text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam wszystkich bardzo serdecznie, witam pana ministra Piotra Stycznia, witam wszystkich naszych gości, witam panie i panów posłów. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, druk nr 4349.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś ma uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę, zatem przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Chciałbym wszystkich poinformować, że w związku z kolejnymi przedłożeniami projektów ustawy dotyczącymi użytkowania wieczystego i kolejnym projektem, który ma być czytany dzisiaj w Sejmie, o godz. 11.45 odbędzie się wspólne posiedzenie trzech komisji: Sprawiedliwości i Praw Człowieka, Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Powołaliśmy podkomisję do wcześniejszych projektów, teraz, żeby zachować jakąś logikę pracy, chodzi o to, żeby tej podkomisji te projekty przekazać. Posiedzenie odbędzie się w sali 24. O godz. 12.00 mamy posiedzenie poświęcone bezpieczeństwu ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę panią poseł reprezentującą wnioskodawców o przedstawienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AldonaMłyńczak">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni panie i panowie posłowie, projekt, który chcę przedstawić, jest inicjatywą bardzo oczekiwaną przez społeczeństwo. Dotyczy on ochrony praw nabywców mieszkań, zarówno lokali mieszkalnych, jak i domów jednorodzinnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AldonaMłyńczak">Projekt wypełnia również postanowienie Trybunału Konstytucyjnego, który w swoim postanowieniu z dnia 2 sierpnia 2010 roku zasygnalizował Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej i Radzie Ministrów potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zapewnienia ochrony praw nabywców mieszkań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AldonaMłyńczak">Polska jest jednym z ostatnich krajów Unii Europejskiej, w którym całe ryzyko inwestycji deweloperskiej ponosi nabywca, gdyż nie uregulowano problemu roszczeń w przypadku upadłości dewelopera czy też jakichś innych zawirowań na rynku budowlanym. Wtedy często nabywca pozostaje z kredytami mieszkaniowymi, które spłaca przez wiele lat, nie posiadając swojego mieszkania.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AldonaMłyńczak">Dla przypomnienia, w międzyczasie zagwarantowano zwrot kosztów klientom biur podróży, specjalną ochronę zapłaty za swoje usługi dostali wykonawcy. Stało się to w wyniku nowelizacji Kodeksu cywilnego. Nabywcy mieszkań są ostatnią grupą niechronioną, jeśli chodzi o tak duże kwoty pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AldonaMłyńczak">W związku z tym, że konieczny jest nadzór nad wpłatami na przyszłe mieszkanie, proponowany projekt ustawy wprowadza nadzór nad dysponowaniem przez dewelopera powierzonymi środkami, reguluje umowy nabywcy z deweloperem, uzupełnia także prawo polskie o przepisy, które wyeliminują najczęściej spotykane w praktyce nadużycia.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AldonaMłyńczak">W pracach nad ustawą uwzględniono prawno-porównawcze zestawienia rozwiązań, które stosowane są w innych krajach, np. w Niemczech, Belgii, Danii, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Luksemburgu, Kanadzie. W oparciu o dorobek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykorzystano analizę spotykanych klauzul abuzywnych, stosowanych umów deweloperskich.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AldonaMłyńczak">Projekt ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego obejmuje zabezpieczenie powierzonych zaliczek nabywców poprzez wprowadzenie obowiązkowej ochrony, czyli albo zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego, albo otwartego rachunku powierniczego, łączenie z gwarancją bankową lub ubezpieczeniem.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AldonaMłyńczak">Umowa podpisywana będzie w formie aktu notarialnego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AldonaMłyńczak">Priorytetem w przypadku upadłości dewelopera będzie ukończenie inwestycji. W projekcie znajdują się przepisy zapewniające pewne instrumenty prawne, które zapewniają możliwość ukończenia inwestycji w przypadku niewypłacalności firmy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AldonaMłyńczak">Uregulowano również minimalną treść umowy deweloperskiej, obowiązki i prawa nabywcy i dewelopera.