text_structure.xml
81.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Kultury i Środków Przekazu oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam serdecznie naszych licznie przybyłych gości. W porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej powołanej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie (druk nr 2724). Sprawozdawcą podkomisji jest pan poseł Sławomir Preiss. Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania. Jeśli to możliwe, to ze wskazaniem na te elementy, które podczas pierwszego czytania budziły jakieś prawne czy legislacyjne wątpliwości. Wtedy prosiliśmy, by podkomisja razem z Biurem Legislacyjnym je wyjaśniła bądź usunęła, jeśli rzeczywiście były realne. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirPreiss">Dziękuję, pani przewodnicząca. Chciałbym przedłożyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SławomirPreiss">Na podstawie art. 41 ust. 2 regulaminu Sejmu, podkomisja nadzwyczajna po rozpatrzeniu poselskiego projektu ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie (druk nr 2724) odbyła dwa posiedzenia: 18 i 25 lutego 2010 roku i przedstawia sprawozdanie dotyczące projektu utworzenia Akademii Sztuki w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SławomirPreiss">Zostało zgłoszonych 6 poprawek. Dwie poprawki złożył poseł Sylwester Pawłowski, 2 poprawki – poseł Andrzej Smirnow i ja także wniosłem 2 poprawki. Druk nr 2724 wraz z naniesionymi poprawkami mają państwo do swojej dyspozycji. Dodatkowo potrzebna była opinia, którą na ręce pani przewodniczącej Komisji Kultury i Środków Przekazu – Iwonie Śledzińskiej-Katarasińskiej dostarczył minister Zdrojewski. Tę pozytywną opinię, z czego bardzo się cieszę, również mają państwo przed sobą.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SławomirPreiss">Pytania dotyczące zasobów, sposobu użytkowania i własności budynków zostały rozstrzygnięte podczas tych dwóch posiedzeń. Jeżeli mógłbym prosić, to o przedstawienie szczegółów i wątpliwości, które mieli posłowie, prosiłbym pełnomocnika pana wojewody – Sylwestra Ostrowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Rozumiem, że pan pełnomocnik wyjaśni nam kwestię materialną, majątku. Bardzo proszę. Po sprawozdaniu przejdziemy do rozpatrzenia projektu artykuł po artykule, ale w takim razie proszę o deklarację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SylwesterOstrowski">Dosłownie w dwóch zdaniach. Mają państwo komplet dokumentów, bo przekazaliśmy zarówno uchwały budżetowe samorządu województwa zachodniopomorskiego, jak i gminy Miasta Szczecin o zabezpieczeniu finansowym. Te samorządy będą organem wyposażającym uczelnię. W każdym z budżetów jest to kwota 7 mln zł, czyli łącznie 14 mln zł. Dodatkowo są akty notarialne zabezpieczające nieruchomości. Jest to ponad 10 tys. m2 powierzchni użytkowej, 3 budynki o łącznej wartości ponad 28 mln zł. Te dokumenty są, a więc została przekazana pełna dokumentacja zarówno w kontekście zabezpieczenia finansowego, jak i nieruchomości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Dodam, że w opinii Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, o którą wystąpiłam po pierwszym czytaniu, także jest potwierdzenie deklaracji zabezpieczenia finansowego w budżecie na 2010 rok, więc o to na pewno możemy być spokojni.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zgodnie z procedurą przystępujemy do rozpatrywania artykułów ustawy. Czy są jakieś uwagi do tytułu: „ustawa (…) o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie”? Proszę pan poseł Andrzej Celiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejCelińskiniez">Na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji akurat nie ma tych posłów, którzy zgłaszali pewną wątpliwość dotyczącą prawnej możliwości wynikającej z ustawy o szkolnictwie wyższym, co do użycia nazwy „akademia”. Zgłaszał to poseł Kaźmierczak i poseł Łybacka. Czy można prosić o wyjaśnienie, o odpowiedź na tamte wątpliwości?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejCelińskiniez">Bardzo proszę – pan przewodniczący Smirnow, który był członkiem podkomisji i rozumiem, że podkomisja to wyjaśniała.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">To był jeden z problemów, który podkomisja miała przedyskutować i rozstrzygnąć. Z punktu widzenia prawnego oczywiście nie ma wątpliwości, że powołanie takiej uczelni jest możliwe. Opinia Rady Głównej zakładała, że ta uczelnia powstaje jakby z połączenia uczelni. W skład Akademii wchodzą oczywiście niektóre wydziały czy katedry innych uczelni, ale Akademia jest zupełnie nowym tworem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSmirnow">Jest zupełnie oczywiste, że każda nowa uczelnia, która powstaje, musi mieć pewien czas na dostosowanie się do przepisów ustawy. Dopiero po zorganizowaniu się takiej uczelni Akademia występuje – zgodnie z ustawą o stopniach i tytule naukowym oraz ustawą o szkolnictwie wyższym – o nadanie uprawnień dla poszczególnych organów uczelni. Z punktu widzenia prawnego powstanie uczelni nie wymaga od razu spełnienia tych wymagań, tylko w jakimś czasie, który określa znowelizowany art. 255 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz pan poseł Celiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejCelińskiniez">Chciałbym prosić o uzupełnienie tego wyjaśnienia, a w zasadzie o odpowiedź na pytanie: czy niezależnie od formalnej strony zagadnienia dzisiaj w momencie powstania (ustawa wchodzi w życie za 2 tygodnie od jej uchwalenia) ta Akademia spełnia wymogi przewidziane w ustawie? Czy stan kadrowy tej uczelni spełnia wymogi przewidziane w ustawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejSmirnow">Oczywiście Akademia przed powstaniem nie może spełniać tych wymogów. Są natomiast deklaracje, oświadczenia profesorów, którzy oświadczają, że podejmą pracę w Akademii. Stąd praktycznie w krótkim czasie Akademia będzie mogła spełnić te wymagania występując do Centralnej Komisji i do ministra o nadanie uprawnień do prowadzenia kierunków studiów i do nadawania stopnia doktora.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejSmirnow">W trakcie posiedzeń podkomisji były dyskutowane dwa elementy. Pierwszy element dotyczył kwestii formalnej. Jeżeli chodzi o kwestię formalną, to przynajmniej według mnie sprawa jest zupełnie oczywista, tzn. istnieją takie możliwości. Długo dyskutowaliśmy również na temat w ogóle sensu powołania Akademii. Są tutaj dwa podejścia. Niektórzy uważają, że należałoby powołać wyższą szkołę, która stopniowo będzie się przekształcała w Akademię. To jest jedno podejście. Drugie podejście jest takie, aby powołać Akademię, która w odpowiednim czasie dostosuje się do przepisów prawa o szkolnictwie wyższym. Z punktu widzenia rozwoju tej Akademii uznaliśmy, że powołanie Akademii jest absolutnie celowe. Uczelnie artystyczne mają swoją specyfikę. Przede wszystkim chodzi o to, aby do takiej Akademii przyszło jak najwięcej wybitnych twórców, którzy będą kształcili przyszłych studentów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejSmirnow">W uczelniach artystycznych twórczość odbywa się na ogół poza Akademią. Wielcy twórcy współpracują z uczelniami. To jest inaczej niż na uniwersytetach, gdzie twórczość ludzi nauki odbywa się bezpośrednio na terenie uniwersytetu. Stąd oczywiście nie jest obojętna nazwa uczelni. „Akademia” jest nazwą, która w lepszym stopniu przyciąga twórców do pracy w takiej uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Czy to wyjaśnienie satysfakcjonuje pana posła? Panie pośle, nie byłam tu wymieniona, ale ja miałam wątpliwości. Jednak tamta opinia mobilizowała mnie do tego, bym prosiła podkomisję o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli przełożyć to na język praktyki, to na mocy ustawy powołamy Akademię. Jeśli ona nie będzie spełniała wymogów, które są należne akademii, to Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego cofnie te uprawnienia czy ich nie przyzna. Jest opinia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i nie dziwię się, że jest pozytywna. Podczas poprzedniego posiedzenia pytaliśmy i odpowiedź ministerstwa nie była jednoznaczna. Nie widzę innej praktycznej możliwości rozwiązania tego sporu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejCelińskiniez">Pani przewodnicząca, uważam, że powołanie Akademii zwłaszcza w Szczecinie i jej charakter ma ogromne znaczenie. Jest to dla mnie poza sporem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejCelińskiniez">Wyraźnie powiedziałem, że nie było dwojga posłów, którzy wnieśli tę kwestię na poprzednim posiedzeniu Komisji, a ja nie miałem jasności umysłu w tej sprawie, czy