text_structure.xml
60 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam gości oraz przedstawicieli komisji sejmowych, które zwróciły się do nas z propozycją tematów prac dla NIK.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi dotyczące protokołu z poprzedniego posiedzenia? Nie słyszę. Rozumiem, że możemy go uznać za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia propozycje tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy NIK na 2010 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Marszałek Sejmu, w związku z podjęciem przez Najwyższą Izbę Kontroli prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na 2010 r., zwrócił się na piśmie do komisji sejmowych o przekazanie propozycji tematów, problemów i spraw, które mogłyby być przedmiotem badań kontrolnych w przyszłym roku. Jednocześnie Marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o zbiorcze zestawienie tychże propozycji wraz z opinią Komisji. Chciałem też poinformować, że przesłaliśmy oczywiście zaproszenie do przewodniczących tych komisji sejmowych, które zgłosiły propozycje tematów, żebyśmy ewentualnie wyjaśnili niejasności i zadali pytania co do sformułowanego tematu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proponuję, abyśmy w pierwszej kolejności rozpatrzyli te propozycje tematów, które zostały zgłoszone przez inne komisje sejmowe, a potem przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej, abyśmy mogli naszych gości usatysfakcjonować.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszWitaniez">Czy jest jakaś określona liczba możliwych do przeprowadzenia tematów kontroli? Czy podwajanie albo potrajanie tej liczby tematów rodzi jakieś konsekwencje gorszej pracy NIK? Dlaczego pytam? Mam małe doświadczenie w pracy tej Komisji i pierwszy raz uczestniczę w takim posiedzeniu, podczas obrad którego rozpatrywane są propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK. Osobiście zszokowany jestem dużą ilością propozycji tych tematów. Zastanawiam się, czy możliwe jest zaakceptowanie wszystkich propozycji, czy to my musimy wyeliminować większość. W jakim kierunku ta praca ma zmierzać?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszWitaniez">Rozumiem, że porządek pracy został przyjęty w takiej kolejności, którą zaproponowałem. Najpierw rozpatrzymy propozycje innych komisji, a potem te zgłoszone przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszWitaniez">Chciałbym od razu jedną kwestię wyjaśnić. Dokument, który został państwu dostarczony w dniu dzisiejszym bodajże, bądź w dniu wczorajszym, a który jest propozycją tematów sformułowanych przez pana posła Marka Cebulę, oczywiście traktujemy jako integralną część propozycji złożonych przez członków naszej Komisji i będzie oczywiście w tej części również poddany dyskusji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszWitaniez">Przechodząc już do rozpatrywania tych tematów i w odpowiedzi na pytanie chciałbym powiedzieć, że do tej pory, odkąd jestem członkiem tej Komisji, nie było dylematów związanych z liczbą tematów. Jak rozumiem, nie ma jakichś ustawowych uregulowań. Jest ona ograniczona zapewne możliwościami technicznymi i personalnymi Najwyższej Izby Kontroli, ale panie pośle, w tym dokumencie, w którym tematy zostały przedstawione zbiorczo, nie widzę, aby zasadniczo ich liczba odbiegała od tej, która była w latach ubiegłych. Zapewne, żeby pana uspokoić, przedstawiciele NIK ustosunkują się do szeregu tych tematów i wiem z doświadczenia, że część z tych tematów jest podjęta przez NIK, bo wynika z własnego pomysłu i planu lub została zrealizowana w roku ubiegłym. To przeważnie tak bywa, ale może w tym razem będzie inaczej. Powodów do niepokoju nie ma, przedyskutujemy wszystkie te tematy po kolei.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszWitaniez">Państwo macie przed sobą ten dokument, tematy zaproponowały Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisja Gospodarki, Komisja Infrastruktury, Komisja Kultury i Środków Przekazu, Komisja Obrony Narodowej, Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisja Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszKrasoń">Wydaje mi się, że liczba tematów, które zgłosimy czy zarekomendujemy, nie ma znaczenia, dlatego że to w końcu NIK w ostateczności przesądzała, które tematy zrealizuje, a których nie, które może skomasować, które przełoży na kolejne lata itd. A więc obfitość propozycji jest nieszkodliwa, ona po prostu da spektrum oczekiwań Sejmu w stosunku do NIK, a NIK to uporządkuje i w konsekwencji przedstawi nam projekt, który będzie realizować. W tym kontekście sugeruję, abyśmy nie poddawali weryfikacji tematy, które zostały zgłoszone przez poszczególne komisje sejmowe. Są to organy Sejmu, mają do tego prawo i uważam, że powinniśmy to zaopiniować bezboleśnie, po to, żeby uszanować komisje sejmowe. Skoncentrowałbym się na naszych propozycjach i ewentualnie na propozycjach, które się pojawiły później, czyli takich jak propozycje tematów kontroli zgłoszonych przez posła Marka Cebulę. Ja również mam upoważnienie do zgłoszenia 7 propozycji tematów Klubu Poselskiego Lewicy, podczas dzisiejszego posiedzenia. Dwie z tych propozycji znalazły się w planie propozycji zgłoszonych przez poszczególne komisje, więc w gruncie rzeczy mam 5 tematów, które chciałbym Komisji zaprezentować i prosić także o rekomendację do ewentualnego rozpatrzenia przez NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jak rozumiem wystąpienie pana posła zmierza do tego, abyśmy z własnej inicjatywy nie redukowali tematów i nie odnosili się do nich krytycznie, tylko zarekomendowali NIK, tak jak one zostały sformułowane. Rozumiem panie pośle, że nie ma pan nic przeciwko temu, żeby już podczas obrad dzisiejszego posiedzenia NIK odniosła się do tych tematów, bo być może już w tej chwili są sprawy na tyle oczywiste, że nie będziemy musieli w załączniku do naszej opinii już tych tematów umieszczać. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że jest propozycja pana posła, którą nie ukrywam, podzielam, że wszystkie te propozycje Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Gospodarki, Komisji Infrastruktury, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Obrony Narodowej, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Skarbu Państwa, rekomendujemy jako tematy kontroli dla Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanReliga">Wydaje mi się, że w tej sytuacji pomysł pana posła jest najbardziej realny. To znaczy, teraz chcielibyśmy wysłuchać pana prezesa NIK oraz poznać jego stanowisko w sprawie tych propozycji, a później będziemy zabierać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rzeczywiście, bardzo proszę o wystąpienie, tylko może byśmy to jeszcze rozdzielili. Nie dotykając tematów Komisji do Spraw Kontroli Państwa tylko wszystkich pozostałych, to mielibyśmy to niejako załatwione.