text_structure.xml
87.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Chciałbym podziękować panu dyrektorowi Michałowi Marcowi za możliwość pobytu na lotnisku. Program posiedzenia wyjazdowego na terenie Portu Lotniczego na Okęciu został państwu przekazany w doręczonych materiałach przygotowanych przez gospodarzy. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Jeszcze raz dziękuję panu dyrektorowi Marcowi. Wiemy wszyscy, jak było gorąco wokół sprawy rozbudowy i oddania do użytku terminalu 2 na Okęciu. Dla nas była to sprawa bardzo ważna. Chciałbym podziękować wszystkim członkom Komisji Infrastruktury i przedstawicielom wszystkich klubów parlamentarnych za to, że w tym gorącym okresie nie było takiego potężnego nacisku, który by tylko przeszkodził w trakcie zakończenia prac na lotnisku. Było za to poważne spojrzenie z zewnątrz na prowadzone roboty inwestycyjne. Nie było z naszej strony niepotrzebnych wizyt, spotkań i zaglądania. Przyczyniło się do tego, że to nadrzędne i ważne zadanie, jakim było oddanie do użytku terminalu 2 zostało wykonane, za co chciałbym wszystkim w imieniu Komisji Infrastruktury bardzo serdecznie podziękować.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Oddaję mikrofon panu dyrektorowi Marcowi. Proszę o dokonanie prezentacji zgodnie z przyjętym porządkiem dziennym posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałMarzec">Witam państwa bardzo serdecznie. Bardzo dziękuję za zaszczyt, jaki spotkał Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Przepraszam za warunki, w jakich się znajdujemy, ale nie jesteśmy przygotowani do goszczenia w naszych pomieszczeniach tak znacznej grupy osób. Znajdujemy się w Centrum Reagowania Kryzysowego, które, jak sama nazwa wskazuje, ma bardzo konkretne przeznaczenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MichałMarzec">Przygotowaliśmy dla państwa krótką prezentację pokazującą stopień zaawansowania rozbudowy Portu Lotniczego na Okęciu. Opiszemy również powierzchnie komercyjne, jakie zostały wynajęte w terminalu 2 i jakie planujemy jeszcze wynająć. Pokażemy także rozwiązania funkcjonalne zastosowane przy budowie terminalu 2, szczególnie związane z rozdzieleniem ruchu Schengen i non-Schengen, co było takim ważnym momentem w końcowej fazie rozbudowy lotniska na Okęciu. Przedstawimy także krótki stan przygotowań naszego lotnictwa do obsługi Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MichałMarzec">Poproszę pana dyrektora Górskiego, który jest dyrektorem Biura Rozbudowy Portu Lotniczego Warszawa, o przedstawienie stanu zaawansowania rozbudowy portu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardGórski">Dzień dobry państwu. Nazywam się Ryszard Górski i jestem dyrektorem Biura Rozbudowy Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie. Przygotowaliśmy specjalnie dla państwa kilka slajdów z realizacji budowy, która była pod obserwacją całego społeczeństwa, a także czynników rządowych i państwowych. Wynikało to między innymi z dużych opóźnień przy realizacji tej inwestycji, a wejście Polski do Strefy Schengen powodowało jeszcze dodatkowe emocje, czy zdążymy oddać terminal przed tym terminem.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RyszardGórski">Przedstawię państwu stan zaawansowania rozbudowy i powiem, jak obecnie wygląda budowa terminalu 2. Myślę zresztą, że panie i panowie posłowie również doskonale się orientują, jak ten stan wygląda. Po części chciałbym pokazać, jak wygląda wizualizacja rozbudowy portu i układu istniejącego terminalu 1 i dworca krajowego oraz, co nas najbardziej interesuje, budowa terminalu 2. Najpierw przypomnę warunki kontraktu podpisanego w roku 2002. Zgodnie z aneksem podpisanym już w roku 2005, budowa miała się zakończyć 30 listopada 2006 roku. Całość kontraktu obejmowała budowę pirsu północnego, terminalu 2, pirsu centralnego i południowego. To były główne obiekty. Powiem państwu po kolei co jeszcze obejmował kontrakt, co jest wykonane, a co pozostało jeszcze do zrobienia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RyszardGórski">Pierwszy obiekt do dokończenia, to parter dla pieszych i związany z tym ruch. Obiekt ten jest już oddany, ale nieprzekazany do użytkowania. Warunkiem jest przejście bezkolizyjne dla pieszych. Aktualny stan jest taki, że mamy duży niedobór wykonawców i dopiero rozpoczniemy realizację tego obiektu. Termin realizacji – około dwóch miesięcy. Następne obiekty, to płyty postojowe 7A i B.