text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBorowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Łączności z Polakami za Granicą. Witam panią minister i współpracowników.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBorowski">Od razu na wstępie w imieniu obu prezydiów chciałem przeprosić szanownych państwa posłów, że odrywamy was od przesłuchania posła Chlebowskiego. Poważny błąd, ale jednak nie byliśmy w stanie skoordynować tych spraw. Mam nadzieję, że nie zajmiemy dużo czasu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekBorowski">Proszę państwa, przypomnę, że na poprzednim wspólnym posiedzeniu Komisje rozpatrywały projekt programu opracowany przez Ministra Edukacji Narodowej: „Program rozwoju oświaty polskiej za granicą i oświaty polonijnej na lata 2009–2011”. Wtedy zgłoszono szereg uwag i propozycji, generalnie oceniając ten program pozytywnie, upoważniając prezydia do opracowania opinii w tej kwestii. Taka opinia została opracowana. Chciałem podziękować pani przewodniczącej Fabisiak i panu przewodniczącemu Sławeckiemu, którzy przygotowali tę opinię. Została państwu doręczona. W dniu dzisiejszym jest propozycja obu prezydiów, aby przyjąć tę opinię. Z tego, co wiem, jest przygotowanych kilka uwag. Nie wiem, czy omówi je pani przewodnicząca, czy ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#UrszulaAugustyn">One są natury stylistycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBorowski">Większość uwag jest natury stylistycznej, więc nie będę ich tutaj omawiał szczegółowo. Jest kilka, 4 czy 5 uwag natury stylistycznej i jedna może mniej natury stylistycznej a bardziej natury regulaminowej. Dotyczy pkt VI. W projekcie opinii zapisaliśmy: „Komisje oczekują pilnego opracowania i przekazania tych wiadomości, szczegółowego harmonogramu wdrażania wszystkich zamierzeń i koncepcji zawartych w ostatecznie przyjętym »Programie rozwoju oświaty polskiej«”. Ten postulat był podnoszony na spotkaniu. Jest on bardzo istotny, bo chcielibyśmy wiedzieć: jak, w jakim czasie, co będzie realizowane i ewentualnie jeszcze się do tego odnieść. Propozycja zmiany odwołuje się do regulaminu – do art. 160 ust. 2, który mówi o 30-dniowym terminie odpowiedzi na opinie, dezyderaty. W związku z tym proponuje się, żeby pkt VI brzmiał: „Komisje zgodnie z art. 160 ust. 2 zwracają się o przedstawienie stanowiska w sprawach podniesionych w opinii, informacji o realizacji wniosków wynikających z opinii oraz oczekują opracowania i przekazania do ich wiadomości, szczegółowego harmonogramu wdrażania wszystkich zamierzeń i koncepcji zawartych w ostatecznie przyjętym programie”. Tyle, jeśli chodzi o zgłoszone wcześniej uwagi i poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekBorowski">Jeśli są jeszcze jakieś inne propozycje, to otwieram dyskusję. Proszę bardzo. Jeśli nie, to przejdziemy do przyjęcia. Są, tak? Pan poseł Lipiński – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdamLipiński">Przepraszam, że teraz, ale informację otrzymałem kilka dni temu. Ponieważ na sali mamy panią minister i przedstawicieli MEN, to chciałbym zadać pytanie w jednej kwestii szczegółowej, ale dość istotnej, gdyż ona powinna mieć swoje uzewnętrznienie w naszej Komisji. Otóż od 1 stycznia 2010 r. dwie instytucje edukacyjne podległe MEN: CODN i Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej zostały połączone w Ośrodek Rozwoju Edukacji. Tymczasem CODN zajmował się szkoleniem i wysyłaniem nauczycieli polskich na Wschód. W poprzednim roku ta liczba nauczycieli zmniejszyła się ze 130 do 95. Połączenie tych dwóch instytucji oznacza de facto likwidację CODN, ponieważ w Ośrodku Rozwoju Edukacji nie ma osób, które się zajmują szkoleniem i wysyłaniem nauczycieli. Ma się tym zająć Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, ale do tej pory ten Zespół nie ma pracowników, by się tym zająć.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AdamLipiński">Moje pytanie dotyczy tego, jak Ministerstwo widzi ten problem, zważywszy na to, że ostatnio wiceminister edukacji – pan Stanowski, powiedział, że MEN będzie się wycofywało z wysyłania nauczycieli polskich na Wschód. Była to wypowiedź publiczna podczas spotkania w styczniu, w klubie „Gazety Polskiej” w „Hybrydach”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBorowski">Dobrze. Dziękuję. Pani minister odpowie, tak? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaHall">Rzeczywiście taka jest prawda. Te dwie centralne jednostki zostały połączone. To są placówki ogólnopolskie doskonalenia nauczycieli – obydwie o dość zbliżonych zadaniach. Postanowiliśmy te zadania jeszcze lepiej zintegrować i połączyć te placówki. Zresztą wszyscy pracownicy tam dalej pracują – z jednym wyjątkiem. 6 etatów byłego CODN oraz zadania związane właśnie z wysyłaniem nauczycieli za granicę zostały przekazane do Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą. Zostało to przekazane łącznie z odpowiednimi środkami budżetowymi i łącznie z pracownikami. W pierwszych dniach roku trwały jeszcze przygotowania – pierwszy dzień roboczy to był 4 stycznia, a nie pierwszy. Osobiście byłam na spotkaniu – już nie pamiętam czy 6 czy 7 stycznia – w każdym razie w pierwszych dniach pracy Ośrodka Rozwoju Edukacji – tej połączonej placówki, gdzie dość dokładnie przekazałam informacje wszystkim pracownikom o nowych zadaniach, o nowej strukturze organizacyjnej i konkretnych działaniach, które mają być tam wykonane do tego połączenia. Jednocześnie została tam również przekazana taka dokładna pisemna informacja o przekazaniu tych zadań, etatów. Osobiście nie skontrolowałam, czy już na pewno ci wszyscy pracownicy zaczęli pracę w nowym miejscu. Tam jest pewien problem. Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w tej chwili jeszcze dodatkowo zmienia siedzibę. Być może także panują pewne zawirowania przeprowadzkowe. Nie każdy do końca wie, gdzie stoi jego biurko, bo jest w trakcie przeprowadzki. Zdaje się, że w najbliższych dniach ta przeprowadzka ma się zakończyć. Na pewno w pierwszych dniach stycznia wszystko zostało przekazane – etaty, środki, osoby. Zadanie nie znika, ma być kontynuowane. Wynika ono jakby z idei pewnego porządkowania zadań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KatarzynaHall">Tym, co należy do zadań podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i pracowników pedagogicznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych w Polsce, ma się zajmować Ośrodek Rozwoju Edukacji, a to, co ma dotyczyć nauczycieli polskich, ale pracujących za granicą, ma być w zadaniach Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą. Ma następować tam lepsza koordynacja i chcemy również ujednolicić zasady wynagradzania tych nauczycieli, uporządkować pewne rzeczy. Dyrektor tego Zespołu Szkół, pani Magdalena Bogusławska, ma bardzo cenne takie inicjatywy i mam nadzieję, że we współpracy z nią stosunkowo szybko (zakładam, że do września 2010 r.) powstaną już konkretne rozwiązania legislacyjne: rozporządzenia, zarządzenia. Wejdą w życie i lepiej nam uporządkują tę sferę. Być może zlikwidują pewne bariery, czy obawy, że to wszystko, co właśnie państwo postulują w swoich postulatach, a co jest związane z poprawieniem sytuacji nauczycieli polskich pracujących za granicą, będzie koordynowane w jednym ręku i lepiej ujednolicone. W każdym razie taka jest nasza intencja. Etaty absolutnie nie znikają, zadania nie znikają, mają być kontynuowane, można powiedzieć, że w sposób lepiej skoordynowany. Takie jest założenie tej zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Jeszcze pani przewodnicząca Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący. Właściwie wyzwolił pan pewną wypowiedź, której nie byłoby, gdyby nie pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JoannaFabisiak">Chciałabym serdecznie podziękować pani minister. Od 4 lat zgłaszałam się z prośbą, by rozdzielić zajęcia przygotowujące nauczycieli polskich z tego samego przedmiotu, z nauczania języka polskiego, także oczywiście kontekstowo: kultury i historii. To są dwie różne metodyki. W tym momencie chcę złożyć ogromne podziękowania. Wreszcie nauczyciele będą mogli być dobrze przygotowani. Jeśli są nawet jakieś zawirowania to wynikają one z pewnych organizacyjnych zmian, natomiast to jest coś, czego nauczyciele najbardziej oczekiwali, potrzebowali. To był postulat występujący w każdym z wniosków ze środowisk polonijnych, a że już jest realizowany, to tylko moja ogromna satysfakcja, bo jak człowiek coś osiągnie po iluś latach w imię dobra tak wielkiej grupy młodzieży polonijnej, to naturalnie jest ogromna radość. Tym samym jeden z tych postulatów właściwie możemy już wykreślić jako zrealizowany, Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekBorowski">Pan