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefGórny">Mam tylko kilka uwag ogólnych. Najwyższa Izba Kontroli w ubiegłym roku przeprowadziła 165 kontroli planowych, jeżeli mówimy o możliwościach. Z tego 97 kontroli to były kontrole z wykonania budżetu. Pozostałych planowych kontroli było 68. To jest skala kontroli planowych, jakie możemy przeprowadzić. Oczywiście to się może w pewnym zakresie zmieniać, bo nie każda kontrola planowa jest tak szeroka, tak więc ta liczba nie określa naszych możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wejdę panu prezesowi w słowo, to były kontrole, jak rozumiem, tzw. zbiorcze, planowe, bo kontroli było w ogóle ok. 2500.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefGórny">Właśnie o tym chciałem powiedzieć, że oprócz kontroli planowych, a więc tych, które zatwierdza Kolegium NIK, czyli nawet nasze tutaj deklaracje nie są decyzjami o przyjęciu, gdyż w tym zakresie decyzje podejmuje zgodnie z ustawą Kolegium NIK, które przyjmuje plan pracy. W związku z tym są to tylko sugestie. Posiedzenie Kolegium odbywa się zwykle w drugiej połowie listopada, kiedy przyjmujemy plan pracy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefGórny">Kontrole planowe mogą być kontrolami koordynowanymi i jednostkowymi. Koordynowane, czyli wykonywane przez więcej niż jedną jednostkę, czyli np. przez departament wiodący i delegatury lub też mogą to być dwa departamenty i delegatury, bądź też przez delegatury bez departamentów z centrali. Wykonujemy bardzo wiele kontroli doraźnych, a także rozpoznawczych, które przygotowują pole dla kontroli planowej. W tych doraźnych mieszczą się również kontrole wynikające ze skarg, które przychodzą.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JózefGórny">Chciałbym również zasugerować, jeśli można, rozważenie uniknięcia akcyjności w tym zakresie, jaka od paru lat ma miejsce, że my występujemy do komisji i one wtedy bardzo aktywnie myślą, jaki temat by zaproponować NIK. Przecież możemy to rozłożyć, bo komisje mają prawo cały rok składać takie propozycje i to nawet ułatwiłoby nam pracę. Jeżeli byłby ciekawy temat, moglibyśmy nawet przeprowadzić kontrolę rozpoznawczą, żeby móc ją już umieścić w planie. Uważam, że ułatwiłoby to pracę nam i Komisji, ale to już do rozważenia pozostawiam Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JózefGórny">Jeśli chodzi o 61 tematów, które zostały zgłoszone, to jest tutaj cały szereg tematów, które są realizowane albo były przez nas realizowane w ostatnich latach. Oczywiście przeanalizujemy to i niektóre z nich, mimo że są realizowane, zamierzamy kontynuować, bo są to tematy ciekawe i dotyczą zagadnień rozłożonych na kilka lat, więc my to wszystko rozważymy.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JózefGórny">Czy mamy krótko omawiać każdy z tych tematów?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Myślę, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych chciałaby wiedzieć czy państwo będziecie brali pod uwagę zaproponowany przez tę Komisję temat, czy nie. Może już bez wielogodzinnego omawiania, ale np. jeśli jakiś punkt został przez państwa zrealizowany lub też zaplanowany, to chcielibyśmy ten krótki sygnał uzyskać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekZająkała">Jeśli chodzi o sugestie zgłoszone przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych, to oba tematy planujemy zrealizować w przyszłym roku. Pierwszy temat dotyczy programu modernizacji służb mundurowych. Kontrolowaliśmy jego wykonanie za rok ubiegły i planujemy coroczną kontrolę, ponieważ jest to duży program i istotny dla jakości tych służb: Policji, Straży Granicznej, Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekZająkała">Drugi temat dotyczący przygotowania Państwowej Straży Pożarnej do działań gaśniczych na wysokościach również przewidujemy do skontrolowania, ale tak jak powiedział prezes Józef Górny, ostateczna decyzja w sprawie kontroli planowych należy do Kolegium NIK. Gdyby natomiast temat był mniejszej rangi, ale istotny do zbadania, to kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli doraźnej. To już jest wewnętrzna decyzja.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo dziękuję. Teraz w kolejności będą propozycje Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – to jest propozycja 11 tematów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefGórny">W przypadku pierwszego zgłoszonego tematu, zamierzamy przeprowadzić kontrolę rozpoznawczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Ten temat został zgłoszony przez Komisję z powodu dużej liczby zgłoszeń od prezydentów, burmistrzów, dlatego że pomimo ustawy samorządy nie tylko nie dostały większych środków na podwyżki. Zostały one jeszcze zmniejszone, więc prawdopodobnie ta propozycja jest wynikiem ich irytacji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Drugi temat to wykorzystywanie środków publicznych na pomoc materialną dla uczniów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefGórny">Ten temat i propozycję przeprowadzenia takiej kontroli zamierzamy przedstawić Kolegium NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola wypoczynku dzieci i młodzieży realizowanego ze środków budżetu państwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefGórny">Tę kontrolę chcielibyśmy przeprowadzić w ramach kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefGórny">Kontrolę tę zamierzamy zaproponować Kolegium NIK do wprowadzenia do planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">I dalej. „Kontrola legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i terminowości rozdysponowania rezerw celowych, uruchamianych w latach 2007 i 2008, w zakresie finansowania oświaty, edukacyjnej opieki wychowawczej, nauki i szkolnictwa wyższego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefGórny">Tutaj zamierzamy przeprowadzić kontrolę rozpoznawczą. Ten temat nas interesuje i jeżeli jej wyniki będą wskazywały na potrzebę kontroli, to również byśmy ją przeprowadzimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JózefGórny">W tym zakresie przeprowadzaliśmy kontrolę planową w ubiegłym roku i ewentualnie przeprowadzilibyśmy kontrolę sprawdzającą.