text_structure.xml 77.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaJakubiak">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławDrzewiecki">Chciałbym, aby ta Komisja współpracowała z Ministerstwem Sportu i Turystyki według zasady, która została wypracowana wiele lat temu, to znaczy współpracy, troski i miłości. To jest Komisja ludzi zakochanych w sporcie i w zasadzie sprawy polityczne pozostawione są za drzwiami. Wszyscy są nastawieni na to, aby wspierać sport i dobrą współpracę. Wierzę, że to będzie dobra współpraca i cieszę się, że przewodniczącym Komisji jest były minister sportu, osoba, która zna problemy ministerstwa, ponieważ była na jego czele. Za chwilę przekażę głos panu Zbigniewowi Paceltowi i opuszczę posiedzenie Komisji, ponieważ muszę podjąć decyzję w sprawie firmy, która będzie projektowała Stadion Narodowy na terenie stadionu X-lecia. Jesteśmy już na finiszu prac i muszę pojechać do ministerstwa, aby decyzję w tej sprawie można było ogłosić jutro na konferencji prasowej. Dziękuję pani przewodniczącej Elżbiecie Jakubiak za to, że kończąc urzędowanie w ministerstwie wytypowała trzy firmy. Potwierdzam, że te przedstawione oferty były najlepsze. Każda z nich ma swoje walory i jakieś drobne wady, ale jest to kwestia drugorzędna. Żałuję trochę, że nie została wskazana jedna firma, ponieważ nie miałbym problemu z wyborem. Ponieważ jestem „facetem”, nie mogę się uchylać od odpowiedzialności i postaram się dokonać dobrego wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewPacelt">Pragnę zaprezentować propozycje Ministerstwa Sportu i Turystyki do projektu budżetu w 2008 roku. Otrzymali państwo materiały na piśmie, więc nie będę ich omawiał bardzo szczegółowo. Nie mniej jednak chciałbym się odnieść do niektórych zagadnień oraz rozszerzyć niektóre zagadnienia. Dodatkową informacją, której nie ma w materiałach jest to, że w projekcie budżetu na 2008 rok na finansowanie zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu łącznie z wydatkami administracyjnymi zaplanowano nakłady w wysokości 941.875 tys. zł. Jest to kwota wyższa o 16,1% niż w planie po zmianach w 2007 roku. W kwocie nakładów zaplanowanych na 2008 rok, budżet państwa stanowić będzie 40%, czyli 377.007 tys. zł, z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej 58,5%, czyli 550,580 tys. zł, oraz Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla uczniów stanowi 1,5% – 14.288 tys. zł. Wydatki na kulturę fizyczną i sport, z wyłączeniem wydatków administracyjnych, wyniosą 924.634 tys. zł i są o 19,4% wyższe niż w przewidywanym wykonaniu w 2007 roku. Pragnę dodać, że udział wydatków na dział 926: Kultura fizyczna i sport, bez Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów, wyniesie 0,12% w stosunku do projektowanych nakładów budżetu państwa na rok 2008. To wszystkie dodatkowe informacje, które chciałem państwu przekazać.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewPacelt">Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki – Minister kieruje dwoma działami: kulturą fizyczną i sportem oraz turystyką. Minister jest dysponentem dwóch części – 25 i 40 – budżetu państwa. Dzisiaj będziemy zajmować się częścią nr 25. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008, w części 25 – Kultura fizyczna i sport zaplanowano wydatki budżetowe w trzech działach, tj.: Administracja publiczna, Obrona narodowa, Kultura fizyczna i sport.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewPacelt">Mam propozycję, aby w całości omawiać projekt budżetu, ponieważ stanowi to nierozerwalną część wszystkich zadań przyjętych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Przejdę więc do omawiania całości.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewPacelt">W przedstawionym projekcie, w III części, znajdują się plany finansowe państwowych funduszy celowych. Punkt ten dzieli się na: Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów oraz Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, których dysponentem jest również minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008, w części 25 – Kultura fizyczna i sport, w dziale 926 – Kultura fizyczna i sport, przewiduje się plan dochodów budżetowych w kwocie 481 tys. zł., co stanowi 19,4% w stosunku do planowanych dochodów w ustawie budżetowej na rok 2007, z tytułu najmu składników majątkowych, zwrotu dotacji wykorzystywanej niezgodnie z przeznaczeniem przez Polski Związek Piłki Siatkowej oraz z tytułu sprzedaży wydawnictw „Biblioteka Trenera” i „Sport Wyczynowy”. Kwoty, o których mowa przedstawione są w materiałach.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewPacelt">Projekt planu wydatków budżetowych w części 25 – Kultura fizyczna i sport na 2008 rok wynosi 377.007 tys. zł, co stanowi 143,5% planu wydatków budżetowych po zmianach w 2007 roku. Ponadto jest to wzrost o 51% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2007. W ramach tej kwoty, na wydatki w działach budżetowych zaplanowano: Administracja publiczna – 17.231 tys. zł, Kultura fizyczna i sport – 259.766 tys. zł, Obrona narodowa – 10 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZbigniewPacelt">Dział 750 – Administracja publiczna. Rozdział 75001 mówi, że na urzędy naczelnej i centralnej administracji rządowej planujemy przeznaczyć 17.231 tys. zł, z czego 8 tys. zł na świadczenia na rzecz osób fizycznych, 16.953 tys. zł na wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz 270 tys. zł na wydatki majątkowe.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZbigniewPacelt">Dział 752 – Obrona narodowa. Projekt planu wydatków budżetowych na rok 2008 wynosi 10 tys. zł. Środki zaplanowane w tym dziale zostaną przeznaczone na organizację i przeprowadzenie szkolenia obronnego dla pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz dla pracowników z jednostek podległych, wykonujących zadania z obszaru kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZbigniewPacelt">Dział 926 – Kultura fizyczna i sport. Projekt planu wydatków budżetowych na rok 2008 w układzie rozdziałów budżetowych, przedstawia się następująco: Komisja do zwalczania dopingu w sporcie – 3790 tys. zł, można zauważyć tutaj znaczny wzrost badań na rzecz przygotowań do Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. To badania antydopingowe w liczbie powyżej 2000 próbek. Instytucje kultury fizycznej – 20.716 tys. zł, to jest kwota przeznaczona między innymi na Centralny Ośrodek Sportu. Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, to kwota 218.050 tys. zł. Pozostała działalność to 117.210 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZbigniewPacelt">Omówię bardziej szczegółowo poszczególne działy. W ramach realizacji bieżących zadań Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie, ze środków zaplanowanych na 2008 rok sfinansowane zostaną wynagrodzenia, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wydatki na działalność programową w zakresie badań antydopingowych. Projekt planu w podziale na formy organizacyjne jednostek realizujących zadania kultury fizycznej i sportu oraz na rodzaje wydatków. Tak jak wspomniałem, dotacja przedmiotowa, stanowiąca dopłatę do usług świadczonych w zakresie szklenia sportowego przy wykorzystaniu infrastruktury sportowej w centralnych ośrodkach sportu to kwota 17.904 tys. zł i wydatki majątkowe przeznaczone na dofinansowanie lub finansowanie zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w obiektach sportowych Centralnego Ośrodka sportu w kwocie 2812 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZbigniewPacelt">Kolejny rozdział to, Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu. Jak wspomniałem wcześniej, plan wydatków na rok 2008 wynosi 218.050 tys. zł. Kwota zostanie przeznaczona na sfinansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych stowarzyszeniom działającym w sferze kultury fizycznej i sportu, które dzielą się na sport kwalifikowany, sport osób niepełnosprawnych, sport powszechny. Stowarzyszenia o zasięgu ogólnokrajowym będą realizowały zadania w ramach przygotowań do Igrzysk Olimpijskich, mistrzostw świata oraz Europy, pucharów świata, kwalifikacji olimpijskich. Są to wszystkie zadania, które bezpośrednio wpływają na przygotowania naszych sportowców do uzyskania wysokich wyników. Na sport kwalifikowany przeznaczono kwotę 195.186 tys. zł. Jak wspominałem, pojawiły się nowe programy przygotowań olimpijskich Vancouver 2010, przygotowań do mistrzostw świata i Europy, w letnich oraz zimowych dyscyplinach olimpijskich, jak również nieolimpijskich. Jest także program szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo w Akademickich Centrach Szkolenia Sportowego. Także są pieniądze na stypendia sportowe dla zawodników kadry narodowej i olimpijskiej. Wszystkie kwoty przeznaczone na te zadania podane są w materiałach. Z powyższej prezentacji wynikać, że najwięcej środków, bo około 38,5% zostanie zaangażowanych na przygotowania do Igrzysk Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku. Druga pozycja – 29,7%, to są dyscypliny olimpijskie. Na sport osób niepełnosprawnych zostanie przeznaczona kwota 2996 tys. zł, z podziałem na program przygotowań do igrzysk paraolimpijskich, którego