text_structure.xml
18.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzczepański">Jako pierwszy punkt posiedzenia, chciałem wprowadzić to, co ustaliliśmy podczas posiedzenia prezydium Komisji. Chodzi o cofnięcie naszej decyzji dotyczącej wspólnego rozpatrywania druku, chyba nr 2749 w sprawie „kolców”. Chodzi o to, żebyśmy mogli przedstawić oddzielne sprawozdanie, a nie łączne sprawozdanie z pozostałymi drukami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że więcej nie ma uwag, jeśli chodzi o porządek dzienny obrad, poza przypomnieniem przedstawionym przez pana przewodniczącego Wiesława Szczepańskiego i dotyczącego dzisiejszej dyskusji podczas posiedzenia prezydium.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jest propozycja prezydium, aby złożyć oddzielne sprawozdanie do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (druk nr 2749), ze względu na konieczność pilnego rozpatrzenia tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji prezydium Komisji? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała tę propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam przybyłych na nasze posiedzenie gości. Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza wraz z towarzyszącymi mu osobami, pana ministra Piotra Stachańczyka i pana ministra Tomasza Połcia. Witam przedstawicieli organizacji społecznych, witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza o przedstawienie projektu zawartego w druku nr 2879 dotyczącego ustawy o kierujących pojazdami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Już kilka miesięcy temu informowaliśmy Wysoką Izbę o tym, że chcemy, aby całość problematyki związanej z kierującymi pojazdami była zebrana w jednej ustawie. Chcieliśmy doprowadzić do tego, żeby problematyka związana ze szkoleniem kierowców, ich egzaminowaniem, określeniem warunków w jakich są szkoleni w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, pozycji organów samorządowych, żeby to wszystko zostało zebrane w jednej ustawie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Przy tej okazji pragniemy wdrożyć dyrektywę, która ujednolica polski system praw jazdy z systemem europejskim. Całość tej problematyki pragniemy ulokować w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ustawa była dotychczas konsultowana z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych. Nie znam tych opinii, ale z tego, co słyszałem, to opinie są pozytywne, rekomendujące Komisji Infrastruktury zatwierdzenie tego projektu ustawy ze względu na bardzo szeroki zakres. Nawet gabarytowo projekt budzi szacunek.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">W związku z tym czekam na pytania ze strony państwa posłów. Tyle wstępnej rekomendacji z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do dyskusji w sprawie ogólnych zasad projektu. Kto chciałby zabrać głos? Pan poseł Jan Tomaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanTomaka">Panie przewodniczący, w dniu wczorajszym prowadziliśmy debatę nad projektami ustaw, o których wspomniał pan przewodniczący Wiesław Szczepański. Rozmawialiśmy także nad projektem druku nr 2655 o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym w sprawie Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Ponieważ przełożyliśmy pracę nad tym projektem, o co najmniej o dwa tygodnie, celem zebrania określonych opinii, a rozpatrujemy ustawę o kierujących pojazdami, to nie ulega wątpliwości, że dobrze byłoby wycofać druk nr 2655 z pracy stałej podkomisji Komisji Infrastruktury i łącznie rozpatrzyć go z drukiem nr 2879. Powtórzę, chodzi o ustawę o kierujących pojazdami.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanTomaka">Wydaje mi się, że jest to sensowne rozwiązanie sprawy, bo sprawa Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego wiąże się z ustawą o kierujących pojazdami. Chciałbym prosić pana ministra o wyrażenia swojej opinii w tej kwestii, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Oczywiście pan minister wyrazi swoje zdanie, ale najpierw proszę o wyrażenie stanowiska w tej sprawie Biuro Legislacyjne. Chodzi o to, czy ta propozycja nie wykracza poza przedłożenie rządowe. Głos ma pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję. Pan poseł Jan Tomaka mówi o swoistym porządku prawnym. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są miejscem, gdzie kierujący pojazdami zdają egzaminy. Jeżeli w ustawie o kierujących pojazdami ma się znaleźć cała problematyka, to takie rozwiązanie, które proponuje pan poseł Jan Tomaka jest naturalne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">W związku z tym mogę powiedzieć, że w ustawie znajdzie się jeszcze jedno rozwiązanie dotyczące kierujących pojazdami. Popieram więc taką propozycję pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Głos ma pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławWiśniewski">Mirosław Wiśniewski, Biuro Legislacyjne. Problem jest o tyle, że ustawa o kierujących pojazdami (druk nr 2879) jest przedłożona w tak zwanym trybie europejskim. Projekt poselski obejmuje tryb zwykły. To są inne reguły procedowania. W związku z tym jest problem z punktu widzenia proceduralnego, żeby oba te projekty połączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W jaki sposób określimy ten problem? Czy ta kwestia pozwala nam połączyć oba projekty, czy nie? Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławWiśniewski">Mamy tutaj wątpliwości, czy jest to możliwe z uwagi na różne tryby i różne rygory, które są związane ze zwykłym projektem ustawy grupy posłów i właśnie z projektem rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Pan przewodniczący Janusz Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszPiechociński">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Czy w trakcie procedowania w trybie europejskim, będzie można zgłosić tę poprawkę? Są wśród nas, na przykład zwolennicy i przeciwnicy tej ustawy. Ja zaliczam się do przeciwników i to jest sprawa znana. Ale nie chciałbym odbierać możliwości tym, którzy chcą ten problem przedstawić. Wydaje się, że nie ma takiego zagrożenia i w trybie prac podkomisji można zawartość tamtego druku zgłaszać, jako wniosek mniejszości lub poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan mecenas...</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławWiśniewski">Jak najbardziej tak, gdyż właśnie problematyka merytoryczna zawiera się w projekcie rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wypowiedź pana mecenasa rozumiem w ten sposób, że projekt ten winien być gotowy w terminie do 21 maja br. Jest to czas, żeby rozstrzygnąć kwestię Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Mam w związku z tym prośbę do pana posła Jana Tomaki, aby ten wniosek wycofał i żeby w trakcie prac nad ustawą zawartą w druku nr 2879 zgłosił w formie poprawki propozycję dotyczącą Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanTomaka">Akceptuję tę propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Głos ma pan poseł Jerzy Polaczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyPolaczek">Panie przewodniczący, mam prośbę do przedstawicieli rządu, żeby w sposób syntetyczny i bardziej konkretny wskazali na pewne istotne zmiany, które są wprowadzone do tego druku sejmowego w stosunku do tej pierwotnej ustawy o kierujących pojazdami. Była ona rozpatrywana w 2007 r. Wówczas prace te zakończyły się na etapie sprawozdania podkomisji. Po przeczytaniu tego nowego projektu, proszę pana ministra o konkretne przedstawienie z jakich powodów rozbudowano, na przykład w art. 6 kategorie praw jazdy. Tych kategorii praw jazdy jest w tym nowym projekcie zdecydowanie więcej. Po drugie, w art. 26 ust. 2 wprowadzono pewną nowość w postaci możliwości szkolenia kierowców przez Internet, czyli szkolenie na odległość, jeśli chodzi o nabycie uprawnień do praw jazdy. Moim zdaniem wymaga to szerszego skomentowania ze strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyPolaczek">W art. 27 ust. 2 jest mowa o powierzeniu możliwości szkoleń, które kończą się nabywaniem uprawnień do otrzymania praw jazdy, innym podmiotom. W przepisach przejściowych jest też mowa o szerokich zmianach w przepisach dotyczących ustawy o transporcie drogowym. To też wymagałoby kilku zdań komentarza i uzasadnienia ze strony przedstawicieli rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Kontynuując wypowiedź pana posła Jerzego Polaczka, który poruszył kilka ważnych wątków, chciałbym stwierdzić, że ta ustawa dotyczy wielu sfer i problemów w zakresie osób kierujących pojazdami. Wymaga więc ona solidnego przepracowania w podkomisji. Stąd zgłaszam wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Głos ma pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję. Odpowiadając na pytania pana posła Jerzego Polaczka chcę powiedzieć, że ustawa rzeczywiście swoją zawartością przypomina w 90% to, co się skończyło pod koniec kadencji w 2007 r. Istotnym rozszerzeniem jest wdrożenie dyrektywy nr 126, która powoduje, że zajmujemy się kategoriami praw jazdy i szkoleniem kierowców. To jest wynikiem wdrażania tej dyrektywy. Niewiele brakowało, żeby prace nad tamtą ustawą zostały zakończone.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">W związku z tym dzisiaj mówimy o kontynuacji prac legislacyjnych i powtórzeniu tych prac, które już prowadziliśmy. Te istotne różnice wynikają z wprowadzenia tej dyrektywy, o której wcześniej wspomniałem.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pan poseł Jerzy Polaczek pytał też o kwestię szkolenia za pomocą Internetu. Chcemy stworzyć taką możliwość szkolenia. W tym projekcie nie przesądzamy, kto i jak ma to realizować. Chcemy po prostu dać dodatkowe narzędzie do prowadzenia nowoczesnych metod szkolenia kierowców.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jeśli chodzi o ustawę o transporcie drogowym, trzeba będzie wykreślić coś, co już wprowadziliśmy. Chodzi o przyspieszone szkolenie kierowców w ilości 140 godzin. Nie można tego zapisać w obu ustawach, zapiszemy to w jednej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania ustawy zawartego w druku nr 2879. Informuję, że podczas tego procedowania nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Prezydium Komisji proponuje powołanie podkomisji w składzie siedmioosobowym. Propozycja jest następująca: KP Lewica pan poseł Zbigniew Matuszczak, KP PSL pan poseł Józef Racki, KP PiS pan poseł Jacek Bogucki i pan poseł Kazimierz Hajda, KP PO pan poseł Jan Tomaka, pan poseł Jacek Krupa i pani poseł Monika Wielichowska.