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Propozycja 7 dotyczy Karty Nauczyciela i szczerze powiedziawszy nie pamiętam, czego dotyczy art. 70a ust. 1,3 i 4 ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JózefGórny">W ramach tematu pierwszego, czyli realizacji podwyżek, rozpatrzylibyśmy te zagadnienia właśnie w tym aspekcie, aczkolwiek temat jest zgłoszony bardzo ogólnikowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Gospodarka finansowa i realizacja zadań oświatowych szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefGórny">W tym zakresie przeprowadzaliśmy szkolenie w 2005 r. i ewentualnie rozważylibyśmy kontrolę sprawdzającą.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Realizacja rezerw celowych, dotacji i środków europejskich skierowanych do mniejszości narodowych; efektywność i racjonalność wydatkowania wyżej wymienionych środków”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JózefGórny">To jest kontrola planowana na ten rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">W takim razie nie będziemy tego państwu proponować do planu na 2010 r. Oczywiście w protokole z naszej Komisji znajdzie się zapis, że realizacja tej kontroli jest zaplanowana na 2009 r., jeśliby Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży nas pytała.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefGórny">Na pewno ją rozpoczniemy w tym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Organizacja zajęć pozalekcyjnych dla uczniów i sposób ich finansowania przez samorządy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JózefGórny">Przewidujemy przeprowadzenie kontroli rozpoznawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kształcenie pielęgniarek i średniego personelu medycznego w świetle niedoborów kadrowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefGórny">Ta kontrola jest w planie na ten rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Teraz temat zgłoszony przez Komisję Gospodarki – „Kontrola legalności zawartych w 2008 r. przez spółki z udziałem Skarbu Państwa umów o opcje walutowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JózefGórny">Ta problematyka nie była do tej pory przedmiotem kontroli i w tym przypadku ewentualnie rozważylibyśmy przeprowadzenie kontroli doraźnej, rozpoznawczej. To jest bardzo ważne i trudne zagadnienie, uważamy, że warto byłoby poprzedzić je kontrolą rozpoznawczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Tematy Komisji Infrastruktury. Pierwszy z nich to „Planowanie przestrzenne w Polsce”, a drugi to „Prawidłowość utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych przez ich właścicieli i administratorów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekZająkała">Obie te kontrole planujemy zaproponować Kolegium do planu prac na przyszły rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Kultury i Środków Przekazu zaproponowała jeden temat „Objęcie kontrolą realizowanych przez Telewizję Polską S.A. inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem nowego gmachu na ulicy Woronicza”.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekZająkała">Tę tematykę kontrolowaliśmy w październiku 2006 r. i przedstawiliśmy Sejmowi informację. Planujemy kontrolę sprawdzającą.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Obrony Narodowej zaproponowała 3 tematy. „Stan procesu profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP na przykładzie wybranych jednostek wojskowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekZająkała">Planujemy przedstawić ten temat do planu pracy na przyszły rok. Podobnie jak temat następny, czyli „Stan realizacji inwestycji podjętych w ramach Inwestycji NATO w Polsce (NSIP)” – również planujemy przedstawić ten temat do planu pracy na rok przyszły.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Funkcjonowanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej ze szczególnym uwzględnieniem działalności Wojskowego Towarzystwa Budownictwa Społecznego „KWATERA”.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekZająkała">Ta kontrola będzie realizowana w drugiej połowie tego roku. Informacja trafi do Sejmu na początku roku przyszłego, czyli jeszcze w tym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">W takim razie nie będziemy już tego rekomendować na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Temat pierwszy to „Ocena procesu wdrażania programu Natura 2000 w Polsce”.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekZająkała">Program Natura 2000 był kontrolowany w roku ubiegłym i w połowie ubiegłego roku przedstawiliśmy informację Sejmowi. Nie chcielibyśmy zbyt prędko ponawiać tak dużej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Temat drugi to „Realizacja Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekZająkała">Ta kontrola jest na ukończeniu i panujemy przedstawienie informacji z kontroli we wrześniu tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Ocena gospodarki rybackiej prowadzonej na wodach stanowiących własność Skarbu Państwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarekZająkała">W tym przypadku sytuacja jest podobna jak w poprzednim temacie. Kontrolowaliśmy tę tematykę w roku 2007 i wtedy też przesłaliśmy informację. Również ze względów ekonomiki kontrolnej chcielibyśmy w przyszłym roku jeszcze jej nie przeprowadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">A pozostałe tematy?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarekZająkała">Temat „Efektywność nakładów na edukację ekologiczną finansowaną ze środków funduszy ochrony środowiska” planujemy skontrolować w ramach kontroli budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#MarekZająkała">Kontrolę „Funkcjonowania systemu utylizacji odpadów medycznych i weterynaryjnych w Polsce” też kontrolowaliśmy stosunkowo niedawno. W lutym ubiegłego roku przedstawiliśmy informację.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#MarekZająkała">„Gospodarka odpadami w dużych miastach” była kontrolowana w kwietniu tego roku w zakresie wydawania pozwoleń i utylizacji pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz zużytego sprzętu elektronicznego. W tej chwili trwa kontrola gospodarowania w gminach danych województw stałymi odpadami i jest to kontrola koordynowana przez delegaturę w Katowicach. Jej wyniki trafią w tym roku do parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie wydatkowania środków na programy unijne w latach 2007–2009”.