text_structure.xml
33.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W imieniu pani przewodniczącej Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej i swoim własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Infrastruktury. Witam wszystkie panie i panów posłów oraz szanownych gości. Witam panią minister Magdalenę Gaj oraz pana przewodniczącego Jana Dworaka. Witam również przedstawicieli operatorów i nadawców programów telewizyjnych. Wszystkich gości witam bardzo serdecznie, na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Porządek dzienny otrzymali państwo w zawiadomieniu. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag; dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej – druk nr 4016. Poproszę panią minister Magdalenę Gaj o uzasadnienie projektu; proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaGaj">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca. Szanowny panie przewodniczący. Szanowne panie i panowie posłowie. W przypadku wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej, dochodzenie do projektu ustawy było…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przepraszam. Pani minister, prosiłbym o przybliżenie mikrofonu, abyśmy wszyscy słyszeli pani wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MagdalenaGaj">Opracowanie projektu ustawy o naziemnej telewizji cyfrowej oraz sformułowanie celów, które przyświecały w jej tworzeniu, rozpoczęto już w roku 2005 i 2006. Wtedy został powołany Międzyresortowy Zespół do spraw Wdrażania Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Od tamtej pory był tworzony dokument dotyczący strategii rządu w sprawie przejścia z analogowego nadawania programów telewizyjnych na cyfrowe, powstały także założenia do ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MagdalenaGaj">Konieczność przygotowania takiego dokumentu rządowego i samej ustawy wynika z faktu, iż podczas obrad Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej, która odbyła się w Genewie w roku 2006, ustalono, że sygnał analogowy przestanie być chroniony w roku 2015. W związku z tym ustaleniem, wszystkie państwa na świecie rozpoczęły prace związane z przygotowaniem się do przejścia z nadawania analogowego programów telewizyjnych na cyfrowe.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MagdalenaGaj">Wynikiem tych prac, które jakby historycznie zarysowałam, prowadzonych przez kolejne zmieniające się rządy i zmieniających się ministrów, jest projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, którą dzisiaj procedujemy. Ustawa ta reguluje tylko i wyłącznie w swojej pierwszej części proces przejścia z nadawania analogowego na cyfrowy. Ustawa określa zadania, obowiązki i uprawnienia obecnych nadawców analogowych, natomiast nie reguluje kwestii, co będzie działo się w zakresie nadawania cyfrowego na pozostałych multipleksach. Chodzi o te multipleksy, które będą dopiero tworzone po wyłączeniu nadawania analogowego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MagdalenaGaj">Oczywiście, część przepisów związana z prawem telekomunikacyjnym, które zmieniamy tą ustawą oraz z ustawą o radiofonii i telewizji, będzie nadal obowiązywała podmioty funkcjonujące na rynku telekomunikacyjnym. Pierwsza część ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej jest w pewnym sensie lex specialis w stosunku do prawa telekomunikacyjnego i do ustawy o radiofonii i telewizji. Udało się natomiast określić, jak ma wyglądać rynek telewizji naziemnej. Stosowny dokument pn. „Plan wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce” przyjęła Rada Ministrów 4 czerwca 2010 roku. Plan ten wskazuje, że jeszcze dwa multipleksy będą przeznaczone na naziemną telewizję cyfrową; jeden multipleks na szerokopasmowy dostęp do Internetu. Dalsze prace w tym kierunku będą prowadzone w zależności od tego, jak będą zmieniały się wytyczne Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego czy Komisji Europejskiej, w odniesieniu do poszczególnych pasm częstotliwości. Jeśli chodzi o zakreślanie tematyki granic ustawy, to tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos w trakcie pierwszego czytania projektu rządowego ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej? Proszę bardzo; pani przewodnicząca Elżbieta Kruk.