text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam wszystkich. Na dzisiejszym posiedzeniu wysłuchamy informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat nowej formuły prawnej funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu. Bardzo proszę o zabranie głosu pana Ryszarda Stachurskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardStachurski">Zgodnie ze złożoną deklaracją na posiedzeniu Komisji, informuję państwa, że w materiale, który państwo wcześniej otrzymali, zawarliśmy informację na temat efektów naszych prac. Zlikwidowaliśmy, dochowując nadzwyczajnej staranności, w terminie zakład budżetowy Centralny Ośrodek Sportu w Warszawie. Poszczególne czynności dotyczące tej likwidacji są opisane na stronie 6–7. Utworzyliśmy, także w terminie wbrew obawom niektórych panów posłów, zarządzeniem nr 32 z 13 grudnia instytucję gospodarki budżetowej. Została on wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego 22 grudnia 2010 roku uzyskując w ten sposób osobowość prawną i ta instytucja gospodarki budżetowej rozpoczęła działalność 1 stycznia 2011 r. Zakończyliśmy już formalnie wszystkie prace związane z przenoszeniem do Centralnego Ośrodka Sportu instytucji gospodarki budżetowej nieruchomości i majątku ruchomego. W informacji, którą panie i panowie posłowie otrzymali, jest zapis, że kończymy prace. Dzisiaj mogę państwa poinformować, że zostały prace zakończone, dziś został podpisany akt notarialny, ostatni, który definitywnie zamyka sprawę przeniesienia własności nieruchomości na COS. Nie została przeniesiona tylko własność w drodze aktu notarialnego nieruchomości, na której usadowiony jest Torwar, ponieważ są tam roszczenia właścicieli. Tak jak informowałem na poprzednim posiedzeniu Komisji, rozwiązaliśmy ten problem w taki sposób, że Ministerstwo Sportu i Turystyki zostało trwałym zarządcą tej nieruchomości i te wszystkie sprawy formalne zostały przez nas przeprowadzone. Ministerstwo Sportu i Turystyki podpisało z Centralnym Ośrodkiem Sportu, instytucją gospodarki budżetowej, umowę użyczenia, na mocy której w chwili obecnej Centralny Ośrodek Sportu dysponuje tą nieruchomością. Definitywnie także załatwiliśmy sprawę dotacji dla COS-u. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych Centralny Ośrodek Sportu złożył ofertę do Ministerstwa Sportu i Turystyki, która została przeanalizowana i zaakceptowana i w dniu 18 lutego została podpisana z COS-em umowa. Pierwsze transze tej dotacji na konto COS już wpłynęły, szczegółowe informacje na temat przekształceń znajdują się w materiale, który państwo otrzymali, a współautorzy tego sukcesu – nie waham się tego powiedzieć – pani Joanna Szafraniec, pan dyrektor Dariusz Radzewski, pan Tomasz Lenkiewicz są do państwa dyspozycji, oczekują na pytania. Dziękuję bardzo panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję. Czekam na pytania zarówno posłów jak i gości zaproszonych. Bardzo proszę, kto z państwa chce zabrać głos? Proszę uprzejmie, pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo. Właściwie materiał, który otrzymaliśmy chyba w całości, bo jeszcze pan minister go uzupełnił, pokazuje, że praktycznie rzecz biorąc cały proces został domknięty oprócz sprawy Torwaru. Ja chciałbym zapytać tak – już kiedyś pytałem, kilka miesięcy temu – jak będą wyglądały sprawy dotyczące osób, które pracowały w dawnym COS-ie i teraz też pracują w COS-ie, tylko że już w instytucji budżetowej, bo tu jest informacja, że skierowano do organizacji związkowych informację o likwidacji, więc co dalej z tymi pracownikami?