text_structure.xml
62.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BeataBublewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Witam serdecznie zaproszonych gości, witam pana ministra, nowo powołanego sekretarza stanu, choć pan minister nie jest debiutantem, ponieważ mieliśmy okazję spotykać się wiele razy na posiedzeniach Komisji. Witam także dyrektora Centralnego Ośrodka Sportu pana Tadeusza Wróblewskiego oraz wszystkich innych, których nie wymieniłam z imienia i nazwiska, wszystkich panów posłów i przede wszystkim panią poseł. Porządek dzienny został państwu dostarczony i w punkcie pierwszym zawiera wysłuchanie informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat dokumentu pt. „Strategia rozwoju w Polsce do roku 2015 – cele i zadania”. Czy są jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty przez Komisję i przechodzimy do jego realizacji. Proponuję procedowanie według następującego porządku, na wstępie wysłuchamy krótkiej prezentacji pana ministra, potem wysłuchamy uzupełnienia tej informacji przez pozostałych gości według decyzji pana ministra. Następnie przejdziemy do dyskusji i pytań pań posłanek i panów posłów oraz zaproszonych gości. Czy są jakieś uwagi do proponowanego porządku procedowania? Nie widzę. W takim razie bardzo proszę pana ministra Adama Giersza o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamGiersz">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, wysoka Komisjo, dziś minister sportu i turystyki przedstawia informację na temat strategii rozwoju sportu w Polsce do roku 2015. Jest to dla resortu podstawowy dokument określający cele i zadania oraz środki i metody ich realizacji. Przypomnę, że dokument w pierwszej wersji został przyjęty jeszcze przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, potem został zmieniony i rozszerzono zakres czasowy do roku 2015. W tej wersji przedstawiamy państwu informację z jego realizacji. Mimo, że przedstawiliśmy szczegółową informację w formie pisemnej, prosimy o wysłuchanie krótkiej prezentacji z realizacji tej strategii, którą przygotowała pani Urszula Jankowska z naszego departamentu, a potem rozpoczęlibyśmy pytania oraz dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BeataBublewicz">Bardzo proszę panią radcę o przedstawienie prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaJankowska">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, tak jak pan minister Giersz powiedział we wprowadzeniu odnośnie strategii rozwoju sportu do roku 2015, przedłożyliśmy państwu materiał w formie opisowej oraz tabelarycznej, gdzie staraliśmy się pokazać realizację dokumentu kierunkowego, strategicznego, jakim jest dla Ministerstwa Sportu i Turystyki strategia rozwoju sportu do roku 2015. Pozwolę sobie rozpocząć od struktury strategii rozwoju sportu w Polsce do roku 2015, która uwzględnia trzy obszary. Priorytet pierwszy to „Popularyzacja sportu dla wszystkich”, który uwzględnia obszary: „sprawność fizyczna dzieci i młodzieży” i „aktywność fizyczna społeczeństwa”. Priorytet drugi „Wzrost poziomu wyników sportowych”. Obszary działania to: „sport kwalifikowany”, „kształcenie i doskonalenie zawodowe”, „nauka i medycyna w sporcie”. Priorytet trzeci to „Rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej”. Są tutaj dwa obszary działania: „sport w gospodarce narodowej” oraz „infrastruktura sportowa”. Szanowni państwo dokonując oceny, pokazujemy dział w ramach pierwszego priorytetu „Popularyzacja sportu dla wszystkich”, w którym mieści się obszar działania „sprawność fizyczna dzieci i młodzieży” oraz „aktywność fizyczna społeczeństwa”. Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży jest bardzo ważna w cyklu rozwoju zawodnika kwalifikowanego. W ramach popularyzacji sportu dla wszystkich obszaru „sprawność fizyczna dzieci i młodzieży” realizowane są następujące zadania. Promocje autorskich programów wychowania fizycznego, jest to program realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. W roku 2008 zostały opracowane założenia do konkursu, który będzie uruchomiony w roku 2008. Kolejne zadanie, to wdrażanie nowoczesnych programów kontroli poziomu sprawności fizycznej. Opracowany jest pilotażowy konkurs na najlepszy scenariusz pod nazwą „dzień dla zdrowia, dzień dla sprawności”. Ten projekt był uruchomiony jako pilotażowy w roku 2008. Jako projekt, który będzie rozpatrywany w formie ofert konkursowych będzie realizowany w roku 2009. Kolejne zadanie w ramach obszaru „sprawność fizyczna dzieci i młodzieży”, to doskonalenie szkolnego systemu współzawodnictwa młodzieży realizowane we współpracy z Zarządem Głównym Szkolnego Związku Sportowego. Szanowni państwo, postaram się analitycznie dokonać analizy oceny zadań poszczególnych obszarów z uwagi na to, że państwo mają przed sobą szczegółowe materiały w formie tabelarycznej i opisowej. Kolejne zadanie, to promocja umiejętności pływania „Umiem pływać”. Zadanie budowy pływalni zostało odłożone. Jako strategiczny program budowa pływalni w każdej gminie jest realizowana i cieszy się ogromnym powodzeniem. Realizowany był w roku 2008 przez 216 podmiotów i objętych tym projektem została bardzo duża grupa zawodników, ponad 206 tys. dzieci na dzień 7 listopada. Kolejny program, to rozszerzenie programu „Sport wszystkich dzieci”. W ramach tego programu wprowadzone zostały nowe zadania, między innymi nowe zadanie związane z budową nowych boisk „Moje boisko – Orlik 2012”, jest to projekt „Animator – Orlik 2012”. Kolejny nowy projekt to „Przeciwdziałania poprzez sport agresji i przestępczości wśród dzieci i młodzieży”, projekt współautorstwa pani przewodniczącej, który w tym roku był prowadzony pilotażowo w województwie warmińsko-mazurskim. Doświadczenia z tego projektu zostały uwzględnione w wypracowaniu projektu, który będzie realizowany w roku 2009, jako projekt ogólnopolski. Kolejne zadanie w ramach obszaru „Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży”, to promocja programów sportowo-rekreacyjnych zajęć pozalekcyjnych. Są to programy finansowane z Funduszu zajęć sportowo-rekreacyjnych. Jest tutaj szeroka oferta skierowana do zainteresowanych. W ramach konkursu rozpatrywane są zgłoszenia poszczególnych organizacji pozarządowych. Jest to projekt, który ma formułę otwartą. W ramach „Popularyzacji sportu dla wszystkich” obszar działania – aktywność fizyczna społeczeństwa. W ramach tego obszaru realizowane są zadania – promocja aktywności ruchowej w społeczeństwie. Jest to program pod tytułem „Ruch – lekarstwem XXI wieku”. Dane na temat aktywności fizycznej społeczeństwa w Polsce są bardzo niekorzystne. Około 10% społeczeństwa na podstawie dotychczasowych danych deklaruje stałą aktywność. Większy procent jest, jeżeli chodzi o młodzież, natomiast jeżeli chodzi o grupę powyżej 50 roku życia, to te statystki są bardzo niekorzystne. Możemy porównać się do innych państw unijnych, gdzie około 60% społeczeństwa deklaruje stałą aktywność fizyczną, czyli aktywność fizyczną kilkakrotną w ciągu tygodnia. Projekt „Ruch – lekarstwem XXI wieku” dotyczy różnych grup wiekowych, środowiskowych i zawodowych oraz uwzględnia potrzeby osób z problemami zdrowotnymi w szczególności z otyłością i nadwagą. W roku 2008 największym wydarzeniem był światowy dzień marszu. W ramach tego programu w Polsce we wszystkich województwach odbywały się akcje, w których mogły uczestniczyć tysiące osób, pokazując swoją