text_structure.xml 49.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderSopliński">Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Serdecznie witam państwa posłów. Szczególnie serdecznie witam panią minister Katarzynę Sobierajską, pana ministra Waldemara Sługockiego z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, panią dyrektor Elżbietę Wąsowicz-Zaborek – wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej oraz pana Adama Krzesińskiego z Polskiego Komitetu Olimpijskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderSopliński">Tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji jest informacja na temat programów finansowania ze środków Unii Europejskiej sportu, sportu dla wszystkich i turystyki w latach 2007–2013. Czy do porządku obrad posłowie mają jakieś uwagi? Uwag nie słyszę, stwierdzam, że porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji został przyjęty. Bardzo proszę teraz przedstawicieli ministerstwa o zabranie głosu. Pierwsza niech wypowie się pani minister Katarzyna Sobierajska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, drodzy posłowie, szanowni państwo, dzisiaj prezentujemy materiał, który dotyczy dwóch obszarów – sportu i turystyki oraz wykorzystania przez nie funduszy pochodzących z Unii Europejskiej. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, przedstawię wprowadzenie do tematu, a następnie – w sprawie sportu – oddam głos panu dyrektorowi Cezaremu Grzance. Później przejdziemy do części dotyczącej turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KatarzynaSobierajska">Mówiąc o perspektywie 2007–2013 zarówno dla sportu, jak i dla turystyki, warto zwrócić uwagę na fakt, iż prognozy są dobre dla obu obszarów. Być może w informacji ministerstwo skoncentrowało się bardziej na rozwoju turystyki niż sportu, ale należy podkreślić, że po zmianie przepisów związanych z traktatem z Lizbony sport stał się obszarem polityki Unii Europejskiej. Będziemy czynili wszelkie starania, aby kolejna perspektywa na lata 2014–2020, podobnie jak ta dla turystyki, była efektywna dla obszaru sportu. Będzie można realizować więcej takich programów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KatarzynaSobierajska">W obecnej perspektywie kwestie sportowe można realizować przy wsparciu z programu operacyjnego „Kapitał ludzki”, programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej”, z programów celu 3. – europejska współpraca terytorialna oraz z regionalnych programów operacyjnych – mam tu na myśli głównie projekty związane z infrastrukturą sportową, które mieszczą się i są realizowane w większości regionalnych programów operacyjnych. Mówiąc o projektach realizowanych w programach na szczeblu centralnym – w programie operacyjnym „Kapitał ludzki” – funkcjonują dwa zasadnicze. Są to programy szkoleniowe – pierwszy z nich ma na celu przygotowanie i wyposażenie kadry związanej z obszarem kultury fizycznej i sportu, w celu efektywniejszego pozyskiwania funduszy unijnych, na rzecz działalności organizacji sportowych. Drugi program dotyczy kształcenia kadr sportowych. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddałabym teraz głos panu dyrektorowi Cezaremu Grzance, aby o tych programach opowiedział bardziej szczegółowo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Oddaję głos panu dyrektorowi Cezaremu Grzance.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CezaryGrzanka">Dzień dobry państwu. Ministerstwo Sportu i Turystyki uczestniczyło w realizacji dwóch podstawowych projektów, realizowanych ze środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CezaryGrzanka">Pierwszym z nich jest projekt z realizowany w 2008 roku, pod hasłem „Euro na sport”. Było to bardzo głośne i popularne hasło. Projekt dotyczył przygotowania szeroko pojętych środowisk sportowych do pozyskiwania środków finansowanych z Unii Europejskiej na lata 2007–2013 – czyli w tym okresie budżetowania. Naszym podstawowym założeniem, podczas realizacji tego projektu, było wskazanie źródeł pozyskiwania środków dla środowisk sportowych oraz pokazania im, w jaki sposób po nie sięgać. Sport nie był w obszarze bezpośredniej interwencji Unii Europejskiej, więc trzeba było szukać tych środków poprzez wykorzystanie bardziej zaawansowanych źródeł dofinansowania. W porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz początkowo z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi powstał projekt, który określał, w jaki sposób przekazać tę wiedzę na temat pozyskiwania środków unijnych. Projekt był kontynuowany z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Był to pierwszy projekt o zasięgu ogólnokrajowym, który nauczał, w jaki sposób na działalność sportową można uzyskiwać środki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#CezaryGrzanka">Początkowo w planach była jedna edycja. W założeniu koszt pierwszej edycji wynosił 1600 tys. zł. Przeszkolonych miało być 1600 osób na terenie całego kraju – w każdym województwie po 100 osób. Zainteresowanie tym programem przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nie mogliśmy zaspokoić zapotrzebowania społecznego, jakie pojawiło się w tym zakresie. Pierwsza edycja przebiegała od lutego do czerwca 2008 roku. Realizowana była w formie dwudniowych szkoleń, które swoim zasięgiem objęły teren całego kraju. W ramach tego dwudniowego szkolenia podjęto szeroko pojęte działania informacyjno-promocyjne. Ponadto efektem tych szkoleń i generalnie efektem całego projektu, co ważne, była strona internetowa, z której można było korzystać po zakończeniu tej dwudniowej edycji. Była to forma wymiany wiedzy, która chyba do tej pory funkcjonuje. Można czerpać z niej informacje dotyczące pozyskiwania środków unijnych. W ramach tego dwudniowego szkolenia beneficjenci