nazwanie Akademii jest legalne i stąd było moje pytanie. Przyjmuję to oświadczenie. Rozumiem, że użycie tej nazwy zastrzeżonej w ustawie o szkolnictwie wyższym jest legalne. Tak rozumiem wypowiedź pana przewodniczącego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejCelińskiniez">Bardzo proszę – pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, chciałabym wrócić do mojej wypowiedzi podczas pierwszego posiedzenia, kiedy wyraźnie powiedziałam i prosiłam o to, abyśmy rozgraniczyli dwie warstwy – warstwę emocjonalną, bo wszyscy się zgadzamy, że jest potrzebne powstanie tej Akademii i ogromny szacunek budzi inicjatywa powstania tej uczelni, od warstwy formalnej, nad którą nie możemy przejść do porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, czynię to z największą przykrością, bowiem rzadko mi się zdarza nie zgadzać się z panem. Jednak z ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym a także z jej znowelizowanej części nie można wywieść wniosku, że nowopowstałe uczelnie mogą nie spełniać warunku, przy którym wolno im używać określonej nazwy. Nowelizacja była po to, aby wszystkie istniejące uczelnie, które nie zdążą z uprawnieniami, mogły mieć czas na dokonanie zmiany swojej nazwy. Bardzo proszę pana przewodniczącego, bym po pierwsze – mogła usłyszeć, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie, po drugie – bardzo proszę, abyśmy mogli usłyszeć także stanowisko gości, którzy są na dzisiejszym posiedzeniu, po trzecie – państwo przewodniczący, powtórzę to, co mówiłam: jesteśmy w miejscu, gdzie stanowi się prawo. Mimo najbardziej szczytnej idei nam nie wolno łamać prawa ani nadinterpretować prawa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrystynaŁybacka">W związku z tym bardzo proszę, byśmy rozważyli jeszcze jedną możliwość. Mam prośbę do pana ministra Witolda Jurka, by potwierdził bądź zaprzeczył. Tuż przed nami jest obszerna nowela ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. W tej noweli proszę zróżnicować wymagania wobec szkół artystycznych i pozostałych. Jeśli to się wydarzy, to z całym entuzjazmem i szacunkiem dla inicjatywy powołamy Akademię Sztuki w Szczecinie. Jednak nie róbmy tego z pogwałceniem prawa. Szczecin zasługuje na normalnie powołaną Akademię, która wchodzi otwartą bramą a nie furtką, która skrzypi, bo się nadużywa tego przejścia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Jeśli pani poseł pozwoli, to powiem, że pani prośby w 3/4 dotyczą takiego etapu procedowania, który nazywa się pierwsze czytanie, a myśmy przeszli przez pierwsze czytanie. Była część gości, był pan pełnomocnik pana wojewody. Ja sama pytałam obu wiceministrów: wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego i wiceministra kultury i żaden z panów tak naprawdę nie powiedział: tak, nie, czarne, białe. Nie wiem, czy dzisiaj ta sytuacja się zmieni. Ja pytałam osobiście.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Mamy stanowisko Senatu. Wystąpiłam do ministerstwa, z którym współpracuję o opinię i opinia jest pozytywna. Nie mam pisemnej opinii z drugiego ministerstwa. W podkomisji był przewodniczący państwa Komisji, co dla większości z nas powinno być gwarancją rzetelności tych prac, bo był fachowiec, już nie tylko człowiek emocjonalnie związany z tematem. Naprawę nie chciałabym, abyśmy z powodu tej Akademii spędzali w Sejmie którąś kolejną godzinę. Wiem, że jest pan wiceminister Jurek i proszę by powiedział: zgoda albo niezgoda. Jak powie: niezgoda, to zamykamy temat. Jeśli powie: zgoda, to proszę procedować. Bardzo proszę – pan przewodniczący Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli można, to chciałbym odpowiedzieć pani poseł Łybackiej. Oczywiście, mamy tutaj różne poglądy na ten temat.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSmirnow">Pani poseł, chyba w art. 3 ustawa mówi o kryteriach, które powinny spełniać uczelnie. Równocześnie w art. 255 mówi, do kiedy uczelnie mają się dostosować. Absolutnie nie wspomina, o jakie uczelnie chodzi. W ustawie nie ma ani jednego przepisu, który mówi, że dotyczy to wyłącznie uczelni istniejących. Gdyby przyjąć interpretację przedstawioną przez panią poseł, to oznaczałoby to, że nie możemy powołać żadnego nowego uniwersytetu, bo żaden nowy uniwersytet nie będzie spełniał tych wymagań. Te wymagania mogą być spełnione, jeśli uczelnia już istnieje i dopiero wtedy występuje o nadanie uprawnień. Przecież uczelnia nie może występować o nadanie uprawnień, jeżeli jej nie ma. Dopiero, gdy uczelnia zostanie powołana, można wystąpić o nadanie uprawnień.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSmirnow">Podczas posiedzenia podkomisji polemizowaliśmy z panem ministrem Jurkiem. To, co sugeruje pani poseł, oznaczałoby, że precyzuje się określony tryb tworzenia uczelni, czyli to, że najpierw trzeba utworzyć szkołę wyższą, która przekształci się w akademię, a potem w uniwersytet. To nie jest kwestia łączenia wydziałów. My mówimy o powołaniu nowej uczelni, w skład której wchodzi jeden wydział, natomiast powstaje uczelnia znacznie szersza. Ten jeden wydział to jest określony kierunek studiów, natomiast uczelnia obejmuje różne kierunki studiów. Na przykład to, że katedra uniwersytetu wchodzi w skład uczelni, nie oznacza, że ta katedra ma prawo do doktoryzowania, chociaż w ramach Uniwersytetu Szczecińskiego wydział ma takie prawa.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejSmirnow">Gdyby przyjąć taką interpretację, to oznaczałoby to, że tryb tworzenia każdej uczelni jest taki, że powołujemy wyższą szkołę, która następnie może się ubiegać o zmianę nazwy, a tak nie jest. Zgodnie z ustawą możemy powołać od razu uniwersytet, który w czasie przewidzianym ustawą dostosuje się do prawa o szkolnictwie wyższym. Nie ma innej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo, panie pośle. Bardzo proszę pana ministra Jurka o zabranie głosu, bo powtarzamy dyskusję sprzed kilku dni. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WitoldJurek">Powtarzamy i ja też powtórzę to, co powiedziałem podczas poprzedniego spotkania. Są dwie warstwy. Powiedziałbym, że jedna warstwa dotyczy tego, że w ogóle jest sens tworzenia uczelni artystycznej w Szczecinie. Rozumiem, że nad tym w ogóle nie dyskutujemy, bo to przyjmujemy za pewien punkt wyjścia i z tym się wszyscy zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WitoldJurek">Druga sprawa to pewne wymagania formalne. W tej chwili ta uczelnia nie istnieje i w związku z tym nie ma uprawnień do doktoryzowania. Nie ma, bo nie ma tej uczelni. Ustawa o szkolnictwie wyższym nie przewiduje jakiegoś szczególnego sposobu powoływania uczelni wyższej i szczególnego sposobu uzyskiwania tych uprawnień. Ustawa mówi tylko o tym, jakie uczelnie mogą mieć nazwy. W formie komentarza dodam, że kilka lat temu chodziło o to, by przy nazywaniu uczelni (chodziło o uczelnie istniejące) nie było swego rodzaju wolnej amerykanki, że każdy mógłby się nazywać tak jak chce. Właśnie po to wprowadzono ten artykuł w ustawie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WitoldJurek">W tej chwili stan jest taki, że ta uczelnia nie ma tych uprawnień, bo nie ma tej uczelni. Mówię o Akademii Sztuki w Szczecinie. Jeżeli będzie utworzona z tych jednostek, które tutaj się przewiduje, to we wrześniu też nie będzie miała tych uprawnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, czy mogę zadać jedno pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaŁybacka">W związku z interpretacją obu moich przedmówców mam pytanie: czy to oznacza, że możemy zebrać 15 podpisów i po ich zebraniu możemy utworzyć uniwersytet – przepraszam – w Pcimiu Dolnym? Wobec tej interpretacji możemy i będziemy czekali 2 lata. Studenci będą studiowali przekonani, że zgodnie z polskim prawem studiują na uniwersytecie, że ich dyplom waży tyle samo, co każdego innego uniwersytetu, bo my stwierdzamy, że w momencie powołania nie obowiązują wymogi dla danego typu uczelni. Panowie, zapędzamy się w ślepy zaułek.