koszt wyniesie 2000 tys. zł. To jest nowe zadanie, które w poprzednim kalendarzu nie było ujęte. Drugim elementem są stypendia dla zawodników niepełnosprawnych w kwocie 996 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZbigniewPacelt">Jeżeli chodzi o sport powszechny zaplanowano 19.868 tys. zł. Tutaj także jest podział na poszczególne grupy zagadnień, które będą realizowane w ramach tego budżetu, czyli upowszechnianie kultury fizycznej w środowisku wiejskim, akademickim, w rodzinie, w różnych grupach zawodowych i społecznych oraz promocja aktywności fizycznej w kontekście zapobiegania otyłości. Ostatni wymieniony przeze mnie program jest kontynuacją, to nie jest żadna nowość. Kolejnymi zagadnieniami są promocja sportu powszechnego i program współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Jest to nowy program, na który przeznaczona jest kwota 1000 tys. zł, te środki nie zostały zabrane z innych programów. Postanowiliśmy, że po raz pierwszy oddzielnie zaistnieje współpraca z Polonią i Polakami za granicą. Zadania w zakresie sportu powszechnego będą zlecane fundacjom i na ten cel przeznaczono kwotę w wysokości 348 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#ZbigniewPacelt">Planowany jest także nowy program, pod nazwą „Karol”, który zostanie dokładniej przedstawiony w dalszej części prezentacji. Jak wynika z materiałów, najwięcej środków zostanie przeznaczonych na rozwój sportu w środowisku wiejskim, jest to aż 35,2%. Dział 92695 – Pozostała działalność. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 plan wydatków wynosi 117.210 tys. zł. W tym punkcie zawarte są: świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 16.790 tys. zł, zadania związane z organizacją przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 w kwocie 96.345 tys. zł, z czego 60.000 tys. zł, planuje się na budowę Narodowego Stadionu. Ostatnim elementem w tym rozdziale są środki na pozostałe zadania Ministerstwa Sportu i Turystyki w kwocie 4075 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#ZbigniewPacelt">Aby te zadania mogły być realizowane, zwracam się z apelem. Wynagrodzenia w części 25 – Kultura fizyczna i sport. Limit na wynagrodzenia określony przez Ministra Finansów w projekcie budżetu na 2008 rok w części 25 dział 750 – Administracja publiczna, na kwotę 10.334 tys. zł, w tym wynagrodzenia dla służby cywilnej 6222 tys. zł, jest niewystarczający. Planowana przeciętna płaca w ministerstwie wynosi 3100 zł i jest jedną z najniższych, biorąc pod uwagę inne działy gospodarki oraz urzędy centralne. Naraża to urząd na ciągłą rotację pracowników. Nie pozwala na zatrudnienie nowej wykwalifikowanej kadry, a dodatkowo pogłębia dysproporcję pomiędzy częścią 25 – Kultura fizyczna i sport, a częścią 40 – Turystyka, w ramach jednej instytucji. Powstała duża dysproporcja i należy znaleźć rozwiązania oraz wyjście z tej sytuacji. Przy takiej wielkości ministerstwa brak obsady na pojedynczych stanowiskach jest podwójnie odczuwalny zwłaszcza w kluczowych departamentach. Warto podkreślić, że Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę na potrzebę wzmocnienia kadrowego. Ciężka i niezmieniona od lat sytuacja płacowa urzędu może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie ministerstwa oraz na jakość i stopień realizacji zadań rządu w zakresie sportu uznanych w exposé premiera za priorytetowe. Może również sprawić, że administracja państwowa nie sprosta wymaganiom, jakie niesie ze sobą organizacja Euro 2012. Biorąc pod uwagę wytyczne Ministra Finansów o nie zwiększanie budżetu w poszczególnych częściach, dodatkowe środki na wynagrodzenia ministerstwo jest w stanie wygenerować w ramach części 25. Jest to apel i prośba, abyśmy razem spróbowali znaleźć rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#ZbigniewPacelt">Przechodząc do dalszej części Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Projekt planu finansowego na rok 2008 obejmuje: stan Funduszu na początku roku 10.048 tys. zł, plan przychodów 550.580 tys. zł, w tym wpłaty z dopłat do stawek w grach losowych stanowiących monopol państwa w kwocie 548.000 tys. zł. Wydatki 550.580 tys. zł oraz stan Funduszu na koniec roku 10.048 tys. zł. Projekt ten w układzie zadaniowym obejmuje: modernizację, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych kwocie 371.544 tys. zł, zgodnie z wcześniej przyjętymi zasadami podziału. Następny punkt, to rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży i na ten cel przeznaczono kwotę 151.796 tys. zł. Środki te zostaną przeznaczone na: Program szkolenia i współzawodnictwa sportowego młodzieży uzdolnionej w kwocie 113.847 tys. zł oraz program Sport wszystkich dzieci w kwocie 37.949 tys. zł. Kolejnym punktem jest rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych, jest to kwota 24.660 tys. zł. W materiałach przedstawione są zasady dofinansowania. Związane są z modernizacją i remontami inwestycyjnymi obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych, określonego rozporządzeniem ministra z 10 lipca 2006 roku w sprawie dofinansowania zadań z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#ZbigniewPacelt">Państwowe Fundusze celowe. Projekt planu finansowego Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów na rok 2008 obejmuje, stan funduszy na początku roku, to kwota 5288 tys. zł, a plan przychodu to 10.500 tys. zł. Przychodami z Funduszu, zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, są opłaty stanowiące 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług polegających na reklamie napojów alkoholowych. Plan wydatków wynosi 14.288 tys. zł, z tego dotacje na realizację zadań bieżących wynikających z ustawy oraz opłaty bankowe. Stan Funduszu na koniec roku wyniesie 1500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#ZbigniewPacelt">Przedstawię jeszcze jeden program, o nazwie „Karol”. Celem projektu jest zwiększenie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, kształtowanie nawyków aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu oraz promocja zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży ze wsi i małych miasteczek (do 25 tys. mieszkańców). Do realizacji tego projektu mogą przystąpić jednostki nie zaliczane do sektora finansów publicznych, realizujące zadania statutowe w obszarze kultury fizycznej i sportu, dysponujące bazą niezbędną do realizacji projektu we wsiach i małych miasteczkach. Chodzi głównie o aktywizację oraz możliwość realizacji sportowych planów w tych środowiskach. Projekt finansowany będzie z dwóch źródeł – ze środków budżetu państwa w zakresie sportu powszechnego w ramach środków na upowszechnianie sportu w środowisku wiejskim, w kwocie 4000 tys. zł, oraz kolejny, w kwocie 1926 tys. zł. z różnych grup społecznych i zawodowych. Ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach programu Sport wszystkich dzieci, w kwocie 6074 tys. zł. Łącznie na realizację projektu „Karol” zostanie przeznaczone 12.000 tys. zł. Warto podkreślić, że program przygotowań do igrzysk paraolimpijskich otrzyma środki z budżetu państwa. Swego czasu, to był wniosek Komisji Kultury Fizycznej i Sportu i znajduje to odzwierciedlenie w tym budżecie.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#ZbigniewPacelt">Są dziś ze mną dyrektorzy bezpośrednio realizujący zadania i jeżeli będą pytania, to jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dobrym obyczajem naszej Komisji jest to, że jeden wyznaczony poseł zagłębia się w przedstawiony projekt i ewentualnie, gdy w czasie wypowiedzi pojawiają się sugestie i wątpliwości, to w czasie debaty można je rozwiązać. Na początku mam kilka uwag. Nie można podważyć faktu, że ten budżet zwiększa nakłady w części Kultura Fizyczna i Sport. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że ten budżet nie będzie dla Was podniesiony o 50% na przykład w części Kultura Fizyczna i Sport. Dlaczego? Dlatego, że w tej części zostały umieszczone nakłady związane z Euro 2012, 60.000 tys. zł na Stadion Narodowy oraz około 36.000 tys. zł na funkcjonowanie Euro. Według moich wyliczeń, wzrost wynosi 106,6%, a więc na poziomie inflacyjnym. Tak wygląda rzeczywistość, jeżeli zaadresujemy ją do instrumentów możliwości działania polskiego sportu na rok 2008. Natomiast, jak dołożymy wydatki związane z Euro 2012, to wszystko się zgadza. Wspominam o tym na początku, abyśmy mieli świadomość, w jakich uwarunkowaniach finansowych przyjdzie nam realizować ten budżet.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszTomaszewski">Kolejna uwaga wiąże się z podstawowymi relacjami, skąd pieniądze idą na polski sport. Z opinii przedstawionej przez pana ministra Zbigniewa Pacelta wynika, że na korzyść budżetu przesunęło się relacje w stosunku do dwóch funduszy celowych – Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowo Rekreacyjnych, z uwzględnieniem nakładów na Stadion Narodowy i Euro 2012. Wtedy rzeczywiście mamy 40% z budżetu oraz 60% nakładów w podziale na dwa fundusze. Jeżeli odejmiemy nakłady na Euro 2012, to te relacje się nie zmienią w porównaniu do roku ubiegłego. Gdy popatrzymy na wzrost dochodów budżetu państwa sięgający 10%, a my zwiększamy na 106,6% to widać, że sport nie jest priorytetem w tym projekcie budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe to nie budzą one wątpliwości. Chciałbym tylko prosić odpowiedniego dyrektora departamentu o wyjaśnienie dochodów związanych z tytułu zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z prawem przez Polski Związek Piłki Siatkowej. Jakie działania podjął resort w stosunku do PZPS i jak się to zakończyło, kto podjął tę decyzję oraz czy ma to dalszy wątek w sprawie źle wykorzystanych środków publicznych? Pan premier Donald Tusk mówił o przejrzystości, więc nowy rząd powinien podejść do tego ze szczególną wrażliwością.