pozyskiwali wiedzę dotyczącą źródeł finansowania oraz wiedzę techniczną, dotyczącą tego, jak wypełniać i aplikować wniosek, jakie są podstawy prawne, jakie dokumenty należy składać. Zajęcia odbywały się w formie seminaryjno-warsztatowej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#CezaryGrzanka">Jak wspominałem, zainteresowanie projektem było ogromne. W związku z tym, że po zakończeniu pierwszej edycji do ministerstwa wpłynęły liczne prośby o wznowienie projektu, poczyniliśmy starania, aby uruchomić drugą edycję. To się udało, ale w trochę mniejszym zakresie. To była taka akcja ekstra. Druga edycja przebiegała w sześciu województwach. Odbyła się ona na terenach, na których zaspokoiliśmy zapotrzebowanie na tę wiedzę w najmniejszym zakresie. Należy powiedzieć, że w żadnym z województw ten potencjał nie został wyczerpany, ale w tych województwach, gdzie zainteresowanie programem było największe, zrobiliśmy dogrywkę. Sto osób otrzymało możliwość uczestniczenia w dwudniowych warsztatach. Odbywały się one w podobnej formie, choć na bazie doświadczeń z poprzedniej edycji były udoskonalone. Ponadto, w ramach tych sześciu województw przeprowadziliśmy szkolenie centralne, w którym uczestniczyły różne organizacje – polskie związki sportowe oraz inne organizacje ogólnopolskie. Wydaliśmy w ramach drugiej edycji bogaty pakiet materiałów informacyjnych, który rozprowadziliśmy wśród uczestników i organizacji zainteresowanych. Projekt był głównie skierowany do jednostek samorządów terytorialnych i klubów oraz stowarzyszeń sportowych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#CezaryGrzanka">Wspomnę jeszcze o staraniach, aby uruchomić kolejną edycję w latach następnych, ale uległy one zawieszeniu. Stało się tak, dlatego że na bazie naszego projektu uaktywniły się inne obszary – edukacja i kultura. Zaowocowało to szkoleniami takimi jak „Euro na oświatę” i „Euro na kulturę”. „Wypadliśmy” w związku z tym na koniec kolejki i czekamy na następną szansę – a pomysł zaczął się od sportu. Tyle w skrócie o pierwszym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#CezaryGrzanka">Drugi projekt to „Ogólnopolski program kształcenia kadr sportowych”. Jest to projekt o dużo większym zasięgu. Był przedmiotem posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki bodajże w dniu 2 marca 2011 roku. Projekt ten nazywa się „ogólnopolski”, ale z całą odpowiedzialnością mówię, że jest to największy w Europie projekt tego typu. W 2009 roku z inicjatywy Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica rozpoczęliśmy realizację tego projektu. Finansowany jest on ze środków unijnych z programu operacyjnego „Kapitał ludzki” – z priorytetu IV – Szkolnictwo wyższe i nauka, działania 4.1 – Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, z poddziałania 4.1.1 – Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Liderem tego projektu jest Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku. Partnerami tego projektu stali się Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Towarzystwo Naukowe Płockie, a także Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#CezaryGrzanka">Projekt opiewa na kwotę około 25.000 tys. zł, przewidziany jest na 5 lat. Tak jak wspomniałem, zaczął się w 2009 roku. Istota programu sprowadza się do wykształcenia kadr sportowych, a konkretnie menadżerów i trenerów ligowych sportów, generalnie w grach zespołowych, ale również w zależności od zapotrzebowania, w dyscyplinach solowych. Program jest realizowany w systemie zjazdów weekendowych, bezpłatnych dla uczestników, w przeciwieństwie do działalności kursów krajowych, gdy uczestnicy muszą pokrywać koszty kształcenia. Jedyne koszty, jakie uczestnicy ponosili, to koszty dojazdu ewentualnego noclegu, jeśli było to konieczne. Program został pomyślany tak, aby zminimalizować koszty logistyczne. Dzięki temu, iż pokrywa on równomiernie teren całego kraju, koszty zakwaterowania, dojazdu i wyżywienia są niższe. Stworzono 5 ośrodków regionalnych: Białystok – zabezpieczający północny wschód, Wałcz, Kraków, Płock i Wrocław. Do tej pory program przebiegał bez większych utrudnień. Założone cele są realizowane. Docelowo wykształconych zostanie ponad 5 tys. trenerów, instruktorów i menadżerów. Studia menadżerskie prowadzone są w systemie studiów podyplomowych, a kształcenia instruktorskie i trenerskie w systemie specjalistycznych kursów. Program ten jest spójny ze „Strategią rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”. Realizuje zapotrzebowanie społeczne, albowiem zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji w sferze kadr sportowych jest bardzo duże. Projekt jest również sprzężony z programem rządowym „Moje boisko-Orlik 2012”. Skierowany jest do animatorów, którzy prowadzą zajęcia, a także do osób prowadzących rekrutację pracowników „orlików”. Cele są spójne i uzupełniają się, tworząc całość. Projekt skierowany jest przede wszystkim do osób z obszarów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców oraz do osób z niskimi kwalifikacjami. Osoby te mają szansę na podniesienie swoich kwalifikacji bez większych nakładów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#CezaryGrzanka">Zainteresowanie programem jest ogromne i przerasta możliwości, szczególnie na menadżerskich studiach podyplomowych. Założenia pierwotne są takie, że w edycji musi wystąpić ograniczona liczba kursów i osoby, które nie dostały się do niej, czekają w kolejce na następne szkolenia. Projekt jest rozłożony na okres pięciu lat. W założeniach zapisane jest, iż w ramach studiów podyplomowych wykształcenie uzyska 625 osób, a w ramach kursów trenerskich i instruktorskich 4500, w tym 3000 instruktorów i 1500 trenerów. Obejmuje on 25 edycji studiów podyplomowych – menadżer sportu, 30 edycji