text_structure.xml 37.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JacekFalfus">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. W porządku dziennym mamy do rozpatrzenia informację na temat stanu przygotowań infrastruktury lotniczej, drogowej, kolejowej i hotelowej w aspekcie przygotowań Polski do Mistrzostw Europy w piłce nożnej EUFA EURO 2012. Kolejny punkt, to sprawy bieżące. Chcę państwu przypomnieć, że o godzinie 19 przewidziane są głosowania. Nie mamy zbyt wiele czasu. Bardzo serdecznie witam naszych gości, pana ministra Adama Giersza, panią Patrycję Wolińską-Bartkiewicz, która jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam także pozostałych zaproszonych gości oraz panów posłów. Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący, mam wniosek formalny. Okaże się pewnie, że kiedy wystąpią przedstawiciele rządu i będą mówić koło 20 minut, to na dyskusję zostanie nam tylko 30 minut. W związku z tym mam wniosek formalny, abyśmy na kolejnym posiedzeniu dokończyli debatę na temat ważnej informacji. Ponieważ dziś zostanie nam tylko 30 minut na zadawanie pytań i otrzymamy pobieżne informacje albo odpowiedzi na pytania posłów co do przygotowania stanu infrastruktury. Gdyby można było dokończyć debatę na kolejnym posiedzeniu i ewentualnie poszerzyć informację o kwestie związane z przygotowaniem polskiej infrastruktury do EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekFalfus">Państwo otrzymali wcześniej materiały, ale rozumiem, że temat jest bardzo poważny. Bez zbędnej zwłoki przystąpimy najpierw do wystąpień ministrów. Bardzo proszę pana ministra Adama Giersza o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamGiersz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Przedstawiamy dziś informację na temat przygotowania infrastruktury lotniczej, drogowej, kolejowej i hotelowej w przygotowaniach do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Chcielibyśmy krótko przedstawić nasze stanowisko, ponieważ obszerny materiał pisemny przedstawiliśmy wcześniej. Zgodnie z sugestią pana posła Szczepańskiego chcielibyśmy skupić się na odpowiedziach na konkretne pytania dotyczące projektów EURO 2012. Chciałbym powiedzieć, że w naszej ocenie zdecydowana większość projektów infrastrukturalnych realizowanych dla EURO 2012 jest realizowana zgodnie z planem. 70% projektów jest realizowanych zgodnie z planem lub realizowanych przed terminem, 20% projektów jest opóźnionych i około 10% jest krytycznie opóźnionych, gdzie musimy analizować rozwiązania zastępcze, tak zwany plan „B”, gdyby nie udało się tych przedsięwzięć zrealizować. Żadne z tych opóźnionych krytycznie przedsięwzięć nie wpłynie na organizację EURO w sposób, który dramatycznie obniżyłby jakość przygotowań, czy stwarzał podstawę dla UEFA do wątpliwości, co do możliwości zorganizowania w konkretnym mieście EURO 2012. Wszystkie projekty są w materiale i są oznaczone kolorem zielonym, żółtym i czerwonym. Te krytyczne zaznaczone są kolorem czerwonym. Dla tych przedsięwzięć jest analiza planu „B”, gdyby nie udało się w terminie zorganizować tego przedsięwzięcia. W zakresie informacji dotyczącej bazy hotelowej jest nieco inna sytuacja. Hotele są prywatne, UEFA podpisała umowę z agencją, która kontraktuje hotele w miastach, które będą organizatorami EURO. Proces kontraktacji jest zaawansowany i przebiega właściwie. Nie ma zagrożenia, że będzie brakowało miejsc hotelowych dla potrzeb UEFA. To tytułem krótkiego wprowadzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekFalfus">Czy pan minister mógłby powiedzieć parę zdań na temat przyczyn opóźnień? Czy to są kwestie stricte projektowe, organizacyjne lub inne? Czy moglibyśmy usłyszeć taką informację? Czy są to może przyczyny finansowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdamGiersz">Zwykle są to indywidualne przyczyny związane z zamknięciem finansowym danej inwestycji, a także problemami dotyczącymi z wywłaszczenia i procedur przetargowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekFalfus">Panie ministrze, dobrze by było, aby można było uzyskać tę informację w formie elektronicznej. Jest to dokument, który zapewne przyda nam się do analizy w przyszłości. Dlatego droga elektroniczna byłaby wskazana. Bardzo proszę, pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, panie