text_structure.xml
42.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji. Przepraszam za pewne opóźnienie, przedłużyło się jednak nieco posiedzenie Komisji do Spraw Łączności z Polakami za Granicą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Mamy dziś trzy punkty porządku dziennego: rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Najwyższej Izby Kontroli, rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie Zakładów Mięsnych w Płocku oraz sprawy bieżące. Czy ze strony państwa posłów są uwagi do tego porządku? Nie widzę zgłoszeń, a więc został on przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przystępujemy do jego realizowania. Punkt pierwszy, czyli rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pani minister prosi o głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JuliaPitera">Chciałabym zabrać głos w sprawie zakładów w Płocku, ale to drugi punkt porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę o wystąpienie pana prezesa NIK bądź osoby upoważnionej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekChodkiewicz">Bardzo przepraszam, pan prezes Jarosz miał reprezentować Izbę, ale „zginął” gdzieś na terenie Sejmu. Jest na posiedzeniu którejś z Komisji, ja zaś spróbuję go godnie zastąpić. Mam nadzieję, że pan prezes przybędzie, chociaż spóźniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo więc proszę, panie dyrektorze. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekChodkiewicz">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo. Otrzymali państwo na piśmie sprawozdanie z wykonania naszego budżetu, dlatego też chciałbym w sposób bardziej szczegółowy omówić tylko wybrane ważniejsze kwestie, z uwzględnieniem warunków realizacyjnych wykonania naszych zadań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekChodkiewicz">I tak, jeśli chodzi o dochody, zostały wykonane w wysokości 489.500 zł, co w stosunku do planu stanowi 180 proc. sumy. Szczegółowy zakres uzyskanych dochodów przedstawia tabela nr 6 na str. 6 sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2008. Wykonane dochody zostały ukształtowane głównie przez wpływy z czynszu za wynajem lokali i ze sprzedaży dwumiesięcznika „Kontrola Państwowa” – 257.700 zł. Pozostała część pochodzi z pozycji o charakterze nieregularnym, przede wszystkim z uczestnictwa w organizowanych aplikacjach kontrolerskich pracowników innych instytucji budżetowych oraz z naliczonych kar umownych za nieterminową realizację zadań wynikających z umów cywilnoprawnych – 63.000 zł. Pozostałe nieregularne wpływy pochodziły z rozliczenia z lat ubiegłych, głównie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, różnych faktur korygujących odsetki bankowe.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekChodkiewicz">W roku 2008 Najwyższa Izba Kontroli, zgodnie z obowiązującymi przepisami, gromadziła na wyodrębnionym rachunku bankowym dochody własne, pochodzące z tytułu odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w naszym zarządzie. W minionym roku kwota ta wyniosła 91.800 zł i została wykorzystana w wysokości 91.100 zł z przeznaczeniem na zakup komputerów przenośnych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarekChodkiewicz">Własna kwota wydatków w roku 2008 wynosiła w NIK 233.982.000 zł i stanowiła 100 proc. planowanej realizacji oraz 102 proc. w ujęciu nominalnym wykonania budżetu za rok 2007. Największy udział w strukturze wydatków mają wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi i dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, które wyniosły w 2008 roku 188.123.400 zł, co stanowi 80,4 proc. wszystkich wydatków Izby. Tabela zawierająca szczegółowe omówienie tego funduszu znajduje się w tabeli nr 8 na str. 8.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarekChodkiewicz">Drugą pod względem wielkości grupę wydatków stanowią wydatki bieżące tzw. ogólnoadministracyjne, a należą do nich m.in. zakupy materiałów, energii, usług, regulowanie podatków, składek na rzecz instytucji ubezpieczeniowych. Wydatki w tej grupie wynosiły 25.912.900 zł, co stanowi 11,1 proc. ogólnej kwoty wydatków, i były wyższe od wydatków poprzedniego roku o 854.700 zł.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarekChodkiewicz">W grupie tych wydatków występują pozycje, które wykazują wzrost w stosunku do wykonania roku poprzedniego, a pozycją taką są wydatki na świadczenia wynikające z przepisów bhp – okulary, odzież, umundurowanie, wpłaty na fundusz PFRON, zakup energii. W grupie tej występują również wydatki, których odnotowany wzrost jest wyłącznie konsekwencją zorganizowanego VII Kongresu EUROSAI, a mianowicie są to wydatki z tytułu opłacenia czynszów – 777.000 zł, obsługi delegacji zagranicznych – 1.170.000 zł, tłumaczeń – 281.800 zł.