text_structure.xml 48.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, proszę o spokój. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Chciałbym powitać pana ministra Tomasza Półgrabskiego, pana dyrektora Tadeusza Wróblewskiego, przedstawicieli departamentów Ministerstwa Sportu i Turystyki, przedstawicieli Business Centre Club, przedstawicieli TKKF i Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Witamy wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje: pkt 1 – podjęcie inicjatywy ustawodawczej Komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej, pkt 2 – wysłuchanie informacji ministra sportu i turystyki na temat „Kultura fizyczna i sport w zadaniach własnych samorządów terytorialnych. Finansowanie i formy realizacji zadań”, pkt 3 – sprawy bieżące. Stwierdzam kworum. Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Jest jeden wniosek. Bardzo proszę, poseł Tomasz Garbowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wczoraj dyskutowaliśmy na temat sytuacji finansowej spółki PL.2012, pan minister Półgrabski poinformował nas, że na dzisiejszym posiedzeniu będzie obecny pan minister Drzewiecki. Mam pytanie do pana ministra Półgrabskiego – dlaczego nie ma z nami dzisiaj pana ministra Drzewieckiego, który sprawuje nadzór właścicielski nad spółką PL.2012? Chcieliśmy zapytać właściciela tej spółki, dlaczego członkowie zarządu otrzymali tak wysokie premie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan poseł Adam Hofman, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamHofman">Ja również jestem dość zdziwiony nieobecnością pana ministra. Rozumiem, że dzisiejsze tytuły w niektórych gazetach mogły go trochę wystraszyć, ale to nie jest powód, aby minister konstytucyjny uchylał się od obecności na posiedzeniu Komisji, która, mimo wszystko, jest organem nadzorującym jego pracę. W związku z tym moje pytanie kieruję zarówno do pana ministra, jak i do pana przewodniczącego – czy możemy liczyć, że pan minister Drzewiecki pojawi się jednak na dzisiejszym posiedzeniu? Dwa dni temu informowano nas o ostrych cięciach w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Zabiera się pieniądze na sport pozalekcyjny dla dzieciaków i jednocześnie lekką ręką daje się po 100 tys. zł premii członkom zarządu spółki PL.2012. Wydaje się prawie 1 mln zł na premie, a nie ma pieniędzy na pływalnie dla dzieciaków. Minister powinien się z tego wytłumaczyć i stanąć przed Komisją Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi. Pan Tomasz Lenz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam wrażenie, że nie wszyscy byli obecni na wczorajszym posiedzeniu Komisji. Przypominam kolegom, że wczoraj ustaliliśmy plan pracy Komisji na najbliższe miesiące i przyjęliśmy, że dajemy Ministerstwu Sportu i Turystyki czas do pierwszego posiedzenia po przerwie wakacyjnej na przedstawienie pełnej informacji dotyczącej funkcjonowania spółki. Szukanie dzisiaj sensacji jest nieuzasadnione, bo sami wczoraj zadecydowaliśmy, że dajemy ministerstwu czas. Dziwię się trochę, że niektórzy mają tak krótką pamięć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo panu posłowi, za to przypomnienie. Pan poseł Garbowski chciałby jeszcze coś dopowiedzieć, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pragnę poinformować pana posła, mojego kolegę Tomasza Lenza, że poseł Hofman i ja byliśmy obecni na wczorajszym posiedzeniu Komisji. Jednak, w związku z ostatnimi wypowiedziami ministra dla TVP Info, który uznał, że nie będzie komentował przyznania tych premii, ponieważ spółka PL.2012 jest spółką prawa handlowego, pragnęliśmy zadać panu ministrowi pytanie, czy panuje nad sytuacją w spółce, której jest założycielem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszPółgrabski">Dzień dobry. Szanowni państwo, panie przewodniczący, póki co jeszcze jestem wiceministrem, więc rozumiem, że mam prawo znajdować się na posiedzeniu Komisji i składać sprawozdanie, zgodnie z założoną tematyką. Nie chciałbym tłumaczyć swojego szefa, ale dzisiejszy dzień jest dla nas wszystkich trudny. Za chwilę ustawa – Prawo o sporcie – nasz priorytet, który chcemy zakończyć w bieżącym półroczu – trafi na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów. W związku z tym, odbywają się ostatnie konsultacje, zarówno z panem ministrem Drzewieckim, jak i z ministrem Gierszem – jeszcze nie wiem, który z nich będzie uczestniczył w pracach Komitetu Stałego, a będą tam też przedstawiciele innych resortów. Jest to dla nas niezwykle ważna sprawa, którą chcemy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć. O tym mówiłem wczoraj.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TomaszPółgrabski">Myślę, że wraz ze współpracownikami poradzimy sobie z dzisiejszą tematyką, a potwierdzam, że ustaliliśmy w dniu wczorajszym, że dnia 24 września, to jest na pierwszym posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki po wakacjach, przedstawimy budżet spółki i przekażemy wszystkie informacje. Co do tego, czy pan minister będzie to komentował, czy nie, to nie chciałbym się wypowiadać za niego. Pewnie odpowiedni komunikat zostanie w mediach opublikowany. Natomiast my umawialiśmy się na dzień 24 września i oczywiście tę obietnicę uszanujemy i przedstawimy wtedy odpowiedni materiał.