ministrze! W tym materiale, jeżeli chodzi o stan przygotowań, pokazane jest obrazowo, tak jak pan powiedział, kolor żółty, zielony i czerwony. Jest także kolor biały z kreską. W niektórych informacjach mamy napisane, że określone inwestycje zostały przesunięte do realizacji po EURO 2012. Chciałbym uzyskać informację, czy to jest świadoma rezygnacja z określonych przedsięwzięć, niektórych związanych z infrastrukturą, i z czego ona wynika? Z braku możliwości zrealizowania? Z braku środków finansowych? Jakie są przyczyny podjęcia takich decyzji, mimo że znajdują się w wykazie? Dalej jest adnotacja, że przesunięto ich realizację po 2012 roku. Czy brak zrealizowania tych przedsięwzięć może wpłynąć na organizację EURO? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekFalfus">Zgłosił się jeszcze poseł Szczepański, ale zrobimy tak, że pan minister odpowie na dwa pytania i oddam głos pani minister z Ministerstwa Infrastruktury. Dopiero po zakończeniu tej części, skupimy się na pytaniach. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący, poczekam, aż pani minister zabierze głos i później zadam pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PatrycjaWolińskaBartkiewicz">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Szanowni państwo, pozwolę sobie odpowiedzieć na pytania panów przewodniczących, ponieważ dotyczą one tej samej kwestii, czyli przyczyn opóźnień oraz białych kolorów, i które odnoszą się do niczego innego, jak tylko przesunięć ostatecznego terminu realizacji danej inwestycji poza maj i czerwiec 2012 roku. Dokonane zostało to po strategicznej analizie wszystkich przedsięwzięć, które pierwotnie zostały określone, jako niezbędne czy konieczne do realizacji turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Taka analiza została przeprowadzona na podstawie tego, na co w swoich raportach zwracała UEFA, czyli tego co jest konieczne. Państwo doskonale wiecie, że najważniejszymi kwestiami dotyczącymi infrastruktury transportowej są lotniska, dlatego w materiale, który otrzymała Komisja najwięcej uwag poświęcono lotniskom. Jeżeli chodzi o inwestycje przesunięte, czyli te zaznaczone na biało, to tak jak w przypadku drugiej linii metra w Warszawie, która nie jest kluczową inwestycją dla organizacji EURO w Polsce. Ze względów czysto organizacyjno-technicznych, ta inwestycja nie będzie mogła być ukończona do maja, czerwca 2012 roku. Przetarg jest na etapie finalizowania. Inwestycja potrzebna dla mieszkańców Warszawy zostanie ukończona w terminie późniejszym, tak jak to wynika z ofert złożonych w przetargu. Wiązało się to również z kwestią zabezpieczenia środków finansowych. Drugi przetarg pokazał, że kiedy złagodzono warunki przetargu, cena którą będziemy musieli płacić za tę inwestycję jest mniejsza. To samo dotyczy innych inwestycji, które są przesunięte poza maj, czerwiec 2012 roku. Przy inwestycjach transportowych występuje bardzo wiele ryzyk. Pan minister wspomniał główne z nich, natomiast bardzo ważną sprawą w realizacji inwestycji infrastrukturalnych są kwestie środowiskowe. Przypomnę, że dopiero w ubiegłym roku została uchwalona i weszła w życie ustawa, która regulowała kwestie środowiskowe i dostosowywała polskie prawo. To samo mieliśmy z ustawą Prawo zamówień publicznych, która okazała się w praktyce również niedoskonała i dziś mamy następną próbę normalizowania stosunków, żebyśmy nie mieli wypaczania procedur prawnych, tak jak miało to miejsce i nadal ma miejsce w niektórych przypadkach. Warto podkreślić, że dziś w 19 postępowaniach przetargowych w inwestycjach drogowych, przy dużych inwestycjach na drogach ekspresowych i autostradach mamy oszczędności w kwocie około 7.000.000 tys. zł. Są to oszczędności, które wynikają z tego, że ceny oferowane w przetargach są niższe. Chcielibyśmy żeby ten trend się utrzymał. Jeżeli się utrzyma do końca tego roku, to jak obiecywał minister Grabarczyk publicznie, wszystkie odcinki autostradowe do końca tego roku zostaną ogłoszone. Został nam do ogłoszenia jeszcze tylko jeden przetarg na odcinek autostrady A4. Będzie to oznaczało, że na Mistrzostwa Europy, czyli w czerwcu 2012 roku wszystkie odcinki autostrad A1, A2 i A4 będą ukończone i przejezdne. Oczywiście nie można wykluczyć, że w trakcie realizacji inwestycji pojawią się