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł, chcę powiedzieć, że w Polsce jest w tej chwili co najmniej kilka tysięcy studentów, którzy według nich studiują na uniwersytetach albo na akademii, a te uczelnie nie mają tych uprawnień, bo w ustawie o szkolnictwie wyższym jest artykuł, który przedłuża czas postarania się o te uprawnienia. Jeśli już patrzymy z formalnego punktu widzenia, to odbierzmy nazwy w Rzeszowie, Bydgoszczy, nie wiem, nie pamiętam, gdzie to jest. Nie, pani poseł, właśnie się nie dzieje. Mówię o tym, że nie odbieramy nazw i ci studenci studiują na uniwersytetach, a to nie są uniwersytety, bo nie mają uprawnień. Muszą je mieć do 2016 roku. Wydaje mi się, że zaplątaliśmy się w sposób niesamowity. Bardzo proszę – pan poseł Smirnow i kończymy. Trudno, w takim razie będziemy głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSmirnow">Chciałem jeszcze tylko dodać, że ustawa jasno mówi, że każdą publiczną wyższą uczelnię niezawodową powołuje się poprzez ustawę sejmową. Oczywiście, jest kwestia oceny państwa posłów, czy uczelnia, którą dzisiaj powołujemy, może spełniać te wymagania czy nie i tylko posłowie mogą to ocenić. Po prostu tak przewiduje nasze prawo i z tego punktu widzenia pani poseł może uważać, że ta uczelnia nie może spełniać tych wymagań i będzie pani głosowała przeciw, bo to jest pani prawo. Jednak w ustawie nie ma żadnych przepisów, które ograniczałyby możliwość powołania tego typu uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, naprawdę już więcej nie dowiemy się na ten temat i rzeczywiście posłowie będą musieli podjąć decyzję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wracam do tytułu ustawy: „o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie”.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego tytułu, co oczywiście przesądza o całym kształcie ustawy, więc nie jest to tylko kwestia stylistyki? (23)</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Koniunkturalizm nie koniunkturalizm, rozpatrujmy dalej.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Art. 1. Czy są jakieś zastrzeżenia do art. 1? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Art. 2. Czy są jakieś zastrzeżenia do art. 2? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś zastrzeżenia do art. 3? Nie słyszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 4? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogumiłNowicki">Bogumił Nowicki – rektor Akademii Muzycznej w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BogumiłNowicki">Mam zastrzeżenia do art. 4, gdyż nie można tworzyć Akademii z wydziału innej suwerennej uczelni akademickiej, który zgodnie z uchwałą Senatu Akademii Muzycznej w Poznaniu z dnia 11 lutego 2009 roku zostanie zlikwidowany przez Senat. Senat jako jedyny jest uprawniony do dysponowania wydziałem – podstawową jednostką organizacyjną. Senat wyraził zgodę na włączenie struktur wydziału do nowej uczelni po jej utworzeniu a nie na tworzenie nowej uczelni z wydziału. To jest pewna różnica.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę – pan poseł Andrzej Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#NaprzykładUniwersytetZachodniopomorskiwSzczecinieUniwersytetTechnologiczny">„Uniwersytet tworzy się z połączenia Akademii Rolniczej w Szczecinie oraz Politechniki Szczecińskiej. Z dniem utworzenia Uniwersytetu znosi się Akademię Rolniczą w Szczecinie oraz Politechnikę Szczecińską”.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#NaprzykładUniwersytetZachodniopomorskiwSzczecinieUniwersytetTechnologiczny">Pani poseł, uchwały senatu są opiniami, które po prostu są brane pod uwagę przez Wysoką Izbę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzykładUniwersytetuRzeszowskiego">„Uniwersytet tworzy się z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie filia w Rzeszowie oraz z Wydziału Ekonomii w Rzeszowie Akademii Rolniczej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie”, czyli również z jednostki organizacyjnej. Dalej następują dokładnie te same przepisy: z dniem utworzenia Uniwersytetu znosi się Wyższą Szkołę Pedagogiczną, filię Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz wydział Akademii Rolniczej w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzykładUniwersytetuRzeszowskiego">We wszystkich ustawach są analogiczne zapisy, tryb tworzenia wszystkich uczelni. Oczywiście opinia pana rektora i senatu wyższych uczelni jest tutaj brana pod uwagę. Zresztą te opinie są pozytywne. Jeśli chodzi o tryb tworzenia, to wszystkie uczelnie były tworzone w taki sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Przepraszam, że się tu wtrącę, ale czytając uchwałę Senatu Akademii Muzycznej…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Dlatego odczytałem te fragmenty ustaw. Mam jeszcze kolejne ustawy – np. podobnie była tworzona Akademia w Gorzowie. Wszystkie ustawy mają tego typu przepisy. To dotyczy trybu tworzenia, bo oczywiście w ustawie nie możemy tego inaczej zapisać.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Rozumiem, że państwo rozmawiali i o porozumieniu, i o przeniesieniu pracowników, i studentów. W tej uchwale senatu jest mowa o takich działaniach, czyli będą wypełnione.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie słyszę innych uwag i pytań do art. 4.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś zastrzeżenia do art. 5? To jest artykuł będący pokłosiem zastrzeżeń o niejasnym statusie majątkowym tej nowej uczelni. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">To było jedno z zastrzeżeń Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Rzeczywiście art. 90 prawa o szkolnictwie wyższym przewiduje, że ustawa musi obejmować sposób zaspokojenia potrzeb materialnych. Z tego powodu znalazł się art. 5. Do tej pory ta deklaracja znajdowała się w uzasadnieniu do ustawy. Uznaliśmy, że musi to być wpisane wprost do ustawy, tzn. sposób powołania, a także to, że nie obciąży to ruchomościami Akademii Muzycznej w Poznaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję. Nie słyszę uwag. Przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Art. 6. Jest tu cała procedura tego połączenia. Bardzo proszę, panie rektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BogumiłNowicki">Jeżeli chodzi o pracowników, to zgodnie z Kodeksem pracy oni rzeczywiście powinni przejść jakby z automatu do nowej pracy, ale Kodeks pracy nie obejmuje studentów. Studenci rozpoczęli swoje studia w Akademii Muzycznej w Poznaniu w Filii w Szczecinie i trzeba dać im możliwość zdecydowania, czy chcą zostać tutaj czy np. przejść do Poznania. To nie może być z automatu, że automatycznie zostają studentami tej nowej uczelni. To pierwsze zastrzeżenie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#BogumiłNowicki">Drugie zastrzeżenie dotyczy rekrutacji. Zgodnie z art. 169 ustawy o szkolnictwie wyższym to senat uczelni ustala warunki i tryb rekrutacji. Naszym zdaniem niedopuszczalne jest narzucanie uczelni ustawą przeprowadzania na swój koszt i wysiłek rekrutacji do innej uczelni. Jest to również nierzetelne w świetle opublikowanej przez Akademię Muzyczną uchwały rekrutacyjnej, która nic nie wspomina o naborze do bliżej nieokreślonej uczelni. W każdym maju kolejnego roku musimy ogłaszać uchwałę rekrutacyjną i w tej chwili ona jest już w trakcie. My nie możemy robić naboru do innej uczelni.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#BogumiłNowicki">Jeżeli ta ustawa powstanie np. z dniem 1 września, proponuję, by Szczecin zrobił własny nabór we wrześniu, a nie żeby to było robione przez nas, bo my nie jesteśmy do tego uprawnieni. Dotyczy to pkt 4 art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę – pan poseł Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SylwesterPawłowski">Pani przewodnicząca, mam pytanie do pana rektora. W czyich kompetencjach pozostaje ta struktura w dniu naboru, w terminie rekrutacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BogumiłNowicki">Jeżeli będzie ustawa…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SylwesterPawłowski">Nie, ja pytam o okres rekrutacji. Nie pytam, kiedy będzie ustawa, tylko o czas rekrutacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan rektor ma rację. Jak będzie ustawa, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SylwesterPawłowski">Ale szkołę wyższą tworzy się z dniem 1 września, o czym mówi art. 1 i stąd moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BogumiłNowicki">Jest to bardzo dobry czas, by właśnie zrobić rekrutację już na bazie nowej szkoły, nowych nauczycieli i młodzież może zgłaszać się we wrześniu. Nie jest powiedziane, że każda rekrutacja musi być robiona w czerwcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaŁybacka">Jeżeli można, to chcę wrócić do pytania pana posła Pawłowskiego. Panie pośle, rekrutacja w szkolnictwie wyższym to nie jest tylko czas, kiedy studenci składają podania. Rekrutacja zaczyna się w momencie, kiedy senat ustala, na jaki kierunek jaką liczbę studentów zamierza przyjąć i na jakich warunkach. Od tego momentu tak naprawdę zaczyna się proces rekrutacji i de facto on już trwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przepraszam, ale jeśli można, to chciałabym wrócić do pkt 2, bo to było zastrzeżenie pana rektora. Czy nie chodzi o to, że jest to jakby zapis zabezpieczający, w interesie studentów, ale chyba nie ma przymusu, że student musi być w Szczecinie? Chcę dopytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejSmirnow">Z pewnego punktu widzenia pan rektor oczywiście ma rację. Tutaj są pewne problemy, które przy tworzeniu uczelni budziły kontrowersje. Tutaj też przyjęliśmy zupełnie analogiczne przepisy, które były we wszystkich ustawach, które uchwalaliśmy do tej pory. Nie ma możliwości innego zapisania. Trzeba tym studentom dać prawo kontynuacji studiów. Najczęściej te zastrzeżenia wynikają ze zmiany nazwy uczelni. Tak było również przy tworzeniu Uniwersytetu Technicznego w Szczecinie. Część studentów chciała dalej studiować na Politechnice. Były tego typu sytuacje, natomiast są to sytuacje, których nie da się w ustawie rozwiązać inaczej niż zapisać, że oni mogą studiować. Oczywiście, mogą te studia przerwać, natomiast praktycznie nie ma innej możliwości. Stąd te przepisy, które analogiczne do przepisów we wszystkich ustawach, które tworzyliśmy. W momencie powstania uczelni i zniesienia odpowiednich wydziałów poprzednich uczelni studenci stają się studentami nowej uczelni.