aktywność i popierając światowy dzień marszu. Kolejne zadanie, to inicjowanie i wspieranie realizacji programów upowszechniania aktywności fizycznej w różnych środowiskach i grupach społecznych. To zadanie dofinansowuje inicjatywę organizacji pozarządowych w ramach otwartego konkursu OFE. W ramach tego projektu, który realizowany jest głównie przez środowiska małych miast i wsi, również realizowany jest projekt „Karol”. Kolejne zadanie, to promocja turystyki aktywnej. Również zadania rozpatrywane są poprzez konkurs ofert, mają charakter otwarty. W 2008 roku zadanie zrealizowało 18 podmiotów i było to około 15 tys. uczestników. Należy dodać i państwo posłowie są doskonale zorientowani, ponieważ było to tematem jednego ze spotkań Komisji, że jest opracowana strategia rozwoju turystyki i ten obszar jest szerzej potraktowany w strategii rozwoju turystki. Kolejne zdanie, to rozszerzenie systemu rekreacji, jako formy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Jest to duże wyzwanie dla Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz w ogóle dla naszego społeczeństwa. Program wprowadzony w 2008 roku skierowany jest do mało aktywnych ruchowo osób, szczególnie po pięćdziesiątce, tak zwany program pięćdziesiąt plus. W zajęciach prowadzonych w 9 organizacjach uczestniczyło ponad 1734 osoby niepełnosprawne. Kolejne zadanie w ramach aktywności fizycznej społeczeństwa, to promocja sportu i aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych. Zadanie bardzo podobne, jeżeli chodzi o realizację, ale główne zadanie to promocja i integracja osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, pokazywanie jak społeczeństwo traktuje osoby niepełnosprawne. Jest to wspólna organizacja zajęć i nauczenie od najmłodszych uczniów poprzez osoby dorosłe, jak należy współżyć, integrować się z osobami niepełnosprawnymi. Dzięki zwiększeniu środków finansowych o około 63% z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na promocję osób niepełnosprawnych, radykalnie zwiększono liczbę zadań promujących sport i kulturę fizyczną osób niepełnosprawnych. Było to poprzez publikowanie materiałów, opracowanie materiałów filmowych, poprzez organizację szeregu spotkań integracyjnych, poprzez gale. Była tutaj szeroka gama ofert skierowana do środowiska osób niepełnosprawnych. Priorytet drugi to „Wzrost poziomu wyników sportowych”. W ramach tego priorytetu wyróżniamy trzy obszary: sport kwalifikowany, kształcenie i doskonalenie zawodowe oraz nauka i medycyna w sporcie. Szanowni państwo, rok 2008 jest rokiem przede wszystkim igrzysk olimpijskich. Na jednym z posiedzeń Komisji dokonano i przyjęto ocenę startu reprezentacji Polski na Igrzyskach XXIX Olimpiady Pekin 2008. Jakie było główne zadanie? Cel, który był postawiony, to zatrzymanie tendencji spadkowej. Jak państwo widzą na wykresie, który obrazuje w historii start reprezentantów Polski, najlepszymi latami były 1976 Montreal i 1980 Moskwa. Od Barcelony notowaliśmy tendencję spadkową, zarówno w zdobyczach medalowych, jak również punktowych. Wykres pokazuje szczegółowo, jaki jest efekt startu naszej reprezentacji. Udało się powstrzymać tendencję spadkową. Doskonale wszyscy znamy ocenę i wiemy, że start naszej reprezentacji nie był dla nas wszystkich satysfakcjonujący. Dla przypomnienia, było 10 medali, radość zawodników oraz radość kibiców sportowych. Na tym slajdzie, krótko analiza porównawcza pokazująca Ateny oraz Pekin. Udało nam się awansować zarówno w klasyfikacji punktowej, jak również medalowej. Nie będę wchodzić w szczegóły, ponieważ państwo są doskonale zorientowani, gdyż było to przedmiotem posiedzenia Komisji. Niepokojący jest fakt, pokazany na tym wykresie, że na przygotowania sześcioletnie do Aten przeznaczona była kwota 136.000 tys. zł, natomiast kwota do czteroletniego programu do Pekinu była znaczenie większa, jednak zaangażowanie środków finansowych nie przełożyło się na efekty. Krótko na temat igrzysk paraolimpijskich, 30 medali naszych reprezentantów. Na tym samym posiedzeniu Komisji, gdzie była ocena igrzysk olimpijskich oceniano także igrzyska paraolimpijskie. Jeżeli chodzi o nakłady finansowe, to wzrost był z 20.000 tys. zł na kwotę 23.500 tys. zł. Szanowni państwo, przejdę do kolejnego zadania z obszaru sportu kwalifikowanego, to jest doskonalenie i rozszerzenie programu szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo. Programu bardzo ważnego z uwagi na to, że są to zawodnicy kadry narodowej, ale jest to zaplecze tej kadry i bardzo istotne jest, w jaki sposób będą przygotowani zawodnicy i w jaki sposób będzie prowadzone szkolenie, i w rezultacie, jaki poziom będą reprezentować już w kategorii seniora i najwyższej światowej rywalizacji. Jak wygląda doskonalenie i rozszerzenie, jak się przejawia i jakimi działaniami. Jest to przede wszystkim wzrost liczby dni szkoleniowych. W materiałach jest dokładnie podane z jakiej do jakiej liczby to wzrosło. Zwiększono także liczbę zawodników objętych tym programem, jest to także zwiększenie stawki szkoleniowej, powołanie nowych ośrodków szkolenia sportowego młodzieży. Powołano także, co jest bardzo ważne, Komisję Sportu Młodzieżowego, która ma za zadanie pracować nad doskonaleniem tego systemu, ewaluacją, wprowadzeniem nowych rozwiązań. Kolejne zadanie w ramach drugiego priorytetu, to modyfikacja młodzieżowego systemu współzawodnictwa sportowego. Modyfikacja, to są zmiany regulaminu współzawodnictwa sportowego wypracowane na podstawie spotkań, dyskusji, analiz wspólnie prowadzonych z polskimi związkami sportowymi. Efektem są zmiany regulaminowe współzawodnictwa szczególnie Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży. Zapewne jest to obszar, który wymaga dalszych prac, doskonalenia, ewoluowania po dokonywaniu okresowych ocen wyznaczonych zadań. Kolejny obszar, to opracowanie strategii rozwoju olimpijskich dyscyplin sportu. Zgodnie z założeniami polskie związki sportowe w dyscyplinach olimpijskich opracowały czteroletnie programy przygotowań z uwzględnieniem etapów na podstawie założeń, które zostały przyjęte. Oczywiście te programy wieloletnie, również muszą być ewaluowane, one są co rok oceniane. Szczególnie teraz po igrzyskach olimpijskich po dokonaniu oceny przez sztaby, przez specjalistów w polskich związkach sportowych, organizacje współpracujące, Ministerstwo Sportu i Turystyki. Była specjalna konferencja poświęcona ocenie i analizie startu reprezentacji w igrzyskach olimpijskich, ponieważ to właśnie to jest wskaźnikiem poziomu sportowego i dyscypliny mogą zweryfikować, jakie jest ich miejsce w rywalizacji światowej. Muszą także wyciągnąć wnioski w przygotowaniu koncepcji do igrzysk w Londynie w roku 2012. Te programy nie tylko powinny, ale muszą być ewaluowane i na poszczególnych etapach muszą być wprowadzane korekty. Kolejny obszar, to opracowanie etapowych programów przygotowań do igrzysk olimpijskich szczególnie do Londynu 2012, przed nami także igrzyska w Vancouver i można powiedzieć, że te przygotowania idą swoim rytmem i na pewno dużych rewolucji w tym obszarze się nie dokonuje. Wąskie grupy przygotowują się do startu i wkraczamy w finałowy etap kwalifikacji do igrzysk w Vancouver. Jeżeli chodzi o przygotowania do igrzysk olimpijskich w Londynie, to program jest przygotowany. W tej chwili jest na etapie ocen, dopracowywania i dyskusji w poszczególnych środowiskach. Kolejne zadania w ramach priorytetu drugiego „Wzrost poziomu priorytetów sportowych” – obszarów działania sport kwalifikowany, to „Rozszerzenie programu poprawy bezpieczeństwa na obiektach sportowych”. 