text_structure.xml
30.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich gości i państwa posłów. W porządku dziennym mamy dwa punkty. Są to: informacja na temat założeń programu „Organizator Sportu Szkolnego” oraz informacja na temat wniosków i rekomendacji adresowanych do władz publicznych wynikających z VII Sejmiku Szkolnej Kultury Fizycznej. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszPółgrabski">Z uwagi na fakt, że inicjatorem programu była Wysoka Komisja i Szkolny Związek Sportowy proponujemy, aby szef Szkolnego Związku Sportowego, czyli pan poseł Ziemniak zreferował założenia programu i omówił realizację zleconych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Ziemniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechZiemniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, otrzymaliśmy informację na temat programu „Organizator Sportu Szkolnego”. Sprawa toczy się od maja ubiegłego roku. Po grudniowym posiedzeniu Komisji daliśmy czas Ministerstwu Edukacji Narodowej na przeanalizowanie projektu dotyczącego powyższego programu. Przeczytałem ostatni akapit informacji, że na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w listopadzie po dyskusji uznano, że pracę nad projektem programu „Organizator Sportu Szkolnego” należy kontynuować. Natomiast w dniu 17 stycznia podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej pani Krystyna Szumilas wystosowała pismo do Ministerstwa Sportu i Turystyki informujące o braku możliwości realizacji tego zadania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechZiemniak">Można powiedzieć, że nie bardzo wiadomo, dlaczego to pismo zostało skierowane do Ministerstwa Sportu i Turystyki, które nie jest stroną w tej sprawie. Odpowiedź o braku możliwości realizacji tego zadania nie określa przyczyn, które uniemożliwiają działanie. Prawdopodobnie jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Jasno nie zostało to opisane. To mnie trochę martwi, ponieważ Szkolny Związek Sportowy przy pomocy Ministerstwa Sportu i Turystyki realizuje szereg działań na rzecz sportu szkolnego. Wiele mówimy o zagrożeniach i patologii wśród młodzieży. Szukamy sposobów, aby odciągnąć ją od tych problemów. Najlepszą metodą jest sport. Ministerstwo Edukacji Narodowej realizuje wiele programów i chwała mu za to. Natomiast chciałbym zaapelować, aby nie kończyć dyskusji i powołać międzyresortową Komisję z udziałem parlamentu. Na następnym posiedzeniu zostanie zgłoszony i zatwierdzony parlamentarny zespół ds. sportu szkolnego, który będzie skupiał posłów i senatorów. Mamy nadzieje, że MEN i MSiT wyrażą chęć współpracy z tym zespołem. Warto wypracować wyjście z tej sytuacji i znaleźć środki na realizację powyższego programu. Ministerstwo powinno więcej uwagi poświęcać zajęciom sportowym w szkołach. Wśród nas jest wielu nauczycieli, stąd wiemy, że SZS jest ściśle związany z MEN. Po zmianach z 1990 r. finansowanie wszelkich programów jest w kompetencji MSiT. Natomiast programy realizuje się w szkołach, które podlegają MEN.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WojciechZiemniak">Wydaje się, że nikt nie zakwestionuje wartości jaką jest sport szkolny i zajęcia poza lekcyjne. Oprócz kwestii wychowawczych jest to zaplecze dla sportu szkolnego, a każdy mistrz olimpijski zaczynał od sportu szkolnego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WojciechZiemniak">Jestem nauczycielem wychowania fizycznego, muszę powiedzieć, że spotkało mnie wielkie wyróżnienie. Dostałem trofeum Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego za promowanie sportu, edukacji i nauki wśród młodzieży. Powyższa nagroda jest o tyle prestiżowa, że każdego roku inna dziedzina życia jest nagradzana. To mnie motywuje do dalszej i ciężkiej pracy. Edukacja i sport są ze sobą powiązane. Mam nadzieje, że będzie to przykładem dla MEN, aby nie oddzielało nauki, wychowania od sportu. Wydałem