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejSmirnow">Może od razu powiem też o rekrutacji. Dyskutowaliśmy na ten temat. Na przykład można by oznaczyć termin powstania uczelni na 1 września. Wtedy oczywiście ten problem by znikł, bo nowoprzyjęci studenci już byliby studentami Akademii Muzycznej w Poznaniu. Tu też jest problem, którego nie potrafiliśmy inaczej rozwiązać, ponieważ utworzenie uczelni w dniu rozpoczęcia roku oczywiście komplikuje sprawę, bo tę uczelnię trzeba jeszcze technicznie przygotować do podjęcia normalnej pracy. Stąd tego typu przepisy. Uznaliśmy je za jedyne możliwe, bo po prostu nie ma innych propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Mam pytanie do przedstawicieli Szczecina. Jeżeli rekrutacja odbywa się w maju, tzn. w czerwcu, ale w maju przygotowuje się ją i zakładamy, że ustawa wchodzi w życie, więc wiemy, że uczelnia powstanie, to czy istniałaby szansa przeprowadzenia rekrutacji w Szczecinie? Można tak zapisać, że jak gdyby odbywa się przed, bo ta ustawa jest, uczelnia powstanie. W tej chwili myślę bardzo na gorąco, chcę raczej dopytać, czy Szczecin byłby w stanie przeprowadzić rekrutację w czerwcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#SylwesterOstrowski">Jeżeli założymy, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od opublikowania i mamy Akademię Sztuki w organizacji, to technicznie jesteśmy w stanie przeprowadzić w czerwcu rekrutację i bardzo by nam na tym zależało. Musimy mieć świadomość, że ta najbardziej zdolna młodzież podejmuje decyzję o zdawaniu na studia w tzw. pierwszym terminie. Jeżeli przesuniemy rekrutację szczecińską na wrzesień, to od razu będziemy skazani – nazwę to kolokwialnie – na spady. Tak to się nazywa. W każdym razie zależałoby nam na tym, aby ta rekrutacja odbyła się w terminie czerwcowym. Możemy to zrobić na własny koszt w Szczecinie. Zresztą w Szczecinie, w Zachodniopomorskiem, na własny koszt robimy już bardzo wiele, a więc to nie czyni nam żadnej różnicy. Tak samo nie upieraliśmy się przy nieruchomościach Akademii Muzycznej w Poznaniu, których wartość jest bardzo niska. Akademia może je sobie odebrać. Podobnie nie upieramy się przy przeprowadzeniu rekrutacji na koszt Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wiemy, jak Akademia Muzyczna w Poznaniu bardzo dba o majątek i naprawdę w żaden sposób nie chcemy jego uszczuplać. Zorganizujemy rekrutację, jeśli tylko państwo dadzą nam szansę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Na razie obie strony są zgodne, a to już jest dobry znak, ale pani poseł Łybacka mówi, że to już dopiero jest skandal. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaŁybacka">Chciałabym pana zapytać, czy do maja będzie powołany senat uczelni, czy uczelnia będzie miała nadany statut, według którego może przeprowadzać rekrutację?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#SylwesterOstrowski">Ja tylko odpowiedziałem na pytanie, czy technicznie jesteśmy w stanie przeprowadzić rekrutację, a nie odpowiedziałem na tematy prawne senatu. Przepraszam, ale od tego jest Wysoka Komisja i Wysoka Izba.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę – pan poseł Andrzej Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSmirnow">Mogę odpowiedzieć pani poseł. Oczywiście, że będzie miała statut, bo statut nadaje minister i minister musiał uwzględnić w statucie te elementy. Pierwszy statut nowopowstałej uczelni nadaje minister. Nie ma innej możliwości.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli pani poseł ma inne propozycje, to chciałbym prosić, by je pani poseł zgłosiła. My nie znaleźliśmy innych przepisów, które w sposób płynny pozwoliłyby przejść do nowej uczelni, zwłaszcza jeśli chodzi o młodzież studiującą.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, istotnie mam propozycję, która jak sądzę, rozwiąże problemy nie tylko tej uczelni. Uczelnie podejmują wiele wysiłku, żeby dostosować swoje nazewnictwo i by w drodze ustawy móc zmienić na odpowiadające warunkom.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KrystynaŁybacka">Proponuję, by Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą. Jak się okazało, obaj panowie – pan przewodniczący i pan minister – wyjaśnili mi, że się mylę, że źle interpretuję prawo. Bardzo proszę o inicjatywę ustawodawczą, mocą której wszystkie istniejące uczelnie staną się uniwersytetami i będą miały jakiś czas na dostosowanie swoich warunków do warunków ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł, dowcip przedni, ale na razie rozmawiamy o Akademii Sztuki w Szczecinie i myślę, że pani ze swoim doświadczeniem może mogłaby wspomóc Komisje. Tu nikt nie chce łamać prawa. Chodzi tylko o to, by studenci mogli studiować, a uczelnie funkcjonować i jest pytanie: jak to zapisać? Być może należałoby jakoś zapisać, że gdy powstaje ta uczelnia, to niech już sobie przeprowadzi rekrutację. Bardzo proszę – pan marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WitoldJabłoński">Szanowni państwo, odpowiadając na wątpliwości pana rektora chciałbym się powołać na uchwałę Senatu Akademii Muzycznej, która mówi o tym, że przejmujemy pracowników i studentów. Zapis ustawowy w art. 6 mówiący o pracownikach i studentach wypełnia to postanowienie.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#WitoldJabłoński">Jeśli chodzi o nabór nowych studentów, a jeżeli kłopotem ze strony Akademii Muzycznej w Poznaniu są koszty tego naboru, to zarówno Szczecin, jak i województwo mogą zwrócić koszty naboru, ale nabór powinien być przeprowadzony przez istniejące uczelnie i tak to było w naszym zamyśle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, niech pan tutaj ratuje. Bardzo proszę – pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan rektor zwrócił uwagę na bardzo istotną sprawę. Jak powiedziałem, nie znaleźliśmy innego sposobu zapisania tego w ustawie. Pani poseł Łybacka w tej chwili też nie proponuje innych przepisów.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AndrzejSmirnow">Niezależnie od tego porozumienia między uczelniami będą konieczne w tym przypadku po to, by zrealizować wspólny cel, czyli powołanie Akademii Sztuki w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli można, to mam pytanie do pani poseł Łybackiej, bo po prostu do końca nie wiem, czy o to chodzi pani poseł i czy to w ogóle jest możliwe. Równie dobrze Akademię Sztuki w Szczecinie możemy utworzyć z dniem 1 czerwca, co oznaczałoby, że wtedy musi mieć statut i musi przeprowadzać rekrutację. Na zniesienie wydziałów, z których ona częściowo powstaje, można dać termin 90-dniowy, by studenci jeszcze tam sobie kończyli, zdawali egzaminy. W tej chwili to wymyśliłam i nie jestem pewna, czy jest możliwe formalnie, ale być może byłoby to rozwiązanie naszych kłopotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#SylwesterOstrowski">Szczecin jest na tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy pan minister mógłby tak na gorąco zrecenzować ten mój odkrywczy pomysł?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WitoldJurek">Kilka słów na temat rekrutacji. Rekrutacja rozpoczyna się z momentem podjęcia przez senat uchwały rekrutacyjnej, która jest podejmowana półtora roku przed rekrutacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">A jak powstaje uczelnia?