23 września została powołana Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, jako organ pomocniczy Prezesa Rady Ministrów. Przygotowany został również projekt ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i tutaj szanowna Komisja jest doskonale zorientowana co do postępu prac w tym zakresie. Kolejne zadanie, to opracowanie programu organizacji dużych imprez sportowych w Polsce. Co roku w Polsce organizowanych jest wiele imprez o zasięgu międzynarodowym, rangi mistrzostw świata i Europy. W najbliższym czasie w Polsce odbędzie się zimowy Europejski Festiwal Młodzieży. Jeżeli chodzi o zasady dofinansowania, to można powiedzieć, że projekty które były zgłaszane były rozpatrywane indywidualnie, natomiast aktualnie w opracowaniu są założenia programu dofinansowania oraz programu, w jaki sposób pomagać polskim związkom w pozyskiwaniu organizacji wielkich imprez sportowych. Kolejne zadanie w ramach obszaru – sport kwalifikowany, to „Doskonalenie systemu szkolenia w Akademickich Centrach Szkolenia Sportowego”. Na realizację tego zadania w roku 2008 przeznaczono kwotę 14.400 tys. zł. W roku 2008 zwiększyła się liczba zawodników. Program rozpoczynaliśmy z liczbą 1700 zawodników, w listopadzie liczba zawodników wynosiła 2064 zawodników, którzy są finansowani z budżetu centralnego w ramach tego projektu. Jest powołanych 9 ośrodków, w roku 2008 został powołany nowy ośrodek Akademickiego Centrum Szkolenia Sportowego. Jest to pierwszy ośrodek, który powołano przy uniwersytecie warmińsko-mazurskim, a konkretnie w Olsztynie. Jeżeli chodzi o program ACSS-ów, to jest on bardzo ważny, ponieważ szkoleni są tam zawodnicy stanowiący silne zaplecze pierwszych reprezentacji narodowych. Równie ważne jest to, że zawodnicy mogą realizować naukę, będąc studentem akademii wychowania fizycznego czy innych ośrodków. Jest to program, który pomaga łączyć sport wyczynowy z edukacją. Kolejne zadanie, to „Opracowanie programów przygotowań do igrzysk paraolimpijskich”. Jakie zadanie tutaj przed nami postawiono? Zadanie jest takie, żeby zawodnicy przygotowujący się do startu w igrzyskach paraolimpijskich mieli takie same lub bardzo podobne warunki przygotowań jak zawodnicy pełnosprawni. Żeby zostały uwzględnione wszystkie elementy niezbędne do startu w tak prestiżowej imprezie. Kolejne zadanie, to „Sport osób niepełnosprawnych w polskich związkach sportowych”. Jest to zadanie, które ma charakter integracyjny, i które aktualnie realizują tylko dwa polskie związki sportowe mimo tego, że oferta została skierowana do wszystkich polskich związków sportowych. Polski Związek Curlingu oraz Polski Związek Bilardowy na stałe współpracuje ze sportem osób niepełnosprawnych. Są to wspólne zajęcia oraz wspólna organizacja imprez sportowych. Jest to bardzo cenna inicjatywa i wydaje się, że kolejne związki powinny przystępować do tego programu, ponieważ integracja osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych powinna być jak największa. Chodzi o wymianę doświadczeń w ramach tych obszarów. Priorytet drugi „Wzrost poziomu wyników sportowych”, obszar działania „Kształcenie i doskonalenie zawodowe”. W ramach tego obszaru realizowane są trzy duże zadania. Zadanie pierwsze, to „Kontynuacja wdrażania programów kształcenia dwuzawodowego” i to zadanie realizują akademie wychowania fizycznego. Kolejne zadanie to „Wdrażanie doskonalenia zawodowego w systemie licencji trenerskich”. Można powiedzieć, że w ostatnich latach nastąpiła duża intensyfikacja, jeżeli chodzi o realizację tego zadania przez polskie związki sportowe. Można powiedzieć, że wszystkie polskie związki sportowe wprowadzają system licencji trenerskich i zawodniczych. Różnie to wygląda, jeżeli chodzi o dyscypliny nieolimpijskie natomiast wszystkie dyscypliny olimpijskie wprowadziły ten program. Kolejny program to „Prowadzenie Akademii Trenerskiej”. Zadanie, które do tej pory nie zostało zrealizowane, natomiast opracowano koncepcję funkcjonowania Akademii Trenerskiej i zabezpieczono środki finansowe na realizację tego zadania w wysokości 500 tys. zł na kolejny rok. Jest to bardzo ważne zadanie, gdyż analizując stan naszej kadry trenerskiej, nie musimy sobie udowadniać, jak bardzo potrzebny jest wzrost poziomu szkolenia kadr dla sportu nie tylko wyczynowego. Nauka i medycyna w sporcie i tutaj zadania „Opracowanie i wdrażanie procedur związanych z opieką medyczną w sporcie”, „Opracowanie koncepcji i wdrażanie systemu specjalistycznej opieki medycznej w sporcie”. Na te zadania przeznaczone było 550 tys. zł. Aktualnie jest w realizacji projekt Ministerstwa Zdrowia w sprawie zakresu koniecznych badań lekarskich, częstotliwości ich przeprowadzania oraz trybu orzekania o zdolności do uprawiania określonej dyscypliny sportu przez dzieci i młodzież do ukończenia 21 roku życia oraz zawodników pomiędzy 21 a 23 rokiem życia. Ten projekt jest po uzgodnieniach międzyresortowych i państwo również doskonale znają ten projekt, i czekamy tylko na realizację finalną. Jeżeli chodzi o opiekę medyczną nad zawodnikami kadry narodowej i nie tylko kadry zawodowej, ale także nad sportowcami, to jest to duże wyzwanie, które wymaga dopracowania, doskonalenia i ewaluacji. Kolejne zadanie, to „Rozszerzenie programu walki z dopingiem w sporcie”. Generalnie na ten obszar przeznaczono kwotę 1230 tys. zł. Jakie działania były przeprowadzone i jak one wyrażają się w liczbach? Zwiększono liczbę badań od roku 2005 z 1700 do 2500 przebadanych w roku 2008. Wdrożono akredytowane procedury badań antydopingowych. Udało się utrzymać akredytację WADA. Szanowni państwo, również znają ten problem, jak wielkich nakładów finansowych wymaga ten temat, gdyż wciąż pojawiają się nowe techniki i nowe sposoby dopingu. Wyścig z dopingiem, to jest wyścig z czasem, który wymaga olbrzymich nakładów środków finansowych, żeby to negatywne zjawisko i patologia w sporcie zostało zmniejszone. Kolejne zadanie to „Opracowanie programu naukowo-metodycznego wspomagania sportu”. W latach 2005–2008 zrealizowano dla polskich związków sportowych 12 projektów badawczo-wdrożeniowych szczególnie dla potrzeb sportu kwalifikowanego. Więcej danych na temat projektów, które były realizowane, przedstawione przez instytut sportu znajdziecie państwo w swoich materiałach. Kolejne zadanie, które do tej pory nie zostało zrealizowane to „Utworzenie Państwowego Instytutu Badawczego Sportu”. Na jakim etapie jest to zadanie? W roku 2008 wprowadzono zapis do projektu ustawy o państwowych jednostkach badawczych, który ułatwi przekształcenie Instytutu Sportu w silną jednostkę badawczą, która będzie w stanie sprostać zadaniom jakie stawia aktualnie sport wyczynowy i nauka. Trzeci priorytet, to „Rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej”, obszar działania to „Sport w gospodarce narodowej i infrastruktura sportowa”. Zadania w ramach tego projektu to „Opracowanie i wdrożenie mechanizmów pozyskiwania środków finansowych na rozbudowę, modernizację i zarządzanie infrastrukturą sportową ze źródeł pozabudżetowych”. Szanowni państwo, w roku 2008 zrealizowano projekt szkoleniowy w zakresie pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych na sport. Przeszkolono zarówno kandydatów z polskich związków sportowych, jak również