text_structure.xml
14.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o zajęcie miejsc. W imieniu przewodniczącego Rynasiewicza i własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam serdecznie państwa, panie i panów posłów. W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w II czytaniu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie widzę. Porządek obrad uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">W toku drugiego czytania zostały zgłoszone dwie poprawki, obydwie autorstwa Klubu PiS, rozumiem, że w imieniu Klubu PiS będzie chciała te poprawki przedstawić pani poseł Maria Nowak, tak? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariaNowak">Tak jak już mówiłam w czasie wczorajszego wystąpienia, po pierwsze to jesteśmy za tym, aby decydujące zdanie w sprawie podziału środków miał minister do spraw infrastruktury, dlatego, że to właśnie w Ministerstwie Infrastruktury, są i narzędzia i wykwalifikowana kadra, która zajmuje się sprawami drogownictwa, infrastruktury drogowej. Uzupełniliśmy tutaj, że jeszcze ma być porozumienie z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, dlatego, że większość tych dróg gminnych, lokalnych przebiega przez tereny wiejskie i rozwój tych dróg, będzie miał niemały wpływ na rozwój tych terenów wiejskich. Stąd pierwsza poprawka. Nie wiem, czy od razu powiedzieć coś na temat drugiej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Tak, bardzo prosimy o drugą poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariaNowak">Jeżeli chodzi o drugą poprawkę, tak jak już powiedziałam w dniu wczorajszym uważamy, że kryteria, które znalazły się w tej autopoprawce nie są kryteriami jasnymi, czytelnymi, a takie kryteria, które pozwolą na wydanie rozporządzenia, powinny się znaleźć w ustawie. I stąd proponujemy, oprócz tego tekstu, który już w autopoprawce się znalazł, dopisać jeszcze dwa takie wyraźne wskazania, które będą służyły przy wydaniu potem już rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MariaNowak">To Wysoka Izba powinna określić kierunki, którymi się będzie potem kierowało rozporządzenie. Otóż uważam, że należy dopisać wyraźnie, że pierwszeństwo będą miały projekty zespołów gmin i powiatów, bo najlepiej jeżeli byłyby to zespoły gmin, nie jedna tylko gmina, realizujących drogę alternatywną dla drogi krajowej lub wojewódzkiej. Pozwala to na kontynuowanie i na realizowanie objazdów. Jest to strategiczna jednak decyzja. I druga sprawa, to aby wspomóc tymi środkami te gminy, które ze względu na brak środków własnych jako wkład finansowy do projektów unijnych nie mogą, bo nie potrafią ze względów finansowych wziąć udziału w konkursach ogłaszanych przez urzędy marszałkowskie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy dyskusję, Biuro Legislacyjne chciało zabrać głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Szanowna Komisjo, dlaczego znalazł się minister administracji publicznej, może kilka słów na ten temat powiem, ponieważ wiem, że takie uwagi państwo zgłaszali w trakcie debaty. Prawdopodobnie dlatego, że została przyjęta przez Radę Ministrów uchwała dotycząca programu wieloletniego, i ona została wydana na podstawie artykułu 117 ustawy o finansach publicznych, natomiast zgodnie z ustawą art. 4 ust. 3 ustawy o działach administracji rządowej, ministrowie działowi, mogą wykonywać również inne zadania i kompetencje niżeli przewidują to przepisy odrębne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MariaIwaszkiewicz">No i właśnie takimi przepisami odrębnymi jest art. 117 ustawy o finansach publicznych, i owa uchwała Rady Ministrów. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych w latach 2008 – 2011 w paragrafie cztery czytamy: program realizuje minister właściwy do spraw administracji publicznej. No i to tyle ze strony biura, jeżeli chodzi o komentarz do poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MariaIwaszkiewicz">A do poprawki nr 2 rozumiem, że później, tak? Czy też teraz od razu?