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RyszardGórski">Jaki jest dzisiaj aktualny stan? Mamy oddaną drogę kołowania A-3 wykonaną przez konsorcjum. Przed dwoma-trzema tygodniami oddana została droga kołowania A-4. Aktualnie jesteśmy w trakcie odbiorów końcowych płyty postojowej PPS –3b. Jeżeli oddamy wszystkie te obiekty, to ruch na lotnisku będzie dosyć sprawny i nie będzie problemów, jakie mieliśmy do tej pory. Po odstąpieniu od kontraktu w październiku ubiegłego roku praktycznie nasze przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” przejęło obowiązek generalnego wykonawcy. I z tego obowiązku wywiązało się, oddając terminal 2 przed terminem wejścia Polski do Strefy Schengen.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#RyszardGórski">Jednym z elementów tego kontraktu jest również kolej, która będzie doprowadzała ruch pasażerów z centrum Warszawy do lotniska. Podziemna stacja kolejowa jest wykonana w stanie surowym, dalszą część robót będzie wykonywało Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych. Z innych robót, które wykonaliśmy własnymi siłami po odstąpieniu od kontraktu, to parking wielopoziomowy P2 z miejscami dla VIP-ów. Na parkingu tym zaznaczone jest miejsce, na którym ma stanąć w przyszłości hotel. Tego obiektu już nie obejmował kontrakt. Jesteśmy obecnie już na etapie procedury wyłaniania projektanta. Ma to być hotel pięciogwiazdkowy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#RyszardGórski">Z obiektów, które pozostały jeszcze do wykonania, to są drobne roboty w rejonie ETIUDY polegające na wyburzeniu starych budynków, dokończenie elementu drogowego w rejonie bazy paliwowej PetroLotu i układu parkingów w tym rejonie. W ten sposób praktycznie realizacja kontaktu byłaby zakończona. Najważniejszym elementem kontraktu był terminal 2 łącznie z pirsami. Brak płyt lotniskowych powodował niemożność przyjmowania samolotów. Jakoś udało nam się je wykonać siłami własnymi.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#RyszardGórski">Chciałbym tylko przypomnieć, że rozwiązanie kontraktu z konsorcjum pod koniec roku 2007 budziło wiele emocji, również wśród pracowników PPL. Było jednak konieczne, ponieważ konsorcjum nie dotrzymywało permanentnie żadnych terminów. W związku z tym PPL zostało zmuszone do rozwiązania kontraktu, biorąc na siebie ciężar tak wielkiej odpowiedzialności, jakim było dokończenie budowy terminalu 2.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#RyszardGórski">Jak wyglądało zaawansowanie finansowe kontraktu w dniu odstąpienia, tj. 19 października 2007 roku? Kontrakt był zawarty na kwotę 250 mln USD i wykonany został w 87%. Największy udział w tym miał terminal 2 z pirsami – stanowił ponad 60% wartości całego kontraktu; jest to kwota ponad 143,5 mln USD. Kolejną pozycją pod względem wartości stanowi płyta lotniskowa wraz z infrastrukturą – ponad 40 mln USD. W tej chwili dokańczamy całość kontraktu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#RyszardGórski">Jakie obiekty zostały przekazane do użytkowania w latach 2005–2007? Był to pawilon VIP, przyloty na terminalu 2 w listopadzie 2006 roku. Był to praktycznie jedyny termin kontraktu, jaki udało się konsorcjum dotrzymać. Terminy oddania pozostałych obiektów były już niedotrzymane. Kolejne oddawane obiekty, to płyty postojowe, parking TAXI oraz część parkingu P4 i P5. Są to parkingi w rejonie pirsu południowego. Kolejnym oddanym do użytku obiektem była droga kołowania samolotów, estakada przed terminalem 2 wraz z całym układem drogowym.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#RyszardGórski">Ponadto do użytku przekazana została centrala telefoniczna i układ drogowy przy budynku „Leśniczówki”. Dla pasażerów lotniska istotne było także przekazanie do użytkowania ronda nr 1 oraz fragmentu ulicy Żwirki i Wigury i ulicy wyjazdowej wzdłuż tunelu. Jednym z ważnych obiektów lotniska, co prawda nieobjętych głównym kontraktem, były zbiorniki retencyjne zlokalizowane w rejonie lotniska i pobliskiej rzeki. Zbierają one wodę z kanałów; bez nich nie byłoby możliwe normalne funkcjonowanie lotniska. Wiemy, że odwodnienie lotniska stanowiło poważny problem warszawskiego lotniska na Okęciu. Łączna pojemność zbiorników, to około 35 mln m sześciennych. Wykonaliśmy je siłami własnymi przedsiębiorstwa „Porty Lotnicze”.