kursów instruktorskich i trenerskich. Pojedyncze szkolenie trwa 10 miesięcy i obejmuje 16 zjazdów weekendowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, zabieram głos w kwestii formalnej. Panie dyrektorze, omawialiśmy to już podczas jednego z ostatnich posiedzeń Komisji. Ten poziom szczegółowości nie jest konieczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CezaryGrzanka">W takim razie jeśli będą pytania, to udzielę informacji. Wspominałem o budżecie w ramach posiedzenia Komisji, które odbyło się w dniu 2 kwietnia 2011 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AleksanderSopliński">Rozumiem, że tylko te projekty, o których pan wspomniał, były realizowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CezaryGrzanka">W zakresie sportu tak. Oczywiście ministerstwo uczestniczyło też w wielu innych publicznych projektach w zakresie bezpieczeństwa, bezpieczeństwa imprez sportowych, zwalczania patologii, w których byliśmy koordynatorem albo elementem wspierającym inne instytucje i ich beneficjentów. Przedstawiam dwa główne projekty realizowane przez ministerstwo w zakresie sportu. W obszarze turystyki są to inne projekty. Dziękuję bardzo. Jeśli będą jakieś szczegółowe pytania, chętnie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Czy państwo posłowie chcą zadawać pytania odnoszące się do spraw sportu, a następnie do turystyki? Myślę, że może lepiej będzie zadawać je razem. Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję. Te dwa najważniejsze projekty rozwoju turystyki, w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, również były omawiane podczas posiedzeń Komisji dwukrotnie. Posiadacie państwo załączone materiały. Skupię się więc na kwestiach najważniejszych. Mówiąc o turystyce należy podkreślić, że generalnie pokusiliśmy się swojego czasu o podsumowanie. Perspektywa rozwoju turystyki na lata 2007–2013, daje możliwość wykorzystania około 1.500.000 tys. zł na turystykę, licząc łącznie wszystkie programy. Nie jest to może kwota wysoka, biorąc pod uwagę projekty infrastrukturalne i program operacyjny „Infrastruktura i środowisko”. Proszę mi jednak uwierzyć, porównując to do naszych poprzednich możliwości, jest do duży zastrzyk finansowy. Najważniejsze dwa działania, dedykowane wprost turystyce, to działania 6.3 i 6.4 w programie operacyjnym „Innowacyjna gospodarka”.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KatarzynaSobierajska">Działanie 6.3 poświęcone jest w całości promocji turystycznej Polski. Jego beneficjentem systemowym jest Polska Organizacja Turystyczna. Na to działanie przeznaczona jest kwota 30.000 tys. euro. Projekt ten, program oraz środki przeznaczone na promocję w ramach tego programu przypadają na bardzo szczególny, co podkreślam, czas dla Polski. Jest to okres, w którym rozpoczęliśmy realizację projektu – końcówka roku 2009 oraz lata 2010, 2011, 2012. Biorąc pod uwagę ostatnie dziesięciolecie, są to najważniejsze lata, jeśli chodzi o budowanie pozytywnego wizerunku polskiego sportu na arenie międzynarodowej. Projekt ten był dedykowany zarówno Rokowi Chopinowskiemu, jak i projektowi, który dotyczył rejsu żaglowca „Fryderyk Chopin” w 2010 roku. W tym roku jest dedykowany przewodnictwu Polski w Radzie Unii Europejskiej i oczywiście, od tego roku, do zamknięcia projektu w roku 2012, Mistrzostwom Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. W sumie projekt realizowany jest w ramach trzech komponentów. Pierwszy z nich dotyczy kampanii promocyjnych, drugi zintegrowanego systemu informacji turystycznej, w wersji online oraz analogowej, trzeci komponent to szkolenia i transfer wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KatarzynaSobierajska">Kolejne jest działanie 6.4. Po raz pierwszy dysponujemy tak dużymi środkami do wykorzystania. Jest to 130.000 tys. euro na realizację dużych projektów infrastrukturalnych i budowanie nowych konkurencyjnych produktów turystycznych. Na liście, na etapie finalizacji znajduje się 21 takich projektów. Zakontraktowanych i podpisanych w chwili obecnej jest 19 umów. Podpisane są na kwotę niemalże 487.000 tys. złotych, co stanowi ponad 90% alokacji. W przypadku tego działania instytucją wdrażającą jest Polska Organizacja Turystyczna. Nie jesteśmy bezpośrednim beneficjentem tych środków, co wydaje się być sprawą naturalną.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KatarzynaSobierajska">Trzecie istotne działanie związane z turystyką to program operacyjny „Polski Wschodniej”– dedykowany pięciu województwom: świętokrzyskiemu, podlaskiemu, warmińsko-mazurskiemu, lubelskiemu i podkarpackiemu. W ramach tego projektu realizowane jest Działanie 5.1, dedykowane promowaniu zrównoważonego rozwoju turystyki na tym obszarze. Przeznaczone na nie jest niemalże 6000 tys. euro. W tym zakresie Polska Organizacja Turystyczna wykonała „Studium uwarunkowań atrakcyjności turystycznej Polski Wschodniej”. Jest to rodzaj analizy potencjału turystycznego. Następnie POT przystąpiła do organizacji działań promocyjnych, prezentujących walory turystyczne tych pięciu województw. Jest to bardzo trudne zadanie. Jeśli państwo spojrzą na mapę oraz na potencjał tych pięciu regionów, to znaleźć wspólny mianownik i próbować je rozwijać razem, jest to trudne. Kampania jest realizowana już od lipca ubiegłego roku. Łączny budżet na nią przeznaczony to około 23.944 tys. złotych. W roku obecnym planowany jest kolejny etap kampanii, który już się rozpoczął w sezonie wiosennym.