text_structure.xml 82 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Nie będziemy przedłużać oczekiwania na rozpoczęcie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam kworum. Otwieram posiedzenie, ale zanim ostatecznie ustalimy porządek dzienny chcę powitać serdecznie wszystkich zaproszonych gości, a przede wszystkim pana ministra Mirosława Drzewieckiego, pana prezesa Marcina Herrę oraz wszystkich współpracowników pana ministra i pana prezesa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IreneuszRaś">Porządek dzienny zaproponowany przez prezydium Komisji został zapisany w harmonogramie prac Komisji Kultury Fizyczne i Sportu i obejmuje w punkcie pierwszym rozpatrzenie informacji na temat stanu przygotowań centrów pobytowo-szkoleniowych, stadionów (prezentacja obiektów Miast Gospodarzy) w aspekcie przygotowań Polski do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej „UEFA EURO 2012”, a w punkcie drugim wysłuchanie informacji przewodniczącego podkomisji stałej ds. przygotowania Polski do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej „UEFA EURO 2012” na temat stanu przygotowań miast organizatorów do EURO 2012. Informację w punkcie drugim przedstawi pan przewodniczący Biernat.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#IreneuszRaś">Chciałbym również powitać przedstawicieli miast oraz przedstawicieli województwa śląskiego. Mam podpowiedź, że dzisiaj są reprezentowane Kraków, Wrocław i Poznań. Bardzo się cieszymy z tego powodu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#IreneuszRaś">Czy są uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#IreneuszRaś">Informacja w punkcie pierwszym została również przedstawiona w formie papierowej w związku z tym posłowie mieli już czas się z nią wstępnie zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#IreneuszRaś">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławDrzewiecki">Witam państwa serdecznie. Za moment oddam głos panu Rafałowi Rosiejakowi, który będzie mówił na temat stanu przygotowań centrów pobytowo-treningowych. Tytułem wstępu chciałbym jednak powiedzieć, że Miasta Gospodarze EURO 2012 oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki działają w ten sposób, że co miesiąc odbywają się cykliczne spotkania wszystkich miast i spotykamy się w kolejnych miastach. Ostatnie takie spotkanie przedstawicieli wszystkich Miast Gospodarzy EURO 2012 z moim udziałem odbyło się w Krakowie, w grudniu będzie to Warszawa i potem znów ruszamy od nowego roku. Będzie to potwierdzać, że Polska w dalszym jest przywiązana do projektu 6 miast jako Miast Gospodarzy tej imprezy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławDrzewiecki">Na takich spotkaniach miasta referują co zmieniło się przez miesiąc, który upłynął od ostatniego spotkania i co udało się zrobić zgodnie z harmonogramem, który został wyznaczony na dany miesiąc. Prezentuje się również kolejne działania zaplanowane na przyszły miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MirosławDrzewiecki">Tak naprawdę slajd dotyczący przygotowań i dokonań z zeszłego spotkania jest pierwszym slajdem informacji odnośnie do tego, co się dzieje w bieżącym okresie. Wydaje mi się, że taka formuła jest bardzo dobrze trafiona i spełnia oczekiwania. Poza tym uważamy, że współobradowanie grupy 6 miast pozwala w wielu wypadkach wykorzystywać doświadczenia poszczególnych miast w swoich projektach. Widać coraz bardziej, że synergia i współpraca miast daje efekty. Na spotkaniu w Krakowie powiedziałem zresztą, że ta grupa nie powinna ze sobą konkurować, a wszystkie miasta powinny być jak najlepiej przygotowane w kwestii stadionów, jak również całej infrastruktury okołostadionowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MirosławDrzewiecki">Po ostatnich doniesieniach UEFA została określona graniczna liczba stadionów – między 6 a 8. Tak więc stadionów, które mogą być wykorzystane, będzie maksymalnie 8. Chciałbym również państwu przekazać informację, że nie ma decyzji co do tego, że stadiony po stronie polskiej i ukraińskiej będą podzielone symetrycznie. Można sobie wyobrazić różne konfiguracje. Przy założeniu, że jest 8 stadionów jako liczba docelowa może być układ 4:4, czyli układ zgodny z pierwotnym założeniem. Może być jednak również układ 5:3, a nawet 6:2. W związku z tym, że UEFA w dalszym ciągu tak otwarcie potraktowała projekt Miast Gospodarzy i że nie ma wiążącej decyzji co do tego, które miasta będą Miastami Gospodarzami EURO 2012, nasza praca w 6 miastach jest bardzo uzasadniona. Jestem dobrej myśli, że w finale może się okazać, że prace nakierowane na zakwalifikowanie się miast jako Miast Gospodarzy EURO 2012 zakończą się sukcesem, a miasta wykonają założone prace.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MirosławDrzewiecki">Oddałbym teraz głos panu dyrektorowi Rafałowi Rosiejakowi, który zajmuje się centrami pobytowo-treningowymi. Pan dyrektor powie o kryteriach i o tym, jakie centra zostały zakwalifikowane. Na początku na liście było zgłoszonych ponad 100 takich centrów. Powiem tylko, że przyjęliśmy założenie, że musimy wskazać 16 centrów, a ofert było ponad 100. Budżet państwa w żadnym zakresie nie angażuje się finansowo w żadne z przedsięwzięć dotyczących centrów pobytowo-treningowych. Jest to kwestia tego, że pieniędzy w budżecie nigdy nie jest zbyt wiele, a po drugie uważamy, że tylko centra pobytowo-treningowe, które będą budowane na zasadzie zdrowego biznesu – czyli nie na takiej, że dostaniemy trochę pieniędzy z budżetu państwa, a trochę z budżetu gminy i po EURO 2012 zobaczymy, jak to będzie – mają sens. Liczymy na to, że prywatne pieniądze ludzi, którzy budują takie centra nie z myślą o 4 tygodniach trwania EURO 2012, pozwolą na to, że takie centrum będzie funkcjonowało przez następne kilkadziesiąt lat, będzie zarabiało i wzbogacało bazę pobytowo-treningową nie tylko zresztą dla piłkarzy w zakresie usług sportowych, ale również dla przeciętnego turysty, który w takim centrum będzie miał okazję skorzystać na przykład ze spa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałRosiejak">Panie przewodniczący, państwo posłowie, szanowni państwo, centra pobytowe są jednym z elementów projektu EURO 2012. Za chwilę będzie można śledzić na ekranie monitora informacje, o których będę mówił.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RafałRosiejak">Tak, jak powiedział pan minister, Polska zobowiązała się do przedstawienia minimum 16 centrów pobytowych. Są to takie miejsca, w których drużyny uczestniczące w EURO 2012 będą przygotowywały się do meczów. Plan prezentacji będzie obejmował cztery punkty. Po pierwsze chciałbym przypomnieć, jakie były wymagania UEFA wobec centrów, bo jest to dość istotna kwestia. Po drugie chciałbym powiedzieć, jak przebiegał proces wyboru od początku roku 2007 do chwili obecnej. Później pokażę, w jakim stadium jesteśmy obecnie, jeżeli chodzi o wybrane centra pobytowe. Na końcu powiemy o tym, co jest jeszcze przed nami.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#RafałRosiejak">Centrum pobytowo-szkoleniowe składa się z trzech elementów, ale najważniejsze są dwa. Jest to po pierwsze hotel, który ma minimum cztery i pół gwiazdki, ale tak naprawdę UEFA oczekuje od nas standardu pięciogwiazdkowego i który będzie miał minimum 60 pokoi dla zawodników. Hotel powinien znajdować się w odległości maksymalnie jednej godziny drogi od portu lotniczego, który jest w stanie przyjąć 100-osobowy samolot pasażerski. Niedaleko hotelu powinno się zaś znajdować centrum treningowe złożone z minimum dwóch boisk piłkarskich, a odległość powinna wynosić maksymalnie 20 minut jazdy autobusem.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#RafałRosiejak">Jak przebiegał proces wyboru? Pan minister powiedział, że wstępnie zgłosiło się do nas 160 centrów pobytowych, z których w pierwszym etapie weryfikacji na koniec lutego zostało wyłonionych 110. Te 110 centrów trzeba było w jakiś sposób uporządkować i znaleźć rozwiązania, aby pokazać UEFA docelowo najlepszych 16 obiektów. Minister Sportu i Turystyki powołał w tym celu zespół ds. weryfikacji, w skład którego wchodzą przedstawiciele Polskiego Związku Piłki Nożnej, MSiT oraz spółki PL 2012. W wyniku prac zespołu w lipcu tego roku został przedstawiony raport rekomendujący 44 centra pobytowe, które zdaniem zespołu mogą być najlepiej przygotowane do tego, aby wyłonić spośród siebie 16 takich placówek. Oczywiście ta lista jest płynna i, jak państwo się orientują, są miejsca, które miały jeszcze pewne działania do wykonania. Są one w tej chwili realizowane, tak więc lista ta na pewno ulegnie jeszcze zmianie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#RafałRosiejak">Następne kroki są takie, że latem przyszłego roku powinniśmy wskazać UEFA minimum 16 centrów, które w połowie 2010 roku zostaną uwzględnione w katalogu UEFA. UEFA wydaje taki katalog samodzielnie i będzie on następnie dystrybuowany do wszystkich 53 federacji biorących udział w eliminacjach.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#RafałRosiejak">Ze 110 centrów pobytowych wybrano 44. Zielonymi kółeczkami zaznaczono lokalizacje centrów. W tej chwili regionalnie rzecz biorąc najwięcej jest ich wokół Warszawy oraz na terenie województwa dolnośląskiego. Kółka niebieskie oznaczają mniej więcej godzinną drogę jazdy licząc od lotniska.