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarekZająkała">Tę problematykę kontrolujemy corocznie w ramach kontroli nad wykonaniem budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie wydatkowania środków na programy unijne w latach 2007–2009”.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarekZająkała">To również kontrolujemy w ramach kontroli nad wykonaniem budżetu państwa, ale jeszcze w bieżącym roku prowadzi to delegatura w Olsztynie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czyli informacja będzie w 2010 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekZająkała">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola finansowania programów alternatywnych źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem finansowania wiatraków”.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarekZająkała">Tę kontrolę proponowalibyśmy podjąć w 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Polityki Społecznej i Rodziny zaproponowała 5 tematów.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarekZająkała">Pierwszy temat dotyczący „Wykorzystania zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, tworzonych w trybie art. 33 ustawy o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń organizowanych poza granicami kraju w tym poza granicami Unii Europejskiej” – tutaj planujemy kontrolę doraźną.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#MarekZająkała">Drugi temat „Sprawowanie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej” już badaliśmy, ale planujemy kontrolę sprawdzającą.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#MarekZająkała">Kolejny temat dotyczący „Funkcjonowania systemu orzecznictwa ZUS, w tym przyznawanie nowych świadczeń emerytalno-rentowych oraz weryfikacji zwolnień lekarskich”. W 2005 r. przedstawialiśmy informację dotyczącą orzecznictwa, w 2006 r. funduszu prewencji i planujemy zbadanie tego tematu ponownie w 2011 r.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#MarekZająkała">Kolejny temat „Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn kierowania, długości pobytu i sytuacji prawnej wychowanków”. We wrześniu ubiegłego roku prezentowaliśmy informacje dotyczące tej problematyki i nie chcielibyśmy jej zbyt wcześnie powtarzać, tak jak w poprzednich wypadkach.</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#MarekZająkała">I ostatni temat zaproponowany przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny: „Efektywność organizowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy kursów i szkoleń w celu aktywizacji zawodowej osób powyżej 50 roku życia”. Badaliśmy tę tematykę w roku ubiegłym i planujemy kontrolę sprawdzającą w 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała 4 tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarekZająkała">Kontrolę tematu „Restrukturyzacje ELEWARR Sp. z o.o.” planujemy, jako kontrolę doraźną w roku przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Powtarza się temat kontroli funkcjonowania szkół nadzorowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekZająkała">Tak i planujemy ten temat przedstawić do planu pracy na przyszły rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Wydatkowanie środków Kasy Ubezpieczenia Społecznego Rolników na organizację wypoczynku dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich”.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekZająkała">Planujemy kontrolę sprawdzającą w czwartym kwartale tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Funkcjonowanie Pomorsko-mazowieckiej Hodowli Ziemniaka Strzekęcino”.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekZająkała">Planujemy kontrolę doraźną.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej proponuje 4 tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JózefGórny">Temat „Kontrola prawidłowości i terminowości rozdziału środków finansowych z Funduszu Spójności i funduszy strukturalnych oraz dysponowania środkami finansowymi Unii Europejskiej przeznaczonymi na prefinansowanie projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego” generalnie dotyczy wykorzystania środków unijnych. W tym zakresie przeprowadziliśmy już cały szereg kontroli i również na przyszły rok planujemy przedstawić ten temat Kolegium. To jest jeden z naszych priorytetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola umorzeń i obniżeń wysokości podatków i opłat lokalnych dokonywanych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast”.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JózefGórny">W tym zakresie były już przeprowadzane dwie kontrole. Tematyka była nieco inna. Pierwsza była w 2006 r. i dotyczyła stosowania ulg podatkowych przez organy gminy w latach 2004–2006, pierwsze półrocze. Jest w trakcie kontroli stosowanie przez gminy ulg w spłacie zobowiązań podmiotów działających na ich terenie. Natomiast, jeśli chodzi o stosowanie umorzeń, to myślę, że będzie kontrolowana przez którąś z delegatur. Chcemy ten temat zaproponować którejś delegaturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JarosławPięta">Chciałem przypomnieć, że jest to temat zgłoszony przez pana posła Mariusza Błaszczaka w zeszłym roku i dotyczy lat 1998–2006. NIK miał się zająć tym zagadnieniem w tym roku, ja sam prosiłem o podjęcie działań w tym zakresie i od stycznia nie mam odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JózefGórny">Jak już powiedziałem, zamierzamy przeprowadzić kontrolę w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola regionalnych izb obrachunkowych w zakresie skuteczności nadzoru nad ściągalnością podatków i opłat lokalnych przez gminy wraz z kwestią występujących różnic zdań pomiędzy komisjami rewizyjnymi rad gmin a komisjami dyscypliny finansowej przy RIO”.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JózefGórny">W przyszłym roku chcielibyśmy skontrolować działalność samorządowych kolegiów odwoławczych. Natomiast kontrole działania regionalnych izb obrachunkowych zamierzamy zaproponować do planu prac na rok 2011 i będzie to duża kontrola.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Kontrola wydatkowania środków publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego w formie dotacji na różnego rodzaju wydawnictwa, książki, czasopisma, foldery, audycje radiowe itp.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JózefGórny">Tę kontrolę chcielibyśmy przeprowadzić w ramach kontroli budżetowej i w miarę możliwości kontrolami doraźnymi. Tego typu kontrole były już przeprowadzane np. przez delegaturę w Katowicach.