text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Witam przybyłe panie posłanki i panów posłów. Witam przedstawicieli organizacji społecznych. Witam przedstawiciela resortu infrastruktury w osobie pana ministra Tomasza Połcia. Witamy, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych – druk sejmowy nr 4101.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">W imieniu grupy posłów wnioskodawców projekt poselski uzasadni pan poseł Jacek Krupa. Oddaję mu głos; bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekKrupa">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych związany jest z koniecznością uporządkowania pewnych problemów występujących w Inspekcji Transportu Drogowego. Głównie jest to związane z tym, że z dniem 1 lipca bieżącego roku zostanie w Polsce uruchomiony elektroniczny system poboru opłat za przejazd pojazdem po drodze krajowej. Inspekcja Transportu Drogowego staje się głównym podmiotem, który będzie kontrolował realizację wnoszenia tej opłaty przez przewoźników czy też przez kierowców.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekKrupa">Porządkowanie to, po pierwsze, dotyczy uporządkowania uprawnień Głównego Inspektora, inspektorów transportu drogowego oraz pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w ten sposób, ażeby oni również mogli, podobnie jak inspektorzy pozostałych oddziałów, wykonywać uprawnienia kontrolne. Ponadto, ustawa przewiduje nadanie inspektorom transportu drogowego uprawnień do kierowania do sądów powszechnych wniosków o ukaranie oraz do udziału w rozprawach przed tymi sądami w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia z zakresu działania Inspekcji Transportu Drogowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekKrupa">Istotnym celem ustawy są zmiany organizacyjne w samej Inspekcji Transportu Drogowego. Przewiduje się wyodrębnienie w Inspekcji trzech rodzajów służb: kontroli transportu drogowego, nadzoru nad ruchem drogowym oraz kontroli opłat drogowych, co związane jest z wejściem w życie elektronicznego systemu poboru opłat. Odpowiednio do tych zadań mają być zdywersyfikowane programy szkolenia zawodowego inspektorów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekKrupa">W projekcie dopracowujemy również zasady prowadzenia przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego centralnej ewidencji naruszeń – w sposób zapewniający ochronę danych zgromadzonych w tej ewidencji. Chcemy także urealnić poziom kar, które mają ponosić przewoźnicy obcy za wykonywanie przewozów na terytorium Polski bez uiszczenia tej opłaty. Proponujemy wysokość takiej kary do 50 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekKrupa">Byłyby to z grubsza najważniejsze zmiany i procedury, które chcemy wprowadzić tak, aby bezproblemowo 1 lipca tego roku mógł ruszyć, przynajmniej od strony prawnej, organizacyjnej i administracyjnej, elektroniczny system poboru opłat za przejazd pojazdem po drodze krajowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekKrupa">Dzisiaj mamy już 10 maja, nowy system poboru opłat na drogach krajowych rusza od 1 lipca, więc nie zostało nam dużo czasu, ażeby te sprawy uporządkować. Chciałem jedną rzecz podkreślić. Trzeba rozdzielić dwie rzeczy – system poboru opłat został uregulowany w roku 2008 ustawą i w niej zostały przesądzone wszystkie sprawy. Natomiast w tej ustawie mamy tylko działania dostosowawcze, umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie nowego systemu poboru opłat na drogach krajowych, przynajmniej w wymiarze kontrolnym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekKrupa">W imieniu grupy posłów-wnioskodawców wnoszę do Wysokiej Komisji o dalsze procedowanie nad projektem ustawy i w konsekwencji – o jego przyjęcie w pierwszym czytaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Przechodzimy do dyskusji w sprawie ogólnych zasad oraz do pytań posłów skierowanych do posła-wnioskodawcy. Bardzo proszę o zgłoszenia do dyskusji. Pan przewodniczący Wiesław Szczepański; bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący. Nie mam uwag do poselskiego projektu ustawy, który przedstawił pan poseł Jacek Krupa. Chciałbym zgłosić wniosek o skierowanie projektu do podkomisji nadzwyczajnej, aby dalej nad nim procedować.