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#RyszardGórski">Kolejnym w kolejności oddawania obiektem była droga kołowania samolotów A-3, niedawno oddaliśmy także do użytku drogę kołowania A-4. Jak już powiedziałem wcześniej, najważniejszymi z oddanych obiektów był oczywiście sam terminal 2 i pirs północny.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#RyszardGórski">Kilka słów o stanie dokumentacji projektowej. Media podawały, że Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” przystąpiło do rozbudowy lotniska i portu lotniczego nieprzygotowane do budowy terminalu 2. Okazało się to nieprawdą. Posiadamy kompletną dokumentację budowlaną i wykonawczą, choć do tej ostatniej mamy pewne zastrzeżenia. Dodam jeszcze, że spis dokumentacji wykonawczej zawiera około 100 pozycji i nie obejmuje cząstkowych projektów, których liczba jest trudna do określenia na dzień dzisiejszy.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#RyszardGórski">To by było wszystko z mojej strony. Bardzo państwu dziękuję za uwagę. Jeśli będą pytania, odpowiem na nie później.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałMarzec">Dziękuję bardzo. Poproszę o kolejną prezentację dyrektora pionu marketingowo-handlowego, pana Piotra Naleja. Pan dyrektor omówi strefy komercyjne w terminalu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrNalej">Dziękuję bardzo panie dyrektorze. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, mam ogromną przyjemność podzielić się dobrymi informacjami, które możemy przedstawić państwu dzięki temu, że udało nam się wybrnąć z niezłego kryzysu, na który się zanosiło. Przedstawię państwu nową strefę komercyjną w terminalu 2. Ponieważ z pewnością sami już z niego korzystacie, to wiecie, jakiego rodzaju infrastruktura jest pasażerom oferowana. Mam na myśli zarówno placówki gastronomiczne, jak i usługowe. Powiem także, jaką powierzchnią dysponujemy i jakie są nasze założenia wynajmu zarówno placówek już czynnych, jak sklepy, kawiarnie, bary, restauracje itp., jak również tych, które jeszcze uzupełnią naszą ofertę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrNalej">Najważniejsza informacja jest taka, że rozbudowa terminalu oznacza kilkakrotne zwiększenie powierzchni komercyjnej; około 4-krotnie dla handlu detalicznego i około 2-krotne dla usług gastronomicznych. Jak zapewne państwo się orientują, nasz terminal jest dość specyficznym obiektem, jeśli chodzi o możliwości komercyjne. To jest taki terminal, który bardzo dobrze i szybko odprawia pasażerów, natomiast jeśli chodzi o możliwości generowania z niego przychodów ze względu na jego konstrukcję i układ architektoniczny, są one mocno ograniczone. Pasażerowie odlatujący z naszego lotniska bardzo szybko dostają się do samolotów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrNalej">W związku z tym trzeba było przeprowadzić wiele różnego rodzaju zabiegów, żeby pasażera zatrzymać choć na chwilę w naszym porcie, aby zdążył zostawić swoje pieniądze. I na tym nasze państwo zarabia. Z punktu widzenia handlowego, budowa terminalu 2 wraz z pirsami było prawdziwą rewolucją. Docelowo powierzchnia handlowa terminalu 1 i terminalu 2 wraz z pirsami wynosić będzie 8260 metrów kwadratowych. Największy sklep, który z pewnością państwo zauważyli, przechodząc do sali obrad, ma 1270 metrów kwadratowych. Dla porównania – jest to więcej niż cała powierzchnia handlowa starego terminalu 1. I to najlepiej oddaje skalę tego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PiotrNalej">Wybór najemców do nowego terminalu odbywał się w dwuetapowym postępowaniu ofertowym trwającym już od roku 2005. Na dobrą sprawę mogliśmy to postępowanie rozstrzygnąć już na początku roku 2006, gdyby nie to, że cały czas mieliśmy problemy z wykonawcą, z oddawaniem poszczególnych części terminalu 2, by je skomercjalizować. Gdyby nie te wszystkie kłopoty, z nowych placówek handlowych i gastronomicznych na naszym lotnisku pasażerowie mogliby korzystać dużo wcześniej. Straty, które z tego tytułu poniosło nasze przedsiębiorstwo, mając na myśli pierwotny termin oddania terminalu 2 zgodnie z aneksem do kontraktu w kwietnia 2007 roku, wynoszą ponad 90 mln zł. Gros tej kwoty, bo około 80 mln zł, przypada na powierzchnię komercyjną. Szacujemy, że o tyle przychody były mniejsze. To najlepiej pokazuje, w jaki sposób opóźnienie w oddaniu tej inwestycji wpłynęło do czasu, kiedy PPL te inwestycję zakończyło. Z tego tytułu przysługuje nam roszczenie w stosunku do partnera.