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarekChodkiewicz">Występują w tej grupie również pozycje, które wykazują zmniejszenie w stosunku do roku poprzedniego, a było to możliwe poprzez wprowadzenie różnych rozwiązań oszczędnościowych. Wymienić tu należy: zakup usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej stacjonarnej – zmniejszenie o 223.000 zł, zakup materiałów i wyposażenia – zmniejszenie o 152.000 zł, remonty i konserwacje pomieszczeń i budynków; wydatki poniesione na remonty wyniosły 4.995.200 zł i były niższe od wydatków poniesionych w roku 2007 o 1.400.000 zł. Było to możliwe przez przesunięcie środków z wydatków inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarekChodkiewicz">Strukturę wydatków ogólnoadministracyjnych zrealizowanych w minionym roku prezentują dane zawarte w tabeli 12 na str. 11. Zakres prac remontowych odzwierciedlamy w tabeli 13 na str. 11.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MarekChodkiewicz">Trzecią pod względem wielkości grupą wydatków stanowią wydatki majątkowe, wykonane w kwocie 12.037.700 zł, co stanowi 5,1 proc. wszystkich wydatków Izby. W porównaniu z wydatkami zrealizowanymi w roku 2007 kwota ta była niższa o 3.444.400 zł, a zmniejszenie to jest obciążone przeniesieniem kwoty 1.225.300 zł na remonty; chodziło głównie o likwidację skutków pożaru delegatury w Katowicach. Szczegółowe informacje na temat wydatków majątkowych zawiera tabela nr 19 na str. 14.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#MarekChodkiewicz">Środki na realizację zadań inwestycyjnych zostały zmniejszone w stosunku do planu o kwotę 1.225.300 zł, konieczną do zasilenia działalności remontowej, o czym wspomniałem przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MarekChodkiewicz">Środki inwestycyjne, obniżone do poziomu 12.037.000 zł, zostały przeznaczone na: wykonanie prac modernizacyjnych w obiektach Izby – 6.803.900 zł, w tym na dostosowanie do wymogów przepisów przeciwpożarowych 3.538.800 zł, na zakup sprzętu komputerowego, środków tran sportu oraz urządzeń technicznych na kwotę 5.233.800 zł.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MarekChodkiewicz">Czwartą grupę wydatków stanowią wydatki związane z pokryciem kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych, które wyniosły łącznie 6.301.300 zł, co stanowi 2,7 proc. wydatków ogółem Izby. Na podróże krajowe wydano 5.662.000 zł, która to kwota jest wyższa od układu wykonawczego o 362.000 zł oraz wyższa od wykonania w roku 2007 o 722.600 zł. Na zwiększenie tych wydatków miały wpływ podróże związane z organizacją VII Kongresu EUROSAI i wyjazdami pracowników na kongres, jak też zwiększona liczba wyjazdów w związku ze zwiększoną w stosunku do planu liczbą kontroli.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#MarekChodkiewicz">Na podróże służbowe zagraniczne wydatkowano 639.300 zł i w obszarze tym zaistniały tendencje odwrotne niż w wypadku podróży krajowych. I tak w stosunku do układu wykonawczego wydatki zostały obniżone o 109.700 zł, a w stosunku do wydatków roku poprzedniego zmniejszone były o 265.600 zł. Należy podkreślić, że w warunkach obniżonych wydatków na podróże zagraniczne ogółem na wyjazdy związane z kontrolą placówek dyplomatycznych wydano w stosunku do roku poprzedniego środków więcej o 34.800 zł.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MarekChodkiewicz">Ostatnia grupa wydatków to odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 1.606.700 zł, co stanowi 0,7 proc. wydatków Izby, który to odpis dokonany został zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#MarekChodkiewicz">Dodam jeszcze, że realizacja budżetu w wysokości 100 proc. planu finansowego była konsekwencją działań wszystkich służb Izby, przed którymi wytyczono oszczędnościowy program gospodarowania środkami budżetowymi w celu wygospodarowania środków na realizację dodatkowych obowiązkowych zadań, do których należała likwidacja skutków pożaru siedziby Delegatury NIK w Katowicach oraz organizacja VII Kongresu EUROSAI.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#MarekChodkiewicz">Podsumowując omówienie, pragnę podkreślić, że jego realizacja była przedmiotem bieżącej analizy i oceny pod kątem dyscyplinowania wydatków, z przestrzeganiem zasad legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję bardzo. Jeśli będą państwo mieli pytania, udzielimy na nie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Mamy na piśmie opinię Biura Analiz Sejmowych, która to opinia pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli. Nie będziemy mieć wystąpienia przedstawiciela BAS, ale z opinią można się zapoznać, gdyż została wszystkim nam dostarczona.