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałbym wtrącić słowo. Wprawdzie zgłosiła to Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, ale chciałbym wzmocnić prośbę Komisji w tym zakresie, żebyście państwo jednak podjęli ten temat. O ile się nie mylę, jesienią w roku 2010 jest koniec kadencji samorządu i rzeczywiście ten temat jest wielokrotnie poruszany.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Ja np. będąc na spotkaniach od najmniejszej gminy poczynając na dużych miastach kończąc, ze zwykłego doświadczenia poselskiego wiem, że ogromne ilości środków idą na wydawane czasopisma, kolorowe, na papierze kredowym, przez wójtów, burmistrzów i prezydentów. Są one niczym innym jak tylko ogromnymi peanami, przechwałkami na temat dokonań tychże wójtów, burmistrzów i prezydentów, zresztą marszałków też, powiem szczerze. Myślę, że celowym byłoby podjęcie tego tematu przez NIK i już samo upublicznienie tego na stronach NIK mogłoby wpłynąć na kampanię wyborczą, która jest kosztowna, biorąc pod uwagę środki, jakimi dysponują samorządy. Zwłaszcza, że teraz są różne ośrodki medialne. W związku z tym wzmacniałbym wolę Komisji Samorządu, żeby potraktować ten problem poważnie, a nie jako kontrolę doczepioną do innych.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JózefGórny">Kontrola przy wykonaniu budżetu to jest bardzo ważny element. Temat generalnie przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Ostatnie propozycje zgłosiła Komisja Skarbu Państwa. Są to propozycje przeprowadzenia kontroli w spółce CEFARM Białystok SA, spółce Zespół Elektrowni Dolna Odra SA, spółce Zakłady Chemiczne Police SA i ich spółkach Infrapark Police SA oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JózefGórny">Kontrola w tym zakresie była przeprowadzona, do tej pory przedsiębiorstwo nie zostało sprywatyzowane. Była kontrola dotycząca lat 2002–2007 i departament stwierdza, że nie ma argumentów przemawiających za kolejną kontrolą.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Miałbym prośbę. Komisja Skarbu Państwa zgłosiła konkretne trzy przedsiębiorstwa, departament stwierdza, że nie ma podstaw do kontroli, ale odniesienie się do kontroli z roku 2005 może wcale nie oznaczać, że coś się nie wydarzyło w latach 2006–2008.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JózefGórny">To była kontrola do 2007 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Na to samo wychodzi, czyli w latach 2007–2009. Rozumiem, że nie jesteśmy w stanie dojść tego, jakie było uzasadnienie Komisji, bo go nie przesłała. Skoro Komisja się do nas o to zwróciła, to jak rozumiem, miała ku temu przesłanki, więc prosiłbym o rozważenie i rozpoznanie tego tematu. Ja ewentualnie mogę zwrócić się do Komisji o uzupełnienie uzasadnienia, bo być może coś się wydarzyło w latach 2007–2009, co spowodowało, że Komisja się do nas zwróciła z tą propozycją. Nie powinniśmy tego tak ad hoc odrzucać z uzasadnieniem, że kontrola była przeprowadzana dwa lata wcześniej, a w tym przypadku byłyby to już trzy lata. Na tym etapie byśmy tej propozycji nie odrzucali. Nasza Komisja ją zarekomenduje i zwrócimy się do Komisji Skarbu Państwa o uzupełnienie uzasadnienia. Może pod koniec roku 2007 była jakaś upadłość którejś z tych firm. Naprawdę nie potrafię się teraz wypowiedzieć, dlaczego akurat te firmy Komisja Skarbu Państwa chce skontrolować.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałbym prosić szanownych państwa jeszcze raz, abyście zwrócili uwagę, na co NIK również zwróciła uwagę, że kontrola została przeprowadzona już w 2009 r. w kilku obszarach wymienionych przez państwa. Czyli temat 9 Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, temat 3 Komisji Obrony Narodowej, temat 1,2,3 i 5 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, jak również temat 4 Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Zostały one zrealizowane w latach 2008–2009 i nie będziemy już ich wpisywali, gdyż zostały zrealizowane w latach poprzednich i są raporty z tych kontroli. Tego już nie będziemy rekomendować. W podsumowaniu posiedzenia naszej Komisji znajdzie się też informacja, że te tematy, które są planowane na rok 2011, zostaną zrealizowane. Jest to temat 3 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, temat 9 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, temat 3 Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Takie tematy zarekomendujemy do realizacji NIK.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy możemy zakończyć kwestię pozostałych komisji sejmowych? Nie słyszę sprzeciwu, rozumiem, że tak.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Są dwa pakiety tematów zgłoszonych przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej. Może zaczniemy od tego, co jest zawarte w dokumencie zbiorczym. Jest tutaj 16 tematów. Mamy o tyle komfortową sytuację, że jesteśmy w stałym kontakcie z Najwyższą Izbą Kontroli i możemy na bieżąco otrzymywać od państwa odpowiedzi. Od razu miałbym taką prośbę, jeżeli członkowie Komisji uznają to za zasadne, kierując się opinią pana posła Janusza Krasonia, żebyśmy to jako całość w naszej opinii zarekomendowali do NIK. Oczywiście z wyjątkiem tych tematów, które już zostały zrealizowane w roku 2008, bądź są realizowane w roku 2009 i pozostawimy to do decyzji Kolegium NIK. Zwracam się do pana posła Marka Cebuli i mówię o 16 tematach podpisanych przez posła Jana Religę, posła Tadeusza Witę i przeze mnie, żebyśmy już nie omawiali tych tematów tak szczegółowo, nie musimy odpowiadać żadnej Komisji, jesteśmy na bieżąco.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#TadeuszWitaniez">Chciałbym uzyskać przynajmniej jakąś deklarację, że podczas następnego posiedzenia Komisji, może nawet przy okazji następnego posiedzenia Sejmu, otrzymamy jakąkolwiek odpowiedź. Bo po analizie, którą wcześniej przeprowadziliśmy, dotyczącej propozycji innych Komisji wiemy, że na jakiś temat są już informacje, a na inny temat będą w przyszłym roku, a jeszcze inny w 2011 r. Zgłosiłem trzy propozycje tematów i chciałbym wiedzieć czy kontrole będą przeprowadzone, czy już były, czy może będą dopiero w roku 2011.