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewBabalski">I chciałbym, panie ministrze, zapytać jeszcze o finanse. Proszę przypomnieć, bo wiem, że wprawdzie już rozmawialiśmy na ten temat, ale proszę przypomnieć, jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o finansowanie, bo jeśli chodzi o sprawy bieżące, to mamy tu podaną kwotę i nawet już na inwestycje około 3 mln zł, ale chodzi mi o te cele strategiczne, mówię o obiektach, które są w posiadaniu COS. Jaka jest sytuacja, jeśli chodzi o potrzeby w stosunku do faktycznych pieniędzy jakie w tym roku macie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewBabalski">I pytanie już bardzo szczegółowe dotyczące inwestycji w Zakopanem. Chodzi mi o hotel, który w tej chwili jest, trudno powiedzieć, że odremontowany, bo praktycznie rzecz biorąc można powiedzieć, że od podstaw właściwie budowany.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewBabalski">Jeszcze jedno – mamy wyszczególnionych 7 podmiotów, to jest na stronie 5, trochę wcześniej mamy pokazane jednostki, w stosunku do których były wystąpienia dotyczące przekazania majątku. Ja rozumiem, że tutaj jest ta rozbieżność wynikająca przede wszystkim z tego, że starostwo powiatu warszawskiego zachodniego, pruszkowskiego i Prezydent Stołecznego Miasta Warszawy powołał jakoby jeden centralny ośrodek szkolenia w Warszawie, tak? Trzy w jednym się znalazły automatycznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardStachurski">Nieruchomości, którymi dysponuje COS, leżą na terenie tych trzech starostw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewBabalski">Rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardStachurski">Taka sama sytuacja jest, jeżeli chodzi o Szczyrk, tam jest jeden powiat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewBabalski">Dobrze. To dziękuję, to pytanie już jest nieaktualne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pan poseł Kazimierz Gwiazdowski. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzGwiazdowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Ja bym tylko tak króciutko zapytał, chodzi mi o tę nieruchomość przy ulicy Łazienkowskiej, jak wielka jest ta nieruchomość i czy ona jest zabudowana, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję. Chciałbym również zadać pytania. Po pierwsze, jeśli chodzi o ten moment przekazania – jaka na dzień dzisiejszy jest wartość majątku przekazanego przez COS do instytucji gospodarki budżetowej, łącznie, bo znaczna ich część w tej chwili właśnie poprzez akty notarialne ma jakby aktualną wycenę. Po drugie, chciałem zapytać o planowane inwestycje w COS, mam na myśli te, które są kontynuowane, te które są przejęte i czy w tym roku pan minister w stosunku do instytucji gospodarki budżetowej COS ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej przewiduje środki waśnie na te inwestycje i w jakiej kwocie? Trzecie pytanie – czy w tym roku na terenie któregoś z ośrodków odbywają się jakieś imprezy rangi międzynarodowej, mam na myśli mistrzostwa Europy, bo np. Cetniewo było organizatorem takich imprez w przeszłości. Czy w tym roku w którymś z tych ośrodków odbywają się imprezy rangi międzynarodowej? Bardzo proszę pana ministra lub osoby upoważnione do udzielenia odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RyszardStachurski">Odpowiadam na pierwsze pytanie pana posła Zbigniewa Babalskiego dotyczące zatrudnienia – wszyscy pracownicy zostali zatrudnieni w nowo powstałej instytucji gospodarki budżetowej, tak jak informowaliśmy państwa poprzednio.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RyszardStachurski">Jeżeli chodzi o inwestycje, to pozwolę sobie odpowiedzieć w jednej odpowiedzi zarówno na pytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, jak i pana posła Zbigniewa Babalskiego. Oczywiście wszystkie kontynuowane inwestycje w COS w roku 2011 mają zapewnione finansowanie, czyli te inwestycje, na które podpisywaliśmy umowy w roku 2009 i 2010. Zgodnie z naszą informacją złożoną na poprzednim posiedzeniu Komisji, nowych inwestycji ze względu na sytuację funduszu na razie nie planujemy, natomiast te które są, w Zakopanem, w Cetniewie, w Wałczu, w Szczyrku to są inwestycje, które mają zapewnione