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poproszę teraz pana posła Jana Burego o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#Antoniego">Szanowny panie przewodniczący, panie poseł, panowie posłowie, panie prezesie, pani minister, szanowni państwo. Rok ubiegły był rokiem szczególnym nie tylko dla NIK, ale także dla Polski. Zaznaczyliśmy bowiem swoją obecność w Europie poprzez zorganizowanie w dniach od 2 do 5 czerwca w Krakowie VII Kongresu EUROSAI. Otwierając kongres, prezes NIK powiedział, że to nie tylko ogromny zaszczyt i wyraz docenienia NIK na forum międzynarodowym, ale także wyzwanie i odpowiedzialność. Polska bowiem po raz pierwszy obejmuje przewodnictwo tak wielkiej europejskiej organizacji. NIK będzie mieć zatem zasadniczy wpływ na zakres i metodykę kontroli prowadzonych w Europie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#Antoniego">Szanowni państwo, przystępując do analizy realizacji budżetu NIK za rok 2008 na podstawie danych ze sprawozdania z działalności Izby oraz opinii Biura Analiz Sejmowych z dnia 12 czerwca br. w sprawie wykonania tego budżetu, należy pozytywnie ocenić jego wykonanie. Odnosi się to zarówno do uzyskanych dochodów w kwocie 489.000 zł, które o 80,6 proc. przekroczyły dochody ustanowione ustawą budżetową, a także do utrzymania na ustawowym poziomie wydatków w wysokości 233.982.000 zł. Rezygnuję z oceny kwoty bazowej, ponieważ ustalona została przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w trybie ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#Antoniego">Poziom uzyskanych dochodów był wynikiem właściwie prowadzonej gospodarki, polegającej na wynajmie lokali i wyposażenia oraz sprzedaży usług i wycofanych z eksploatacji składników majątkowych. Na poczet dochodów wpłynęły również wyegzekwowane kary z tytułu niewykonanych umów cywilnoprawnych. Nie po to wprawdzie zawieramy umowy cywilnoprawne, aby potem korzystać z kar umownych, ale tak to bywa.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#Antoniego">Należy przy tym pozytywnie ocenić terminowe przekazywanie osiągniętych dochodów na rachunek budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#Antoniego">Na ustawowym poziomie prowadzone były wydatki NIK, które zamknięte zostały kwotą prawie 234.000.000 zł, co stanowiło 100 proc. planu.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#Antoniego">Realizacja wydatków w relacji do upływu czasu przebiegała w miarę harmonijnie, niewielkie opóźnienie w trzecim kwartale nie budzi zastrzeżeń, gdyż było związane z finansowaniem przedsięwzięć remontowo-inwestycyjnych, dla których termin zakończenia został ustalony zgodnie z zawartymi umowami na czwarty kwartał.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#Antoniego">Przenosząc środki między poszczególnymi paragrafami klasyfikacji budżetowej, prezes NIK kierował się zasadą oszczędności publicznych środków finansowych, uwzględniającą uzasadnione potrzeby w funkcjonowaniu Izby.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#Antoniego">Szczególnej uwagi wymagają oszczędności uzyskane w wyniku integracji zamówień publicznych, co pozwoliło na zwiększenie rzeczowego zakresu prowadzonych remontów, zakupu materiałów, wyposażenia oraz świadczeń na rzecz osób fizycznych i krajowych podróży służbowych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#Antoniego">Główną pozycją wydatków – 188.000.000 zł, tj. 80 proc. – są wydatki osobowe wraz ze składnikami pochodnymi od wynagrodzeń. Prawie 26.000.000 zł, czyli 11 proc., stanowiły wydatki ogólnoadministracyjne związane z zabezpieczeniem i utrzymaniem w technicznej sprawności budynków, pomieszczeń, sprzętu oraz wyposażenia. 12.000.000 zł, tj. 5,1 proc., stanowiły wydatki na zakupy majątkowe. 6.300.000 zł, tj. 2,7 proc. wydatków ogółem, to wydatki na podróże krajowe i zagraniczne. 1.600.000 zł, tj. 0,7 proc., to wydatki na obligatoryjny odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jak już wspomniano, łączne wydatki wynosiły 233.982.000 zł.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#Antoniego">Budżet Izby podlegał bieżącej analizie i weryfikacji w celu dyscyplinowania wydatków oraz racjonalizowania gospodarowania środkami budżetowymi. Kierowano się przy tym przepisami obowiązujących ustaw, m.in. o finansach publicznych, rachunkowości, a także standardami kontroli NIK oraz międzynarodowymi standardami profesjonalnej praktyki audytu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#Antoniego">Zaplanowany i przeprowadzony audyt wewnętrzny NIK objął poprawność przyjętych zasad rachunkowości, ich stosowanie oraz wyniki sprawdzenia księgowań, prawidłowość planowania i realizacji dochodów, legalność, rzetelność, celowość i gospodarność planowania i realizacji wydatków, w tym majątkowych, prawidłowość, rzetelność, poprawność i przejrzystość ewidencji finansowo-księgowej, a także sprawozdawczości budżetowej.