text_structure.xml
32.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam naczelnika Wydziału Prognozowania i Analiz w Departamencie Ochrony Zabytków w MKiDN – pana Zbigniewa Maja oraz panią Kalinę Cyz z Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyFedorowicz">W porządku dziennym zaplanowaliśmy pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie uczczenia pamięci Zygmunta Glogera w 100. rocznicę Jego śmierci (druk nr 2901), dyskusję o inicjatywie uchwałodawczej Komisji w sprawie uczczenia pamięci Henryka Wieniawskiego w 175. rocznicę Jego urodzin oraz sprawy bieżące. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyFedorowicz">Przystępujemy do realizacji porządku. Proszę pana posła Lecha Kołakowskiego o uzasadnienie w imieniu wnioskodawców projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam zaszczyt przedstawić postać wybitnego Polaka – Zygmunta Glogera. 15 sierpnia br. będziemy obchodzić 100. rocznicę Jego śmierci. Reprezentując społeczeństwo Ziemi Łomżyńskiej, naszego województwa, z którym związany był Zygmunt Gloger, pragnąłbym, aby tej postaci nadać szczególny wyraz w formie uchwały sejmowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LechKołakowski">Szanowni państwo, Zygmunt Gloger pochodził z patriotycznej rodziny. Jego ojciec wraz ze stryjem uczestniczyli w powstaniu listopadowym. Rodzinnie był związany z Ziemią Łomżyńską. Zygmunt, jedyny syn Jana i Michaliny Glogerów, urodził się 3 listopada 1845 roku w Tyborach-Kamiance. Jest to gmina Wysokie Mazowieckie w woj. podlaskim. Jego rodzice dzierżawili tam majątek. W następnych latach przenieśli się do miejscowości Jeżewo, gmina Tykocin w powiecie białostockim. Ojciec prowadził gospodarstwo, był zaangażowany w sprawy społeczne. Udzielał się społecznie, pełnił funkcję sędziego pokoju w okręgu tykocińskim. Wiadomo więc po kim przyszły sławny etnograf i folklorysta odziedziczył zamiłowanie do poznawania i dokumentowania historii ojczystej oraz pasję społecznikowską. Zygmunt Gloger sam przyznał, że tak jak ojciec kochał rolę, ale jeszcze bardziej książki oraz odkrywanie i dokumentowanie polskiej historii, kultury i tradycji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LechKołakowski">W wieku 13 lat podjął naukę w Warszawie, w Prywatnym Wyższym Naukowym Zakładzie Jana Nepomucena Leszczyńskiego. Tu właśnie nauczyciele wywarli na niego bardzo wielki wpływ, wpływ na te bardzo istotne rzeczy, którymi zajął się w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LechKołakowski">W 1865 roku Zygmunt Gloger został studentem Wydziału Prawa i Administracji Szkoły Głównej w Warszawie. Angażował się we wszystkie sprawy związane z materiałami etnograficznymi z różnych stron kraju. Oczywiście, Zygmunt Gloger natychmiast nawiązał kontakt z Oskarem Kolbergiem, badaczem polskiej kultury ludowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LechKołakowski">Obok polskiej etnografii i folkloru pasją młodego Zygmunta Glogera stała się także archeologia. Z pierwszą wyprawą wyruszył do Grodna. Ośrodkiem naukowym archeologii był, obok Warszawy, Kraków. Tutaj właśnie wykładano ją jako przedmiot na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prawdopodobnie właśnie dlatego Zygmunt Gloger przeniósł się tu z Warszawy. W 1868 roku rozpoczął studia na Wydziale Filozoficznym. Ponadto Kraków, należący do zaboru o mniej rygorystycznej cenzurze, dawał mu szansę opublikowania pierwszego tomu końcowych „Obchodów weselnych”.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LechKołakowski">Przyjeżdżał też do rodzinnego Jeżewa. Porządkował zebrane materiały, zbierał kolejne. Jednocześnie przygotowywał wydanie „Herbarza” Ignacego Milewskiego Kapicy, dotyczącego historii zasiedlania okolic Łomży, Wizny, Zambrowa przez szlachtę mazowiecką. Opracował wstęp oraz informację o autorze „Herbarza”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LechKołakowski">Zygmunt Gloger i jego ojciec Jan uznali, że czas zorganizować w Jeżewie „muzeum rzeczy staropolskich”. Idea polegała przede wszystkim na ocaleniu pamiątek narodowych. Pokonując nie tylko trudy podróży, ale również…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyFedorowicz">Panie pośle, proszę o…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LechKołakowski">Skrócić? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyFedorowicz">Tak. Przede wszystkim dziękujemy za to, że materiał jest świetnie przygotowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LechKołakowski">Skupiłbym się więc na najistotniejszych sprawach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LechKołakowski">Szanowna Komisjo, chciałbym również wskazać na ogrom pracy, dorobku, wręcz na benedyktyńską pracę nad największym dziełem życia – „Encyklopedią staropolską”, która dała mu zasłużone miejsce w polskiej nauce. Był też autorem „Słownika rzeczy starożytnych”, dotyczącego m.in. wiedzy z zakresu archeologii, etnografii i geografii Polski.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LechKołakowski">Chciałbym też zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na bardzo bogato ilustrowaną „Encyklopedię staropolską”. Ukończył to dzieło w 1903 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Wydaje mi się, że to wystarczy. W moim pojęciu, większość członków Komisji zna postać Glogera i nawet miewa go w swoich bibliotekach, jak np. ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LechKołakowski">To może samo zwieńczenie, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyFedorowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechKołakowski">Przez współczesnych nazwany został „tytanem pracy z Jeżewa”. Swoim życiem zaświadczył, że to, co polskie, było mu zawsze prawdziwe, bliskie. W czasach zaborów zaświadczył, że Polska wciąż istniała w świadomości narodowej przez swoją historię, kulturę, tradycję, której ocaleniu się poświęcił.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LechKołakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jestem bardzo dumny, iż tak wielki Polak, patriota był mieszkańcem naszej Ziemi Łomżyńskiej. Jego dzieła bardzo były potrzebne w okresie, kiedy żył, w okresie zaborów. Wiemy, że postanowienia Kongresu Wiedeńskiego ukształtowały porządek tej części Europy na 100 lat. Bardzo szkoda, że temu wielkiemu Polakowi, patriocie, nie dane było dożyć niepodległości naszej ojczyzny. Zmarł w 1910 roku. Został pochowany na Cmentarzu Powązkowskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Dziękuję bardzo za tę inicjatywę. Proszę uprzejmie o zabranie głosu przedstawiciela MKiDN. Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewMaj">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W dzisiejszych czasach takie postacie, jak Zygmunt Gloger są postrzegane jako osoby o szczególnych predyspozycjach do kultywowania dziedzictwa kulturowego, dziedzictwa narodowego, spuścizny przodków.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewMaj">Myślę, że ta inicjatywa w najwyższym stopniu powinna być podtrzymana i propagowana. Dodam, że Zygmunt Gloger w pewnym sensie stał się prekursorem pewnej dziedziny, która w tej chwili zyskuje duże znaczenie w badaniach nad polskim dziedzictwem kulturowym. Chodzi o dziedzictwo niematerialne, czyli właśnie o obrzędy, folklor, sztukę ludową. Może nie był prekursorem tej sfery działań, ponieważ jego nauczycielem był Oskar Kolberg, jednak zasługą Zygmunta Glogera było podjęcie metodycznych, systematycznych działań, opracowanie pewnego kanonu dokumentowania spuścizny ludowej, narodowej i tych elementów, które tworzą polski folklor i polskie dziedzictwo kulturowe związane ze wsią, z ziemiaństwem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję, panie dyrektorze. Przechodzimy do dyskusji. Czy w tej sprawie ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę uprzejmie – pan poseł Zawiła.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinZawiła">Mam jedną uwagę dotyczącą sformułowania. Razi mnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyFedorowicz">Będziemy nad tym obradować, gdy przejdziemy do rozpatrzenia projektu uchwały. W tej chwili otwieram dyskusję. Proszę – pan poseł Jan Dziedziczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym bardzo podziękować panu posłowi Lechowi Kołakowskiemu za tę inicjatywę. Myślę, że jest to inicjatywa bardzo dobra i nie budzi wątpliwości. Proponuję przejść do głosowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyFedorowicz">Przechodzimy do projektu uchwały. Projekt nie został odrzucony, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JerzyFedorowicz">Teraz przystępujemy do rozpatrzenia projektu uchwały. Zaczynam czytać: „Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia… 2010 roku w sprawie uczczenia pamięci Zygmunta Glogera w 100 rocznicę Jego śmierci”. Czy są jakieś uwagi do tego fragmentu? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JerzyFedorowicz">Akapit pierwszy: „15 sierpnia 2010 roku mija 100 rocznica śmierci Zygmunta Glogera, wielkiego etnografa i folklorysty, wielkiego Polaka. W czasach zaborów, na przekór licznym trudnościom, konsekwentnie realizował swoją życiową pasję »ocalenia od niepamięci« materialnego i duchowego dziedzictwa ojczystej historii, kultury i tradycji”. Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraWolna">Szanowni państwo, Biuro Legislacyjne otrzymało uwagi językoznawców-polonistów. W pierwszym akapicie poloniści proponowaliby rozpocząć go od wyrazu „dnia”: „Dnia 15 sierpnia”. Oczywiście, po „100” powinna być kropka. W pierwszej linijce mamy: „wielkiego etnografa i folklorysty”, a potem znowu mamy powtórzenie: „wielkiego Polaka”. Językoznawcy proponują, by w pierwszej linijce zamiast wyrazu „wielkiego” wpisać słowo „wybitnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyFedorowicz">Czy jest zgoda? Jest zgoda. Wpisujemy: „wybitnego etnografa i folklorysty, wielkiego Polaka”.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AleksandraWolna">Tak. W kolejnym zdaniu językoznawcy proponują skreślić wyraz „licznym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyFedorowicz">Byłoby: „na przekór trudnościom”. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma, w takim razie skreślamy wyraz „licznym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AleksandraWolna">Dalej językoznawcy proponują, by napisać „ocalania”, a nie „ocalenia od niepamięci”: „konsekwentnie realizował swoją życiową pasję »ocalania od niepamięci«”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyFedorowicz">Zgadzam się. Wpisujemy: „ocalania”. Rozumiem, że to był cytat i brzmiało: „ocalenia”. Pytam Biuro Legislacyjne: czy mamy prawo zmienić cytat?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AleksandraWolna">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyFedorowicz">Mamy prawo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AleksandraWolna">W ostatniej linii tego akapitu językoznawcy proponują, aby końcówka brzmiała następująco: „materialnego i duchowego dziedzictwa ojczyzny – jej historii, kultury i tradycji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyFedorowicz">Odczytam tekst zgodny z tymi sugestiami. Proszę zwrócić uwagę na treść: „Dnia 15 sierpnia 2010 roku mija 100. rocznica śmierci Zygmunta Glogera, wybitnego etnografa i folklorysty, wielkiego Polaka. W czasach zaborów, na przekór trudnościom, konsekwentnie realizował swoją życiową pasję »ocalania od niepamięci« materialnego i duchowego dziedzictwa ojczyzny – jej historii, kultury i tradycji”. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejWalkowiak">Mam pytanie. Skoro zmieniliśmy cytat z „ocalenia od niepamięci” na „ocalania od niepamięci”, to czy nie powinien być zlikwidowany cudzysłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyFedorowicz">Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AleksandraWolna">Nie chciałam wprowadzać żadnego zamieszania, ale nie sprawdziłam tego cytatu. Czy było „ocalania” czy „ocalenia”? Jeśli było „ocalenia”, to proponowałabym to pozostawić w takim brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyFedorowicz">Zwracam się do posła wnioskodawcy. Czy pan to pamięta? Może to nie jest takie istotne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LechKołakowski">Przyznam, że nawet w trakcie pisania na komputerze mógł być popełniony błąd, ale podzielam tutaj stanowisko, sugestie Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. W takim razie przyjmujemy „ocalania” – bez cudzysłowu. Jeśli chodzi o pierwszy akapit, to jesteśmy zgodni.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego akapitu: „Zygmunt Gloger był autorem ogromu prac naukowych, artykułów propagujących wiedzę oraz popularnych wydawnictw służących oświacie ludu. Są one nie tylko dokumentem przeszłości Polski w różnych dziedzinach życia społecznego, ale także dokumentem patriotyzmu; skrywane pod szatą nauki i ludowości przesłanie, dawało zniewolonemu narodowi poczucie tożsamości i dumy z bycia Polakiem”. Odczytałem na razie do tego miejsca, bo jest to bardzo długie zdanie. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AleksandraWolna">Tutaj też mamy parę uwag językoznawców. Na samym początku językoznawcy proponują napisać: „Zygmunt Gloger był autorem wielu prac naukowych” – zamiast: „ogromu prac naukowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyFedorowicz">Panie pośle wnioskodawco – czy jest zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LechKołakowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyFedorowicz">Wpisuję: „wielu”. Proszę bardzo – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AleksandraWolna">Przy fragmencie o artykułach „propagujących wiedzę” mamy znak pytania – wiedzę o czym? Chodzi tu o doprecyzowanie. Nie jestem tutaj kompetentna i nie wiem, czy chodzi tylko o etnografię czy też o archeologię. Zwrot: „propagujących wiedzę” jest niedokończony.