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiesławSzczepański">Natomiast mam uprzejmą prośbę i przypomnienie. Kilka miesięcy temu debatowaliśmy na temat wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd pojazdu po drogach krajowych. Wówczas zapewnienie prezydium Komisji było takie, iż w marcu tego roku spotkamy się ponownie i podyskutujemy o stanie przygotowań do wprowadzenia nowego systemu opłat z dniem 1 lipca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WiesławSzczepański">Nie ma dzisiaj na posiedzeniu pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza, a resort infrastruktury reprezentuje Główny Inspektor Transportu Drogowego. Ale chciałbym poznać parę rzeczy, które są poza projektem przedstawionej nam dzisiaj ustawy. Nie wiem jak dzisiaj wygląda stan przygotowań do wdrożenia elektronicznego systemu poboru opłat na około tysiącu kilometrów dróg krajowych, aby system mógł funkcjonować. Nie wiem jak ma wyglądać kwestia przygotowania inspektorów transportu drogowego. Pozostały nam niecałe dwa miesiące na to, aby wprowadzić w życie nowy system i aby inspektorzy zostali przeszkoleni i przygotowani do kontroli systemu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WiesławSzczepański">W ustawie o transporcie drogowym zapisano, że oprócz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kontrolą poboru opłat ma się zajmować policja, Główny Inspektor Ceł, ale również Straż Graniczna. Tymczasem dzisiaj słyszę, że jednostką, która przygotowuje się do kontroli funkcjonowania elektronicznego systemu poboru opłat, jest jedynie Główny Inspektor Transportu Drogowego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WiesławSzczepański">W związku z tym mam następujące pytania: jak pozostałe służby są przygotowane do tej kontroli? Jak ma wyglądać ta kontrola? W tej sprawie zresztą zwróciłem się do pana premiera z interpelacją. Jak kontrola systemu poboru opłat na drogach krajowych ma wyglądać w soboty i niedziele, kiedy pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego, jako pracownicy służby cywilnej, nie pracują? Czy będzie to oznaczało, że w soboty i niedziele można będzie bezkarnie, bez opłaty jeździć ciężarówkami, bo żaden inspektor, mając status pracownika służby cywilnej, nie pokaże się przy wjeździe na drogę krajową?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WiesławSzczepański">Mam prośbę do moich kolegów. Nie wiem czy również w tym zakresie, przy okazji tej ustawy, nie zmienić również statusu pracowników Inspekcji Transportu Drogowego w taki sposób, aby umożliwić im prace również w dni wolne od pracy. Myślę, że ze strony Głównego Inspektora Transportu Drogowego potrzebne jest ewentualnie wskazanie, która ustawa powinna być zmieniona. Bo za chwilę będziemy mieli dziurawy system poboru opłat elektronicznych i w dni wolne od pracy można będzie ciężarówkami i autobusami jeździć po drogach krajowych bez jakiejkolwiek kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#WiesławSzczepański">Myślę, że dzisiaj potrzebna jest nam pełna informacja o stanie przygotowań do wdrożenia elektronicznego systemu poboru opłat. Dość często jeżdżę po kraju. Kiedy obserwuję drogi krajowe znajdujące się w wykazie dróg objętych w pierwszym etapie nowym systemem poboru opłat, to mogę powiedzieć jedno: na bardzo wielu wjazdach i wyjazdach z mniejszych dróg gminnych i powiatowych na drogi krajowe nie ma żadnych bramek i innych urządzeń kontrolnych. Czy to znaczy, że bocznymi drogami można będzie wjechać na drogę ekspresową, po czym wyjechać z niej po dziesięciu kilometrach, nic za to nie płacąc, bez żadnej kontroli? Bo urządzenia kontrolne będą zainstalowane tylko na drogach krajowych, bo to przy nich pojawiły się już niektóre urządzenia.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#WiesławSzczepański">Jestem mało przekonany o tym, że rzeczywiście system zostanie wprowadzony w życie w dniu 1 lipca tego roku. Czy Ministerstwo Infrastruktury nie przygotowuje się do tego, ażeby ten termin przesunąć, skoro na ostatnie dni czerwca zamawia do odbioru 600 tysięcy jednodniowych winiet? Stąd zasadnicze pytanie: czy rzeczywiście jesteśmy w stanie realizować elektroniczny system poboru opłat od 1 lipca 2011 roku? Czy, panie przewodniczący, nie warto pomyśleć o ewentualnym przesunięciu tego terminu? Ale do tego potrzebne by nam było odbycie w trybie pilnym dyskusji na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Bo chodzi przecież o setki milionów złotych, które budżet państwa może stracić, gdyby od 1 lipca tego roku nie zaczął funkcjonować elektroniczny system poboru opłat za przejazd po drodze krajowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Pan poseł Piotr Ołowski; proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PiotrOłowski">Chciałbym tylko upewnić się w jednej kwestii. Uzyskałem informację, że austriacka firma, która wygrała przetarg na przygotowanie urządzeń do poboru opłat – tzw. bramownic – jest w stanie wszystko na czas wykonać. Taką usłyszałem opinię przedstawiciela tej firmy, że nie ma żadnych poślizgów i że na czas firma jest w stanie to wszystko wykonać, co zostało zawarte w umowie. Czy faktycznie jest to prawda? Bo taką uzyskałem informację. Dziękuję, to w zasadzie tylko tyle. To łączy się z pytaniami, które zadał pan przewodniczący Szczepański.