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#Antoniego">Wyniki przeprowadzonego audytu oraz opinia Biura Analiz Sejmowych w sprawie wykonania budżetu dały podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii o wykonaniu w 2008 roku budżetu przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#Antoniego">Mając na uwadze efektywność realizacji budżetu w ujęciu zadaniowym, NIK powiązała to z zadaniami na lata 2007–2009. W budżecie zadaniowym wyodrębniono cztery zadania i cztery podzadania. Najwyższą pozycją budżetu zadaniowego były wydatki na działalność kontrolną, w tym na przygotowanie i przeprowadzenie kontroli. Udział wydatków na tę działalność wynosił aż 63,8 proc. Na marginesie pragnę przypomnieć, że w wypadku Państwowej Inspekcji Pracy było to zaledwie 50 proc., tak że to wysokie wykorzystanie w wypadku NIK jest bardzo pozytywnym objawem. Zadanie, o którym mowa, realizowano, przygotowując i przeprowadzając kontrole w sposób umożliwiający dokonanie m.in. oceny funkcjonowania państwa w poszczególnych jego obszarach. Do monitorowania realizacji zadania przyjęto mierniki określające odsetek wydatków publicznych poddanych w danym roku audytowi finansowemu. Zaplanowana wartość miernika w wysokości 12 proc. wykonana została w wysokości 18 proc.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#Antoniego">Celem poddziałania było także przekazywanie Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej i kontrolowanym podmiotom wiarygodnych ocen i informacji niezbędnych do doskonalenia funkcjonowania administracji publicznej oraz podmiotów wykonujących zadania publiczne, korzystających ze środków publicznych. W wyniku przeprowadzonych w tym zakresie kontroli przedkładano podmiotom kontrolowanym wystąpienia pokontrolne, zawierające oceny, uwagi i wnioski dotyczące kontrolowanej działalności.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#Antoniego">Kolejnym celem było m.in. przedkładanie Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydentowi RP, Prezesowi Rady Ministrów i właściwym ministrom informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa oraz innych kontroli planowanych. Liczba planowanych i przedłożonych Sejmowi informacji wynosiła odpowiednio: 170 i 172. Zaplanowano objęcie kontrolą 2500 jednostek organizacyjnych, skontrolowano 2600. W wyniku tych kontroli zaplanowano sporządzenie 2600 wystąpień pokontrolnych, wysłano zaś prawie 3000.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#Antoniego">Przedstawione dane pozwalają pozytywnie ocenić celowość wykorzystania budżetu za rok 2008. Pragnę poinformować państwa, że opracowanie tego koreferatu stanowiło dla mnie ogromną przyjemność, nie stwierdziłem bowiem nieprawidłowości w działaniu Najwyższej Izby Kontroli. Na ręce pana prezesa przekazuję moje szczere gratulacje. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę. Pan poseł Jarosław Pięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławPięta">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, mam pytanie. Nie mam przed sobą sprawozdania i dlatego liczby przywołuję z pamięci. Otóż przekazali państwo na PFRON 100.000 zł, o ile dobrze pamiętam, i zakładali państwo przekazanie takiej kwoty. Chciałbym się zatem dowiedzieć, ile osób niepełnosprawnych zatrudnionych jest w Najwyższej Izbie Kontroli i dlaczego tak mało. Jeśli bowiem zakładają państwo przekazanie 100.000 zł, i tyle istotnie przekazują, to coś tu jest nie w porządku. Jest to o tyle istotne, że sami państwo dokonują kontroli w tym zakresie i wykazują nieprawidłowości innych podmiotów w tym względzie. Czy się mylę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pan przewodniczący Janusz Krasoń, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszKrasoń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ja również mam pytanie, z tym że raczej „okołobudżetowe”, ale sądzę, że warto je zadać przy okazji debaty o budżecie, zwłaszcza że już niebawem będziemy opracowywać budżet państwa na następny rok. Otóż w wersji skierowanej przez Kolegium NIK do Sejmu budżet Izby było o ok. 7,5 proc. wyższy, ale został zmniejszony, o ile pamiętam, o 18.500.000 zł. Nie pamiętam w tej chwili, w jakich paragrafach i na co musiały więc nastąpić zmniejszenia wydatków, ale chciałbym się dowiedzieć, czy są jakieś konsekwencje tego; chciałbym to wiedzieć, patrząc z punktu widzenia przygotowywania budżetu na następny rok.