finansowanie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RyszardStachurski">Jeżeli chodzi o potrzeby, to oczywiście poinformujemy państwa. Do dzisiaj COS przygotowywał i przygotował strategię rozwoju COS na kilka najbliższych lat. Ta strategia została dzisiaj przekazana do ministerstwa w wersji roboczej, którą po wniesieniu uwag przez nas i uwzględnieniu uwag przez COS, które zostaną zatwierdzone przez pana ministra, na tym etapie roboczym możemy przekazać Wysokiej Komisji do ewentualnego zapoznania się. Z tej strategii będą wynikały informacje dotyczące potrzeb inwestycyjnych w Centralnym Ośrodku Sportu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RyszardStachurski">Jeśli chodzi o wartość majątku – majątek ten nie by wyceniany, bowiem zgodnie z decyzją Ministra Finansów można było to zrobić na podstawie wartości księgowej, koszty wyceny tego majątku byłyby olbrzymie i w związku z tym koszt likwidacji i koszt utworzenia byłby niewspółmiernie duży. Tymczasem koszt likwidacji i utworzenia instytucji gospodarki budżetowej w Ministerstwie Sportu i Turystyki to kwota 50.000 zł. Czyli symboliczna, bez kosztów aktów notarialnych, które w chwili obecnej podpisujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#RyszardStachurski">I odpowiedź na pytanie pana posła Kazimierza Gwiazdowskiego – tak, to jest nieruchomość o powierzchni około 4 ha, zabudowana Torwarem. Ta nieruchomość była wcześniej podzielona na kilkadziesiąt innych działek. Przed scaleniem tej nieruchomości w stosunku do dwóch działek spośród tych kilkudziesięciu sprzed scalenia są roszczenia prywatnych właścicieli, więc niemożliwe jest przekazanie ich w chwili obecnej w formie aktu notarialnego na własność COS.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#RyszardStachurski">Na temat imprez to poproszę o odpowiedź pana dyrektora Tomasza Lenkiewicza, a na tematy finansowe poproszę o odpowiedź pana dyrektora Mariusza Radzewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszLenkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Jeżeli chodzi o imprezy to nie mam żadnej umowy podpisanej na imprezę rangi mistrzostw Europy, mistrzostw świata, natomiast są planowane imprezy i trwają rozmowy ze związkami sportowymi. Na przykład jeżeli chodzi o Cetniewo, to są planowane na październik mistrzostwa Europy kobiet w boksie, ale to jest na takim etapie, że każdy z ośrodków próbuje współpracować w tym obszarze, natomiast żadnej umowy na dzisiaj podpisanej nie mamy, a to jest podstawa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę pana dyrektora Mariusza Rydzewskiego o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariuszRadzewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to tak jak powiedział pan minister – w zakresie nieruchomości nie robiliśmy takiej wyceny, ponieważ wyposażenie COS w nieruchomości było w drodze nieodpłatnej, wobec tego nie było to niezbędne do tego żeby tę operację przeprowadzić. Tak jak mówi pan minister, konsultowaliśmy to z Ministerstwem Finansów. Natomiast jeżeli chodzi o mienie ruchome, jest to kwota, która była dołączona do zarządzenia o utworzeniu, kwota około 35 mln zł łącznie według wartości księgowej, natomiast wartość budynków, która została ujęta jako aktywa trwałe, co zostało ujęte w planie finansowym COS, wynosi około 500 mln zł. To są te dane, mówię, „około”, jeżeli będą potrzebne precyzyjne, dokładne dane, to jesteśmy w stanie udzielić w drodze pisemnej odpowiedzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RyszardStachurski">Jeżeli mogę panie przewodniczący zabrać głos, bo nie odpowiedziałem na pytanie pana posła Zbigniewa Babalskiego dotyczącego inwestycji w Zakopanem. W Zakopanem była firma, która przeprowadzała tę inwestycję, wygrywając przetarg na jej realizację, ale umowa z tą firmą została przez dyrekcję Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Zakopanem rozwiązana i od momentu opuszczenia przez nią placu budowy trwają prawne