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem. To miało być sformułowanie ogólne, dotyczące wiedzy jako nauki. Czy jest to czytelne?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AleksandraWolna">Nie mam tu jakichś uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JerzyFedorowicz">Czy możemy kontynuować? Czy są jakieś uwagi kolegów posłów bądź Biura Legislacyjnego od słów: „Są one nie tylko dokumentem przeszłości Polski w różnych dziedzinach” do kropki po słowach: „z bycia Polakiem”?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AleksandraWolna">Przeczytam, jak językoznawcy proponowali zapisać ten akapit: „Zygmunt Gloger był autorem wielu prac naukowych, artykułów propagujących wiedzę oraz popularnych wydawnictw służących do szerzenia oświaty wśród ludu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JerzyFedorowicz">To jest bardziej czytelne. Czy co do tego jest zgoda? Wpisujemy: „służących szerzeniu oświaty wśród ludu”. Tak, zgadzam się. Dzięki. Czy mamy głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AleksandraWolna">To proponują poloniści.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JerzyFedorowicz">Tu jest stary zwrot. Może go zostawmy. Teraz czytałem pod Belwederem piękne przemówienie naszego prezydenta z okazji pogrzebu marszałka Piłsudskiego – mówione staropolszczyzną. Zostawiamy sformułowanie: „służących oświacie ludu”. Następne zdanie: „Są one nie tylko dokumentem przeszłości Polski w różnych dziedzinach życia społecznego…”.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AleksandraWolna">Tutaj jest propozycja: „ale także są świadectwem patriotyzmu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JerzyFedorowicz">Chodzi o to, by nie powtórzyło się słowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AleksandraWolna">Zamiast słowa „dokumentem” jest propozycja: „są świadectwem”.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JerzyFedorowicz">Czy jest zgoda na to? Dalej: „skrywane pod szatą nauki i ludowości przesłanie, dawało zniewolonemu narodowi poczucie tożsamości i dumy z bycia Polakiem”.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AleksandraWolna">Tutaj językoznawcy proponują, by ten fragment, który odczytał pan przewodniczący, był osobnym zdaniem. Po słowie „patriotyzmu” byłaby kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JerzyFedorowicz">Zamiast średnika po słowie „patriotyzmu” byłaby kropka. Czy jest zgoda na to? Widzę, że jest.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JerzyFedorowicz">Czytam ostatnie zdanie akapitu drugiego: „Zygmunt Gloger był również znanym publicystą (wypowiadał się m.in. w sprawach oświaty ludu, gospodarczych i narodowych) oraz społecznikiem”. Zastanawiam się, czy konieczny jest ten nawias. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AnnaSobecka">Proponowałabym takie rozwiązanie: „Zygmunt Gloger był również znanym publicystą oraz społecznikiem. Wypowiadał się m.in. w sprawach oświaty ludu, gospodarczych i narodowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JerzyFedorowicz">Podoba mi się to. Czy posłowie są „za”? Pytanie do Biura Legislacyjnego – czy to jest w porządku?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AleksandraWolna">Tak. Mam tylko pytanie: czy przed słowami „gospodarczych i narodowych” nie dodać jeszcze raz „w sprawach”?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JerzyFedorowicz">Biuro Legislacyjne proponuje: „Zygmunt Gloger był również znanym publicystą oraz społecznikiem. Wypowiadał się m.in. w sprawach oświaty, ludu, w sprawach gospodarczych i narodowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AleksandraWolna">Czy to ma być osobne zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JerzyFedorowicz">Mówiąc szczerze, wyrzuciłbym całe to zdanie. Wtedy ta uchwała byłaby bardziej precyzyjna, bo we wcześniejszych akapitach wszystko zostało powiedziane. Jeżeli pan poseł wnioskodawca i koledzy się zgodzą, to wyrzuciłbym to, co jest w nawiasie i zostawił formę, którą zaproponowała pani poseł Sobecka. Jest zgoda. Dobrze. W takim razie wykreślamy to, co jest w nawiasie. Zdanie będzie brzmieć: „Zygmunt Gloger był również znanym publicystą oraz społecznikiem”.