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jest też zgłoszenie do składu podkomisji pana posła Jerzego Polaczka. Propozycję tę akceptujemy. Przyjmujemy wówczas, że podkomisja będzie liczyć osiem osób. Czy jest sprzeciw wobec propozycji, aby podkomisja liczyła ośmiu posłów? Nie ma. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dziennego. Proszę o dwuminutową przerwę w obradach.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Członków podkomisji proszę o ukonstytuowanie się i wybór prezydium.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wznawiam po przerwie posiedzenie Komisji Infrastruktury. Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zawartym w druku nr 2816. Proszę pana ministra Piotra Stachańczyka o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W największym skrócie projekt tej ustawy reguluje trzy kwestie, wprowadzając pojęcie stref ruchu. Próbuje rozwiązać sprawę możliwości reakcji służb państwowych na dotychczasowych drogach wewnętrznych. Jest to problem społeczny wielokrotnie sygnalizowany. Chodzi o to, że służby nie mają możliwości kontroli tych dróg, co prowadzi do negatywnych konsekwencji dla użytkowników tych dróg.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PiotrStachańczyk">Po drugie, nowelizacja dotyczy kwestii rejestracji i wpisywania do ewidencji wartości dotyczących emisji dwutlenku węgla przez pojazdy samochodowe. Jest to sprawa wykonania jednej z dyrektyw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PiotrStachańczyk">Po trzecie, nowelizacja reguluje kwestię usuwania pojazdów i tego, co powinno się stać z samochodem usuniętym na skutek złamania przepisów ustawy. Występują tutaj dwa problemy. Pierwszy problem to rozszerzenie możliwości usuwania pojazdów, które zajmują miejsca dla tak zwanych inwalidów. Jest to postulat, który wielokrotnie był kierowany pod adresem rządu oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PiotrStachańczyk">Drugi problem wiąże się z nową redakcją art. 130a dotyczącego tego, co się dzieje z pojazdem, który już został usunięty. Jest to wykonanie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Pozostałe przepisy, czyli zmiany przede wszystkim w Kodeksie postępowania cywilnego i Kodeksie wykroczeń stanowią konsekwencję wcześniej wprowadzonych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">O zabranie głosu, proszę pana mecenasa. Prowadziliśmy bowiem dyskusję nad tym, jaki przyjąć tryb postępowania. Myślę, że po wystąpieniu pana mecenasa wszyscy posłowie zgodzą się co do tego, że należy powołać podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławWiśniewski">W zakresie druku nr 2816 Biuro Legislacyjne pragnie poinformować, że do tego druku szereg uwag zgłosił Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego. Jego wątpliwości budzą proponowane zmiany w zakresie postępowania egzekucyjnego. Dotyczy to przepisów, które mają zastąpić przepisy uchylone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MirosławWiśniewski">W skrócie chodzi o całą procedurę związaną z objęciem własności samochodu, który został zatrzymany, przeniesiony na parking i którego właściciel nie uiścił stosownych opłat z tego tytułu. Zdaniem Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego zawarte w projekcie przepisy dotyczące ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przepisy postępowania cywilnego i pozostałe przepisy wymagają głębokiego zastanowienia i zmian.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MirosławWiśniewski">Naszym zdaniem nowelizacja przewidziana w projekcie ustawy dotycząca Kodeksu wykroczeń również wymaga zastanowienia, gdyż według nas nie są tutaj zawarte wszystkie konieczne zmiany. Są też zmiany, które naszym zdaniem nie są zasadne.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MirosławWiśniewski">Z tego powodu Biuro Legislacyjne sygnalizowało potrzebę przepracowania projektu, zgodnie z zasadą poprawnej legislacji. Ze względu na te trudne kwestie zawarte w projekcie najlepiej byłoby powołanie podkomisji, która wypracuje właściwe rozwiązania prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. W związku z powyższym w imieniu prezydium Komisji składam wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Czy ktoś z posłów ma inne zdanie na ten temat lub chciałby się jeszcze wypowiedzieć? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jest zatem propozycja powołania podkomisji w składzie siedmioosobowym. Jest też zgłoszenie do prac tej podkomisji posła niezależnego pana Cezarego Atamańczuka. Tak więc podkomisja będzie również ośmioosobowa w składzie: Cezary Atamańczuk, KP PO: pani Aldona Młyńczak, pan Leszek Cieślik i pan Andrzej Kania, KP PiS pan Zbigniew Chmielowiec i pan Jarosław Żaczek, KP Lewica pan Zbigniew Matuszczak, KP PSL pan Janusz Piechociński.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec wyżej wymienionego składu podkomisji? Nie ma. Powołaliśmy zatem podkomisję nadzwyczajną, która zajmie się rozpatrzeniem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zawartym w druku nr 2816.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">W ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji Infrastruktury. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>