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PiotrNalej">Krótko powiem państwu o tym, w jaki sposób zagospodarowaliśmy powierzchnię handlową, gastronomiczną i usługową, o której mówiłem. Zacznę od części ogólnodostępnej na lotnisku, a więc od poziomu przylotów. Po odbiorze bagażu na karuzelach zaczynają się strefy handlowe, a w nich kwiaciarnia, kantor wymiany walut, zamawiania taxi, informacja turystyczna, także sklep z telefonami. Tu także mieści się sklep prasowy Relay, sklep One Minute. To wszystko są najbardziej potrzebne placówki dla pasażera, który wysiada z samolotu i chce skorzystać z bankomatu, wziąć taksówkę czy uzyskać wszelkie potrzebne mu informacje. W tej części oddamy jeszcze dalsze placówki. Stanie się to w momencie rozpoczęcia integracji pomiędzy obydwoma terminalami, a więc po oddaniu do użytkowania przejścia pomiędzy terminalem 1 a terminalem 2.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PiotrNalej">Przejdźmy teraz na poziom odlotów, a więc na ten, po którym się dzisiaj państwo poruszali. Zacznę od strefy ogólnodostępnej. Wchodząc do terminalu 2 od strony miasta, mamy trzy duże wyspy odpraw pasażerów. Tu znajdują się kasy biletowe, standy biur podróż, pomieszczenia socjalne. Niedługo uruchomiony zostanie salon fryzjerski, jak się okazuje, także potrzebny na lotnisku. Korzystają z niego na ogół osoby często podróżujące. Jest także czynny sklep Inmedio oraz Inmedio Cafe. Tu także, co jest swego rodzaju ciekawostką, mieści się jedyna część gastronomiczna, którą Hiszpanie przewidzieli w projekcie.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PiotrNalej">Na całą ogólnodostępną halę terminalu, gdzie jest największy ruch pasażerski, nie przewidziano żadnej części gastronomicznej. Udało się nam to naprawić i jest to już wyłącznie nasza inicjatywa.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PiotrNalej">Przejdę do zagospodarowania powierzchni poziomu odlotów, przez którą państwo przechodzili. Po odprawie, dawniej paszportowej, a po wejściu do Strefy Schengen tylko odprawie prowadzonej ze względów bezpieczeństwa, pasażerowie mają do wyboru kilka sklepów. Tu mieści się największy sklep Aelia Duty Free Last Minute. To jest prawdziwy rodzynek operatora, który jest operatorem w skali światowej; jest to największy sklep, jaki posiada w portach lotniczych, nie tylko w Europie, ale również na świecie. W tej strefie czynna jest też restauracja „Sami swoi” z kompleksem kawiarnianym Voyage Cafe.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PiotrNalej">Usługi gastronomiczne są o tyle istotne, że w momencie uruchamiania infrastruktury terminalowej one muszą być zapewnione na wypadek ewentualnych opóźnień samolotów. Pasażer musi mieć możliwość coś zjeść, czekając czasem nawet po kilka godzin na swój opóźniony lot. Dlatego konieczne było szybkie oddanie tego lokalu do użytku. W tej części poziomu odlotów jest również Business Smark Pub świetnie się prezentujący, z dwoma akwariami i strefą dla palaczy. Osoby korzystające z tego nałogu mogą się tam czuć bardzo komfortowo. Na tym poziomie mieści się także kantor, automaty vendingowe i pomieszczenia socjalne.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PiotrNalej">W przejściu do terminalu 1 zostanie otwarty sklep z odzieżą oraz sklep dziecięcy; to także pierwsze rozwiązanie tego typu w porcie lotniczym w Warszawie. Zresztą cała dalsza strefa w terminalu 1 będzie modernizowana. Ponownie przeprowadzimy konkursy dla ewentualnych najemców powierzchni handlowych, gastronomicznych i usługowych.