książkę o „Szkolnym Klubie Sportowym na wsi”. Zawarłem w niej informację, że można zrobić bardzo wiele, ale trzeba chcieć. Wiem, że oczkiem w głowie MEN jest wprowadzenie czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach, ale to nie rozwiązuje kwestii sportu szkolnego. Potrzebne są działania. Chciałbym, żeby pojawiła się zgoda na powołanie zespołu, aby kontynuować to, co zaczęliśmy. Panie przewodniczący, proponuję żeby z posiedzenia Komisji wyszła informacja, że powołujemy międzyresortowy zespół do rozwiązania wątpliwości na linii MEN sport szkolny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pan minister Półgrabski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszPółgrabski">Mogę wzmocnić słowa pana posła i przekazać informację, że 28.000 tys. zł jest przekazywane dla SZS z budżetu naszego ministerstwa. Ponadto 3500 tys. zł to środki przeznaczone na System Wojewódzkich Rozgrywek Młodzieży Szkolnej, 8500 tys. zł na program związany z animatorem i 800 tys. zł na inne zadania. Dodatkowo mamy 14.000 tys. zł, które zostało przekazane na program „Animator Orlika”. Chodzi o osoby, które działają na boiskach budowanych w ramach programu „Moje Boisko”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TomaszPółgrabski">Wczoraj odbyło się posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, które dotyczyło środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Państwo jesteście na bieżąco informowani o problemach w funduszu. Ministerstwo jest aktywne pomimo bardzo ograniczonych środków.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TomaszPółgrabski">Wczoraj odbyłem spotkanie z przedstawicielami SZS, na którym omawialiśmy wprowadzenie kolejnego programu, który aktywizowałby sport wśród najmłodszych. Pamiętajmy, że selekcja w sporcie w pierwszym etapie rozwoju jest bardzo ważna. Przyłączamy się do propozycji pana posła Ziemniaka. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie chcę, aby powstało wrażenie, że MEN jest przeciwne rozwijaniu sportu szkolnego. Z zawodu jestem nauczycielem. Byłem dyrektorem szkoły, stąd znam polskie realia. Sam sport i potrzeba jego rozwoju wśród uczniów jest bardzo ważna. Trzeba mieć świadomość, że MEN dba o rozwój kultury i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Robimy to nie tylko poprzez realizację 4 godzin wychowania fizycznego. Jest dzisiaj obecna na posiedzeniu pani prof. Wojnarowska, z którą reaktywowaliśmy sieć szkół promujących zdrowie. Są to placówki, które otrzymują certyfikaty. W ramach tego programu propagujemy także sport.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewWłodkowski">Propozycja pana posła jest bardzo interesująca. Chętnie włączymy się w pracę zespołu, a ja zgłoszę się jako przedstawiciel ministerstwa. Pan poseł właściwie zinterpretował pismo do pana ministra Giersza. MEN nie może znaleźć środków na realizację tego programu. Być może powinien to być program rządowy. Wspólnymi siłami byłoby łatwiej powołać i realizować program. Ponadto należy przeanalizować strukturę i potrzebę powołania Powiatowego Organizatora Sportu. Jak rozumiem na poziomie gmin funkcjonują animatorzy, którzy organizują aktywność lokalną. Czy tak rozbudowana siatka animatorów przyniesie efekt? Musimy się nad tym zastanowić.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewWłodkowski">Podsumowując, popieramy inicjatywę i chcielibyśmy dojść do sukcesu, który jest oczekiwany przez wiele osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, wszystkie informacje znajdują się w materiałach przygotowanych na dzisiejsze posiedzenie. Projekt i założenia programu zakładały współfinansowanie tego przedsięwzięcia przez rząd i samorządy. Kilka miesięcy temu skierowaliśmy do MEN stosowny dezyderat, który dotyczył tego tematu. Przez te siedem miesięcy nikt nie miał czasu zająć się tą sprawą. Mamy nadzieje, że ponowny wniosek o powołanie międzyresortowego zespołu poprawi sytuację. Może będzie wystarczająco dużo czasu, aby przygotować dokumenty i propozycje do planu finansowego na 2012 r. w budżecie resortu edukacji narodowej. Wczoraj część z nas uczestniczyła w podsumowaniu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w Polskim Komitecie Olimpijskim. Pilnie słuchałem wystąpienia pana ministra Giersza, który wyraźnie powiedział, że jego resort zajmuje się sportem. Nie będzie finansować sportowych wakacji jako formy wychowania dzieci i młodzieży. To są kompetencje innych instytucji. Jedną z nich jest MEN.