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AldonaMłyńczak">Do projektu ustawy wprowadzono prospekt informacyjny, zapewniający czytelną informację dotyczącą budowy oraz wszystkich kwestii finansowych związanych z deweloperem.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AldonaMłyńczak">Określono także, gdzie nabywca może zapoznać się z takimi dokumentami jak pozwolenie na budowę, KRS, wszystkimi dokumentami, które pozwolą mu na określenie ryzyka związanego z przedsięwzięciem.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AldonaMłyńczak">Projekt uzyskał pozytywną opinię ministra infrastruktury, ministra sprawiedliwości i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Był opiniowany przez kilka miesięcy, wydaje się więc, że większość kwestii została już rozwiązana. Drobne uwagi, które jeszcze pozostały, zostaną uwzględnione w pracy podkomisji i Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AldonaMłyńczak">Krótko jeszcze przypomnę państwu, jakie regulacje obowiązują w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AldonaMłyńczak">We Francji od 1954 roku obowiązuje regulacja, zgodnie z którą deweloper może finansować inwestycje ze środków klientów tylko wtedy, gdy przeniesie na nich udział we własności gruntu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AldonaMłyńczak">W Niemczech deweloperowi wolno przyjmować zaliczki wraz z postępem inwestycji, wpłacane są one na rachunek powierniczy. Jest również gwarancja bankowa.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#AldonaMłyńczak">W Danii i w Szwecji jest zakazana sprzedaż inwestycji, która dopiero rozpoczęła się, czyli można sprzedawać wyłącznie gotowe mieszkania i domy. Zabezpieczenie środków finansowych jest w postaci depozytu. Pieniądze trafiają do depozytu do czasu przeniesienia własności.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#AldonaMłyńczak">W wielu krajach działają rozwiązania, które bardzo mocno chronią nabywców. Czas już, aby również Polska takie rozwiązania przyjęła.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#AldonaMłyńczak">Projekt wychodzi naprzeciw postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego. Jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpoczynamy dyskusję w trakcie pierwszego czytania. Pozwólcie państwo, że poproszę pana ministra o stanowisko rządu do tego projektu, a później o ewentualne wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrStyczeń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowiska rządu – oczywiście – nie ma.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrStyczeń">Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że minister infrastruktury – deklarujący swoją gotowość do współpracy z Komisją i podkomisją oraz aktywne uczestniczenie w doskonaleniu projektu – jest w tym przypadku pomocniczym organem w procesie legislacyjnym, ponieważ główne zadanie spoczywa na Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego pani wiceprezes jest obecna na sali.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrStyczeń">Przyjmując projekt z dużą radością, ale także ze smutkiem, że nasze zdanie w pracach nad projektem będzie tylko posiłkowe, chciałbym, aby pan przewodniczący zaprosił do wyrażenia swojego zdania na temat projektu właśnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako właściwy, po rozstrzygnięciu przez pana premiera w sprawie kompetencji dotyczących tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MałgorzataKozak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rzeczywiście Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opiniował przedłożony dzisiaj projekt ustawy. Część naszych uwag, które zgłosiliśmy przed przedłożeniem, została uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MałgorzataKozak">Co do zasady, jesteśmy – oczywiście – bardzo zadowoleni, że taki projekt powstaje, ponieważ zawarte w nim zapisy dają konkretną ochronę konsumentom, którzy nabywają lokale bądź domy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MałgorzataKozak">Natomiast, pozostało jeszcze kilka uwag, które – mamy nadzieję – zostaną w trakcie prac nad projektem uwzględnione, żeby wyeliminować wszystkie – nazwijmy to – niedociągnięcia lub wątpliwości, które jeszcze istnieją. Chodzi o to, żeby ochrona nabywców mieszkań i domów, ochrona konsumentów, była jak najpełniejsza, żeby nie było żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MałgorzataKozak">Natomiast, rzeczywiście, stanowiska rządu do tego projektu jeszcze – w tej chwili – nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MałgorzataKozak">Wyrażam pełną gotowość ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do współpracy z Wysoką Komisją.