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TomaszPółgrabski">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Hofmana, to proponuję najpierw zapoznać się z materiałem, a dopiero potem się wypowiadać. Kolonie dla dzieci i wakacje sportowe są finansowane z funduszu i ma się to nijak do pieniędzy budżetowych, które są przeznaczane na spółkę. Są to zupełnie dwie odrębne sprawy niemające ze sobą żadnego związku. To tyle, proponuję, abyśmy przystąpili do meritum dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Pan poseł Adam Hofman, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AdamHofman">Jeśli można panie ministrze, to te sprawy absolutnie mają związek, bo poruszamy się w obszarze finansów publicznych. Powinien pan sobie zdawać sprawę, że obojętnie z którego woreczka weźmiemy, to wszystko to są pieniądze publiczne. W związku z tym, mają one bezpośredni związek ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AdamHofman">Pamiętam wczorajsze posiedzenie Komisji, panie ministrze. Oczywiście, posiadając arytmetyczną większość można mimo wszystko ustalić, że minister Drzewiecki jest przysadzistym brunetem i nawet można to przegłosować. Jednak jest absolutnie istotne, abyśmy przed piątkowym i sobotnim głosowaniem dowiedzieli się na ten temat wszystkiego co się da, ponieważ będziemy głosować nad nowelą budżetową, nad cięciami w różnych działach budżetu – nie tylko Ministerstwa Sportu i Turystyki – dotyczącymi bezpośrednio obywateli. W związku z tym, jesteśmy bardzo ciekawi jak zachować się w tym głosowaniu, skoro nie mamy pełnej wiedzy o tym, jak to się stało, że budżet spółki PL.2012 z 10 mln wzrósł do 30 mln zł. Jak to się stało, że ta spółka ma tyle publicznych pieniędzy, że może przyznawać menadżerom prawie 1 mln zł premii? Jak to się dzieje, że w jednej części budżetu jest tyle publicznych pieniędzy, że można nimi lekko rozporządzać, dając zarabiającym przecież ponad 30 tys. zł menadżerom tak duże premie, a z drugiej strony tnie się środki na akcję „Szklanka mleka” albo na fundusz alimentacyjny? To jest cały czas ten sam budżet, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AdamHofman">Naprawdę bardzo nam zależy, żebyśmy poznali opinię ministra na ten temat – ministra konstytucyjnego, z całym szacunkiem dla pana. Bardzo się cieszę, że będziemy dziś mogli merytorycznie rozmawiać, ale to jednak minister Drzewiecki mówi o menadżerach: „chłopcy, moi chłopcy”, dlatego też jego chcieliśmy o to zapytać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle, wygłosił pan to samo exposè, co wczoraj. Nie było na ten temat formalnego wniosku do porządku dziennego. Pan minister odpowiedział na uwagi, o pewnych ustaleniach przypomniał pan poseł Lenz, zatem stwierdzam, że jeżeli nie ma wniosków formalnych, to porządek dzienny został ustalony i przechodzimy do jego realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TomaszGarbowski">Panie przewodniczący, chciałbym złożyć wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o informację konstytucyjnego ministra na temat premii przyznanych menadżerom spółki PL.2012. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszRaś">Dla pana posła Garbowskiego odpowiedź była niewystarczająca. Zatem poddaję wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#IreneuszRaś">Kto z państwa jest za przyjęciem uzupełnienia porządku dziennego o punkt zgłoszony przez pana posła Garbowskiego? 8 głosów za. Kto jest przeciw? 11 głosów. Kto wstrzymał się od głosu? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#IreneuszRaś">Wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#IreneuszRaś">Ustaliliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do punktu 1 – podjęcie inicjatywy ustawodawczej Komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej. Szanowni państwo, będę referował, ponieważ jak państwo pamiętacie, jestem inicjatorem tego projektu. Dnia 21 stycznia odbyliśmy wewnętrzną konsultację, w której wzięły udział wszystkie służby zainteresowane problematyką bezpieczeństwa na stokach narciarskich. W konsultacjach uczestniczyła Policja, GOPR i TOPR. Sumą naszych spostrzeżeń stało się przekonanie, że do najbliższego sezonu, czyli zimy 2009/2010, powinniśmy wprowadzić przepis nakazujący jazdę w kaskach ochronnych wszystkim, którzy nie ukończyli 18 roku życia. Państwo pamiętacie, że z przedstawionych informacji wynikało, że w zimie liczba narciarzy rośnie i w tej chwili ich liczbę określa się na 4 mln osób stale uprawiających ten sport. Przekazane nam wtenczas statystyki wskazywały na zwiększenie się ilości wypadków, również wypadków śmiertelnych.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#IreneuszRaś">To wszystko spowodowało, że prezydium poprosiło Biuro Legislacyjne o pomoc w przygotowaniu projektu ustawy, który byłby naszą komisyjną inicjatywą. Mam nadzieję, że państwo macie przed sobą materiały – dopisujemy w ustawie art. 53d. ust. 1: „1. Uprawianie rekreacji zimowej w formie narciarstwa zjazdowego odbywa się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.”. W ust. 2: „2. Osoba uprawiająca narciarstwo zjazdowe, do ukończenia 18 roku życia, obowiązana jest używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.”