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MariaIwaszkiewicz">Natomiast, jeżeli chodzi o poprawkę numer dwa, to może zacznę od takich naszym zdaniem usterek językowych. Brakuje, naszym zdaniem w pierwszym zdaniu w dziesiątym ustępie, tu gdzie czytamy: „Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb dotacji”. Naszym zdaniem wypadło słowo „udzielania”, czyli „warunki i tryb udzielania dotacji”. Natomiast w zdaniu, tu gdzie jest akapit końcowy pod punktem drugim, w trzecim zdaniu: „oraz zabezpieczania przez te jednostki udziału własnych.” i też brakuje wyrazu „środków”. To są takie dwie poprawki językowe, natomiast mamy także uwagi do punktu pierwszego i drugiego.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MariaIwaszkiewicz">Prawie w żadnej ustawie nie występuje określenie „zespół gmin”, są związki, porozumienia i stowarzyszenia, i to wynika z ustawy o samorządzie gminnym, to państwo doskonale wiecie. To jest pierwsza uwaga, więc może należałoby ten wyraz wykreślić, gdyby się Komisja zgodziła i zostawić same: gmin i powiatów realizujących drogę alternatywną itd. Natomiast, jeżeli chodzi o drugi punkt to też chcemy zwrócić uwagę, że nie występuje w prawodawstwie określenie „gminy i powiaty najuboższe”. My w ustawie o dochodach jednostek posługujemy się wskaźnikiem, subwencją wyrównawczą, to jest inaczej opisane, dlatego chcielibyśmy zwrócić uwagę na te dwa mankamenty.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MariaIwaszkiewicz">No i jeżeli, gdyby państwo się zgodzili jednak przyjąć ten ustęp dziesiąty, to też prosilibyśmy jednak o poprawę redakcji punktu drugiego, bo naszym zdaniem on też nie jest do końca czytelny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Głos zabierze pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, szanowne Komisje, podzielam pogląd Biura Legislacyjnego dotyczący pierwszej poprawki w całości, rzeczywiście uważam, że ponadto co usłyszeliśmy, wprowadzenie przepisów w brzemieniu zaproponowanym niestety spowoduje, dużo większą biurokratyzację procesu i wydłużenie procesu przyznawania i udzielania dotacji, każdej z zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu rozwiązaniem ulepszającym byłoby doprowadzenie do tego, że w którymkolwiek z przepisów, czy to ustawowych czy w rozporządzeniu, znalazłoby się sformułowanie iż przyznawanie tychże dotacji byłoby dokonywane z udziałem przedstawicieli strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Podobnie jak się dzieje z rezerwą oświatową części oświatowej subwencji ogólnej, gdzie też strona samorządowa uczestniczy w procesie dystrybucji tejże rezerwy. I co najwyżej o to bym zabiegał, notabene przyznam się, że rozmawiałem wczoraj jeszcze po nadzwyczajnej, można powiedzieć, debacie na ten temat z ministrem Schetyną, i on wyraził zainteresowanie tym rozwiązaniem. Stąd też mając świadomość tego, iż w drodze ustawowej już tego nie możemy uzupełnić, namawiałbym przedstawicieli rządu, do tego, żeby w rozporządzeniu wykonawczym, które będzie do tej ustawy przygotowywane, ulokować przepis mówiący o obowiązku konsultowania decyzji podejmowanych w tej sprawie ze stroną samorządową.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jeżeli chodzi o punkt drugi, o zmianę drugą, wydaje się, że ona jest zbyt daleko w jednych miejscach idąca, a zbyt ogólna w drugich miejscach. Wskazanie tych kryteriów wymienionych w punktach pierwszym i drugim, w moim przekonaniu jest bardzo niebezpieczne albowiem niejako nakazuje dystrybutorowi podporządkowanie się tym przepisom tu zawartym. A w moim przekonaniu, to nie są najistotniejsze cele, tym bardziej, że określenie i kryteriów i podmiotów, które miałyby z tego korzystać, to jest szalenie nieprecyzyjne. Bo w Polsce, jak ja się troszkę na tym znam, to wszystkie gminy, prawie wszystkie, uważają się za najbiedniejsze. I w związku z tym jak to kryterium zastosować w praktyce? Tak, że no niestety, albo bardzo daleko idąca rekonstrukcja tego przepisu, albo rezygnacja byłaby lepszym rozwiązaniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panie