spory dotyczące przekazania placu budowy przez tę firmę Ośrodkowi Przygotowań Olimpijskich, a jest to niezbędne, aby dokonać wyceny wykonanych prac, aby rozliczyć te wszystkie prace, za które trzeba zapłacić dotychczasowemu wykonawcy. W związku z tym Ośrodek Przygotowań Olimpijskich wystąpi z roszczeniem do sądu o wydanie nieruchomości. Sprawa została rozstrzygnięta, ale nieruchomość nie została wydana. Natomiast wykonawca, czyli firma Żak, wystąpiła z roszczeniem o bezpodstawne rozwiązanie umowy przeciwko Ośrodkowi Przygotowań Olimpijskich do sądu okręgowego i sprawa w dalszym ciągu trwa. To wszystko sprawia, że inwestycja jest w chwili obecnej nierealizowana, to wszystko sprawia, że terminy, które wcześniej zostały zakreślone, są nierealne zupełnie, bo warunkiem kontynuacji tej inwestycji jest rozpisanie nowego przetargu, a rozpisanie nowego przetargu jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, kiedy dokona się wyceny tych prac, które zostały w chwili obecnej zakończone. Jest to powodem naszych zmartwień i bardzo intensywnych prac żeby ten konflikt jak najszybciej rozwiązać, ponieważ jest to także związane z inwestycją w Giżycku, bo ten sam wykonawca wykonuje hale w Giżycku. Konsekwencją tej sytuacji w Zakopanem jest pewien rodzaj retorsji, jaką stosuje firma spowalniając prace w Giżycku i na placu budowy w Giżycku jest kilku lub kilkunastu pracowników, a ponieważ umowy w przeszłości nie zostały podpisane w taki sposób, że są to kamienie milowe, które pozwalałyby rozliczać ich na bieżąco i ewentualnie reagować natychmiast rozwiązaniem umowy, to oni twierdzą, mimo że termin oddania hali w Giżycku jest w czerwcu, że jest to termin absolutnie nierealny. Także z tą firmą mamy ogromne kłopoty i rzeczywiście spędza nam to wszystko sen z powiek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewBabalski">W tym temacie chciałbym zapytać, bo decyzja odnośnie rozwiązania umowy dotyczy tylko i wyłącznie inwestycji w Zakopanem, w Giżycku jeszcze nie, rozumiem, czy nie wystąpiły tam przesłanki żeby po prostu też im podziękować na tym etapie? Bo doskonale państwo wiecie, że to, co zresztą pan powiedział, panie ministrze, jest po prostu niewykonalne w tej chwili jeśli chodzi o realizację w przyjętych wcześniej terminach umownych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszLenkiewicz">Jeżeli chodzi o Giżycko, to rzeczywiście jest to ta sama firma, natomiast sytuacja jest troszkę odwrotna niż w Zakopanem, ponieważ mieliśmy duży kłopot, firma szachując nas, licząc, że nie jesteśmy w stanie złożyć gwarancji bankowej, a taki jest ustawowy obowiązek, liczyła, że nie dopełnimy tego obowiązku i zerwą umowę na podstawie niedopełnienia obowiązku zamawiającego. Dzięki zagwarantowaniu środków na ten cel przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i sprawne działanie Banku Gospodarstwa Krajowego my taką gwarancję uzyskaliśmy zaskakując wykonawcę. On nie mając żadnych podstaw, licząc na te podstawy właśnie, w tej chwili spowalnia prace, natomiast nie ma tych kroków milowych, nie ma żadnych przesłanek, bo umowa jest podpisana na wykonanie hali i termin ostateczny jest 30 czerwca. Nie ma żadnej podstawy żeby umowę rozwiązać. Gdybyśmy ją rozwiązali, to byłaby duża wątpliwość i bylibyśmy pociągnięci do odpowiedzialności. Natomiast termin jest nierealny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym jeszcze dla przypomnienia tylko zapytać – jeśli chodzi o instytucje gospodarki budżetowej czy są takie same obciążenia podatkowe, jeśli chodzi o samorządy, czyli podatek od nieruchomości, gruntu, itd., czy coś się tutaj zmieniło w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TomaszLenkiewicz">Jeżeli chodzi o podatki, to jest dużo większe obciążenie, ponieważ interpretacja podatkowa to poszczególne samorządy i podatki lokalne od wartości nieruchomości na poziomie 2% to każdy z samorządów lokalnych mógłby zwolnić, zmniejszyć, natomiast