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpoczynamy dyskusję. Pierwsza zgłosiła się pani poseł Beata Mazurek, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BeataMazurek">W uzasadnieniu do ustawy czytamy, że materiał, który jest w niej zawarty, dotyczy kwestii gospodarczo-społecznych i z uwagi na ten fakt projektowana ustawa powinna być skierowana przed pierwszym czytaniem do konsultacji. Pytam wobec tego, czy odbyły się konsultacje z podmiotami, które wymienione są w uzasadnieniu do projektu ustawy, tj.: z Narodowym Bankiem Polskim, Krajową Radą Spółdzielczości, Naczelną Radą Adwokacką, Naczelną Izbą Radców Prawnych, Krajową Radą Notarialną i Izbą Gospodarczą? Jakie są opinie tych podmiotów o przedmiotowej ustawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogusławKowalski">Proszę państwa, równolegle z tym projektem, kilka miesięcy temu, ponad 3 miesiące temu, został złożony przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość projekt ustawy o umowach deweloperskich, który merytoryczną treścią obejmuje również tę problematykę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogusławKowalski">Projekt leżał przez 3 miesiące u pana marszałka. Teraz otrzymaliśmy – zamówioną przez pana marszałka – opinię stanowiącą, że projekt jest zgodny z konstytucją, ale w dwóch punktach wymaga korekty. Dzisiaj będzie w tej sprawie posiedzenie Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogusławKowalski">Wydaje mi się, że ta materia wymaga uregulowania i byłoby chyba rozsądne, abyśmy oba projekty skierowali do podkomisji i wspólnie nad nimi pracowali. Taki wniosek składam do pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPiechociński">Na pewno uregulowania w tej kwestii są potrzebne, stąd cieszyć musi informacja, że mamy w tej kwestii drugą inicjatywę poselską, ale mam trochę poczucie zawodu z tego powodu, że my ex post dopiero szukamy rozwiązań, kiedy życie często boleśnie nas doświadcza w relacjach cywilnoprawnych i często w dramatycznych wydarzeniach dla obywateli, albo też biznesu. Erupcję aktywności deweloperów mamy już za sobą. W tej chwili, w związku z sytuacją finansów publicznych i sytuacją ludności, wejdziemy w sytuację pewnego spowolnienia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszPiechociński">Nie znaczy to, że ta materia nie wymaga uporządkowania. Chcę zwrócić uwagę – na podstawie własnego doświadczenia – na sytuację instytucji finansowych obsługujących cały ten proces i na mechanizm ich działania. Pomiędzy deweloperem a obywatelem mamy – w mojej ocenie – zbyt silną pozycję instytucji finansowych w stosunku do uczestników postępowania inwestycyjnego. Ta sytuacja jest od dłuższego czasu. W tym zakresie takie zjawisko od dłuższego czasu występuje.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanuszPiechociński">Nie chodzi tu o sposób kontrolowania bezpośrednich, prawnych relacji, ale przede wszystkim o umowy, o narzucanie monopolistycznej pozycji, z punktu widzenia zapisów w umowie. Nierówno dzielą się strony odpowiedzialnością za sukces, a szczególnie nierówno dzielą się strony odpowiedzialnością w sytuacji, kiedy natrafiają na jakieś kłopoty.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanuszPiechociński">Tym bardziej wydaje się, że na etapie prac w podkomisji warto także zaprosić na nasze posiedzenie silną reprezentację bankową. Będzie to kapitalna okazja do pewnego monitoringu, w jakim stanie jest dzisiaj polski rynek kredytów hipotecznych, nie tylko z punktu widzenia ich udzielania, ale także z punktu widzenia ich obsługiwania, spłacania i – o czym wiemy – wychodzenia naprzeciw tym, którzy spłacając kredyt we franku szwajcarskim znaleźli się w pewnej pułapce dnia dzisiejszego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejAdamczyk">Szanowni państwo, Polska, jako biedne państwo Unii Europejskiej, nie posiada uregulowań prawnych, które chroniłyby w sposób podobny, jak to się dzieje w innych państwach europejskich, nabywców mieszkań na rynku deweloperskim.