. Takie przepisy zostały zaproponowane przez Biuro Legislacyjne. Uzasadnienie oparte jest na naszej dyskusji i informacjach pochodzących od wszystkich służb, które wówczas z nami debatowały na temat tego problemu. Jeśli państwo potrzebujecie jeszcze jakiś szczegółowych informacji, to jesteśmy do dyspozycji. Myślę, że jeśli będą pytania, to łatwiej nam będzie omówić tę propozycję. Zmiana jest krótka. Zanim otworzę dyskusję, poprosiłbym tylko o potwierdzenie prawidłowości propozycji prawnej przez pana legislatora z Biura Legislacyjnego. Będę też prosił o wypowiedź pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#IreneuszRaś">A skąd zmiana ustawy w tej formie? Oczywiście uważamy, że jest to dość istotna zmiana w obszarze uprawiania sportu narciarskiego, więc jeśli przebędzie ona całą ścieżkę legislacyjną w Sejmie, to od razu tym samym wypromujemy ten styl uprawniania tego sportu. Ustawa o kulturze fizycznej zapewne będzie zmieniona na początku przyszłego roku. Nowy projekt trafi do nas na jesieni, ale wejdzie on w życie najprawdopodobniej w lutym, czyli po sezonie 2009/2010. Oczywiście, będzie on w jakiś sposób uwzględniał naszą decyzję, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że dopisujemy przepis do starej ustawy, która oczywiście będzie zmieniona. Uważamy jednak, że zmiana ustawowa, a nie rozporządzenie, będzie bardziej właściwa dla promocji naszego zamierzenia i pozwoli też w jakiś sposób się nam wykazać. Będziemy mieć pierwszy komisyjny projekt w tej kadencji, mam nadzieję, że nie ostatni. Bardzo proszę pana z Biura Legislacyjnego o krótkie stwierdzenie tego zapewne oczywistego faktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Biuro Legislacyjne nie wnosi żadnych zastrzeżeń, co do konstrukcji legislacyjnej tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Tomasz Garbowski zgłaszał się jako pierwszy. Potem pani poseł Iwona Guzowska i pan poseł Aleksander Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym panu pogratulować słusznej inicjatywy. Moim zdaniem powinniśmy tę inicjatywę ustawodawczą jak najszybciej przyjąć i podjąć decyzję, że będzie ona wspólną inicjatywą komisyjną. Oczywiście, czekamy na ustawę o sporcie – jeden projekt poselski już leży w lasce marszałkowskiej, a jak stwierdził pan minister Półgrabski, drugi w najbliższym czasie będzie rozpatrywany na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów. Do tego czasu dobrze by było, aby już przyjąć rozwiązania prawne, które w jakiś sposób wymuszą na wszystkich szosujących na stokach osobach zakładanie kasków, aby to był sport bezpieczny, jak jest to w UE. Moim zdaniem ta inicjatywa jest słuszna i trzeba ją poprzeć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pani poseł Iwona Guzowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IwonaGuzowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam pewną uwagę. Oczywiście, pewnie będziemy nad tym jeszcze pracować po tym, jak marszałek z powrotem skieruje projekt do Komisji, ale wydaje mi się, że ważnym elementem byłoby dopisanie tutaj snowboardu. Jakkolwiek zawodnicy snowboardu są zgłaszani przez Polski Związek Narciarski, to jednak snowboard to nie tylko zjeżdżanie. W skład sportu snowboardowego wchodzą również takie konkurencje jak halfpipe itp., a to jest jeszcze bardziej niebezpieczne niż samo zjeżdżanie. Na pewno trzeba będzie doprecyzować te przepisy, zwłaszcza, że Polski Związek Snowboardu to jednak odrębny i suwerenny byt. Myślę, że to też będzie ważne w dalszych pracach nad projektem, który jest bardzo potrzebny – nie będę się tutaj już powtarzać. Bardzo się cieszę, że powstała taka inicjatywa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Myślę, że prawnicy, którzy pracowali nad tym przepisem, wzięli to pod uwagę, ponieważ jeden z nich uprawia właśnie snowboard. Myślę, że te sformułowania są uniwersalne, ale oczywiście musimy na to zwrócić uwagę. Poprosiłbym jeszcze pana legislatora o przekazanie informacji, czy przepis ten dotyczy też snowboardu. Bardzo proszę, pan poseł Aleksander Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksanderSopliński">Cieszę się bardzo z tej ustawy, powiedziałbym w skrócie „ustawy kaskowej”, ale z własnego doświadczenia zawodowego wiem, co się dzieje z dziećmi i młodzieżą, która jeździ na rolkach i na rowerach. Liczba urazów nabytych podczas jazdy na rowerze i rolkach może być nawet większa w skali kraju niż podczas jazdy na nartach. Dlatego nie wiem, czy nie zasadne byłoby rozszerzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych na inne sporty. Proszę popatrzeć, na zachodzie wszyscy jeżdżą w kaskach na rowerach, nawet na ulicach. Natomiast my zawężamy tę ustawę tylko do sportu zimowego. Stąd moje pytanie – nie chcę panu przewodniczącemu psuć pięknego projektu, ale czy nie należałoby tego rozszerzyć? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Bardzo proszę, zgłaszał się pan Andrzej Gut-Mostowy, Zakopane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejGutMostowy">Panie przewodniczący, dziękuję za tak miłe dookreślenie mojego nazwiska. Oczywiście inicjatywa bardzo cenna i można powiedzieć, że nie ma żadnych rozsądnych środowisk, które by oponowały przeciwko samej idei tejże zmiany. Natomiast, w trakcie konsultacji ze środowiskami TOPR i GOPR, a także z branżą wyciągową pojawiły się problemy związane z egzekucją i wprowadzaniem w życie tego przepisu. Każdy przepis, który nie ma skuteczności i dobrych metod wprowadzenia w życie z czasem staje się martwy i wzbudza lekkie rozczarowanie. Dlatego bardzo proszę, aby na etapie prac legislacyjnych przemyśleć to, w jaki sposób wdrożyć tę ustawę, aby była egzekwowana, ale nie stanowiła zbytniego obciążenia dla służb ratowniczych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Zbigniew Pacelt, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewPacelt">Mój przedmówca jest z Zakopanego, a ja z Ostrowca Świętokrzyskiego. Góry Świętokrzyskie są może trochę niższe. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W ust. 2 projektu czytamy: „(...) kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym”. Nigdzie nie znalazłem, co oznaczają te „warunki techniczne” i jak się je określa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa? Jeśli chodzi o głos pana posła Soplińskiego, to chcę powiedzieć, że narciarstwo jest sportem szczególnym. Dzisiaj na nartach osoby rozpędzają się już do zdecydowanie większych prędkości, stąd też większe zagrożenia i dlatego właśnie zajmujemy się tą aktywnością w sposób szczególny. Analizowaliśmy to i pewnie jeszcze będziemy analizować, panie pośle, natomiast na tym etapie chciałbym, żebyśmy się zamknęli w tym obszarze, bo może nam się nie udać uchwalić czegokolwiek.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#IreneuszRaś">Jeśli chodzi o uwagi pana posła Guta-Mostowego, to jeżeli uchwalimy te przepisy to oczywiście w sposób naturalnych w regulaminach stacji narciarskich będzie się musiał pojawić punkt stanowiący, że wszyscy do 18 roku życia powinni jeździć w kaskach. Dalej już skuteczność egzekwowania tego prawa to już kwestia służb. Policja w styczniu mówiła, że mają już specjalnie przeszkolonych funkcjonariuszy, którzy pojawiają się na stokach. Jak wiecie państwo, na stokach nie wolno narciarzom spożywać napojów alkoholowych, więc jest to już jeden element, który jest sprawdzany. Może jeszcze nie tak często, jak na polskich drogach, ale już zaczyna to być powoli normą, więc po prostu dojdzie jeszcze jeden przepis.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#IreneuszRaś">Jeśli chodzi o uwagę pana posła Pacelta o właściwe warunki techniczne, które muszą spełniać kaski, to jest to propozycja Biura Legislacyjnego, które uważa, że takie normy już są określone. Powiem szczerze, że nie mogę powołać się na odpowiedni przepis. Być może legislator z Biura Legislacyjnego odpowie panu posłowi szczegółowo, ale uważa się, że pewne standardy są określone w przepisach. Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszPółgrabski">Każdy produkt sportowy, taki jak rower czy narty, wymaga certyfikacji. Pan dyrektor mi podpowiada, że są odpowiednie przepisy określające warunki techniczne, które muszą być spełnione.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TomaszPółgrabski">Oczywiście całym sercem jesteśmy za pomysłem, ponieważ bezpieczeństwo w górach jest niezwykle istotną sprawą. Natomiast, trzeba zwrócić uwagę na jedną rzecz – w kierownictwie Ministerstwa Sportu i Turystyki przyjęliśmy pewną filozofię przy tworzeniu ustawy o sporcie, że obszary, które nie są potrzebne w tej ustawie przesuwamy do innych ustaw, w pole działania innych ministerstw, które są kompetentne w danym zakresie. To jest tak samo jak z kartami pływackimi, z których kilka lat temu zrezygnowaliśmy – jeśli ktoś ma ochotę pływać, to jego prawo i wyłączna odpowiedzialność i nie musi posiadać do tego odpowiednich uprawnień.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#TomaszPółgrabski">Gdyby w przyszłości przepis o kaskach pojawił się w ustawie o kulturze fizycznej, to raczej nie trafiłby już do ustawy o sporcie. Być może znajdzie się on w jakiejś ustawie dotyczącej bezpieczeństwa w górach lub na akwenach wodnych, ale nie w ustawie o sporcie. Jak sama nazwa wskazuje, ustawa o sporcie reguluje wszystkie sprawy dotyczące sportu. Wyłączyliśmy z niej rehabilitację, wyłączyliśmy inne elementy, więc trzeba to mieć na uwadze.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#TomaszPółgrabski">Podzielam oczywiście także uwagi o rolkach i rowerach, bo jeśli już mamy tworzyć prawo, to raczej powinno być on kompleksowe. Jeszcze raz chciałby podkreślić, że popieramy to rozwiązanie i na pewno będziemy je wspomagać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#IreneuszRaś">Uwarunkowania, o których mówił pan minister, znamy i je akceptujemy. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pójść ta drogą, która jest szybsza i pozwala na promowanie pomysłu. Tym bardziej, że później będzie to skutkowało zawarciem tego przepisu w innych ustawach lub rozporządzeniach – Komisja ma tego świadomość od początku. Jeszcze pan poseł Sopliński chciałby się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AleksanderSopliński">W ustawie górną granicę nakazu ustalono na 18 rok życia. Mam takie pytanie, panie przewodniczący – czy ci, którzy nie ukończyli 18 roku życia jeżdżą szybciej, a ci, którzy ukończyli jeżdżą wolniej i bezpieczniej? Skąd ten 18 rok życia? Uważam, że wszyscy powinni jeździć w kaskach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle, w krajach alpejskich stosuje się różne cenzury wieku, np. 15 lat lub 14 lat we Włoszech. My odnosimy się do wieku pełnoletniości, który jest określony na 18 lat, więc przyjęliśmy to w sposób naturalny. Szukanie innego rozwiązania byłoby, według mnie, kłopotliwe, a jak państwo widzicie w pierwszym akapicie uzasadnienia – obowiązek jazdy na nartach w kaskach dzieci i młodzieży zdecydowanie wpłynie na ich bezpieczeństwo i spowoduje zmiany opinii na temat korzystania z kasków u pozostałych narciarzy. My tą ustawą zalecamy wszystkim stosowanie kasków narciarskich, a dzieci i młodzież bierzemy w sposób szczególny pod opiekę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#IreneuszRaś">Przecież jak tutaj