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JerzyFedorowicz">Odczytuję ostatnie zdanie tego akapitu: „Liczny księgozbiór i ogromne kolekcje eksponatów z różnych dziedzin (m.in. z archeologii i etnografii) zapisał w testamencie narodowi”. Czy nie można by wyrzucić tego, co jest w nawiasie: „m.in. z archeologii i etnografii”? Wydaje mi się, że zdanie: „Liczny księgozbiór i ogromne kolekcje eksponatów z różnych dziedzin” wypełnia to wszystko. Czy jest zgoda posła wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LechKołakowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. W takim razie wyrzucamy nawias i zdanie brzmi: „Liczny księgozbiór i ogromne kolekcje eksponatów z różnych dziedzin zapisał w testamencie narodowi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#ZbigniewMaj">Przepraszam, panie przewodniczący, czy mógłbym zgłosić jedną uwagę? Czy słowo „liczny” można by zastąpić wyrazem „bogaty”?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JerzyFedorowicz">Proszę bardzo. Tak jest, panie dyrektorze. Przyjmujemy. Bardzo dziękuję. Właśnie po to tu jesteśmy, by potem nikt za nas nie poprawiał. Jak ja lubię taki Sejm, gdzie wszyscy sobie doradzają.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JerzyFedorowicz">Ostatnie zdanie: „W 100. rocznicę śmierci Zygmunta Glogera Sejm Rzeczypospolitej Polskiej czci pamięć wielkiego uczonego i patrioty”. Czy przyjmujemy ten akapit w całości? Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AleksandraWolna">Jest propozycja językoznawców, by tutaj doprecyzować: „czci pamięć tego wielkiego uczonego i patrioty”.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JerzyFedorowicz">Czy poseł wnioskodawca jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LechKołakowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyFedorowicz">Jesteśmy za. Czy mam przeczytać cały projekt uchwały? Nie trzeba.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JerzyFedorowicz">Przegłosujemy projekt uchwały wraz z wprowadzonymi poprawkami. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Jednogłośnie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#JerzyFedorowicz">Przechodzimy do wyboru sprawozdawcy Komisji. Proszę proponować sprawozdawcę. Czy może być poseł wnioskodawca? Nie może być, musi być z naszej Komisji. Bardzo proszę pana posła Kołakowskiego, by naradził się z kolegami, kto ma być sprawozdawcą. Proszę powiedzieć do protokołu, kogo wskazujecie, a ja wiem, kogo wskazujecie.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#JerzyFedorowicz">Czy pan poseł Robert Kołakowski zgadza się być sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#RobertKołakowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JerzyFedorowicz">Kto jest za? Jednogłośnie. Dziękuję bardzo. Bardzo dobrze, że pan Kołakowski przyjął tę funkcję, bo jest człowiekiem kultury, sztuki i muzealnikiem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JerzyFedorowicz">Przechodzimy do następnego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LechKołakowski">Panie przewodniczący, bardzo serdecznie pragnę podziękować panu przewodniczącemu i Wysokiej Komisji za tak przychylne przyjęcie projektu uchwały związanej z naszym wielkim Polakiem i patriotą – Zygmuntem Glogerem. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Oczywiście, może być pan naszym gościem, bo teraz przechodzimy do dyskusji o inicjatywie uchwałodawczej Komisji w sprawie uczczenia pamięci Henryka Wieniawskiego w 175. rocznicę urodzin. Projekt uchwały przygotował pan poseł Tomasz Głogowski. Oczywiście, było to tematem posiedzenia naszego prezydium, ponieważ były już rocznica i uroczystości związane z życiem Henryka Wieniawskiego. W tej sprawie oddaję głos panu posłowi Tomaszowi Głogowskiemu. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#TomaszGłogowski">Panie przewodniczący, na prośbę prezydium i pani przewodniczącej Komisji uchwała została przygotowana. Państwo posłowie ją mają i myślę, że propozycja uczczenia Henryka Wieniawskiego nie będzie budzić wątpliwości pod względem merytorycznym. Proszę pana przewodniczącego o podjęcie prac legislacyjnych nad tą uchwałą.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Ministerstwo – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KalinaCyz">Witam serdecznie. W naszym odczuciu, ta inicjatywa jest niesamowicie potrzebna. Jak wiadomo, rok 2010 jest Rokiem Fryderyka Chopina, ale jest to zupełnie niezwykły rok. Obok konkursu pianistycznego, który rozpocznie się październiku, właśnie wczoraj rozpoczął się Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. W bardzo krótkim odstępie czasu mamy trzy niesamowicie ważne konkursy międzynarodowe, które odbywają się w Polsce: pianistyczny, wokalny i w 2011 roku – zupełnie wyjątkowy konkurs skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#KalinaCyz">Jest to inicjatywa jak najbardziej otwierająca te obchody już teraz – w roku prezydencji. Zupełnie odmienia ona oblicze Roku Chopinowskiego i roku naszych wielkich romantycznych muzyków, kompozytorów i wirtuozów.