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejAdamczyk">Na to – jak już tutaj powiedziano – zwrócił w ubiegłym roku uwagę Trybunał Konstytucyjny swoim postanowieniem. Skierował to postanowienie do rządu Rzeczypospolitej, do Sejmu i do Senatu, aby podjąć w trybie pilnym prace mające na celu przyjęcie tego typu uregulowań, podobnych do tych, jakie – jak już mówiłem – funkcjonują w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejAdamczyk">Jak powiedział pan poseł Bogusław Kowalski, w związku z tym, że żadna z tych instytucji nie zareagowała, Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość 21 kwietnia br. złożył stosowny projekt, m.in. dlatego, że zwracało się do nas wiele stowarzyszeń, wiele środowisk poszkodowanych przez deweloperów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejAdamczyk">To wcale nie oznacza, że wszyscy deweloperzy są źli. Niemniej jednak potrzebne są uregulowania, które chronią nabywców mieszkań, aby nie dopuszczać do swoistego rodzaju rosyjskiej ruletki, kiedy – kupując często dziurę w ziemi – nabywca, ryzykując dorobek całego swojego przyszłego życia i, często, dorobek najbliższej rodziny, po roku czy po dwóch zostaje tego dorobku pozbawiony.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejAdamczyk">Szanowni państwo, projekt przygotowany przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość jest projektem – w ocenie wielu – korzystnym. Jest korzystny nie tylko dla nabywców mieszkań, ale także dla deweloperów, dla tych, którzy te mieszkania budują. Stąd też głos pana posła Kowalskiego wydaje się jak najbardziej racjonalny.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AndrzejAdamczyk">Wnoszę o to, abyśmy mogli pracować nad tymi projektami.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AndrzejAdamczyk">Mój przedmówca wskazywał na potrzebę silnej reprezentacji środowiska bankowego w pracach nad tym projektem ustawy. Z kolei ja postuluję, abyśmy skorzystali ze wsparcia środowisk poszkodowanych przez deweloperów. Jestem w kontakcie z takimi środowiskami. Podam krakowski przypadek firmy Leopard. Ponad 200 rodzin poszkodowanych w procesie nabywania mieszkań ma swoich reprezentantów prawnych, ma kancelarię prawną, której przedstawiciele – mam nadzieję – mogliby uczestniczyć w pracach podkomisji. Zapewne z wielką satysfakcją będą to czynili. Podzielą się oni z parlamentarzystami swoją wiedzą i przemyśleniami na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszPiechociński">Małe sprostowanie, ja nie chciałem, żeby była reprezentacja bankowców i deweloperów, tylko mówiłem, żebyśmy przy okazji pracy nad tymi projektami – jeśli będzie taka wola pana marszałka i skieruje on projekt Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość do Komisji Infrastruktury – w sposób naturalny połączyli prace nad obydwoma projektami. Na razie czekamy na rozstrzygnięcie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanuszPiechociński">Natomiast wydaje mi się, że banki są najlepszym źródłem lub jednym ze źródeł informacji o stanie kredytu deweloperskiego i stanie relacji między deweloperem a kredytobiorcą, także na temat pewnej prognozy. Myślę, że niektóre szczegółowe rozwiązania nie mogą być opisaniem zjawisk i bolączek, które mieliśmy wcześniej. Trzeba także zastanowić się nad bolączkami, które nadchodzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że ten projekt wywołuje nasze zainteresowanie. Mamy dużo podkomisji nadzwyczajnych do rozpatrzenia różnych projektów. Składam wniosek o skierowanie tego projektu i projektu, który za chwilę powinien być skierowany do pierwszego czytania, to znaczy projektu zgłoszonego przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, do podkomisji stałej do spraw budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Uzasadniam ten wniosek tym, że znaczna grupa posłów, większa niż jest to normalnie przy innych ustawach, wyraża zainteresowanie pracą nad projektem. Ci posłowie właśnie funkcjonują w podkomisji stałej, która w tej chwili nie ma w opracowaniu projektów, które byłyby pilne do załatwienia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Ten projekt powinien być do końca kadencji uchwalony. Dlatego też składam wniosek, żeby do podkomisji skierować ten projekt, plus projekt następny, chwilę na niego poczekawszy, bo myślę, że do następnej sesji Sejmu projekt Prawa i Sprawiedliwości będzie miał już swój numer druku.