text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, a wśród nich pana dyrektora Dariusza Atłasa. Witam przedstawicielkę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">W porządku obrad mamy dzisiaj rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011(druk 4270) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe oraz części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 700 – Gospodarka mieszkaniowa oraz 710 – Działalność usługowa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że komisje przyjęły porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BronisławDutka">Upoważniony do referowania sprawozdania jest pan minister finansów. Rozumiem, że ktoś wypowie się w jego imieniu. Pan dyrektor Dariusz Atłas? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DariuszAtłas">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Jeśli mogę, zacznę od punktu 2 – Budżety wojewodów, część 85 i dwa działy. Z racji tego, że materiały pisemne zostały dostarczone do komisji, postaram się przedstawić wersję skróconą opisującą wspomniane materiały.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DariuszAtłas">Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Strona dochodowa. Na rok 2010 zostały zaplanowane dochody w wysokości 943.070 tys. zł, a wykonane w wysokości 1.079.924 tys. zł, tj. 14,5% pierwotnego planu. Głównym źródłem dochodów w części – Budżety wojewodów są dochody związane z realizacją zadań administracji rządowej zleconych jednostkom samorządu terytorialnego. Dochody te pochodziły głównie z opłat za trwały zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpłat z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DariuszAtłas">Pozostałe dochody pochodziły głównie ze zwrotu środków z lat ubiegłych za operaty szacunkowe, ze zwrotu dotacji oraz płatności, w tym wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur lub pobranych nienależnie albo w nadmiernej wysokości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DariuszAtłas">Przechodzę do strony wydatkowej działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa. W budżecie na rok 2010 zaplanowano wydatki w wysokości 42.701 tys. zł, a w toku realizacji budżetu zostały one zwiększone do kwoty 241.420 tys. zł. Zwiększenie to nastąpiło głównie w wyniku rozdysponowania rezerw celowych budżetu państwa, rozdysponowania rezerw utworzonych w budżetach wojewodów oraz w wyniku regulowania zobowiązań Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DariuszAtłas">Tak więc plan po zmianach opiewał na kwotę 241.420 tys. zł i został zrealizowany w 97,2% planu po zmianach. Wydatki bieżące były zrealizowane w kwocie 218.582 tys. zł, co stanowiło 97,6% planu po zmianach. Natomiast wydatki majątkowe w wysokości 16.065 tys. zł zostały zrealizowane w wysokości 92,2% planu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DariuszAtłas">Bieżące wydatki przeznaczone były głównie na dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminy oraz na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami. Te ostatnie wydatki przeznaczone były głównie na wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie tych nieruchomości, ustalanie wartości nieruchomości dla potrzeb uwłaszczenia, opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa, wypłaty odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DariuszAtłas">Wydatki majątkowe w kwocie 16.065 tys. zł przeznaczone były głównie na usuwanie skutków klęsk żywiołowych – 13.412 tys. zł oraz na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami w formie dotacji celowej – 1.862 tys. zł. W tym dziale były również planowane dotacje celowe na zadania z zakresy administracji rządowej oraz inne zlecone ustawami w wysokości 42.726 tys. zł. Kwota dotacji została zwiększona do kwoty 166. 391 tys. zł i plan po zmianach został wykonany w wysokości 97,8% planu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DariuszAtłas">Przeszedłbym teraz do drugiego działu tej części budżetowej, to jest do działu 710 – Działalność usługowa. Dochody w tym dziale zaplanowano w wysokości 15.798 tys. zł, a zrealizowano w wysokości 16.106 tys. zł, to jest blisko w 102%. Główne źródła dochodów w tym dziale stanowią wpływy z różnych opłat, głównie z opłat legalizacyjnych nakładanych przez powiatowych inspektorów budowlanych dotyczących samowoli budowlanej, dochody z tytułu kar, grzywien i mandatów oraz z tytułu grzywien nakładanych przez Powiatowe Inspektoraty Nadzoru Budowlanego w celu przymuszenia do wykonania określonych obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DariuszAtłas">Strona wydatkowa działu 710 – Działalność usługowa została na 2010 rok zaplanowana w wysokości 248.884 tys. zł. W wyniku zmian wydatki zwiększono do kwoty 260.617 tys. zł, to jest o 11.733 tys. zł. Plan wydatkowy zrealizowano na poziomie 99,3% planu po zmianach. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 256.741 tys. zł, zaś wydatki majątkowe w kwocie 2.058 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DariuszAtłas">Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami za 2010 rok w tym dziale zostały zrealizowane w kwocie 209.247 tys. zł, co stanowiło 99, 3% planu po zmianach. Jeśli chodzi o wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, to zostały one zrealizowane w 100%, tj. w kwocie 25.463 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Czy przedstawicielka Najwyższej Izby Kontroli chciałaby się wypowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaKaczmarczyk">Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie gospodarkę dochodową, jak i wydatkową w obydwu działach części budżetowej 85 – Budżety wojewodów. Niemniej chciałabym zwrócić państwa uwagę na aspekt zaległościowy. Jeśli chodzi o zaległości w dziele 700 – Gospodarka mieszkaniowa, to przy dochodach niewiele ponad 1.000.000 tys. zł zaległości wynoszą 550.000 tys. zł. Na ten problem zwracamy uwagę już od kilku lat, jest to bowiem znaczna część realizowanych dochodów. W tegorocznych kontrolach wystąpiły przypadki opóźnień w windykacji tych należności. Może przyczyna tkwi właśnie w spóźnionym windykowaniu; trudno dokładnie to określić. A może to są też wysokości zakładanych opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaKaczmarczyk">Poza tym, w trakcie kontroli stwierdziliśmy po stronie dochodowej, że nie wszystkie nieruchomości mają zaktualizowaną wartość. Jest więc to problem aktualizacji wartości tych nieruchomości. Oczywiście, wiąże się to z wysokością podatku. W trakcie kontroli stwierdziliśmy niską spłacalność podatków. I na te dwa zjawiska chciałam zwrócić uwagę przy ocenie działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa w części budżetowej 85.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaKaczmarczyk">Ponadto, w trakcie kontroli w tym dziale stwierdziliśmy zobowiązania z tytułu nie realizowania wyroków sądowych zasądzających odszkodowania od Skarbu Państwa za nieruchomości przejęte w 1945 roku. W województwie mazowieckim była to kwota przekraczająca 11.000 tys. zł. Odnośnie działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa byłyby to nasze główne ustalenia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaKaczmarczyk">Natomiast w przypadku działu 710 – Działalność usługowa nie mamy uwag do strony wydatkowej. Po stronie dochodowej jest, podobnie jak w dziele 700, kwestia zaległości. Tylko że w tym przypadku zaległości przekraczają dwukrotnie dochody uzyskane w 2010 roku. Jeśli dochody sięgają około 16.000 tys. zł, to zaległości wynoszą aż 34.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ElżbietaKaczmarczyk">Jak powiedział pan dyrektor Dariusz Atłas, dochody w tym dziale są głównie związane z nadzorem budowlanym. Dotyczy to oczywiście również zaległości w tym dziale. Jak widać, ich egzekucja jest też mało skuteczna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana posła Adama Żylińskiego o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamŻyliński">Dziękuję. Panie przewodniczący. Wysokie Komisje. Dział 710 – Gospodarka mieszkaniowa w części 85 – Budżety wojewodów po stronie dochodów kształtują przede wszystkim opłaty za trwały zarząd, użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, wpływy z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego. Są to dochody ściśle związane z realizacją zadań administracji rządowej zleconych jednostek samorządu terytorialnego. Wszystkie źródła dochodów wraz z precyzyjnie wymienionymi kwotami wskazał przedstawiciel Ministerstwa Finansów i nie ma potrzeby ich przytaczać. Warto jednak choć kilka zdań poświęcić wykonaniu dochodów za 2010 rok w tym dziale w poszczególnych województwach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AdamŻyliński">Zdecydowanie najlepiej na tle innych województw dochody działu 700 wykonało województwo wielkopolskie osiągając blisko 160% wykonania w porównaniu z ustawą budżetową na 2010 rok i ponad 180% wykonania w stosunku do 2009 roku. Porównując minione dwa lata należy ponadto odnotować przyzwoitą progresję w województwach dolnośląskim i zachodniopomorskim.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AdamŻyliński">Równie dobrze, ale już tylko w porównaniu z 2010 rokiem, prezentuje się wzrost dochodów w województwach kujawsko-pomorskim, małopolskim, świętokrzyskim. Najsłabiej w tym rankingu prezentuje się województwo lubelskie, być może dlatego, iż w ustawie budżetowej na 2010 rok zapisano temu województwu bardzo wysoką kwotę w porównaniu do wykonania dochodów za 2009 rok.