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszTomaszewski">Wydaje się, że udział posłów w zespole międzyresortowym jest niewłaściwy. Parlament pełni funkcję kontrolną i ustawodawczą. To rząd ma przygotować stosowny projekt, a my go ocenimy. Myślę, że nie ma sensu ponownie formalizować wniosku. Zwrócimy się do pana ministra Włodkowskiego, aby MEN przejęło koordynację takiego zespołu. Najpóźniej we wrześniu zapytamy, czy wysłał pan zapytanie do Ministerstwa Finansów, które będzie uwzględniać poruszoną dzisiaj kwestię.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałem zwrócić uwagę na sytuację, że w Polsce prawo nie daje nikomu monopolu. W związku z tym koordynator programu musi być wyłoniony w konkursie. Ponadto powyższy program nie jest przeznaczony tylko dla SZS. Nie mamy takiej procedury, która uwzględniałaby, że organizacja pozarządowa ma monopol na wykonywanie jakiegoś zadania.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszTomaszewski">Nasza Komisja ma za zadanie, aby strona rządowa przyjęła ten program i zabezpieczyła środki na jego realizację. Otwieram dyskusję. Czy są pytanie? Nie słyszę pytań.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszTomaszewski">Zakończyliśmy pracę nad pierwszym punktem. Czekamy na informację od MEN do końca czerwca tego roku. Jeżeli sprawa wyjaśni się wcześniej to będziemy wdzięczni.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Nie wiem, czy minister edukacji narodowej może powołać międzyresortowy zespół.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszTomaszewski">Może powołać swój zespół, do którego zaprosi przedstawicieli innych resortów. Koryguję wniosek. Prosimy o powołanie właściwego zespołu, który opracuje kwestię sportu szkolnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Dobrze byłoby, aby powołać go na poziomie międzyresortowym. Funkcjonowanie takiego zespołu będzie skuteczniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pani ministrze, w związku z tym proszę złożyć wniosek do pana premiera o powołanie takiego zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Wysoko Komisja mogłaby wystąpić z takim wnioskiem. Będzie to skuteczniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pozostawiamy to w gestii MEN. Sprawa jest oczywista, a puentą dyskusji może być ostatnie zdanie z informacji rządu, że brakuje środków na wdrożenie tego programu. Idea programu nie została odrzucona. W związku z tym należy zabezpieczyć środki finansowe. Trzeba to zrobić poprzez procedurę budżetową.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do kolejnego punktu. Jest to informacja dotycząca przebiegu VII Sejmiku Szkolnej Kultury Fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechZiemniak">Jako prezes SZS powiem, że po kilku latach przerwy wznowiliśmy organizowanie sejmiku. Wcześniej był on organizowany przez MEN, a w tym roku ministerstwo zostało zaproszone do udziału w obradach. Całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez MSiT. Chciałem poprosić pana Zbigniewa Cendrowskiego o relację z sejmiku. Pan Cendrowski jest honorowym prezesem SZS.