wszyscy jesteśmy, to większość z nas jeździ w kaskach, przynajmniej taką mam opinię względem państwa. Natomiast, według mnie w sposób szczególny powinniśmy chronić dzieci i młodzież i to jest najodpowiedniejsza propozycja. Oczywiście, można by zalecić to wszystkim, ale tego nie robi się nawet w krajach alpejskich, więc nie powinniśmy być bardziej papiescy niż sam papież. Proszę bardzo, najpierw pan poseł Marek Matuszewski, a potem pan poseł Andrzej Biernat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekMatuszewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Po raz pierwszy taka uprzejmość z pana strony, bardzo się cieszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#IreneuszRaś">Ja się nazywam Ireneusz Raś, nie Graś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekMatuszewski">Przepraszam bardzo. Panie przewodniczący, uważam, że zdrowie wszystkich jest tak samo ważne, czy się ma lat 12, 25 czy 45. Często jeżdżę w polskie góry, niedaleko pana posła, do Białki Tatrzańskiej – piękne okolice. Gdy zjeżdżam to widzę, że większe zagrożenie powodują młodzi ludzie po 18 roku życia i oni dla siebie też są zagrożeniem, bo jeżdżą bardzo szybko i niebezpiecznie. W związku z tym, trzeba ich chronić, skoro nie chcą poprawnie zjeżdżać. Absolutnie nie można dopuścić do tego, żeby nakaz obowiązywał tylko do 18 roku życia. Jeżeli już go wprowadzamy, to albo dla wszystkich, albo dla nikogo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję za głos w dyskusji. Bardzo proszę, pan poseł Biernat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekMatuszewski">To nie jest głos w dyskusji – składam wniosek formalny, aby wprowadzić taką zmianę w ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#IreneuszRaś">Dobrze, pan poseł Andrzej Biernat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejBiernat">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Oczywiście jeżdżę w kasku, nawet w kabriolecie, ale chciałem zapytać o coś zupełnie innego. Chciałem zapytać o to, w ilu krajach europejskich obowiązuje nakaz jeżdżenia w kasku w górach? Osobiście nie znam żadnego takiego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Aleksander Sopliński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AleksanderSopliński">Myślę, że pan przewodniczący popiera ustawę o wychowaniu w trzeźwości. To także jest bardzo ważna ustawa, która stanowi, że alkoholu nie można spożywać do 18 roku życia. Obecnie pracuję nad ustawą tytoniową, żeby również wprowadzić zakaz palenia do 18 roku życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. W krajach alpejskich jest nakaz jazdy w kaskach do 15 roku życia, a we Włoszech do 14 roku życia. Natomiast, pan Matuszewski postawił wniosek formalny z propozycją, aby w ust. 2 skreślić wiek graniczny i wprowadzić obowiązkowe używanie kasków bez ograniczenia wiekowego. Proszę o zapisanie propozycji na piśmie, panie pośle Matuszewski. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dzisiaj tylko podejmujecie decyzję o ewentualnej inicjatywie ustawodawczej Komisji. To nie są prace nad tekstem i nie ma możliwości przyjęcia jakichkolwiek zmian. Jeżeli podjęta zostanie inicjatywa, to projekt na pewno wróci do państwa Komisji i wtedy oczywiście będzie można go modyfikować, ale nie na tym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Biernat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejBiernat">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić wniosek formalny o przegłosowanie tej inicjatywy i ewentualne powołanie podkomisji, która zajmie się pracą nad tekstem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekMatuszewski">Na tym etapie wycofam mój wniosek w związku z informacją Biura Legislacyjnego. Wrócę do tego w czasie prac na ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle, jeżeli przyjmiemy naszą inicjatywę ustawodawczą, to ona trafi do Marszałka Sejmu i trafi do nas z powrotem już do analizy. Wtedy będziemy mieć pierwsze czytania przed Komisją, drugie przed Sejmem, będziemy jeszcze debatować, ściągać ekspertów i doprecyzowywać tę ustawę. Natomiast, podjęcie inicjatywy właśnie dzisiaj umożliwi nam wprowadzenie tego obowiązku jeszcze w sezonie 2009/2010, jak obiecywaliśmy w styczniu.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#IreneuszRaś">Nie ma zgłoszenia formalnego, pan poseł Matuszewski się wycofał, więc poddaję tekst pod głosowanie, bo musimy to przyjąć jako swoją inicjatywę ustawodawczą.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#IreneuszRaś">Kto z państwa jest za przyjęciem tej inicjatywy ustawodawczej? 18 głosów za. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#IreneuszRaś">Jednomyślnie przyjęliśmy naszą inicjatywę i kierujemy ją do Marszałka Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#IreneuszRaś">Zakończyliśmy w takim razie procedowanie nad punktem nr 1. Przechodzimy do punktu nr 2 – Informacja Ministra Sportu i Turystyki na temat „Kultura fizyczna i sport w zadaniach własnych samorządów terytorialnych. Finansowanie i formy realizacji zadań”. Bardzo proszę pana ministra Półgrabskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TomaszPółgrabski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Nie ukrywam, że mieliśmy trochę kłopotu z tematem, ponieważ jest on raczej kierowany do samorządów i to one powinny się wypowiadać na temat tego, jak realizują zadania własne w ramach swoich środków i środków przekazanych