text_structure.xml 30.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam gości i państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wczoraj poinformowaliśmy państwa, że na prośbę wnioskodawców pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (druk nr 2642) odbędzie się w innym terminie. Decyzją przewodniczących Komisji ta sprawa nie będzie przedmiotem dzisiejszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">W związku z tym porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji proponujemy poszerzyć o dodatkowy, bardzo krótki punkt. Jest to uzupełnienie składu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 812).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do proponowanego porządku posiedzenia wspólnie obradujących Komisji? Nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy, więc do realizacji porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby uzupełnić skład podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw o posłankę Hannę Zdanowską. Przypomnę, że przewodniczącą podkomisji jest pani poseł Aldona Młyńczak. Skład podkomisji jest następujący: pani poseł Maria Nowak, pani poseł Halina Rozpondek, panowie posłowie Andrzej Szczepański, Michał Wojtkiewicz, Józef Racki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeśli państwo zaakceptujecie panią poseł Hannę Zdanowską, to skład wymienionej podkomisji zostanie uzupełniony. Pani poseł wyraziła zgodę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Rozumiem, że uzupełniliśmy skład podkomisji do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji następnego punktu porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia, czyli do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 2/12 Komisji w sprawie zmiany rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otrzymaliśmy odpowiedź na dezyderat wspólnie obradujących Komisji. Stronę rządową reprezentuje dyrektor departamentu pani Renata Zielińska. Był anonsowany pan minister Artur Ławniczak. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi reprezentuje pani dyrektor Zielińska. Bardzo proszę panią o przedstawienie uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RenataZielińska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. W państwa dezyderacie jest zawarte pytanie. Czy istnieje możliwość nowelizacji rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 w zakresie kręgu beneficjentów tego działania?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RenataZielińska">Nasza odpowiedź na państwa pytanie, dezyderat jest taka, że na obecnym etapie wdrażania wymienionego działania i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 nie widzimy takiej możliwości. Z tego względu, że ponad 95% alokacji środków już wykorzystano na to działanie. De facto nie mamy już pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RenataZielińska">Nowelizacja tego rozporządzenia nastąpi, ale w innym zakresie. W zakresie, który dotyczy wprowadzania nowych wyzwań związanych z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, między innymi Internetu szerokopasmowego oraz energii odnawialnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RenataZielińska">Z treści państwa dezyderatu wynika – tak jak żeśmy to analizowali – państwo chcielibyście, aby beneficjentem naszego działania był również związek międzygminny. Tak żeśmy wywnioskowali.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RenataZielińska">Związek międzygminny nie może być beneficjentem naszego działania. To było zawarte w opisie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Tutaj ustąpiliśmy miejsca Ministrowi Rozwoju Regionalnego i poszczególnym regionalnym programom operacyjnym. Związki międzygminne są beneficjantami analogicznego działania zawartego w tych programach oraz w dużym Programie Operacyjnym – Infrastruktura i Środowisko, obecnie Gospodarka Innowacyjna. I choćby z tego względu nie uwzględnialiśmy związków międzygminnych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RenataZielińska">Druga część państwa dezyderatu dotyczy de facto, i to też jest w odpowiedzi na państwa dezyderat, drugiego działanie. Nie działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” a tylko działania „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa poprzez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RenataZielińska">Mogę państwu powiedzieć, bo to zostało sprawdzone przez nasz wydział monitorowania, że obecnie w tych gminach – to jest województwo pomorskie, gmina Stegna – w miejscowości Stobiec rzeczywiście realizowany jest projekt dotyczący melioracji szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RenataZielińska">Jeśli istnieje potrzeba realizacji, akurat z treści dezyderatu wynika, że powinny to być melioracje podstawowe bądź też zbiornik retencyjny, to beneficjentem tego działanie jest Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Akurat w tym przypadku pomorski.