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszKrasoń">Druga sprawa. Wydaje mi się, że wysokość średniego wynagrodzenia jeszcze jest w jakiejś mierze konkurencyjna – 8674 zł. Z zamieszczonej informacji nie wynika jednoznacznie, czy jest to średnie wynagrodzenie na etat, czy też średnie wynagrodzenie realnie zatrudnionych. Prosiłbym też o podanie, jaka jest liczba etatów i jakie realne zatrudnienie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanuszKrasoń">Pytam o to wszystko, gdyż często bywa tak, ze wyższe wynagrodzenia uzyskiwane są dzięki niewykorzystywaniu wszystkich etatów. To z kolei może się odbijać na jakości pracy Izby. W kontekście szukania oszczędności – a spodziewam się, że będziemy szukali kolejnych oszczędności w nowym roku, bo nic nie wskazuje na to, żeby coś się mogło zdecydowanie w gospodarce poprawić – może to skutkować kłopotami w utrzymaniu poziomu zatrudnienia. Na razie kadra nie ucieka z urzędów, bo jesteśmy w okresie kryzysowym, ale może przyjść moment, że najlepsi odejdą.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanuszKrasoń">Konkludując tę moją dość skomplikowaną wypowiedź, chciałbym się dowiedzieć, jak wyglądałaby realizacja budżetu z kwotą o 18.500.000 zł wyższą. Na co pieniądze te zostałyby spożytkowane? Jak wygląda dziś realny stan zatrudnienia w stosunku do liczby etatów? Jak oceniają państwo kwestię wynagrodzenia roku sprawozdawczego i perspektywy roku 2009? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Teresa Piotrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie prezesie. Gratuluję wykonania budżetu w kontekście słów pana posła Janusza Krasonia. Wszyscy bowiem pamiętamy, że gdy toczyła się batalia o budżet Najwyższej Izby Kontroli, było sporo emocji. Izba jednak wykonała ten budżet po stronie dochodów bardzo dobrze, po stronie wydatków w 100 proc. Cieszy mnie bardzo, że wzrosły wynagrodzenia. Mimo że budżet został okrojony, to jednak w stosunku do roku poprzedniego wynagrodzenia są chyba – jeśli się nie mylę – średnio o 500 zł wyższe na etat. Chcieliśmy, by kontrolerzy zarabiali w miarę dobrze, żeby ciągle były to stanowiska konkurencyjne.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TeresaPiotrowska">Moje pytanie szczegółowe wiąże się z danymi zawartymi w tabeli nr 13. Wśród wydatków na roboty remontowo-budowlane znajduje się pozycja „remont mieszkań służbowych”. W grę wchodzi dość duża kwota, dlatego też chciałabym się dowiedzieć, ile jest takich mieszkań, kto z nich korzysta i czy czynsze za te mieszkania mają również odzwierciedlenie w dochodach z wynajmu lokali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy ze strony państwa posłów są jeszcze pytania bądź też chęć zgłoszenia uwag? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, panie prezesie o ustosunkowanie się do powyższych wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławJarosz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zacznę od przeproszenia za spóźnienie. Nie tłumaczy mnie to, ale nie mogłem się wyrwać z posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, gdzie trwała bardzo gorąca dyskusja nad budżetem Kancelarii Prezydenta. Przedstawiałem ten budżet.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#StanisławJarosz">Jeśli chodzi o podniesione przez państwa posłów różne kwestie, zaraz postaramy się do nich odnieść szczegółowo. Tymczasem wyjaśnię sprawę wynagrodzenia średniego. Otóż jest to poziom na etat faktycznie zatrudnionych. Tak naprawdę jest po części konsekwencją tego, że 114 etatów, dokładnie 114,6, jest nieobsadzonych. Gdyby były obsadzone, wynagrodzenie średnie okazałoby się dużo niższe niż 8600 zł.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#StanisławJarosz">I jeszcze ogólna konkluzja w kwestii „obcięcia” budżetu na rok 2008. Sprawa organizacji i wyników kongresu EUROSAI była, jak państwo pamiętają, przedmiotem odrębnego rozpatrywania przez Komisję. Został on zorganizowany za kwotę nie ponad 6.000.000 zł lecz za ponad 2.000.000 zł. Tak więc pierwsze 4.000.000 zł zdjęliśmy z organizacji kongresu, co było efektem w dużej części konstruktywnej krytyki ze strony państwa posłów. Pierwsze plany dotyczące kongresu były zresztą dość nieprecyzyjne, po raz pierwszy organizowaliśmy bowiem taką imprezę międzynarodową i trudno było wszystko od razu przewidzieć. Ostateczne efekty były takie, jak państwu przedstawiłem. Zrezygnowaliśmy również z szeregu wydatków związanych z inwestycjami.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#StanisławJarosz">Jak już wspomniałem, mniejsze zatrudnienie powodowało, że mieliśmy możliwość wypłacania wynagrodzeń w ramach posiadanych środków. Inna byłaby sytuacja w obliczu pełnego zatrudnienia; odbiłoby się to bowiem od razu na wysokości płac, zwłaszcza w związku z cięciami budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#StanisławJarosz">Pan poseł Jarosław Pięta zadał pytanie dotyczące PFRON i zgodności kwoty wydatków na ten fundusz zakładanej oraz wykonanej. Poproszę, żeby kwestię tę wyjaśnili moi współpracownicy. Pan dyrektor, tak? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekChodkiewicz">W roku 2008 zatrudnialiśmy w Najwyższej Izbie Kontroli 22 osoby niepełnosprawne. Planowaliśmy większą wpłatę na PFRON – w wysokości 950.000 zł, wykonaliśmy 902.000 zł, co wynikało m.in. z tego, że część faktur była z zakładów pracy chronionej, co wpłynęło również na zmniejszenie wspomnianej wysokości.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekChodkiewicz">O zatrudnieniu powiedział już właściwie wszystko pan prezes, tak że ze swej strony nie mam już nic do dodania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekChodkiewicz">Jeśli chodzi zaś o „obcięcie” budżetu, to generalnie w związku z tym zmniejszyliśmy wydatki na kongres EUROSAI, jak też wydatki inwestycyjne, tak że cięcia odbyły się z pewną szkodą dla substancji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekChodkiewicz">Odpowiadając na pytanie o remonty mieszkań służbowych, informuję, że mieszkań tych mamy szesnaście i z tego, co wiem, wynika, że w roku 2008 remontowane były dwa, kosztem ok. 50.000 zł każde. Remonty te odbywają się sukcesywnie, rocznie remontujemy jedno, dwa mieszkania. Jeśli chodzi o te dwa konkretne mieszkania, odbyły się w nich pierwsze remonty od chwili nabycia tych mieszkań, czyli od początku lat dziewięćdziesiątych. Tak wynika z tego, co sobie w tym momencie przypominam.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MarekChodkiewicz">Pytała pani poseł również o czynsze, a zatem informuję, że czynsze wchodzą w skład dochodów i są wykazywane w naszych wyliczeniach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania? Bardzo proszę, pan przewodniczący Mirosław Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławSekuła">Mam pytanie dotyczące etatyzacji, a to dlatego, że w sprawozdaniu, które zostało nam przekazane, znajduje się tabela pn. „Podział etatów między jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli, stan na 31 grudnia 2008 r.”, str. 36 w „Sprawozdaniu z działalności (…)” i jest tam podane, iż razem liczba zatrudnionych wynosi 1693 etaty. Jeżeli 1693 etaty, a jeśli dobrze pamiętam, przyznany stan etatów to 1701 czy tysiąc siedemset kilka, to wspomnianych 114 etatów nie wynika z prostych wyliczeń. Proszę więc o wyjaśnienie tej rozbieżności. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekChodkiewicz">Podana liczba 1693 dotyczy pracowników bez pracowników tzw. mnożnikowych, czyli bez kierownictwa. Razem jest 1701. To nie jest liczba zatrudnionych, lecz podział etatów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, na poprzednim posiedzeniu głosowaliśmy opinię dotyczącą wykonania budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Dziś mamy przyjąć opinię na temat wykonania budżetu w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli. Opinie na temat obydwu części budżetowych, 07 oraz 12, przedstawiamy Komisji Finansów Publicznych jako jeden dokument. Jeśli nie będzie głosów przeciwnych, uznam, że przyjęliśmy pozytywną opinię w odniesieniu do obydwu wymienionych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są więc uwagi odnoszące się do opinii na temat części budżetowej 07?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pan przewodniczący chciałby jeszcze zadać pytanie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławSekuła">Wciąż nie daje mi spokoju informacja, którą państwo podali na temat etatów. Na str. 39 wspomnianego sprawozdania, gdzie mowa o zatrudnieniu, czytamy: „Planowana na 2008 rok liczba etatów wynosiła 1701. W dniu 1 stycznia 2008 roku zatrudniano pracowników na 1676 etatach. Średnie zatrudnienie w 2008 roku wyniosło 1670 etatów. Według stanu na koniec grudnia 2008 roku zatrudniano pracowników na 1682,5 etatu”.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MirosławSekuła">Jakkolwiek liczyć, to albo te 114 etatów jest liczbą nieprawdziwą, albo nieprawdziwe są dane zawarte w sprawozdaniu. Jeśli bowiem średnie zatrudnienie w roku 2008 wyniosło 1670 etatów, a planowana liczba etatów to 1701, no to 1701 minus 1670 to 31, a nie 114. Prosiłbym więc jednak o skorygowanie tych danych, bo coś się nie zgadza. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekChodkiewicz">Liczba podana w sprawozdaniu ujmuje również osoby urlopowane, pełniące różne ważne funkcje państwowe w innych jednostkach budżetowych. Są to jednak osoby nadal zatrudnione, choć urlopowane. Nie pobierają u nas wynagrodzenia, stąd też wynagrodzenie średnie jest wyższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, że tak to drążę, ale moim zdaniem to ważna sprawa. Rozumiem z wyjaśnień, że liczba 114 dotyczy osób, które nie pobierają wynagrodzeń. Część z nich, ok. 80, jest zatrudnionych w Najwyższej Izbie Kontroli, korzysta z urlopów bezpłatnych, pracując gdzie indziej, ale wciąż są to osoby zatrudnione w Izbie. Czyli jeśli chodzi o liczbę wakatów NIK, należałoby przyjąć ową średnią roczną liczbę 31. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii z wykonania części budżetowej 07?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę opinię jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proponuję, by przedstawicielem Komisji na Komisji Finansów Publicznych w części budżetowej 07 był pan poseł Jan Bury.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi bądź inne wnioski? Nie widzę, bardzo się cieszę. Tym sposobem przedstawicielami naszej Komisji na Komisji Finansów Publicznych będzie pan poseł Janusz Krasoń w części 12 oraz pan poseł Jan Bury w części 07.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku, czyli do rozpatrzenia projektu dezyderatu Komisji do Ministra Skarbu Państwa w sprawie stanowiska odnośnie do podjętych działań przez Ministra Skarbu Państwa wobec Zakładów Mięsnych Płock SA w zakresie nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez reprezentantów Skarbu Państwa nad tym podmiotem gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#ArkadiuszCzartoryski">Na wniosek pana posła Tadeusza Wity podjęliśmy dyskusję na ten temat, omówiliśmy raport Najwyższej Izby Kontroli w sprawie nadzoru właścicielskiego nad zakładami poszczególnych Ministrów Skarbu Państwa. Tekst dezyderatu nr 5 Komisji do Spraw Kontroli Państwowej skierowanego do Ministra Skarbu Państwa został państwu posłom dostarczony. Występujemy w nim o wyjaśnienie przyczyn upadłości Zakładów Mięsnych Płock SA. Komisja postanowiła zwrócić się do Ministra Skarbu Państwa o przedstawienie stanowiska odnośnie do podjętych działań.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#ArkadiuszCzartoryski">Otwieram dyskusję w sprawie tego dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JuliaPitera">Pragnę poinformować państwa, iż wczoraj zostałam powiadomiona, że uchylone zostało prawomocne postanowienie o umorzeniu śledztwa, które prowadziła Prokuratura Okręgowa w Płocku. Śledztwo będzie kontynuowane i zostanie połączone ze śledztwem, które zostało wszczęte w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie na wniosek Najwyższej Izby Kontroli w następstwie protokołu pokontrolnego. Obydwa te połączone śledztwa będą się toczyć w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Myślę, że to satysfakcjonująca informacja, gdyż w czasie naszej dyskusji uznaliśmy, że umorzenie było dziwne, podjęte mimo raportu NIK, pomimo upadłości zakładów i szeregu zaniechań.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są pytania bądź uwagi do treści dezyderatu? Nie widzę, a więc rozumiem, że dezyderat został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu trzeciego, czyli do spraw bieżących. Mam dla państwa informację. W związku z tym, że zbieramy propozycje tematów dotyczących planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli, uprzejmie proszę, by do dnia 3 lipca br. złożyć propozycje, sugestie tematów, które mogą stać się przedmiotem badań kontrolnych w roku 2010. Tematy mogą być zgłoszone i podczas posiedzenia Komisji, ale bardzo bym prosił o przekazywanie ich do sekretariatu.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pan poseł Tadeusz Wita, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszWitaniez">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałbym wrócić do sprawy, którą już na forum Komisji poruszałem. Wiemy, na czym polega problem; uzyskaliśmy wówczas od prezesa Najwyższej Izby Kontroli odpowiedź, że sądy zabraniają sędziom udzielania informacji NIK. Wydaje mi się, że jednak pewna informacja o działalności sądów jest informacją publiczną i chciałbym prosić państwa posłów o rozważenie, czy opierając się na materiałach informacji publicznej, nie moglibyśmy się zająć tym tematem jako Komisja do Spraw Kontroli Państwowej z tego to powodu, że Polska przegrywa rocznie ponad czterdzieści spraw w Strasburgu ze względu na przewlekłość postępowań sądowych. Dla porównania podam, że takie państwa, jak: Niemcy, Włochy, Wielka Brytania przegrywają i płacą odszkodowania trzy, cztery, pięć razy w roku.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszWitaniez">Sądzę, że powinniśmy się zająć tą przewlekłością postępowań sądowych. Ktoś powinien skontrolować, czy wynika ona z procedur, czy z opieszałości, czy też – jak się niekiedy mówi – ze względu na zbyt małe środki. W mediach pojawiły się informacje, że to nie pieniądze są problemem, nie mała liczba sędziów, nie niskie płace w sądownictwie. Przyczyny tej należałoby poszukać. Może Najwyższa Izba Kontroli na podstawie informacji publicznej znalazłaby sposób na zdiagnozowanie sytuacji?