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WitoldJurek">Zaraz do tego przejdę. Półtora roku przed rekrutacją, by uczniowie szkół średnich mogli wybrać przedmioty, których będą się uczyli w ostatniej klasie. Taka była idea tego. Pewnie będzie jakiś kłopot w Akademii Muzycznej w Poznaniu, ponieważ w zeszłym roku w maju ogłosiła zasady rekrutacji na przyszły rok akademicki i te zasady pewnie trzeba będzie zmienić.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#WitoldJurek">Gdyby uczelnię w Szczecinie powołać od 1 czerwca, zakładam, że jest zainteresowanie studiami w Szczecinie, to pewnie w takim bardzo szybkim trybie można byłoby przeprowadzić tę rekrutację.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wtedy tę likwidację wydziałów przenieślibyśmy z początkiem roku akademickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#BogumiłNowicki">Jeśli 1 czerwca utworzymy tę nową Akademię, to młodzież nie skończy pełnego cyklu kształcenia. Mówię o młodzieży Filii w Szczecinie, nie o tej nowej. To troszkę za daleko.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaŁybacka">Pani przewodnicząca, mam pomysł, który oczywiście ma służyć temu, aby rzeczywiście można było zaspokoić pełen cykl kształcenia studentów i przeprowadzić rekrutację.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#KrystynaŁybacka">Jeżeli zrobimy w ten sposób, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia, a przejęcie wydziałów nastąpi od 1 września czy października, to pytam: jak może istnieć Akademia bez wydziałów?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę – pan poseł Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję inny przepis: ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem ust. 2 w art. 4, który wchodzi w życie z dniem 1 września. Ust. 2 art. 4 mówi: „Z dniem utworzenia Akademii znosi się wydział Edukacji Muzycznej w Szczecinie (…) oraz Katedrę Edukacji Artystycznej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego”. Powstanie Akademia z odpowiednimi wydziałami, natomiast zniesie się Filię Akademii Muzycznej z dniem 1 września, czyli tak, jak rozpoczyna się nowy rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#BogumiłNowicki">Panie przewodniczący, ta Akademia to będzie tylko nowopowołany rektor przez ministra i statut i żadnej innej Akademii nie będzie, bo nasi studenci muszą jeszcze skończyć ten rok, czyli właściwie jest to Akademia tylko na papierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale zrobią rekrutację.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#BogumiłNowicki">Mogą zrobić, bo przychodzą nowi ludzie, natomiast faktyczna działalność zaczyna się 1 września. Wtedy jest okres przygotowawczy do rozpoczęcia roku akademickiego 1 czy 5 października.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, ale chodziło mi tylko o to. Żeby można było formalnie zrobić rekrutację do nowej Akademii Sztuki w Szczecinie. Dlatego proponowałam, że jednak tworzy się ją od 1 czerwca. Ma rektora, ma statut…</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#BogumiłNowicki">Nasi studenci mają prawo studiować nie do końca maja, tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wasi nie, bo wyłączamy ten artykuł. Wasi studenci sobie studiują.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#BogumiłNowicki">Dobrze, niech tak będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę – pan dyrektor, MKiDN.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WiktorJędrzejec">Wiktor Jędrzejec – MKiDN, dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego. Proszę państwa, w tym wypadku mówimy o jednym elemencie, o studentach Akademii Muzycznej w Poznaniu Filia w Szczecinie, ale od razu mówimy też o naborze studentów na inne kierunki. To przecież powinna być jedna formuła. Tutaj jest zadanie dla ministra. Te wszystkie wątpliwości od momentu uchwalenia ustawy organizacyjnie musi przejąć minister, czyli powołać rektora, cały system powołania i rekrutacji.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#WiktorJędrzejec">Wydaje się, że troszkę trudnym momentem może być to, że w jednym czasie ci sami nauczyciele mają pracować w jednej i w drugiej szkole, robić nabór i przeprowadzać egzaminy. We wszystkich uczelniach sesja trwa do końca września. Proszę państwa, tu jest pewien kłopot. Jeśli byłoby takie założenie, że szkoła jest powołana 2 tygodnie po, to powołany w trybie szybkim rektor może ogłosić egzaminy we wrześniu – na wszystkie kierunki. Prawda jest taka, że matury są też w lipcu i tak naprawdę ta rekrutacja kończy się w lipcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Pan poseł Pawłowski i konkluzja.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#SylwesterPawłowski">Dziękuję bardzo. Właśnie do tego chciałbym zmierzać. W moim przekonaniu ze względu na nabór studentów I roku nie można dokonywać zmian w zapisie ustawy dotyczącym powołania uczelni. Studenci są ważnym, ale nie jedynym, ogniwem funkcjonowania wyższej szkoły.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#SylwesterPawłowski">Moja propozycja zmierza do tego, by w art. 6 ust. 1 zmienić pkt 4 w następujący sposób: „rekrutację studentów na pierwszy rok studiów na rok akademicki 2010/2011 przeprowadzi Akademia we własnym zakresie”. Ten przepis powoduje, że z chwilą uzyskania statutu uczelni, powołania rektora, pan rektor może w drodze porozumień zawrzeć umowę, że w obiekcie zajmowanym dotychczas prze Katedrę Edukacji bądź przez Wydział Edukacji Artystycznej zostanie dokonany nabór do wyższej szkoły, którą nazywamy Akademią Sztuki. Jest to kwestia zupełnie pozaustawowa, mająca charakter wyłącznie wewnętrzny, organizacyjny. To, w jaki sposób rektor i władze lokalne zechcą wesprzeć to przedsięwzięcie, jest już zupełnie inną kwestią.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#SylwesterPawłowski">Dzisiaj znamy tylko stanowisko pana rektora, ale nie znamy opinii drugiej uczelni, która będzie współtworzyć Akademię Sztuki. Być może stanowisko władz tamtej uczelni jest takie, że przeprowadzą rekrutację, ale już w porozumieniu z nowopowołanym rektorem.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#SylwesterPawłowski">Moja propozycja jest taka, by pkt 4 ust. 1 art. 6 zmienić w taki sposób, by Akademia Sztuki była odpowiedzialna za nabór studentów na I rok w roku akademickim 2010/2011.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję. Pan poseł Jan Kaźmierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo. Państwo przewodniczący, panie ministrze. Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że miałem wątpliwości co do procedury powoływania Akademii Sztuki w Szczecinie. Wyraziłem je na poprzednim posiedzeniu. Widziałem, że pani minister Łybacka była zdegustowana moim głosowaniem dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#JanKaźmierczak">Po wysłuchaniu wszystkich przedstawionych przez państwo argumentów uważam, że warto docenić inicjatywę miasta Szczecina, warto docenić to, co zostało zrobione – z różnych powodów, być może także prestiżowych i emocjonalnych. Jeżeli to jest jedyna ścieżka, by Szczecin miał taką szkołę, o którą walczy, to należy to umożliwić.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#JanKaźmierczak">W tej chwili chciałbym powiedzieć o czymś innym. Panie przewodniczący, proponuję byśmy może nie poddawali się myśleniu, że studenci są tylko jednym z elementów szkolnictwa wyższego. Moim zdaniem są kluczowym elementem każdej jednostki uczącej i warto się pochylić nad tymi, którzy chcą studiować i tymi, którzy już studiują. Pan rektor pewnie potwierdzi to, co mówię. Problem polega na tym, że na szczególnym typie uczelni, jaką jest uczelnia artystyczna, ja pracuję na politechnice, gdzie może jest to łatwiej egzekwować, nawet ten dzień 30 września, który jest formalnym momentem zakończenia letniej sesji egzaminacyjnej, niekoniecznie musi oznaczać, że wszyscy studenci się wywiążą. Z reguły zresztą dziekani wydziałów są dosyć liberalni, jeśli chodzi o przedłużanie sesji – zwłaszcza na tych szczególnych kierunkach studiów.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym warto się zastanowić nad jeszcze jednym przepisem, który jest w art. 6 projektu ustawy, który mówi, że z momentem powołania Akademii wszyscy studenci stają się jej studentami. Można to zrobić na kilka sposobów. Padło tutaj takie sformułowanie, że w momencie, gdy powstanie Akademia Sztuki w Szczecinie będzie umowa między rektorem Akademii Sztuki w Szczecinie a np. rektorem Akademii Muzycznej w Poznaniu na temat tego, jak potraktować studentów, którzy chcą skończyć semestr letni, a w tym momencie mieliby z tym kłopot, ponieważ by zaliczyć przedmiot student potrzebuje fizycznie opieki kogoś, kto się nim zajmuje jako nauczyciel akademicki i obsługi formalnej. Musi być ktoś, kto podbije pieczątkę w indeksie i na karcie zaliczeniowej, że zalicza mu się ten semestr.</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#JanKaźmierczak">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że warto by się zastanowić nad pkt 2 w ust. 1 art. 6 pod kątem jakiegoś doprecyzowania, być może rozwinięcia tego punktu tak, aby uwzględnić interes studentów już studiujących. Zgadzam się, że jest to sprawa istotna i ważna. Nie można tego ucinać u korzeni, gdyż rozumiem, że są to studenci nie tylko pierwszego roku, ale także kolejnych lat.</u>