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PiotrNalej">Jeśli chodzi o pirs północny na poziomie odlotów, to jest to długa strefa portu lotniczego ciągnąca się w prawo od strefy bezpieczeństwa. Na jej końcu znajduje się Pijalnia Czekolady Wedel. Nie bez kozery umieściliśmy ją na samym końcu. W tej części odprawiani są pasażerowie linii transatlantyckich. Wiemy, że pasażerowie bardzo pozytywnie oceniają możliwość napicia się gorącej, firmowej wedlowskiej czekolady tuż przed odlotem „za morze”. Jej smak pozostaje im jeszcze długo w ustach po opuszczeniu kraju. Proszę się nie dziwić; w firmie jestem odpowiedzialny także za marketing. Także w tej części pirsu północnego znajdzie się sklep z ekskluzywnymi wyrobami – zegarkami, piórami wiecznymi i tego typu artykułami. To jest dla pasażerów też istotne, ponieważ w tym miejscu znajdują się bramki, które odgradzają strefę Non-Schengen. Pasażer znajdujący się w tej strefie na poziomie odlotów nie może już powrócić do terminalu, dlatego musimy mieć zapewniony pełny serwis, z którego będzie mógł skorzystać i pozostawić pieniądze przed opuszczeniem naszego portu lotniczego. Tu także mieści się sklep ostatniej szansy Duty Free, w którym można w ostatniej chwili nabyć artykuły. Są tam także automaty vendingowe na wypadek, gdyby pasażerowie znaleźli się w tym miejscu, gdy już nie jest czynna gastronomia, a chcieli skorzystać z gorącej kawy albo zimnego napoju.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PiotrNalej">Co nas jeszcze czeka na poziomie zero w pirsie północnym? Czeka nas zmiana zagospodarowania powierzchni na skutek dokonywanej modernizacji architektonicznej. W pewnym sensie jest to cały czas „sprzątanie” pozostałości po tym, co zastaliśmy, przejmując inwestycję od konsorcjum, o czym mówił pan dyrektor. W tej części pirsu północnego będzie się znajdował sklep Duty Free, sklep z pamiątkami, salon prasowy Update, który będzie prowadziła firma „Ruch” oraz salon multimedialny Virgin. Tam także znajdzie się bar bistro i kantor wymiany walut.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PiotrNalej">Do zagospodarowania pozostaje jeszcze powierzchnia antresoli, czyli na poziomie +9,70, na którym się obecnie znajdujemy. Mamy bardzo ciekawe koncepcje aranżacji; będzie to forma kawiarni oraz restauracji typu fast food. I to będzie swego rodzaju novum na terenie naszego portu lotniczego. Lokal ten będzie się znajdował w takim miejscu, że trzeba będzie do niego pasażera w jakiś sposób przyciągnąć. Stąd pomysł urządzenia restauracji a la carte z serwisem byłoby nieopłacalne z punktu widzenia ekonomicznego. Badania, którymi dysponujemy i firmy, z którymi współpracujemy przy opracowaniu planu zagospodarowania terminalu, dzięki czemu jesteśmy jego właścicielem, wykazały zasadność restauracji typu fast food. Jej klienci będą mieli z antresoli wspaniały widok na płytę lotniskową. Jest to o tyle interesujące, iż osoby, które nie odlatują, np. odprowadzające tylko na lotnisko, będą mogły dostać się do restauracji na antresolę przez halę odpraw pasażerskich i nawet przez szybę pomachać odprowadzanym osobom. Uważam to za bardzo interesujące rozwiązanie z punktu widzenia zapewnienia serwisu gastronomicznego dla naszych pasażerów.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PiotrNalej">Na antresoli znajdują się ponadto pomieszczenia biurowe, w których już zainstalowali się liczni operatorzy, między innymi Lufthansa, PLL LOT i British Airways.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PiotrNalej">Na koniec krótkie podsumowanie. To wszystko, co państwu zaprezentowałem, jest wynikiem tytanicznej pracy. Podpisaliśmy z najemcami 53 umowy i ich liczba rośnie, jako że nadal na terminalu instalują się firmy handlowe i usługowe. Dla uruchomienia terminalu 2 i całej infrastruktury, o której państwu powiedziałem, PPL musiało podpisać ponad 70 umów komercyjnych, w tym umowy z firmami, które nie są ulokowane w terminalu, ale świadczą usługi na jego rzecz, a właściwie na rzecz naszych pasażerów. Większość umów była podpisywana w trybie konkursowym, na zawarciu wielu z nich potrzebna była zgoda Ministerstwa Skarbu Państwa. Była to dla nas do przejścia prawdziwa „ścieżka zdrowia”. A wszystko po to, aby stworzyć przejrzysty, najlepszy dla naszego przedsiębiorstwa model strefy komercyjnej w porcie warszawskim. Chodziło przede wszystkim o zapewnienie wysokiej jakości obsługi pasażerów, przy jednoczesnej dochodowości. Na dzień dzisiejszy przychodowość ze stref komercyjnych, które posiadaliśmy na lotnisku, kształtowała się na poziomie 38 mln zł w skali rocznej. Po oddaniu terminalu 2 jest to już kwota około 90 mln zł. Progres jest, jak widać, ogromny.