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#RafałRosiejak">Zespół weryfikujący odwiedził wszystkie 110 miejsc oprócz Miast Gospodarzy, w których UEFA poprosiła, aby centrów nie było. Pokazuję państwu na slajdach przykłady kilku centrów, które już funkcjonują. Hotel Velaves we Władysławowie, który będzie przyporządkowany do centrum pobytowego Centralnego Ośrodka Sportu w Cetniewie, Dwór Oliwski w Gdańsku z boiskami prawdopodobnie Lechii Gdańsk lub Arki Gdynia, hotel Warszawianka w Jachrance, który już funkcjonuje oraz hotel Sielanka w Warce. Chciałbym zaznaczyć, że w tych hotelach są jeszcze wymagane prace związane z podniesieniem standardu boisk, ale te obiekty były już wizytowane przez ekspertów UEFA. Jeżeli chodzi o hotele, to wyznaczają one pewien minimalny poziom, do którego inne centra powinny dążyć.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#RafałRosiejak">Pokazuję jeszcze hotel Turówka w Wieliczce k. Krakowa, który jest z kolei przyporządkowany do boisk w miejscowości Gdów. Kolna – slajd pokazuje kilka boisk oraz centrum rehabilitacyjne, w którym będzie budowany hotel.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#RafałRosiejak">Proszowice k. Krakowa. W tej chwili żadne centrum nie jest w stanie idealnym, bo każde z nich wymaga pewnych inwestycji. To jest jednak to, czym dysponujemy w tej chwili i gdzie byliśmy z ekspertami UEFA.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#RafałRosiejak">Puławy. Pokazujemy boisko, które już w tej chwili funkcjonuje i jest oświetlone. Ciekawą inicjatywą z tego regionu jest połączenie trzech miast – Puławy, Nałęczów i Kazimierz, co jest dobrym przykładem współpracy regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#RafałRosiejak">Myślenice, ośrodek Klubu Sportowego Dalin. Jest on bardzo malowniczo położony, jeżeli więc drużyna wybrałaby ten obiekt, to miałaby powody do zadowolenia.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#RafałRosiejak">Stadion w Kluczborku, który obecnie funkcjonuje. Za trybuną ma powstać hotel.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#RafałRosiejak">Stadion KS Górnika w Polkowicach, do którego przyporządkowany jest Aqua Hotel w standardzie trzech i pół gwiazdek, ale standard ten – wedle zapewnień prezesa – zostanie podniesiony.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#RafałRosiejak">Jeden z najlepszych ośrodków w Polsce – obiekt firmy Remes w Opalenicy. Remes był sponsorem Pucharu Polski. 16 płyt boiskowych istnieje już w tej chwili. Obok jest budowany hotel na 60 pokoi i latem przyszłego roku zostanie on oddany do użytku. Jest to jedyny przykład obiektu, który jest w całości realizowany ze środków prywatnych. Właściciel firmy Remes finansuje zarówno boiska i hotel. W pozostałych przypadkach mamy połączenie infrastruktury sportowej, która najczęściej należy do samorządu oraz hotelu, który jest z kolei przedsięwzięciem prywatnym.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#RafałRosiejak">Co udało się zrobić i jakie były ostatnie posunięcia? W dniu 15 października odbyło się bardzo ważne spotkanie w Józefowie, w którym uczestniczył pan Jürgen Müller, ekspert UEFA ds. oceny bazy noclegowej przed EURO 2012. Na tym spotkaniu były również obecni wszyscy przedstawiciele centrów pobytowych. Spotkanie poświęcone było temu, co tak naprawdę musi zostać zrobione w centrach, aby miały one szansę zostać wybranymi przez drużyny.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#RafałRosiejak">Spółka PL 2012 wspólnie z centrami przygotowuje w tej chwili harmonogramy prac w centrach do 2010 roku. Chodzi o to, aby proces monitorowania był realizowany przez spółkę i samorządy, które wiedzą, jak mają powstawać boiska i aby wiedziały one, czy zdążą do 2010 roku i co dokładnie, w którym momencie się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#RafałRosiejak">Tak jak powiedziałem wcześniej, jeżeli chodzi o elastyczność listy 44 centrów, to nie jest to lista zamknięta. Są centra, które realizują w tej chwili pewne prace – są to na przykład Milicz i Świdnica, które nie są wprawdzie na liście 44 centrów, ale po wyeliminowaniu przeszkód mają szansę na rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#RafałRosiejak">Co jest istotne i co jest kluczową sprawą dla wszystkich centrów? Drużyny narodowe mają pełną dowolność w wyborze miejsca, w którym będą mieszkały i trenowały przed i w czasie EURO 2012. Przyjedzie menadżer drużyny, aby zobaczyć obiekty i ma on tutaj pełną dowolność, a my nie możemy niczego narzucić. Jest również kwestia skrócenia sezonu ligowego. Zwykle jest tak, że mistrzostwa EURO 2012 zaczynają się w pierwszy weekend czerwca, a w tym czasie regularnie gra nasza liga. Chodzi o to, żeby trochę wcześniej zakończono rozgrywki.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#RafałRosiejak">Jakość boisk, czyli właściwe murawy. Tutaj również mamy duże wsparcie, jeżeli chodzi o fachowców zarówno ze strony UEFA, jak i PZPN.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#RafałRosiejak">Wybór hoteli przez UEFA.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#RafałRosiejak">Ostatni punkt, który jest równie ważny. Na pewno orientują się państwo, że w poprzednich Mistrzostwach agentem ds. zakwaterowania była szwajcarska firma Kuoni. W tej chwili Kuoni prawdopodobnie będzie wchodziła do Polski i będzie przejmowała funkcję kontraktowania polskich hoteli.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#RafałRosiejak">Lata 2009–2011 i rok 2012. Dnia 30 maja 2009 roku mamy zaproponować UEFA skróconą listę centrów. Nie jest powiedziane, ile ma być centrów. Będzie to prawdopodobnie około 20 z listy 44. Chodzi o to, aby pokazać jak najbardziej zaawansowane centra, które funkcjonują w tej chwili. W maju lub wrześniu spodziewamy się ze strony UEFA studyjnych wizyt we wszystkich centrach. Dnia 15 października powinna natomiast powstać finalna lista centrów, z którymi będą prowadzone dalsze rozmowy i z którymi będą podpisywane listy intencyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#RafałRosiejak">Rok 2010. Dnia 30 stycznia ostatecznie potwierdzamy, które centra są brane pod uwagę w dalszym postępowaniu, 30 kwietnia podpisujemy kontrakty hotelowe, 30 lipca, czyli w momencie zakończenia Mistrzostw Świata w Republice Południowej Afryki, powstaje katalog przygotowany przez UEFA. Dnia 30 września następuje jego publikacja i znajdzie się tam 16 centrów polskich i 16 centrów ukraińskich. Ten dokument zostanie następnie wysłany do drużyn narodowych. Między październikiem a grudniem 2010 roku spodziewamy się wizyt przedstawicieli drużyn narodowych w centrach.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#RafałRosiejak">Przełom roku 2011/2012. Pod koniec 2011 roku odbędzie się losowanie i będzie wiadomo, które drużyny awansują do finałów. W grudniu zostaną podpisane kontrakty drużyn narodowych z centrami. Do maja 2012 roku przewidujemy wizyty w centrach znajdujących się na liście 16 centrów z katalogu.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#RafałRosiejak">Rok 2012 – 5 dni przed rozpoczęciem mistrzostw drużyny narodowe powinny się pojawić w wybranym centrum i mieszkać u nas przynajmniej przez pierwszą fazę eliminacyjną rozgrywek.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#RafałRosiejak">Dzień po fazie grupowej wiadomo, które drużyny przechodzą dalej, a które odpadają. Te, które przejdą, mieszkają dalej, a przegrane drużyny wyjeżdżają do domu.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#RafałRosiejak">Harmonogram państwo już znają. Lata 2008–2010, czyli poszczególne zakresy prac w centrach. Tutaj jest wyciąg z katalogu UEFA w Austrii. Tak samo będzie wyglądała mapa Polski i Ukrainy.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#RafałRosiejak">Najważniejszą informacją podsumowującą wszystko to, co powiedziałem, jest to, że w tej chwili we wszystkich zgłoszonych centrach są prowadzone inwestycje hotelowe lub boiskowe. Obecnie nie ma centrum, które byłoby gotowe w 100% i podobnie jest w przypadku stadionów. Jest budowanych 6 stadionów. W najlepszej sytuacji są centra pobytowe, w których jest hotel, a to z tego powodu, że budowa hotelu trwa po prostu najdłużej. Pięciogwiazdkowy hotel ze 100 pokojami buduje się 24–36 miesięcy, a więc jeżeli ktoś w tej chwili nie jest w fazie realizacji projektów, to będzie miał problem, aby zdążyć do 2010 roku, który jest datą graniczną.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#RafałRosiejak">Inwestycje boiskowe są nieco prostsze, ponieważ powstają w czasie jednego sezonu budowlanego. Jeżeli ktoś zacznie wiosną, to na pewno skończy jesienią.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#RafałRosiejak">Jeżeli chodzi o finanse, to szacunkowy koszt jednego centrum wynosi 5 milionów złotych. W przypadku boisk mówimy o minimum 2 płytach, a najlepiej żeby były 3 plus cała infrastruktura, czyli szatnie i zaplecze boiskowe. W przypadku hotelu pięciogwiazdkowego ze 100 pokojami jest to koszt około 45 milionów złotych, przy czym jak powiedział pan minister są to oczywiście środki prywatne.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#RafałRosiejak">Bardzo ważna kwestia, na którą zwracam uwagę przy okazji inwestycji po doświadczeniach z mistrzostwami w innych państwach. Przy nakładach takich jak 50 milionów złotych trzeba bardzo rozsądnie zagospodarować pieniądze i zastanowić się, czy warto w danym miejscu budować centrum. Muszę powiedzieć, że wizyty w okresie maj–lipiec pozwoliły kilku miejscowościom wycofać się z projektu, ponieważ zrozumiano, że nie można wydawać pieniędzy tylko na EURO 2012 w sytuacji, kiedy nie wiadomo, co wydarzy się po EURO 2012 i jak przede wszystkim będzie funkcjonował hotel.