<u xml:id="u-80.5" who="#JanKaźmierczak">Być może pod rozwagę trzeba wziąć jeszcze jedną ważną rzecz, mianowicie dyplomy. Przyznam się, że nie wiem, ale sądzę, że Akademia Muzyczna ma chyba cykl „n” lat, a nie „n i pół”, czyli dla państwa okres dyplomowania jest także związany z okresem wczesnojesiennym.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#BogumiłNowicki">Jesteśmy w systemie bolońskim: 3 lata plus 2 lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanKaźmierczak">Krótko mówiąc jest to uwzględnienie tego, że studenci ostatnich lat muszą się obronić – przepraszam za kolokwializm, uwzględnienie tego, że studenci wcześniejszych lat muszą się pozaliczać i uwzględnienie charakteru uczelni, gdyż w potocznym rozumieniu artyści niekoniecznie przywiązują nadmierną wagę do formalizmu, natomiast przywiązują wagę do tego, że też chcą wykonać to, co wynika z obowiązku studiów, na których studiują. Proponowałbym to przemyśleć. Od razu przyznam, że nie mam konkretnego pomysłu, jak to zapisać. Art. 6 ust. 1 pkt 2 koliduje z tym, o czym mówimy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo, panie pośle. Na tym polega dramat, że nikt nie wie, jak ma co zapisać i nie ma żadnej kontrpropozycji. Jest propozycja podkomisji, którą zmieniamy, bo inaczej możemy się tutaj tak spotykać do przyszłego roku akademickiego. Bardzo proszę – pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#KrystynaŁybacka">Problem, który się pojawił, wynika z brzmienia art. 1 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#KrystynaŁybacka">Jedyne, co można zrobić, to zmienić dzień utworzenia Akademii.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrystynaŁybacka">To oczywiście wymaga zmiany w zapisie art. 4 oraz wyłączenia dwóch ustępów art. 6. Wtedy można przejść tę rekrutacje, o której mówimy, bo Akademia będzie utworzona odpowiednio wcześniej. Oczywiście to wymaga zmiany już przyjętych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W takim kierunku zmierzała moja propozycja, tzn. Akademię utworzyć jak najszybciej, by mogła rozpocząć swoją własną drogę życia poprzez rekrutację, natomiast jak najdłużej pozwolić studentom, artystom, uczelniom, dotychczasowym wydziałom rozstać się z tymi studentami – jednym wydać dyplomy, drugich przeegzaminować itd. Jednak to rzeczywiście wymaga napisania. Bardzo proszę – pan poseł Kaźmierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanKaźmierczak">W tym momencie mam bardzo konkretną propozycję. Nie do końca zgadzam się z opinią, że tracimy czas. Nie tracimy, to dobrze, że dyskutujemy nad materiałem przygotowanym przez podkomisję w tym wstępnym podejściu, natomiast nie wierzę w to, byśmy tutaj, na tej sali, byli w stanie napisać ustawę uwzględniającą te wszystkie uwagi, a warto to zrobić.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#JanKaźmierczak">W związku z tym mam bardzo konkretną propozycję, byśmy zdecydowali o tym, że podkomisja reaktywuje się, bo to są ważne sprawy. Jest to zatroszczenie się o los studentów w układzie, który tutaj nam się objawił. Chodzi także o kwestie terminów. Powtarzam – nie wierzę, byśmy dzisiaj byli w stanie to napisać, a to musi być napisane dobrze. Zgłaszam wniosek o to, by zwrócić ten projekt podkomisji z prośbą o uwzględnienie wszystkich elementów, które pojawiły się w dyskusji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Mogę to potraktować jako wniosek formalny. Czy jest jakiś sprzeciw wobec tego wniosku formalnego? Na pewno w tej chwili i w tym gremium tego nie napiszemy. A wydaje mi się, że wspólnie doszliśmy do konkluzji, że jest to jedyna ścieżka rozwiązania tych „zapętleń” w tej ustawie. Bardzo proszę – pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Szanowna pani przewodnicząca, wprawdzie nie jestem formalnie członkiem Komisji, ale mam taka propozycję czy prośbę. Padają słuszne terminy, by skrócić czy przyspieszyć czas wejścia w życie ustawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ustawa wchodzi w życie szybko, chodzi o powołanie uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Powołanie uczelni – to miałem na myśli. Biorąc to pod uwagę oraz kalendarz prac sejmowych, proponuję zgłosić w drugim czytaniu lepszy przepis (w co też wątpię) niż ten, który wypracowała podkomisja. To nie opóźni prac, a zapewni realizację kalendarza, który dzisiaj został tutaj nakreślony. Moja propozycja i prośba do klubowego kolegi jest taka, by mimo wszystko raczył wycofać swój wniosek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, szczerze powiem, że ta zmiana, o której pan mówił, wydaje mi się fundamentalna. Musimy ruszyć 3 artykuły i bardzo dobrze przemyśleć logikę związku od art. 1 przez art. 4 do art. 6, bo to nie jest tak, że każdy artykuł możemy sobie napisać. Bardzo proszę – pan poseł Jan Kaźmierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JanKaźmierczak">Panie pośle, podobnie jak nie wierzę w to, byśmy napisali ustawę w znowelizowanej, ale bardzo głębokiej formie, jak powiedziała pani przewodnicząca, na posiedzeniu Komisji, nie wierzę także w to by urodziła się nowa, głęboko zmodyfikowana treść ustawy w czasie drugiego czytania, bo ono kieruje się swoimi prawami.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#JanKaźmierczak">Wydaje mi się, że najszybszą ścieżką będzie właśnie to, co zaproponowałem, czyli przekazanie tego z powrotem podkomisji i praca z udziałem prawników, przedstawicieli ministerstwa biorąc pod uwagę protokół z dzisiejszego posiedzenia. Chodzi o sformułowanie tego tak, by to załatwiało wszystkie istotne problemy, które tutaj wykazaliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę państwa, podkomisja już może zacząć pracę, jeśli może.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam jeszcze jedną podpowiedź, która gwałtownie rozwiąże sprawę. Wobec tego proszę, by w podkomisji rozwiązać Akademię Muzyczną w Poznaniu, utworzyć od razu Uniwersytet Muzyczny i dalej będzie Akademia Sztuki w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przepraszam, ale już myślałam, że tym razem będzie poważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#SylwesterPawłowski">Przepraszam, ale czy rozwiązać Akademię czy Filię Akademii?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan poseł Sylwester Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#SylwesterPawłowski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Ja tylko chciałbym się odwołać do 1998 roku. Są to odległe czasy, ale w Sejmie stanowione było podobne prawo, gdzie zmienialiśmy system szkolnictwa w Polsce i wszystkie gimnazja powstały od 1 września, co więcej, to minister Handke od 1 września finansował te gimnazja, a te szkoły były powoływane na kilka miesięcy wcześniej, bo ustawa wchodziła w życie wcześniej.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#SylwesterPawłowski">Twierdzę, że w podobnym przypadku, w przypadku jednej uczelni wyższej – Akademii Sztuki, utworzenie z dniem 1 września absolutnie nie eliminuje procesu organizacyjnego z chwilą powołania rektora i nadania statutu uczelni. W związku z tym dzisiaj dywagacje nad przyspieszeniem terminu powołania uczelni niczego nie zmienią, bo uczelnia będzie w fazie organizacyjnej. Właściwe, praktyczne funkcjonowanie zacznie od 1 września, bo taki jest cykl funkcjonowania uczelni wyższej. We wrześniu jest ten element naprężający rozpoczęcie roku akademickiego.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#SylwesterPawłowski">Ten problem sygnalizuję po to, by Komisje nie oczekiwały, że podkomisja wymyśli idealny termin wejścia w życie, który rozwiąże wszystkie problemy. Jestem zwolennikiem odesłania projektu do podkomisji po to, by rozpatrzyć wszystkie propozycje i rozwiać wątpliwości, jakie pojawiły się w trakcie dyskusji. Dzień rozpoczęcia czy powołania Akademii nie ma nic wspólnego z procesem organizacyjnym, mającym miejsce wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie wiem, czego ma być rektor, jeżeli Akademię utworzy się dopiero 1 września. Panie pośle, czego rektor, ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#SylwesterPawłowski">Proponuję sprawdzić, jak to było w praktyce w przypadku innych uczelni. Zapewniam panią przewodniczącą i szanowne koleżanki i kolegów posłów, że do czasu, kiedy powoływane były uczelnie, nie było marazmu, tylko tętniło organizacyjne przedsięwzięcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, ale inne uczelnie miały wcześniejszą datę powołania i czas na przeprowadzenie rekrutacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#KrystynaŁybacka">Porównanie z gimnazjami jest o tyle chybione, że w przeciwieństwie do uczelni nie mają one konstytucyjnego przepisu o autonomii, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę – pan poseł Smirnow i naprawdę jest to ostatni głos, bo znów zaczynamy od początku.