text_structure.xml
15.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">W imieniu przewodniczącego Bronisława Dutki i swoim własnym otwieram posiedzenie Komisji obradujących wspólnie: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury. Serdecznie witamy przybyłych państwa posłów. Rząd na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje pan minister Olgierd Dziekoński, którego także gorąco witam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw (druki sejmowe nr 1891 i 2305). Czy są uwagi do zaproponowanego porządku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do jego realizacji. W trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw zgłoszone zostały, w imieniu Klubu Parlamentarnego PiS, 2 poprawki. Bardzo proszę upoważnioną osobę o przybliżenie tych poprawek Komisjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, proszę o kilka minut przerwy. Osoba upoważniona za chwilę do nas dotrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Pan przewodniczący Adamczyk poprosił o krótką przerwę. Ogłaszam w takim razie trzyminutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławŻmijan">Wznawiam obrady Komisji obradujących wspólnie. Oddaję głos panu przewodniczącemu Adamczykowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Precyzja pana przewodniczącego jest znana. Dziękuje za przerwę. Niestety, pani poseł Anna Paluch nie dotarła na salę posiedzeń, wobec czego pozwolę sobie odwołać się do poprawek, które państwo otrzymali. Poprawki były już uzasadniane na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Moim zdaniem, dodatkowe wyjaśnienia nie są konieczne. Zwracam się do pana przewodniczącego, aby poprosił stronę rządową o ustosunkowanie się do przedłożonych przez PiS poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Wszyscy państwo posłowie otrzymaliście na piśmie te poprawki. Bardzo proszę o stanowisko rządu. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#OlgierdDziekoński">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje! W zakresie poprawki nr 1 pragnąłbym odwołać się do uzasadnienia rządowego projektu ustawy. Otóż zmiany zaproponowane w projekcie w przedłożeniu rządowym, które były przedmiotem obrad podkomisji i Komisji, i które w trakcie obrad podkomisji nie spotkały się z krytyką czy wątpliwościami, dotyczyły następującej kwestii – cytuję za uzasadnieniem – „zmiany w art. 122, 124 i 124a ustawy o gospodarce nieruchomościami wynikają z potrzeb zgłaszanych w tym zakresie przez właściwe organy i podmioty realizujące cele publiczne”. Jak wykazała praktyka stosowania powyższych przepisów, często zdarzają się sytuacje, w których pomimo uzasadnionej potrzeby nadania decyzji o niezwłocznym zajęciu nieruchomości rygoru natychmiastowej wykonalności, starosta nie nadaje tego rygoru. Ze względu na doniosłość inwestycji celu publicznego w projekcie zaproponowano, żeby w przypadku wydania decyzji o niezwłocznym zajęciu nieruchomości decyzji tej był nadawany obligatoryjnie przez starostę rygor natychmiastowej wykonalności. Stad też propozycja wykreślenia z istniejących przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami wyrazu „może”, który w świetle tej poprawki jest przywracany przez wnioskodawców, jest de facto sprzeczna całkowicie z założeniami tejże zmiany ustawy. Tym samym punkt 1 poprawki nr 1 nie może być zaopiniowany pozytywnie, ponieważ likwiduje to, co było celem i przedmiotem przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#OlgierdDziekoński">Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że wskazane w dyskusji parlamentarnej, jako być może wątpliwe z punktu widzenia swojej właściwości czy też istotności legislacyjnej, pojęcie „ważnego interesu gospodarczego” już występuje w polskim porządku prawnym. „Ważny interes gospodarczy” występuje w ustawie Prawo spółdzielcze w art. 108 § 3 i dotyczy m.in. takich kwestii jak to, że uchwala odmawiająca podziału spółdzielni może być podjęta tylko ze względu na ważne interesy gospodarcze dotychczasowej spółdzielni. Takie pojęcie istnieje i ma istotny wymiar z punktu widzenia całości społeczności. Występuje ono również w art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, gdzie dotyczy podobnych kwestii: „Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, zakazać pod rygorem nieważności nabycia