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#RafałRosiejak">To wszystko na ten temat. Jeżeli będą pytania to oczywiście jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pani ministrze, czy chciałby coś pan jeszcze dodać w tej części? Nie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#IreneuszRaś">Mamy jeszcze drugą część, a więc prezentację obiektów stadionowych. Czy pan prezes Herra chciałby podać jakąś informację w tej chwili? Potem odbędzie się dyskusja. Większość z tych spraw to powtórka i usystematyzowanie pewnej wiedzy, którą już posiadamy, myślę więc, że nie będzie tutaj większej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarcinHerra">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedstawię ten temat w pigułce i powiem o najważniejszych kwestiach. Znają państwo harmonogramy. Powiem z pamięci o tym, co się dzisiaj dzieje. We środę po długim weekendzie odbędzie się kolejne spotkanie w zakresie stadionów. Jak państwo wiedzą uruchomiliśmy narzędzie do zarządzania 6 projektami – tzw. Stadia On-line Portal, co pozwala nam dzisiaj na dobrą współpracę z miastami we wszystkich obszarach dotyczących stadionów – począwszy od budżetu przez ryzyka i decyzje, które muszą być podejmowane na czas. Jesteśmy przekonani, że projekt ten jest dobrze prowadzony, tak jak i pozostałe projekty czy ścisła współpraca z UEFA. W zeszłym tygodniu dołączyliśmy zresztą do tego projektu UEFA i dziś jej eksperci z każdego miejsca na świecie mogą wejść do naszej sieci i sprawdzić, co się dzieje w zakresie budowy stadionów po to, aby ta współpraca była jak najbardziej aktualna i oparta o jak najnowocześniejsze narzędzia – tak jak to się dzieje dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarcinHerra">Krótka informacja o poszczególnych stadionach. Jeżeli coś pominę, to proszę przedstawicieli miast o uzupełnienie. Zacznijmy od Warszawy. Pan minister i nasz kolega, który zarządza Narodowym Centrum Sportu, wiedzą najlepiej, jak przebiega praca na Stadionie Narodowym – prace idą pełną parą, a Stadion X-lecia zniknął trochę przed terminem. Mogą to państwo obserwować w Internecie. Wbitych w ziemię zostało trochę ponad 1000 pali. Firma wywiązuje się jak dotychczas wzorcowo ze swoich zobowiązań. Prace przebiegają bezpiecznie, a równolegle został ogłoszony przetarg na drugą fazę, czyli na fazę konstrukcyjną. Teraz jest czas na zapoznanie się z warunkami przetargu przez wykonawców, którzy będą składali oferty na początku roku. Wybór wykonawcy zbiegnie się dokładnie z terminem zakończenia prac pierwszej fazy – czyli w marcu 2009 roku – po to, żeby w kwietniu rozpoczęła się budowa nad ziemią. Wzmocnienie gruntu i fundamentów to faza pierwsza, faza druga zaś to konstrukcja. Zacząłem od Stadionu X-lecia, ponieważ jest to Stadion Narodowy, priorytetowy i najważniejszy ze stadionów w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarcinHerra">Do tej pory spotykaliśmy się z miastami. Po Warszawie mieliśmy spotkanie w Gdańsku, gdzie jest przygotowany teren pod budowę. Dnia 25 września Gdańsk otrzymał pozwolenie na budowę, a przetarg na pierwszą fazę będzie rozstrzygnięty w połowie grudnia. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przełomie roku. Jednocześnie Gdańsk kończy projekt wykonawczy, a jego zaawansowanie jest na poziomie 80%. Jest on potrzebny na fazę, która rozpocznie się w kwietniu w Warszawie. Jest to więc analogiczna sytuacja – rozpoczną się prace budowlane, zakończy się projektowanie i będzie rozstrzygnięty przetarg na generalnego wykonawcę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarcinHerra">Dzisiaj w Poznaniu ma miejsce ważny dla Wielkopolski i Poznania mecz. Myślę, że każdy z nas trzyma kciuki, ale ważne jest to, że mecz ten będzie się odbywał na placu budowy – jutro ta rozbiórka rusza w pełnym zakresie, zostały zdemontowane słupy oświetleniowe. Poznań rozstrzygnął przetarg, a jednocześnie podpisał przetarg na generalnego wykonawcę budowy dwóch trybun. W końcówce października została otwarta nowa trybuna na 7300 osób, w związku z tym jest niskie ryzyko dla Poznania.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MarcinHerra">W Warszawie ryzyko zostało obniżone z bardzo wysokiego do wysokiego poziomu, w Gdańsku zaś ryzyko jest średnie.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MarcinHerra">Jeżeli chodzi o Wrocław, to jego harmonogram jest bardzo podobny do Gdańska. Rozpoczęły się tam prace przygotowawcze, czyli wycinka drzew, czy prace melioracyjne. Jednocześnie jest rozstrzygany przetarg i podobnie jak w Gdańsku w grudniu będzie miało miejsce podpisanie umowy na pierwszą fazę projektu. We Wrocławiu prowadzone są zresztą dwa przetargi, bo drugi przetarg dotyczy wyboru generalnego wykonawcy, przy czym w trochę nietypowej konstrukcji, bo do projektu i budów. Wrocław ma projekt budowlany, ale ogłosił przetarg na dokończenie projektu wykonawczego na podstawie projektu budowlanego, czyli na kafelki i klamki. Zrobi to firma budowlana z firmą projektową. Ten proces nie odbywa się oczywiście bez ryzyk, które przewidywaliśmy wcześniej. Chodzi tutaj o potencjalne protesty, bo takie sytuacje mają miejsce, ale we wszystkich harmonogramach i we wszystkich projektach jest to uwzględnione. Jest zresztą częścią zarządzania projektowego, że takie ryzyka trzeba przewidywać i nimi zarządzać. We Wrocławiu podobnie jak w Gdańsku budowa rusza w grudniu.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#MarcinHerra">Jak państwo wiedzą, Chorzów zmienił funkcjonalność swojego stadionu. Podzielił on trybunę, która miała pięćdziesiąt kilka stopni na dwie trybuny tak, aby drogi ewakuacyjne były krótsze, a dojścia do toalet usytuowane zgodnie z wymogami stawianymi przed stadionami o standardzie elit oraz aby zagwarantować drogę ewakuacji na poziomie 8 minut i 17 sekund, bo takie są standardy dla stadionów na Mistrzostwa Europy. Aktualnie jest projekt koncepcyjny, który już został zakończony i teraz Chorzów przygotowuje projekt budowlany, aby mógł ogłosić przetarg na wybór wykonawcy. Będzie się to działo w pierwszym kwartale przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#MarcinHerra">Wreszcie Kraków, w którym mieliśmy przyjemność być razem z przedstawicielami wszystkich miast. Jest tam już działający stadion, a ryzyko jest niskie. Ogłoszono przetarg na wschodnią trybunę, który następnie został unieważniony, ponieważ ceny były zdecydowanie za wysokie. Kraków ma mocno zaawansowany stadion i 27 października rozpisał nowy przetarg. Aktualnie jest on prowadzony, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić pod koniec tego roku, przy czym Kraków podjął decyzję o rozszerzeniu zakresu przetargu nie tylko o trybunę wschodnią, ale również o ściankę szczelinową i dodatkowe zadania inwestycyjne tak, aby zmieścić więcej prac w jednym postępowaniu.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#MarcinHerra">Podsumowując temat stadionów chciałbym powiedzieć, że jesteśmy w bardzo ważnej fazie, bo kiedy będziemy rozmawiali w pierwszym kwartale przyszłego roku, to trzy stadiony, czyli Warszawa, Wrocław i Gdańsk, będą w fazie budowy, Kraków i Poznań w fazie rozbudowy, a Chorzów w przededniu budowy. Po tym roku przechodzimy więc z fazy jak to niektórzy określają „papierowej” w fazę realnej i ciężkiej pracy budowlanej, która będzie mogła być przez wszystkich obserwowana również za pośrednictwem Internetu.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#MarcinHerra">Kolejna ważna rzecz – niezależnie od tego, że przechodzimy z jednej fazy do drugiej. Bardzo intensywnie pracujemy nad tym, aby wszystkie stadiony miały zbudowaną nie tylko koncepcję, ale jasny business plan tego, jak te obiekty będą zarządzane po roku 2012 tak, aby wydawane dzisiaj nakłady inwestycyjne z budżetu samorządów i z budżetu państwa miały swój zwrot i aby stadiony mogły odpowiednio pracować po 2012 roku. Żeby to zrobić trzeba mieć zresztą nie tylko business plan, wybrać w odpowiednim czasie operatora, ale też już w roku 2010 myśleć o tym, jakie kontrakty podpisywać na rok 2013, 2014 czy 2015, bo na świecie jest tak, że duże imprezy trzeba planować i rezerwować na 2–3 lata wstecz.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#MarcinHerra">Dzisiaj nie rozmawiamy z UEFA na temat tego, jak zarządzać projektem, ale na przykład o tym, jak będą wyglądały rozwiązania cateringowe na stadionie. Jeżeli chce się organizować ileś imprez biznesowych, to musi być ku temu odpowiednia infrastruktura. Od projektowania zależy późniejszy sukces biznesowy obiektów.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#MarcinHerra">Jesteśmy do państwa dyspozycji, gdyby były jakieś pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławDrzewiecki">Chciałbym jeszcze dodać jedną ważną informację. Do 10 grudnia w Warszawie JSK jest zobowiązana złożyć projekt wykonawczy i będziemy go przeglądali do 10 stycznia. Po przetargu na drugą fazę projekt warszawski będzie już w zasadzie zamknięty, a jego finał będzie znany w końcu marca 2009 roku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławDrzewiecki">Jeżeli chodzi o decyzję o tym, aby podzielić prace na dwa etapy, to mimo tego, iż Warszawa wystartowała bardzo późno w stosunku do reszty Polski jest to największy projekt stadionu, jaki planujemy. Szczęśliwie złożyło się tak, że ten największy projekt już ruszył, rozwija się w dobrym tempie i liczymy na to, że pierwsza faza zostanie zakończona przed terminem, a jak się uda, to drugi etap rozpoczniemy również przed terminem. Jest to taka dobra prognoza na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławDrzewiecki">Pamiętają państwo, że mówiło się o tym, jaka to będzie tragedia, kiedy będzie budowany Stadion Narodowy i jaki będzie problem z wywozem gruzu i rozbieranych trybun. Tych trybun już dzisiaj nie ma, bo zostały zmielone, gruz został wywieziony – było to sto kilkadziesiąt m³ i nikt w Warszawie tego nie zauważył. Stadion Narodowy jest budowany w systemie trzyzmianowym. Od godziny 22.00, kiedy obowiązuje cisza nocna i kiedy Warszawiacy chcą spokojnie spać, ładuje się gruz i jest on wywożony. Gruzu zostało do wywiezienia jeszcze trochę, powinno to pójść gładko i miasto nie powinno się korkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Była jeszcze sugestia prezesa Marcina Herry, żeby miasta dopowiedziały coś od siebie. W tej części dopuszczam państwa do głosu, ale zgłoszeń nie widzę. Informacja pana prezesa Herry jest więc wystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#IreneuszRaś">Zachęcam państwa do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekMatuszewski">Myślę, że dyskusja za chwilę się rozkręci. To wszystko, co tutaj usłyszałem, brzmi ładnie, ale mnie interesuje zagadnienie ekonomiczne. W tej chwili zostały zawieszone różne piękne projekty jak na przykład bardzo wysoki budynek we Wrocławiu. Moje pytanie dotyczy szczególnie miast, ale mam również pytanie do pana ministra odnośnie do hoteli, bo jest to kapitał prywatny i samorządowy. Czy nie ma zagrożenia przy obecnym stosunku banków do kredytowania inwestycji? Z informacji prasowych dotyczących budowy autostrad wynika, że konsorcja zaczynają mieć problemy. Czy dane miasto będzie więc mieć problem z pieniędzmi? Myślę, że w tym momencie warto o to spytać. Czy finansowanie jest zabezpieczone w 100% i czy jako Polacy, kibice i posłowie nie musimy się obawiać, że coś za pół roku nie wypali?