pośle, bardzo proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Waldy Dzikowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldyDzikowski">Tak, ja chciałem wyrazić swoją opinię w imieniu posłów wnioskodawców, bo to nie jest projekt rządowy, tylko projekt poselski, chciałem powiedzieć, że wyrażamy negatywną opinię co do pierwszej i drugiej poprawki. Po pierwsze, jeżeli chodzi o pierwszą poprawkę, to pewne uzasadnienie merytoryczne Biuro Legislacyjne tu przedstawiło, a także jest kwestia tego, że w procesie decyzyjnym rozdziału i podziału środków i przekazywania będą uczestniczyli wojewodowie, a to jest jakby w pionie resortu administracji i spraw publicznych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WaldyDzikowski">Jeżeli chodzi o drugą poprawkę, to druga poprawka zawiera sugestie najuboższych gmin, to, co mówił pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski, znaczy kryterium, które będzie przede wszystkim brane pod uwagę, to będzie dobrze przygotowany wniosek, i celowość tego wniosku, i kryteria, które będą oceniane pod względem kryterium, które będą zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WaldyDzikowski">W związku z tym, w imieniu wnioskodawców proszę o przejście do głosowania nad poprawkami, opinia posłów wnioskodawców jest negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski chciał zabrać głos, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Ponieważ to w imieniu Klubu, to pani poseł Nowak wystarczy, że wystąpi, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, czy pani poseł Nowak? Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MariaNowak">Po wysłuchaniu tutaj opinii Biura Legislacyjnego, i po wsłuchaniu się w uwagi, także zgłoszone w czasie tej krótkiej dyskusji, ja zgłaszam taką autopoprawkę. Mianowicie, pierwsza sprawa, to jest rzeczywiście błąd, który wyniknął z tego pośpiechu w jakim po prostu tutaj ten projekt jest procedowany, i rzeczywiście, przepisując z autopoprawki nam zgłoszonej, po prostu umknęły przy przepisywaniu dwa słowa. Nie było to zamiarem absolutnie wnioskodawców tej poprawki. Powtarzam, przepisując, po prostu opuściliśmy wyrazy, przeoczenie zwykłe, wynikłe z tego pośpiechu. I tu oczywiście zgłaszamy jako autopoprawkę.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MariaNowak">Czyli tryb udzielenia, rzeczywiście tam powinno być to słowo, udzielania, i udziału własnych środków, tak jak to jest w tym tekście, zresztą ja wczoraj mówiłam, że reszta tekstu jest dokładnie taka sama jak w autopoprawce. I oczywiście w punkcie pierwszym wyraz „zespołu” proponujemy skreślić, bo nie chodziło nam tutaj o to, żeby to w jakiś sposób utrudnić, oraz „gmin i powiatów najuboższych”. Jesteśmy za tym, żeby słowo „najuboższych” skreślić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, pani poseł. Nie widzę więcej głosów, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BronisławDutka">Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby pozytywnie zaopiniować pierwszą poprawkę zgłoszoną przez Klub PiS?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarcinMykietyński">17 głosów za, 35 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Informuję, że Komisja opiniuje poprawkę pierwszą negatywnie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do głosowania nad drugą poprawką, kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem drugiej poprawki zgłoszonej przez Klub PiS?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto z pań i panów posłów się wstrzymał? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinMykietyński">17 głosów za, 35 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że Komisja negatywnie zaopiniowała drugą poprawkę. Proponuję, aby w imieniu Komisji posłem sprawozdawcą został pan poseł Waldy Dzikowski. Czy są inne propozycje? Nie widzę, rozumiem, że przyjęliśmy propozycję. Termin dla KIE wyznaczamy na czwartek, to będzie 13 listopada. Dziękuję bardzo. W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>