akcji lub udziałów w ilości zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie progów, o których mowa w ust. 1, ze względu na zagrożenie ważnego interesu gospodarczego państwa […]”. Pojęcie „ważnego interesu gospodarczego” występuje również w ustawie o ochronie prawnej odmian roślin z 2003 roku. Jest również wyrok Sądu Najwyższego, Izby Cywilnej w zakresie ważnego gospodarczego interesu dotychczasowej spółdzielni a istotnych interesów jej członków. Wydaje się zatem, że istniejące orzecznictwo i istniejące normy ustawowe, które uznają czy też dostrzegają pojęcie „ważnego interesu gospodarczego” tym bardziej wskazują na celowość rozstrzygnięć przyjętych w tym projekcie przez rząd.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#OlgierdDziekoński">Jednocześnie, jeśli chodzi o poprawkę nr 2, to ze względu na to, że poprawka ta polega w gruncie rzeczy na wstawieniu w zdaniu pierwszym wyrazów „realizowanych w celu realizacji inwestycji celu publicznego”, które mamy w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to poprawka ta nie wnosi żadnej nowej wartości prawnej. Brak uzasadnienia, nawiasem mówiąc, do tej poprawki nie pozwala na zrozumienie intencji projektodawców. Warto być może zapytać Biuro Legislacyjne, czy poprawka ta, niezależnie od tego, w jaki sposób jest sformułowana, wnosi cokolwiek do proponowanego przez rząd rozwiązania. Tym bardziej, że proszę zwrócić uwagę na to, że podjęcie postępowania w zakresie wywłaszczania nieruchomości może odnosić się wyłącznie do kategorii określonych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zatem wnioskodawcom być może przyświecały intencje, aby dookreślić ten zakres możliwości stosowania formuły „ważnego interesu gospodarczego”, czy też możliwości stosowania art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego, które jednak z natury rzeczy i tak są poprzedzone całościowym postępowaniem administracyjnym mogącym się toczyć tylko i wyłącznie w odniesieniu do kategorii celu publicznego, wynikającego bezpośrednio z ustawy o gospodarce nieruchomościami z art. 6. W innych sytuacjach takie postępowanie po prostu toczyć się nie może. W związku z tym, poprawka nr 2, ponieważ nie wnosi żadnej wartości do przedłożenia rządowego, również nie ma powodu, aby była zaopiniowana pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, prosiłbym może panią poseł wnioskodawcę o przedstawienie uzasadnienia. Być może to ułatwi sprawę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo, przepraszam za moje spóźnienie, ale moja komórka była wyłączona i po prostu nie dotarła do mnie informacja o posiedzeniu Komisji z takim porządkiem dziennym. Spodziewałam się, że będziemy to rozpatrywać jutro. Dlatego przepraszam za moje spóźnienie, które było niezamierzone.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AnnaPaluch">Natomiast wracając do poprawki, która złożona została dzisiaj w drugim czytaniu w imieniu naszego klubu, chciałam zwrócić uwagę na rzecz następującą. Otóż, w przedłożeniu rządowym pojawiło się pojęcie „ważnego interesu gospodarczego” i, słuchając z wielką uwagą wypowiedzi pana ministra, pozwolę sobie zauważyć, że jednak użycie w prawie spółdzielczym tego pojęcia, panie ministrze, pojawia się w nieco innym kontekście. Natomiast podawany przez pana przykład ustawy Prawo lotnicze – operował pan pojęciem „ważnego interesu gospodarczego państwa”, a nie jest on, jak sądzę, tożsamy z „ważnym interesem gospodarczym” – niedookreślonym, jak śmiem twierdzić. Bardzo uważnie pana słuchałam i myślę, że te argumenty nie są do końca słuszne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AnnaPaluch">Natomiast, zwracając uwagę na tenże kontekst, przypominam jeszcze raz, że jeśli starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej wytacza wszelkie możliwe działa, używając wszystkich prawem przypisanych środków, to jego powody powinny być dobrze umotywowane prawnie. Nie przez przypadek i nie bez kozery staramy się przywoływać tutaj art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, bo on w sumie enumeratywnie wymienia przedsięwzięcia, które mogą być realizacją celu publicznego. Oczywiście nie jest to katalog zamknięty, ale otwarty. Natomiast, jak sadzę, w sądzie fakt, że ustawodawca przytoczył jasno wymienione cele publiczne, a nie operuje nie do