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Prosiłbym teraz o zabranie głosu pana ministra Tomasza Połcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszPołeć">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Pytania, przede wszystkim pytania zadane przez pana przewodniczącego Wiesława Szczepańskiego, były tak obszerne, że wykraczają w dużej mierze poza kompetencje Głównego Inspektora Transportu Drogowego, jako organu odpowiedzialnego za budowę tylko jednego z ogniw całego, ogromnego przecież, przedsięwzięcia. Nie jest przecież tajemnicą, że rząd na to przedsięwzięcie przeznaczył 4,9 mld zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszPołeć">Trzeba pamiętać, że twórcą elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd pojazdem po drodze krajowej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ona w roku ubiegłym rozstrzygnęła, bodajże było to 2 listopada, przetarg na wykonanie systemu, wyłaniając austriacką firmę Kapsch. Natomiast Inspekcja Transportu Drogowego, jak to zresztą zauważył pan przewodniczący Wiesław Szczepański, jest tylko jedną z kilku instytucji, które zostały powołane do kontroli poboru opłat.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TomaszPołeć">Akurat jeśli chodzi o kwestie inspekcyjne, to jesteśmy spokojni, że 1 lipca tego roku samochody, które wyprodukował dla nas wykonawca systemu, a także nasi ludzie, którzy będą w tych samochodach siedzieć, będą przygotowani i przeszkoleni. Natomiast nie jestem władny do udzielenia odpowiedzi, w jaki sposób służby pana komendanta Matejuka czy pana ministra Jacka Kapicy albo pana generała Elasa przygotowały się do realizowania tego zadania. Wydaje się, że aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, potrzebni są inni przedstawiciele resortu infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TomaszPołeć">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Piotra Ołowskiego dotyczące bramownic, to mogę jedynie powtórzyć to, co powiedziałem wcześniej: Inspekcja Transportu Drogowego będzie przygotowana do wykonywania swojego nowego zadania. Chodzi przede wszystkim o przygotowanie inspektorów pracujących na drogach. Czy w przewidzianym umową czasie firma Kapsch „wyrobi się”, tego nie wiem; to nie jest pytanie do nas. Trzeba pamiętać, że stronami kontraktu na zainstalowanie elektronicznego systemu poboru opłat są Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oraz firma Kapsch. Inspekcja Transportu Drogowego jest jedynie formacją kontrolną.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#TomaszPołeć">Na pytanie, czy Inspekcja Transportu Drogowego będzie przygotowana do kontroli elektronicznego systemu poboru opłat, odpowiedź brzmi – tak. W ramach ograniczeń prawnych, w których funkcjonuje Inspekcja, będziemy gotowi. Natomiast, czy nowy system od strony techniczno– formalnej, czy faktycznej będzie działał od 1 lipca bieżącego roku – to jest pytanie bardziej do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, który stoi na straży tego systemu.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#TomaszPołeć">Ja natomiast mogę powiedzieć tyle, że szkolimy naszych inspektorów, aby 1 lipca po prostu byli gotowi do pracy na naszych drogach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Prosiłbym o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Czy ma pan uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariuszPrzerwa">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski; proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Moje pytanie dotyczy art. 44, który reguluje kwestie związane z wysokością prowizji od pobranych opłat; mowa jest o wysokości nie mniejszej niż 7% i nie większej niż 10%. Chciałbym zapytać, jaka była dotychczas wysokość prowizji? Nie mam przed sobą ustawy-matki, aby porównać te wielkości. W art. 44 określone zostały opłaty, które otrzymują stowarzyszenia transportowców za rozprowadzanie zezwoleń. Ile ta opłata wynosi obecnie, jaki to jest procent i jak to się ma do tego, co proponujemy w nowelizowanej ustawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi, albo z pańskiego upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMrygoń">Panie przewodniczący. Projekt ustawy przewiduje, że przepisy art. 1 pkt 4–11 mają wejść w życie od 2 lipca i, tak naprawdę, skorygują przepisy ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, które zostały uchwalone prawie trzy lata temu i wejdą w życie 1 lipca br. Wszystko byłoby dobrze, bo sam system przewidziany w wówczas uchwalonej ustawie się nie zmienił, tylko by elektroniczny system poboru opłat zadziałał, to trzeba było dokonać jeszcze nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyMrygoń">Trzy lata temu nikt nie przewidział nowelizacji, które „po drodze” weszły w życie 31 grudnia 2010 roku i 1stycznia 2011 roku. Jedna dotyczyła utworzenia systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w strukturach Inspekcji Transportu Drogowego, a druga była związana z likwidacją gospodarstw pomocniczych i Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego. Kompetencje tego Biura w dużej mierze zostały przyjęte przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyMrygoń">W szczególności ta druga ustawa zmieniła właśnie część zasad dotyczących opłat za usługi wykonywane