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaKruk">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister. Przyznam szczerze, że nawet nie wiem od czego zacząć swoją wypowiedź. Chyba zacznę od tego, iż wydaje mi się, że otrzymaliśmy żenujący projekt ustawy. Nie jest to żadna ustawa cyfryzacyjna. Pani minister powiedziała, że jest to pierwsza część, więc w ogóle pytam o cel tego aktu prawnego. Reguluje on w zasadzie sytuację zastaną, reguluje tylko kwestię dwóch multipleksów. Jak wiemy, regulatorzy już sami sobie poradzili w tym procesie bez ustawodawcy. Ustawa nie pokazuje celu, do którego zmierzamy w procesie cyfryzacji telewizji, ile w rezultacie będzie tak naprawdę tych multipleksów, jak będzie wyglądał rynek. Nie pokazuje także, jakie będą obowiązki operatorów i czy to będą takie same obowiązki jak operatorów pierwszego i drugiego multipleksu. Na te pytania odpowiedzi nie znamy. Ustawa w art. 1 określa cele. Jeśli się ją przeanalizuje, to nie przez przypadek nie ma w niej określonego celu najistotniejszego czyli widza-obywatela.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaKruk">Pani minister. Jaki naprawdę jest cel procesu cyfryzacji? Czy taki, żeby urzędnicy byli zadowoleni, czy też żeby funkcjonował rynek, żeby nadawcy znali swoje prawa i obowiązki? Ale, aby przede wszystkim Polacy nie utracili dostępu do bezpłatnej telewizji w wydaniu cyfrowym? Niedopuszczalnym jest, pani minister, aby określać datę wyłączającą analogowy sposób nadawania programów telewizyjnych, bez zapewnienia pewnych podstawowych gwarancji, że wszyscy Polacy będą mieli dostępną telewizję cyfrową. Nie mówię o zasięgu, jak pani dobrze wie. Mówię o tym, czy każdy Polak będzie w stanie odbierać naziemną telewizję cyfrową.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaKruk">Nie ma żadnej gwarancji, nie ma żadnego obowiązku prowadzenia badania rynku. Nie ma także żadnej możliwości wydłużenia tego terminu w ustawie. Komu ta ustawa ma służyć? A co się stanie, jeśli kilkadziesiąt procent obywateli nie zainteresuje się cyfryzacją i nie zakupi dekodera i nie będzie mogło odbierać programów telewizji cyfrowej? Czy pani minister bierze na siebie taką odpowiedzialność, że pozbawi jakiś procent Polaków możliwości odbioru darmowej telewizji naziemnej?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaKruk">Gdzie jest w ustawie mowa o pomocy społecznej? Pani minister, bardzo proszę nam powiedzieć, jak wyglądała pomoc społeczna w innych państwach europejskich związana z wprowadzaniem procesu cyfryzacji, traktowana przez wszystkie państwa bardzo poważnie. Wszystkie państwa europejskie, poza Polską, wzięły na siebie obowiązek przeprowadzenia tego procesu i akcję informacyjną. Oczywiście, nie podważam przepisów zobowiązujących nadawców programów telewizyjnych do przeprowadzenia akcji informacyjnej, ale nie można się zgodzić z tym, że państwo w ogóle abdykuje ze swoich obowiązków.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ElżbietaKruk">Jakie koszty poniosą nadawcy ze względu na akcję informacyjną? Czy jesteśmy dzisiaj w stanie ocenić, w jaki sposób ta akcja będzie przeprowadzona? Czy to daje nam gwarancje właściwego poinformowania społeczeństwa? Różnie wyglądały formy pomocy podczas przeprowadzania procesu cyfryzacji w różnych państwach europejskich. Ale jak wiadomo z badań, akcja informacyjna kosztowała w państwach europejskich średnio 4 euro na obywatela czy gospodarstwo domowe. Zaraz zresztą to sobie sprawdzę. W każdym bądź razie, w przeliczeniu na złotówki, w Polsce trzeba by na akcję informacyjną procesu cyfryzacji wydać ponad 50 mln euro. A państwo przewidujecie na proces cyfryzacji tylko 8 mln zł. Na co ma pójść te osiem milionów złotych?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#ElżbietaKruk">W niektórych krajach europejskich tak bogatych, jak na przykład Wielka Brytania, na pomoc dla osób najuboższych przeznaczono nie tylko środki finansowe. Przeprowadzona została także cała akcja organizacyjna, gdzie specjalnie przeszkolone osoby chodziły do mieszkań, aby tym obywatelom, którzy nie są w stanie sami zainstalować sobie telewizji cyfrowej, dostarczyć odpowiedni sprzęt, zainstalować go i poinstruować, jak mają odbierać programy telewizji cyfrowej. Tak było w Finlandii. Czy my sobie wyobrażamy, że w Polsce będzie inaczej? Jeszcze raz pytam, jaki jest cel tego projektu ustawy i jak naprawdę Ministerstwo Infrastruktury wyobraża sobie, że damy radę zrealizować proces cyfryzacji na czas? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#ElżbietaKruk">Jeszcze może panie przewodniczący, od razu powiem jedno. Nie wiem jakie są plany, czy nad projektem rządowym będzie pracowała dalej podkomisja czy też nie. W projekcie rządowym nie wystarczą kosmetyczne zmiany. Jeśli w obecnym kształcie projekt zostanie pozostawiony, to oczywiście Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość nie będzie mógł go poprzeć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Rozumiem, że nie został zgłoszony żaden wniosek formalny. Jeżeli chodzi o naszą opinię o rządowym projekcie ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, mówię w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, to oczywiście jesteśmy za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej. I stawiam taki formalny wniosek. Myślę, że w trakcie dyskusji padnie uzasadnienie dla tego wniosku. Proszę bardzo. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos jeszcze w trakcie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">W takim razie poproszę panią minister o odpowiedź na pytania zadane przez panią przewodniczącą Elżbietę Kruk. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaGaj">Szanowna pani przewodnicząca. Szanowny panie przewodniczący. Oczywiście, tak jak powiedziałam, celem przygotowania rządowego projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej jest zaprzestanie nadawania analogowego w Polsce i przejście na technologię cyfrową. Ta ustawa nie określa i nie kreuje rynku i pozostałej części rynku medialnego. Ponieważ mamy ustawy źródłowe, takie jak prawo telekomunikacyjne i ustawę o radiofonii i telewizji, które zakładają obowiązki, przyznają prawa i regulują rynek telekomunikacyjny i medialny. Widzimy potrzebę, aby w ustawie o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej szczególnie regulować rynek, który w chwili obecnej będzie jedynie technicznie nadawał w innej technologii, nie analogowej lecz cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MagdalenaGaj">Jak pani przewodnicząca słusznie zauważyła, ta ustawa reguluje tylko sytuację na pierwszym i drugim multipleksie. Natomiast ustawa ta nie dotyka kwestii dalszych. Kierunkowo jak ma wyglądać rynek dalej, reguluje plan wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej. Natomiast szczegółowe rozwiązania są pozostawione do ustawy o radiofonii i telewizji i prawa telekomunikacyjnego, ale także dla wyspecjalizowanych organów, które regulują te rynki. Chodzi o Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MagdalenaGaj">Odpowiadając na pytanie pani przewodniczącej; oczywiście, obywatel jest ważny. Dzięki zmianie technologii analogowej na cyfrową obywatel uzyska lepszą jakość odbioru programów telewizyjnych, w tym również programów nadawanych bezpłatnie. Ponadto obywatel uzyska większą gamę wyboru usług, które mogą być dostarczone poprzez naziemną telewizję cyfrową. I o tym obywatelu w tej ustawie się nie zapomina. W ustawie znajdują się przepisy związane z obowiązkiem zapewnienia dalszego, bezpłatnego dostępu do naziemnej telewizji cyfrowej przez operatorów multipleksu pierwszego i drugiego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MagdalenaGaj">Kampania informacyjna związana z wdrożeniem naziemnej telewizji cyfrowej nie obciąża tylko i wyłącznie nadawców programów telewizyjnych, bo nadawcy mają obowiązek emitować spoty o cyfryzacji. Natomiast wydatkami związanymi z kampanią informacyjną jest obciążony minister właściwy do spraw łączności, a więc Minister Infrastruktury. I to ten minister ma przygotować i przeprowadzić całą kampanię informacyjną.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MagdalenaGaj">Wspominałam wcześniej o już podjętych działaniach związanych z uruchomieniem strony internetowej, na której każdy zainteresowany może sprawdzić, kiedy na jego terenie nastąpi włączenie nadawania cyfrowego i co trzeba mieć, jakim sprzętem dysponować, aby móc ten przekaz cyfrowy odebrać. Dodatkowo uruchomiliśmy bezpłatny numer infolinii, z którym może uzyskać połączenie każdy obywatel i uzyskać szczegółowe, proste informacje co zrobić, aby móc odbierać naziemną telewizję cyfrową. Dzięki porozumieniu z nadawcami, być może uda się jak najszybciej rozpocząć kampanię informacyjną.