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#TadeuszWitaniez">Rozumiem, to jest oczywiste. Teraz chciałbym prosić panów prezesów tylko o odpowiedź w sprawie tematów kontroli, które już zostały przeprowadzone w roku 2008 lub 2009. Wszystkie pozostałe propozycje byśmy pozytywnie zaopiniowali i przesłali do państwa do NIK. To jest oczywiście jak najbardziej zasadne, to jest słuszna uwaga, rzeczywiście chcielibyśmy wiedzieć, jak będzie to kontrolowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanuszKrasoń">Odnosząc się do propozycji pana posła, proponowałbym nie na następnym posiedzeniu, bo to nam nic nie da. Sugeruję, abyśmy przyjęli informację prezesa NIK po posiedzeniu Kolegium. Wtedy już będziemy mieli 100-procentową pewność, co jest w planie pracy na nowy rok, co jest w zakresie planowanych kontroli, co zostało przerzucone do doraźnych kontroli, co zostało zarekomendowane i odnotowane do lat następnych. Bo jeśli będziemy debatować przed decyzją Kolegium, to także będziemy mieli fakultatywną informację od panów prezesów, że zaproponujemy Kolegium do planu pracy, ale Kolegium może tego nie przyjąć. Już dziś z tej informacji wynika, że zdecydowaną większość zaproponują Kolegium do rozważenia, natomiast Kolegium przyjmie 50–70 tematów.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#JanuszKrasoń">Są także takie, które wynikają z pragmatyki pracy Izby, z wniosków dyrektorów poszczególnych departamentów itd. Gdyby pan poseł się zgodził, żebyśmy wrócili do tych tematów, jak już będziemy mieli 100-procentowy plan pracy, to wtedy będziemy mieli wiedzę, co jest na pewno, czego nie ma, a co będziemy modyfikować, żeby to zrobić doraźnie. Zawsze możemy w ciągu całego roku zgłosić jeszcze jakąś propozycję Izbie, zmniejszając zakres, skracając okres objęty kontrolą i wnosić żeby ją doraźnie realizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Moja intencja jest odczytywana przez panów prezesów w pełni. To znaczy będziemy jako Komisja do Spraw Kontroli Państwowej w o tyle komfortowej sytuacji, że będziemy mieli w opinii zawarte wszystkie tematy, które zgłosiliśmy, z podpisem Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, na Kolegium NIK. To jest o tyle komfortowa dla nas sytuacja, że ta opinia będzie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#TadeuszWitaniez">Dziękuję za te uwagi panu posłowi Januszowi Krasoniowi. Na pewno wynikają one z większego doświadczenia w pracy tej Komisji. Natomiast pozwalam sobie zgłosić taką wątpliwość, że po tym Kolegium to już w pewnym sensie klamka zapadnie. Gdybyśmy dziś przeprowadzili jakąkolwiek dyskusję na te tematy, to moglibyśmy przynajmniej jakieś argumenty przedstawić panom prezesom. Wydaje mi się, że może przed spotkaniem Kolegium przydałyby się panom prezesom właśnie jakieś argumenty przedstawić.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#TadeuszWitaniez">Rozumiem, że tych tematów jest tak wiele, że na ich rozpatrzenie zabraknie nam czasu, gdyż czas posiedzenia Komisji jest ograniczony. Nie wszyscy zgłosili tylko po trzy propozycje tak jak ja i jestem w stanie uzasadnić je w ciągu kilku minut, a inni robiliby to pewnie przez godzinę lub półtorej. Dlatego proponuję, żebyśmy jednak przynajmniej mieli taką gwarancję, że panowie prezesi swoje wątpliwości jeszcze przed Kolegium nam przekażą i zasygnalizują w jakim wypadku, co do którego tematu mają wątpliwości i co będzie na Kolegium trudno obronić, żebyśmy mogli argumenty panom dostarczyć. Tam, gdzie sprawa jest oczywista, nie podlega żadnej dyskusji wszyscy powszechnie rozumieją potrzebę takiej kontroli, to w takim przypadku oczywiście niech to będzie na Kolegium, a po nim dowiemy się, że jest dobrze.</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#TadeuszWitaniez">Rozumiem, że pan poseł chciałby uzyskać informację przed posiedzeniem Kolegium, który z tematów będzie rekomendowany do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#TadeuszWitaniez">Mnie wystarczy gwarancja, że w przypadku wątpliwości panów prezesów przed Kolegium zostaną one autorom propozycji zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#TadeuszWitaniez">Ale, w jakiej formie? Rozumiem, że ma to być informacja na piśmie, że z naszych tematów takie i takie tematy będą rekomendowane Kolegium, a takie nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#TadeuszWitaniez">Może być w ten sposób. Może być za pośrednictwem sekretariatu Komisji, obojętne.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#TadeuszWitaniez">Żeby pan wiedział, co będzie rekomendowane dla Kolegium, a co nie?</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#TadeuszWitaniez">Czy pan prezes widzi taką możliwość, żeby nam tę informację przesłać?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JózefGórny">Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że będziemy analizować tematy sugerowane przez Prezesa Rady Ministrów, przez Prezydenta i Rzecznika Praw Obywatelskich, a więc z różnych źródeł. Natomiast w tej chwili możemy na każdy temat przynajmniej dwa zdania opinii przedstawić bądź przeprowadzić wstępną bardzo analizę, o ile czas nam pozwala. A więc jak pan przewodniczący uzna, to możemy nad każdym punktem bardzo krótko się zatrzymać.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Miałbym taką prośbę, żebyśmy mogli to zarekomendować Kolegium, bo boję się, że panowie zaraz zaczniecie „strzelać” i z tematów zaproponowanych przez pana posła Tadeusza Witę nie będzie ani jednego. Przedstawmy to po prostu w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#TadeuszWitaniez">Ja aż takim pesymistą nie jestem.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#TadeuszWitaniez">Tych tematów jest bardzo wiele i jak zaczniemy roztrząsać jeszcze wewnętrznie, to szczerze powiedziawszy, od razu muszę zejść piętro niżej i wziąć wszystkie uzasadnienia tematów, bo pod moim nazwiskiem kryją się tematy, które zostały uzasadnione przez panie i panów posłów. To nie są tematy wymyślone przeze mnie, tylko przeze mnie podpisane. Musiałbym wziąć te wszystkie uzasadnienia i ta dyskusja byłaby moim zdaniem zbędna.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#TadeuszWitaniez">Pan poseł Janusz Krasoń słusznie zauważył, że moglibyśmy to przecież zarekomendować NIK i tak proponowałbym zrobić. Natomiast państwo oczywiście to ocenicie i to co chcielibyście nam państwo przekazać, zapewne przekażecie kierownictwu i Kolegium. Natomiast, jeżeli poseł Tadeusz Wita chciałby być wcześniej o tym poinformowany, to myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby mógł wcześniej interweniować w przypadku, gdyby było zagrożenie, że te tematy mogą nie zostać przyjęte.