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Wnioskuję o wspólne rozpatrywanie obu projektów w podkomisji stałej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefRacki">Wszyscy tutaj wypowiadają się, że projekt jest pilny. Ja również uważam, że projekt powinien być wcześniej przyjęty przez parlament, ale jest jak jest. W związku z tym wnoszę o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JózefRacki">Znam procedury, wiem, jak trudno pracuje się w dużych gremiach nad trudnymi ustawami. Ta ustawa wcale nie jest łatwa. W związku z tym proponuję powołanie podkomisji, która ma określony stan osobowy. Myślę, że podkomisja szybko wypracuje decyzję, która zostanie przedłożona Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo przedstawiciela deweloperów. Ale proszę krótko, bo mamy o godz. 9.00 głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekBielecki">Jak trzeba krótko, to się streszczę. Chcielibyśmy również być poważnie traktowani jako przedsiębiorcy i zostać zaproszeni do konsultacji. Wśród podmiotów, z którymi konsultowano projekt, była nawet Krajowa Rada Spółdzielczości. Nie bardzo wiem, w czym ta ustawa ma większe znaczenie dla spółdzielczości niż dla deweloperów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JacekBielecki">Polski Związek Firm Deweloperskich jest jedyną organizacją skupiającą deweloperów. Od lat również staramy się o to, żeby ucywilizować rynek. Zależy nam na tym, żebyśmy zostali włączeni do tego procesu legislacyjnego, bo jesteśmy za tym, żeby te sprawy uregulować i jak najbardziej popieramy wszelkie pomysły, które cywilizują ten rynek, bo również jest to dla nas korzystne.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JacekBielecki">Natomiast, zwracam uwagę, że ten projekt wymaga poważnej analizy, pod względem biznesowym. Tu cały czas mówi się o ochronie klientów – i bardzo dobrze – myślę jednak, że należy pomyśleć o ochronie przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JacekBielecki">Muszę powiedzieć, że, niestety, ten projekt jest trochę jednoznaczny, jednokierunkowy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JacekBielecki">Chciałbym jeszcze powiedzieć, że autorzy tego projektu nie bardzo wiedzą, na czym polega proces deweloperski i nie bardzo wiedzą, jak wyglądają różne sprawy. Tu znajdują się bardzo dziwne zapisy. Niekiedy są one nawet niewykonalne. Nie można np. przedstawić wypisu z księgi wieczystej aktualnego na określony dzień. Wypis z księgi wieczystej ma wpisane sekundy i coś takiego jak aktualność na dzień w ogóle nie wchodzi w grę. To jest drobny przykład nieznajomości pewnych realiów.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JacekBielecki">To, co mogę w tej chwili powiedzieć, to, iż dobrze, że będzie regulacja, bo my także chcemy tej regulacji, ale – przede wszystkim – musi ona uwzględniać realia działania przedsiębiorców. Prosiłbym, aby nie traktować tego problemu tak jednoznacznie.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JacekBielecki">Chciałbym zgłosić, panie przewodniczący, wniosek, abyśmy mieli czas na dobrą analizę tego projektu, na przedstawienie swoich wniosków, abyśmy zostali zaproszeni do prac nad tym projektem. Kto jak kto, ale przede wszystkim środowisko deweloperów powinno być ujęte w procesie konsultacji w tej sprawie. Można nasze głosy uwzględniać albo nie, ale warto wysłuchać. Do tej pory nikt nas nie wysłuchał w tej sprawie mimo – jak tu dowiedziałem się – konsultacji, które były przeprowadzane w różnych gremiach.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JacekBielecki">Proszę o dopuszczenie również nas do możliwości przedstawienia swojego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Szanowni państwo, jeśli nie ma więcej zgłoszeń, to na tym kończymy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawartego w druku nr 4349.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">W trakcie pierwszego czytania zostały zgłoszone dwa wnioski. Będę je przedstawiał w kolejności zgłoszeń. Pierwszy wniosek, to był wniosek pan przewodniczącego Tchórzowskiego o skierowanie projektu do prac w podkomisji stałej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pytałem, czy ktoś chce zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataMazurek">Panie przewodniczący, zabrałam głos i pytałam, czy są opinie podmiotów, które wymienione są w uzasadnieniu projektu ustawy, czyli: Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Rady Spółdzielczości, Naczelnej Rady Adwokackiej, Naczelnej Izby Radców Prawnych, Krajowej Rady Notarialnej, Izby Gospodarczej. Chciałabym usłyszeć odpowiedź, czy opinie do projektu ustawy zostały przedstawione, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AldonaMłyńczak">Tych opinii nie ma. Jest to projekt poselski, nie jest to projekt rządowy, w związku z czym te opinie mogą być dostarczone później. Skupiliśmy się na tym, żeby były opinie wszystkich trzech ministerstw. Nie wiem, czy państwa projekt ma pozytywne opinie ministerstw, o których wspomniałam, bowiem te ministerstwa muszą współpracować. To są zasadnicze opinie, wymagane, by ten projekt mógł być dalej procedowany.