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#TadeuszWitaniez">Dziękuję. Panie pośle, ponieważ znajdujemy się w przededniu układania planu pracy naszej Komisji, dobrze byłoby sformułować pana postulat na piśmie i moglibyśmy się zastanowić nad wpisaniem tego tematu do planu. Zgłasza pan sprawę sądów drugi czy trzeci raz, a więc spróbujmy propozycję tę rozważyć jako temat do planu pracy Komisji. Prosiłbym o skonkretyzowanie propozycji i złożenie w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszWitaniez">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to najpierw skonkretyzowałbym temat i na piśmie złożył w sekretariacie Komisji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli. Uważam bowiem, że w tej chwili to my sobie możemy rozmawiać na podstawie tego, co kto z nas wyczytał w tej czy innej gazecie. Gdyby zaś Najwyższa Izba Kontroli, opierając się na informacjach oficjalnych, przeanalizowała wyniki pracy naszego wymiaru sprawiedliwości, moglibyśmy dyskutować na podstawie rzetelnej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#TadeuszWitaniez">Wypowiedź pana przewodniczącego rozumiem jako akceptację samego pomysłu i skonkretyzuję propozycję do planu pracy NIK.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#TadeuszWitaniez">Bardzo proszę. Zaproponowałem złożenie tematu do planu pracy Komisji, opierając się na słowach pana posła, że powinniśmy się tym zająć. Dlatego też otwarty byłem na propozycję, byśmy się tematem tym zajęli w Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#TadeuszWitaniez">Bardzo proszę, pan poseł Jarosław Pięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JarosławPięta">Dziękuję, panie przewodniczący. Zalecałbym daleko posuniętą ostrożność w tym zakresie. Radziłbym zwrócić uwagę na ustawę o ustroju sądów powszechnych i konstytucję. Nie wiem, jak będzie wyglądał wniosek i nie wiem, co by miała kontrolować Najwyższa Izba Kontroli, dlatego też myślę, że moglibyśmy się ustosunkować do przedstawionej propozycji dopiero wówczas, gdy pan poseł złoży już ów wniosek. Na razie zalecam ostrożność, bo moim zdaniem tego typu ingerencja jest w tej chwili niemożliwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Poinformuję jeszcze państwa o piśmie, które wpłynęło od pana marszałka Bronisława Komorowskiego.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pan prezes chciałby zabrać głos w sprawie wypowiedzi pana posła Jarosława Pięty? W sprawie dwóch ostatnich głosów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławJarosz">Rzeczywiście możemy się zastanowić nad zgłoszoną propozycją, ale podam ostatni przypadek, z jakim mamy do czynienia. Otóż w ustawie dotyczącej szczególnego trybu budowy dróg znajduje się zapis, iż sąd administracyjny ma miesiąc na rozpatrzenie sprawy. W wypadku obwodnicy Łodzi S-8 „wyłapaliśmy” roczny proces załatwiania sprawy przez wojewódzki sąd administracyjny, na co tylko zwróciliśmy uwagę w naszym wystąpieniu. Skończyło się tym, że Krajowa Rada Sądownictwa wystąpiła do prezesa NIK z zarzutem, iż łamiemy konstytucję, gdyż sam tryb to też sfera orzecznictwa.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławJarosz">To bardzo drażliwy temat. Być może jednak trzeba by się zastanowić, na ile można by w Ministerstwie Sprawiedliwości sprawdzić, jak ono w trybie nadzoru instancyjnego sprawdza te procesy. Być może tą metodą da się coś zrobić.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#StanisławJarosz">Wcześniej jeszcze, gdy byłem dyrektorem departamentu, miałem do czynienia z próbami stwierdzenia, że będzie przeciwko mnie sprawa karna o przekroczenie uprawnień, gdy badałem syndyków. Środowisko sądownicze bardzo ostro występowało przeciwko wszelkim próbom ingerencji – przy wspomnianej kontroli syndyków, oświadczeń majątkowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Kiedy będziemy mieć już konkretną propozycję, spróbujemy przedyskutować, w jakiej ewentualnie formie i pod jakim kątem mogłaby być przeprowadzona kontrola.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, jeszcze zapowiedziana informacja. Marszałek Sejmu przesłał do nas pismo, w którym podaje, że wszystkie Komisje otrzymały informację, by do dnia 3 lipca br. zebrały propozycje tematów, które mogą stać się tematami pracy w planie kontroli NIK, przy czym pan marszałek dodaje, że przydatność tych tematów będzie formułowana na podstawie standardów przyjętych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Mówię o tym, dlatego że tematów zwykle wpływa więcej, niż NIK może przyjąć, i muszą być one dokładnie sprecyzowane.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Nasza Komisja będzie jeszcze miała okazję pracować nad wszystkim propozycjami w terminie do dnia 15 lipca br. Będziemy więc mogli jeszcze przejrzeć tematy, które spłyną z poszczególnych Komisji i dopiero zbiorczy materiał przyjęty przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej do dnia 15 lipca trafi do Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>