nieprzewidziane przeszkody. Przypomnę sytuację z lata tego roku, gdzie powódź przesunęła nam termin realizacji drogi krajowej nr 4 Machowa – Łańcut, ponieważ woda zmyła część inwestycji. Tego nie można wykluczyć, natomiast tak jak zostało to przez pana ministra wspomniane, oceniamy, że ponad 70% inwestycji idzie zgodnie z planem. Oczywiście każda z tych inwestycji monitorowana jest na bieżąco i oceniane są te ryzyka oraz ewentualne sposoby i metody zapobiegania tym ryzykom albo ich minimalizowanie. Myślę, że to jest najważniejsza informacja z mojej strony. Jeżeli są pytania, to bardzo proszę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekFalfus">W takim razie przejdziemy do pytań. Zgłosili się pan przewodniczący Ireneusz Raś i pan poseł Wiesław Szczepański. Bardo proszę o zgłaszanie się do dyskusji. O zabranie głosu proszę pana przewodniczącego Rasia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze! Pani minister przedstawiła ogólną informację dotyczącą tego, że pewne inwestycje nie będą zrealizowane do 2012 roku. Są one istotne, dla państwa, ale z punktu widzenia organizacji EURO 2012 nie są aż tak istotne aby zagrażały dobremu przyjęciu gości i dobrej organizacji turnieju. Być może to, że pewne inwestycje się nie mieszczą, ponieważ nie były dobrze przygotowane i inne obiektywne uwarunkowania można byłoby przytaczać, które spowodowały to, że dziś są na biało. Pamiętamy, że było wiele inwestycji wpisywanych, ponieważ wiązało się to z określoną łatwiejszą ścieżką inwestycji. Specustawa EURO jest pewnym dobrodziejstwem wielu z nich. Chciałbym się dowiedzieć, jakie będą konsekwencje? W jaki sposób inwestycje, które nie będą zrealizowane do EURO 2012, będą realizowane? Czy będzie to dalej przygotowywane za pomocą specustawy EURO 2012? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekFalfus">Chciałbym zapytać panią minister. Powiedziała pani, że odcinki autostradowe będą zrealizowane. Ale czy mówi pani o wszystkich, które były kiedyś zapisane w przedsięwzięciach EURO 2012. Jeżeli chodzi o autostradę A4, to czy będzie realizowany odcinek, który będzie łączył A4 z granicą ukraińską? Czy może mówi pani o innym odcinku tej autostrady. Ona nie będzie skuteczna, jeżeli nie doprowadzimy jej do granicy z Ukrainą. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaJakubiak">Chciałam zapytać panią minister i pana ministra o rozporządzenie. Czy rozporządzenie o przedsięwzięciach EURO zostanie wydane i w jakim terminie, albo na jakim jest etapie? Na poprzednich posiedzeniach Komisji słyszeliśmy, że jest w uzgodnieniach międzyresortowych. Czy państwo mogliby powiedzieć, ile jest inwestycji? Jakie to są inwestycje mniej więcej? Kiedy to rozporządzenie ukaże się w formie rozporządzenia Rady Ministrów? Kolejne pytanie, czy zostały już wyłonione centra pobytowe? Ostatnio podczas debaty pan minister poinformował, że jest lista 40 miejsc, które są zakwalifikowane jako centra pobytowe. Musimy wyłonić 16 tych, które będą gotowe na 2010 rok. 16 konkretnych, wskazanych przez stronę polską. Rozumiem przygotowanie 40 i bardzo się cieszę z tego, że aż tyle jest przygotowywanych inwestycji w Polsce. Natomiast mnie chodzi bardziej o to, kiedy będzie decyzja o 16 centrach, które rząd polski przedstawi UEFA. To jest jeden z warunków umowy. Jeszcze jedno pytanie dotyczące lotniska pomocniczego dla Wrocławia. Jaki jest stan przygotowania tego lotniska? Które lotnisko zostało wyznaczone, jako alternatywne? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JacekFalfus">Proszę o zabranie głosu pana posła Tomasza Garbowskiego, później pan poseł Mieczysław Golba. Następnie wysłuchamy odpowiedzi, aby nie było zbyt dużo pytań na raz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję panie przewodniczący. Panie ministrze, pani minister, Wysoka Komisjo, mam dwa pytania. Jedno pytanie dotyczy inwestycji drogowych. W związku z nowym modelem finansowania inwestycji drogowych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, proszę powiedzieć, jak wygląda realizacja wszystkich inwestycji. Wiemy dobrze, że w związku z cięciami budżetowymi nastąpiły pewne cięcia także w Generalnej Dyrekcji Dróg. Jak to dziś wygląda? Czy w związku z nowym modelem finansowania, nowe inwestycje, które mają być realizowane do 2012 roku nie są zagrożone? Druga