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PiotrNalej">Postępowanie ofertowe zostało przez nas zmienione. Był to swego rodzaju trick negocjacyjny polegający na tym, że pomimo złożenia ofert w ostatecznych postępowaniach zostały przeprowadzone dodatkowe negocjacje. W ich trakcie udało się zwiększyć przychody dla naszego przedsiębiorstwa z tytułu gwarantowanych opłat minimalnych, które mamy. Konstrukcja umów jest taka, że najemca płaci nam opłatę minimalną za zajmowaną powierzchnię, jak również prowizję od obrotu, jeżeli ten obrót przekroczy jakąś określoną kwotę. Dzięki tym negocjacjom udało się podnieść o 20% wyniki rozstrzygniętego postępowania. Mogę dzięki temu z przyjemnością zakomunikować dzisiaj państwu, że mamy zakontraktowane ponad 600 mln zł rocznego przychodu w skali trwania 10-letnich kontraktów. To jest bardzo istotne ze względu na to, że port lotniczy, rozwijając swoją działalność, zarabia nie tylko na usługach lotniczych, nie tylko na obsłudze pasażerskiej. Port lotniczy musi również czerpać zyski i posiadać przychody z dodatkowych sfer swojej działalności pozalotniczej. A możemy je uzyskać, lokując na terenie portu atrakcyjne lokale i usługi. Do takich niewątpliwie należy pijalnia czekolady Wedla, salon jubilerski Kruka, salony prasowe czy sklep z pamiątkami Discover Warsaw. W tym ostatnim można nabyć naprawdę nasze polskie pamiątki, w tym wyroby cepeliowskie, tekstylne, koronkarskie itp.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PiotrNalej">Wszystko to było możliwe do zrealizowania dopiero po przejęciu przez nasze przedsiębiorstwo od konsorcjum rozbudowy portu. Dlaczego? Najemcy byli przygotowani lub zakontraktowani do wejścia na prace adaptacyjne już od początku 2007 roku. Mieliśmy sześć udokumentowanych prób wprowadzenia najemców powierzchni komercyjnych, tak aby mogli otwierać swoje sklepy i restauracje w chwili oddania terminalu 2 do użytku. I sześciokrotnie konsorcjum nie wpuściło najemców do tych pomieszczeń. Stało się to możliwe dopiero wtedy, kiedy przejęliśmy plac budowy. I wtedy także została wykonana tytaniczna praca, by zdążyć ze wszystkim przed końcem marca br. i spełnić wymagania Aktu Wykonawczego Schengen.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PiotrNalej">Pan minister Jarmuziewicz, który bardzo często wizytował budowę, może o tym zaświadczyć. Tu był prawie do końca wielki plac budowy. Najemcy wykańczali powierzchnie lokali w taki sposób, że robienie tego „pod butem” byłoby niemożliwe. Naprawdę ogromnym wysiłkiem udało się to wszystko zrealizować. W tym momencie z optymizmem możemy patrzyć dalej i starać się liczyć pieniądze, przychody i dochody z tego, co udało się nam dotąd uzyskać w naszym porcie lotniczym.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PiotrNalej">Dziękuję bardzo za uwagę i oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MichałMarzec">Dziękuję bardzo. Poproszę teraz pana dyrektora Andrzeja Winiewskiego, szefa pionu operacyjnego, o omówienie dwóch następnych punktów porządku obrad. Przypomnę, że chodzi o rozwiązania funkcjonalne w terminalu 2 oraz o stan przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejWiniewski">Szanowni państwo, panie i panowie posłowie, przedstawię krótko rozwiązania funkcjonalne realizowane w Porcie Lotniczym Warszawa im. F. Chopina spełniające wymagania Aktu Wykonawczego Schengen. Mieliśmy z tym problem, który zaistniał od listopada 2007 roku. 5 i 6 września ubiegłego roku gościliśmy misję Komisji Europejskiej, której członkowie ocenili, że Port Lotniczy Warszawa jest przygotowany do wejścia w strefę Schengen w nocy z 29 na 30 marca 2008 roku.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejWiniewski">Myślę, że dzisiaj nie ma się już co rozwodzić na temat tego, co podawały media, czy byliśmy przygotowani, czy nie. Trzeba przejść do meritum sprawy – i to właśnie postaram się państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejWiniewski">Zacznę od wielkości ruchu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Warszawa w roku 2007 i prognozy na rok 2008. Na łączną liczbę pasażerów w roku ubiegłym, pasażerowie Schengen stanowili 45% i 55% pasażerowie Non-Schengen. Łącznie w roku 2007 ruch pasażerski na naszym lotnisku wyniósł 9.268.476 osób. Natomiast według prognoz w roku 2008 udział pasażerów Schengen wyniesie już 61%. Przy czym pamiętajmy, że przez pierwsze trzy miesiące roku nie byliśmy jeszcze w Strefie Schengen. Łącznie według prognoz Port Lotniczy Warszawa obsłuży w 2008 roku blisko 10 mln pasażerów. Wszystko jednak wskazuje na to, że tę liczbę powinniśmy w tym roku przekroczyć.