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RenataZielińska">Do tego beneficjenta powinni się zgłosić wójtowie obu gmin z prośbą o realizację tego typu inwestycji. I wówczas stosowny wniosek zostanie złożony przez Wojewódzki Zarząd Melioracji do Urzędu Marszałkowskiego i wybrany do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RenataZielińska">Kolejne nabory wniosków na to działanie są planowane w drugim półroczu tego roku. Tyle w skrócie. Jeśli są pytania to uprzejmie proszę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Rozpoczynamy dyskusję. Oczywiście istnieje możliwość zadawania pytań. Proszę pana przewodniczącego posła Gintowta-Dziewałtowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowna pani dyrektor. W jakimś sensie czuję, że dezyderat Komisji nie został właściwie odczytany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jednocześnie mam takie wrażenie, jakbyście państwo nie chcieli się tą sprawą zająć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Istotą dezyderatu było to, że na mocy rozporządzenia, które zostało przyjęte przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pomocą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 mogą być objęte jedynie działania gmin z zakresu na przykład gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru i segregacji odpadów komunalnych, etc., etc., ale realizowane przez gminy, jednoosobowe spółki gmin, bądź gminne zakłady budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast w polskiej praktyce samorządowej mamy do czynienia z bardzo wieloma przypadkami, nie tylko związków międzygminnych, ale również przedsiębiorstw komunalnych powołanych wspólnie na przykład przez dwie lub trzy gminy, spółek skarbu dwóch gmin, które zajmują się na przykład gospodarką wodno-ściekową, utylizacją odpadów, zbiórką odpadów, eksploatacją sieci sanitarnych bądź wodociągowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W naszym przekonaniu ograniczenie przepisu tylko i wyłącznie do jednoosobowych spółek skarbu gminy jest naruszeniem również praw konstytucyjnych. Gwarantują one, bowiem równe prawa wszystkim obywatelom i podmiotom prawnym realizującym działania, akurat w tym zakresie zgodnie z interesem publicznym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu nie ma żadnego uzasadnienia, dlaczego na przykład, gdyby gmina Stegna miała swoje własne przedsiębiorstwo komunalne będące jednoosobową spółką skarbu gminy i gmina Sztutowo miała swoje własne przedsiębiorstwo też skarbu gminy, spółkę skarbu gminy, to te oba przedsiębiorstwa mogłyby być zasilane środkami z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ale jeżeli już te dwie gminy zdecydowały się powołać jedno przedsiębiorstwo komunalne, co jest faktem. Jest jedno przedsiębiorstwo komunalne powołane dla obu gmin.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jest to rozwiązanie wyjątkowo rozsądne, rozwiązanie popierane również przez wszystkie organa europejskie, przez Komisję Europejską, ponieważ jest to oszczędność na etatach, na organizacji, na wydatkach, lepsza koordynacja działań, lepsze wykorzystanie środków. Ale minister postanowił takiej spółki nie dofinansowywać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu jest to rozwiązanie błędne i niekorzystne. Jest to rozwiązanie, które w sposób sztuczny przymusza gminy do działań nieracjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Polskie gminy, bowiem nie muszą mieć każda z osobna osobnego przedsiębiorstwa zajmującego się na przykład utylizacją odpadów albo też zagospodarowaniem ścieków, utylizacją, czy oczyszczaniem ścieków. Z resztą w naszym kraju większość oczyszczalni ścieków ma charakter zbiorowy, jeśli chodzi o małe jednostki administracyjne. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Druga rzecz dotyczy wspomagania melioracji i urządzeń wodnych, które służą do zapobiegania na przykład zagrożeniom powodziowym. Rzeczywiście gmina Stegna, gmina Sztutowo nieustanne są zagrożone, tzw. cofką, która była w październiku, listopadzie ubiegłego roku. Cały kraj oglądał, widział, podziwiał zmagania strażaków, służby ochrony, rolników indywidualnych, a także służb gminnych, które próbowały przeciwdziałać wodzie wdzierającej się z Zalewu Wiślanego na tereny leżące poniżej poziomu morza.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Odpowiedź, iż Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku jest beneficjentem i on będzie decydował o rozdysponowaniu środków na cele przeciwpowodziowe, moim zdaniem też jest w pewnym sensie, zdjęciem odpowiedzialności, inicjatywy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu te środki powinny być nieco wyraźniej wyodrębnione. I ja wiem z praktyki, co robią obaj wójtowie zainteresowanych gmin. Wiem, że akurat tych pieniędzy nie dostaną, bo ich nie ma Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W związku z tym proszę, po pierwsze, o ustosunkowanie się do pierwszego pytania. Jak pani widzi równość przed prawem i racjonalność zarządzania, chociażby środkami i siłami związanymi z gospodarką wodno-ściekową, tworzeniem systemu zbiorczych sieci sanitarnych, wodociągowych w sytuacji jednej lub dwóch jednostek komunalnych? Czy to państwa zdaniem jest rzeczywiście jest zgodne z Konstytucją? Czy rzeczywiście wymienione rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie powinno być zmienione w tym zakresie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RenataZielińska">Zacznę od drugiego, prostszego pytania. Jeśli chodzi o Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych to on jest beneficjentem i on otrzymuje środki na sfinansowanie inwestycji, projektów w ramach działania melioracji. Ale on nie dysponuje tymi środkami. Tymi środkami dysponuje Marszałek Województwa i to Marszałek Województwa, jego pracownicy dokonując oceny merytorycznej, ekonomicznej, technicznej danego projektu, kwalifikują projekt do dofinansowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RenataZielińska">Tutaj Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych nie ma żadnego wpływu na to, czy ktoś otrzyma pieniądze, czy też ich nie otrzyma. On po prostu składa wniosek, aby zrealizować swoją inwestycję. Mam nadzieję, że to wyjaśnienie wystarczy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RenataZielińska">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to na samym początku starałam się państwu wyjaśnić, że grono beneficjentów jest zapisane w programie. Program jest przyjęty decyzją Komisji Europejskiej. Każda zmiana w programie, zwłaszcza w zakresie beneficjenta, bądź też zmiany finansowe wymagają ponownej akceptacji programu i przyjęcia go przez Komitet Monitorujący, przez Radę Ministrów i przede wszystkim przyjęcia decyzją przez Komisję Europejską.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#RenataZielińska">Od 2006 roku, kiedy pracowaliśmy nad zapisem tego działania, nie zgłoszono, jak tu państwu wyjaśniliśmy, żadnej uwagi w ramach konsultacji społecznych i samorządowych. Powołana była również grupa robocza, która tworzyła zarówno działania, jak i rozporządzenie. W jej skład wchodzili przedstawiciele samorządów województw, po to, aby rozszerzyć katalog beneficjentów o podmioty inne niż te, które są zapisane w programie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#RenataZielińska">Rozporządzenie w swojej treści de facto przenosi tylko i wyłącznie beneficjentów opisanych w programie. Nic innego nie możemy dodać do rozporządzenia, jeżeli nie będziemy mieli dokonanej zmiany w programie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#RenataZielińska">Zgadzam się, co do zasady z panem, że jest to uprawniony podmiot do otrzymania wsparcia, czy to krajowego, czy to z innych środków wspólnotowych. Niemniej jednak tworząc opis działania i program ograniczyliśmy grono beneficjentów tak, aby móc jak najbardziej efektywnie na konkretnej grupie docelowej te pieniądze sprawnie i efektywnie wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#RenataZielińska">I to nam się udało. Program jest zaplanowany na lata 2007–2013, a jego rozliczenie do 2015 roku. My w tym roku zamkniemy budżet dla tego działania, jeśli chodzi o tę gospodarkę. I jeżeli nie będziemy realokować środków z innych działań na to działanie, to tam pieniędzy po prostu nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#RenataZielińska">Jeśli chodzi konkretnie o te dwie gminy – Stegna i Sztutowo oraz działanie „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” – to też zostało przez nas sprawdzone. Wójtowie tych gmin rzeczywiście do nas napisali. Oczywiście napisali, ale po złożeniu wniosków, już po złożeniu beneficjentów tego działania. Odrobinę za późno. Wyjaśnienia nasze również otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#RenataZielińska">Nie ma przeszkód ku temu, żeby każda z tych gmin osobno złożyła wniosek. Wtedy nie było takich przeszkód. To też zostało im wyjaśnione. Dlaczego nie złożyli wniosku? Tego nie wiemy. To ich wolna wola. To tyle panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pani dyrektor nie zupełnie tak. Ja akurat znam odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w której wyraźnie jest napisane, że ze względu na to, iż nie jest to jednoosobowa spółka skarbu gminy, pomoc nie może być przyznana. To jest podpisane przez jednego z kierowników ministerstwa. Nie mam tego przy sobie, ale w każdej chwili mogę pani to udostępnić. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po drugie, ja nie dziwię się wójtom obu gmin, że nie robią awantury i nie starają się każdy z osobna zabiegać o swoje prawa, również prawa konstytucyjne. Albowiem niestety pomoc z funduszy strukturalnych jest rozdzielana w sposób fakultatywny – temu damy, tamtemu nie damy, ponieważ wniosków jest dużo więcej niż możliwości ich zaspokojenia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">I ci wójtowie mają jeszcze inne potrzeby, i te gminy mają jeszcze inne potrzeby. Mają pełną świadomość tego, że jak będą się pieniaczyć i z nami kłócić, to po prostu na inne cele nie dostaną ani grosza, oczywiście z odpowiednim uzasadnieniem. I proszę nie udawać, że o tym pani też nie wie. Bo taka jest prawda.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast ja mówię o równości podmiotów wobec prawa. Proszę pani logicznym jest, absolutnie niewytłumaczalnym, że jeżeli gmina występuje poprzez jednostkę, która jest reprezentantem dwóch gmin, bo dla dwóch gmin powołano jedno przedsiębiorstwo komunalne, to nie dostanie środków. Ale wtedy te dwie firmy były odrębne. I każda z nich gdyby miała własną firmę komunalną, to by dostała środki. Miałaby szansę, przynajmniej je dostać.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jest to absolutnie niewytłumaczalne i sprzeczne z jakąkolwiek logiką. I Sejm na to nie powinien wyrazić zgody. I proszę nie opowiadać takich rzeczy, że pieniędzy nie ma i nie będzie. Bo raz pani mówiła, że jeszcze na Internet szerokopasmowy mają być pieniądze. Prawdę mówiąc, ani jednej, ani drugiej gminie tak bardzo, tak koniecznie nie jest potrzebny Internet szerokopasmowy. Potrzebne są inne działania, choćby sieci kanalizacyjne i rzeczywiście oczyszczalnie ścieków. I jeszcze parę innych rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">I jeżeli byśmy zapytali Komisję Europejską, który z projektów – czy realizowany przez samodzielną firmę komunalną, czy przez firmę, która jest zbiorem jednostek samorządowych – powinien być w pierwszej kolejności realizowany, to bez wątpienia Komisja Europejska wsparłaby to drugie rozwiązanie a nie pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Od samego początku, jeszcze od czasu, kiedy nie byliśmy w Unii Europejskiej, Komisja wspierała wspólne przedsięwzięcia jednostek samorządowych z przewagą nad jednoosobowymi przedsięwzięciami. I to rzeczywiście, w moim przekonaniu trzeba zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Kochanowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, pani dyrektor. Ja chciałem tylko zwrócić uwagę na jedną sprawę. Pani powiedziała, że Wojewódzkie Zakłady Melioracji i Urządzeń Wodnych piszą wnioski. Rzeczywiście tak może być. Chciałem jednak zwrócić uwagę, że te zakłady... jednostką organizacyjną jest Marszałek. Tak czy inaczej budżety wojewódzkich zakładów i tak są uchwalane przez sejmiki wojewódzkie. To nie ma znaczenia czy one piszą do Marszałka wniosek, czy nie. Planowanie roczne polega na tym, że może być to ujęte w działalności sejmików wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanKochanowski">W związku z tym czy to Marszałek ma pieniądze bezpośrednio, czy wojewódzkie zakłady ubiegają się o te środki, to nie ma to żadnego znaczenia, bo to jest jeden właściciel. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Witam pana ministra Artura Ławniczaka na posiedzeniu wspólnie obradujących Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Uwagi były złożone w kolejności przez pana posła Dziewałtowskiego. Czy już pan minister, czy jeszcze pani dyrektor ustosunkuje się do tych głosów? Pani dyrektor, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RenataZielińska">Ja zgadzam się z tym, co pan przewodniczący mówi, jeśli chodzi o równe traktowanie podmiotów. I tutaj jak najbardziej pan przewodniczący ma racje. Natomiast ja mogę tylko i wyłącznie powiedzieć, że w tej chwili na gospodarkę wodno-ściekową po prostu tych pieniędzy już nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RenataZielińska">Pieniądze na Internet szerokopasmowy są to zupełnie nowe pieniądze, które są przyznane krajowi członkowskiemu, akurat nam Polsce, tylko i wyłącznie na te działania. Nie możemy ich realokować na gospodarkę wodno-ściekową. Możemy tylko i wyłącznie przeznaczyć na Internet szerokopasmowy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RenataZielińska">Natomiast, co może się zdarzyć. W tej chwili projekty z gospodarki wodno-ściekowej są realizowane. Tak naprawdę trwają postępowania o udzielenie zamówienia publicznego we wszystkich projektach, które zostały złożone w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RenataZielińska">Jeśli w województwie pojawią się oszczędności po przeprowadzonych przez beneficjentów przetargach, wówczas województwa ogłoszą kolejny nabór wniosków na to działanie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#RenataZielińska">Na dzisiaj sytuacja wygląda w ten sposób, że przekroczono alokacje wstępnych środków. Ale ta sytuacja może ulec zmianie gdzieś za dwa, trzy miesiące po przeprowadzonych przetargach.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#RenataZielińska">Co do zmiany i wprowadzenia dodatkowego beneficjenta to tak, jak mówiłam. Zgadzam się, co do zasady. Tylko musielibyśmy dokonać zmiany w programie, a wtedy zapis w rozporządzeniu, to jest już tylko przeniesienie zapisów w programie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pani dyrektor mnie nie rozumie. My nie zamierzamy podjąć decyzji wskazującej na to, która gmina i jakie pieniądze ma otrzymać i na jaki cel. Tego Komisja na pewno nie będzie stanowić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast my się domagamy, aby w rozporządzeniu wprowadzić zasadę uprawniającą również spółki dwóch gmin do korzystania z pożytków płynących z tego programu. Nie chodzi nam o rozwiązanie jednostkowe. Chodzi nam o rozwiązanie systemowe.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">I to pani dyrektor nie wiąże się z tym, że jak zmienicie to w rozporządzeniu, to od razu musicie zmieniać sposób finansowania i sposób wykorzystania środków będących w programie.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Nam chodzi o zrównanie w prawie tych rozwiązań organizacyjnych. Czyli tak samo jednoosobowa spółka skarbu gminy jak i dwu-, trzy-, czteroosobowa spółka kilku gmin realizująca ważne publicznie przedsięwzięcia komunalne, żeby mogły korzystać ze wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mogły, to nie znaczy musiały już dzisiaj. Ale być może jak zwolnią się środki w takim czy innym województwie, to taka okazja zaistnieje. Jeżeli tej zmiany w rozporządzeniu nie wprowadzicie to te dwu-, trzyosobowe spółki skarbu gmin nie będą mogły z tego nadal skorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaCiemniak">Dziękuję. Panie przewodniczący, myślę, że po pierwsze, na podstawie doświadczenia z perspektywy finansowej 2007–2013 warto dokładnie zastanowić się jak w nowej perspektywie finansowej zapisać beneficjentów. Wiadomo, że w każdym działaniu są różni beneficjenci. I wtedy sprawa byłaby jasna. Gdyby był zapis, że spółka gminy lub gmin, to nie byłoby dyskusji. Jednoosobowa spółka gminy lub gmin.