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to jak wspomniałem wcześniej po odjęciu wydatków związanych z Euro 2012 wyniosą 106,6%. Zacznę od administracji publicznej. Podzielam ten pogląd, o którym mówił pan minister Zbigniew Pacelt, że średnia płaca 3100 zł w ministerstwie, to stanowczo za mało i że ta średnia płaca odstaje od innych resortów. Rzecz w tym, że inni ministrowie, może narażeni na krytykę opozycji, zaplanowali w tym budżecie znaczące wzrosty płac. Jeżeli pan minister mówi, że „damy sobie radę, tylko stwórzcie nam możliwość”, to oczywiście możliwości są. Pojawia się tylko pytanie, ilu jest zatrudnionych pracowników w resorcie? Planowany jest wzrost zatrudnienia do 185 pracowników. Ci którzy pracują nad budżetami wiedzą, że to jest krok mówiący o tym, że trzeba zwiększyć ilość pieniędzy, ale nie koniecznie będzie 185 pracowników. Jestem zwolennikiem tego, tak samo jak pan minister, żeby tę sprawę ostatecznie rozwiązać, ponieważ ta historia się ciągnie przez długi okres czasu. W obszarze sportu, zwłaszcza gdy wydaje się miliardy złotych, trzeba mieć ludzi, którzy są dobrze opłacanymi specjalistami. Oczekujemy stosownej sugestii ze strony pana ministra, bądź ze strony ludzi, którzy za to odpowiadają.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe w administracji publicznej, to one nie są wielkie. Jest planowany zakup samochodu. Chcę zapytać, ile samochodów jest w dyspozycji pana ministra. Przejrzałem projekt budżetu na rok 2007 i tam także był planowany zakup dwóch nowych samochodów. Teraz jest już trzeci, więc rozumiem, że dla całego kierownictwa będą nowe samochody.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszTomaszewski">Do Obrony narodowej nie mam uwag. Kultura fizyczna i sport to jest kwota 263.421 tys. zł bez wydatków na Euro 2012, czyli 106,6%. W Komisji do Spraw Zwalczania Dopingu w Sporcie zauważalny jest wzrost o 39% w porównaniu do przewidywanego wykonania w 2007 roku. Pojawia się informacja, że Światowa Agencja Antydopingowa mówi, że w Polsce powinniśmy wykonywać nie mniej niż 3,5 tys. próbek. W materiale nie jest napisane, ile kosztuje jedna próbka, lub – co można zrobić za tę kwotę, która została zaproponowana w projekcie budżetu. Ile to będzie – 2–3 tys.? My tego nie wiemy. Chcąc spełnić te wymagania, trzeba byłoby podjąć stosowne działania. Może państwo będą w stanie odpowiedzieć, jakich środków trzeba byłoby, aby spełnić wymogi zwłaszcza w roku olimpijskim? Jest to bardzo ważna sprawa, ponieważ warto by było, aby to wszystko odbywało się u nas, a nie gdzie indziej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o instytucje kultury fizycznej, rozdział 92604 – Centralny Ośrodek Sportu. Dotacja przedmiotowa jest uwarunkowana stosownym rozporządzeniem Ministra Finansów. Chcę zapytać o jedną sprawę. W przyszłym roku nie będzie dochodów z wynajmu „Jarmarku Europa”, które stanowiły znaczące źródło przychodów. Jak będzie wyglądała sytuacja finansowa COS, w przededniu igrzysk olimpijskich. COS który będzie mógł z tej dotacji przeznaczyć na jedną osobę 130 zł. Ta stawka planowana zmieni się z 38,05 na 39,7, czyli niewiele. Przypominam, że przez ostatnie dwa lata stawka w COS nie była podnoszona. Nie ma odpowiedzi, jak sfinansuje działalność COS w związku ze znaczącym ubytkiem planowanych dochodów. Druga kwestia to wydatki majątkowe, które są uzupełnieniem. Przygotowując materiał dla parlamentarzystów, warto by było powiedzieć, że wydatki majątkowe w COS planowane będą na kwotę 20.000 tys. zł lub 30.000 tys. zł. Z budżetu tyle, a ze środków specjalnych planuje się tyle. Przecież budżet państwa jest uzupełnieniem do tych środków. To co państwo przedstawili powoduje pojawienie się pytań, również w związku z tym, co państwo napisali w 2007 roku. Mianowicie, pozycja trzecia mówi o tym, że są prace przygotowawcze i dokumentacja o modernizacji internatu sportowego. W ubiegłym roku było podane to samo. Kiedy ta modernizacja miała być, w tym roku, czy w poprzednim? Następna sprawa to punkt piąty, Giżycko. W ubiegłym roku zaplanowane było 22.000 tys. zł. W tym roku kwota wynosi już 25.460 tys. zł. Oczywiście, projekt także był wcześniej planowany. Rzecz w tym, że na posiedzeniu tej Komisji wiele razy był poruszany temat, że do inwestycji trzeba się przygotowywać profesjonalnie, a nie w ten sposób, że tylko wprowadzić coś, a potem jakoś to będzie i będziemy podnosić koszty. Kolejna sprawa, to prace przygotowawcze i modernizacja stadionu wraz z zapleczem w Wałczu. Oczywiście takie zadanie było podane także w zeszłym roku i kwoty także się zmieniły. Proszę o wyjaśnienie. Środki z budżetu są uzupełnieniem. Państwo nie podają, ile COS uzyskuje pomocy na inwestycje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ile ze środków europejskich, ile ze środków gmin, województw itd. Brakuje tutaj, jak wygląda gospodarka finansowa COS oraz jego oddziałów. Kończąc kwestię omawiania ośrodka, proszę o odpowiedź na temat doniesień prasowych, które mówią o tym, że nie będzie przygotowań do igrzysk olimpijskich w Spale, ponieważ nie zdążycie z budową stadionu oraz, że nie ma toru kajakowego w Wałczu, a miał być oddany w ubiegłym roku. Pytanie, czy to dlatego, że panowie dyrektorzy zmieniali się co roku? Co jest powodem, że taka sytuacja miała miejsce, a nigdy to się nie zdarzało? Inwestycje zawsze były realizowane dobrze i sprawnie, a ostatnio coś się zawaliło. Warto byłoby się nad tym zastanowić, ponieważ większość tych działań związanych z przygotowaniami olimpijskimi będzie realizowana gdzie indziej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#TadeuszTomaszewski">Zadania w zakresie kultury fizycznej zlecane stowarzyszeniom w sprawie sportu powszechnego. Pierwsza uwaga, jeżeli proponowane są nowe programy, to znajdźcie nowe źródła finansowania. Zostały zaproponowane dwa nowe programy: współpracy z Polonią i Polakami za granicą oraz „Karol”. Co do samych programów nie mam uwag, ale źródła finansowania pochodzą z tego samego miejsca co pozostałe. Projekt „Karol” zabiera z upowszechniania sportu w środowisku wiejskim kwotę 4000 tys. zł i zostaje na realizację programu około 3000 tys. zł. Wysoka Komisjo, dysponuję materiałami z tego samego źródła, co te opinie. Chcę przypomnieć, że na program upowszechniania sportu w środowisku wiejskim w 1998 roku było 9360 tys. zł, na program upowszechniania kultury fizycznej w środowisku akademickim 7820 tys. zł, na program upowszechniania kultury fizycznej w rodzinie, w różnych grupach zawodowych i społecznych 7850 tys. zł, a teraz proponujecie 3000 tys. zł, ponieważ pozostałe pieniądze pójdą na program „Karol”. Zgadzam się z tym, że trzeba szukać nowych ciekawych rozwiązań, ale znajdźmy na nie źródła finansowania. W tej sprawie złożę stosowny wniosek o zwiększenie budżetu z przeznaczeniem na ten program, ze wskazaniem nowego źródła finansowania, a nie kosztem innych programów, które mogłyby być zagrożone.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#TadeuszTomaszewski">W programie upowszechniania kultury fizycznej w środowisku akademickim jest kwota mniejsza niż w ubiegłym roku. Nie ma nawet 100% i trudno to komentować. Jedyna uwaga to taka, że osoby, które przygotowały materiały na temat upowszechniania kultury fizycznej w środowisku akademickim, zapobiegania nadwadze oraz promocji sportu powszechnego, przepisały go żywcem z poprzedniego roku. Czytałem oba materiały i jest dokładne to samo. Przydałoby się wspomnieć, co za pomocą tych środków chcemy zrealizować, przecież zmieniają się uwarunkowania.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#TadeuszTomaszewski">Program współpracy z Polonią i Polakami za granicą budzi pewne obawy. Istnieje niebezpieczeństwo, że po raz kolejny do budżetu sportu wrzucamy zadanie, które na dzień dzisiejszy realizuje kto inny. Po pierwsze, Ministerstwo Edukacji Narodowej, jeżeli chodzi o młodzież, obozy itd., to po części jest to powtarzanie. Mam pytanie, dlaczego to znajduje się w różnych miejscach? Trzeba przesunąć ze sportu i dać w jedno miejsce. Nie może być tak, że środki finansowe są porozrzucane i ten kto jest bystry, to sobie poradzi. Czy to poprawi rozwiązanie problemu? Wątpię.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o kwestię przygotowań do igrzysk paraolimpijskich, to chcę serdecznie podziękować. Jest to bardzo ważne i wiele razy na posiedzeniu Komisji pojawiał się wniosek, aby w budżecie obok przygotowań olimpijskich znalazł się program przygotowań do igrzysk paraolimpijskich. Bardzo ważne jest, że ten program się tutaj znalazł. Oba programy do przygotowań olimpijskich przedstawił pan minister Zbigniew Pacelt. Myślę, że jest najlepszym specjalistą, i jeżeli powiedział, że da sobie radę, to można mu wierzyć. Wielokrotnie prowadził przygotowania olimpijskie i wie na czym one polegają.