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. W takim razie podjęliśmy inicjatywę uchwałodawczą.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie przewodniczący, proszę mi poradzić, bo pan pełnił tę funkcję, a ja jestem zwykłym zastępcą. Czy mogę przeprowadzić to teraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JanOłdakowski">Panie przewodniczący, ten tekst pójdzie do pana marszałka. U pana marszałka może zostaną dokonane jakieś zmiany tekstu, nad którym będziemy obradować na następnym posiedzeniu – jak dzisiaj w sprawie uchwały Glogera.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję. Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AleksandraWolna">Szanowni państwo, jeśli teraz podejmują państwo inicjatywę uchwałodawczą, to na etapie przyjmowania tej inicjatywy mogą państwo zgłaszać jakieś uwagi do tego tekstu. Jeżeli państwo wypracują ten tekst, to wówczas Komisja podejmie stosowną inicjatywę, co potem zostanie przekazane już jako projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JerzyFedorowicz">Rozumiem. Dziękuję bardzo. Dziękuję za wszystkie rady.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#JerzyFedorowicz">Panie pośle Głogowski, może po prostu przeczytajmy tekst tej uchwały. Jeżeli będą jakieś słowa, które moglibyśmy zmienić, to możemy wysłać to do marszałka w innej formie. Dobrze mówię, pani Ewo? Dobrze. Panie pośle, proszę przeczytać tekst.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#TomaszGłogowski">Bardzo proszę, panie przewodniczący. Odczytuję tekst: „Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia … 2010 r. w sprawie uczczenia pamięci Henryka Wieniawskiego w 175. rocznicę urodzin. W przypadającą 10 lipca 175-tą rocznicę urodzin Henryka Wieniawskiego – polskiego skrzypka i kompozytora, jednego z najwybitniejszych wirtuozów drugiej połowy XIX wieku, autora wielu wspaniałych kompozycji, profesora w Petersburskim Konserwatorium, twórcę petersburskiej szkoły skrzypcowej – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej czci jego pamięć i wyraża uznanie dla jego zasług”. Zamiast wyrazu „twórcę” chyba powinno być „twórcy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję. Jeszcze raz wszyscy się nad tym skupmy.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#JerzyFedorowicz">Czy są jeszcze jakieś dodatkowe uwagi? Nie ma. Pomaga mi pani Ewa. W tytule trzeba dodać słowo „Jego”: „w sprawie uczczenia pamięci Henryka Wieniawskiego w 175. rocznicę Jego urodzin”. Jeśli tak pisaliśmy w uchwałach, to dodajmy. Reszta jest dobrze.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#JerzyFedorowicz">Proszę państwa, jeśli wolno zaproponować, to Komisję w dalszych pracach będzie reprezentował pan poseł Tomasz Głogowski.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#JerzyFedorowicz">Myślę, że nad tym siądziemy jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#JerzyFedorowicz">W tytule uchwały mamy słowo „Jego” – oczywiście, wielką literą. W ostatnim wersie mamy: „Sejm czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego zasług”.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#UrszulaAugustyn">Można tak: „czci pamięć i wyraża uznanie dla Jego zasług”.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JerzyFedorowicz">Pan poseł Ołdakowski – proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanOłdakowski">Panie przewodniczący, doceniając pospieszność i sprawność dzisiejszych prac mam propozycję, by skierować tekst do marszałka. Zaczynam rozumieć, dlaczego Adam Mickiewicz pisał „Pana Tadeusza” sam, a nie z kolegami.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JerzyFedorowicz">„Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju. W Polszcze, w domu porządnym z dawnego zwyczaju, jest do parzenia kawy osobna niewiasta, nazywa się kawiarka. Ta sprowadza z miasta lub z wicin bierze ziarna”. Uwaga, kończę posiedzenie Komisji. Mogę wam całego „Pana Tadeusza” powiedzieć. Pan poseł Głogowski będzie reprezentował Komisję. Wyrzucamy „jego” i dajemy z jednym „Jego” – wielką literą. Proszę przyjąć ostatnie zdanie.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#JerzyFedorowicz">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim za pomoc.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>