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KatarzynaSobierajska">W programie operacyjnym „Rozwój Polski Wschodniej”, są jeszcze dwa ważne dla turystyki działania. Jest to działanie 5.2 – Trasy rowerowe – kompleksowy projekt przygotowania tras rowerowych w większych województwach, na który przeznaczono 42.500 tys. euro, co jest kwotą bardzo wysoką. Przekazana ma być ona na realizację inwestycji w turystyce w postaci szlaków rowerowych, a także, i jest to bardzo istotne, na wsparcie budowy centrów konferencyjno-kongresowych, co wspomaga rozwój turystyki biznesowej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KatarzynaSobierajska">Tak jak wspomniałam wcześniej, w zasadzie we wszystkich programach regionalnych, programach operacyjnych, znajdują się środki przeznaczone dla przedsiębiorców, z których można czerpać środki na realizację projektów w obszarze turystyki. W sumie, we wszystkich regionalnych programach operacyjnych przewidziano na to 2.914.114 tys. złotych, co stanowi 4,4% ogólnej alokacji dostępnej na realizację RPO.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KatarzynaSobierajska">Tak jak powiedziałam, być może nie jest to kwota zawrotna, ale biorąc pod uwagę dotychczasowe możliwości, jest to naprawdę znaczny postęp. Pokusiliśmy się o pewne porównanie, które myślę, że jest interesujące: najwięcej środków na realizację projektów z zakresu turystyki przeznaczono w województwie warmińsko-mazurskim. Przeznaczono tam 7,2% ogólnej alokacji dostępnej dla województwa. Najmniej środków przeznaczono w województwie podkarpackim – tylko 2,2% dostępnej alokacji – niestety. Jeśli chodzi o infrastrukturę, czyli o obiekty, które wybudowano, bądź przebudowywano przy wykorzystaniu środków dostępnych w ramach regionalnych programów operacyjnych – mówiąc o infrastrukturze, mam na myśli również szlaki turystyczne, to najwięcej takich szlaków powstanie w województwie śląskim – ponad 1 tys. km oraz w województwie warmińsko-mazurskim. Potwierdza się więc wykorzystanie tej najwyższej kwoty na turystykę. Tam jest to 890km, a w województwie wielkopolskim 836 km. Najmniej szlaków turystycznych powstanie w województwie łódzkim i kujawsko-pomorskim. Jeśli chodzi o innego rodzaju obiekty turystyczne i rekreacyjne, w tym również obiekty hotelowe i noclegowe, podobnie jak w przypadku szlaków, najwięcej ich powstanie w województwie śląskim, w województwie pomorskim i zachodniopomorskim. Najmniej tych obiektów, co argumentuje się już istniejącą dużą bazą, powstanie w województwie mazowieckim, ale również opolskim oraz podkarpackim.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KatarzynaSobierajska">W ramach programu operacyjnego „Rozwój obszarów wiejskich”, a także programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” oraz programu operacyjnego „Kapitał ludzki”, można znaleźć działania, które mogą wesprzeć rozwój turystyki poprzez wsparcie działalności gospodarczej w jej obszarze lub generalnie turystykę.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KatarzynaSobierajska">W kwestii działalności gospodarczej, mam na myśli głównie program operacyjny „Rozwój obszarów wiejskich”, w którym działania poświęcone różnicowaniu działalności nierolniczej, ale także tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw dają takie możliwości. Spoglądając na sieć lokalnych grup działania, które powstały w ostatnim czasie, a powstało ich bardzo dużo, nie znajdziemy żadnej lokalnej grupy działania, która w swoim statucie nie ma przepisów dotyczących i odnoszących się do turystyki. Świadczy to wydatnie o tym, że ta działalność w zakresie turystyki, turystyki wiejskiej, agroturystyki jest sprawą priorytetową, jeśli chodzi o ewentualne dywersyfikowanie działalności rolników na obszarach wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#KatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o program operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, to potężne środki i projekty przeznaczono w nim nie wprost na turystykę, ale na wspomaganie potencjału turystycznego Polski. Są to projekty rewitalizacji, rewaloryzacji, konserwacji, renowacji różnego rodzaju obiektów zabytkowych, również tych, które powstają na cele kulturalne. Najbardziej istotnym i priorytetowym produktem turystycznym jest turystyka miejska i kulturowa. To bogactwo i dziedzictwo kulturowe, które w przypadku pozyskania dodatkowych funduszy z Unii Europejskiej może być rewitalizowane, jest niezmiernie ważne. Buduje i pozwala budować na jego tle te najbardziej atrakcyjne produkty turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#KatarzynaSobierajska">Program operacyjny „Kapitał ludzki”, podobnie jak w obszarze sportu, to szereg programów szkoleniowych w zakresie turystyki. Fundusz projektów związanych z turystyką w ramach programu jest na poziomie blisko 9.000 tys. zł. Najwięcej takich projektów szkoleniowych w obszarze turystyki zakontraktowano na Dolnym Śląsku. Myślę, że moja wypowiedź w dużym skrócie streszcza te możliwości absorpcji środków z funduszy strukturalnych, w ramach obecnej perspektywy finansowej. Jeśli są jakieś pytania, jesteśmy gotowi na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję, czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Może ja. Jednym z beneficjentów jest Polska Organizacja Turystyczna. Czy moglibyśmy dowiedzieć się więcej, jak wykorzystywane są te środki przez Polską Organizację Turystyczną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaSobierajska">Polska Organizacja Turystyczna jest beneficjentem systemowym w działaniu 6.3 w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. Jest to duży projekt promocyjno-szkoleniowy. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos pani prezes. Jutro w informacji bieżącej będzie sporo na ten temat mówione. Przypomnę również, iż na forum Komisji mieliśmy okazję omawiać założenia związane z tym projektem i ocenialiśmy postępy w jego realizacji. Jak wcześniej mówiłam, jest to rejs żaglowca „Fryderyk Chopin” i plany dotyczące Targów Berlińskich. Bardzo proszę panią prezes o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderSopliński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Ten projekt był już kilkakrotnie prezentowany, powiem więc, na jakim etapie się znajduje i co się z nim działo przed i po Targach Berlińskich. Jeśli chodzi o projekt 6.3, roboczo nazywany „Promujmy Polskę razem”, zrealizowana została w zeszłym roku kampania rejs żaglowca „Fryderyk Chopin” w ramach obchodów Roku Chopinowskiego. Później żaglowiec uległ zniszczeniu, za co nie ponosimy winy. Mamy pozytywne opinie po zeszłorocznej kampanii. Wielu turystów podczas spotkań w portach deklarowało chęć przyjazdu do kraju. To pierwszy z pozytywnych efektów. W roku obecnym, z dość dużym rozmachem rozpoczęła się kampania na trzech rynkach w Berlinie, podczas targów turystycznych Internationale Tourismusbörse, gdzie Polska była krajem partnerskim. Przedsięwzięcie było finansowane głównie ze środków projektu 6.3. Ta kampania zakończyła się sporym sukcesem. Równowartość kosztów, chociażby reklam, które ukazały się w mieście czasie trwania targów i przed, to około 55.000 tys. euro. Uzyskano więc sporo dodatkowych źródeł promocji, za które nie musieliśmy płacić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Jeśli chodzi o dalsze działania, to zakontraktowano media do kampanii promocyjnej na trzech rynkach: niemieckim, brytyjskim i francuskim. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie uruchomiona multimedialna kampania. Pod koniec maja będą ruszały pierwsze projekcje, nie tylko w telewizji, ale również formy autorskie oraz prezentacje prasowe. W ramach kampanii przewidzianych jest też wiele imprez w postaci wyjazdów studyjnych, przede wszystkim dla prasy. Przewidziane są również tzw. podróże blogerów, czyli osób, które przyjadą i będą o Polsce pisać. To troszkę inna, nietypowa forma press tour. W ramach tej kampanii przewidziano szereg dodatkowych działań. Są to m.in. gry internetowe, rozbudowa portalu Polska Travel. To kampania na trzech rynkach, która będzie trwała w tym roku, aż do okresu poprzedzającego mistrzostwa UEFA EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Równolegle do kampanii promocyjnych, uruchomiony został komponent C – komponent szkoleniowy – transfer wiedzy. Trwają przygotowania modułów e-learningowych, poprzez specjalnie przygotowaną platformę dla tour operatorów zagranicznych oraz dla prasy i wszystkich zainteresowanych potencjalnym przyjazdem do Polski lub organizacją podróży do naszego kraju. Dodatkowo w tym komponencie przygotowywane są szkolenia dla branży turystycznej, ale przede wszystkim dla regionalnych organizacji turystycznych, partnerów społecznych, w tym Polskiej Organizacji Turystycznej i partnerów turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Komponent B poświęcony jest informacji turystycznej. W ramach tego komponentu planowany jest zakup i rozbudowa bazy danych, w ramach informatycznego systemu informacji turystycznej. Ta baza danych będzie największym repozytorium informacji turystycznej w Polsce na pewno, a być może nawet w Europie. Będzie udostępniona głównie na platformie Polska Travel, ale i równolegle w punktach i centralach informacji turystycznej, które będą tworzyły sieć informacji turystycznej w naszym kraju. Punkty i centra informacji turystycznej będą także doposażone w urządzenia prezentacyjne, które będą dostępne bądź w samym punkcie, bądź w innych placówkach obsługiwanych przez punkty informacji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Na takim etapie dziś jest projekt 6.3. Nie wiem, czy jeszcze o projekcie 5.1 coś wspomnieć? Przepraszam na chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaSobierajska">Dodam tymczasem, że jeśli chodzi o rejs żaglowca „Fryderyk Chopin”, a więc ten pierwszy etap projektu, to agencja Young&amp;Rubicam, która przygotowywała ten projekt i tę kreację, na ostatniej gali Polskiego Konkursu Reklamy Klubu Twórców Reklamy 2011, otrzymała brąz za projekt identyfikacji wizualnej kampanii „Rejs żaglowca Fryderyk Chopin po Europie”. Nie ukrywamy, że cieszy nas fakt, iż dotyczyło to jednego z naszych projektów promocyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Jeśli możemy się pochwalić, to wspomnę, iż film, który przy tej okazji został przygotowany, dostał nagrodę podczas Targów Berlińskich. Była to pierwsza nagroda w kategorii reklam.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Jeśli chodzi o projekt promocji Polski Wschodniej, jest to projekt wieloetapowy, realizowany w ścisłej współpracy z regionami – pięcioma województwami – regionalnymi organizacjami turystycznymi. Wkroczył w tym momencie w etap D, który wbrew pozorom jest trzecim etapem. Etap A trwa przez całą kampanię, są to działania w Internecie, równolegle do wszystkich pozostałych etapów. Każdy z etapów dotyczy innego sezonu turystycznego. Obecnie jesteśmy na etapie poprzedzającym sezon letni – są to wyjazdy wiosenne i przygotowania do sezonu letniego. Wyemitowane zostały dwa spoty telewizyjne, cztery radiowe, w Internecie powstał serwis www.pieknywschod.pl. Ten serwis jest ciągle rozbudowywany i udoskonalany, dodawane są nowe usprawnienia. Wkrótce rusza również gra internetowa i konkurs prasowy. Równolegle organizowane są wydarzenia w poszczególnych regionach. Odbyły się one już w województwie lubelskim, podczas dużej imprezy plenerowej. Targi w Białymstoku również zostały objęte promocją w ramach projektu. Obecnie szykowany jest współudział w „sabacie czarownic” w województwie świętokrzyskim, pod koniec czerwca. Kolejną imprezą dedykowaną temu projektowi, będzie rajd rowerowy w województwie podkarpackim, w lipcu. Zapraszamy na niego wszystkich chętnych. Pozostaje jeszcze wybór imprezy, która odbędzie się w województwie warmińsko-mazurskim.