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#TadeuszTomaszewski">W sprawie dyscyplin nieolimpijskich pojawiają się pytania, że jest mniej związków sportowych niż w ubiegłym roku. Warto wspomnieć w materiałach, że w danym roku zmniejsza lub zwiększa się ilość polskich związków sportowych. A zmniejsza się ilość związków sportowych, które biorą udział w przygotowaniach do mistrzostw świata i Europy w letnich oraz zimowych dyscyplinach nieolimpijskich. Również zmniejsza się program przygotowań olimpijskich do mistrzostw świata i Europy w letnich oraz zimowych dyscyplinach olimpijskich z 36 dyscyplin do 34. Tak wynika z materiałów ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#TadeuszTomaszewski">Do pozostałych spraw, stypendiów itd., nie mam zastrzeżeń. Jeżeli chodzi o pozostałą działalność, to zauważamy zasadniczy wzrost. Są tam świadczenia na rzecz osób fizycznych związane z Igrzyskami Olimpijskimi. Mam pytanie, w związku z tym, że będą Igrzyska Olimpijskie i spodziewane sukcesy, czy ilość środków na nagrody za wybitne osiągnięcia we współzawodnictwie sportowym dla trenerów działaczy jest wystarczająca? Pytam się dlatego, że kwota jest na poziome roku ubiegłego. Oczywiście, można przesuwać środki i zapewne na to się znajdą, ale czy wystarczające? Część rozwiązań prawnych związanych ze stypendiami dla medalistów Igrzysk Olimpijskich, paraolimpijskich, ale także zawodników biorących udział w Zawodach Przyjaźni jest zabezpieczonych i to jest ważne. Te świadczenia otrzymują 352 osoby.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#TadeuszTomaszewski">Teraz wspomnę o sprawach związanych z mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Rząd zaplanował wszystkie kwestie i według niego kwota 60.000 tys. zł jest wystarczająca. Chcę zapytać o dwie sprawy. W materiale napisane jest, że kwotę 36.345 tys. zł przeznaczy się na zabezpieczenie procesu prawidłowego funkcjonowania dwóch spółek powołanych do realizacji mistrzostw. Chciałbym zapytać, jakiej wielkości zarząd jest w tych spółkach? W związku z tym, że nie podlegają one tzw. ustawie kominowej, to mam pytanie, jakie jest wynagrodzenie prezesa oraz członków zarządu? Jakie jest wynagrodzenie członków rady nadzorczej? Jaki jest kapitał założycielski spółki, która ma budować stadion i czy został on już wniesiony? Jak te środki zostaną spożytkowane. W pozostałych sprawach dotyczących działalności ministerstwa nie mam uwag.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#TadeuszTomaszewski">Na koniec chciałbym przedstawić wniosek, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała część 25– Kultura Fizyczna i Sport oraz rozważyła zgłoszenie wniosku o zwiększenie części 25 o kwotę 5926 tys. zł. Czyli tyle, ile państwo zasugerowaliście w materiale, że zostanie wyodrębnione z dwóch programów, upowszechnia kultury fizycznej w środowisku wiejskim oraz upowszechnia kultury fizycznej w rodzinie, w różnych grupach zawodowych i społecznych, z przeznaczeniem na projekt „Karol” finansowany z budżetu państwa. Wszystko oczywiście byłoby realizowane zgodnie z projektem, a kolejnym punktem byłby projekt „Karol” z wyodrębnioną kwotą. Proponuję rozważyć, aby te środki pozyskać z obniżenia rezerwy celowej pozycja 26. To jest rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym skutki przechodzące z 2007 roku. Pan premier mówił, że tanie państwo jest ważne, więc spróbujemy mu w tym pomóc zmniejszając środki.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#TadeuszTomaszewski">Na koniec ostatnia sprawa, w której także proszę o komentarz, ponieważ kwestia z exposé pana premiera dotycząca 2012 boisk rozeszła się po całej Polsce i została dobrze przyjęta. Już w sobotę, zaraz po exposé, w jednej z gmin w województwie wielkopolskim zapytano mnie „Jak będziemy stadiony budować, ponieważ ja chciałbym wskoczyć do tego programu”. Więc odpowiedziałem, że poza wolą polityczną, w którą bardzo wierzę, nic więcej nie słyszałem. Chciałem zapytać, jak rząd zamierza się zabrać do tego projektu i gdzie są środki finansowe przeznaczone na ten cel, ponieważ w tych materiałach tego nie zauważyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BeataBublewicz">Przychodami Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów, są opłaty stanowiące 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług reklam napojów alkoholowych. To wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W roku 2008 przychody Funduszu planowane są w wysokości 10.500 tys. zł, co stanowi 75% kwoty w stosunku do przewidywanego wykonania planu w 2007 roku. Natomiast wydatki w 2008 roku planowane są w wysokości 14.288 tys. zł, z czego 14.284 tys. zł mają stanowić dotacje na realizację zadań wynikających z ustawy tworzącej ten fundusz, co stanowi 77% przewidywanego wykonania planu w 2007 roku. Jest to znaczna różnica, niestety na niekorzyść planu finansowego na rok 2008. Chcę zwrócić uwagę, że przewidywane wydatki w 2007 roku dotyczące dotacji na realizację zadań, planowane były w wysokości 22.626 tys. zł, natomiast wykonanie planu przewiduje się na kwotę 18.393 tys. zł. Czyli aż o 3233 tys. zł mniej. Stan Funduszu na koniec roku 2007 planowany był na kwotę 2400 tys. zł, a przewidywany jest na kwotę znacznie wyższą, bo 5288 tys. zł. Na stronie ministerstwa, w informacji o konkursie ofert, na realizację zadania z tego Funduszu w 2007 roku była planowana kwota 22.626 tys. zł, może to świadczyć o niewykorzystaniu zaplanowanej kwoty na ten cel. Nasuwa się pytanie, dlaczego przewidywane wykonanie planu jest znacząco niższe niż projekt planu na rok 2007? Czy kluby, albo samorządy, nie potrzebują wsparcia finansowego? Z czego wynika tak niskie planowanie przychodów Funduszu na 2008 rok. Pozwolą państwo na sugestie, że w przyszłości dobrym rozwiązaniem byłoby przedstawianie jak w danym roku wyglądały wpływy środków na Fundusz oraz ile dotacji zostało przyznanych. Takie porównanie z mijającym rokiem byłoby bardzo pomocne w dokonaniu rzetelnej analizy. Należy podkreślić, że bardzo pozytywnym trendem jest coraz większe zainteresowanie organizacją zajęć sportowo-rekreacyjnych w ramach Funduszu przez samorządy terytorialne. Przeanalizowałam listę podmiotów, które tę dotację otrzymały. Znaczna liczba dotacji została przyznana samorządom terytorialnym. Można stwierdzić, że Fundusz spełnia właściwą rolę i motywuje samorządy do podejmowania nowych działań.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BeataBublewicz">Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej. Nastąpił w nim wzrost przychodów w 2008 roku o 4%, w porównaniu do przewidywanego porównania w roku 2007. Przychody i wydatki w roku 2008 planuje się na tym samym poziomie, czyli w wysokości 550.580 tys. zł. Należy podkreślić, że przewidywane wykonanie planów w zakresie przychodów w 2007 roku jest wyższe o 11.900 tys. zł względem projektu planu na rok 2007. Dla nas ważna jest informacja o wpływach środków na ten Fundusz w tym roku, ponieważ pamiętamy o problemach jakie miały miejsce pod koniec 2006 roku i obawy, że plan nie zostanie zrealizowany. Z analizy projektu planu na 2008 rok można wywnioskować, że sytuacja się nie pogorszyła a nawet poprawiła, ponieważ przypuszczam, że założenia projektu planu na 2008 rok były oparte o wnioski z realizacji dochodów Funduszu w roku 2007. Stan Funduszu na początku roku 2008 ma wynieść 10.048 tys. zł. Wydatki z Funduszu planowane są w wysokości 550.580 tys. zł. Środki z Funduszu zostały zaplanowane podobnie jak w latach ubiegłych, czyli na zadania wynikające z ustawy tworzącej Fundusz celowy. Procentowy podział środków na poszczególne zadania jest zgodny z rozporządzeniem ministra sportu i turystyki w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Są to następujące wydatki: modernizacja, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych w wysokości 371.544 tys. zł, rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży na kwotę 151.796 tys. zł, rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych w kwocie 24.660 tys. zł. W ramach środków na modernizację, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych planowane są wydatki na zadania terenowe w wysokości 200.000 tys. zł, w tym na zadania kontynuowane i nowe. Występuje tutaj znaczny wzrost zaplanowanych środków na nowe zadania w porównaniu do planu z 2007 roku. Na zadania o szczególnym znaczeniu dla sportu zostały zaplanowane środki w wysokości 171.544 tys. zł. Występuje spadek ogólnej kwoty na ten cel w porównaniu do planu ubiegłorocznego. Również spadek występuje w dofinansowaniu zadań już kontynuowanych, natomiast w dofinansowaniu nowych inwestycji następuje wzrost. W ramach tych działań będą realizowane zadania między innymi z programów: Blisko boisko w kwocie 10.000 tys. zł oraz budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży w kwocie 20.000 tys. zł. To są ciekawe programy cieszące się dużym zainteresowaniem zarówno samorządów jak i innych podmiotów. Bardzo dobrze, że będą kontynuowane w 2008 roku. Wydatki na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży zostały zaplanowane w wysokości 151.796 tys. zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił wzrost o 4%. 