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MagdalenaGaj">Obecnie przygotowanych mamy 10 spotów informacyjnych. Znajdą się w nich informacje o terminie wyłączenia naziemnej telewizji analogowej i włączenia naziemnej telewizji cyfrowej, a także o tym co trzeba mieć, jakim dysponować sprzętem, aby móc odbierać programy nadawane w tej technologii. Kampania ta jest wzorowana właśnie na podobnej kampanii przeprowadzonej swego czasu w Wielkiej Brytanii.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MagdalenaGaj">Natomiast nie mogę zgodzić się z twierdzeniem, że tylko Polska, jako jedyne państwo europejskie, nie przygotowała wsparcia finansowego dla zakupu dekoderów dla obywateli. Takimi państwami są także Szwecja, Dania, Belgia i Hiszpania. Natomiast mogę na ręce przewodniczących obu Komisji sejmowych przesłać szczegółową tabelę, obrazującą jak ta pomoc wyglądała w poszczególnych krajach.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MagdalenaGaj">Dodatkowo minister właściwy do spraw łączności będzie na bieżąco, dwa razy do roku monitorował stan przygotowania gospodarstw domowych do wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej. Będzie też w ramach kampanii informacyjnej sprawdzał, jak jest ona odbierana przez widzów i czy przynosi pożądane rezultaty. Jeśli będziemy widzieli, że trzeba coś zmienić w kampanii, to takie inicjatywy będą podejmowane. Bo przecież przez najbliższe trzy lata nie będziemy emitować tych samych dziesięciu spotów informacyjnych. Kampania informacyjna musi się zmieniać równolegle z postępującą cyfryzacją i potrzebami właściwego informowania obywateli oraz przebiegu tego procesu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze wypowiedzi lub pytania? Proszę; pani przewodnicząca Elżbieta Kruk.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaKruk">Pani minister, dalej nie wiem jakie są cele ustawy i po co ona jest. Nie bardzo wiem w jaki sposób pani się dowie, czy wszyscy obywatele zajrzeli na stronę internetową Ministerstwa Infrastruktury i nabyli odpowiedni sprzęt i dekoder i są w stanie odbierać programy nadawane w technologii cyfrowej. To po pierwsze. Po drugie – chciałabym uszczegółowić poprzednio zadane pytanie. Jak powiedziałam, ustawa w zasadzie reguluje stan zastały dotyczący pierwszego i drugiego multipleksu. Nie wiemy natomiast, jakie obowiązki będą mieli nie tylko operatorzy następnych multipleksów, ale już funkcjonującego; mówię o telewizji mobilnej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaKruk">Do naszej Komisji docierają cały czas pytania dotyczące kwestii częstotliwości zarezerwowanych dla INFO TVFM, spółki z o.o. Chyba dwa lata temu odbyła się debata na ten temat, czy telewizja mobilna jest w ogóle telewizją. Urząd Komunikacji Elektronicznej zapewniał wówczas, że będzie to w technologii TVBH i że posiada gwarancje, że nie jest to żaden multipleks telewizyjny. Dzisiaj wiemy, że decyzja w tej sprawie została zmieniona, spółce z Zamościa umożliwiono wykorzystywanie uzyskanych częstotliwości również w technologii TVBP. A jak się dowiadujemy, przedstawiciel tej spółki na konferencji branżowej świata telekomunikacji mediów przedstawił swoje zasoby jako czwarty multipleks telewizyjny. W takim razie pytam. Pani minister, dlaczego ten multipleks nie jest uregulowany w tej ustawie? Bo tutaj już nie rozumiem; to już nie jest przyszłość, to jest rzeczywiście to co już mamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaGaj">Nie wspomniałam jeszcze o jednym; chodzi o dotarcie z kampanią informacyjną do obywateli i badań związanych z tym, czy obywatele w należyty sposób są poinformowani o całym procesie cyfryzacji. Bo przecież też nie możemy ich ustawowo zmusić do zakupu nowych telewizorów. Jest uprawnieniem każdego obywatela, czy chce mieć telewizję w domu czy nie. Natomiast prowadzone będą badania skuteczności kampanii informacyjnej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MagdalenaGaj">Natomiast, jeśli chodzi o zmianę decyzji rezerwacyjnej Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczącej spółki INFO TVFM, to niestety, nie mogę na ten temat się wypowiedzieć. To są już indywidualne decyzje administracyjne podejmowane przez regulatora rynku telekomunikacyjnego, czyli przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Jeśli jednak taka jest wola Komisji, proponuję zapytać Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Mogę też pośredniczyć w tej sprawie i wystąpić do pani prezes o taką opinię. Natomiast nie mogę interpretować indywidualnej decyzji i odpowiadać za regulatora. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaKruk">To zapytam raz jeszcze, po co jest ta ustawa? Regulujecie częściowo to, co już jest, natomiast pozostawionych zostaje wiele decyzji fundamentalnych, które właśnie powinny być uregulowane w ustawie, do dyskrecjonalnej decyzji regulatora. Naprawdę nie wiem, po co jest ta ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pani minister? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MagdalenaGaj">Tą ustawą absolutnie nie regulujemy indywidualnych decyzji, które zostały już podjęte. Nawet w przepisach mowa jest o tym, że jeśli na przykład już wcześniej została zawarta jakaś umowa, to nie stosuje się przepisów tej ustawy. Natomiast nie możemy z powodów, o których mówiła pani przewodnicząca, regulować indywidualnej decyzji wydanej na rzecz spółki INFO TVFN.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaKruk">Panie przewodniczący, ale w tej ustawie na przykład wskazuje się z nazwy konkretne spółki, które są zobowiązane przez tę ustawę do różnych działań. I co to za różnica czy jest to dajmy na to Polsat, TVN, czy spółka INFO TVFN z Zamościa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zwracam się do przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Myślę, że byłoby dobrze, aby podczas pierwszego posiedzenia podkomisji nadzwyczajnej, którą mam nadzieję powołamy dzisiaj, została udzielona odpowiedź na szczegółowe pytanie, które zadała pani przewodnicząca Elżbieta Kruk.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ponieważ nie ma dalszych zgłoszeń do dyskusji, zamykam debatę w ramach pierwszego czytania. Chciałbym powiedzieć, że w trakcie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Proponuję, aby skład tej podkomisji był siedmioosobowy. Jeżeli nie ma innych propozycji… Jest propozycja powiększenia składu podkomisji o posła reprezentującego Klub Polska jest Najważniejsza. W takim razie będziemy mieli ośmioosobowy skład podkomisji nadzwyczajnej do dalszych prac nad projektem rządowym.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ze strony państwa posłów jest sprzeciw przeciw powołaniu podkomisji nadzwyczajnej liczącej osiem osób? Nie ma sprzeciwu; rozumiem, że jest akceptacja tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska proponujemy do składu podkomisji panią poseł Monikę Wielichowską, pana posła Czesława Mroczka oraz panią poseł Iwonę Śledzińską-Katarasińską. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej zgłoszony został pan poseł Wiesław Szczepański, z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość panie poseł Elżbieta Kruk i Anna Paluch. Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego reprezentować będzie pan poseł Janusz Piechociński, a klub Polska jest Najważniejsza pan poseł Kazimierz Hajda.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Nie ma również sprzeciwu ze strony pań i panów posłów, wobec zaproponowanych kandydatur do składu podkomisji nadzwyczajnej. Rozumiem, że Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną. Na tym w dniu dzisiejszym zakończyliśmy procedowanie nad rządowym projektem ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę o kilka minut przerwy w obradach, w trakcie której nowo wybrana podkomisja nadzwyczajna dokona wyboru przewodniczącego. Poproszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego. Po przerwie wznowimy obrady i rozpatrzymy punkt II porządku dziennego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wznawiamy obrady po krótkiej przerwie. Informuję państwa, że przewodniczącą podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej została pani poseł Monika Wielichowska.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do punkt II, do dyskusji z udziałem zainteresowanych środowisk na temat rządowego projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Chciałbym państwu podziękować za tak liczny udział w dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Myślę, że z zainteresowaniem wysłuchamy państwa uwagi.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo o zgłoszenia. Słyszeliśmy już dzisiaj wypowiedź pani minister oraz pewne uwagi pani przewodniczącej. Kto z naszych gości chciałby zabrać głos i wypowiedzieć się na temat rządowego projektu, który dzisiaj omawiamy? Proszę bardzo. Proszę się przedstawić, aby można było wypowiedź zaprotokołować.