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ElżbietaWąsowiczZaborek">Projekt 5.1 – Promocja zrównoważonego rozwoju turystyki zakończy się w okresie mistrzostw EURO 2012. Ostatnia faza kampanii przeznaczona jest przede wszystkim dla turystów zagranicznych z Ukrainy i Niemiec. Pozostałe etapy kampanii koncentrują się na rynku krajowym. Na rynek niemiecki i ukraiński będą dedykowane specjalne wersje wydawnictwa. Dodatkowo –„Autour” – czyli tablice, które będą udostępniane przy granicach dla osób wjeżdżających do kraju po to, aby zachęcić do dalszego zwiedzania regionu. Rozwijana również będzie działalność internetowa – w tych dniach zostanie uruchomiona ukraińska wersja serwisu www.pieknywschod.pl, angielska już działa, w tłumaczeniu jest również niemiecka wersja serwisu. Obserwacja statystyk odwiedzin serwisu – bo to jest właściwy miernik – pokazuje, iż kampania rozwija się we właściwym kierunku. Odnotowaliśmy 17.020 wejść unikalnych użytkowników – czyli takich, którzy raz weszli na serwis i nie powtarzali się. Jest to wskaźnik dość wysoki w stosunku do innych tego typu serwisów. Widać, iż działania osiągają zamierzony cel i hasło „Piękny Wschód” zaczyna funkcjonować, jako dość istotne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AleksanderSopliński">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Wypowie się pan poseł Bogusław Wontor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, mam jedno pytanie do przedstawicieli Polskiej Organizacji Turystycznej. Słyszałem, iż w roku obecnym działa program dotyczący promocji polskiej siatkówki. Czy to jest prawda, że wraz z POT Polski Związek Piłki Siatkowej to realizuje? Można było się tym pochwalić, gdy mowa była o sporcie. Mam też prośbę do pana, panie przewodniczący, aby zwrócić się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, aby poszerzyło nam wiedzę zawartą w tej informacji. Jest to dobra informacja, ale w niektórych momentach mało szczegółowa. Mówimy ogólnie o środkach przeznaczanych na turystykę, sport, kulturę fizyczną, a nie wyszczególniamy poszczególnych elementów. Na dobrą sprawę, analizując to, nie wiem, mówiąc o liczbach, ile przeznaczono na turystykę, a ile na sport. Jedyną tabelą, którą dysponujemy, jest tabela nr 3, gdzie wyszczególnione są inwestycje w zakresie turystyki. Jest to czytelne, wiadomo, gdzie i co jest realizowane. Jeśli można, panie przewodniczący, chciałbym zwrócić się do ministerstwa o te dane. Dałoby nam to lepszy obraz, jak sytuacja wygląda w zakresie sportu i turystyki, bo tutaj jest to nieprzejrzyste.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogusławWontor">Panie ministrze myślę, że powinno być nam wstyd, patrząc na województwo lubuskie. W tabelce nr 1– umowy o dofinansowanie – widnieje najmniejsza liczba. Nie jest to imponujące, jeśli patrzymy na nasz region.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, czy są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania? Ta uwaga pana posła jest słuszna. Mam pytanie dotyczące programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. Jakie są jeszcze potrzeby, jeśli chodzi o kadrę instruktorską w realizacji projektu „Moje boisko-Orlik 2012”? Rozumiem, że „Moje boisko-Orlik 2012” mobilizuje uczestników do szkolenia instruktorów. Czy istnieje jeszcze jakieś zapotrzebowanie i potrzeby szkoleniowe w tym zakresie? Czy w dalszym ciągu będą kolejne edycje tego programu?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AleksanderSopliński">Czy są jeszcze jakieś pytania? Panią minister bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję. Najpierw pewna dygresja, którą powinnam uczynić na początku dyskusji. Fakt, który być może państwo zauważyli, iż Ministerstwo Sportu i Turystyki nie występuje w żadnym z tych programów ani działań, ani jako jednostka pośrednicząca, wdrażająca czy beneficjent. W przypadku sportu jesteśmy tylko partnerem, a nie inicjatorem tych działań. Może to trochę dziwić i nie ukrywam, że czasami utrudnia działanie i w praktyce realizację projektów, ale przypomnę, dzieje się tak, dlatego że gdy planowana była perspektywa na lata 2007–2013, nie było Ministerstwa Sportu i Turystyki. Wtedy funkcjonowaliśmy w zupełnie innych realiach, te programy i działania były projektowane w zupełnie inny sposób. Państwowa Organizacja Turystyczna funkcjonowała wtedy jako instytucja podległa Ministerstwu Gospodarki. Dopiero gdy pojawiliśmy się jako odrębny resort, trzeba było te działania przejąć. Nie można jednak było zmienić pewnych funkcji – jednostek pośredniczących, wdrażających itd. Stąd w obszarze sportu i myślę, że również turystyki w następnej perspektywie, ta sytuacja ulegnie zmianie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KatarzynaSobierajska">Poczynione tutaj porównania i wnioski odnośnie do zaangażowania różnych województw w realizację projektów związanych z turystyką czynione są w dużej mierze dzięki bardzo dobrej współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, również w ramach międzyresortowego zespołu do spraw turystyki, któremu mam przyjemność przewodniczyć. Dzięki przedstawicielom Ministerstwa Rozwoju Regionalnego mamy co pół roku taką ewaluację tego, jak te środki związane z turystyką są wykorzystywane. Można dlatego właściwie oceniać ich skuteczność i efektywność, co jest niezmiernie ważne przy planowaniu kolejnej perspektywy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o siatkówkę, istnieje takie porozumienie, o jakim wspominał pan poseł. Polska Organizacja Turystyczna podpisała odpowiednią umowę. Chcę powiedzieć, iż nie tylko siatkówka leży w obszarze naszych szczególnych zainteresowań i działań promocyjnych. Takie działania podejmujemy też od kilku lat np. w przypadku wyścigu kolarskiego Tour de Pologne. Myślę, iż kolarstwo jest jedną z niewielu dyscyplin sportowych, które przy okazji swojego piękna i możliwości ekscytowania się przebiegiem wyścigu, pokazuje piękno i atrakcyjność turystyczną kraju. Widzimy to w czasie np. Tour de France, który jest komentowany na antenie stacji telewizyjnej Euro Sport, a komentatorzy poświęcają wiele czasu atrakcjom turystycznym, które właśnie kolarze mijają. Jest to dyscyplina, którą bierzemy pod uwagę. Zarówno jednak siatkówka, jak i Tour de Pologne to działania, które nie są finansowane z funduszy europejskich. Nie znalazły się więc w tym programie. Jeśli taka informacja będzie potrzebna, to zostanie ona przygotowana. Siatkówka, oczywiście jest istotna – w 2014 roku odbędzie się w Polsce bardzo ważne wydarzenie związane z tym sportem, w którego promocję naturalnie chcemy się włączyć.