113.847 tys. zł, jest to 75% kwoty ogólnej i przeznaczonej na program szkoleń i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo. Kwota 37.949 tys. zł, jest to 25% kwoty ogólnej i przeznaczona jest na program sport wszystkich dzieci. Należy podkreślić, że tak jak w roku 2007 utrzymuje się procentowy podział środków na te programy w stosunku 75% do 25%. W poprzednich latach pojawiła się sugestia, aby wynosiło to 70% do 30%, na rzecz programu Szkolenie i współzawodnictwo młodzieży uzdolnionej sportowo.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BeataBublewicz">Pozytywnie należy także odnieść się do planowanych środków na realizację zadania rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych. Przeznaczona kwota to 24.660 tys. zł. i wzrosła do przewidywanego wykonania planu za 2007 rok.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BeataBublewicz">Opracowanie projektu planów finansowych funduszy celowych nie budzi zastrzeżeń i proponuję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewPacelt">Dziękuję za wnikliwą analizę, zarówno części budżetowej, jak i funduszy celowych. Jestem zaszczycony i pewny, że realizacja tego budżetu przy monitoringu pana posła Tadeusza Tomaszewskiego lub pani poseł Beaty Bublewicz będzie dla nas gwarantem, że będziemy to dobrze realizować. Taka analiza, nam, osobom bezpośrednio realizującym zadania jest bardzo potrzebna, jak również wskazywanie nowych zadań oraz kierunków, co znajduje odzwierciedlenie w budżecie. Może to stanowić dobro dla rozwoju poszczególnych grup zajmujących się działaniem w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewPacelt">Przechodząc do szczegółów chciałbym odpowiedzieć na pytania. Przygotowania olimpijskie znajdą pełne zabezpieczenie w realizacji. Chcę przypomnieć, że w 2002 roku polski sport miał kwotę 64.000 tys. zł z budżetu państwa na realizację wszystkich zadań, w tym program przygotowań olimpijskich Ateny 2004. Dla porównania obecnie departament, dysponuje kwotą 197.000 tys. zł, jest to trzykrotnie wyższy budżet na realizację zadań dla polskich związków sportowych. Ta część na pewno gwarantuje, że program zostanie w pełni zrealizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszMarcinkowski">Pytanie dotyczyło Polskiego Związku Piłki Siatkowej. To jest zwrot środków finansowych, który był przypisany do zwrotu kilka lat temu. Zostało to rozłożone na trzy lata, koniec tej spłaty mija w grudniu 2008 roku. PZPS uchwałą podjętą przez ministra Tomasza Lipca do 2008 roku spłaca tę kwotę, natomiast dalej normalnie realizuje swoje działania. Przypisane dochody to są środki ze zwrotu dotacji, która była przypisana kiedyś. Nie jest to bieżąca działalność związku. Obecnie PZPS normalnie realizuje swoje zadania po trzy letniej karencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MonikaRolnik">Krótka odpowiedź na pytanie w sprawie zatrudnienia. Mamy 185 etatów, z czego 165 to jest służba cywilna, a 15 to zasób kadrowy. Na początku września otrzymaliśmy z rezerwy celowej 25 etatów z przeznaczeniem na Euro 2012. Obecnie mamy zajętych 125 etatów i tak naprawdę nie potrzebujemy wzrostu tej liczby, tylko potrzebujemy wzrostu środków na wynagrodzenia, aby można było efektywnie wykorzystać ten limit. Są to tzw. proste etaty. Z czego to wynika? Fundusz wynagrodzeń oprócz wynagrodzenia zasadniczego, obciążany jest również dodatkiem stażowym, który po 20 latach wynosi 25% wynagrodzenia. Jest to „jubileuszówka”, która wynika z przepisów oraz odprawy emerytalne, które muszą być co rocznie odłożone dla osób przewidzianych do przejścia na emeryturę. To zmniejsza nam kwotę, która jest do wykorzystania i powoduje, że średnia, o której było tutaj mówione, jest tak niska. Chcę powiedzieć, że niska średnia, która na cały urząd włącznie z dyrektorami wynosi 3300 zł, to oznacza, że ktoś zarabia 2000 zł, a kto inny zarabia 5000 zł. Porównując inne urzędy, to jest poziom porównywany do GUS. Nie wspominam o NIK, czy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, gdzie średnia jest około 8000 zł na etat, dodatkowo fundusze strukturalne, którymi się posiłkuje. Niskie płace powodują to, że pracownicy zostają tylko dlatego, że mają serce do sportu. Natomiast, jeżeli dostaną lepszą propozycję, to odejdą i sytuacja kadrowa może być tragiczna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MonikaRolnik">Pojawiło się pytanie dotyczące samochodów. Rzeczywiście w wydatkach majątkowych został zaplanowany zakup samochodu. Chcę powiedzieć, że nie są to limuzyny, to są samochody średniej klasy do obsługi urzędu. Obecnie posiadamy 9 samochodów i tak naprawdę to jest wymiana starego taboru, a nie zakup nowego. Samochody służą również pracownikom urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaJakubiak">Chcę uzupełnić temat w sprawie wynagrodzeń, ponieważ jako były minister poczuwam się do tego, aby wyjaśnić państwu, na czym to wszystko polegało. Kiedy objęłam urząd ministra średnia w urzędzie była jeszcze niższa. Kwota 3100 zł to średnia, która jest w tej chwili. Ten urząd nigdy nie miał wynagrodzenia przystającego do średniego wynagrodzenia w całej administracji. Pan dyrektor z NIK może potwierdzić. Raporty, które dotyczą wynagrodzenia w Ministerstwie Sportu i Turystyki właściwie nie powinny były być nigdy przyjmowane przez Komisję Sportu, dlatego, że jest to tworzenie urzędów nr jeden, dwa lub dziesięć. Jeżeli mówimy, że administracja powinna być spójna, to musimy dążyć do ujednolicania wynagrodzeń. Pani dyrektor Monika Rolnik powiedziała, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ma średnią 8000 zł. Przejmując turystykę, moją intencją było to, aby Polska Organizacja Turystyczna, która podlegała wcześniej Ministrowi Gospodarki, a dziś Ministrowi Sportu była jednostką, która realizuje programy unijne. Dzięki temu będzie można stworzyć departament, który będzie finansowany również za dodatkowe wynagrodzenia. Czyli, jeżeli ktoś obsługuje środki unijne, to ma dodatkowe pieniądze na pracowników.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ElżbietaJakubiak">Chcę prosić, abyśmy zrobili wszystko, aby turystyka stała się elementem sportu. Bez tego nie podniesie się środków tak wysoko jakbyśmy chcieli. Powiem, że klasa dyrektorów w Ministerstwie Sportu i Turystyki w niczym nie ustępuje klasie dyrektorów w innych urzędach. Jako wieloletni pracownik administracji rządowej i samorządowej mogę dać to Komisji na piśmie. W związku z tym nie uważam, żeby dyrektor z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego miałby być wyceniany na 8000 zł, a dyrektor z Ministerstwa Sportu i Turystyki na 4400 zł brutto. Graniczy to z pewną komedią w naszej administracji. Zagraża to funkcjonowaniu tego urzędu. Dziś jest tak, że pracownicy urzędu dostaną propozycję, aby przejść do lepszej pracy i mają prawo to zrobić. Nie powinniśmy odwoływać się do ich sumienia, żeby zostawali w administracji związanej ze sportem. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski powiedział, że powinniśmy tę komedię zakończyć. Bardzo chciałabym, ale nie znalazłam jeszcze ministra finansów, który chciałby to zrobić. Może obecny okaże się lepszy. Wszyscy inni nie wykazywali zainteresowania podniesieniem płac działu administracja w ministerstwie sportu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ElżbietaJakubiak">Jako były minister, chcę podkreślić, że ten urząd wymaga reorganizacji oraz stworzenia nowych departamentów, chociażby departamentu nadzoru właścicielskiego. Ten urząd ma wykonywać uprawnienia właściciela wobec dwóch spółek, które mają przez swoje budżety przepuścić w perspektywie kilku lat około 1.000.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ElżbietaJakubiak">Powtarzam jeszcze raz, albo się uprzemy i w ramach naszej Komisji zgłosimy wniosek o zakończenie tej komedii i uczynienie z Ministerstwa Sportu i Turystyki, które ma również obsługiwać największą imprezę sportową w ciągu najbliższych czterech lat. Mam nadzieję, że pojawi się stosowny wniosek o zmianę tego stanu rzeczy. Powinniśmy odbyć osobną debatę na temat kondycji ministerstwa, które rozdaje olbrzymie środki dla polskiego sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofFalkowski">Odniosę się do kwestii związanych z Centralnym Ośrodkiem Sportu. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski poruszył kwestię dochodów z tytułu umowy najmu z kupcami. Chcę zauważyć, że umowę najmu COS ma zawartą do końca przyszłego roku. Dochody są planowane umiarkowanie i nie ma obawy, że będą one niewystarczające i w jakiś sposób zakłócą funkcjonowanie Centralnego Ośrodka Sportu. Należy zwrócić uwagę na to, że okres projektowania stadionu trwa, więc kupcy, według mnie, zejdą ze stadionu nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku. Myślę, że to przeciągnie się nawet do końca przyszłego roku. Dochody są tak kalkulowane, że nie zakłóci to w żaden sposób pracy COS.