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#AndrzejSmirnow">Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że oczywiście terminy są tutaj bardzo napięte. Jeżeli dzisiaj zakończymy pierwsze czytanie tej ustawy, to patrząc na ciąg legislacyjny ta ustawa wejdzie w życie w maju. Jest drugie czytanie, potem ustawa idzie do Senatu, a później prezydent ma miesiąc na podpisanie. Są dwa tygodnie vacatio legis i w związku z tym ona wejdzie w życie tuż przed wakacjami.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#AndrzejSmirnow">W związku z tym proponowałbym, by dzisiaj jednak zakończyć pierwsze czytanie ustawy. Wydaje mi się, że to, o czym mówiliśmy i to, co mówił pan poseł Kaźmierczak to jest kwestia dwóch drobnych poprawek, tzn. wykreślenia słów „z dniem 1 września” w art. 1 i pozostawienie zapisu: „tworzy się Akademię Sztuki w Szczecinie”, a w art. 4 w ust. 2 zapisania tego w taki sposób: „Z dniem 1 września 2010 roku znosi się Wydział Edukacji Muzycznej w Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Katedrę Edukacji Artystycznej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#BogumiłNowicki">Studenci mają prawo studiowania do końca, więc nie można znieść tego wydziału naszej Filii z dniem 1 września. Musi być przynajmniej do 30 września.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#AndrzejSmirnow">To niech będzie 30 września. Problem polega na tym, że utworzenie wydziału w nowopowstałej uczelni nie musi powodować w tym samym czasie automatycznego zawieszenia filii.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tu były sprzeciwy. Już nie było, a potem się zrobiły. Bardzo proszę – pan pełnomocnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#SylwesterOstrowski">W imieniu inicjatorów powstania Akademii Sztuki zgadzam się z panem przewodniczącym Smirnowem, że czas jest strasznie napięty. Jeżeli mamy świadomość, że ustawa wejdzie w życie w maju, to jesteśmy w stanie zgodzić się na rekrutację we wrześniu. Jeżeli Wysokie Komisje odeślą projekt ustawy do podkomisji, to opóźni cały cykl i jest to dla nas bardzo niebezpieczny cykl wydarzeń. Jeżeli tutaj możemy w jakiś sposób pomóc, to jesteśmy w stanie robić rekrutację we wrześniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę, panie rektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#BogumiłNowicki">Chciałbym odpowiedzieć panu pełnomocnikowi, że my naprawdę nie będziemy robić kłopotów. Jeżeli chcecie zrobić egzaminy w czerwcu, to proszę przyjechać do Poznania. To są nasi pracownicy i niech sobie robią te egzaminy. Jednak poprzez ustawę nie można narzucać Akademii robienia rekrutacji do innej uczelni. To jest problem czysto prawny, natomiast fizycznie możecie sobie robić w czerwcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę państwa, są dwa wnioski. Jeden wniosek mówi o przekazaniu projektu z powrotem do podkomisji i czekaniu na to, jak ona wykorzysta twórczo dyskusję, która się tutaj odbyła. Są tutaj zastrzeżenia, że to strasznie wydłuża, a ja tylko zwrócę uwagę na to, że nie te Komisje są winne temu, że tak późno procedujemy tę ustawę. Dla sprawiedliwości bardzo bym chciała, żeby to zostało powiedziane. Drugi jest kontrwniosek pana przewodniczącego Smirnowa, który w tej chwili widzi dwie poprawki. Jeśli wprowadzimy poprawki pana przewodniczącego Smirnowa, to ten brak spójności nie rzuca się aż tak w oczy i można w tej postaci „puścić” to do drugiego czytania. Zobaczymy, co się będzie działo podczas drugiego czytania. To są takie dwa wnioski.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, jeśli byłby jeszcze trzeci, to proszę już nie, bo nie umiem głosować na trzy, alternatywa jest jedna. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#AndrzejCelińskiniez">Za chwilę będziemy decydować o tym, czy przejdzie pierwszy czy drugi wniosek. Chciałem zwrócić uwagę na to, że w dalszym procedowaniu i tak należałoby rozważyć zapis pkt 2 i pkt 4 art. 6. Ustawodawca nie może obligatoryjnie przenosić studentów jak gruszki. Trzeba dać studentowi prawo wyboru, czy pozostaje w starej strukturze organizacyjnej. Chodzi o Wydział Edukacji Muzycznej. Macie deklaracje wszystkich studentów co do jednego, tak? Jeżeli wszyscy, to dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#AndrzejCelińskiniez">Dziękuję. Panie pośle, ja podzielam tę uwagę, ale myślę, że to już można zrobić w drugim czytaniu. Pan poseł Kaźmierczak – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#JanKaźmierczak">Pani przewodnicząca, doświadczenie parlamentarne pana posła Smirnowa jest dla mnie na tyle przekonujące, że wycofuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Rozumiem. Mamy więc te poprawki. Czy ktoś z państwa się sprzeciwia? Bardzo proszę, panie pośle, jak pan to proponuje zapisać?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka pierwsza w art. 1 w ust. 1 skreślić słowa: „Z dniem 1 września 2010 r.”. Art. 1 będzie brzmiał: „Tworzy się Akademię Sztuki w Szczecinie, zwaną dalej »Akademią«”. To jest poprawka pierwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy jest jakaś uwaga?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#KrystynaŁybacka">Jest uwaga formalna. Proszę formalnie przegłosować reasumpcję, bo wracamy do brzmienia artykułów przyjętych. Nie chciałabym, żeby obrady tych Komisji stały się przedmiotem obrad komisji śledczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#AndrzejSmirnow">Pani poseł, ale jeszcze nie przyjęliśmy sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#KrystynaŁybacka">Ale przyjęliśmy artykuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dobrze. Kto z pań i panów posłów jest za reasumpcją wszystkich głosowań, jakie były? Jak mamy dużo czasu, to się bawmy. Proszę bardzo. Kto jest za? (20)</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto się wstrzymał? (2) Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-125.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przechodzimy do rozpatrywania artykułów.</u>
<u xml:id="u-125.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję poprawkę: w art. 1 ust. 1 skreślić wyrazy: „Z dniem 1 września 2010 r.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto z pań i panów posłów jest za? (18)</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-127.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 2? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-127.5" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-127.6" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 4? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#AndrzejSmirnow">W art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „Z dniem 30 września 2010 roku znosi się Wydział Edukacji Muzycznej w Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Katedrę Edukacji Artystycznej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do tej propozycji? Nie słyszę, czyli przyjmujemy. Czy są jeszcze jakieś inne uwagi do art. 4? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#KrystynaŁybacka">Skoro pan przewodniczący Smirnow wnosi poprawki, to może zechce się pan przewodniczący zastanowić nad nowym brzmieniem ust. 3. Nie możemy zostawić tego, że z dniem utworzenia Akademia przejmuje prawa i zobowiązania Akademii Muzycznej w Poznaniu dotyczące Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Może to powinno być, że „Akademia z dniem 1 października 2010 r. przejmuje prawa i zobowiązania Akademii Muzycznej w Poznaniu”. Czy taka poprawka satysfakcjonuje panią poseł? Bardzo proszę to zgłosić, bo ja niestety, znów będę musiała państwa opuścić. Proponuję taka poprawkę: „z dniem 1 października 2010 r.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#AndrzejSmirnow">Popieram poprawkę pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do art. 5? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Art. 6. Jakiejś korekty wymaga chyba to, co mówił pan poseł Celiński o tym przywiązaniu studentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#SylwesterOstrowski">Chciałbym dodać, że wszyscy studenci Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu zadeklarowali na piśmie chęć przejścia do nowej uczelni – Akademia Sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł, jest poprawka, która wydaje mi się, że nas pogodzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#KrystynaŁybacka">Proszę państwa, rozumiem studentów, o których pan mówi, ale proszę pamiętać, że studenci Uniwersytetu Szczecińskiego już mogą nie mieć tak jednoznacznych poglądów, bo ich dyplom jest dyplomem uniwersyteckim.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#SylwesterOstrowski">Też pisemnie zadeklarowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#KrystynaŁybacka">Dobrze, ale proponuję, by w ust. 2 był zapis: „studenci Wydziału Edukacji Muzycznej (…) oraz studenci Uniwersytetu (…) stają się po wyrażeniu woli studentami Akademii”.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę któregoś panów przewodniczących o dalsze prowadzenie posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, byśmy przyjęli te poprawki. Za chwilę je uzupełnimy w sensie formalnym, czyli na piśmie.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#AndrzejSmirnow">Pierwsza poprawka w art. 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-140.2" who="#AndrzejSmirnow">Druga poprawka w art. 4 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-140.3" who="#AndrzejSmirnow">Trzecia poprawka w art. 4 ust. 3. To jest poprawka pani przewodniczącej odnośnie do zmiany terminu przejścia praw i zobowiązań: „z dniem 1 października 2010 r. prawa i zobowiązania Akademii Muzycznej w Poznaniu dotyczące Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w Szczecinie.”. Czy są sprzeciwy wobec tej poprawki? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-140.4" who="#AndrzejSmirnow">Czwartą poprawkę zaproponowała pani poseł Łybacka – po wyrażeniu woli studenci stają się studentami nowej Akademii Sztuki w Szczecinie. Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia tej poprawki? Nie ma, a więc art. 6 został przyjęty wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-140.5" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 7? Jeżeli jest poprawka, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#KrystynaŁybacka">Rozumiem, że mamy zmieniony pkt 2 ust. 1 art. 6. Proszę zauważyć, że podobne zastrzeżenie trzeba zrobić do pkt 3, bo to już musi być konsekwentnie, prawda?</u>
<u xml:id="u-141.1" who="#KrystynaŁybacka">Pytanie do wszystkich obecnych. Gdybyśmy podobne założenie zrobili do pkt 4, to wtedy przestaje istnieć problem rekrutacji. Wtedy rekrutację mogą przeprowadzić dotychczasowe jednostki, a po wyrażeniu woli studenci mogą się przenieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani poseł proponuje, by do pkt 2 w ust. 1 art. 6, do pkt 3 w ust. 1 art. 6 i do pkt 4 w ust. 1 art. 6 dodać słowa: „po wyrażeniu woli”. Tak? Poprawka będzie dotyczyła art. 6 ust. 1 pkt 2, 3 i 4. We wszystkich tych punktach dodamy: „po wyrażeniu woli”.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#KrystynaŁybacka">Jest to jeszcze o tyle bezpieczne, że gdyby z jakichkolwiek powodów nowopowołana Akademia nie zdążyła przeprowadzić rekrutacji, to ma uczyniony ten nabór, z którego po wyrażeniu woli ewentualnie studenci mogą przejść.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że intencja poprawki jest jasna. Za chwilę zostanie ona doprecyzowana wspólnie z Biurem Legislacyjnym. Bardzo proszę – pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#WiktorJędrzejec">Panie przewodniczący, chciałem spytać: co z innymi kierunkami w takiej sytuacji? Rozwiązujemy problem dwóch kierunków w dwóch istniejących szkołach, natomiast jest kwestia naboru na inne kierunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#AndrzejSmirnow">To już jest kwestia nowej Akademii i statutu nowej Akademii, który będzie nadany przez ministra. Rozumiem, że w ustawie rozstrzygamy tylko to, co dotyczy przejęcia przez nowopowstałą uczelnię studentów, którzy do tej pory studiowali w innych uczelniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#WiktorJędrzejec">Na przykład wyrzucenie pkt 4 w ogóle rozwiązywałoby problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#AndrzejSmirnow">Po prostu chodzi o to, by stworzyć możliwości studiowania wszystkim studentom, którzy zostali przyjęci na studia. Po dodaniu propozycji pani poseł Łybackiej, czyli po wyrażeniu woli, nie jest to już automatyczne przyjęcie, tylko każdy ze studentów będzie musiał wyrazić wolę przejścia.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#WiktorJędrzejec">Gwoli wyjaśnienia. W takim razie robione są dwa nabory – jeden przez Uniwersytet Szczeciński i Akademię Muzyczną w Poznaniu i drugi przez Akademię Sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie dyrektorze, tego ustawa nie rozstrzyga. To będzie rozstrzygał statut uczelni, który będzie nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#WiktorJędrzejec">Tak. Mówię o tym, bo można by to zrobić właśnie naborem tylko do jednej szkoły i jasna byłaby deklaracja studentów. Zdają do uczelni, w której naprawdę chcą studiować. To tylko gwoli wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę – pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie dyrektorze, proszę zwrócić uwagę, że wszyscy zgodziliśmy się, iż nie możemy stawiać studentów przed faktem dokonanym i nie ma wątpliwości co do pkt 2 i 3.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#KrystynaŁybacka">Jeżeli patrzymy na rekrutację, to proszę pamiętać, że by nastąpiła rekrutacja do nowoutworzonej szkoły, to ta szkoła musi mieć swój statut oraz musi określić poprzez senat warunki rekrutacji. Jeżeli ta szkoła zdąży z określeniem tych warunków dla swoich nowych kierunków, to oczywiście będzie robiła nabór studentów. Jednak ta szkołą ma również „zawór bezpieczeństwa” w postaci studentów z naboru przez dwa istniejące wydziały dwóch uczelni, jeśli ci studenci po wyrażeniu woli podobnie jak inni zechcą studiować w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy te wyjaśnienia wystarczają panu dyrektorowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#WiktorJędrzejec">Oczywiście, ja tylko wyraziłem swoje wątpliwości co do tego, że robimy dwa nabory. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 6? Nie ma, art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-156.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 7? Nie ma, art. 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-156.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 8? Nie ma, art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-156.3" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 9? Nie ma, art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-156.4" who="#AndrzejSmirnow">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-156.5" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawkami? (17)</u>
<u xml:id="u-156.6" who="#AndrzejSmirnow">Kto jest przeciwny? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-156.7" who="#AndrzejSmirnow">Kto się wstrzymał? (2) Dziękuję bardzo, w ten sposób przyjęliśmy sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-156.8" who="#AndrzejSmirnow">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. O głos prosi jeszcze przewodniczący podkomisji. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#SławomirPreiss">W imieniu swoim i środowiska artystycznego województwa zachodniopomorskiego chciałbym serdecznie podziękować pani przewodniczącej, panu przewodniczącemu, wszystkim paniom poseł i panom posłom, bo idea utworzenia tej uczelni jest dla nas bardzo ważna. Serdecznie dziękuję za pozytywne przegłosowanie, a ministrowi Zdrojewskiemu za pozytywną opinię. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wybieramy posła sprawozdawcę. Proponuję, aby to był przewodniczący podkomisji – pan poseł Sławomir Preiss.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#SławomirPreiss">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy są sprzeciwy? Nie ma. Pan poseł został sprawozdawcą Komisji. Czy musimy wyznaczać termin dla MSZ?</u>
<u xml:id="u-160.1" who="#AndrzejSmirnow">Wyznaczamy termin dla MSZ w celu wyrażenia opinii o zgodności z prawem UE do jutra do godz. 14.00.</u>
<u xml:id="u-160.2" who="#AndrzejSmirnow">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Bardzo dziękuję panu rektorowi, panu ministrowi, wszystkim gościom i państwu posłom. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariatach Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>