text_structure.xml 9.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Infrastruktury, Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych – druk nr 1633.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie ma. Zatem porządek został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Senat w dniu 5 lutego br. zgłosił 8 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Przystępujemy do rozpatrzenia tych poprawek, aby przedstawić rekomendację Sejmowi, co do przyjęcia bądź odrzucenia zaproponowanych przez Senat poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Czy na sali jest przedstawiciel Senatu? Nie ma. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, byśmy rozpatrzyli uchwałę Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Proponuję następujący tryb procedowania każdej poprawki: stanowisko rządu, ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego, głos „za”, głos „przeciw”. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że według takiej właśnie procedury będziemy rozpatrywać poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Czy rząd zgłasza uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrStyczeń">Panie przewodniczący, wysokie komisje. Co do treści merytorycznej poprawek – bo odniosę się nie tylko do poprawki nr 1, ale do wszystkich – rząd nie zgłasza uwag, ponieważ wypełniają one wolę czy też konieczność rozwiązania określonych sytuacji, w związku z działaniem ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych oraz ustawy o niektórych formach wspierania budownictwa mieszkaniowego. Jednak w warstwie legislacyjnej pozostawiamy wysokim komisjom i Sejmowi ocenę prawidłowości postępowania w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, wysokie komisje. Przede wszystkim proponujemy łączne rozpatrywanie poprawek nr 1 i 7. Poza tym czujemy się zobowiązani przedstawić pewne wątpliwości, czy te poprawki nie wykraczają w pewien sposób poza zakres przedłożenia, które trafiło do Wysokiej Izby.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RadosławRadosławski">Oczywiście ostateczna decyzja należy do wysokich komisji. Prosilibyśmy jednak o stanowisko rządu w kwestii merytorycznej: czy te poprawki mieszczą się w zakresie celu pierwotnego ustawy, czy można mówić o powiązaniu tych poprawek z kwestiami, które były przedmiotem projektu rządowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RadosławRadosławski">Powtarzam – zgłaszamy tylko pewne wątpliwości w tym zakresie. Stanowisko rządu mogłoby te wątpliwości bądź podtrzymać, bądź też w jakiś sposób rozwiać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję panie mecenasie. Pan minister przedstawił już stanowisko. Czy jest głos „za” lub głos „przeciw” poprawkom nr 1 i 7?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaKochan">Poprawka nr 1 i wynikająca z niej poprawka nr 7, tak naprawdę polegają na przyznaniu nowych uprawnień towarzystwom budownictwa społecznego, tzn. zawierania umów nie tylko z osobami fizycznymi, ale także z jednostkami samorządu terytorialnego oraz ze związkami jednostek samorządu terytorialnego. Po podpisaniu umów z jednostkami samorządu terytorialnego towarzystwo budownictwa społecznego może realizować zadania, które wynikają z obowiązku ustawowego gmin w zakresie pomocy społecznej – chodzi o mieszkania chronione.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MagdalenaKochan">O wiele łatwiej jest podpisać umowę gminie, powiatowi, województwu na uzyskanie w TBS mieszkania, w którym prowadzi się rodzinny dom dziecka.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MagdalenaKochan">Te zapisy to są ułatwienia w przepisach. Dzisiaj z każdym opiekunem z rodzinnego domu dziecka TBS musi zawierać umowę cywilno-prawną. Jeśli natomiast wprowadzimy te przepisy, wówczas TBS będzie zawierał umowę z jednostką samorządu terytorialnego, która wcześniej podejmie decyzję o chęci prowadzenia w TBS takiego zadania.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MagdalenaKochan">Mówiłam tylko o rodzinnych domach dziecka, ale tak naprawdę te przepisy dotyczą wszystkich mieszkań chronionych. A zatem pomagamy zarówno gminie, jak i TBS, gdyż ułatwiamy procedury związane z zawieraniem umów, a wszystko po to, żeby w TBS można było prowadzić mieszkania chronione i wykonywać dzięki temu zadania własne gminy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MagdalenaKochan">Podkreślam – to są ułatwienia dla gmin i dla TBS. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę – pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący mam krótkie, dodatkowe pytanie. Otóż pani przewodnicząca Kochan mówiła, że są to dodatkowe uprawnienia dla samorządów. Tymczasem – w mojej ocenie – z poprawki nr 7 wynika, że jest to uprawnienie dla powiatu i dla gminy. Rozumiem, że samorząd wojewódzki jest „wyjęty” z tego uprawnienia. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">To dotyczy tych samorządów, które realizują zadania, przy których potrzebne są właśnie takie lokale. Dlatego przepis dotyczy samorządu gminnego i powiatowego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SławomirPiechota">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec zamiaru pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 1 i 7? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawek nr 1 i 7.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SławomirPiechota">Czy do poprawki nr 2 są jakieś uwagi? Bardzo proszę, pan mecenas z Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RadosławRadosławski">Poprawkę nr 2 proponujemy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 2 i 3? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawek nr 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 4. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 4? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 5. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 5? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 6. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 6? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#SławomirPiechota">Poprawka nr 7 została już rozpatrzona łącznie z poprawką nr 1.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 8. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 8? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują i rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#SławomirPiechota">Informuję, że wpłynęła opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, w której stwierdza się, iż projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, a poprawki zawarte w uchwale Senatu RP nie zmieniają konkluzji tej opinii. Zatem jest to pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#SławomirPiechota">Posłem sprawozdawcą dotychczas był poseł Krzysztof Gadowski. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Zatem Komisje ustanawiają pana posła Krzysztofa Gadowskiego sprawozdawcą w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>