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofFalkowski">Jeżeli chodzi o sprawę wydatków inwestycyjnych, to wysokość dotacji celowej na rok 2008 wynosi 2.812 tys. zł, z tego COS planuje wykonanie trzech zadań inwestycyjnych w Zakopanem. Dokumentacja modernizacji pawilonu sportowego przy wielkiej skoczni, dokumentacja hali sportowej, jak również dokumentacja modernizacji internatu Zakopane. Wykonanie tych dokumentacji pozwoli na wdrożenie procesu inwestycyjnego oraz zmodernizowanie wymienionych obiektów w Zakopanem. W Giżycku jest zaplanowana budowa kortów tenisowych oraz hali sportowej z zapleczem administracyjno-rehabilitacyjnym i modernizacja internatu sportowego B-2. W roku 2007 mieliśmy wykonanie dokumentacji projektowej hali w Giżycku, w tym roku rozpoczynamy wykonywanie inwestycji. W tej chwili wybrany jest wykonawca do modernizacji sieci elektro-energetycznych. Trwa postępowanie na wybranie wykonawcy do budowy hali w Giżycku. Termin zakończenia tej inwestycji to 2010 rok.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofFalkowski">Kolejny element, to dokumentacja modernizacji stadionu wraz z zapleczem w Wałczu. Pan poseł pytał o to, dlaczego środki na to były przeznaczone także w 2007 roku. Rzeczywiście, to było planowane, ale zostało unieważnione. Było wdrożone postępowanie na wybór wykonawcy tej dokumentacji projektowej, ale z powodu istotnych braków w postępowaniu przetargowym unieważniliśmy je, po czym zostało ogłoszone kolejne postępowanie. Obecnie nastąpiło otwarcie ofert i wpłynęły trzy nowe oferty, także zostanie wybrany wykonawca na realizację tej inwestycji. Pozostałe rzeczy, to zakupy inwestycyjne na kwotę 172 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofFalkowski">Odnosząc się do sygnałów medialnych, o których pan poseł wspomniał. Rzecz dotyczy modernizacji stadionu sportowego w Spale. W ubiegłym roku były organizowane dwa postępowania na modernizację tego obiektu. Żadne nie doszło do skutku, jesienią tego roku ogłosiliśmy trzecie postępowanie i w jego wyniku zgłosiły się dwie firmy. Złożyły swoje oferty. Komisja przetargowa badając tę dokumentację stwierdziła w jednej z ofert brak kosztorysu budowlanego. Poinformowaliśmy o tym fakcie Urząd Zamówień Publicznych i wystąpiliśmy do biura prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych o opinię prawną. Urząd Zamówień Publicznych stwierdził, że należy taką ofertę odrzucić. W efekcie wykonawca został wykluczony z postępowania. Zarzucił nam jednocześnie, że dokumentacja projektowa w części kosztorysu budowlanego została wyjęta przez komisję przetargową, co jest oczywiście kłamstwem. COS w związku z tym artykułem i z doniesieniami wystąpił na drogę sądową z aktem oskarżenia oraz wnioskiem do prokuratury przeciwko tej firmie. Oferta tej firmy została odrzucona, ale ta zgłosiła protest, więc Urząd Zamówień Publicznych będzie rozstrzygał w tej sprawie. Ze swojej strony mogę powiedzieć, że wszystkie rzeczy, które zostały napisane są nieprawdą i pomówieniem COS.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofFalkowski">W sprawie modernizacji toru kajakowego w Wałczu, ogłosiliśmy dwa postępowania. Nie zgłosił się żaden wykonawca. Obecnie jesteśmy na etapie ogłaszania kolejnego postępowania. Termin realizacji tej inwestycji to 2009 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewPacelt">Chcę jeszcze odpowiedzieć na pozostałe pytania. Jeżeli chodzi o badania antydopingowe, to w roku bieżącym została uruchomiona druga linia badawcza, żeby można było kontynuować badania i utrzymać akredytację. Cena jednej próbki do uruchomienia drugiej linii kosztowała 1000 zł, w związku z lepszą technologią obecnie cena będzie wynosić 650 zł. W związku z tym badań będzie więcej niż w latach ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewPacelt">Pojawiło się także pytanie dotyczące spółek, i w tej kwestii bardzo bym prosił panią przewodniczącą Elżbietę Jakubiak o pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaJakubiak">Powołano dwie spółki. Jedna spółka to Narodowe Centrum Sportu. Jednoosobowy zarząd, wynagrodzenie prezesa spółki wynosi 20.000 zł brutto bez dodatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy jest wakat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaJakubiak">Nie ma wakatu i nie można łączyć z mandatem posła. Oprócz tego rada nadzorcza pełni swoje obowiązki bez wynagrodzenia. Chcę powiedzieć, że spółka ta ma zbudować stadion mniej więcej o wartości 1.000.000 tys. zł i przygotować zamówienie projektu architektonicznego, jak również całej procedury związanej z budową. Czyli trzeba umieć zaprojektować, ocenić ten projekt, a potem zamówić projekt warty 1.000.000 tys. zł. Ten konkurs wygrał człowiek, który zbudował wiele obiektów tej wartości, a w dodatku miał życiorys i doświadczenie zawodowe, które pozwalało zapłacić mu tak dużą kwotę. Rozumiem zaszokowanie pana posła Eugeniusza Kłopotka, ale na rynku człowiek z kwalifikacjami pana Michała Borowskiego zarabia trochę więcej – 20.000 zł zarabia prezes spółki zatrudniający pięć osób. Pan prezes Borowski nie posiada żadnych innych przywilejów poza służbowym laptopem. Spółka ma kapitał założycielski 2.000 tys. zł. Wystąpiłam z prośbą do Rady Ministrów z prośbą o wynagrodzenie dla tej spółki. Wynagrodzenie jest to 3,5% za realizację zadań powierzonych spółce. Te zadania powierzone są spółce na podstawie umowy między Ministrem Sportu i Turystyki a spółką. Umowa została zawarta oraz poświadczona notarialnie i wszystkie warunki umowy to wynik, uchwalonej przez Sejm ustawy o przeprowadzeniu i przygotowaniu finałowego turnieju UEFA Euro 2012. Szczegółowe warunki tej umowy, zapisane są w tej ustawie. Mogą państwo zobaczyć, jakie zadania minister ma powierzyć, na podstawie tej ustawy, prezesowi i spółce Narodowe Centrum Sportu. Była to pierwsza spółka, która ma zbudować Narodowy Stadion w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ElżbietaJakubiak">Druga spółka jest również opisana w ustawie o przeprowadzeniu i przygotowaniu finałowego turnieju UEFA Euro 2012. Jest to spółka, która ma koordynować wszystkie działania Polski w przygotowaniach do Euro 2012. Przede wszystkim ma koordynować działania związane z umową między Polskim Związkiem Piłki Nożnej i gwarancjami rządu oraz gwarancjami UEFA. Ta praca polegała na tym, że trzeba było 30 lipca 2007 roku powołać ośmiu koordynatorów o najwyższych kwalifikacjach. Muszą oni znać co najmniej dwa języki oraz być specjalistami w swojej dziedzinie, czyli w zakresie: transportu lotniczego, drogowego, infrastruktury sportowej, ochrony praw autorskich, promocji, oraz przygotowania infrastruktury technicznej sportowej. Tak więc tych 8 koordynatorów zostało powołanych i spełniają wszelkie kryteria UEFA. Odbyli kilkadziesiąt spotkań i chcę poinformować Komisję, że w ramach tego co zrobili przez kilka miesięcy, otrzymali wynagrodzenie 5000 zł brutto. W ostatnim czasie podnieśliśmy to wynagrodzenie do kwoty 15.000 zł brutto, ale te osoby są w non-stop w trasie. Pomagali w przygotowaniu 480 projektów, które mają się znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów. Ci ludzie mają obowiązek przejrzenia i przygotowania dla Ministra Sportu i Turystyki około 480 projektów, a wydaje mi się, że w tym momencie jest ich więcej, chociaż nie znam stanu przygotowań Polski do Euro 2012. Prezes tej spółki, który miał za zadanie wpisać ją do Krajowego Rejestru Sądowego, przygotować dokumentację i umowę, nie otrzymał wynagrodzenia. Z tego. co wiem, prezes złożył rezygnację, ale nie wiem, czy panowie ministrowie ją przyjęli. Kapitał założycielski tej spółki wynosi 2000 tys. zł. Ta spółka ma już KRS oraz konto bankowe, ale nie ma pieniędzy na wynagrodzenia. Nie wiem jak to jest teraz. W momencie, gdy odchodziłam z urzędu Ministra Sportu i Turystyki nie mogłam wystąpić z wnioskiem o wynagrodzenia, ponieważ spółka nie była jeszcze wpisana do KRS. Nie ma jeszcze umowy między spółką a ministerstwem, a musi ona zostać zawarta. Dopiero na tej podstawie zostaną przesłane pieniądze na wynagrodzenia tej spółki. Rada nadzorcza w tej spółce nie pobiera wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ElżbietaJakubiak">Chcę powiedzieć jeszcze o planowanych pieniądzach dla tych spółek. Zadania pierwszej spółki, to jest budowa stadionu. Tak więc kwota 60.000 tys. zł, to są pieniądze zaplanowane na realizację inwestycji. Oprócz tego w tej kwocie zawarte są pieniądze na działalność spółki. Musi ona zamawiać ekspertyzy oraz wszelkie działania, które są potrzebne do funkcjonowania. 