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszTomaszewski">Za chwilę zmienimy przewodniczącego, ponieważ muszę udać się na posiedzenie innej Komisji. Część parlamentarzystów prosiła, aby pan minister odpowiedział na jedno pytanie. Zostały rozstrzygnięte konkursy. Kiedy będzie ogłoszony konkurs na drugie półrocze? Chodzi o działania, które wymagają procedury zamówień publicznych. Są to np. sportowe wakacje. Prośba o ustosunkowanie się do tej kwestii. Bardzo proszę, pan Zbigniew Cendrowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewCendrowski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, sejmik jaki był, to każdy słyszał. Bardzo wielu posłów zaszczyciło nas swoją obecnością. W dostarczonych materiałach mamy dwa dokumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IreneuszRaś">Zmiana przewodniczącego. Przepraszam bardzo, ale jest za głośno.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewCendrowski">W materiałach jest pełna dokumentacja sejmiku. Mamy także wszystkie wnioski jakie zostały zgłoszone. Grupa moderatorów sejmiku zebrała i zapisała zbiorcze rekomendacje, w których mówimy, że sejmik uznaje pełnowartościową i ważną prezentację wszystkich środowisk edukacji zdrowotnej, kultury fizycznej i sportu. W związku z tym oczekujemy, że przyjęte wnioski będą przeobrażone w konkretny harmonogram, w którym powiemy, gdzie, kiedy i w jaki sposób zostanie to zrealizowane. Pierwsza część dokumentu została ogłoszona. Natomiast konkretny plan działania ogłosimy niebawem. Dotyczy to bardzo ważnych partnerów m.in. MSiT i MEN. Na razie opublikowaliśmy materiały i zaprojektowaliśmy rekomendację. Czekam teraz na akceptację powyższego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZbigniewCendrowski">Uczestniczyłem we wszystkich sejmikach i muszę powiedzieć, że podstawowym problemem w ważnych naradach, czy konferencjach jest to, że są doskonałe w kwestii diagnozy, formułowania planów operacyjnych i idei, które powinny nam przyświecać. Natomiast nie mają siły przebicia.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ZbigniewCendrowski">Wspomnę o VI Sejmiku Szkolnej Kultury Fizycznej, ponieważ idea, która została tam zaprezentowana dotyczyła reformy systemu edukacji. Powyższa kwestia została bardzo szybko rozwiązana. Nie wszystko opracowano. Jeden z ważnych postulatów VI Sejmiku Szkolnej Kultury Fizycznej, w którym proponowaliśmy strategiczne posunięcia został zignorowany.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ZbigniewCendrowski">Jeżeli chodzi o VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej, to wniosków i propozycji jest bardzo dużo. Nie będę szczegółowo ich omawiał, ale mogę zgrupować je w trzech obszarach. Zależało nam na tym, aby wszelkie działania, które zostaną podjęte miały charakter programowej i edukacyjnej ofensywy. Chodzi o umacnianie pozycji edukacji zdrowotnej w szkołach. Proces został zapoczątkowany. Po raz pierwszy pojawiła się sytuacja, w której wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna idą w jednej parze. Są liczne wnioski o kontynuowanie i rozwijanie tego procesu.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ZbigniewCendrowski">Chcemy, aby proporcje sfer kultury fizycznej zostały zachowane. Dotyczy to sportu, a w szczególności sportu szkolnego. Ma on pewne wady, ponieważ koncentruje się na idei rywalizacji i współzawodnictwa. Wiąże się to z odrzuceniem osób, które nie zakwalifikują się do tego systemu. Nie kwestionujemy osiągnięć sportu szkolnego, ale należy uświadamiać, że problem istnieje. Wydaje się, że musimy popracować nad ideą, która poszerzy udział w sporcie bez konieczności rywalizacji. W podstawie programowej zapisaliśmy bardzo ciekawy przepis. Zajęcia, które są do wyboru dają możliwość określenia najlepszej dyscypliny dla danego ucznia, nie nakładając na niego obciążeń rywalizacji i współzawodnictwa. Ważne, aby dzieci uprawiały sport, ponieważ to znacznie poprawia zdrowie. Jest jeszcze jedna istotna kwestia. O wypowiedź prosiłbym panią prof. Wojnarowską. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pani prof. Wojnarowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BarbaraWojnarowska">Z zawodu jestem lekarzem i pełnię funkcję przewodniczącej Rady Programowej ds. Promocji Zdrowia i Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży powołanej przez MEN, MSiT i Ministerstwo Zdrowia. Jestem także współautorką Narodowego Programu Zdrowia. W powyższym programie pojawił się przepis, że bardzo ważne jest zwiększenie aktywności fizycznej polaków. Z przykrością muszę powiedzieć, że MEN i MSiT nie dostrzegają swojej roli w zwiększeniu aktywności fizycznej całego społeczeństwa. W podstawie programowej mamy 4 godziny wychowania fizycznego. To nie wpływa na zwiększenie umiejętności i motywacji, aby w dorosłym życiu regularnie uprawiać sport. Jest to problem społeczny i ekonomiczny.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BarbaraWojnarowska">Mamy nową podstawę programową. Jest to szansa na uzdrowienie sytuacji. Natomiast niewiele się dzieje. Martwi mnie fakt zmiany ustawy o kulturze fizycznej na ustawę o sporcie. Jest to zawężenie tematu. Ponadto środowisko kultury fizycznej nie dostrzega faktu, że w nowej podstawie programowej zmieniono koncepcję wychowania fizycznego. Mija drugi rok od wdrożenia podstawy, ale nic się nie zmieniło. Przykładem może być kształcenie nauczycieli, które wygląda jak to z lat 80 poprzedniego wieku. Został wystosowany list o zmianę tego procesu, ale nie ma reakcji ze strony tego środowiska.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BarbaraWojnarowska">W Polsce zatrudnionych jest ponad 60 tys. nauczycieli. Oni wymagają przeszkolenia, aby przystosować się do nowych przepisów, ponieważ otrzymali nowe zadanie, czyli blok edukacji zdrowotnej. Natomiast przyszli nauczyciele muszą być przygotowani do tego już w czasie studiów. Mamy 45 uczelni, które kształcą nauczycieli wychowania fizycznego. Niestety, ale muszę powiedzieć, że nie udało się uruchomić systemu szkolenia, który konsumowałby powyższe zadania. Jedyne co się udało, to wykorzystać środki na przygotowanie podręcznika dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#BarbaraWojnarowska">Mamy problem, który trzeba rozwiązać. Nie wiem, czy ministerstwo ma jakiś plan działania, ale warto spojrzeć w statystyki, które mówią, że ponad 18% dzieci ma nadwagę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Proszę o ustosunkowanie się do wypowiedzi przedstawicieli rządu. Warto powtórzyć tezy, które zostały zawarte w ustawie o sporcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszPółgrabski">Są to bardzo ważne problemy. Ministerstwo jest częścią całego systemu i czujemy się współodpowiedzialni za zaistniałą sytuację. Natomiast muszę przypomnieć, że wszystkie akademie wychowania fizycznego i uczelnie wyższe podlegają Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Z naszej strony jest bardzo dużo inicjatyw i pomysłów. Błędy jakie dostrzegamy, to problem z dostępem do infrastruktury sportowej. W 2011 r. ponad 180 powiatów nie posiada pełnowymiarowej sali gimnastycznej. To jest dramat. Minister sportu i turystyki uruchomił programy inwestycyjne dla powiatów, które nie mają odpowiedniej sali. Dofinansowujemy budowę takich obiektów do 60% ich wartości. Kwoty jakie przekazujemy na sport dzieci i młodzieży są wyrazem naszej polityki. Konstruując ustawę o sporcie wyraźnie powiedzieliśmy, że minister sportu i turystyki odpowiada za sport. Chodzi o przygotowanie do imprez sportowych rangi mistrzowskiej. Nie można na nasze barki zrzucać całej aktywności fizycznej naszego społeczeństwa. Żeby biernie nie obserwować powyższej sytuacji staramy się pomóc poprzez uruchomienie wielu inicjatyw. Budowa hali i basenów jest po to, aby zapewnić infrastrukturę, bez której uprawianie sportu nie ma żadnego sensu. Ponadto organizujemy szkolenia, konkursy o tematyce sportowej i zdrowotnej. Wyposażamy w sprzęt uczniowski kluby sportowe i same szkoły.