końca sprecyzowanym pojęciem „interesu gospodarczego”, będzie miał znaczenie przy rozpatrywaniu spraw, które jednak są istotnymi interesami obywateli. Rozumiem, że po kilkudziesięciu latach komunizmu, gdy trzeba było złagodzić wszystkie rygory ustawy, to nastąpiło wahnięcie w drugą stronę. Zbyt często kosztem interesu publicznego broniło się interesu prywatnego, ale myślę, że chodzi nam o to, żeby zachować pewną równowagę w tej materii. Nie upieram się tutaj, panie ministrze, i słucham uważnie wszystkich głosów, ale myślę, że wszyscy moi koledzy z klubu mają takie samo nastawienie do sprawy. Nie jest to sprawa stricte polityczna, ale kwestia merytoryczna. Ustawa o gospodarce nieruchomościami to naprawdę istotna, techniczna i prawna kwestia, która nie powinna rodzić wątpliwości, ale też nie powinna pozwalać na zbyt łatwe wytaczanie ciężkich dział przeciwko obywatelowi. Państwo nie powinno obywatela uciskać – myślę, że wszyscy się co do tego zgodzimy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AnnaPaluch">Nie upieram się przy żadnym sformułowaniu, słowo „może” jest wynikiem naszej lekkiej pomyłki. Jeśli można to uznać za autopoprawkę, to słowo „może” może zostać z pierwszej poprawki wykreślone, jest to błąd maszynowy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AnnaPaluch">Sugeruję, żeby rozważyć kwestię przytoczenia katalogu przedsięwzięć, które mogą być celami publicznymi, żeby było jasno umotywowane z jakich powodów starosta jako organ wykonujący zadania administracji rządowej używa tak dolegliwych dla obywatela instrumentów, jakim jest chociażby natychmiastowe wykonanie decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuje. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, co do uwagi znajdującej się pod poprawkami, że poprawkę nr 1 należy głosować łącznie z poprawką nr 2, to Biuro wycofuje się z tego – te poprawki są oddzielne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MariuszPrzerwa">Po drugie, na tym etapie już nie można modyfikować poprawki. Wyraz „może” zmienia obligatoryjność na fakultatywność, więc w tym momencie niestety nie można tego zmodyfikować. Natomiast, jeśli chodzi o dopisek „realizowanych w celu realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 6”, to proszę zwrócić uwagę, że ustawa stanowi pewną całość. Art. 6 definiuje „cel publiczny” i wszędzie, gdzie w ustawie odwołujemy się do pojęcia „cel publiczny”, to siłą rzeczy musimy zaglądać do art. 6 i sprawdzać, co to jest ten „cel publiczny”. Tutaj nie trzeba powoływać w każdym artykule na katalog, który określa art. 6. To już jest zrozumiałe – ustawa jest pewną całością. Na użytek tej ustawy art. 6 definiuje czym są „cele publiczne”, tak że nie jest konieczne powtarzanie dokładnie tego przepisu w każdym kolejnym artykule. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję, przystępujemy zatem do głosowania. Głosować będziemy oddzielnie poszczególne poprawki, zgodnie z sugestią Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻmijan">Zatem pod głosowanie poddaję poprawkę nr 1. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki w brzemieniu zaprezentowanym na dostarczonym piśmie, proszę o podniesienie ręki? 12 głosów za. Kto jest przeciw? 29 głosów. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławŻmijan">Poprawka nie uzyskała rekomendacji.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 2. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tej poprawki w brzemieniu, które dostaliście państwo na piśmie? proszę o podniesienie ręki. 11 głosów za. Kto jest przeciw? 29 głosów. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#StanisławŻmijan">Poprawka nr 2 także nie uzyskała rekomendacji.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#StanisławŻmijan">Powinniśmy wyznaczyć posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BronisławDutka">Proponuję kandydaturę pana posła Józefa Rackiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻmijan">Sprawozdanie zatem złoży na sali plenarnej pan poseł Jozef Racki.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławŻmijan">Wyznaczamy termin dla Komitetu Integracji Europejskiej na wyrażenie opinii do jutra do godziny 10.00.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławŻmijan">Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>