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławDrzewiecki">Pytanie to wpisuje się w wydarzenia, które dzieją się obecnie na świecie. Analizowaliśmy tę sprawę i kryzys, który wywodzi się tak naprawdę z kryzysu na rynku nieruchomości, będzie miał dla Polski jakieś reperkusje. Prawda jest taka, że w okresie kryzysu pieniądz na inwestycje jest droższy i widać to, kiedy oglądają państwo spoty reklamowe banków.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MirosławDrzewiecki">Stadiony są po pierwsze budowane ze środków samorządowych, a 30% to wkład z budżetu państwa. Stadion Narodowy jest finansowany w 100% ze środków budżetowych. Z punktu widzenia bezpieczeństwa takich inwestycji na rynku budowlanym nie występują lepsze i bardziej bezpieczne inwestycje niż te, które mają finansowanie budżetowe – z budżetu samorządów i z budżetu państwa. W związku z tym można byłoby powiedzieć, że w tym zakresie ryzyka nie występują. Kryzys dla inwestycji stadionowych może być o tyle owocny, że niższe mogą być ceny. Legia skończyła przetarg i cena była wyższa o 90 milionów złotych od ceny zawartej w kosztorysie. Cena ta brała się stąd, że z chwilą przetargu, trochę przed kryzysem, kiedy rynek budowlany był bardzo dobrze rozwinięty, wydawało się, że inwestycje – o jednej we Wrocławiu wspomniał pan poseł – będą realizowane i wydawało się, że na rynku jest brak sił przerobowych firm budowlanych. Dziś skreślamy listę przedsięwzięć budowlanych ze względu na niemożność sfinansowania inwestycji poprzez dobre kredytowanie w bankach części inwestycji. Tak więc inwestycje na rynku są dobre dla istniejących firm budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MirosławDrzewiecki">Przykład przetargu na pierwszą fazę Stadionu Narodowego, gdy mieliśmy kosztorysowo 147 milionów złotych. Jednak licząc, że mogą być wahnięcia, mieliśmy zarezerwowane 177 milionów złotych, a finał przetargu był 125 milionów złotych. Była to pierwsza oferta, która wygrała, bo była najniższa. Druga oferta mówiła o 145 milionach złotych, trzecia o 146 milionach, a czwarta o 210 milionach. Jest to sygnał na to, że wśród firm budowlanych można inaczej kalkulować koszty, bo inaczej będą się też kształtowały koszty surowca. Jeżeli pan popatrzy na rynek budowlany, to cena cementu pikowała bardzo ostro w dół. Przy dużych inwestycjach ma to swoje odzwierciedlenie w kosztach projektu, ale jeżeli koszty materiałowe stanowiące główny koszt spadają o kilkadziesiąt procent to oznacza to, że koszty zaplanowanych inwestycji mogą schodzić o 10%, 15 czy 20%. Pod tym względem te inwestycje są bezpieczne.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MirosławDrzewiecki">Jeżeli chodzi o inwestycje związane z drogami, autostradami, infrastrukturę okołostadionową, komunikacją w mieście to jest to montaż budżetu samorządowego, państwa i pieniędzy unijnych, a więc są to inwestycje bezpieczne. Natomiast pan dotknął bardzo ważnej sfery inwestycji hotelowych. Nie są to inwestycje prywatne w 100%, ale w ponad 90%. Są operatorzy, którzy zajmują się branżą hotelową i to oni budują hotele. Nigdzie na świecie samorząd terytorialny nie buduje hoteli, choć może w jakiejś śladowej części coś jest we władztwie samorządowym. Wydaje się, że w Warszawie nie powinno być zagrożeń, bo jest określony rynek, w Krakowie jest dobrze, bo już dzisiaj mamy pokrycie hotelowe, słabo wypada Wrocław i bardzo słabo Poznań, mimo legendy miasta targowego. Dopiero przy konferencji klimatycznej COP14 zauważyliśmy, że jest to miasto z podłymi hotelami i z bardzo słabą infrastrukturą hotelową. Nie zasypiamy natomiast gruszek w popiele i korzystamy z ułatwienia UEFA, jeżeli chodzi o poszerzenie zakresu bazy hotelowej. Łódź na przykład będzie działała hotelowo na rzecz Warszawy i Poznania. Jeżeli połączymy Łódź i Poznań, to jest to podróż samochodem w granicach 100 minut. Można to więc uzupełnić. Na początku były zresztą inne wymogi dotyczące na przykład Warszawy. Najsłabszym ogniwem są więc hotele, bo za całą resztę infrastruktury bierzemy odpowiedzialność wspólnie z samorządami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinHerra">Chciałbym jeszcze dodać jedną rzecz do tego, co powiedział pan minister o miastach. Hotele, o których dzisiaj mówimy to hotele cztero– i pięciogwiazdkowe. Są to najczęściej inwestycje takich sieci jak Hilton, Radisson, czyli sieci działających globalnie i prowadzących swój biznes długoterminowo. Nawet, jeżeli jakieś zdarzenie miałoby potrwać dwa lata, to w kontekście rozwoju nie jest to zdarzenie długoterminowe. Takie sieci muszą wybierać spośród różnych inwestycji na świecie. Polska jest strukturalnie krajem gdzie brakuje bazy hotelowej o wysokim standardzie. W kontekście perspektyw, niezależnie od tego, czy będzie to 3 czy 4%, to Polska na tle Europy wypada jako bardzo dynamiczny kraj, jeśli chodzi o rozwój i w związku z tym wielkość popytu jest lepsza niż na przykład w Londynie, bo tam rynek hotelowy jest już bardzo nasycony. Sieci te będą wybierały nowe lokalizacje i będą realizowały dotychczasowe inwestycje w miastach, które wybrały. Miasta natomiast wiele czynią, aby poprawiać tę niedoskonałą sytuację i pomagają w wyborze lokalizacji hoteli. Mamy więc współdziałanie wszystkich zainteresowanych stron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za te obszerne wyjaśnienia. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekMatuszewski">Czuję się w jakimś sensie uspokojony, ponieważ pan minister dał nam wykład ekonomicznego myślenia i powiedział, że ci, którzy będą budować, mogą skorzystać na kryzysie. Rozumiem, że budowlańcy mogą czuć się w Polsce bezpieczni i nie będzie zalewu Chińczyków, a pan nas tylko postraszył?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławDrzewiecki">Przypadek Olimpiady w Pekinie okazał się dobrym przełożeniem na prostowanie sytuacji w Polsce. Weźmy przykład warszawskiego metra, czyli odcinka 6,5km, który miał się kończyć przystankiem Stadion. Przystanek ten nie jest warunkiem niezbędnym dla organizacji EURO 2012, ale byłoby świetną wiadomością gdyby otworzono go na EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MirosławDrzewiecki">Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy mieliśmy spotkanie z 300 największymi firmami budowlanymi nie tylko z Polski, bo były to również konsorcja międzynarodowe, chociaż polskie w rozumieniu ludzi, którzy pracują dla tych firm. Kapitałowo były to jednak bardzo często zagraniczne firmy. Podawaliśmy przykład, że firma, która wygrała przetarg na odcinek metra w Warszawie, za ten odcinek brała miliard złotych, czyli 300 milionów euro. Ta sama firma w tym samym czasie kończyła siódmy odcinek metra w Barcelonie i za kilometr brała 60 milionów euro. Jeden w uczestników przetargu z firmy WARBUD powiedział wtedy, że te cena była faktycznie bardzo mocno przesadzona, ale nie powinienem mówić o zmowie konkurencji. Ważne jest to, że biznes, który wspólnie robimy, musi być biznesem partnerskim, musi być biznesem opartym o rzetelność jednej i drugiej stron, aby pomagać firmom w tym, żeby nie przerzucać wszystkich ryzyk na stronę firmy budowlanej, która w sytuacji, kiedy ma bardzo duży pakiet ryzyk po swojej stronie podnosi cenę ze względu na bezpieczeństwo swojej firmy. Na to nie pozwolimy. Nie dopuścimy także do rozpisywania przetargów, w których ceny będą wartościowane.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MirosławDrzewiecki">Podam panu przykład. Obecna sytuacja jest taka, że wszystkie „orliki” w Polsce są budowane tylko i wyłącznie przez polskie firmy budowlane. Chciałbym państwu powiedzieć, że firmy te zapewniły, że dadzą sobie ze wszystkim radę, a największy problem, który dzisiaj istnieje, jest taki, że nie są one w stanie wybudować tych wszystkich „orlików” w określonym czasie, bo to przerasta ich możliwości. Rynek się zachwiał i mimo tego, że są to duże firmy budowlane okazuje się, że nie dadzą sobie one ze wszystkim rady. W przyszłym roku będzie lepiej, bo firmy wiedzą, że w tym roku zostało zakończonych 550 przetargów, budowy są codziennie kończone, a na przyszły rok jest jeszcze więcej zgłoszeń. W związku z tym warto jest inwestować we własną firmę, bo zamówień będzie na pewno dużo, ale w przetargu trzeba proponować cenę prawdziwą a nie wziętą „z sufitu”.