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AldonaMłyńczak">W tej procedurze nie ma konieczności, aby na tym etapie były przedstawione opinie. Będą uzyskane później.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Szanowni państwo, zwrócono mi uwagę, że był jeszcze trzeci wniosek, pana posła Kowalskiego. Mówił on o tym, aby dwa projekty rozpatrywać łącznie. W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy informację, że projekt Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość jest procedowany w Komisji Ustawodawczej. Mogę tylko powiedzieć tak: tego projektu nie ma, więc formalnie nie możemy go procedować. Myślę, że wszyscy możemy tu przyjąć, że w przypadku otrzymania numeru druku sejmowego przez projekt złożony przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość i skierowania go do Komisji, skierujemy go do podkomisji stałej do spraw budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej lub do podkomisji nadzwyczajnej, którą dzisiaj powołamy. Postąpimy w zależności od wyniku naszego, dzisiejszego głosowania. Myślę, że ze strony pań i panów posłów jest akceptacja tej propozycji? Rozumiem, że tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Będziemy procedować według kolejności zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku pana przewodniczącego Tchórzowskiego o skierowanie projektu do podkomisji stałej?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarcinMykietyński">Za 15 głosów, przeciw 15 głosów, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, w związku z tym, że ten wniosek nie uzyskał większości, w tej chwili powinien pan poddać pod głosowanie kolejny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Rackiego o skierowanie projektu do podkomisji nadzwyczajnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarcinMykietyński">Za 15 głosów, przeciw 12 głosów, wstrzymujących się 0.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, proszę o reasumpcję głosowania, z uwagi na to, że nie zgadzają się liczby głosów i obecnych posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Rackiego o skierowanie projektu do podkomisji nadzwyczajnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarcinMykietyński">Za 16 głosów, przeciw 15 głosów, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość w Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przejdziemy teraz do wyboru składu podkomisji nadzwyczajnej, proszę o zgłoszenia. Podkomisja jest z reguły ośmioosobowa, zasada jest taka, że 3 osoby z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, 2 osoby z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, po jednej osobie z Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że z Polskiego Stronnictwa Ludowego pan poseł Józef Racki, z Sojuszu Lewicy Demokratycznej pan poseł Witold Klepacz, z Prawa i Sprawiedliwości pan poseł Bogusław Kowalski i pani poseł Anna Paluch, z Platformy Obywatelskiej pani Elżbieta Pierzachała, pan poseł Stanisław Lamczyk i pani poseł Aldona Młyńczak.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeszcze raz powtórzę, pan poseł Klepacz, pan poseł Racki, pani poseł Pierzchała, pan poseł Lamczyk, pani poseł Młyńczak, pan poseł Kowalski i pani poseł Paluch oraz pan poseł Hajda z PJN.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiego składu podkomisji nadzwyczajnej? Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy skład podkomisji nadzwyczajnej. Na tym zakończyliśmy pracę. Jeszcze pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekKrupa">Chcę zabrać głos w punkcie „sprawy różne”. Chciałbym przypomnieć wszystkim członkom podkomisji nadzwyczajnej do spraw ustawy o przewozach towarów niebezpiecznych, że dziś o godz. 15.00 odbędzie się posiedzenie i bardzo proszę o obecność, żeby nie powtórzyła się sytuacja taka jak wczoraj, że nie mogliśmy procedować, bo oprócz mnie i pana posła Smolińskiego nie było żadnego innego posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>