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejWiniewski">Kilka zdań o infrastrukturze terminalowej Portu Lotniczego Warszawa. Strefa T1, czyli terminal 1, jest w całości objęta Schengen, natomiast strefa T2, czyli terminalu 2 wraz z pirsem północnym, to Schengen i Non-Schengen. Strefy te oczywiście są odpowiednio rozdzielone. Skoro dalej będziemy rozbudowywali pirs centralny, nie miało sensu przygotowywać na terminalu 1 stref Schengen i Non-Schengen i wydawać budżetowe pieniądze. Całe uderzenie poszło na przygotowanie terminalu 2 wraz z pirsem północnym w Stefie Schengen i Non-Schengen.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejWiniewski">Mamy jeszcze terminal ETIUDA znajdujący się zarówno w strefie Schengen, jak i Non-Schengen. Istotne jest to, że w sierpniu ubiegłego roku zostały wyprowadzone z tego terminalu przyloty, co w znacznym stopniu odciążyło ruch pasażerski. Przyloty te skierowano do strefy T2, czyli do terminalu 2. Pan dyrektor Górski mówił już o planowanej rozbudowie pirsu centralnego i pirsu południowego, a także o zamierzonej modernizacji terminalu ETIUDA.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejWiniewski">Jeśli chodzi o strefę T2, czyli terminalu 2, jego funkcja przylotów została uruchomiona w grudniu 2006 roku, a konkretnie 4 grudnia. Natomiast funkcja odlotów strefy T2 została uruchomiona 12 marca 2008 roku. Istotą sprawy jest to, że chcieliśmy uniknąć wszelkich zjawisk negatywnych, które nie tylko biją w port lotniczy, ale przede wszystkim w nasze państwo. Chodzi o to, aby uruchamianie terminalu 2 odbywało się możliwie najbardziej płynnie, byśmy nie popełnili błędów, które popełniono na innych lotniskach w wyniku czego do dzisiaj borykają się one z problemami.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#AndrzejWiniewski">Dlatego najpierw wprowadziliśmy loty charterowe i na nich szkoliliśmy obsługę. Pod tym względem konsorcjum nie zrobiło nic, dlatego szkolenie musieliśmy przeprowadzać na żywym organizmie lotniska. Korzystaliśmy z pomocy wojska, a także wykorzystywaliśmy do celów szkoleniowych samoloty rządowe. Po charterach bardzo płynnie wchodziliśmy w ruch rozkładowy LOT-owski. Jak wiadomo, PLL LOT są naszym największym kontrahentem. Od 1 maja tego roku weszliśmy w rozkład lotów Lufthansy. Zastosowane rozwiązania przez nas przyjęte okazały się trafne.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#AndrzejWiniewski">Strefa terminalu 2 jest skonstruowana na 3 poziomach: poziom zerowy stanowią przyloty ze stanowisk oddalonych, czyli autobusowych, poziom 1 – odloty ze stanowisk kontaktowych i oddalonych, i wreszcie poziom 2 – przyloty ze stanowisk kontaktowych. Wymagania Aktu Wykonawczego Schengen wobec Portu Lotniczego Warszawa były następujące. Przede wszystkim chodziło o fizyczne, skuteczne odseparowanie strefy Schengen od strefy Non-Schengen. Dokonaliśmy tego, stawiając stosowne ścianki oraz siatki od podłogi po sufit. Można jedynie mieć wątpliwości do wyglądu pomieszczeń oddzielonych w taki sposób. Ale takie rozwiązania projektowe zostały przyjęte przez konsorcjum i tak zostało to wykonane.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#AndrzejWiniewski">Kolejnym wymogiem nam stawianym było uniemożliwienie przenikania osób nieuprawnionych i przekazywania dokumentów przez granicę państwa. Granica ta przebiega pomiędzy strefami Schengen i Non-Schengen. Sprawa niezmiernie ważna, podobnie jak zapewnienie kontroli paszportowej dla pasażerów przekraczających granice strefy Non-Schengen. Postawiono nam wreszcie wymóg w postaci SIS, to znaczy Schengen Information System. Ta sprawa leży już w zakresie odpowiedzialności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#AndrzejWiniewski">Kilka słów o innych wymaganiach, tym razem związanych z przystosowaniem terminalu międzynarodowego do czasu wstąpienia Polski do Układu z Schengen w marcu 2008 roku. Wymienię jedynie zakres prac przygotowawczych w terminalu 2:</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#AndrzejWiniewski">– zastosowanie skutecznego, fizycznego rozdzielenia stref Schengen i Non-Schengen,</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#AndrzejWiniewski">– uruchomienie procesu kontroli paszportowej na granicy stref Schengen i Non-Schengen,</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#AndrzejWiniewski">– zapewnienie organizacyjnych rozwiązań dla efektywnego sterowania przepływem pasażerów oraz –</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#AndrzejWiniewski">– wprowadzenie Schengen Information System – chodzi o sprzęt i oprogramowanie. Ten ostatni punkt znajduje się także w zakresie odpowiedzialności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#AndrzejWiniewski">Bez ścisłej współpracy z MSWiA, ze Strażą Graniczną, a konkretnie z Nadwiślańskim Oddziałem Straży Granicznej, te zadania byłyby, jeśli nie niemożliwe do wykonania, to w znacznej mierze utrudnione. Bardzo dobra współpraca zaowocowała wykonaniem wszystkich tych wymagań.