organizacji pozarządowych i samorządów terytorialnych. W ramach tego projektu przeszkolono 2200 osób i miało to za zadanie nauczenie ich, w jaki sposób opracowywać projekty i w jaki sposób pozyskiwać dodatkowe środki nie tylko z budżetu państwa, z funduszy celowych, ale również z funduszy unijnych. Jest to olbrzymie zasilenie oraz możliwość rozwoju sportu z innego funduszu i chcę powiedzieć, że jest to zadanie ciągłe i w roku 2009 planowane są dalsze szkolenia w tym zakresie. Kolejne zadanie, to „Opracowanie koncepcji systemu informacji sportowej”. To bardzo potrzebny system, bo bez takiego systemu, bez jednej bazy centralnej nie jesteśmy w stanie opracowywać dobrych materiałów i sprostać wielu zadaniom, które są stawiane przed nami, i które są niezbędne do pracy w różnych miejscach, również dla państwa i szanownej Komisji. W roku 2008 został opracowany projekt a na rok 2009 przeznaczymy kwotę 750 tys. zł. Kolejne zadanie to „Opracowanie i wdrożenie programów stymulujących zwiększenie udziału sportu w gospodarce narodowej” jest to zadanie, które wymaga dopracowania. Powiem teraz krótko na temat infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, ponieważ jest to olbrzymie zadanie, a państwo mają w swoich materiałach podane dokładne dane – stan na 30 października. Staraliśmy się pokazać państwu, ile inwestycji zostało zrealizowanych w ramach poszczególnych zadań. Dostałam sygnał, że mam przyspieszyć prezentację, a więc ograniczę się do ogólnej oceny, jeżeli chodzi o inwestycje. Państwo mają dokładnie podaną procentową realizację i liczbę inwestycji projektu, które zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem, te które zostały zrealizowane częściowo oraz te, które zostały przeniesione do realizacji na rok 2009–2010. Budowa pływalni w każdym powiecie, to program, który zostanie uruchomiony w roku 2010, jako program centralny z uwagi na to, że realizowany jest program budowy sali gimnastycznej w każdej gminie. Aktualnie 211 gmin w Polsce nie posiada żadnej sali gimnastycznej. Jeszcze jedno zadanie, które zostało przesunięte na rok 2009, to opracowanie modelowych rozwiązań miejskich, gminnych oraz osiedlowych ośrodków sportu. Szanowni państwo, „Moje boisko – Orlik 2012” na dzień 2 grudnia oddanych zostało 155 inwestycji. W materiale informowaliśmy również o zmianach aktów prawnych. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o sporcie. Aktualnie trwają prace i myślę, że pan minister powie jeszcze kilka słów na ten temat, a wkrótce państwo otrzymają projekt ustawy. Jakie finanse były przeznaczone na sport w roku 2008, i jaki wzrost tych środków z jednostek samorządu terytorialnego i Ministerstwa Sportu i Turystyki? Jeżeli chodzi o Ministerstwo Sportu i Turystki, to wzrost nakładów na kulturę fizyczną i sport wynosi 45,8%, a jeżeli chodzi o jednostki samorządu terytorialnego to 69,8%. Krótko, jeszcze obrazowo, jak wygląda wzrost finansowania kultury fizycznej i sportu. Szanowni państwo, krótkie podsumowanie. Dokonując oceny dotychczasowej realizacji „Strategii”, należy stwierdzić, iż główne cele i kierunki działań zawarte w tym dokumencie nie ulegają zmianie. Natomiast w związku z podjęciem przez Ministerstwo Sportu i Turystyki nowych zadań: organizacja turnieju finałowego Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012 oraz wprowadzenie programu budowy boisk „Moje Boisko – Orlik 2012”, także z koniecznością wdrażania wytycznych zawartych w Białej Księdze i planie działań „Pierre de Coubertin: konieczna jest zmiana akcentów na poziomie zadań w poszczególnych obszarach. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BeataBublewicz">Dziękujemy serdecznie za bardzo ciekawą prezentację. Przystępujemy do pytań, pan poseł Tadeusz Tomaszewski z uwagi na fakt, że uczestniczy na sali posiedzeń w jednym z punktów omawianego właśnie problemu. W związku z tym bardzo proszę o udzielenie pierwszeństwa. Panie pośle, bardzo proszę o przystąpienie do zadawania pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, wysoka Komisjo, szanowny panie ministrze. Tak się składa, że miał pan zaszczyt być współautorem strategii, która była przyjmowana w 2003 roku z dużą grupą osób na czele z panem profesorem Henrykiem Sozańskim. Później w 2007 roku tę strategię przedłużono do 2015 roku. Niemniej jednak z perspektywy czasu chciałbym powiedzieć o wątpliwościach, które wiążą się z tą informacją, które moim zdaniem powinniśmy brać pod uwagę, chcąc być konsekwentnymi we wdrażaniu tej strategii, ale także brać pod uwagę uwarunkowania nas otaczające i tendencje w europejskim i światowym sporcie. Po pierwsze, moim zdaniem, jak się czyta inne strategie, to w nich zawiera się więcej miejsca na odniesienia do dokumentów strategicznych funkcjonujących w Polsce. Tutaj brakuje tego umiejscowienia. Zrobiliśmy sobie wyspę, która pływa sobie w kraju. Choćby dlatego, że strategia rozwoju do 2015 roku mówi o tym, że to jest aktywność związana z aktywnym społeczeństwem. Na przykład został przyjęty taki dokument, jak „strategia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego”, jak szereg innych dokumentów, które obowiązują w Polsce. W związku z tym, warto byłoby spojrzeć na podstawowe dokumenty, które regulują rozwój w Polsce i jak ma się do tego strategia i jak ona się tam wkomponuje, to jest pierwsza uwaga. Druga uwaga dotyczy uwarunkowań prawnych. Musimy sobie powiedzieć prawdę, że nasz minister konstytucyjny, o którego środowisko walczyło po igrzyskach olimpijskich w Atenach, przez trzy lata nie przyniósł żadnego rozwiązania prawnego do Sejmu. Ja mówię o rozwiązaniach systemowych, a nie jakichś drobnych rzeczach. To jest określony fakt i niepokój. Dlaczego? Dlatego, że gdyby sami ministrowie nie mówili o tym, że jest potrzeba zmian, to byłbym spokojny, ale ministrowie, obecny i poprzedni, uważają, że jest potrzeba zmian, i że to co jest w tej chwili jest niewłaściwe i trzeba dokonać zmian. Omawiamy dziś dokument, który nie dotyczy tylko jednego rządu, tylko pewnego określonego czasu, przez trzy lata nie było tego dokumentu. Trzecia zasadnicza uwaga dotyczy tego, co pani Urszula Jankowska powiedziała na końcu, a mianowicie, że w przyszłym roku nakłady na sport wzrosną o około 40% w budżecie państwa. Trudno się z tym nie zgodzić. Tylko, że pani Urszula Jankowska i pani dyrektor departamentu sportu kwalifikowanego wiedzą doskonale, że to co jest związane z jednym z celów strategii, wzrost poziomu wyniku sportowego, w przyszłorocznym budżecie jest mniejsze niż w 2007 roku. Nie zaciemniajmy obrazu, to co było powiedziane to prawda, ale trzeba powiedzieć od razu, ile w tym wynoszą wydatki na Euro 2012 związane z inwestycjami sportowymi. Szanowni państwo, staram się przygotować na takie posiedzenia i korzystać z ekspertyz, z których wynika, że zadania te są zlecane, czyli te, za pomocą których realizuje się część strategii z podmiotami pozarządowymi w rozdziale 92695, od pewnego czasu w porównaniu do ogółu wydatków z budżetu państwa się zmniejszają. W 2006 roku wykonanie wynosiło 0,077%, w 2007 wynosiło 0,076%, w 2008 przewidywane wykonanie 0,07%, plan na 2009 wynosi 0,065%, czy to nie jest prawda? To są możliwości finansowe budżetu państwa na rozwój sportu. Te pozostałe rzeczy są również prawdą. Projekt Euro 2012 wyzwala wiele pozytywnych rzeczy, w tym wzrost wydatków na infrastrukturę sportową, ale też daje szansę osiągnięcia między innymi