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AdamAmbroziak">Chciałbym krótko nawiązać do listu, który prezydent Pracodawców RP pan Andrzej Malinowski pozwolił sobie wysłać do pana przewodniczącego Komisji Infrastruktury. W liście znalazła się propozycja zastanowienia się nad uzupełnieniem projektu rządowego ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Propozycja ma bezpośredni związek z tym, o czym powiedziała podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji pani przewodnicząca Elżbieta Kruk. Uważamy, że pewne decyzje, a przede wszystkim uznaniowość decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej powoduje, że funkcjonowanie ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej może być zagrożone.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AdamAmbroziak">W związku z tym nasz postulat brzmi, żeby do projektu ustawy wprowadzić przepisy, które wyraźnie uniemożliwią wykorzystanie częstotliwości przeznaczonych do świadczenia usług telewizji mobilnej do świadczenia usług naziemnej telewizji cyfrowej. Przypadek spółki, o której wspomniała pani przewodnicząca Elżbieta Kruk pokazuje, że istnieje takie zagrożenie. W związku z tym, skoro projektowana jest ustawa, która ma regulować mechanizmy wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej, to jest miejsce do wprowadzenia zabezpieczeń, które by de facto uniemożliwiały wydawanie uznaniowych decyzji, które obecnie wydawane są przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo; pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Proszę państwa. Podkomisja zacznie niebawem prace nad rządowym projektem ustawy i rozpatrzy wszystkie zgłaszane uwagi. Mam uwagę czysto techniczną. Oczywiście, przesłaliście nam państwo wniosek, o którym mówił mój przedmówca. Jeżeli są ze strony państwa jeszcze inne uwagi, bardzo byśmy o nie prosili, chętnie je dzisiaj usłyszymy, niezależnie od konsultacji, które jak rozumiem, były przeprowadzone w trakcie prac nad rządowym projektem ustawy. Tamten etap prac nad projektem się już zamknął, teraz nad tym dokumentem pracuje Sejm. Bardzo byśmy prosili o uwagi zainteresowanych środowisk i podmiotów na piśmie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przy czym jeszcze powiem tak; uwaga w rodzaju, że nam się coś w projekcie nie podoba, jest uwagą, którą może przeczytamy z zainteresowaniem, ale na tym się skończy. Z reguły prosimy o konkretne propozycje czy dodać jakiś artykuł, czy dokonać zmiany w istniejącym artykule, w jego brzmieniu. Tym razem sejmową komisją wiodącą jest Komisja Infrastruktury i to na jej adres bardzo prosimy przesyłać swoje uwagi i propozycje. Prosimy to uczynić w miarę szybko, jeśli oczywiście ze strony państwa będą takie uwagi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo o dalsze zgłoszenia i następne uwagi, jeżeli je państwo macie na tym etapie prac nad projektem rządowym. Rozumiem, że nie ma zgłoszeń i oczekujecie państwo na efekt prac podkomisji nadzwyczajnej. Przepraszam, jest zgłoszenie; proszę bardzo. Proszę włączyć mikrofon i mówić do niego głośno, aby każdy na sali słyszał pańską wypowiedź. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszStrzymiński">Bardzo dziękuję. Przepraszam, ale ja nie widzę. Ale już mam włączony mikrofon. Tomasz Strzymiński z Fundacji Audiodeskrypcja. Szanowni państwo. Otrzymali państwo wynik konsultacji, którą przeprowadzaliśmy na temat projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Słyszałem, że wynik tej konsultacji znajduje się w wykazie do uzasadnienia projektu i mam nadzieję, że państwo się z nim zapoznają. Dlatego może nie będę dokładnie przybliżał teraz tego, co postulowaliśmy w swoim stanowisku.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TomaszStrzymiński">Chciałbym tylko bardzo prosić i zaapelować do świadomości państwa o to, aby w projekcie ustawy uwzględnić osoby niepełnosprawne, z kilku powodów. Przede wszystkim telewizja cyfrowa daje duże możliwości lepszej jakościowo emisji programów telewizyjnych. Ale telewizja cyfrowa może również spowodować duże rozwarstwienie społeczne. Chodzi o oddzielenie osób niepełnosprawnych od reszty społeczeństwa. Jeśli bowiem nie zostaną zastosowane pewne ułatwienia w dostępie osób niepełnosprawnych do naziemnej telewizji cyfrowej, dojdzie do tego, że pewna część społeczeństwa będzie po prostu wykluczona z odbioru tej telewizji w Polsce.