przez MSiT. Ale oczywiście podjęliśmy rękawicę i przygotowaliśmy stosowny materiał. Przepraszam, że dostarczamy go państwu tak późno, ale naprawdę mamy sporo pracy, a chcieliśmy to zrobić rzetelnie. Otrzymaliśmy kilka informacji od Ministra Finansów, które postaramy się państwu przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#TomaszPółgrabski">Na początku chciałbym powiedzieć, że MSiT współpracuje z samorządami w trzech podstawowych obszarach. Pierwszy z tych obszarów to sport powszechny – nasza współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) jest w tym zakresie bardzo intensywna. Drugi obszar współpracy stanowią inwestycje sportowe, zaś trzeci obszar to szkolenie sportowe dzieci i młodzieży – zakres tej współpracy jest trochę mniejszy zakres, ale też realizujemy kilka programów. Zacznę od przedstawienia współpracy w zakresie inwestycji sportowych. Jest ze mną dyrektor Kudlik, który krótko przedstawi, jakie programy realizuje Departament Sportu Powszechnego w zakresie upowszechnia sportu, zaś pan dyrektor Eliasz omówi zagadnienia związane ze szkoleniem sportowym dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#TomaszPółgrabski">Jeśli chodzi o inwestycje sportowe, to wszyscy państwo doskonale wiecie, że funkcjonuje program tzw. inwestycji wojewódzkich, zmierzający do rozwoju wojewódzkiej bazy sportowej.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#TomaszPółgrabski">Staramy się, aby kwota środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na dofinansowanie inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu nie przekraczała 50% wartości kosztorysowej inwestycji, czyli 50% na rozwój bazy sportowej, 50% na inwestycje strategiczne. W tym roku rozdysponowaliśmy kwotę 200 mln zł, ale przypominam, że po tym, jak przez Komisję przetoczyła się dyskusją o pilnej potrzebie wzmocnienia finansowania wojewódzkiej bazy terenowej, przeznaczyliśmy na ten cel dodatkowe 24 mln zł, które zostały rozdysponowane na wszystkie województwa. Zgodnie z filozofią rządu i z exposè pana premiera główny nacisk położyliśmy na województwa ściany wschodniej – otrzymały one gros środków, ale tak naprawdę, to każde województwo otrzymało dodatkowe fundusze.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#TomaszPółgrabski">Innymi programami, które funkcjonują w ramach inwestycji strategicznych, są: program budowy wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży oraz program „Blisko Boisko”. Ten ostatni program nie jest w tej chwili kontynuowany, ale istnieje pomysł, aby to zmienić. Jeśli chodzi o program budowy boisk wielofunkcyjnych to początkowo przeznaczyliśmy na ten cel kwotę 20 mln zł, co umożliwiłoby budowę 100 boisk, ale ostatecznie zwiększyliśmy ją do 32 mln zł, co pozwoli na powstanie 190 boisk.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#TomaszPółgrabski">Kolejny program to program budowy kompleksów sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”. Oficjalnie jest już otwartych 571 obiektów, a ponad 600 przetargów zostało ogłoszonych w edycji programu na rok 2009. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to do dnia 31 grudnia 2009 r. tych boisk będzie ponad 130.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#TomaszPółgrabski">Tak, jak zapowiadaliśmy, dołączamy do naszych działań również „programy miękkie”. Powstał program „Animator sportu”, który polega na tym, że na każdego zatrudnionego trenera dopłacamy samorządom kwotę 1000 zł. Takich trenerów jest już ponad 200. Oczywiście, generujemy też dodatkowe środki. W ramach rytmu i harmonogramu oddawania boisk będziemy kolejno zatrudniać nowych trenerów. Ponadto przekazujemy samorządom pakiety sprzętu sportowego, ponad 200 takich pakietów zostało przekazanych w roku ubiegłym. Jeden pakiet sprzętu sportowego jest warty ok. 4 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#TomaszPółgrabski">Dodatkowo udało się nam pozyskać z UE 25 mln zł na program szkolenia kadr sportowych. Ruszył narodowy program kształcenia kadr kultury fizycznej. W ramach tego programu jednostki samorządu terytorialnego mogą zgłaszać kandydatów do szkolenia na instruktorów i trenerów. Będą oni mogli potem pracować w tych nowopowstałych kompleksach sportowych. To tyle z mojej strony. Jeśli można, to chciałbym najpierw oddać głos panu dyrektorowi Kudlikowi, który krótko przedstawi zadania, które są realizowane przez jego departament, a potem panu dyrektorowi Eliaszowi. Oczywiście, udzielimy odpowiedzi na wszystkie państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#WojciechKudlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pan minister wspomniał już o projektach skierowanych na wspieranie programu inwestycyjnego „Moje Boisko – Orlik 2012”, więc nie będę już o tym mówił.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#WojciechKudlik">Na projekt „Animator” przeznaczyliśmy w tym roku kwotę 4 mln 200 tys. zł. Wygląda na to, że kwota ta została dobrze oszacowana i będzie wykorzystana do końca roku w całości – mamy dwa nabory wniosków, a jeszcze we wrześniu spodziewamy się kolejnych rozstrzygnięć. Na rok 2010 ta kwota będzie zwiększona w zależności do tego, ile obiektów będzie oddanych do użytku, i ilu animatorów przystąpi do tego programu. Jeśli chodzi o sprzęt dla obiektów „Orlik 2012”, to w tym roku przeprowadziliśmy już przetarg na zakup 375 kompletów. To pozwoli na wyposażenie tych obiektów, które były oddane w ramach programu realizowanego w 2008 r. Mamy jeszcze w rezerwie ponad 1 mln zł, żeby wyposażyć część obiektów wybudowanych w roku 2009.