kwestia dotyczy kolei. Informacje, które uzyskujemy są niepokojące, ponieważ wynika z nich jednoznacznie, że Polskie Koleje Państwowe osiągają stratę. Nie mamy informacji odnośnie przetargu na nowy tabor. Wiemy, że przewozy regionalne i spółka Intercity rywalizuje ze sobą, i także mają straty. Czy inwestycje w zakresie kolei także nie są zagrożone w związku z sytuacją finansową PKP? Trzecie pytanie dotyczy dworców kolejowych. Na jakim etapie jesteśmy w zakresie modernizacji tych dworców? W materiale mamy ogólną informację mówiącą o tym, że około 30 dworców kolejowych zostanie wyremontowanych z budżetu państwa. Mamy wymienione tylko Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion. Bardzo proszę powiedzieć, albo udzielić pisemnej informacji na temat tego jakie, dworce będą remontowane ze środków budżetu państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Pytanie zadaje pan poseł Mieczysław Golba. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MieczysławGolba">Dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, chciałbym zadać pytanie odnośnie drogi kolejowej E30 na odcinku Rzeszów – Medyka. Z dokumentów wynika, że będzie modernizowany jakiś odcinek, ale nie wiemy który. Chciałem zapytać o ten właśnie odcinek, a przy okazji o dworce na tym odcinku. Niejednokrotnie o to pytałem, a odpowiedź była taka, że będzie modernizowana droga, ale dworce prawdopodobnie nie. Kolejne pytanie dotyczy Autostrady A4, a dokładnie Rzeszów – Przeworsk. Dochodzą słuchy, że odcinek Korczowa – Przeworsk będzie rozpoczęty najszybciej. Budowa tego odcinka nic nie rozwiązuje. Po stronie ukraińskiej nie ma prowadzonych żadnych prac. Natomiast jeżeli chodzi o Przeworsk-Rzeszów, to nie słyszymy zupełnie nic. Ostatnie pytanie, jak przedstawia się plan związany z lotniskiem w Jesionce do roku 2012? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę o odpowiedź państwa ministrów, a później pytanie będzie jeszcze zadawał pan poseł Walkiewicz, pan poseł Szczepański oraz pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PatrycjaWolińskaBartkiewicz">Konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów i odpowiedź na pytanie, co się stanie z inwestycjami, które nie zakończą się do 2012 roku jest prosta. Ze względu na zasadę pewności prawa, jeżeli inwestycja zostanie rozpoczęta w procedurze tak zwanej specustawy, to zostanie ona w tej samej procedurze dokończona. Nie będzie zagrożenia dla tych inwestycji, zwłaszcza w miastach organizatorach. Tam również widać pewne opóźnienia. Państwo niedawno zajmowaliście się nad nowelizacją specustawy, za co bardzo dziękuję w imieniu miast. Jest to bardzo ważna inwestycja. Miasta będą mogły zrealizować inwestycje według takich przepisów, których rozpoczęły inwestycje, nawet jeżeli wykroczy to poza rok 2012. Następne pytanie pana przewodniczącego dotyczyło przedsięwzięć EURO 2012 w kontekście autostrad. Przypomnę, że drogi krajowe zostały wyłączone na samym początku z specustawy EURO 2012 i nie są one przedsięwzięciami EURO 2012 w rozumieniu tej ustawy. Wszystkie odcinki autostrady A4 od Zgorzelca do Medyki. Nawiążę do ostatniej wypowiedzi pana posła, który mówił o autostradzie A4 na odcinku Rzeszów-Przeworsk. Wiemy o tym, że strona ukraińska do rozpoczęcia Mistrzostw Europy nie skończy swojej autostrady M10. Mają bardzo poważne problemy z realizacją tej inwestycji, w tym długoletnie procesy sądowe w tym zakresie. Powstała nawet specjalna grupa robocza, która ma monitorować przygotowania strony ukraińskiej do tego, aby połączyć naszą autostradę A4 z Ukrainą. Myślę, że jeżeli nie zdarzy się nic nadzwyczajnego to będzie ona biegła do granicy naszego państwa, żebyśmy mieli dobre połączenie do ich sieci drogowej. Jeżeli chodzi o rozporządzenie o przedsięwzięciach EURO to myślę, że więcej opowie pan minister. Odniosę się do pytania o lotnisko pomocnicze dla Wrocławia. Jest nim lotnisko Pyrzowice w Katowicach. Oczywiście inwestycje na lotnisku we Wrocławiu są dobrze przygotowane. Nie ma tutaj większych zagrożeń w realizacji tego przedsięwzięcia, natomiast ruch we Wrocławiu będzie obsługiwało także lotnisko Katowice – Pyrzowice jako lotnisko wspomagające. Jeżeli chodzi o nowy model finansowania dróg, który już funkcjonuje, ponieważ plan finansowy został uzgodnione pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Bank Gospodarstwa Krajowego dostał ten plan finansowy do realizowania. Pierwsze obligacje na kwotę 600.000 tys. zł rozeszły się „jak świeże bułeczki”. Był czterokrotny popyt na te obligacje. Następna transza obligacji będzie uruchomiona 2 października na kwotę 2.000.000 tys. zł. Zostało uruchomione także finansowanie pomostowe przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Faktury Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad płacone są na bieżąco. Ta sytuacja jest przez nas monitorowana dzień po dniu ze względu na to, że jest to okres kiedy mechanizm zaczyna funkcjonować. Na dziś nie ma żadnych większych zagrożeń w funkcjonowaniu mechanizmu finansowego. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące sektora kolejowego, to jak najbardziej widzimy tutaj potrzebę stworzenia podobnego mechanizmu finansowego dla uratowania wszystkich inwestycji zaplanowanych, chociażby z udziałem środków europejskich, ale i nie tylko. Oprócz modernizacji i gruntownych przebudów najważniejszych linii korytarzowych, bardzo ważne są remonty i prace naprawcze na linii po to, aby utrzymać prędkości rozkładowe. Jest to kwestia, która jest omawiana między nami a Ministerstwem Finansów. Projekt został przygotowany z uruchomieniem funduszu kolejowego na wzór Krajowego Funduszu Drogowego. Trwa duża dyskusja, w jakim systemie będzie można to uruchomić w zakresie budżetu państwa. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące dworców kolejowych, to w ubiegłym roku zmieniona została ustawa, która pozwala na finansowanie odbudowy i remontów dworców kolejowych z budżetu państwa. Wiem, że taka lista wytypowana przez PKP SA istnieje, także pan poseł otrzyma taką informację na piśmie. Dziś nie dysponuję takimi informacjami. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące linii kolejowej E30 Rzeszów – Medyka, to tutaj nie ma ekonomicznego uzasadnienia modernizacji tej linii do parametrów 160km/h. Drugi element, to nieprzygotowanie inwestycji pod względem dokumentacyjnym. Podjęta została decyzja, że na tym odcinku będą toczone prace odtworzeniowe do parametrów 120km/h. Natomiast od tej inwestycji o wiele ważniejszy jest odcinek tej samej linii E30 pomiędzy Krakowem a Rzeszowem. Mamy tutaj decyzje środowiskowe. Ta inwestycja jest przygotowana w o wiele bardziej zaawansowanym stopniu. Zastąpi to projekt Rzeszów – Medyka. Tak jak powiedziałam, remont i odtwarzanie będzie prowadzone z funduszu kolejowego. Jeżeli chodzi o dworce na linii E30, to również postaram się przesłać informację, które dworce PKP SA, która dziś gospodaruje tymi nieruchomościami, wytypowała jako te, które są konieczne do remontu. Jeżeli chodzi o palny dotyczące rozbudowy lotniska Rzeszów – Jasionka do 2012, powiem tak: jest to lotnisko, które nie zostało określone jako lotnisko kluczowe przy organizacji Mistrzostw Europy 2012. Inwestycje na tym lotnisku będą finansowane z dwóch źródeł. Pierwsze z nich to Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Na tę inwestycję zarząd portu podpisał pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Drugim źródłem jest Regionalny program operacyjny województwa podkarpackiego. Tutaj także inwestycja jest przygotowana. Dziękuję, tyle z mojej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdamGiersz">Dziękuję panie przewodniczący. Odpowiadając pani przewodniczącej w sprawie rozporządzenia chcę powiedzieć, że projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu przedsięwzięć 2 września został skierowany do uzgodnień międzyresortowych z terminem do 15 września. Obejmuje 135 pozycji, w tym 50 ośrodków pobytowych. Natomiast jeżeli chodzi o wybór 16 ośrodków z 50, to myślę, że bardziej kompetentnej odpowiedzi może udzielić Polski Związek Piłki Nożnej, który w tej sprawie jest wiodący. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JacekFalfus">Polski Związek Piłki Nożnej ma pełnomocnika, a raczej to UEFA ma pełnomocnika do wyboru tych miejsc prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AdamGiersz">Są dwie sprawy. Jedna to 16 ośrodków, które rekomenduje Polska, czyli PZPN, a potem z tych 16 UEFA, a właściwie drużyny, wybierają 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JacekFalfus">Przechodzimy do kolejnej serii pytań. Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Walkowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejWalkowiak">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. W dokumencie, który otrzymaliśmy na dzisiejsze posiedzenie Komisji jest strona zatytułowana „Połączenia kolejowe, alternatywne do dróg”. Jest tu między innymi strona Poznań – Gdańsk i są tutaj takie zapisy, że to połączenie ma możliwy termin realizacji 2011 rok, a pod spodem napisane jest „brak źródeł finansowania”. Co to znaczy? Czy to znaczy, że technicznie jest możliwe wykonać tę inwestycję do 2011 roku, ale nie ma pieniędzy i nie będzie ona kontynuowana? Dlaczego nadany jest taki tytuł „alternatywne do dróg Poznań – Gdańsk”? Czy to oznacza, że droga ekspresowa S5 nie będzie w pełni gotowa na 2012 rok? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę, pan poseł Wiesław Szczepański, później pani przewodnicząca Jakubiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiesławSzczepański">Państwo ministrowie, patrząc na ten dokument, chcę zapytać, kto jest tym, który koordynuje całość prac nad infrastrukturą EURO 2012. Dostajemy odrębne materiały ze strony ministra infrastruktury, inne od ministra sportu i turystyki. W niektórych miejscach są pominięte określone drogi. Tabelka na końcu materiałów pokazuje, jak realizowane są inwestycje przez 4 czy 6 miast, które są gospodarzami EURO 2012. Myślę, że taką samą tabelę powinniśmy dostać do infrastruktury realizowanej nie przez miasta, ale przez rząd. Po to abyśmy zobaczyli, jak realizowane są inwestycje. Niestety coraz bardziej odczuwam, że plan na EURO 2012 jest planem inwestycji, które rząd zdąży zrealizować, a nie tych, które powinny być zrealizowane. Nie ukrywam, że mamy pewne rozgoryczenie. Minęły dwa kwartały i jako członkowie Komisji Infrastruktury do dziś nie otrzymaliśmy dokumentów z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obiecanych jako cokwartalne sprawozdanie na temat stanu przygotowań i realizacji inwestycji. Te dokumenty powinny wpłynąć również do Komisji Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki po to, żebyśmy byli w stanie zorientować się, jak realizowane są inwestycje. Kolega pytał o kwestię S5. Wygląda na to, że droga S5 nie jest już dla rządu priorytetem na odcinku między Poznaniem a Wrocławiem. Priorytetem jest na odcinku Gdańsk – Poznań, natomiast na odcinku Poznań – Wrocław nie jest już priorytetem zarówno linia kolejowa, jak również droga S5. Przedstawiony materiał został nam przekazany kilka dni temu, a był przygotowany pewnie kilka tygodni temu. Określone terminy już minęły. Mam pytanie do pani minister, ponieważ 1 września minął, czy rozpoczęły się rozmowy z inwestorem, jeżeli chodzi o dworzec w Poznaniu. Napisane jest, że 1 września rozpoczną się rozmowy z inwestorem. Pod koniec sierpnia upłynął termin złożenia wniosku o zakup kolejowego taboru pasażerskiego na obsługę połączeń dalekobieżnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko. Chciałbym się dowiedzieć, czy ten wniosek został złożony czy nie? Czy został złożony wniosek na modernizację linii kolejowej E59 do granicy województwa dolnośląskiego, który jest opóźniony o wiele miesięcy i okazuje się, że to nie będzie termin 2012 rok tylko 2014 rok. Kiedy spojrzymy na realizację tego programu, to trochę przeraża w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko stan ilości projektów z zawartymi umowami na dofinansowanie. Okazuje się, że 2 z 97 projektów mają podpisane umowy na finansowanie. Pokazuje to, że niestety te inwestycje będą opóźnione. Mam prośbę, aby pani minister powiedziała, jakie środki finansowe rząd przewiduje w roku 2010 na modernizację dworców kolejowych położonych przede wszystkim przy liniach kolejowych między miastami gospodarzami EURO 2012? Najprawdopodobniej nie będzie tam żadnych pieniędzy. Kiedy należy się spodziewać, że w tych 90 wnioskach zostaną podpisane umowy na dofinansowanie. Bez środków finansowych będzie olbrzymi problem z realizacją inwestycji. Miasta będą się starały, natomiast od strony rządowej materiał będzie okrojony do inwestycji, które rząd zrealizuje a nie będzie potrzeb. Potrzeby są o wiele większe, natomiast materiał skrócił się do realizacji zadań przez rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą Elżbietę Jakubiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaJakubiak">Chciałabym jeszcze kontynuować problem dworców. Dworzec Warszawa – Stadion wydaje się być kluczowym na EURO 2012, ponieważ jak już wiemy, nie będzie metra do dworca Stadion. Generalne pytanie dotyczy komunikacji wokół stadionu warszawskiego. Wydaje mi się, że harmonogram Polskich Kolei Państwowych jest nieaktualny, ponieważ wynika z niego, że w lipcu tego roku PKP powinno uzyskać decyzję o środowiskowych warunkach realizacji inwestycji, i że inwestycja powinna się zacząć, to znaczy realizacja robót montażowo-budowlanych, w czerwcu 2011 roku a skończyć w styczniu 2012. Miejmy nadzieje, że nie będzie zimy, ponieważ wtedy inwestycja o charakterze kolejowym nie będzie realizowana w takich terminach. W materiale PKP na stronie 8 jest informacja, że przygotowanie dokumentacji przetargowej planuje się na grudzień 2009, a zakończenie postępowania przetargowego na styczeń 2010. Czy tutaj nie ma błędu? Nie słyszałam jeszcze, żeby postępowanie przetargowe było zakończone w ciągu miesiąca. Zakładam, że 1 grudnia się rozpocznie i 1 stycznia się skończy. Wydaje mi się, że te materiały są robione po to, abyśmy mieli jakąś informację na temat dworców. Bardzo proszę panią minister albo Koleje Państwowe o to, aby podali prawdziwe informacje o stanie realizacji dworców. Myślę, że po pierwsze trzeba zaznaczyć, kto taki projekt przygotowuje. Myślę, że już są jakieś prace zlecone. Kto to robi? Jak to jest możliwe, że w ciągu miesiąca chcą państwo rozstrzygnąć przetarg. Przygotowanie dokumentacji i zakończenie postępowania przetargowego to jest miesiąc? Mam prośbę, żeby materiały, które otrzymujemy były w miarę aktualne. Rozmawiamy kolejny miesiąc na podstawie tego samego materiału. Ta informacja była przygotowana dla Komisji, o ile się nie mylę, pół roku temu, jest w niezmienionym stanie. Czy jakieś prace w tym zakresie zostały podjęte? Kolejna sprawa także związana jest z kolejami. Chodzi o komunikację wokół Stadionu Narodowego. Kto odpowiada za przygotowanie systemu komunikacyjnego wokół stadionu? Czy odpowiada za to jakaś osoba? Czy jest to osoba z miasta czy ze spółki Narodowe Centrum Sportu? Czy mogliby państwo poinformować nas jak to wygląda? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Przechodzimy do odpowiedzi. Bardzo proszę państwa ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AdamGiersz">Odpowiem na pierwsze pytanie posła Szczepańskiego. Minister sportu przedstawia informację zebraną przez spółkę PL.2012. Są to informacje, które są przedkładane w raportach UEFA i my zbiorczo przekazujemy te informacje na potrzeby Komisji Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PatrycjaWolińskaBartkiewicz">Na samym początku odniosę się do jednej kwestii, o której mówiłam, ale myślę, że to bardzo ważna kwestia i pojawia się w wielu pytaniach. Materiały szczegółowe w zakresie dworców i linii kolejowych są przygotowywane przez spółki PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe SA. One są uszczegółowieniem tego, co zostało państwu przekazane w ogólnej informacji, natomiast ryzyka, które się pojawiają przy realizacji inwestycji strukturalnych powodują to, że materiały są różne. To nie jest ograniczanie z naszej strony liczby inwestycji. Mam wrażenie, że państwo traktujecie to na zasadzie, że inwestycja, która ma być zrealizowana to musi być zrealizowana. One są traktowane jako priorytetowe, ale pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć. Nawiązując do wypowiedzi pana posła Szczepańskiego, dlaczego nie ma wniosków o dofinansowanie? Ostatnio podpisaliśmy umowę na A1 Pyrzowice – Maciejów – Sośnica i na S8 Konotopa – Powązkowska, ale żeby podpisać umowę na dofinansowanie, to beneficjent musi mieć komplet wszystkich decyzji administracyjnych. To pokazuje jak w przeszłości były przygotowane projekty. Nie mam dziś jeszcze możliwości podpisania umów o dofinansowanie. Zwracam na to uwagę. Robimy dziś wszystko, dorabiamy niezbędną dokumentację środowiskową do inwestycji, które były albo nie były przygotowane w poprzednich latach. A raczej nie były. Jak państwo spojrzą w zakresie dróg krajowych, autostrad i dróg ekspertowych na informacje, które są aktualizowane co dwa tygodnie na stronie głównej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to