zakładając, że będą to maksymalne i deklarując się, bo deklarację trzeba było złożyć w początkach stycznia i w budżecie również zakładaliśmy maksymalną. Różnica w stosunku do roku 2010 to kwota 6 mln zł na niekorzyść COS. Trwają zabiegi, żeby te podatki zmniejszyć, ale lokalnie może być to różnie. Cetniewo ma inną sytuację, Zakopane ma inną sytuację, to zależy i od woli władz, i od pozycji negocjacyjnej, bo nie każdy ośrodek ma argumenty żeby negocjować i rozmawiać. Trwają rozmowy, my jesteśmy wspierani przez ministerstwo. Wiadomo, że mając za plecami tak dużego sojusznika próbujemy takie podatki zmniejszyć i liczymy, że na przykład w Cetniewie jest bardzo duża szansa, i w poszczególnych ośrodkach także, jest deklaracja, że podatki będą zmniejszone, natomiast w przypadku około 50% w skali całego COS na pewno nastąpi zwiększenie, co jest dodatkowym dużym obciążeniem budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dla porównania ile w budżecie COS przewiduje się środków własnych przeznaczyć na inwestycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszLenkiewicz">Ja nie jestem w stanie w tej chwili powiedzieć, mogę takiej informacji udzielić na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chodziłoby też o porównanie, bo dokonaliśmy pewnych zmian formalno-prawnych wynikających z ustawy o finansach publicznych, które odciążają naszą, w cudzysłowie, instytucję z tych podatków oczywiście, wnoszą te podatki do innej ważnej władzy publicznej, jaką są samorządy, ale jednak myślę, że spokojnie trzeba to wszystko przeanalizować. Trzeba o tym po prostu pamiętać przy ustalaniu środków finansowych dla COS z budżetu, biorąc pod uwagę właśnie te doświadczenia, by ewentualnie zabiegać o zwiększenie, po drugie myśleć o rozwiązaniach prawnych, które by w inny sposób kształtowały tę instytucję w stosunku do samorządów. Ale to wszystko przed nami. Bardzo proszę panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TomaszLenkiewicz">Jeżeli można, to chciałabym uzupełnić. Bardzo dziękuję za ten wniosek, natomiast te 6 milionów złotych to nie jest jedyny nasz kłopot, ponieważ przychody zmniejszyły się z automatu, nie posiadając stadionu narodowego z tytułu wynajmu przez kupców o kolejne 6 mln zł, także budżet 2010 roku w stosunku do 2011 roku to różnica minus 12 mln zł. Bardzo państwa proszę o systemowe potraktowanie podatkowe, jeżeli chodzi o obiekty sportowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pan poseł Ireneusz Raś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#IreneuszRaś">To proszę jeszcze powiedzieć jak wyglądają rozmowy z samorządem zakopiańskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TomaszLenkiewicz">Jeżeli chodzi o samorząd zakopiański i podatki, to jesteśmy umówieni 12 kwietnia na spotkanie. Wstępna deklaracja pana burmistrza i przewodniczącego rady miasta jest taka, że widzą możliwości negocjacyjne, ale żadnych konkretnych obietnic, ofert nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję. Wobec powyższego chciałbym zaproponować taki wniosek, abyśmy w drugiej połowie sierpnia czy we wrześniu zapoznali się z sytuacją finansową COS na dzień 30 czerwca, wynikającą właśnie m.in. z tych nowych uregulowań prawnych, ale także z mniejszych wpływów związanych z zarządzaniem Stadionem Dziesięciolecia, bo to jest ważne, aby w odpowiednim czasie móc reagować na sytuację finansową, żeby nie doprowadzić do braku płynności finansowej COS.