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#WojciechKudlik">Jeżeli chodzi o programy „Animator”, to mamy trzy programy, które funkcjonują od wielu lat – „Animator sportu dzieci i młodzieży”, „Animator sportu osób niepełnosprawnych” i „Organizator sportu dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych w środowisku wiejskim”. To są programy, które w głównej mierze miały na celu aktywizację lokalnych struktur samorządowych i zachęcenie ich do współpracy. W roku 2009 przeznaczyliśmy łącznie na ten cel ponad 10 mln zł. Dysponujemy wynikami badań, które pokazują, że w przypadku podstawowego programu „Animator”, który prowadzi Szkolny Związek Sportowy, początkowy udział środków samorządowych wynosił około 27%, dzisiaj stanowi już ponad 90% wszystkich środków, które przekazuje Minister Sportu i Turystyki. Podobnie było z programem skierowany do środowisk wiejskich – szacujemy, że wkład własny JST kształtuje się już na poziomie 50%.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#WojciechKudlik">Kolejny program, który realizujemy przy ścisłej współpracy z samorządami, to program „Przeciwdziałanie poprzez sport agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży”. Ten program jest finansowany w podstawowej części ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#WojciechKudlik">Natomiast dofinansowanie z MSiT odnosi się do kilku zadań programu „Sport Wszystkich Dzieci” – w roku ubiegłym przeznaczyliśmy na ten cel ok. 400 tys. zł, w tym roku planujemy przeznaczyć ok. 2 mln zł. Już rozdysponowana została kwota ok. 500 tys. zł na realizację akcji wakacyjnych w województwie łódzkim, dolnośląskim, wielkopolskim i warmińsko-mazurskim. Warto podkreślić, że powodzenie tego programu w głównej mierze opiera się na ścisłej współpracy z JST, które również deklarują swoją pomoc finansową.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#WojciechKudlik">Ostatnim programem, który realizuje Departament Sportu Powszechnego, są zajęcia sportowo rekreacyjne dla uczniów. Część środków przeznaczonych na realizację tego zadania skierowana jest do JST, które bezpośrednio mogą składać wnioski o dofinansowanie zajęć. W przypadku JST wysokość deklarowanych środków nie może być mniejsza niż 50% ogólnych kosztów planowanego zadania. W tym roku priorytetem w tych zajęciach były programy powszechnej nauki pływania. Według statystyk w konkursie na dofinansowanie zajęć wpłynęło ponad 1660 wniosków na łączną kwotę ponad 85 mln zł, z czego wnioski złożone przez JST stanowiły 513 wniosków na kwotę prawie 29 mln zł. W wyniku rozstrzygnięć konkursowych dotację otrzymało 439 podmiotów, w tym 207 jednostek samorządu terytorialnego na łączną kwotę prawie 7 mln zł. W stosunku do roku 2008 nastąpił wzrost liczby dofinansowanych wniosków dla JST o 8%.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#WojciechKudlik">Myślę, że lektura materiałów dostarczonych na dzisiejsze posiedzenie pozwoli państwu szczegółowo zapoznać się z tym tematem, ale jeśli będą jakieś pytania, to bardzo chętnie na nie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan dyrektor Jerzy Eliasz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JerzyEliasz">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jeśli chodzi o współpracę Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego z JST w zakresie finansowania sportu dzieci i młodzieży, szkolenia i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo, to realizujemy szereg programów, a w przypadku co najmniej kilku z nich nasza współpraca z JST jest dosyć ścisła. Przede wszystkim dotyczy to szkolenia kadr wojewódzkich młodzików, które od tego roku podlega jurysdykcji Departamentu Sportu Powszechnego w ramach programu „Preselekcja młodzieży do sportu”. Kolejne zadanie to szkolenie kadr wojewódzkich juniorów, które jest realizowane przez Wojewódzkie Interdyscyplinarne Stowarzyszenia Sportowe. Z pozostałych zadań należy wymienić: szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w szkołach publicznych i niepublicznych, szkołach mistrzostwa sportowego, w ośrodkach szkolenia sportowego młodzieży oraz szkolenie młodzieży w grach zespołowych, a także w szkolenie młodzieży akademickiej w akademickich centrach szkolenia sportowego. Prowadzimy również współpracę z Krajowym Zrzeszeniem LZS w ramach rozwijania sportu w środowisku wiejskim.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o system współzawodnictwa, to kluczowym zadaniem, na którego realizację angażowane są środki pochodzące z JST oraz Ministerstwa są Ogólnopolskie Olimpiady Młodzieży (OOM). W przygotowanym materialne mają państwo tabelę, która przedstawia procentowy udział środków samorządowych w finansowaniu organizacji finałów OOM w latach 2007–2009. Nawet pobieżna analiza wskazuje na to, że dosyć daleko jesteśmy od deklarowanych 50% udziału środków ze strony JST. Tylko w przypadku organizacji olimpiady w biegach przełajowych ten udział kształtował się w 2007 r. na poziomie 50% ogółu środków. Jednak w kolejnej tabeli zostały przedstawione bezwzględne wartości finansowe i widać tam, że jest to niemalże symboliczna kwota 100 tys. zł. Analiza tych danych wykazuje, że Ogólnopolskie Olimpiady Młodzieży, które są niezwykle kosztochłonne, w szczególności olimpiady w sportach letnich i w sportach halowych, nie są dofinansowywane