przez Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JerzyMrygoń">W ten sposób interweniujemy następczo 1 lipca br., aby z powrotem uporządkować przepisy, o których mowa w art. 1 pkt 4–11. Chodziło o to, aby nie nowelizować kilku ustaw naraz, tylko tę jedną ustawę. Dlatego przyjęliśmy taką chronologię, aby 1 lipca br. nowe przepisy weszły w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszPołeć">Odpowiadając wprost na pytanie pana przewodniczącego Krzysztofa Tchórzewskiego powiem, że nic się nie zmienia jeśli chodzi o wysokość prowizji od pobieranych opłat. W projekcie ustawy, w pkt 1 dotyczącym art. 44 ust. 1, nadal mamy prowizję nie mniejszą niż 7% i nie większą niż 10%. Taki sam zapis istnieje w tekście obecnie obowiązującej ustawy. Proponowany przepis art. 1 ma tylko charakter porządkujący i sprowadza się do tego, że w dniu 1 lipca br. już nie będą obowiązywały winiety za korzystanie z dróg krajowych. Z tego powodu nie można będzie pobierać prowizji od ich sprzedaży. Stąd przepis odsyłający do art. 43 ust. 2 traci rację bytu, bo wtedy już nie będzie winiet, a będzie obowiązywał elektroniczny system poboru opłat. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Wobec wyczerpania głosów w dyskusji stwierdzam, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻmijan">W trakcie dyskusji nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Z kolei został przedłożony wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do dalszych prac nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#StanisławŻmijan">Proponuję, aby, podobnie jak to praktykowaliśmy dotychczas, podkomisja nadzwyczajna liczyła siedem osób. Z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość proponujemy pana posła Jana Warzechę i pana posła Jerzego Maternę, z Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego – pana posła Józefa Rackiego, z Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej – pana posła Zbigniewa Matuszczaka i z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska – pana posła Jacka Krupę, pana posła Piotra Ołowskiego oraz pana posła Stanisława Lamczyka.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#StanisławŻmijan">Czy do zgłoszonych kandydatur są uwagi bądź inne propozycje? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przedłożonego składu podkomisji nadzwyczajnej? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych, w składzie przed chwilą przeze mnie przedstawionym.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#StanisławŻmijan">Pan przewodniczący Andrzej Adamczyk prosi jeszcze o głos; proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję. Co prawda, w porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji nie ma punktu – sprawy różne, niemniej jednak zwracam się z apelem do pana przewodniczącego. Chodzi o to, aby mimo wszystko doprowadzić w trybie bardzo pilnym do posiedzenia Komisji Infrastruktury, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przybliżą nam, na jakim etapie znajduje się obecnie wdrażanie elektronicznego systemu poboru opłat. Czy są przeszkody we wdrażaniu tego systemu, czy też ich nie ma? Czy firma, z którą podpisano umowę na techniczne przygotowanie systemu, wyprzedza harmonogram, czy może jest poza ustalonym harmonogramem?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejAdamczyk">Mam nadzieję, że na tym posiedzeniu Komisji, które zresztą było deklarowane na marzec tego roku przez pana przewodniczącego, o czym mówił pan poseł Wiesław Szczepański, minister właściwy przybliży nam w szczegółach, na jakim etapie znajduje się wdrażanie elektronicznego systemu poboru opłat i jakie ewentualnie niebezpieczeństwa mogą mieć wpływ na opóźnienie wdrożenia systemu od 1 lipca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, ponawiam ten apel i prośbę. Nie chciałbym, abyśmy w tym przypadku korzystali z trybu przewidzianego w art. 152 regulaminu Sejmu. Mam nadzieję, że wcześniej złożone przez pana przewodniczącego Zbigniewa Rynasiewicza deklaracje w tej sprawie zostaną zrealizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Uprzejmie przypominam, że w dniu jutrzejszym o godz. 8.15 mamy zaplanowane posiedzenie prezydium Komisji. Przepraszam, nastąpiła zmiana terminu: posiedzenie prezydium rozpoczniemy o godz. 9.30. Na tym posiedzeniu wniosek przedstawiony przez pana posła Andrzeja Adamczyka zostanie przeze mnie przedłożony. Mam nadzieję, że pozostali wiceprzewodniczący Komisji będą uczestniczyć w posiedzeniu, na którym panu przewodniczącemu przedstawię prośbę w ramach dalszych prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻmijan">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StanisławŻmijan">Proszę, aby członkowie podkomisji nadzwyczajnej pozostali jeszcze na chwilę w sali obrad celem wyboru przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#StanisławŻmijan">Wobec wyczerpania porządku dziennego dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>