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AdamŻyliński">Sporego kłopotu nastręcza analiza wydatków w dziale 700, a to dlatego, że porównując wykonanie budżetu za 2009 rok z ustawą budżetową na 2010 rok oraz faktyczne wykonanie budżetu w 2010 roku, bardzo trudno jest znaleźć punkt odniesienia dla uchwycenia logiki kształtowania szacunków i rzeczywistych wydatków w tym dziale. W 2009 roku była to kwota sięgająca 217.000 tys. zł. Ustawa budżetowa minionego roku zakładała wartość 42.700 tys. zł. Ostatecznie budżet wykonano w 2010 roku na poziomie 234.600 tys. zł. Taką sytuację zdeterminowały zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa w postaci odszkodowań na rzecz osób fizycznych i prawnych z tytułu przejętych z dniem 1 stycznia 1999 roku przez Skarb Państwa lub właściwe jednostki samorządu terytorialnego, nieruchomości zajętych pod drogi publiczne – krajowe, wojewódzkie i powiatowe. Łącznie okazała się to niebagatelna kwota sięgająca 150.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AdamŻyliński">To moja jedyna, ale chyba ważna, uwaga dotycząca wykonania budżetu w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AdamŻyliński">Przechodząc do działu 710 – Działalność usługowa, pragnę podkreślić, że zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków plan przyjęty w ustawie budżetowej i późniejsze, jak i ostateczne zmiany, przebiegały płynnie i prawidłowo. W sferze dochodów można przywołać cztery województwa, które znacznie wyróżniły się w materii pozyskiwania dochodów w dziale 710. Stosując miarę porównania wykonania dochodów za 2009 i 2010 rok najlepiej zaprezentowały się województwa opolskie, lubuskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#AdamŻyliński">Panie przewodniczący. Reasumując, proponuję pozytywną rekomendację Wysokich Komisji dla działów 700 i 710 w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy w tej sytuacji pan dyrektor Dariusz Atłas coś chciałby wyjaśnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DariuszAtłas">Zwrócimy się do wojewodów przekazując im informacje, o których mówiła pani dyrektor Elżbieta Kaczmarczyk z Najwyższej Izby Kontroli, aby zintensyfikować windykację należności oraz uaktualnić opłaty za użytkowanie wieczyste nieruchomości. Jeżeli chodzi o zarzut dotyczący 11.000 tys. zł w województwie mazowieckim, to myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie, jak po prostu przejdę się na Plac Bankowy i rozmówię z pracownikami, bo to w końcu nie jest daleko z siedziby ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Janusz Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszPiechociński">Pytanie dotyczące działalności usługowej de facto tego roku. Otóż, decyzją Wysokiej Izby na wniosek rządu zlikwidowaliśmy gospodarstwa pomocnicze. Jak po tej decyzji, która miała realizować określone cele – wprowadzenia do budżetu dodatkowych środków, itd. – przebiegać będzie wykonanie dochodów z działalności usługowej w dziale 700?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Proszę, dyrektor Dariusz Atłas.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszAtłas">Nie wziąłem dzisiaj ze sobą na posiedzenie komisji sejmowych materiałów dotyczących akurat tego aspektu, ale zasada jest taka, że do ustawy budżetowej 2011 roku do dochodów włożono wszystkie kwoty deklarowane z działalności pozabudżetowej w dziale 710. Ekwiwalentnie została zaplanowana rezerwa systemowa 57, która jest uruchamiana według takiego cyklu – ile gotówki zostanie fizycznie skasowane, w takiej samej wysokości ekwiwalentnie uruchamiamy środki z rezerwy celowej. Sprawdzamy czy dochody, o które wnioskują wojewodowie, faktycznie zostały przez nich zgłoszone na etapie opracowania ustawy budżetowej na 2011 rok. Nie mam żadnych informacji, żeby były w tym zakresie jakiekolwiek perturbacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy państwa posłów lub kogoś z gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy tematy do dyskusji. W toku obrad padła propozycja pana posła Adama Żylińskiego, aby pozytywnie zaopiniować sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów w zakresie działów 700 – Gospodarka mieszkaniowa i 710 – Działalność usługowa oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii komisji? Nie widzę sprzeciwu. Rozumiem, że Komisja Infrastruktury oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały te części budżetowe.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#BronisławDutka">Pozostał nam jeszcze wybór posła-sprawozdawcy, który przekaże naszą opinię Komisji Finansów Publicznych. Rozumiem, że będzie nim pan poseł Adam Żyliński. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#BronisławDutka">Wobec tego dziękuję bardzo; zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>