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, czy ktoś z państwa jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie ma chętnych, to uprzejmie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym w sprawach różnych poprosić jeszcze tylko pana ministra o jedną rzecz. Na posiedzeniu Komisji prosiliśmy, aby ta druga część konkursu była jak najwcześniej ogłoszona i jest ogłoszona, rzeczywiście wczoraj było ogłoszenie na temat konkursu w zakresie rozwoju sportu dzieci i młodzieży, program „Sport wszystkich dzieci”, natomiast środowisko niepokoi termin rozstrzygnięcia tego konkursu. Podany jest 31 maja. Są tam m.in. sportowe wakacje. Panie ministrze, pan wie, co to oznacza – jeśli wakacje mają się rozpocząć od 23 czerwca, to znaczy, że beneficjent ma 23 dni na przeprowadzenie np. procedury wyłaniającej w drodze przetargu. Dlatego też zwracamy umowy, itd. Dlatego też zwracamy się z uprzejmą prośbą, aby zwłaszcza te zadania, które wymagają właśnie tego terminarza, były w pierwszej kolejności rozpatrywane, czyli podejmowane decyzje w rozstrzygnięciach konkursowych. I druga rzecz systemowa – już nie pamiętam w obecności którego z panów ministrów to podnosiłem – mianowicie państwo w ogłoszeniu konkursowym mówicie w ten sposób, że jednym z załączników jest aktualny wypis z rejestru lub zaświadczenie od starosty i itd. To jest tak: A, B i C, tak jest napisane. Ale na końcu jest wytłuszczonym drukiem napisane: „Uwaga, wypis z Krajowego Rejestru Sądowego jest uznawany za aktualny w okresie 3 miesięcy od daty wystawienia”. Niestety ta uwaga, czyli ta nadgorliwość urzędników jest niezgodna z waszymi rozporządzeniami. Po pierwsze, z rozporządzeniem ministra właściwego, które mówi o dofinansowaniu zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, który w paragrafie 9 właśnie tak samo jak jest napisane wcześniej, czyli wystarczy aktualny wypis z Rejestru. Aktualny to taki, w którym nie zmieniło się nic u beneficjenta. Nieważne, kiedy ma datę wystawienia. Na potwierdzenie tej tezy, panie ministrze, odsyłam do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 15 grudnia 2010 roku w sprawie wzoru i umowy realizacji zadania publicznego, gdzie minister w tym rozporządzeniu objaśnia, cytuję: „Odpis musi być zgodny ze stanem aktualnym i faktycznym, niezależnie od tego kiedy został wystawiony”. Bo przecież w stowarzyszeniach i związkach sportowych jest kadencyjność, tak? Jeśli ktoś jest wybrany, to jest wybrany na 4 lata. Państwo takim zapisem, innym niż Minister Pracy i Polityki Społecznej, innym niż inni ministrowie pchacie 3.000 podmiotów do Krajowego Rejestru Sądowego. Ileś podmiotów do starostów, ileś podmiotów do biskupów, bo organizacje wyznaniowe mają rejestr u biskupa. W związku z powyższym to jest niepotrzebna droga, która po prostu wprowadza biurokrację, natomiast jeśli zdarzyłoby się, że ktoś załącza nieaktualny wypis z Rejestru, to ponosi odpowiedzialność karną za poświadczenie nieprawdy. Stąd też zwracam się z uprzejmą prośbą, to co jest napisane to już nie będziemy tego odkręcać, ale abyście państwo w przyszłości chcieli swoim służbom prawnym zadać, że tak powiem, to zadanie, aby przygotowując stosowne ogłoszenie konkursowe takie było wyjaśnienie jak ogólnie obowiązujące. Również w tym rozporządzeniu o zasadach dofinansowania z środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej minister mówi kiedy sprawa dotyczy środków na sport dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych i należy stosować ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie dotyczącą konkursów. A na podstawie tej ustawy wydane jest to rozporządzenie z tym objaśnieniem, o którym mówiłem. W związku z tym, że to już się wydarzyło, nie można cofać, ale ewentualnie przy kolejnych konkursach i ogłoszeniach po prostu ułatwić sobie życie w tej sprawie, a dla prawników przygotowałem stosowną interpelację, żeby mieli podstawę prawną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RyszardStachurski">Panie przewodniczący, dziękuję. Jeśli chodzi o ten termin 31 maja, to zobowiązuję się, że po powrocie do ministerstwa rozstrzygnięcie tego konkursu spróbujemy przyspieszyć, natomiast ta druga uwaga zostanie przez nas zastosowana przy ogłaszaniu następnego konkursu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W wolnych wnioskach chciałem w imieniu swoim i panów posłów Andrzeja Biernata