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TomaszStrzymiński">Ważne jest to, aby zadbać nie tylko o audiodeskrypcję i napisy dla osób niesłyszących lub o język migowy czy audiotekst, ale także o to, aby sprzęt umożliwiający taki właśnie odbiór programów telewizyjnych był dostępny dla osób niepełnosprawnych, w tym także dla osób niewidzących. Chodzi o to, aby osoby niewidzące mogły swobodnie korzystać ze wszystkich możliwości, które daje telewizja cyfrowa, a przede wszystkim z możliwości obsługi telewizora i przeczytania różnego typu informacji, które normalnie są dostępne osobom widzącym. To samo zresztą dotyczy osób niesłyszących, aby one mogły stać się pełnoprawnymi użytkownikami telewizji cyfrowej, aby mogły wyrównać sobie obecny stan. Na przykład w telewizji analogowej nie jest dostępna audiodeskrypcja czy napisy dla osób niesłyszących, a przynajmniej nie w takim stopniu, w jakim tego potrzebują osoby niepełnosprawne.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TomaszStrzymiński">Zatem chciałbym prosić o to, aby pochylić się nad tym problemem i zawrzeć w tej ustawie stosowne przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych i dostępności telewizji cyfrowej dla osób niepełnosprawnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Pani minister Magdalena Gaj; proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MagdalenaGaj">Poprosiłam pana przewodniczącego o udzielenie mi głosu, ponieważ sprawa osób niepełnosprawnych jest bardzo istotna. W trakcie konsultowania projektu ustawy, otrzymywaliśmy stanowiska państwa w tej sprawie. Kwestie podniesione przez pana Tomasza Strzymińskiego należą do bardzo technicznych i szczegółowych. Zgodnie z art. 132 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, Minister Infrastruktury powinien wydać rozporządzenie związane właśnie z wymaganiami dla osób niepełnosprawnych umożliwiających odbiór telewizji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MagdalenaGaj">Takie rozporządzenie ministra obowiązuje obecnie, ale będzie zmienione. W wytycznej do rozporządzenia dopisaliśmy, że minister musi także brać pod uwagę ułatwienie dostępu dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo teraz procedujemy zmianę ustawy – Prawo telekomunikacyjne, w której implementujemy dyrektywę unijną 2002/22. W zmienionych przepisach wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostaną zobowiązani do oferowania takich urządzeń telekomunikacyjnych, które będą łatwe i przyjazne w użyciu dla osób niepełnosprawnych. Dotyczy to wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a nie tylko operatorów wyznaczonych, jak to ma miejsce do chwili obecnej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MagdalenaGaj">Uwagi pana Tomasza Strzemińskiego są jak najbardziej uzasadnione i zostaną uwzględnione w trakcie prac nad rozporządzeniem ministra właściwego do spraw łączności w części dotyczącej warunków technicznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę; pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dodam jeszcze do wypowiedzi pani minister; rozporządzenie dotyczyć będzie strony technicznej. Natomiast jest podpisana nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji. Ta ustawa nie znika. Nowelizacja dotyczy wdrożenia dyrektywy europejskiej. Zgodnie z tą dyrektywą, między innymi audiodeskrypcja została wpisana do obowiązującej formy przekazu. Zatem czy jest to telewizja cyfrowa czy niecyfrowa, to tamta ustawa istnieje i jej przepisy obowiązują. Trzeba tylko stosowane przepisy uzupełnić o rozwiązania techniczne, nic ponadto.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo naszych gości. Jeszcze raz zadam pytanie, czy ktoś z naszych gości chciałby zabrać głos? Rozumiem, że nie ma zgłoszeń. Z pewnością czekają państwo na efekt prac podkomisji nadzwyczajnej; to jest oczywiste. W takim razie wszystkim bardzo serdecznie dziękuję za udział w dzisiejszym spotkaniu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym kończymy wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Infrastruktury. Dziękuję bardzo. Do widzenia państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>