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#KatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o kadrę i szkolenia, wypowie się pan dyrektor Cezary Grzanka. Chcę zwrócić uwagę na fakt, na który zapewne również państwo zwrócili uwagę. Największym zainteresowaniem cieszą się studia podyplomowe menadżer sportu. W moim przekonaniu ma to nieocenioną wagę w kontekście tego, co w tej chwili na mapie Polski, w obszarze infrastruktury sportowej się dzieje. Oczywiście program rządowy „Moje boisko-Orlik 2012” jest niezmiernie ważny, w związku z czym koniecznością jest, abyśmy posiadali wykształconą w sposób profesjonalny kadrę, która będzie zajmowała się zarządzaniem takim obiektem oraz edukacją i programem szkoleniowym. Powstaje też wiele większych obiektów sportowych, kończąc na naszych stadionach – Narodowym, w Gdańsku, we Wrocławiu i w Poznaniu. Zarządzanie tymi obiektami będzie wymagało naprawdę dużych kwalifikacji. Hale sportowe jak Atlas Arena Łódź czy hala na warszawskim Ursynowie również będą potrzebowały wyspecjalizowanej kadry. Pan dyrektor Cezary Grzanka chciał również odpowiedzieć na pytania, bardzo proszę go o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana dyrektora o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CezaryGrzanka">Jeśli chodzi o zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji, to jest ono ogromne i znacznie przekracza możliwości programu. Nie chciałbym wiązać tego ogólnopolskiego programu kształcenia kadr wyłącznie z programem rządowym „Moje Boisko-Orlik 2012”, albowiem oczywiście kwalifikacje zdobywane przez osoby uczestniczące w szkoleniach nie są wyłącznie przeznaczone na potrzeby tego programu. Są to szkolenia kadr sportowych na potrzeby sportu. Obecnie jest realizowany ten program rządowy, więc w dużej mierze są one wykorzystywane na jego cele. Chcę tylko powiedzieć, że projekt „Orlików” jest również wspierany ze środków krajowych – z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Oprócz tego projektu infrastrukturalnego powstał projekt związany z dofinansowaniem kadr sportowych pracujących na „Orlikach” – „Animator – Moje Boisko ORLIK 2012”. Jest to finansowane ze środków krajowych, z dużym wsparciem ministerstwa. Zainteresowanie jest również ogromne i na pewno nie zostanie wyczerpane, chociażby ze względu ograniczonych środków finansowych. Trudno powiedzieć, czy będą następne edycje. Ten program przewidziany jest na lata 2009–2014. Na pewno będziemy się starać o pozyskanie środków unijnych na kształcenie kadr sportowych, ale będą to nowe projekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldemarSługocki">Teraz chyba ja powinienem się wypowiedzieć, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderSopliński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WaldemarSługocki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, odpowiem na pytania, które był pan uprzejmy sformułować. Dziękuję oczywiście, za te pytania. Zacznę od kwestii pierwszej – dlaczego nie oddzielamy wątków sportowych od turystycznych. Dzieje się tak dlatego, bo do tej pory przygotowywaliśmy państwu tę informację na podstawie danych z Krajowego Systemu Informatycznego. Mamy w nim informację na temat tytułu beneficjenta, kwoty całkowitej oraz kwoty dofinansowania. Jak państwo zauważyli, jest to 1585 projektów.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WaldemarSługocki">Jeśli państwo faktycznie zgłaszacie taki postulat, abyśmy przygotowywali bardzo szczegółowe informacje, to wówczas musimy dotrzeć do regionalnych instytucji zarządzających – czyli de facto do zarządów województw i poprosić o to, aby przygotowały nam bardzo szczegółową informację na temat poszczególnych projektów, aby móc państwu rozdzielić te wątki stricte sportowe od wątków turystycznych. W większości, o czym chcę państwu obiektywnie powiedzieć, projekty łączą te oba aspekty w sposób zintegrowany. Jeśli taki postulat jest, to kolejną informację możemy przygotować, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pana posła, posługując się wiedzą bardzo skrupulatną i szczegółową, ponieważ samorządy województw są instytucjami zarządzającymi i one są gospodarzami regionalnych programów operacyjnych. Poprosimy o bardzo szczegółową informację i wówczas będziecie państwo nią dysponować. To odpowiedź na pierwsze pytanie pana posła. Drugie pytanie jest równie ciekawe i inspirujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogusławWontor">A „Krajowy program operacyjny”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WaldemarSługocki">„Krajowy program operacyjny” też, ale musimy także zwrócić się do instytucji zarządzających. Poprosimy o bardzo szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych programów operacyjnych, czy to realizowanych przez program operacyjny „Kapitał ludzki”, czy „Innowacyjna gospodarka”, czy „Infrastruktura i środowisko”, czy też „Rozwój Polski Wschodniej”. Mam dziś