przewodniczący Lipiński chciałby wyrazić podziękowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AdamLipiński">Na szczęście nie zrezygnowaliśmy z wysyłania nauczycieli. Mam nadzieję, że ta deklaracja pani minister będzie zrealizowana, ale prosiłbym o komentarz do wypowiedzi wiceministra edukacji, pana Stanowskiego, który stwierdził, że MEN będzie się wycofywać z wysyłania polskich nauczycieli na Wschód – więcej, będzie wycofywał tych, którzy są. To była wypowiedź publiczna podczas spotkania 15 stycznia br. w klubie „Gazety Polskiej” w „Hybrydach” w Warszawie, poświęconego sytuacji Polaków w Niemczech. Dotyczyła Wschodu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Jasne. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaHall">Powiem szczerze, nie słyszałam tej wypowiedzi. Nie wiem, jaki był jej kontekst. Trudno mi się odnosić do czegoś, czego po prostu nie znam. Założenie na pewno jest takie, by wspierać naszych rodaków za granicą. Jednak są różne bardzo szczególne sytuacje związane z różnymi potrzebami w różnych miejscach, z możliwościami itd.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KatarzynaHall">Myślę, że takie ogólne hasła niczego nam tu nie wyświetlają. Warto zawsze mówić o konkretach, o konkretnym miejscu, o konkretnych potrzebach itd. Myślę, że każda sytuacja wymaga jakiegoś konkretnego, bezpośredniego wyjaśnienia. Zupełnie nie wiem, czego ta wypowiedź tak naprawdę dotyczyła, bo pan mówi o czymś zupełnie ogólnym. Naprawdę, po prostu nie ma takiej ogólnej deklaracji Ministerstwa jako takiego. Dla mnie jest to coś, co nie jest żadnym faktem, że my się z czegoś ogólnie wycofujemy. Z niczego się nie wycofujemy. Realizujemy te zadania, które mamy. Być może są jakieś szczególne, konkretne sytuacje, że gdzieś zmniejszyły się potrzeby, zwiększyły się, ale to trzeba mówić o konkretach. Nie chciałabym tu składać żadnych deklaracji, bo zupełnie nie wiem, czego wypowiedź dotyczyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi? Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaWitek">Chciałabym doprecyzować pytanie zadane przez pana przewodniczącego Lipińskiego. Pani jest szefem resortu, więc jako szef resortu proszę powiedzieć: czy wycofujemy się z wysyłania nauczycieli polskich na Wschód czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekBorowski">Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KatarzynaHall">Nie wycofujemy się, realizujemy to zadanie stosownie do zgłaszanych potrzeb i możliwości. Występują rozmaite uwarunkowania lokalne, związane z daną miejscowością i konkretną prośbą. Bywają jakieś progi i bariery. Z jakichś powodów gdzieś jest bardziej potrzebny a gdzieś mniej. Generalnie zadanie jest realizowane. Istotna liczba tych nauczycieli jest za granicami. Nic mi nie wiadomo o jakimś globalnym zamiarze wycofania się z czegokolwiek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję bardzo. Tę sprawę sobie wyjaśniliśmy. Czy są jeszcze jakieś inne uwagi, propozycje do tekstu? Jeśli nie ma, to wobec tego przejdziemy do formalnego głosowania nad opinią.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekBorowski">Kto jest za przyjęciem opinii? (19)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekBorowski">Kto jest przeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekBorowski">Kto się wstrzymał? (8) Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MarekBorowski">Chyba 19 – za, 8 – wstrzymujących się. Opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MarekBorowski">Pani minister, zrezygnowaliśmy z określenia, że prosimy o pilne opracowanie. Ponieważ jest artykuł mówiący o 30 dniach itd., to rzeczywiście oczekujemy tego opracowania, tego harmonogramu i chcielibyśmy okresowo dokonywać analizy jego realizacji. Jeśli chodzi o sam program, to mogę tylko jeszcze raz przypomnieć, że był on szeroko konsultowany, nieźle przyjęty przez środowiska polonijne i jest nadzieja, że będzie miał pozytywne efekty. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#MarekBorowski">Dziękuję obu prezydiom, dziękuję panu przewodniczącemu Smirnowowi.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#MarekBorowski">Komisji Łączności z Polakami za Granicą przypominam, że o godzinie 11.00 w naszej sali 25, mamy też krótkie, ale myślę, że istotne spotkanie. Bardzo proszę o obecność. Zamykam Posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>