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#GrażynaCiemniak">I teraz pytanie. Czy to, że program jest zatwierdzony przez Komisję Europejską czy naprawdę w rozporządzeniu nie może być zapisu – jednoosobowa spółka gminy lub gmin? Czy to będzie naruszało postanowienia programu zatwierdzonego przez Komisję Europejską? Bo to jest istotne do rozwikłania sprawy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#GrażynaCiemniak">Drugą sprawą jest oczywiście, ale już kolejną, czy będą pieniądze, czy nie będą? Ale niezależnie od tego czy będą, czy nie będą, to problem trzeba wyjaśnić i doprecyzować.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#GrażynaCiemniak">Mnie się wydaje, że gdyby był ten zapis – jednoosobowa spółka gminy lub gmin – wcale nie naruszałoby zatwierdzonego już zapisu, że beneficjentem jest tylko jednoosobowa spółka gminy. Mówię o programie a nie o rozporządzeniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan przewodniczący Żmijan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Otóż z tej dyskusji pana przewodniczącego i pani dyrektor jednoznacznie wynika, że jesteśmy jakby po tej samej stronie problemu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StanisławŻmijan">W związku z tym ja bardzo krótko włączając się w tę dyskusję, poparłbym intencje zawarte w pytaniu w skierowanym dezyderacie. Chodzi o to, aby resort rzeczywiście jednoznacznie określił się, co do tego, czy rozszerzy możliwość ubiegania się o środki finansowe przez podmioty powoływane przez kilka samorządów? Bo to jest i logiczne i ekonomiczne i racjonalne. I oczywiście oczekiwane. Samorządy, bowiem chcą realizować tego typu wspólne przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StanisławŻmijan">Stawiam wniosek, aby resort jeszcze raz pochylił się nad tym problemem i przyjął propozycję Komisji zawartą w tym pytaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Pan minister doskonale się zorientował, w czym tkwi problem. Proszę bardzo panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ArturŁawniczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, chciałem na początku bardzo serdecznie przeprosić za moje spóźnienie. Od razu chcę wyjaśnić, że na pewno bardzo szybko pochylimy się nad problemem. Na pewno będzie to wymagało sprawdzenia – tutaj musimy się upewnić, bo jest to zapisane wprost w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich – czy mogą korzystać takie a takie podmioty.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ArturŁawniczak">Troszkę się obawiam, że nie możemy samym krajowym rozporządzeniem dołączyć związku gmin, co jest logiczne, przepraszam, wielu podmiotów utworzonych przez gminy. Precyzyjnie rozumiemy intencje państwa, Wysokich Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ArturŁawniczak">Myślę, że w krótkim czasie przekażemy na ręce pana przewodniczącego, jak wygląda to od strony formalnej, po to żebyśmy wiedzieli, o czym będziemy mówić na następnym posiedzeniu. Przekażemy taką informację, co możemy z tym zrobić od strony formalnej i przekażemy, jak to będzie wyglądało.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ArturŁawniczak">Na pewno pewne prace są już rozpoczęte, jeśli chodzi o nowy okres programowania. Myślę, że na pewno będzie to jedna z rzeczy, które domknięty, od razu przygotujemy, aby na początku programu stworzyć możliwość korzystania z niego w rozszerzonej formule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Panie ministrze, my nie oczekujemy tego, aby to było na następnym posiedzeniu. Umówmy się, żeby to było w ciągu miesiąca. I wcale się nie obrazimy. Chodzi o to, żeby to był materiał, który pokazuje ścieżkę dojścia do tego, czego oczekujemy w naszym dezyderacie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeśli nikt z państwa posłów tego nie oprotestuje, to przyjmujemy termin – jeden miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">I na tym zakończylibyśmy posiedzenie wspólnie obradujących Komisji. Dziękuję za wszystkie wypowiedzi i głosy.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę panie i panów posłów z Komisji Infrastruktury o pozostanie na sali jeszcze przez pięć minut. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>