36.000 tys. zł zarezerwowane w budżecie państwa na działalność obu spółek, to jest także plan promocyjny. Chcę powiedzieć, że po zakończeniu Mistrzostw Euro 2008, Polska będzie miała jedyną szansę od 1989 roku przeprowadzenia wielkiego programu promocyjnego Polski na świecie. Niestety, to wszystko kosztuje i do tego wszystkiego powołana została ta spółka po to, aby można było wykonać wszystkie zadania. Nie znam państwa, które straciłoby cztery lata i się nie promowało, a ponieważ my raczej nie zamierzamy tego stracić, to wszystkie te działania muszą kosztować i po to są te pieniądze. Jeszcze raz podkreślam, zarządy jednoosobowe, rady nadzorcze bez wynagrodzeń. Jeden prezes pracował kilka tygodni dla spółki i nie otrzymał jeszcze wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekFalfus">Chcę zapytać o wydatki majątkowe COS. Jak rozumiem, ten wykaz, dotyczy inwestycji, które są dopiero na etapie przygotowania, ponieważ środki przeznaczone są bardzo znikome. Jak można zauważyć, są to kwoty 50.000 zł czy 500.0000 zł, rozumiem, że jest to projektowanie. Czy te inwestycje są wpisane w wykaz szczególnych obiektów sportowych o szczególnym znaczeniu dla sportu polskiego i były kiedyś opiniowane przez naszą Komisję? Rozumiem, że po części przygotowawczej zaczniemy je realizować? Zdaję sobie sprawę, że obiekty sportowe o szczególnym znaczeniu dla sportu polskiego finansowane są z innych środków i nie są umieszczone tutaj w budżecie. Ale te pozycje, które są w wykazie tego projektu budżetu, jako wydatki majątkowe, prędzej czy później staną się takimi inwestycjami. Czy to, że te inwestycje będą w wykazie będziemy przesądzać później, czy powinniśmy to robić teraz.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JacekFalfus">Drugie pytanie, kto opiniuje budżet w części Turystyka? Komisja Gospodarki? Rozumiem, że kiedyś przejdzie to do działalności naszej Komisji. Na razie pozostanie to w Komisji Gospodarki, żeby nie wprowadzać zamieszania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JacekFalfus">Ostatnie pytanie dotyczące exposé pana premiera Donalda Tuska, gdzie mówił o boiskach w każdej gminie. Nie zauważyłem w materiałach tego sztandarowego elementu wystąpienia pana premiera. Gdzie się znajdą środki na budowę tych boisk? Czy ta inicjatywa, nie jest kontynuacją programu Blisko boisko? Przecież jest to ten sam efekt. Jeżeli do 2012 mamy wybudować tyle boisk, to powinniśmy zacząć od zaraz, ponieważ jest bardzo mało czasu. Ta sprawa powinna znaleźć się w budżecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejBiernat">Nie będę zadawał pytań, ale chciałbym zacząć od tego, z czym się wszyscy zgadzają, a mianowicie, że wynagrodzenia w Ministerstwie Sportu i Turystyki są na skandalicznie niskim poziomie w porównaniu z innymi ministerstwami. Na koniec dzisiejszego posiedzenia Komisji złożę poprawkę do projektu budżetu. Jest możliwość, aby przesunąć w ramach budżetu w części 25, kwotę 5000 tys. zł. Przesunięcie tych środków spowoduje wzrost średniej płacy do 4900 zł, co będzie znaczną podwyżką. Oczywiście te 5000 tys. zł pochodzi z kwoty 36.000 tys. zł przeznaczonej na spółki celowe. Ponieważ, jak pani przewodnicząca zaznaczyła, funkcjonuje jedna spółka i w dodatku jednoosobowa, natomiast druga nie jest jeszcze zarejestrowana w KRS. Uważam, że kwota 5000 tys. zł przesunięta do Funduszu wynagrodzeń zadowoli na ten rok pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EugeniuszKłopotek">Na początek mam gorącą prośbę do pani przewodniczącej. Proszę tak „alergicznie” nie reagować na moje słowa, które wcale nie wynikają ze złośliwości. Znamy się krótko, bezpośredni kontakt mamy po raz drugi, a widzę, że pani przewodnicząca bardzo „alergicznie” reaguje na to, co ja powiem. Po pierwsze, gdy zapytałem o wakat, brzmiało to może żartobliwie, ale z drugiej strony proszę zauważyć, że całą koordynacją zadań związanych z Euro 2012, czy to się komuś podoba, czy nie i tak będzie zajmowało się Ministerstwo Sportu i Turystyki. Skoro, jak sama pani stwierdziła, mamy wielu znakomitych fachowców, to może warto byłoby z kwoty 36.000 tys. zł na obsługę tych dwóch spółek przesunąć nieco pieniędzy na wzrost wynagrodzeń w części 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaJakubiak">Chcę zwrócić uwagę, że przed chwilą pan poseł Andrzej Biernat złożył taką poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#EugeniuszKłopotek">Ja także mam prawo wypowiedzieć się na ten temat i złożyć poprawkę. Zbyt dużo doświadczenia mam w tym zakresie, żeby nie słuchać. Zmierzam do tego, że gdybyśmy przyjęli 1000 zł netto wzrostu płacy na etat, to dla 125 pracowników jest to obciążenie roczne w kwocie około 2000 tys. zł. Moim zdaniem spokojnie można to przesunąć z obsługi tych spółek i zejść z kwoty 36.000 tys. zł na 34.000 tys. zł. Taka jest moja propozycja.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#EugeniuszKłopotek">Mam jeszcze kilka ogólnych uwag. Odetchnąłem z ulgą, bo obawiałem się, że Euro 2012 spowoduje takie tąpnięcie w budżecie w części 25, że my się nie pozbieramy. Na szczęście tego tąpnięcia nie ma na Euro 2008, ale pragnę zauważyć, że na przygotowania do Euro 2012 przeznaczamy tylko około 90.000 tys. zł, ale przyjdzie rok 2008, 2009, gdy rozpocznie się budowa Stadionu Narodowego, którego kwota będzie wynosić około 1.000.000 tys. zł. Trzeba będzie pilnować, żeby ta kwota nie poszła z budżetu w części 25, w takim stopniu, że w przyszłym roku będzie 85% w stosunku do roku poprzedniego a za dwa lata 65%. Oby tak nie było.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#EugeniuszKłopotek">Zastanawiam się, co z pozostałymi stadionami? Czy nie będzie tam wsparcia w ogóle? Z jakich środków będzie to wsparcie? Zdajemy się tylko na siłę samorządów? Budżet państwa nie pomoże? Byłoby to wbrew temu, o czym poprzedni rząd, a także i obecny w jakiejś części zapewniał. Teraz kwestia, która mnie bardzo zaniepokoiła, a mianowicie program „Karol”. Jeżeli realizację tego programu powierza się jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych, to pytam się, czy do tego programu mogą startować ogniwa z osobowością prawną jak np. Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe? Słyszę, że mogą i bardzo dobrze. Na koniec chciałem zapytać o jedną rzecz, ponieważ nadal nie jest ukończona Malinka i Skalite, z czego jest to robione? Pamiętacie państwo mój pogląd na temat Malinki. Przychodzę po dwóch latach i pytam, kto miał rację? Oczywiście rację miał pan poseł Eugeniusz Kłopotek. Pytałem o te dwie inwestycje, ponieważ nie ma ich w materiale, a są niedokończone. Może się mylę, ale proszę o odpowiedź w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę zapytać rząd w sprawie planu Funduszu Zajęć Rekreacyjnych dla Uczniów. Nie pojawiła się odpowiedź na moje wcześniejsze pytanie, dlaczego państwo zaprojektowaliście wpływy na niższym poziomie. Czy nie było tak, że gdy planowaliście przychody Funduszu, rząd poprzedni planował nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i zmianę godzin możliwości reklamowania, między innymi, piwa. Stąd w poprzedniej kadencji Sejmu i pracach nad budżetem państwa była o tym mowa i przyjęliśmy stosowne opinie, że jeżeli będzie obniżenie z tego powodu, to budżet państwa ma uzupełnić dotację. Nie ma ustawy więc, czy to wynika z analizy tegorocznych przychodów? Chcę zapytać, jakie są przychody w tym roku z wpływów z reklam. Będzie wtedy odpowiedź, czy uzasadnione jest panowanie na zdecydowanie niższym poziomie, czy będziemy proponować zmianę przychodów w związku z tym, że pan minister Mirosław Drzewicki podczas debaty nad tą sprawą wyraźnie opowiedział się przeciw. Myślę, że jako minister zdania nie zmieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekMatuszewski">Pytano mnie w powiatach pabianickim i zgierskim o budowę boisk w każdej gminie. Pan premier obiecał i odbiło się to szerokim echem. Boiska maja powstać do 2012 roku, więc zostały 4 lata na zrealizowanie tego projektu. Z tego co wiemy, rząd Prawa i Sprawiedliwości nie przewidywał takich obietnic związanych ze znacznymi wydatkami. Może mówiąc o boisku w każdej gminie, premierowi chodziło o program Blisko boisko. Jeżeli nie, to uważam, że należy podjąć działania, aby ten projekt rozpocząć od tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KonstantyOświęcimski">Mam pytanie do pana ministra Zbigniewa Pacelta. W programie inwestycyjnym są dwa fajne programy. Mówię to jako samorządowiec, który jest odbiorcą tych programów. Na sali jest mało osób, które parały się budową boisk, kompleksów sportowych w gminach i samorządach. Na te dwa programy przeznaczona jest kwota 30.000 tys. zł. W zeszłym roku wybudowano około 208 boisk. Być może nie jest to dużo, ale w jednym programie partycypowało również PZU. Mam pytanie, czy byłaby możliwość przesunięcia środków, aby zwiększyć środki na te dwa programy? Wystarczy zwiększyć o 10.000 tys. zł na jeden program i samorządy, które są tym zainteresowane dołożą 50%, to mamy kolejne 100 lub 200 boisk. Są to boiska w środowiskach gminnych oraz wiejskich i naprawdę są tam potrzebne. Dla nich właśnie powstały te programy. Nieważne, kto był twórcą i jak to się nazywa. Ważne jest to aby te boiska powstawały bo nie są to obiekty polityczne i nie ważne kto je zbuduje. Warto byłoby się zastanowić nad przyznaniem trochę większych środków, zwłaszcza w kontekście dużych środków na nowe inwestycje, które przechodzą przez urzędy marszałkowskie. Tam droga do wybudowania obiektu jest bardzo długa. Najpierw trzeba złożyć dokumenty do urzędu marszałkowskiego, potem jest batalia w sejmikach o wpisanie na listę, kolejny etap to komisja sejmowa. Otrzymujemy narzędzie w postaci programu które skraca czas budowy tych obiektów. Jeżeli pomyślimy o przerzuceniu dodatkowych środków to okaże się, że te 2000 boisk naprawdę może powstać do roku 2012 albo 2014. Mówimy