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#TomaszPółgrabski">Brakowało nam szerokich działań, które propagowałyby sport. Chodzi o ogólnokrajową kampanię. W tym roku postawiliśmy sobie za cel przygotowanie takiego przedsięwzięcia. Będzie to społeczna kampania, która ma na celu promować sport. Przeznaczono na to ok. 3000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#TomaszPółgrabski">Nie mogę się zgodzić z stwierdzeniem, że mamy bardzo niski poziom aktywność fizycznej w naszym kraju. Są różne badania i analizy. Eurostat na próbie 1000 osób wskazał, że ok. 20% obywateli uprawia różną aktywność fizyczną. Zaliczono tu także inne aktywności, jak spacer z psem, czy ogrodnictwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IreneuszRaś">Czy MEN chce coś dodać? Rozumiem. Przechodzimy do dyskusji. Czy są pytania? Bardzo proszę, poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, czy najpierw pan robi dyskusję, czy turę pytań?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszRaś">Omówimy to łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogusławWontor">Zanim przejdę do części merytorycznej, to powiem, że przy projektowaniu nowego prawa sportowego pojawił się projekt, aby akademie wychowania fizycznego wróciły pod merytoryczny nadzór MSiT, ale ministerstwo odrzuciło ten pomysł.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#BogusławWontor">Trudno się nie zgodzić się ze stwierdzeniem problemów jakie mamy w polskich szkołach. Jestem posłem i przeżyłem różne rządy. Zawsze mieliśmy problem z wychowaniem fizycznym. Poprzednie rządy i obecna koalicja nie rozwiązały problemów. Każdy raport Najwyższej Izby Kontroli pokazuje tragiczne dane. Wszystkie zarzuty kierowane są w MSiT, ale za sport szkolny odpowiada MEN, a pan minister Włodkowski mówi, że nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie. Jest to trochę żenujące. Odbył się VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej. Nie widzę żadnych akcentów MEN. Jakie wnioski ministerstwo wyciągnęło z tego sejmiku? Co z tego zostało wdrożone?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#BogusławWontor">Rozmawiając o sytuacji sportu w szkołach mamy przygotowany materiał MSiT, natomiast MEN już nie. Czy wychowanie fizyczne uważane jest za mało znaczący przedmiot? Ile kosztowała organizacja sejmiku? Skąd były dotacje? Ile dopłacił SZS?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#BogusławWontor">Na koniec chciałbym zgłosić wniosek o sprawdzenie kworum, aby dać czas MEN na przygotowanie się do odpowiedzi. Nie robię tego specjalnie, ale jest to bardzo ważna kwestia, którą należy dokładnie przeanalizować. Mamy sytuację, w której MSiT robi rzeczy, za które odpowiedzialne jest MEN. Coś jest nie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IreneuszRaś">Mam prośbę, aby nie zgłaszać takiego wniosku. Będę musiał ogłosić przerwę. Wielu posłów ma napięty grafik, stąd prawdopodobnie nie zbierzemy kworum. Trzeba z szacunkiem podejść do zaproszonych gości i warto skończyć ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BogusławWontor">Byłby czas na sumienne przygotowanie do rozwiązanie tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#IreneuszRaś">Mam inny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechZiemniak">Chciałem wzmocnić głos pana przewodniczącego, ponieważ było to poruszone w pierwszej części posiedzenia. Powołany zostanie zespół do zbadania tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za pomoc. Proponuję następujące działanie. Głos zabierze pani poseł, potem odpowie przedstawiciel MEN i przyjmiemy wniosek o uwzględnienie tego wszystkiego w przygotowanej interpelacji do MEN. Na odpowiedź damy miesiąc czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BogusławWontor">Ważne, aby MEN sumienie przygotowało się do pracy na tym problemem. Chcemy dowiedzieć się, co resort ma do powiedzenia w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Zobowiązujemy pana posła Wontora do przygotowania takiego wniosku, a ja dodam jeszcze swoje wątpliwości. Bardzo proszę, pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaRafalska">Podzielam pogląd, że przygotowanie nauczycieli wychowania fizycznego jest nieodpowiednie. W szczególności chodzi mi o przystosowanie się do nowej podstawy programowej. Przyczyną takiej sytuacji może być brak gotowości środowisk nauczycielskich i akademickich do zmian. Być może brakuje odpowiedniego impulsu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ElżbietaRafalska">Cieszy fakt, że rozbudowuje się infrastruktura sportowa. Na tym tle niedobory związane z formami kształcenia i spadającą aktywnością fizyczną są niepokojące. Warto zwrócić uwagę, że rośnie aktywność wśród dorosłych, a maleje wśród dzieci i młodzieży. To powinno wyglądać odwrotnie. Jak państwo oceniacie wcześniejszą zmianę systemową, która włączała lekcje wychowania fizycznego do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Pacelt, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewPacelt">Wydaje się, że nie ma takiej tragedii jak niektórzy mówią. Zawsze może być lepiej. MEN w kolejnej informacji powinno zawrzeć dwa elementy, o których dzisiaj nie mówimy. Mamy 50 szkół mistrzostwa sportowego, na które przeznacza się dodatkowe środki. Warto o tym wspomnieć. Ile jest szkół sportowych? Ile jest klas sportowych? Jak są prowadzone? Czy są z tym jakieś problemy? Sport na tym etapie rozwoju jest bardzo ważny, ponieważ kształtuje przyszłych zawodników i być może mistrzów. Gdybyście pokazali to w raporcie, to byłby pełny obraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszRaś">Prosimy MEN o informację do miesiąca czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Chciałem podkreślić, że MEN nie czuje się nieprzygotowanym do dzisiejszego posiedzenia. Jesteśmy zaproszeni do wysłuchania informacji MSiT w punktach, które zostały zapisane w zawiadomieniu. Ewentualnie możemy odnieść się do pytań i postulatów, które zostały przedstawione na posiedzeniu Komisji. Nie zostaliśmy poproszeni o przygotowanie materiałów. Jeżeli jest taka potrzeba, to proszę o sformułowanie konkretnych pytań.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#ZbigniewWłodkowski">Na równi traktujemy wszystkie dziedziny, za które jesteśmy odpowiedzialni. Warto powiedzieć, że mam największą liczbę godzin wychowania fizycznego w Europie. W ramach środków z subwencji organizowane są zajęcia poza szkolne, w tym zawody sportowe. „Radosna Szkoła” to program rządowy, który polega na przygotowywaniu miejsc do aktywności sportowej wewnątrz i poza budynkiem szkoły.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#ZbigniewWłodkowski">Zgodzę się z państwem, że nauczyciele nie są w pełni przygotowani do realizacji nowej podstawy programowej. MEN stara się zmienić tą sytuację. Przygotowujemy nowe rozporządzenie o standardach kształcenia nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#ZbigniewWłodkowski">Nie możemy być odpowiedzialni za wszystkie zajęcia o charakterze sportowym, ponieważ odbywają się one także poza szkołą. Przykładem mogą być kluby sportowe. Odpowiadamy za wszystkie zajęcia, które odbywają się w szkole w ramach subwencji oświatowej.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#ZbigniewWłodkowski">Przypomnę, że dwukrotnie składaliśmy państwu na posiedzeniu Komisji informację o pracy naszego ministerstwa. Jeżeli będzie taka potrzeba, to jesteśmy otwarci na współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IreneuszRaś">Do miesiąca czasu będziecie państwo poinformowani o następnym posiedzeniu Komisji, na którym będziemy kontynuować pracę na tym zagadnieniem. Komisja przygotuje interpelację do MEN.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#IreneuszRaś">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>