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MirosławDrzewiecki">Odpowiadając na pana pytanie chciałbym powiedzieć, że polskie firmy nie muszą się martwić, ale powinny zrozumieć, że pewne projekty, które realizujemy przy okazji EURO 2012, wielkie wydarzenia infrastrukturalne plus „orliki” są zdarzeniami, które będą miały miejsce przez kilka najbliższych lat. W wypadku infrastruktury kolejowej, drogowej czy lotniskowej są to jeszcze kolejne lata. Jeżeli możemy sobie wyobrazić, że zbudujemy w Polsce tak potężne firmy, to co mogą one później zrobić z tymi ludźmi? Gdyby rynek budowlany zmniejszył się, jeżeli chodzi o liczbę zamówień, to wtedy mielibyśmy odwrotny problem. Inwazja na rynki europejskie czy inne też nie będzie taka łatwa, bo nasze otoczenie zewnętrzne nie jest tak chłonne w przypadku masowych inwestycji jak Polska. To Polska a nie inne kraje jest dzisiaj największym placem budowy w Europie. W związku z tym międzynarodowy przepływ pracy i kapitału powinien wiązać polskie firmy we wspólne przedsięwzięcia i wykorzystywać moce przerobowe w innych miejscach, ale chodzi o to, aby polskie firmy mogły być głównym wykonawcą a brać podwykonawców z innego rynku, bo jest to racjonalne. Nie jest natomiast racjonalne znajdowanie firm gigantów, które w momencie, gdy rynek się kurczy zwalniają pracowników i dają odprawy. To, co zarobią przez dłuższy czas, będą w dużej części oddawały w formie odszkodowania.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MirosławDrzewiecki">Widać dziś bardzo często, że firmy budowlane nie mają własnych maszyn, ale wypożyczone, bo specjalizacja idzie w tym kierunku, że są firmy posiadające maszyny, które odnajmują na pewien okres. W pewnym momencie firma potrzebuje na przykład palownic, a są to maszyny, które są wykorzystywane w specjalistycznych budowach. Nie ma powodu, aby firma budowlana zajmująca się budową biurowców miała na przykład własne palownice.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi. Przez moment wydawało się, że tymi zagadnieniami zajmuje się raczej Minister Gospodarki, bo tak szerokie było spektrum tego wykładu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekŁatas">Panie przewodniczący, mam krótkie pytanie. Kilka miesięcy temu mieliśmy posiedzenie Komisji poświęcone tematyce EURO 2012 i pan prezes Marcin Herra mówił wtedy, że problem hoteli już występował i że standard naszych hoteli trzy-, cztero– czy pięciogwiazdkowych to nie to samo co takie hotele w Austrii czy Szwajcarii. W związku z tym miały być prowadzone rozmowy z UEFA w sprawie tego, aby te standardy obniżyć. Czy takie rozmowy pan prezes prowadził i czy jest już znany jakiś rezultat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinHerra">Potwierdzam to, co mówiłem kilka miesięcy temu. Pan Rafał Rosiejak, który jest odpowiedzialny za centra pobytowe i za bazę hotelową, w najbliższych trzech miesiącach razem z panem Jürgenem Müllerem odwiedzi wszystkie miasta. Wszystkie hotele cztero– i pięciogwiazdkowe, które są dzisiaj na liście, zostaną sprawdzone i mamy dzisiaj wstępne ustalenie, że będzie się liczyła nie tylko kategoryzacja. Jeżeli polski hotel czterogwiazdkowy ma standard, że według doświadczeń z poprzednich hotelów będzie mógł zostać zakwalifikowany jako hotel pięciogwiazdkowy, to będziemy przerzucali liczbę pokoi do grupy hoteli pięciogwiazdkowych również po to, aby w dzisiejszej światowej sytuacji oszczędnie gospodarować pieniędzmi i żeby obecnie rozwijająca się infrastruktura hotelowa odpowiadała potrzebom miasta, czyli żeby wszystkie hotele były także wykorzystywane po roku 2012. Takie działania są prowadzone również dzięki dobrej współpracy Rafała Rosiejaka i Andrzeja Boguckiego z UEFA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu prezesowi. Zakończyliśmy dyskusję w tym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#IreneuszRaś">W wyniku przeprowadzonej dyskusji stwierdzam, że Komisja przyjęła dwie informacje MSiT i pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do punktu drugiego. Proszę pana przewodniczącego Andrzeja Biernata o krótką informację dotyczącą prac podkomisji stałej ds. przygotowania Polski do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej „UEFA EURO 2012” na temat stanu przygotowań miast organizatorów do EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejBiernat">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, Wysoka Komisjo, nie będę się rozwodził nad tym tematem, ponieważ nie chciałbym powtarzać pewnych informacji po panu ministrze, panu prezesie i panu koordynatorze. Omówili już oni szczegółowo zagadnienia związane ze stanem przygotowań Polski do EURO 2012. Chciałbym poinformować Wysoką Komisję o tym, jak pracowała podkomisja i jakie były wnioski, które nasunęły się nam w trakcie prac.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejBiernat">Komisja ukonstytuowała się na przełomie kwietnia i maja. Od tamtej pory odbyła 18 posiedzeń, z czego 6 wyjazdowych na terenie Miast Gospodarzy EURO 2012. Oprócz tego rozmawialiśmy również z Ministrem Sprawiedliwości, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministrem Infrastruktury, Ministrem Pracy i Polityki Społecznej, Ministrem Rozwoju Regionalnego oraz Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. Jak więc widać na posiedzeniach Komisji poruszaliśmy wszystkie obszary, które są związane z organizacją i przygotowaniem Polski do EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AndrzejBiernat">Dokładny raport podkomisji zostanie przekazany na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji w tym roku. Chciałbym się podzielić kilkoma refleksjami, które pojawiły się w czasie posiedzeń wyjazdowych i które zostały poruszone przez przedstawicieli Miast Gospodarzy EURO 2012. Miasta były przygotowane do spotkań bardzo rzetelnie. Tempo współpracy wszystkich elementów samorządowych, czyli wojewodów, marszałka oraz prezydentów miast oraz prezentacje pokazały nam, jaki jest rzeczywisty stan przygotowań. Są to nie tylko wirtualne obrazki pokazywane w salach konferencyjnych. Fizycznie byliśmy na wszystkich budowanych stadionach, wizytowaliśmy także część miast, które oferują centra pobytowe oraz kilka lotnisk. Nie chciałbym przedstawiać żadnej listy rankingowej, ponieważ wszystkie miasta są maksymalnie zaangażowane w projekt. Wszystkie mają organizacje symetryczne do spółki PL 2012. Niektórzy organizatorzy współpracujący bezpośrednio ze spółką PL 2012 skarżyli się, że prezes Herra wyciska z nich niemalże ostatnie poty, żeby raportowali i żeby z dnia na dzień przekazywali informacje na temat stanu przygotowań, ale to akurat dobrze. Portal on-line będzie zresztą bardziej zmuszał do pracy Miasta Gospodarzy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AndrzejBiernat">Praca w podkomisji przyniosła pierwszy efekt w postaci legislacji, bo Miasta Organizatorzy zgłaszali poprawki do ustawy o przygotowaniach do EURO 2012. Za dwa tygodnie zaczniemy w podkomisji pracę, a teraz czekamy jeszcze na ostateczne ekspertyzy. Rozpoczynamy pracę nad gotowym projektem ustawy zmieniającej przepisy, co ma jeszcze bardziej ułatwić pracę Miastom Organizatorom EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#AndrzejBiernat">Widać, że zazębia się współpraca MSiT, spółki PL 2012, NCS oraz spółek powołanych w miastach. Jedynym wyjątkiem jest Kraków gdzie wszystkie zadania wykonuje spółka komunalna, ale radzi ona sobie równie dobrze jak pozostałe miasta.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#AndrzejBiernat">O zaawansowaniu prac już mówiono. Sen z powiek może nam spędzać jedynie to, że z dużym prawdopodobieństwem wszystkie drogi na EURO 2012 nie zostaną wybudowane, ale będą na pewno będą te najważniejsze – autostrady, większość S związanych z EURO 2012. Jak zresztą powiedział kiedyś pan minister, jeżeli zabraknie 20 kilometrów dróg, to świat się nie zawali i EURO 2012 na pewno się odbędą.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#AndrzejBiernat">Dzisiaj podkomisja odbyła posiedzenie, w którym uczestniczył prezes Portów Lotniczych i podsekretarz stanu odpowiedzialny za lotniska. Mieliśmy wątpliwości, czy lotniska będą zdolne do przepustowości, jaka jest wymagana przez UEFA, bowiem w ciągu doby trzeba odprawić 50% pojemności stadionu w danym mieście. Okazało się, że nie jest to wielkim problemem nawet w tych miastach, które zgłosiły rozbudowę terminalu – bo największy problem był w odprawie pasażerów. Pasy startowe funkcjonujące na głównych lotniskach są w stanie odprawić każdą liczbę samolotów, która będzie odlatywała z Polski w czasie EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#AndrzejBiernat">Zobaczyliśmy, jak wyglądają postępy budowlane w poszczególnych miastach. Wizytowaliśmy budowę w Gdańsku. Śmialiśmy się nawet tego, że na czas naszej wizyty odpalono koparkę, która stała tam od kilku tygodni. Jednak teren Gdańska rzeczywiście jest już przygotowany do inwestycji i w momencie, kiedy zostaną rozstrzygnięte przetargi, prace na pewno ruszą. Wrocław na przykład już ruszył i szykuje teren pod nowe stadiony. Czy tą samą koparką? Koparka w Gdańsku towarzyszyła nam w całym obiekcie, ale jest to raczej żartobliwa dygresja.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#AndrzejBiernat">Mamy obraz niesamowitego zaangażowania wszystkich miast w projekt. Widać, że miasta żyją tylko tym i koncentrują swoją działalność na tym, aby jak najlepiej wypaść. Jeżeli chodzi o Kraków i Chorzów, to kibicuję temu, żeby 6 polskich miast organizowało EURO 2012. Na konferencji niechcący powiedziałem, że Chorzów stać na to, aby dostać finały Mistrzostw Europy, tak więc jestem na Śląsku bohaterem.