w stopniu wystarczającym przez JST. W 2007 r. udział środków, jakie wyłożyło na organizację olimpiady w sportach halowych województwo opolskie był zaledwie 10-procentowy. To jest właściwie symboliczne wsparcie, przy czym trzeba dodać, że środki, które są dedykowane na OOM ze strony samorządów są ukierunkowane głownie na przygotowanie infrastruktury do rozegrania tych zawodów. W czerwcu br. Ministerstwo Sportu i Turystyki zorganizowało w Spale spotkanie z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Wojewódzkich oraz Interdyscyplinarnych Stowarzyszeń Sportowych, na którym przedstawiliśmy uwagi dotyczące naszej współpracy. Dyskutowaliśmy o tym, w jaki sposób zwiększyć udział środków samorządowych w finansowaniu systemu współzawodnictwa oraz szkolenia sportowego młodzieży. Dodam tylko, że szkolenie młodzików i juniorów wygląda zdecydowanie lepiej niż współpraca w zakresie systemu współzawodnictwa. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo panom dyrektorom i panu ministrowi. Pozostałe szczegółowe informacje są zawarte w materiale, który został dostarczony państwu przez sekretariat. Otwieram dyskusję. Widzę, że informacje na piśmie i te przedstawione przez przedstawicieli MSiT były bardzo kompetentne. Jest jednak jedno zgłoszenie. Pan poseł Pacelt, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#ZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo. Z informacji, które uzyskaliśmy od przedstawicieli ministerstwa na temat budowy boisk dla gier zespołowych jasno wynika, że inwestycje te są konieczne i prężnie się rozwijają. Cieszę się, że zmierza to w dobrym kierunku, ale przecież wszyscy dobrze wiemy – patrzę na pana posła Romana Koseckiego i grupę posłów, która siedzi obok niego – że bez lekkiej atletyki nie będzie sportu na światowym poziomie. Wiem, że prowadzone są wstępne rozmowy na temat budowy boisk lekkoatletycznych. Nie wiem czy takie inwestycje mogłyby powstawać w ramach programu „Orlik 2012”, ale można jakiś inny program, mógłby doprowadzić do budowy nowych bieżni tartanowych, skoczni i rzutni, które uzupełniłyby „sportową mapę Polski”. Nie ma żadnej dyscypliny sportowej bez lekkiej atletyki. Bardzo proszę o odpowiedź, czy ministerstwo przewiduje podjęcie takich działań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#IreneuszRaś">Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TomaszPółgrabski">Spotkałem się stosunkowo niedawno z prezesem Polskiego Związku Lekkiej Atletyki i ustaliliśmy, że jeśli sytuacja finansowa w przyszłym roku będzie korzystna – na razie trudno jest mi powiedzieć czy kryzys i sytuacja w kraju i na świecie nie przełoży się na mniejsze przychody do budżetu – to uruchomimy pilotaż budowy obiektów składających się z boiska lekkoatletycznego, bieżni sześciotorowej i ośmiotorowej, skoczni do skoku w dal, skoku wzwyż, skoku o tyczce, ewentualnie miejsca do pchnięcia kulą i rzutu dyskiem. Analizujemy w tej chwili razem ze Związkiem, jak taki obiekt miałby wyglądać i ile miałby kosztować. Myślę, że w przyszłym roku ten pilotaż ruszy. Trudno w tej chwili powiedzieć, ile takich obiektów powstanie, ale zakładamy, że na pewno od 10 do 12. Chcemy zobaczyć, jakie będą tego koszty. Systematycznie będziemy redukować programy budowy boisk, bo nasycenie tymi obiektami jest już dosyć duże. Myślę, że jeszcze kolejny rok będzie rokiem przełomowym, natomiast później samorządy nie będą już tak zainteresowane budową boisk. Wtedy główny akcent położony na budowę obiektów, o których mówił pan minister.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#TomaszPółgrabski">Przypomnę jeszcze o programie „Biały Orlik”, którego celem jest budowa lodowisk w miastach. W ministerstwie prowadzone są prace na temat założeń inwestycyjnych tego programu. Na tej samej zasadzie rząd i samorząd uczestniczyliby w finansowaniu tego programu. Na boiskach powstających w ramach programu „Orlik 2012” lodowiska raczej nie mogą powstać, bo wtedy nawierzchnia boiska zostałaby zniszczona.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#TomaszPółgrabski">Podsumowując chciałbym powiedzieć, że najważniejszy jest harmonogram. Pewne sprawy muszą być zakończone, aby następne mogły zostać otwarte. Pan panie ministrze dobrze wie, że nie ma sensu działać na wielu frontach, bo wtedy nic nie idzie dobrze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienia. Myślę, że kontynuowanie takich programów jest bardzo dobrym pomysłem. Jest w Polsce jeszcze wiele obiektów sportowych, których liczba jest niewystarczająca albo, które są w opłakanym stanie. Dobrze by było, gdyby organizacja EURO 2012 w Polsce wpłynęła na zwiększenie budżetu na szeroko rozumiany na sport. Nie ma innych zgłoszeń. Stwierdzam, że pkt 2 porządku obrad został zamknięty.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#IreneuszRaś">O godzinie 13.00 rozpocznie się konferencja SLD, więc jeżeli ktoś chce, to może się na nią udać.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do pkt. 3 – sprawy bieżące. Chcę powiedzieć, że najprawdopodobniej jutro o godzinie 16.00 odbędzie się jeszcze jedno, ostatnie przed wakacjami, posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki związane ze zgłoszoną właśnie w tej chwili przez SLD poprawką do specustawy o EURO 2012. Będziemy musieli się jutro spotkać, bo inaczej ustawa nie zostanie zmieniona przed wakacjami. Dziękuję państwu za uwagę. Wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>