariaBiałas">Podkarpacki kurator oświaty Jacek Wojtas,</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MariaBiałas">Stwierdza brak konfliktów narodowościowych oraz zgłasza postulat powołania pełnomocnika do spraw nauczania mniejszościowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekAst">Dziękuję za zgłaszanie problemów i udziela głosu przedstawicielowi MSWiA z prośbą o ustosunkowanie się do zgłoszonych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewFilipkowski">Informuje, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają intensywne rozmowy w sprawie dostosowania ferii do kalendarza juliańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrażynaPłoszajska">Zachęca do działań na rzecz doradztwa metodycznego, uważa, że nie powinno być problemów z nauką różnych religii – w szkołach wielokulturowych często takie lekcje organizują rodzice.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarianCzuba">Zwraca uwagę na fakt, że stan zabytków sakralnych, zależy przed wszystkim od stanu posiadania. Te obiekty, które są w rękach Kościoła Prawosławnego i Kościoła greckokatolickiego znajdują się w dobrym stanie. Współpraca pomiędzy Urzędem Konserwatorskim a duchowieństwem jest znakomita.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarianCzuba">Część elementów wyposażenia zachowała się w muzeach. Mimo wszystkich relatywnych kwestii związanych z przejęciem obiektów przez duchowieństwo rzymskokatolickie, tylko dzięki temu te obiekty jeszcze istnieją. Straciły one część świetności, ale są nadal użytkowane i możemy je oglądać. Problemy są przede wszystkim związane z możliwością utrzymania tych obiektów w należytym stanie. Najgorsza jest sytuacja tych obiektów, które nie zostały zaadoptowane na cele duchowne, tylko zostały przejęte przez gminy i były adaptowane np. na magazyny. Takich obiektów było mnóstwo. Przypomina, że wiele tych obiektów zostało porzuconych i dziś już nie istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MałgorzataChomycz">Oznajmiła, że planowane jest powołanie pełnomocnika wojewody do spraw nauczania mniejszościowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekAst">Dziękuje wszystkim za udział w obradach i informuje, że na tym porządek dzienny został wyczerpany, a protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekAst">Zamyka posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>