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#TadeuszWitaniez">Teraz chciałbym przejść do tematów, które zgłosił pan poseł Marek Cebula. To są tematy, które są troszeczkę inaczej sformułowane. Od razu podziękowania, że są z uzasadnieniem skierowane do podmiotu kontrolowanego. To chciałbym podkreślić, żebyście państwo zauważyli, że one są rzeczywiście dobrze przygotowane i jest to dobra propozycja do planu pracy NIK. Chciałbym oddać teraz panu posłowi Markowi Cebuli głos, jako autorowi tego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MarekCebula">Po pierwsze, chciałbym przeprosić za bałagan, który się wkradł, ponieważ niechcący w piśmie, które dołączyłem do propozycji tematów kontroli, odwołałem się do propozycji, które sugerowane były do planu pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Stąd też ta propozycja nie znalazła się w dokumencie zbiorczym, który przed momentem analizowaliśmy. Myślę, że wszystkie propozycje tematów, które tutaj są, mają krótkie uzasadnienie i gdyby ktoś z państwa miał pytania ich dotyczące, to oczywiście jestem do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#MarekCebula">Natomiast przystałbym całkowicie na propozycję pana posła Janusza Krasonia, aby wszystkie te tematy były rekomendowane przez naszą Komisję do rozpatrzenia, z tymi tematami, o których wspominał pan poseł Janusz Krasoń, czyli pięcioma tematami, które dołączone były w imieniu Klubu Poselskiego Lewica. Ale to już odpowie pan przewodniczący. Nie wiem czy jest sens w jakikolwiek sposób uzasadniać w tej chwili głębiej te zagadnienia, bo myślę, że dyskusja faktycznie przeciągnęłaby się do kilku godzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Panie prezesie, chciałbym zapytać o pana zdanie na ten temat. Chcielibyśmy to ponownie skierować do Kolegium, jako cały pakiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JózefGórny">Myślę, że to jest najlepsza propozycja, gdyż trudno nam się ustosunkować do tematów, które dostaliśmy w tej chwili. Dokonamy analizy i oczywiście poinformujemy Wysoką Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy w tej sprawie ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Teraz pan poseł Janusz Krasoń z trzecią grupą tematów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JanuszKrasoń">Po pierwsze, chciałbym przeprosić Wysoką Komisję, że dopiero w dniu dzisiejszym rekomenduję propozycję tematów w imieniu Klubu Poselskiego Lewica, ale przyczyny były formalne. Przekazałem przed chwilą panu przewodniczącemu ten dokument. W tej propozycji są dwa tematy, które zbiegły się także z propozycją tematów Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i w związku z tym nie są już aktualne. Mianowicie „Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych” i „Efektywność organizowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy kursów i szkoleń w celu aktywizacji zawodowej osób powyżej 50 roku życia”. Rozumiem, że te dwa tematy nie wchodzą w grę, sprawę już panowie omówiliście.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#JanuszKrasoń">Chciałbym, aby Wysoka Komisja zarekomendowała następujące tematy. Po pierwsze, „Działalność prewencyjna w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym realizowana przez ZUS na podstawie art. 37 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w latach 2002–2009”. To nie chodzi o fundusz prewencyjny ZUS, tu chodzi o dość specyficzną sytuację. Otóż dziś debatujemy na temat oszczędności, świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorobach zawodowych wynoszą 4,7 mld zł. Tyle ponosimy kosztów świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, to jest kwota z 2008 r. Standardem w świecie i w Europie jest działalność prewencyjna, zapobieganie wypadkom przy pracy. Mamy taką możliwość w polskim prawie, ustawa o ubezpieczeniu z tytułu wypadków przy pracy daje możliwość tworzenia takiego funduszu do 1procenta świadczeń ponoszonych na ten cel. W Polsce przeznaczamy na ten fundusz 1 promil. Standardem w Europie jest to, że 4–5% wydatków przeznacza się na działania prewencyjne. Chodzi o to, aby NIK dokonał oceny, czy przypadkiem „nie uprawiamy lipy”. Bo albo dajmy sobie spokój z całym tym wydawaniem 1 mln zł przy 4 mld kosztów, jakie ponosimy albo potraktujmy to poważnie, a w związku z tym realizujmy ustawowy obowiązek do 1%, bo tak po prostu prawo nakazuje. Uzasadnieniem jest to, aby w tym obszarze podjąć kontrolę.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#JanuszKrasoń">Następnie proponuję, aby NIK rozważył temat sformułowany w sposób dość lakoniczny, ale sprawa, która pojawiła się w ostatnim okresie w mediach. A więc sprzedaż stoczni w Szczecinie i Gdyni w kontekście umowy dostawy gazu z Kataru. Sytuacja jest w moim przekonaniu warta analizy.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#JanuszKrasoń">Wnoszę także o przeprowadzenie kontroli wykorzystania funduszu nagród dla tzw. „R”. Wnosiliśmy o to w roku ubiegłym, NIK nie raczył wziąć tego pod uwagę. Informacja była taka, że mamy to przy budżecie, ale to nie o to chodzi, żebyśmy mieli wielkość kwot, które się wydaje na nagrody dla „R”. Chodzi o rzecz następującą. Jeśli się porówna, to jest być może dobre do analizy pani minister, wysokość wynagrodzenia kierownika urzędu centralnego, nawet konstytucyjnego, mamy sporo takich instytucji w Polsce z PIT-em, to się okazuje, że jak się pomnoży przez 12 i 13 to wcale ta kwota nie jest taka sama, jest dużo wyższa. Warto by było się zastanowić w związku z tym czy przypadkiem nagrody nie są istotnym elementem wynagradzania „R” w urzędzie Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka itd. Jeśli tak jest, to „nie uprawiajmy lipy”, tylko podnieśmy te wynagrodzenia. Powiedzmy sobie to szczerze. Oszczędności na „R” powodują, że rekompensowane są one w postaci wysokiej nagrody. Wynagrodzenie niskie, a dochód spory. Taka jest gdzieś geneza tego. To nie chodzi o szukanie awantury, tylko uzmysłowienia sobie, że gdzieś po prostu to jest realne źródło rocznych dochodów „R”.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#JanuszKrasoń">I dwa tematy już takie konkretne. „Ocena procesów restrukturyzacyjnych oraz polityki kadrowej w RUCH SA”, to jest na przestrzeni jakiego czasu, oraz „Ocena polityki dywidend oraz personalnej realizowanej przez Ministra Skarbu w KGHM – zagrożenia dla rozwoju i przyszłości polskiego przemysłu miedziowego”. Innymi słowy od dłuższego czasu Skarb Państwa jako właściciel większościowy przejmuje dywidendę, natomiast wiemy, akurat jestem z Dolnego Śląska, że mamy problem z Głogowem, z kolejnymi inwestycjami i że one są przekładane. Na ile z punktu widzenia strategii jest to rozsądne, na ile nierozsądne. Taka ocena NIK dotycząca tej polityki dywidend byłaby uzasadniona z punktu widzenia budżetu państwa, ale ciekawe czy uzasadniona z punktu widzenia rozwoju polskiego przemysłu miedziowego i konieczności inwestowania w nowe złoża, nowe technologie itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że propozycja jest podobna jak przy pozostałych częściach.