wzrostu poziomu sportowego. To co wspomniałem, możliwości budżetu państwa i projekcja ministra finansów, którą pokazał na najbliższe trzy lata jest stagnacją a właściwie spadkiem w stosunku do planowanych wydatków ogółu budżetu państwa. Szanowni państwo, musimy sobie powiedzieć, że jeżeli zakładaliśmy, że będzie pewna dynamika, to na razie tej dynamiki nie osiągamy. Wydatki na zadania w obszarze kultury fizycznej i sportu rozumiane przez sport kwalifikowany nie są priorytetem rządu w tym obszarze, nie mówię tutaj o inwestycjach. Kolejna bardzo ważna sprawa, jeżeli chodzi o wzrost poziomu wyników sportowych. Szanowni państwo, słyszę w ostatnich paru miesiącach o zadziwiającej sytuacji. Pamiętacie co mówił wcześniej Minister, z pozycji przewodniczącego komisji sportu, kiedy oceniał wyniki Ateny 2004? Bo ja pamiętam. Mówił, że do takiego dna nie możemy już w życiu dopuścić. A teraz wszyscy piszecie, że to jest wynik na miarę naszych oczekiwań i możliwości. Porażkę ateńską szefowie polskiego sportu przekuli w sukces pekiński. Jak to jest? Co się wydarzyło? Musimy sobie powiedzieć szczerze, że ten wynik nas nie satysfakcjonuje. Musimy uczynić wiele, żeby było ciut lepiej w Londynie. Państwo zakładacie w strategii, że będziemy mieć 15 miejsce w punktacji olimpijskiej w Londynie. Jak to uczynić? Przecież kiedy mówiliśmy po igrzyskach, porozmawiajmy, opracujmy narodową strategię rozwoju dyscyplin olimpijskich, to wszyscy mówili, a nie bardzo, nie ma po co. Były zapowiadane jakieś konferencje, ale do dziś się nic nie odbyło. Jest cicho i spokojnie. Jest sztandar w postaci Euro 2012 i pływająca sobie woda z resztą. Jak możemy realizować popularyzację sportu dla wszystkich, ponieważ to jest strategia rządowa, skoro na programy związane z upowszechnianiem sportu wydajecie państwo w ostatnich latach o połowę mniej niż 8–10 lat temu, na przykład na sport wiejski czy akademicki. Na starcie tych programów było o wiele więcej pieniędzy. Jeżeli chodzi o finansowanie sportu, to albo sobie trzeba przemodelować strategiczne cele, które chcemy osiągnąć, albo poszukać instrumentu wsparcia. Musimy się z tym zgodzić, że nie ma nowych źródeł zasilania sportu. To co się udało wypracować w latach 90-tych, dopłaty do gier liczbowych, Fundusz zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, to są jedyne i dobrze funkcjonujące systemowo rozwiązania, natomiast innych nie mamy. Tutaj oczekujemy inicjatywy swojej własnej, ale przede wszystkim od rządu. Wiadomo, że trzeba poszukiwać nowych rozwiązań, ponieważ z budżetu będzie nam bardzo trudno podnieść poprzeczkę. Infrastruktura sportowa, tutaj trzeba sobie obiektywnie powiedzieć, że zrobiliśmy postęp. Szanowni państwo, przeznaczyliśmy na ten cel, właśnie ze środków gier liczbowych, kwotę 4.264.380 tys. zł od 1995 roku. Z tego na inwestycje wojewódzkie kwotę 2.500.000 tys. zł, 1.500.000 tys. zł na krajowe. W ostatnich paru latach weszły dodatkowo małe programy „Blisko boisko” i „Boisko wielofunkcyjne”. Oznacza to, że te 2.500.000 tys. zł dało w efekcie w kumulacji kwotę 6.000.000 tys. zł wydatków, gdzie 4.000.000 tys. zł dołożyły jeszcze samorządy. Nie mam tego szczegółowo, ale wydaje mi się, że tak może być. Jakie niebezpieczeństwo obserwuję w ostatnich latach? Szanowni państwo, mówimy, jako rząd „decentralizować Polskę”, a państwo w tym obszarze mówicie – „decentralizować tak, ale pieniądze i władza u nas”. Przykład? Bardzo proszę. Rok 2008 inwestycje wojewódzkie – 200.000 tys. zł, inwestycje strategiczne – 223.000 tys. zł. Pan minister pamięta jaka była proporcja, 30% do 70%, a tu już przekraczamy 50%. Plan 2009 inwestycje wojewódzkie – 200.000 tys. zł, inwestycje strategiczne – 225.000 tys. zł. Nawet gdybyśmy doliczyli te 25.000 tys. zł, które są planowane na małe programiki to zgoda, że to byłyby inwestycje wojewódzkie pod warunkiem, że tam zapadałyby decyzje tak jak w Orliku. Przecież tam nic się nie dzieje, a decyzje zapadają w województwie. Oddajcie podejmowanie decyzji do województw. Ustalmy na szczeblu ministerstwa, to co chcemy osiągnąć za pomocą tych programów, cele strategiczne, ale niech się to tam dzieje i wtedy będzie to zaliczane do wydatków wojewódzkich. Dostrzegam w ostatnich latach niebezpieczeństwo centralizacji środków na inwestycje. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o inwestycje sportowe i ten diagram, który był pokazany. Najbardziej musi nas cieszyć to, co na dobrą sprawę nie zależy od nas, może tylko po części, mianowicie udział samorządów, zwyżka tych nakładów w samorządach i to naprawdę cieszy. To też wynika z właściwej chęci i instrumentów ze strony rządu, to prawda, ponieważ to złotówki na Orlika, na szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo, na Animatora sportu szkolnego. Te programy natychmiast powodują złotówki w samorządach terytorialnych. Właśnie takie programy powinny być preferowane, które kumulują nam środki zarówno w samorządach terytorialnych, jak i powodują iż pojawia się partnerstwo publiczno-społeczne, albo partnerstwo publiczno-prywatne w gromadzeniu środków finansowych na rozwój sportu. Jeszcze dwie kwestie, a mianowicie sprawa dotycząca monitoringu tej strategii. Warto byłoby, aby funkcjonował tam stały zespół a tam bardzo często się zmieniało. Do kogo teraz będę adresował? Przecież nie ma tych, którzy to robili. Musi to nas wszystkich martwić, ponieważ tak to się dzieje, w związku z powyższym wszystko co było związane z monitoringiem, z tym na jakim etapie jesteśmy, co pilnować, co dzieje się wokół nas przestało funkcjonować jako element ciągłości. To trzeba odbudować, ponieważ ta strategia musi być w profesjonalny sposób monitorowana. Musi być również modyfikowana, jeżeli chodzi o osiąganie celów, ponieważ niektóre cele, na przykład ilość uczniowskich klubów sportowych została założona na poziomie minimalistycznym. Dziś jest zarejestrowanych około 9 tys., nie mówię tutaj o działających. Tutaj na końcu roku 2005 było około 6,5 tys., nie pamiętam szczegółów. W związku z powyższym niektóre cele trzeba będzie zweryfikować. Dlatego też kończąc, chcę zwrócić się do pana ministra, aby usystematyzować pracę, aby nie był to tylko i wyłącznie dokument, który leży w szufladzie. Dziś jest to bardzo istotne w różnych kwestiach. Jeżeli chodzi o środki finansowe, nie wspomniałem o tym, ale tutaj jest to powiedziane, mieliśmy też na ten temat posiedzenie Komisji, ponad 1.000.000 tys. zł na inwestycje sportowe pozyskaliśmy ze środków europejskich w latach 2004–2006 z trzech programów, które były podane. Teraz także są szanse na kolejny okres finansowania. Niemniej jednak, to są dodatkowe środki finansowe, które zapewne będą wzmacniać. Spróbujmy pracować nad tym, modyfikujmy tę strategię, niech będzie zespół monitorowania. Musimy sobie odpowiedzieć na pytania, czy poziom finansowania w kontekście innych priorytetów, jak Euro oraz inne kwestie jest dla nas niemożliwy do poprawienia, jeżeli chodzi o, na przykład, podnoszenie poziomu sportowego czy inne programy. Część tych rzeczy, które państwo włożyliście do opisania miały miejsce, ale czy prawdą jest, że program „Karol” nie wyzwolił żadnej dodatkowej złotówki? No nie wyzwolił, ponieważ został wykrojony z tego co już mieliśmy. W związku z powyższym, jeżeli byśmy sobie udowodnili i powiedzieli, no dobrze, ale zostały lepiej wykorzystane, to mamy satysfakcję, ponieważ coś nowego się pojawiło itd. Jeżeli coś proponujemy nowego, co ma być pokazane w strategii, to niech ma to również swoje nowe źródło finansowania i niech nie odbywa się kosztem innych programów. Chyba, że jest to celowa modyfikacja wynikająca z analizy. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję panu posłowi. Do zadania pytania zgłaszał się pan poseł Tomasz Garbowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję pani przewodnicząca. Nie będę zabierał głosu w formie dyskusji, ale mam kilka pytań. Pytanie do pana ministra w kontekście strategii. Mówi się w strategii o założeniach do nowej ustawy, Rada Ministrów przyjęła te założenia. Mam pytanie, kiedy Sejm i nasza Komisja otrzyma pierwszy druk nowej ustawy o sporcie? Dobrze wiemy, że obecnie odbywają się wybory w różnych związkach sportowych, i jeżeli mamy przyjąć nowe założenia ustawy o sporcie do sportu kwalifikowanego, to dobrze byłoby przygotować się jak najszybciej do następnego cyklu igrzysk olimpijskich letnich i zimowych. Następna kwestia, którą chciałem poruszyć, związana jest z funkcjonowaniem systemu informacji sportowej. W materiale mowa jest o pilotażowym programie. Jakie są zamierzenia ministra sportu w tym zakresie? Czy uda się nam zrealizować, czy graniczny rok 2015 będzie tym ostatnim etapem, żeby to dobrze funkcjonowało i żeby każdy z nas mógł z tej informacji korzystać. Kolejna sprawa związana jest z etapem wydatkowania środków na edukację w zakresie bezpieczeństwa na imprezach sportowych. Wiemy dobrze o tym, że obecnie trwają prace nad nową ustawą o bezpieczeństwie na imprezach masowych. Dobrze byłoby, abyśmy większe środki wydatkowali na edukację, konwencję i szkolenia, ponieważ moim zdaniem profilaktyka w tym zakresie powinna być większa niż przeciwdziałanie i karanie chuliganów, którzy zajmują się wandalizmem na obiektach sportowych, a nie kibicowaniem. Ostatnia kwestia związana z prośbą, jeżeli można prosić o dostarczenie informacji na piśmie odnośnie 211 gmin w Polsce z podziałem na województwa, które jeszcze nie posiadają pełnowymiarowej hali sportowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pan poseł Kazimierz Gwiazdowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzGwiazdowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Chcę odnieść się do wątku kolegi. Chodzi mi o te 211 samorządów, które dotychczas nie mają sali gimnastycznej o wymiarach 24x12. Uważam, że jest to bardzo niepokojące. Z czego to wynika? Czy samorządy nie mają środków finansowych, żeby zbudować te sale gimnastyczne? Czy po prostu nie chcą? Czy może jest zbyt mała dotacja z Totalizatora? Uważam, że ten problem powinien być zakończony, a należałoby przyspieszyć program budowy pływalni. To przede wszystkim jest problemem, ponieważ nie każdy powiat ma pływalnie. Młodzież szczególnie z terenów wiejskich ma kłopoty z dojazdem na baseny, bo musi dojeżdżać do 50km na pływalnie. Jest to bardzo kosztowne. Uważam, że 218 podmiotów, z ponad 2000 samorządów, które skorzystały z dotacji na naukę pływania, to jest niewiele. Czy znajdą się jakieś dodatkowe środki szczególnie dla małych samorządów, gdzie nie ma pływalni w powiecie, żeby ta młodzież mogła dojeżdżać i korzystać z basenów. Kolejna sprawa dotyczy wybudowanych boisk „Moje boisko – Orlik 2012”, tam mają być zatrudniani trenerzy, czy też opiekunowie tych boisk. Chcę zapytać, jaki będzie udział Ministerstwa w dofinansowaniu opiekunów tych boisk? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję panu posłowi Gwiazdowskiemu za zabranie głosu. Bardzo proszę pana Bogusława Wontora o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Panie przewodnicząca, wysoka Komisjo, panie ministrze mam kilka pytań. Pierwsze pytanie dotyczy zadania 1.1.3. Jest tam informacja o doskonaleniu szkolnego systemu współzawodnictwa młodzieży. Mam pytanie, czy Ministerstwo dalej będzie powielało współzawodnictwo sportowe. Pamiętajmy, że system współzawodnictwa istnieje i funkcjonuje. Pamiętam, że gdy ten system prowadzony przez szkolny związek powstawał, to miał być dopełnieniem tego prawidłowego systemu, gdzie rywalizują zawodnicy, którzy wyczynowo uprawiają sport. Ten system przerodził się w system współzawodnictwa, gdzie szkoły ze sobą rywalizują i moim zdaniem to nie ma sensu, ponieważ uczestniczą tam ci sami sportowcy, którzy uczestniczą w systemie współzawodnictwa wyczynowego. Nic nam to nie daje. Myślę, że należałoby się zastanowić i zmienić to w sposób, jak leżało to u podstaw, czyli premiować na przykład za ilość uczestnictwa, tak jak miało to być, za inne formy, a nie za formę samego współzawodnictwa. Zastanowiłbym się też nad tym, czy nie zakazać w tym systemie uczestnictwa tych zawodników, którzy są objęci systemem szkolenia dzieci i młodzieży uzdolnionych sportowo. Wiemy, że największą bolączką jest przejście młodego sportowca między kategorią juniora a kategorią seniora. Cieszy to, że powoli rozwijamy, pielęgnujemy i dofinansowujemy kadry młodzieżowców. Jest to w dalszym ciągu robione w bardzo wąskim zakresie. Myślę o tym, co jest zapisane przez wojewódzkie federacje sportu. Czy Ministerstwo ma jakiś inny pomysł, poza tym minimalnym dodatnim procentem, wspierania tego przejścia między juniorem a seniorem, patrz kadry wojewódzkie. Kolejną rzeczą z tym związaną są kadry akademickie. Jeżeli mówimy o przejściu między kategorią juniora a seniora, to dość istotną sprawą jest młodzież, która studiuje. Bardzo dobrze, że mamy ACSS-y, ponieważ jest to bardzo ważna rzecz, ale nie ma podejścia do kwestii związanych z reprezentacjami akademickimi, z udziałem w uniwersjadach, mistrzostwach świata czy Europy. Związki podchodzą do tego bardzo różnorodnie, tak bym powiedział. Jedni traktują to poważnie drudzy mniej poważnie, a jeszcze inni w ogóle do tego nie podchodzą. Są obecni tutaj przedstawiciele AZS, więc mogą się na ten temat wypowiedzieć. Jaka jest strategia rządu i Ministerstwa w tym zakresie, żeby na przykład ten system był systemem wspomagającym całość funkcjonowania. Kolejną rzeczą, o którą chcę zapytać, to kwestie związane z finansami. Pan poseł Tomaszewski mówił o wcześniejszych sposobach dodatkowego pozyskiwania środków poprzez fundusze. Czy Ministerstwo ma pomysł, w jaki sposób można jeszcze pozyskać poza budżetem środki finansowe? Czy myśli się o pewnych ulgach podatkowych, czy tego rodzaju działaniach, które pomogą w pozyskiwaniu sponsorów? Będzie to przyjazne do tego, aby móc wspierać finansowo sport. Ostatnią rzeczą, o którą chcę zapytać, to jest kwestia kształcenia trenerów. Oczywiście mówi się o kształceniu i doskonaleniu kadr ale to nie rozwiązuje nam systemowego problemu, jakim jest zawód trenera. Czy można by coś na ten temat usłyszeć? Czy Ministerstwo ma jakiś pomysł w rozwiązaniu odwiecznego problemu związanego z pracą trenera. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pan poseł Wojciech Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechZiemniak">Pani przewodnicząca, panie ministrze, wysoka Komisjo. Chciałbym poruszyć tylko jedną sprawę. Chodzi o program zajęć „Umiem pływać”. Stawiamy na powszechną naukę pływania i to jest priorytet w tym materiale. Na szczycie tego programu powinny być sukcesy w polskim pływaniu. Było to na dobrej drodze, ale jedną z przeszkód jest brak basenu 50m w Warszawie. Były takie plany. Czy w tej strategii planuje się taki basen, czy Euro w ogóle już to przystopowało, czy basen powstanie w Warszawie? Najpierw basen miał powstać przy AWF dla szeroko pojętej kadry pływackiej, aby zawodnicy szkolili się w Polsce, a nie za granicą. Tak samo po to, aby zatrzymać zdolnych trenerów w Polsce. Jak wygląda sprawa przyszłości basenu 50m w Warszawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję panie pośle. Widzę, że nie ma więcej pytań. Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamGiersz">Bardzo dziękuję. Zadane pytania prowokują do wypowiedzi strategicznej, to znaczy jaką mamy strategię sportu, nawiązując do tej, którą dziś przedstawiliśmy. Pierwsza uwaga w zakresie sportu powszechnego, czyli sportu dla wszystkich. Generalna zmiana będzie taka, że będziemy starali się realizować ogólnopolskie projekty w tym zakresie we współpracy z samorządami terytorialnymi i w powiązaniu z programami rozwoju infrastruktury sportowej. To znaczy, nie tak jak to było dotychczas, że oddzielnie budujemy pływalnie a oddzielnie realizujemy programy na upowszechnianie pływania. Czyli tak jak to jest w programie Orlik, budujemy boisko i jednocześnie jest program Animatora na tym boisku. To jest generalna zmiana strategii. Druga zmiana polega na tym, że chcemy wykorzystać środki, które przeznaczamy na upowszechnienie sportu na stymulowanie wydatków samorządów terytorialnych na ten cel tak, jak to jest w przypadku inwestycji. Czyli łączyć złotówki nasze ze złotówkami samorządowymi. Nie mamy możliwości wymuszania na samorządach wydatków na sport, ale możemy je stymulować poprzez ogólnopolskie programy. Jest to podejście strategiczne, które będziemy realizowali w tym zakresie. To było w zakresie sportu powszechnego, później opowiem o zmianie strategii w zakresie sportu kwalifikowanego. Wracając do strategii pytań panów posłów, pan poseł Tomaszewski zarzucał, że brak jest umiejscowienia strategii na tle innych programów. To fakt, dlatego, że nasza strategia sportu była pierwszą strategią. Dopiero później zaczęły powstawać inne strategie. W związku z tym jest potrzeba aktualizacji tej strategii z tego punktu widzenia, ale także ze względu na program „Pierre de Coubertin”, który jest załącznikiem do Białej Księgi, tak, żeby nasze programy były spójne z programami unijnymi. Uwzględnić należy także wpływ działań inwestycyjnych związanych z Euro na rozwój polskiego sportu oraz trzeba skojarzyć tę strategię z nową konstrukcją budżetu państwa z budżetem zadaniowym. Żeby te programy były związane z zadaniami, które będą określone w budżecie państwa. Z tego powodu ta strategia musi być zmodyfikowana i zaktualizowana. Następna kwestia, to były uwarunkowania prawne, 3 lat bez zmian oraz ustawa, pan poseł Garbowski również o to pytał. Przyjęte zostały założenia, przedstawiałem te założenia na posiedzeniu Komisji. Pracujemy nad ustawą i prace się przedłużają, ponieważ prezentujemy zupełnie nowe podejście do regulacji wielu spraw sportu. Po pierwsze, chcemy aby to była ustawa jak najmniej instrukcyjna, ale określająca podstawowe strategie myślenia o polskim sporcie. Nowe podejście do definiowania roli zwłaszcza polskich związków sportowych. Tutaj napotykamy na duży opór, poczynając od aparatu pojęciowego. U nas to funkcjonuje i są pewne pojęcia konstytucyjne, jak kultura fizyczna i nie można od tego odejść, a we współczesnym prawie europejskim takie pojęcie nie funkcjonuje. Chcieliśmy przyjąć definicję sportu Rady Europy i się nie da, ponieważ sport obejmuje wszystko to, co nasze pojęcie kultury fizycznej. Mówię o takich problemach podstawowych, które trzeba zmienić, aby zmienić podejście do regulacji sportowej. W tym miesiącu zostanie skierowana do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych ustawa o sporcie, to gwarantuję. Pan poseł Tomaszewski mówił, i tu się zgadzamy, że wzrost nakładów na sport to jest głównie wzrost nakładów na inwestycje związane z Euro oraz programem Orlik. Natomiast wydatki na programy tak zwane „miękkie” nie ulegają zmianie i są na poprzednim poziomie. Niemniej jednak wydatki na sport na rok 2009 rosną w porównaniu do roku 2008 o 85%. To także jest fakt, a że są to głównie wydatki inwestycyjne, to także jest fakt. Myślę, że to jest dylemat strategiczny. Mamy oczywiście możliwość przesunięć, ale w ramach Funduszu rozwoju kultury fizycznej. Możemy zmieniać strukturę i myślę, że będziemy podążać w tym kierunku. To znaczy, żeby zmniejszyć udział wydatków na inwestycje z funduszu na rzecz programów „miękkich”, na rzecz rozwoju sportu dzieci i młodzieży oraz sportu osób niepełnosprawnych. Mamy takie możliwości ustawowe. Teraz jest to 70% do 25% do 5%, ale myślę, że możemy ten udział inwestycji w związku z innymi programami inwestycyjnymi finansowanymi z budżetu wykorzystać na programy miękkie, ale jest to zawsze coś za coś.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AdamGiersz">Kolejne pytanie dotyczyło Aten i Pekinu, czy to był sukces czy porażka. Obiektywnie mówiąc, została zatrzymana tendencja spadkowa w polskim sporcie, i to można uznać za sukces, czyli że mamy 10, a nie mniej medali, tak jak wynika to z tendencji ostatnich kilku olimpiad. Jeszcze słowo o infrastrukturze sportowej, pan poseł Tomaszewski mówił, że zmieniły się te proporcje na rzecz inwestycji strategicznych, ale jakbyśmy uwzględnili wydatki na program Orlik, który jest upowszechnianiem, to ta struktura byłaby lepsza dla inwestycji powszechnych niż strategicznych. Pan poseł Garbowski pytał jeszcze o nowy program informacji sportowej. Będzie on wdrożony w 2009 roku. W tej chwili jest przygotowywana koncepcja tego programu. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa. W ramach rady bezpieczeństwa powołany jest zespół ekspertów, którego zadaniem jest edukacja. W budżecie mamy zapisany program „realizacja i wdrożenie programów edukacyjnych w ramach działalności rady do spraw bezpieczeństwa imprez masowych”, na który jest przewidziana kwota 30 tys. zł. Mogło być pewnie więcej, ale tyle zostało ustalone. Kolejna sprawa dotyczyła 211 gmin, w których brakuje sali gimnastycznej, oczywiście taka lista zostanie panu posłowi udostępniona. Pan poseł Gwiazdowski także pytał o te sale gimnastyczne. To jest problem, jak pamiętam, już wcześniej zmieniliśmy ten program i zgodnie z naszymi rozporządzeniami możemy dofinansować do 33% na inwestycje lokalne, natomiast w przypadku gmin, które nie posiadają sali gimnastycznej może być to zwiększone do 50%. Może okaże się, że dla tych 211 należy zwiększyć do 70%, ponieważ zwykle są to biedne gminy i nawet nie mają tych 50%. Uważam, że należy rozważyć zmianę w tym kierunku, żeby zwiększyć dofinansowanie na te biedne gminy. Program „Orlik 2012” oraz skojarzony z tym program „Animator” na przyszły rok jest przewidziane 4200 tys. zł w Funduszu rozwoju kultury fizycznej na ten program, czyli na dofinansowanie animatorów w programie „Orlik 2012”. Pan poseł Wontor pytał o doskonalenie systemu współzawodnictwa młodzieżowego. Myślę, że pan dyrektor Eliasz z panem posłem dyskutował na ten temat. Te zmiany były uzgadniane z federacją sportu młodzieżowego, ale pozostawię to panu dyrektorowi do szerszej wypowiedzi. Problem przejścia z juniora do seniora, gubienie najzdolniejszych juniorów, którzy się nie dostają do kadry narodowej. Dlatego został uruchomiony program – kadra wojewódzka i młodzieżowa – z kwotą 6700 tys. zł. Chociaż osobiście mam wątpliwości, ponieważ to powinno być w wyjątkowych przypadkach, a nie jako reguła, ponieważ z punktu widzenia Ministerstwa, chodzi o drożną ścieżkę młodych zawodników. Zawodnik powinien po ukończeniu wieku juniora stać się zawodnikiem kadry narodowej młodzieżowej. W wyjątkowych wypadkach można utrzymywać wojewódzką kadrę młodzieżową. Natomiast ta piramida musi być wyraźnie zarysowana, żeby nie pęczniała na poziomie młodzieżowca w województwie. Finanse i ulgi podatkowe. Nie przewiduje się dodatkowych ulg podatkowych, poza tymi które funkcjonują. Z jednej strony jest możliwość dotowania przez osoby prawne i przedsiębiorstwa. Jest tak, że każde przedsiębiorstwo, które chce może finansować sport, wliczając cały sponsoring w koszty działalności przedsiębiorstwa, bo przecież są to koszty promocji i reklamy publicznej. Nie przewidujemy dodatkowych ulg w systemie, po prostu taka jest sytuacja budżetu. Zawód trenera, o który pan pyta, jest zawodem chronionym i regulowanym w naszej ustawie. W tym sensie jest regulacja, żeby wykonywać zawód trenera w Polsce trzeba mieć uznany dyplom i mieć prawo do wykonywania zawodu. Rozumiem, że chodzi o nadanie specjalnego statusu trenerom na wzór Karty Nauczyciela. Kierunek jest taki, że Karta Nauczyciela jest dla wielu samorządów obciążeniem w rozwoju systemu edukacji. Nie ma zgody na rozbudowywanie jej przywilejów z Karty Nauczyciela na następne grupy zawodowe. Pan poseł Ziemniak pytał o basen w Warszawie na AWF. Tutaj mówimy o sporcie kwalifikowanym i chciałbym powiedzieć o strategii jaka wobec sportu kwalifikowanego nam się rysuje. W mojej ocenie, mamy niską efektywność wykorzystania środków publicznych na sport kwalifikowany i chcemy to zmienić. Jest tak, że coraz bardziej rysuje się niebezpieczna tendencja, że ze środków budżetowych podtrzymujemy działalność klubów i ośrodków sportowych, i w ogóle sportu w Polsce. Ten sport się utrzymuje, ale jak przeliczymy to na medale olimpijskie, te najważniejsze, to okazuje się, że ta efektywność jest daleko niższa niż w wielu innych krajach europejskich, ponieważ są większe koszty utrzymania itd. Wobec tego strategia średniookresowa na Londyn 2012, będzie zmierzać do tego, że koncentrować będziemy środki tak, aby z obecnego potencjału medalowego wszystkich sportów olimpijskich, niezależnie czy to są kajaki, łuki, czy strzelectwo, osiągnąć jak najwięcej medali w Londynie. To jest priorytet. Natomiast w strategii długookresowej na następną olimpiadę, następny cel jest taki, że nie tylko medale, ale także sport. Czyli będziemy się koncentrować na tym, aby mieć nie tylko medale, ale medale w najpopularniejszych sportach i dyscyplinach. Polacy sami głosują jakie dyscypliny są najpopularniejsze, ponieważ zapisują się do określonych dyscyplin. Jest to wybór społeczeństwa i nie możemy narzucać, że będziemy rozwijać arbitralnie określone dyscypliny sportu. Na temat basenu oraz warunków. Problem jest taki, że mamy Centralny Ośrodek Sportu, mamy sześć ośrodków i jest problem, czy mamy rozwijać te Centralne Ośrodki Sportu i pieniądze lokować tam na inwestycje strategiczne, czy też tworzyć regionalne ośrodki, nazwijmy to, przygotowań olimpijskich tak, żeby młody sportowiec mógł przygotowywać się w miejscu zamieszkania, studiować, pracować itd. Tym kierunkiem są ACSS, to może być baza rozwoju tej regionalnej infrastruktury sportowej tak, aby każdy zawodnik kadry narodowej, nie tylko student, miał warunki rozwoju. Drugi kierunek strategiczny, to rozwój sportu w służbach mundurowych. Wcześniej miałem spotkanie z szefami włoskiego sportu i powiedzieli, że po igrzyskach olimpijskich w Pekinie, kiedy była na placu Popolo prezentacja wszystkich sportowców, to na 42 włoskich medalistów, 36 wyszło w mundurach. Chcielibyśmy udrożnić tę ścieżkę. Chcemy, aby te środki były skierowane rzeczywiście na kariery sportowe wybitnie uzdolnionych zawodników, a nie na podtrzymanie rywalizacji naszego wojska w spartakiadach wojskowych. Pieniądze ministra sportu muszą być skierowane na zawodników mających potencjał medalowy na igrzyskach olimpijskich. Z tym związana jest kolejna sprawa. W ustawie mamy zapisane, że minister finansuje sport olimpijski i zawodników przygotowań olimpijskich, a jak mu starczy pieniędzy, to zaspokaja inne dyscypliny sportu. Proszę zobaczyć, że to jest zapis ustawowy ustawy o sporcie kwalifikowanym. Czyli tworzymy potencjał przede wszystkim w sportach olimpijskich, ale co to oznacza? To znaczy, że w sportach, które mają potencjał medalowy, a nie dlatego, że są olimpijskie. Na koniec do pana posła Ziemniaka na temat basenu. Minister zagwarantował pieniądze w swoich inwestycjach strategicznych, minister szkolnictwa wyższego również, natomiast jest problem miasta Warszawy. Mam nadzieję, że to jest tylko problem proceduralny. Generalnie tego typu obiekty sportowe w nowej strategii będziemy organizowali tam, gdzie będzie się tworzył ośrodek przygotowań olimpijskich dla sportu wyczynowego tak, żebyśmy wykorzystali ten potencjał sportowy, który mamy, jak najlepiej w Londynie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo panie ministrze. Bardzo proszę pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, wysoka Komisjo, panie ministrze prosiłbym pana ministra o dopowiedzenie tego, co mówił pan poseł Tomaszewski, ja tego dalej nie rozszerzałem. Czy dalej będzie utrzymywał się trend centralizacji w inwestycjach sportowych, czyli większa część środków na inwestycje centralne, mniejsza część na terenowe, czyli do województw. Czy ten trend będzie z powrotem zmieniany na korzyść województw, ponieważ jest to istotne. Marszałkowie, jak rozmawiają z nami w województwach, to zwracają na to mocno uwagę. Patrząc na kadrę, która jest w Ministerstwie, na dyrektorów i inne osoby, to mam nadzieję, że ta strategia będzie właściwie realizowana i będzie to szło w dobrym kierunku i między innymi, to co mówił pan poseł Tomaszewski, nie tylko będziemy się ograniczali do Ministerstwa Sportu, ale będziemy wychodzili szerzej. Ostatnim przedstawicielem w międzyresortowych różnego rodzaju komitetach i komisjach to był pan. Poza panem nikt nigdzie nie uczestniczył w żadnych poza resortowych komitetach. To jest bardzo ważne, żeby tam być i zapisywać te środki, które są z innych źródeł i ukierunkowywać je na sport. Jest to bardzo ważne i myślę, że nie muszę do tego przekonywać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdamGiersz">Panie pośle trudno teraz powiedzieć, że zmienimy proporcje i uprościć, że będzie 50% na 50%.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BogusławWontor">Było 60% do 30%.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamGiersz">Żeby odpowiedzialnie powiedzieć, że zgodnie z celami strategicznymi, jakie zakreśliłem, będziemy realizowali programy w zakresie sportu wyczynowego i w zakresie upowszechniania sportu i będziemy je łączyli z pieniędzmi, które mamy. Zależenie do oceny efektywności nakładów inwestycyjnych w obszarze, czy sportu wyczynowego, czy w obszarze upowszechniania, to ta struktura będzie się układała.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję, jeżeli nie ma więcej głosów dotyczących punktu pierwszego dzisiejszego posiedzenia „Strategia rozwoju w Polsce do roku 2015 – cele i zadania”, to zamykam ten punkt posiedzenia i przechodzimy do punktu drugiego, czyli sprawy bieżące. Nie ma żadnych wniosków i głosów w tym punkcie, a więc zamykam punkt drugi porządku dziennego. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>