tutaj o pieniądzach, które pozostają w zasięgu ręki, a samorządy są bardzo aktywne, ponieważ one także dokładają część środków. Wspólnie „siatka” tych boisk i obiektów sportowych oplecie wszystkie gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewPacelt">Są dwa różne programy, a w zasadzie już trzy, ponieważ nie poprzestajemy na tym, aby realizować programy, o których wspomniał przed chwilą pan poseł. Pan minister Tomasz Półgrabski będzie się zajmował programem Boisko w każdej gminie i teraz odpowie na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TomaszPółgrabski">Trwają prace nad założeniami do programu i w tej chwili szukamy źródeł finansowania. Będą to na pewno środki z Unii Europejskiej oraz od sponsorów. Myślimy jeszcze nad pozyskaniem dodatkowych funduszy, ale nie będą to środki z Funduszu. Pragnę wszystkich uspokoić i powiedzieć, że w tej chwili trwają pracę nad koncepcją boisk wielofunkcyjnych. Program ma polegać na tym, że w mojej gminie zostanie wybudowane boisko piłkarskie o wymiarach 30x60 m połączone z boiskiem wielofunkcyjnym do koszykówki i siatkówki o wymiarach 32x19 m. Dodatkowo będziemy starali się umieszczać przy tych boiskach szatnie i obiekt, w którym zawodnicy mogliby się nie tylko przebrać, ale także będzie tam funkcjonował trener. Do tego programu chcemy także dołączyć program merytoryczny polegający na tym, że przy boiskach będą funkcjonować animatorzy sportu, którzy będą inicjować zajęcia. Nie chcemy budować boisk, czy stadionów, na których nic się nie będzie działo. Będziemy współpracować z samorządem na takiej zasadzie, że podpisane będzie porozumienie z inwestorem na mocy, którego ten kompleks będzie utrzymywany, remontowany oraz będą na nim finansowane zajęcia. Warto dodać, że będzie to nowy program, który będzie funkcjonowało obok już istniejących, czyli obok programu Blisko boisko oraz Boiska wielofunkcyjne. W roku 2007 powstało 117 boisk wielofunkcyjnych, natomiast w ramach programu Blisko boisko powstało 100 obiektów. Mamy nadzieję, że uda nam się przede wszystkim zaangażować środki z Unii Europejskiej oraz od sponsorów na podobnej zasadzie jak z PZU.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TomaszPółgrabski">Skoro pan premier Donald Tusk założył, że wybuduje do 2012 około 2012 boisk, to rocznie będziemy budować około 400–500 boisk, a zaczynamy już od marca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaKlimekKrypa">Jeżeli chodzi o wykonanie planu w Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych, to wpływy za 10 miesięcy są mniejsze o 9% w stosunku do upływu czasu. Jest to o około 1500 tys. zł mniej niż powinno być w tym okresie czasu. Natomiast plan na rok 2008 był konstruowany na podstawie faktycznych wpływów za pierwsze półrocze, które były mniejsze o 8%. W porównaniu do 2006 roku, gdzie planowane były wpływy na rok 2007, było to prawie o 19% więcej. Czyli w roku 2006 wpływy były wyższe o 19% za pierwsze półrocze. Dlatego przewidywane wykonanie zostało zmniejszone do przewidywanych wpływów. Sugerujemy, że wpływy z 2007 roku będą w kwocie 13.950 tys. zł. Wydatki również zostały zmniejszone, ponieważ zaistniała taka sytuacja, że w pierwszych miesiącach – styczeń, luty, marzec – możemy nie uzbierać środków na realizację umów, które zostaną podpisane na początku roku. Nie zostały zawarte umowy na kwotę 4233 tys. zł i powstała swego rodzaju rezerwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewPacelt">Pan poseł Jacek Falfus zadał trzy pytania dotyczące programów Blisko boisko i Boisko wielofunkcyjne. Zostały one omówione i wydaje mi się, że są one już nieaktualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofFalkowski">Chcę zwrócić uwagę, że inwestycje realizowane ze środków dotacji celowej były ujęte w programie realizacji inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu. Wiadomo, że COS nie będzie w stanie zrealizować tych inwestycji z własnych środków. Te inwestycje będą musiały być realizowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Odpowiadając na pytanie pana posła Eugeniusza Kłopotka, dotyczące Skalite i Malinki, te inwestycje są realizowane. Nie jest to ujęte w projekcie budżetu z tego względu, że jest ona realizowana ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MieczysławBorowy">Nie mogę wyjść z tej sali nie mówiąc o najważniejszej dla nas sprawie. 30 listopada upływa termin złożenia wniosków do programu „Karol”, 7 grudnia termin do złożenia wniosków na zadania budżetowe i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Pani przewodnicząca ma to szczęście, że dopiero pierwszy raz przeżyje horror przyznawania środków na zadania rządowe Ministerstwa Sportu i Turystyki. To zacznie się od grudnia i będzie trwało do maja. Co roku, od 20 lat otrzymujemy decyzje rządowe w maju. A do maja pracujemy na pół gwizdka, kto ma środki własne, ten pracuje. W kwietniu na posiedzeniach Komisji mówiliśmy, że nie wyjdziemy jak nie dostaniemy na obozy, imprezy oraz inne rzeczy. Czy pan minister Zbigniew Pacelt powie nam, czy w ciągu 30 dni od otrzymania wniosku dostaniemy decyzję: pozytywną, negatywną lub wymijającą? Chcielibyśmy otrzymać taką odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewPacelt">Nie zgadzam się tak do końca z panem prezesem, dlatego, że dla tej organizacji sam miałem możliwość podpisywania umów w styczniu. Nie jest tak, że od 20 lat umowy są podpisywane. Będziemy się starać wszystkie sprawy załatwić tak, aby były przeprowadzone zgodnie z terminem zgłoszonym do realizacji tych zadań. Wiem, że to są coroczne problemy, zwłaszcza polskich związków sportowych w dyscyplinach zimowych. Myślę, że znajdziemy wspólne rozwiązanie i nie będziemy podpisywać umowy w maju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaJakubiak">Wszyscy otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych w Kancelarii Sejmu. Komisja Kultury Fizycznej i Sportu pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na 2008 rok. Taka była konkluzja w wypowiedziach pani poseł Beaty Bublewicz oraz pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ElżbietaJakubiak">Zostały zgłoszone wnioski do opinii. Mam pytanie do pana posła Eugeniusza Kłopotka, czy wycofuje swoją propozycję, ponieważ propozycja pana posła Andrzeja Biernata jest dalej idąca. Jest to wniosek o zwiększenie środków na administracje o kwotę 5000 tys. zł, a pan poseł Eugeniusz Kłopotek proponował zwiększenie środków o kwotę 2000 tys. zł. Czy wycofuje pan swój wniosek, czy musimy przegłosować propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#EugeniuszKłopotek">Z taktycznego punktu widzenia, wycofanie propozycji kwoty nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie wiemy, czy będzie zgoda na wniosek pana posła Andrzeja Biernata. Głosujmy najpierw wniosek dalej idący. Jak będzie zgoda, to mój wniosek stanie się bezprzedmiotowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku, do projektu opinii dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej państwa na 2008 rok (druk nr 16), w zakresie właściwości Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, o zwiększenie wydatków na dział Administracja publiczna w części 25 – Kultura fizyczna i sport.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ElżbietaJakubiak">Pozostały jeszcze wnioski pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszTomaszewski">Zgłosiłem jeden wniosek, aby zwiększyć o kwotę 5925 tys. zł na część 25 – Kultura fizyczna i sport z przeznaczeniem na projekt „Karol”, ponieważ ten projekt zmniejsza wielkość środków z pozostałych programów? Jest to propozycja przesunięcia pieniędzy z rezerwy celowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Tadeusza Tomaszewskiego?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ElżbietaJakubiak">Musimy jeszcze wyznaczyć posła sprawozdawcę. Proponuję pana posła Macieja Płażyńskiego, który wyraził zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejBiernat">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Ireneusza Rasia do tego zaszczytnego obowiązku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaJakubiak">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dobrym obyczajem jest to, że Komisję przed Komisją Finansów Publicznych reprezentują członkowie prezydium. Jest to nasze kierownictwo i jeżeli jest zgłoszona kandydatura członka prezydium, to taką kandydaturę popieram. Bez względu na to kto jest zgłoszony, czy jest to koalicja czy opozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#EugeniuszKłopotek">Rzadko się zdarza głosowanie nad tym, kto ma być posłem sprawozdawcą. Czy można prosić po dwa zadania uzasadnienia do jednej i drugiej kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszRaś">Nie chciałbym, abyśmy zaczynali od konfliktów w drobnych sprawach, a więc rezygnuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaJakubiak">W związku z tym wniosek pana posła Andrzeja Biernata jest bezprzedmiotowy. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła kandydaturę pana posła Macieja Płażyńskiego na sprawozdawcę Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został poseł Maciej Płużyński. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>