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#IrenaTomaszakZesiuk">Pana posła Janusza Krasonia chciałam poprosić o konsekwencję, ponieważ to właśnie pan był twórcą tego, żebyśmy w skrócie podali tylko na piśmie te propozycje. Okazało się, że to właśnie pan swoje wszystkie przedstawił bardzo obszernie. Przy całej sympatii to było tak troszkę nie w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JanuszKrasoń">Omówiłem tylko, dlatego że nie macie tego na piśmie, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">To jest oczywiste, bo nie mamy tego przed sobą i nie wiemy, co jest w pana piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JuliaPitera">Cieszy mnie kontrola SKO, którą NIK będzie robiła, dlatego że myśmy pozwolili sobie rok temu przeprowadzić taki audyt funkcjonowania SKO. Pozwolę sobie panom prezesom przesłać, nie wiem na nazwisko którego z panów prezesów będzie lepiej, dlatego że stwierdziliśmy dość poważne mankamenty polegające na tym, to jest zresztą we wnioskach, że SKO nie respektuje przepisów wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego. Podam konkretny przykład. Otóż, kiedy toczy się postępowanie przed sądem, to sąd nakazuje w przeciągu tygodnia dostarczenie dokumentów pod groźbą odrzucenia pozwu. Jeżeli urząd administracji publicznej nie otrzymuje, w tym wypadku już mówię o KPA, dokumentów, wyznacza również termin do dostarczenia dokumentów pod groźbą nierozpatrzenia sprawy. Tymczasem SKO w żaden sposób nie regulują swojego działania w oparciu o te same przepisy, mimo że teoretycznie są drugim organem administracyjnym i powinny funkcjonować zgodnie z przepisami KPA. Skutkiem tego jest wniosek dość przerażający, np. w Warszawie jest zawieszonych przed SKO 270 spraw, a najstarsze z 1994 r. Mieliśmy dość poważny problem, żeby tę informację wydusić, ale ją rzeczywiście wydusiliśmy. Prosiłabym o tę terminowość.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#JuliaPitera">Następna rzecz, którą zauważyliśmy, to jest bardzo poważny konflikt interesów. SKO jest 49, bo jest ich tyle, ile było województw przed reformą. Problem polega na tym, że w tak małych ośrodkach jak np. Ciechanów, jeśli chodzi o przygotowanie administracyjne czy też prawne jest naprawdę niewielkie, mam tu na myśli prawników i nie tylko. W związku z tym zwłaszcza w małych ośrodkach jest permanentny konflikt interesów polegający na tym, że członkowie składów kolegiów jednocześnie mają jednoosobową działalność prawną i współpracują z dużymi kancelariami i bardzo często w zakresie spraw rozpoznawanych przez kolegium. Mankamentów znaleźliśmy bardzo wiele. Pod dużym znakiem zapytania stoi celowość istnienia SKO, bo dziś mamy dwuinstancyjność sądów administracyjnych, w związku z czym rola kolegiów jest prawdę powiedziawszy bezsensowna i służy wydłużaniu postępowań. Zastanawiamy się w tej chwili czy nie byłoby lepiej, gdyby składać ponowną skargę do pierwszego organu do ponownego rozpatrzenia, a potem w razie gdy organ utrzyma tę decyzję już nie kierować jej na drogę postępowania administracyjnego w sądach wojewódzkich. Zaczynam się skłaniać ku temu, że istota organu, jakim jest SKO, jest bardzo wątpliwa. Zwłaszcza, że jak panowie zobaczą, to są olbrzymie kadry i ile czasu przeznaczają na uczestniczenie głównie w szkoleniach, bo to jest permanentny cykl szkoleń osób, które są wystarczająco wysoko wykwalifikowane. To staje się abstrakcyjne i zaczyna to być bytem samym dla siebie, z dość dużą dozą korupcyjnych przesłanek dziś udokumentowanych. Pozwolę sobie to przesłać panu, panie prezesie, bo tak jak mówię, tam są wnioski, które mogą być pomocne przy ewentualnym ukierunkowaniu tej kontroli na konkretne przypadki, które są wręcz udokumentowane w treści tego raportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JanReliga">Chciałbym się ustosunkować do opinii pani minister dotyczącej SKO. Podzielam tę opinię, że nie zdają one egzaminu i są przypadki, gdzie istnieje podejrzenie o korupcję. Tak jest, to jest organ, który ma być organem odwoławczym, a faktycznie nie jest. Chciałbym zaapelować do prezesów NIK, macie tutaj twardy orzech do zgryzienia, bo rzeczywiście w terenie bywa z tym różnie.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#JanReliga">Na jeszcze jedno chciałem zwrócić uwagę w tej samej sprawie. Chciałbym się tutaj zwrócić do pana prezesa NIK. Komisja Rewizyjna ma odrębne stanowisko, SKO ma odrębne stanowisko, a Izba Obrachunkowa też ma odrębne stanowisko. Tak być nie może. Z reguły jest tak, że Komisja Rewizyjna ma takie samo stanowisko, jakie stanowisko ma koalicja samorządowa w samorządzie lokalnym. Nie ma tu precyzyjnych przepisów ustawy, żeby można było to czytelnie, w sposób dokładny i do końca rozstrzygnąć, dlatego tutaj rzeczywiście mogą pojawić się wątpliwości i tu należy temat zamknąć, ale rzeczywiście jest to problem, i on jest coraz bardziej chory.</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#JanReliga">Ostatnia sprawa, którą poruszył poseł Janusz Krasoń, a jest ona zbieżna z tym, co ja chciałem dziś poruszyć, a mianowicie chodzi o stocznie. Rzeczywiście jest to temat niezwykle ważny. Na ile jest prawdziwa ta informacja medialna, że sprzedaliśmy stocznie i nie wiadomo komu i za ile, na jakich warunkach mają one funkcjonować i dlaczego w ogóle istnieje takie podejrzenie. My nie mamy pełnej informacji z Ministerstwa Skarbu Państwa i stąd rodzą się te podejrzenia. Tak panie pośle, leży to głęboko w interesie społecznym, a przecież my między innymi ślubowaliśmy wypełniać swoje obowiązki i jako posłowie musimy się z tego wywiązać.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałem się jeszcze na koniec zwrócić do Wysokiej Komisji, aby wyraziła zgodę i upoważniła prezydium Komisji do sformułowania i zredagowania opinii Komisji dotyczącej propozycji tematów zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy dla Najwyższej Izby Kontroli na rok 2010. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że prezydium Komisji zostało upoważnione. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy w sprawach bieżących ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>