i Romana Koseckiego zaapelować do wszystkich członków Komisji o takie nadzwyczajne wsparcie dla inicjatywy poza granicami kraju. Państwo pamiętacie, że dwa lata temu reaktywowana została drużyna Pogoni Lwów, która wróciła na prawie oczywiście ukraińskim, do tradycji z 1904 roku. To firma, która kojarzy się z pierwszym meczem oficjalnym w ogóle w Polsce, między Pogonią Lwów a Cracovią i dziś telewizja publiczna informuje o takiej sytuacji, że Pogoń Lwów, która grała w czwartej lidze ze względu na perturbacje finansowe, tu chodzi w skali całego sezonu o 40.000 zł, nie będzie w stanie funkcjonować, jeżeli w ciągu dwu tygodni nie zapłaci wpisowego. Nie będzie mogła kontynuować tej drogi – gry w lidze ukraińskiej i promowania tej marki związanej z Rzeczpospolitą. Są apele – te apele będą oczywiście do różnych środowisk przez telewizję publiczną propagowane, natomiast ja się zobowiązałem, powiedziałem, że przedstawię tę sytuację na posiedzeniu Komisji i trudno mi zwerbalizować w jaki sposób powinniśmy tę sprawę wspierać, ale każdy poseł mógłby swoim autorytetem spróbować zachęcić kogoś żeby wesprzeć tę inicjatywę i żeby się te 40.000 zł w ciągu dwu tygodni znalazło. Myśmy już rozmowy podjęli, wstępne deklaracje rozmaitych ludzi dobrej woli są, natomiast jutro będziemy wiedzieć od Konsula Generalnego na Ukrainie w jakiej formule te wnioski z prośbą o wsparcie mogłyby być kierowane ze strony Pogoni Lwów i jakie ewentualnie konto należałoby zasilić. Jeżeli byśmy uznali, że moglibyśmy, członkowie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, też takim symbolicznym gestem z naszej strony po parę złotych zebrać, to myślę, że te 10% moglibyśmy sami uzbierać i wpłacić na konto, które Konsul Generalny z tym stowarzyszeniem by poddali. Myślę, że z naszej strony powinna być jakaś reakcja zdecydowana i w ciągu dwu tygodni powinniśmy podjąć pewne kroki żeby wesprzeć ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszTomaszewski">Myślę, że warto by było żeby również pan poseł łącznie z nami zwrócił się np. do zarządu spółki PL 2012, NCS, oraz innych osób, które nie wiemy, ile zarabiają, bo nie chcemy wiedzieć, w związku z powyższym ich możliwość odpisania od podstawy opodatkowania 6%, a zgodnie z prawem każdy z nas przekazując darowiznę może przekazać 6% od podstawy opodatkowania i odpisać sobie od tego, to jest ta droga, o której mówi pan poseł, to jest darowizna. Jeśli darowizna ma być lege artis, odbywa się z konta darczyńcy na konto i wtedy jest przez urząd podatkowy właśnie brana do obniżenia podstawy opodatkowania. W związku z powyższym zapewne jako Komisja powinniśmy tutaj być dobrym przykładem. Jednocześnie z drugiej strony też zwrócili się do tych, w imieniu państwa, którzy nie mniej dobrze zarabiają jak posłowie, a przynajmniej trzy razy więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący nie szukajmy daleko, zacznijmy od siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewBabalski">Inicjatywa jest niezwykle cenna, nie wiem, czy tutaj nie błądzę, jeśli tak, to trzeba mnie poprawić. Czy nie można by poszukać również wsparcia w Senacie? Senat ma odpowiednią pulę środków, która jest m.in. na wspieranie takich inicjatyw kierowana. Więc może warto też tam spróbować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#IreneuszRaś">Ja odpowiem. Rozmawiałem z wicemarszałkiem Senatu panem senatorem Markiem Ziółkowskim, ale tam są procedury. Procedury, które mówią, kiedy można złożyć wniosek. Wnioski należało składać na ten rok w listopadzie. Możemy ugrzęznąć w tych procedurach. Być może na przyszły rok to jest jakaś sytuacja do systemowego załatwienia sprawy, ale dzisiaj mamy awarię i tę awarię trzeba w jakiś sposób starać się opanować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Rozumiem, że stosowne pismo pan poseł przygotuje dla wszystkich, także bardzo proszę. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>