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#AndrzejBiernat">Dokładny raport przygotujemy na jedno z ostatnich grudniowych posiedzeń Komisji. Będą tam zawarte wnioski i wszystkie zagrożenia, które widzimy, a które mogą do tej pory zostać zniwelowane. Cieszymy się z doskonałej organizacji spółki PL 2012 i NCS, które doskonale koordynują prace w Miastach Organizatorach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Czy ktoś w tej kwestii ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#IreneuszRaś">Rozumiem więc, że podsumowanie pracy dostaniemy do końca roku na piśmie. Zamykam zatem drugi punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do spraw bieżących. Chciałbym zakomunikować jedną sprawę. Jak państwo wiedzą, Sejm proceduje w tej chwili projekt ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, której również jestem członkiem, zajmuje się tą sprawą i powołała ona podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Znalazłem się tam jako przedstawiciel Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, ale od razu powiedziałem, że będę się również starał reprezentować Komisję Kultury Fizycznej i Sportu. Po konsultacjach z panią przewodniczącą na posiedzeniu prezydium mamy przedstawić termin, w którym spotkam się z zainteresowanymi posłami, aby zebrać argumenty w tej kwestii. Proszę więc o zaznajomienie się z projektem tej ustawy. Będę chciał najpierw omówić z państwem wszelkiego typu uwagi, a potem przedstawić je w czasie prac podkomisji, bo jest on również ważny z punktu widzenia naszej Komisji. Zastanawiam się także nad tym, czy nie powinniśmy z naszej inicjatywy zaopiniować dodatkowo ten projekt. Będę wnioskował o to – decyzja będzie najpierw należała do prezydium, a potem do państwa – żeby Komisja przyjęła w odpowiednim czasie taką opinię. Będę wnioskował, że jest celowe i zasadne, aby w tej kwestii również nasz głos był brany pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejWalkowiak">Mam jeszcze jedno pytanie do pana ministra w ramach tej dyskusji. Bardzo optymistycznie zabrzmiały pana wypowiedzi dotyczące budowy stadionów i innych inwestycji, ale my, jako podkomisja, kilka tygodni temu mieliśmy spotkanie z ministrem Grabarczykiem. Jeżeli chodzi o infrastrukturę drogowa, to doszło jednak do poważnych korekt. Są to korekty in minus, jak to ujął dosłownie pan minister Grabarczyk – pewne sprawy były przysypane „grubą warstwą pudru”. Niektóre inwestycje, które były gwarantowane w priorytetach, zmieniły swoją kategorię – na przykład okazało się, bardzo ważna dla powodzenia organizacji EURO 2012 trasa S5 łącząca Gdańsk, Poznań, Wrocław, jest już w kategorii budów prawdopodobnych, a nawet mówi się, że niektóre odcinki z całą pewnością nie zostaną wybudowane. Chciałbym prosić o komentarz ze strony pana ministra odnośnie do tych faktów i o odpowiedź, jak to wpłynie na organizację EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Panie pośle, chodziło chyba o to, że Minister Infrastruktury przedstawiał wydłużenie harmonogramu realizacji. Projekt pozostaje, ale jest kwestia ostatniego odcinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaJakubiak">Trasa S5 odpadła z priorytetów. Czy panowie mogliby wyjaśnić, czy będą się upominać o to, aby weszła ona na listę priorytetów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Priorytetów EURO 2012?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaJakubiak">Tak. Droga S5 łączy Wrocław, Poznań, Kraków, Chorzów, Katowice do granicy. Była ona wpisana jako priorytet EURO 2012, ale dzisiaj jest na liście budów rezerwowych. Czy panowie będą upominać się o to, aby przeszła ona kwalifikację wejścia do priorytetów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławDrzewiecki">Odpowiem głównie panu posłowi, bo ma pan rację mówiąc, że ta sytuacja została zweryfikowana, ale w sensie czasu, a nie zamierzeń. Chcę, aby była tutaj jasność. Prawdą jest również to, że nastąpiło to na skutek działania MSiT i spółki PL 2012. Poprzez raportowanie wszystkiego do UEFA zawsze staramy się wpisywać zobowiązania, które jesteśmy w stanie wypełniać zarówno co do jakości jak i terminu, który deklarujemy. Do tej pory mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że te rzeczy są właśnie tak realizowane w związku z tym po stronie UEFA jest pełne zaufanie do MSiT i spółki PL 2012.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MirosławDrzewiecki">Współpraca jest oparta o bardzo ściśle rozpisany harmonogram i wszystko dzieje się zgodnie z nim. Przy nanoszeniu do planu inwestycji autostradowo-drogowych typu drogi szybkiego ruchu wyszło nam, że pewne inwestycje są nierealne w sensie czasu do wykonania. Wiele tygodni temu poprosiliśmy 14 oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby odniosły się one do tych inwestycji, co trochę trwało i aby skorygowały one ten projekt. Pan minister Cezary Grabarczyk miał rację co jednego. Ilość była za duża i zrobili to urzędnicy na przestrzeni kilkunastu a nawet kilkudziesięciu miesięcy. Zauważyliśmy pewną prawidłowość – wszystkie inwestycje pod EURO 2012 kończą się 30 września 2011 roku. Mamy doświadczenie jeżeli chodzi o inwestycje i uważamy, że tylko urzędnik mógł wpisywać…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MirosławDrzewiecki">Panie ministrze, przepraszam, że panu przerwę. Droga S5…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#IreneuszRaś">Pani przewodnicząca, ale może niech najpierw skończy pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ElżbietaJakubiak">Mam pytanie. Czy droga S5 jest pańskim priorytetem na EURO 2012 czy nie? Proszę o jasną odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławDrzewiecki">Pani przewodnicząca pozwoli, że skończę, bo do tego dojdę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MirosławDrzewiecki">Ale chciałabym, aby pan mi jasno odpowiedział – czy droga S5 stanie się pańskim priorytetem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławDrzewiecki">Korekta rzeczywiście dotyczy części dróg szybkiego ruchu i w mniejszym stopniu autostrad, ale dzisiaj wiemy, co będzie możliwe w 2012 roku. Dzisiaj mieliśmy spotkanie z Ministrem Infrastruktury, Ministrem Środowiska, przedstawicielami GDDKiA oraz Polskich Kolei Państwowych i ustalaliśmy, jakie będą drogi i połączenia między głównymi miastami, jakie będą czasy przejazdu i docierania. Gwarantujemy tylko jedna rzecz. Tam, gdzie występuje na przykład S8, będzie gotowy odcinek Syców, potem będzie przerwa do S1 i później jedzie się do Warszawy. W związku z tego typu połączeniami musi występować alternatywne połączenie kolejowe, które załatwi problem przemieszczania się ludzi. Prawda jest taka, że naszym priorytetem są wszystkie trasy szybkiego ruchu i autostrady, tylko że jesteśmy realistami i ludźmi, którzy biorą pieniądze za to, aby mówić co jest możliwe, a co nie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MirosławDrzewiecki">Panie ministrze, chciałam, aby pan odpowiedział na jasne pytanie – czy S5 stanie się pańskim priorytetem, czy nie? Też byłam ministrem i również robiliśmy rzeczy możliwe i realne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MirosławDrzewiecki">Wszystkie drogi szybkiego ruchu i autostrady są naszym priorytetem, ale teraz, jeżeli pani pozwoli, powiem, że dla mnie nie jest priorytetem droga, która nie może zostać fizycznie wykonana, jeżeli chodzi o EURO 2012, bo pewne drogi będą się kończyły w 2013, 2014 i 2015 roku. Odpowiadam więc pani, że kiedy liczymy dokładnie, co trzeba zrobić – wykupić ziemię czy zrobić plany – to żebyśmy nie wiem jak optymistycznie liczyli wszystkie czynności, które trzeba wykonać, to ta droga w tym czasie na pewno nie powstanie i nie jest ona priorytetem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MirosławDrzewiecki">Rok temu ta droga była wpisana przez tę samą GDDKiA jako priorytet. Pytam pana, czy mają państwo wiarygodne dane terminowe, które mówią o tym, że ta realizacja przestała być możliwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IreneuszRaś">Pani przewodnicząca, musimy trochę uporządkować pewne kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MirosławDrzewiecki">Droga jest priorytetem, ale nie jest realna. Ta sama GDDKiA ma inny skład zarządzający. Poprzednicy powiedzieli nieprawdę i oszukali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ElżbietaJakubiak">To ja teraz mogę powiedzieć, że ci oszukują. Tak nie można tego tłumaczyć. Trzeba powiedzieć, jaki był harmonogram realizacji wtedy, a jaki jest dzisiaj. Jeżeli pan przyjdzie za rok i będzie mówił, że realizacja kolejnej drogi jest niemożliwa, bo poprzednicy oszukali, to ja również będę musiała w to wierzyć, a nie chcę panu wierzyć. Chcę, aby pan sprawdził harmonogramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#IreneuszRaś">Pani przewodnicząca, harmonogramy zostały przekazane przez Ministra Infrastruktury, który wziął odpowiedzialność za realizację po „strzepnięciu pudru” na te odcinki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie przewodniczący, bardzo proszę, aby prowadził pan obiektywnie posiedzenie Komisji. To nie jest Komisja do spraw kosmetyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#IreneuszRaś">Również mogę mieć swoją opinię i chciałbym ją w tej chwili wyrazić. Być może pozwoli ona pani zrozumieć lepiej te problemy. Panie ministrze, mam wniosek, który – mam nadzieję – połączy nas wszystkich. Wiadomo, że drogi S są zielone w niektórych odcinkach. Gdyby droga S północ – południe, na przykład S7, nie została fizycznie ukończona do 2012 roku, to ja, jako poseł z Krakowa, rozumiem tę sytuację. Będzie brakowało 12 miesięcy dla dokończenia realizacji, ale dla przedsięwzięcia EURO 2012 ważne byłoby to, aby niektóre odcinki związane z tymi miastami zostały