zobaczycie państwo, ile inwestycji jest na etapie pozyskiwania decyzji, głównie decyzji środowiskowych, które są pierwszymi w zakresie przygotowania realizacji inwestycji. To nie są procesy, które można zrobić w miesiąc lub dwa. Państwo dobrze o tym wiecie. Przypominam o tym jeszcze raz, że nie możemy dziś powiedzieć tak, jak sobie zakładaliśmy optymistycznie, że do 2012 roku Polska będzie bogatym państwem. Nie wiedzieliśmy o tym, że zdarzy się kryzys finansowy, że będziemy musieli szukać innych metod finansowania najważniejszych inwestycji. Komisja Europejska wytoczyła nam w 2007 roku sprawę o niedostosowanie prawa ochrony środowiska i prawa zamówień publicznych do dyrektyw europejskich. Są to wszystko fakty, które zdarzyły się w międzyczasie i trzeba je wziąć pod uwagę. To nie jest zmniejszanie ilości inwestycji do tego, co rządowi się uda zrobić. Proszę państwa, priorytetowo traktowane są inwestycje, drogowe, kolejowe i infrastrukturalne zwłaszcza takie, które mają być finansowane ze środków europejskich. Zgadzam się, że potrzeby są pięćdziesiąt razy większe niż to, co zakładają informacje, które państwo dostajecie. Natomiast trzeba spojrzeć na to realnie. Polska nie jest jeszcze tak bogatym państwem, żeby w ciągu 2 lat nadrobić zaległości infrastrukturalne z 30 lat. W infrastrukturze jest to nawet więcej, ponieważ w 1989 roku nie mieliśmy w ogóle autostrad. To samo dotyczy konkretnych pytań, tak jak pytanie pana posła Walkowiaka dotyczące alternatywnej linii kolejowej między Poznaniem i Gdańskiem. Wątpię czy ta inwestycja jest przygotowywana tak, jak jest w materiale spółki. Dziś nie jest to inwestycja, która ma zapewnione źródło finansowania. W tej chwili trwają prace, w jaki sposób można finansować inwestycje kolejowe, które w odróżnieniu od inwestycji drogowych muszą być ekonomicznie uzasadnione. Musimy wyliczać przy korzystaniu ze środków unijnych tak zwaną lukę finansową po odliczeniu stawek za dostęp do infrastruktury. Są to kwestie, które są bardzo złożonymi, ale strategicznymi do określenia, żeby można powiedzieć jakie inwestycje i kiedy będzie można realizować i za co. To jest podstawowa kwestia, ponieważ pieniędzy ze środków unijnych nam brakuje. Jeżeli chodzi o drogę ekspresową S5 to jest priorytet. Z punktu widzenia sieci autostrad i dróg ekspresowych jest to jedna z najważniejszych dróg w Polsce, ponieważ łączy wszystkie 3 autostrady A1, A2 i A4. Rozładowuje ruch na autostradach i dostarcza ruch na autostrady. Jest to inwestycja, która przez ten rząd została objęta specjalnym traktowaniem. Świadczy o tym to, wbrew temu co tutaj zostało powiedziane, że droga S5 między Wrocławiem a Poznaniem została przyspieszona. Odcinek Kaczkowo – Krzensko ma zapewnione źródło finansowania. Wniosek o dofinansowanie leży. Postępowanie przetargowe jest w trakcie. Natomiast jeżeli chodzi o E59 od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego wniosek jest w Komisji Europejskiej. Nie ma jeszcze decyzji komisji, która przyznaje środki. Chcę podkreślić, że projektowanie modernizacji tego odcinka jest opóźnione o 2 lata, ponieważ firma, która została wybrana w przetargu na sporządzenie tej dokumentacji, zrealizowała na dziś swoje zadanie w 17%. Oczywiście podejmowane są działania naprawcze i rozmowy z firmą, która się zobowiązała do tego podpisując umowę. Oczywiście rozważane są różne scenariusze zakończenia współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekFalfus">Pani minister, mamy bardzo mało czasu i niestety musimy kończyć. Jeżeli państwo posłowie będą mieli życzenie, to będziemy kiedyś kontynuować ten temat. Czy jest nadal chęć prowadzenia dalszej dyskusji? Jeżeli tak, to proszę pisemnie złożyć na ręce pani przewodniczącej i zostanie podany dodatkowy termin prowadzenia tej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaJakubiak">Możemy przerwać w tym momencie posiedzenie Komisji. Ustalając termin posiedzenia Komisji nie wiedzieliśmy, że dziś będą głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JacekFalfus">Przyjmujemy taką formę, że przerywamy posiedzenie Komisji i nie jest ono zakończone. Dziękuję państwu. Przepraszam, że nie mieliśmy możliwości posłuchać również zaproszonych gości, ale może następnym razem będzie lepiej. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>