szczegółowo opisane projekty w ramach działania 6.4 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. Jest to 19 podpisanych umów oraz 21 projektów. Jeśli państwa to interesuje, mogę o tym mówić szczegółowo, zwłaszcza iż do niedawna, do końca ubiegłego roku zajmowałem się wprost programem operacyjnym „Innowacyjna gospodarka”, stąd moja wiedza jest większa. Nie pamiętam oczywiście 171 tys. projektów, które w ogóle są w Polsce realizowane, na kwotę około 400.000.000 tys. zł, co państwo muszą mi wybaczyć. Będę nad tym naturalnie pracował i podczas następnego posiedzenia Komisji, będę mógł „zabłysnąć” i jakiś odsetek tych projektów opanuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WaldemarSługocki">Odnosząc się do drugiej kwestii poruszanej przez pana posła Bogusława Wontora, jest ona jeszcze ciekawsza. Proszę zwrócić uwagę na to, panie pośle, że nie ma nic bardziej mylnego niż odnoszenie się do kwot bezwzględnych. Słusznie zauważa pan, iż w województwie lubuskim wprost wydano 112.821 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BogusławWontor">Ale ja mówiłem o liczbie projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WaldemarSługocki">No właśnie… czy o liczbie projektów. To wciąż są kwoty bezwzględne. Proszę zwrócić uwagę, że liczba projektów, jak i ich wielkość jest wprost determinowana przez skalę interwencji, która trafia do regionalnych programów operacyjnych. Jak podzielono środki na regionalne programy operacyjne? Otóż, w 80% decydowała o tym liczba ludności, w 10% produkt krajowy brutto per capita i w 10% stopa bezrobocia, jeśli była wyższa niż 150% średniej w Polsce, w ujęciu powiatowym w trzech ostatnich latach, przed opublikowaniem danego programu operacyjnego. Programy z perspektywy 2007–2013 powstawały w latach 2003–2004. To dla województwa lubuskiego daje kwotę 440.000 tys. euro, a dla mazowieckiego, uwaga: 1.800.000 tys. euro. Proszę zwrócić uwagę na liczbę tych projektów oraz ich wartość. Dla województwa wielkopolskiego wysokość regionalnego programu operacyjnego wyniosła 1.200.000 tys. euro, dla opolskiego 438.000 tys. euro. To są dwa najmniejsze projekty. Apeluję do państwa o to, a przede wszystkim do pana posła, aby zobiektywizować swoje poglądy i odnieść się do tego w sposób – ile, jaki odsetek środków regionalnego programu operacyjnego stanowią środki nakierowane na turystykę i sport. Wtedy będziemy mieli zobiektywizowane dane. Gdybyśmy odnosili się tylko i wyłącznie do kwot bezwzględnych, to opolskie, lubuskie, będą zawsze miały najmniejsze nakłady, bo są to najmniejsze programy operacyjne. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BogusławWontor">Mam więc jeszcze jedną prośbę, aby ministerstwo przygotowało, w zestawieniu proporcjonalnym i całościowym, jakie to są środki, aby lepiej nam to wszystko zobrazować, w tym kontekście, w jakim przedstawił nam to przed chwilą pan minister. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WaldemarSługocki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Nie słyszę kolejnych zgłoszeń. Myślę, iż mogę wyrazić wspólną opinię członków tej Komisji i podziękować wszystkim gościom za przedstawienie tego materiału. Serdecznie gratuluję i uważam, że informację na temat programów finansowania ze środków Unii Europejskiej sportu, sportu dla wszystkich i turystyki w latach 2007–2013, Komisja przyjęła. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZbigniewPacelt">Sprawy bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AleksanderSopliński">Bardzo proszę panie pośle – sprawy bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, iż jest projekt rozporządzenia z dnia 22 marca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W prawdzie jest to konstytucyjna instytucja i tylko raz do roku jej prezes jest zobowiązany składać sprawozdania, ale myślę, że na tyle jest ważny ten projekt rozporządzenia, który w swojej treści nie zawiera dla regionalnych stacji telewizyjnych i radiowych przepisu odnośnie do misji, jaką jest sport. Proponowałbym, jeśli jest to możliwe, aby poprosić pana prezesa o sprawozdanie z postępu prac nad rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie – tutaj jest ten szczegółowy tytuł, którego nie będę przytaczał. Te przepisy są niepokojące, o ile w spółce telewizji krajowej jest przepis, że misją jest sport i relacje telewizyjne są tą misją z wydarzeń sportowych o znaczeniu narodowym. Natomiast w regionalnej telewizji wzmianki o tym nie ma wcale. W regionalnym radiu, w § 10, jest tylko promocja sportu powszechnego. Tam są te przepisy i powinniśmy się do tego odnieść. Konkluzja – proszę prezesa o przedstawienie stanu prac nad tym rozporządzeniem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Myślę, że jest to bardzo ważna uwaga. Przedstawię ją na posiedzeniu prezydium Komisji i takie spotkanie zorganizowalibyśmy jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZbigniewPacelt">Przepraszam bardzo, jeśli można. Rozmawiałem z panią przewodniczącą, z panem przewodniczącym Tadeuszem Tomaszewskim – są za. Jeżeli będziemy odkładać tę sprawę do kolejnego posiedzenia Komisji, to przepadnie. Myślę, że Komisja jest władna podjąć taką decyzję i bezpośrednio poprosić biuro o skierowanie tego wniosku, podejmując decyzję dzisiaj. Czas leci i obudzimy się, gdy rozporządzenie będzie gotowe. Ministerstwo Sportu i Turystyki dostało to do zaopiniowania, chociaż nie musiało, bo Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie podlega żadnemu ministerstwu. Czy dostało to z tytułu sprawowania swojej funkcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AleksanderSopliński">Podczas następnego posiedzenia Komisji ewentualnie ten wniosek będzie rozpatrzony, na pierwszomajowym posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>