zrealizowane wcześniej, bo jest to możliwe i o to powinniśmy dzisiaj walczyć. Jest więc prośba, aby pan minister w porozumieniu z Ministrem Infrastruktury wymógł, żeby pewne odcinki były priorytetowe ze względu na EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#IreneuszRaś">O głos prosił jeszcze pan poseł Zbigniew Babalski, bo myślę, że jego pytanie będzie dotyczyło tej samej kwestii, a potem pan minister przedstawi odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewBabalski">To będzie ten sam temat. Rozumiem, że jesteśmy w sprawach bieżących, ale dalej rozmawiamy o temacie głównym? Tak więc w sprawach bieżących chciałbym postawić dwa wnioski. Mój kolega Andrzej Walkowiak wyprzedził już ten temat. Pierwszy wniosek jest związany z pierwszym punktem i dotyczy programu EUR0.2012. Mija 10 miesięcy odkąd dostaliśmy ciekawy materiał, który dotyczył tego, jaka infrastruktura powinna zostać zrobiona przy okazji EURO 2012. Prosiłbym w związku z tym prezydium Komisji, aby rozważyła mój wniosek żebyśmy po 10 miesiącach znowu dostali materiał na temat aktualnej sytuacji w infrastrukturze przy programie EURO 2012. Po tym, co powiedział pan minister, jestem spokojny co do tego, że resort dopilnuje spraw jeżeli chodzi o przygotowanie stadionów, centrów pobytowych itp. Myślę, że zostało to optymistycznie przedstawione, ale chyba też i realnie. Kwestia poruszona przez pana posła Walkowiaka budzi jednak niepokój, proszę więc o rozważenie wniosku, abyśmy otrzymali materiał w jakim stanie jest infrastruktura wokół programu EURO 2012. Chodzi głównie o drogi.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#ZbigniewBabalski">I drugi wniosek – bo uważam, że jesteśmy w sprawach bieżących – proszę o rozważenie przez prezydium Komisji zaproszenia w najbliższym czasie na posiedzenie Komisji nowego prezesa PZPN. Wydaje mi się, że nie muszę uzasadniać tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaJakubiak">Mam jeszcze pytanie do pana ministra, ale chyba lepiej będzie wiedział pan prezes spółki PL 2012. Chciałabym się dowiedzieć czegoś więcej na temat centrów pobytowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę w drodze wyjątku o odpowiedź na pytanie pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaJakubiak">Nie w drodze wyjątku, bo nie przedstawiano stanu przygotowania centrów pobytowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#IreneuszRaś">Przedstawiono to bardzo dokładnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ElżbietaJakubiak">Właśnie, że niedokładnie. Proszę mi w takim razie powiedzieć, jaki jest stan przygotowania centrów pobytowych w Serocku, Wyszkowie, Kluczborku i Brzegu. Mogę powiedzieć, że doskonale znam wszystkie te centra, proszę więc, aby opowiedział pan o ich stanie przygotowań. Jaki jest ich stan zaawansowania według kolorów podanych w materiale?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#IreneuszRaś">Proszę pana ministra i pana prezesa o odniesienie się do tych wszystkich pytań. Dwa wnioski pana posła Zbigniewa Babalskiego zostały zanotowane.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#IreneuszRaś">Chciałbym powiedzieć, że pan poseł Andrzej Biernat posiada informację na temat infrastruktury i będzie bardzo proste, aby otrzymał pan nawet jutro ten materiał z sekretariatu naszej Komisji. Wydam zresztą dyspozycję, aby wszyscy otrzymali taki materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MirosławDrzewiecki">Poproszę o odpowiedź pana Rafała Rosiejaka na pytanie w sprawie centrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#RafałRosiejak">Szanowni państwo, pani przewodnicząca, materiał został na samym początku naszego spotkania przedstawiony bardzo rzetelnie. Natomiast, jeżeli chodzi o konkretne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaJakubiak">Ocena do Komisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#IreneuszRaś">Pani przewodnicząca, bardzo proszę dać szansę wypowiedzieć się stronie rządowej. Pani przewodnicząca prowadzi polemikę, a nie wolno robić czegoś takiego. Jest regulamin Komisji i przywołuję panią do porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#RafałRosiejak">Rozumiem, że było pytanie o cztery centra – Nowy Dwór z Serockiem, Brzeg, Kluczbork i...?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ElżbietaJakubiak">Wyszków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RafałRosiejak">W Brzegu miałem przyjemność być wczoraj. Widziałem się z panami burmistrzami, z inwestorem hotelowym. Brzeg nie znalazł się na rekomendowanej liście 44 centrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ElżbietaJakubiak">Znalazł się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RafałRosiejak">Brzeg nie znalazł się na rekomendowanej liście 44 centrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ElżbietaJakubiak">Brzeg Dolny jest na liście rekomendowanych 44 centrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RafałRosiejak">Pani powiedziała o Brzegu Dolnym, a ja zrozumiałem, że chodzi o Brzeg w Województwie Opolskim.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#RafałRosiejak">Jeżeli chodzi o Brzeg Dolny w Województwie Śląskim, to infrastruktura sportowa przy obiektach Rokity funkcjonuje, natomiast zgłoszony obiekt hotelowy wymaga modernizacji. Mamy rok 2008 i proces przygotowania centrów trwa do przyszłego roku. Może teraz odpowie pan prezes Marcin Herra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarcinHerra">Pani przewodnicząca, pan Rafał Rosiejak, który rzeczywiście współpracuje na bieżąco zarówno ze 44 centrami, jak i z tymi, które jeszcze chcą się zakwalifikować na listę centrów pobytowych, na pewno jest w stanie powiedzieć, gdzie jest każde kolejne pozwolenie na budowę i na jakim etapie jest budowa. Jeżeli pani pozwoli, to dokładnie odpowiedzielibyśmy na pytania dotyczące tych czterech miejsc, ich harmonogramów i terminów w formie pisemnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ElżbietaJakubiak">To w takim razie poproszę o informację dotyczącą wszystkich centrów wraz z terminami dotyczącymi pozwoleń na budowę, planów, które zostały sporządzone czy finansowaniem. Myślę zresztą, że taką informację może dostać cała Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#IreneuszRaś">Myślę, że jest to bardzo dobra propozycja, bo nie wiem, czy powtórne przedstawianie informacji przez pana prezesa Marcina Herrę zaciekawi w tej chwili wszystkich z państwa. W związku z tym, jeżeli pani przewodnicząca będzie usatysfakcjonowana, to poproszę prezesa Marcina Herrę, aby jego zespół przygotował pisemną informację dotyczącą w szczegółach wszystkich 44 centrów, ich mocnych i słabych stron. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ElżbietaJakubiak">Byłoby to bardzo ważne, ponieważ jak czytam o tych 44 centrach, które państwo zaklasyfikowali jako centra pobytowe, to kolory nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu, który poznałam. Tak więc mam wątpliwości, czy państwa ocena jest rzetelna. Oczywiście czas płynie i wszystko może się zmienić, ale chciałabym wiedzieć, jakie były kryteria tej oceny i czy uwzględnili państwo fakt przygotowania inwestycji, bo są to inwestycje i nie jest trudno powiedzieć, na jakim są one etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#IreneuszRaś">W takim razie bardzo proszę o taką szczegółową informację i wtedy wszyscy będą usatysfakcjonowani. W tej chwili chciałbym jeszcze zapytać czy ktoś chciałby zadać pytanie w sprawach bieżących?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ElżbietaJakubiak">Chciałabym zapytać pana ministra o to, czy uważa, że łączenie funkcji członka zarządu i szefa zarządu w dwóch spółkach jest zasadne i czy będzie trwało długo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MirosławDrzewiecki">Zacznę od pytań zaległych. To, co jest priorytetem dla Polski w sprawie dróg i autostrad, jest również priorytetem dla organizacji EURO 2012. Naszym zadaniem i obowiązkiem jest mówienie o rzeczach możliwych, a nie o rzeczach nierealnych i w związku z tym to, co przekazujemy dalej, czyli nie 3000 tylko 2000, jest w naszym rozumieniu rzeczą realną i do wykonania w terminie do końca marca 2012 roku. Inne rzeczy są w dalszym ciągu priorytetowe dla Polski natomiast nie pozwolimy sobie na to, aby lamentować nad sprawami, które być może nie zostaną wykonane. Nie chcę dyskutować o powodach, bo jest to sprawa polityki. Urzędnicy wprowadzili nas w błąd, bo jeżeli w raporcie było napisane, że wszystkie inwestycje kończą się 30 września 2011 roku, to nie ma takich inwestycji w Polsce, aby skończyły się one jednego dnia. Jeżeli jest odcinek, który ma 104km czy 106km, a 60km nie zostanie wykonanych w tym terminie, to mówimy o tym, że będzie wykonany w części, ale mówimy o pewnej antycypacji tego, co się wydarzy, a nie o tym, jak byłoby, gdyby to się zrobiło samo. Samo się nie zrobi, bo ludzie muszą to wybudować.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MirosławDrzewiecki">Wracam do pytania dotyczącego centrów, bo mam jedną uwagę. Kryteria są bardzo ściśle i jasno wyszczególnione. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, jak poszczególne centra uzyskują punkty w tym wszystkim, dlatego w jednym wypadku jest kolor czerwony, a w innym żółty czy zielony. Jest to oczywiste i ryzyka, które tutaj określamy, są określone według pewnego standardu. Lista 44 centrów to jest w dalszym ciągu długa lista. Przypomnę, że mówimy o 16 centrach docelowych i nie zamknęliśmy ostatecznie tej listy. Jeżeli pojawią się na przykład inne centra, a tak się składa, że burmistrz Brzegu do mnie dzwonił i mówił, że bardzo mu na tym zależy, to jak załatwi sprawę będzie mógł zostać dopisany. Nie dyskwalifikujemy żadnego z centrów, ponieważ w żadnym stopniu ich nie finansujemy.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#MirosławDrzewiecki">Wskazując na centra ani my ani UEFA nie załatwimy jednak jednej rzeczy – nie damy gwarancji, że dane centrum zostanie wybrane w związku z tym możemy sobie pozwolić na dużą otwartość. Jeżeli zgłosi się jeszcze 10 nowych inwestorów, a centra będą spełniać wszystkie wymogi graniczne wyznaczone przez UEFA, to jesteśmy otwarci, a w finale i tak nie wskażemy, które 16 centrów zostanie ostatecznie wybranych.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#MirosławDrzewiecki">Mówimy tylko i wyłącznie o inwestycjach prywatnych. W wielu wypadkach prywatni właściciele nie pokazują całego harmonogramu finansowania tylko wiedzą, co i kiedy musi zostać wykonane i mają do tego prawo. Nie korzystają oni z ustawy o zamówieniach publicznych, bo inaczej wykonują inwestycje. W związku z tym wydaje mi się, że w sytuacji kiedy mamy wskazać 16 centrów, a mamy rezerwę, to takie rozwiązanie wydaje mi się dosyć bezpieczne. Jeżeli dojdzie do tego jeszcze kilka miejscowości, to będzie nawet bardziej bezpiecznie. Nie jest to natomiast projekt, który prowadzimy w sensie zarządzająco–finansowym.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#MirosławDrzewiecki">Jeżeli chodzi o pytanie o prezesa spółki, a dokładniej o pana Rafała Kaplera, to ta sytuacja była spowodowana procesem wymagającym błyskawicznego działania w momencie, kiedy była sytuacja w NCS związana z poprzednim prezesem. Nowy wytypowany prezes świetnie sobie radzi, ale nie jest to sprawa na zawsze. Pan Rafał Kapler wykonuje jednak teraz pewną rzecz, mamy otwarty przetarg, zaraz będzie projekt wykonawczy, który zostanie zweryfikowany przez NCS, a finał tego przetargu będzie znany na wiosną. Prawdopodobnie wtedy albo i w międzyczasie prezesem NCS będzie człowiek wybrany z rynku. Na razie jednak nie chciałbym przeszkadzać w pewnych procesach, które są dzisiaj ściśle nadzorowane i sterowane przez pana prezesa Kaplera. Pan prezes ma więc tutaj dodatkowe zajęcia, ale przejdzie z powrotem do spółki PL 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi. Widzę, że niektóre osoby się uaktywniły. Bardzo proszę o ostatnie pytanie i będziemy kończyć posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejWalkowiak">Trzy krótkie kwestie. Po pierwsze mam prośbę do pana przewodniczącego. Jeżeli mamy otrzymać materiał, który będzie szczegółowo opisywał stan przygotowań centrów pobytowych, to czy można jednocześnie uzyskać informację, z jakiego powodu lista 112 kandydatów została zmniejszona do 44?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#IreneuszRaś">Ale przecież ma pan poseł dokładną informację na ten temat w tym materiale. Znalazłem tam tabelkę, która to jasno precyzuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejWalkowiak">Ta tabelka nie uwzględnia wszystkich pozycji, bo tutaj jest ich tylko kilkanaście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#IreneuszRaś">Panie prezesie, czy można w takim razie w jakiś sposób rozbudować tę informację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejWalkowiak">Chodzi mi na przykład o to, że Bydgoszcz była w grupie 112 kandydatów, a nie ma jej już w grupie 44 centrów. Jakie kryterium nie spełniła Bydgoszcz? Co się stało, że nie ma jej na liście 44 centrów?</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#AndrzejWalkowiak">Kolejna sprawa dotyczy tego, kiedy lista centrów pobytowych znajdzie się w rozporządzeniu. Jak to będzie lista? Czy tych 44 centrów? Proces inwestycyjny zajmuje jakiś czas i trzeba go ułatwiać.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#AndrzejWalkowiak">I od razu trzecie pytanie. Chodzi mi o pieniądze na budżet spółki PL 2012. Miało być 40 milionów w budżecie, a jak czytam jest 10 milionów. Gdzie jest 30 milionów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#IreneuszRaś">Proszę państwa, punkt sprawy bieżące, w którym jesteśmy od pół godziny, nie jest od prowadzenia tak merytorycznej dyskusji. Był czas, kiedy można było takie pytania zadawać. Uważam, że ta dyskusja pokazuje, że niektórzy posłowie nie szanują porządku posiedzenia Komisji i zwracam na to uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejWalkowiak">Po wystąpieniu pana posła Andrzeja Biernata w ogóle nie dopuścił pan posłów do głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#IreneuszRaś">Pytałem, czy ktoś chce zabrać głos i odsyłam do stenogramu.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi? Nie. Czy pan prezes Marcin Herra mógłby się odnieść do postulatu uzupełnienia materiału o bardziej szczegółową informację, dlaczego z listy 112 centrów pobytowych niektóre centra zniknęły i nie zostały zakwalifikowane? Następnie padły jeszcze pytania merytoryczne do pana ministra, jeżeli chodzi o budżet spółki PL 2012. Proszę o odpowiedź na te pytania i zamknę posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MarcinHerra">Od początku zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są centra pobytowe. Przyłożyliśmy we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami wielką wagę do tego, aby kryteria były obiektywne i jednoznacznie określone i aby wszystkie centra, które znalazły się na drugiej liście, były oceniane wedle tych samych kryteriów. Wszystkie informacje, które były podstawą do wyboru, są zawarte w materiale i jest on od kilku miesięcy materiałem publicznym, bo został umieszczony na stronach internetowych tak, żeby nikt nie miał żadnej wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#MarcinHerra">Jest tabelka, która mówi o tym, z jakiego powodu centra zostały odrzucone – albo jest to brak hotelu, który spełniałby standardy albo nie ma absolutnie żadnego planu, który pozwalałby ten hotel wybudować na rok 2010 bądź jest to zła odległość od lotniska. Pamiętajmy, że jedna godzina jazdy autokarem od lotniska, na którym może wylądować 100-osobowy samolot, jest kryterium podstawowym. Było kilka przypadków, gdzie odległość od lotniska wynosiła 150km, gdzie nie było autostrady i gdzie nigdy jej nie będzie, w związku z czym przejechanie tej odległości autokarem w godzinę nie jest realne. Z tych obiektywnych przyczyn te centra nie znalazły się na liście 44 centrów. Są też miejsca gdzie są hotele, które nie znalazły się na liście centrów pobytowych, a znajdują się w granicach administracyjnych miast. Te miejsca znalazły się na tzw. liście UEFA Family, czyli na liście gdzie będą mieszkali sponsorzy bądź działacze UEFA podczas turnieju. Te miejsca mogą spełniać standardy centrów, ale UEFA poprosiła, aby tych miejsc nie wpisywać na listę centrów pobytowych, bo będą one zagospodarowane w czasie turnieju, dlatego że w niektórych miejscach mamy deficyt miejsc hotelowych i trzeba to wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#MarcinHerra">Ostatnia bardzo ważna rzecz. Z ponad 100 centrów pobytowych wszyscy mają pełną świadomość, że jeżeli do połowy 2009 roku ktoś poprzez nadzwyczajne działania spowoduje, że będzie spełniał standardy dla centrum pobytowego, bo na przykład w odległości 30km od swojego hotelu wybuduje lotnisko na samolot 100-osobowy, to znajdzie się na liście centrów. Jeżeli ktoś przyśpieszy prace inwestycyjne tak, że hotel będzie gotowy na rok 2010, to również znajdzie się na tej liście. Polskim interesem jest to, aby na tej liście znalazło się maksymalnie wiele centrów na moment wyboru we współpracy z UEFA. To jest też decyzja biznesowa ludzi, którzy inwestują, bo ma to szanse powodzenia po roku 2012.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#MarcinHerra">Reasumując nie możemy nic więcej dodać, bo przekażemy harmonogram prac maksymalnie szczegółowo o ile pozwolą nam na to właściciele hoteli. Budujemy we współpracy ze centrami jednolity masterplan rozwoju centrów pobytowych. Zostaną pokazane daty, w których jakie etapy muszą się kończyć, ale musimy również uszanować to, że na naszych stronach internetowych jest dzisiaj master plan dla Polski, ale nie ma tam opublikowanego na przykład harmonogramu hotelu Hilton, bo on nie chce pokazywać publicznie swoich planów inwestycyjnych, bo jest to element konkurencji. W zakresie prywatnych inwestycji musimy również brać ten aspekt pod uwagę i szanować podmioty prywatne. W związku z tym ustalimy z właścicielami poziom, który zawrzemy w masterplanie, bo ta wiedza jest nam bardzo potrzebna. Przekażemy ją również państwu, aby każdy z nas miał ją w pełnym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#IreneuszRaś">Panie ministrze, czy mógłby pan coś jeszcze powiedzieć odnośnie budżetu spółki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MirosławDrzewiecki">To już było omawiane na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. W budżecie MSiT jest 10 milionów złotych, a reszta znajduje się w rezerwie Ministerstwa Finansów. Ilość pieniędzy będzie wynikała z potrzeby i będą one wtedy trafiały do spółki.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#MirosławDrzewiecki">A kiedy będzie rozporządzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MirosławDrzewiecki">Po nowelizacji ustawy z 7 września 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#MirosławDrzewiecki">Szanowni państwo, bardzo dziękuję za ożywioną dyskusję pod koniec posiedzenia, bo jest ona efektem naszego zainteresowania omawianą tematyką. Dziękuję gościom, a szczególnie panu ministrowi i ekipie towarzyszącej oraz przedstawicielom miast. W posiedzeniu uczestniczył również przedstawiciel PZPN, który nie został powitany na początku.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#MirosławDrzewiecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>