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#AndrzejWiniewski">Kilka słów na temat przylotów ze stanowisk oddalonych z wejść autobusowych. Tu także mamy podział na przyloty pasażerów Schengen i Non-Schengen. Nie będę w szczegółach tego omawiał. Jeśli natomiast panie czy panowie posłowie mieliby pytania, to oczywiście omówię to w szczegółach. Dodam jeszcze tylko, że pasażerowie udający się z poziomu zero przylotów do wejść autobusowych poddani są kontroli bezpieczeństwa, co oczywiste. I tu jest pewna kwestia wątpliwa. Skoro jesteśmy już w wielkiej rodzinie schengenowskiej, to kontrolę wykonywaną w terminalu krajowym przejmuje obecnie Straż Graniczna.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#AndrzejWiniewski">Od jutra ruch krajowy wchodzi do strefy terminalu 2. Naszego pasażera krajowego, który będzie leciał na przykład z Warszawy do Wrocławia, traktujemy tak samo jak pasażera, który leci np. z Warszawy do Pragi. Oczywiście, pasażer nie podlega już kontroli paszportowej i kontroli dokumentów. Natomiast na samym wejściu, kiedy pasażer zwraca kartę boardingową, sprawdzamy, czy rzeczywiście ta osoba fizycznie jest zgodna z boardingiem. Jest jeszcze kontrola celna, ale to oczywiste.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#AndrzejWiniewski">Przejdźmy teraz na poziom 1 – odloty. Tu także mamy podział na strefę Schengen i Non-Schengen. Na jedną kwestię chciałbym zwrócić państwa uwagę. Idziemy w kierunku operacyjnego pełnego wykorzystania lotniska. Lotniska nie buduje się tylko po to, aby cieszyło oko, co też jest ważne, ale ma być ono przede wszystkim funkcjonalne i operacyjnie ma zabezpieczać możliwie największą przepustowość. W związku z tym idziemy w takim kierunku, aby mieć zapewnioną określoną ilość elastycznych wejść, czyli gatów. Chodzi o to, aby w zależności od potrzeb poszerzyć strefę Schengen albo ją pomniejszyć, a więc o pełne funkcjonalne rozwiązania terminalu. Z tym oczywiście wiążą się określone trudności, ale per saldo to się opłaca. Na poziomie 2 – przyloty występuje także kontrola bezpieczeństwa oraz kontrola celna z podziałem na strefę Schengen i Non-Schengen.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#AndrzejWiniewski">Zapewne interesuje państwa, kiedy jest kontrola bezpieczeństwa, a kiedy jej nie ma, jak jest przeprowadzana itd. To są jednak szczegóły i jeśli będzie taka potrzeba, omówimy je później.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#AndrzejWiniewski">W strefie terminalu 2 występuje 14 scenariuszy przepływów pasażerskich. Wszystkie trzeba było przećwiczyć – i to zrobiliśmy. Powiem tylko, że została wykonana bardzo duża robota. Pozwolicie państwo, że nie będę ich po kolei omawiał, zademonstruję je jedynie na slajdach. Szczegóły będziecie mogli państwo znaleźć w naszych materiałach. Ze względu na to, że dyrektor naczelny pokazuje mi, abym „wyłączył silniki”, dokonam krótkiego podsumowania i przedstawię wnioski. Oto one:</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#AndrzejWiniewski">– odseparowanie stref Schengen i Non-Schengen wypełniło wymagania katalogu Aktu Wykonawczego Schengen,</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#AndrzejWiniewski">– szczelność granicy stref Schengen i Non-Schengen została w pełni zagwarantowana,</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#AndrzejWiniewski">– przepływy pasażerów znalazły się pod kontrolą,</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#AndrzejWiniewski">– zagwarantowano pomieszczenia służb państwowych, czyli dla Straży Granicznej i Urzędu Celnego.</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#AndrzejWiniewski">I ostatnie, ale najważniejsze stwierdzenie: Port Lotniczy Warszawa posiada status lotniczego przejścia granicznego strefy Schengen.</u>
<u xml:id="u-7.25" who="#AndrzejWiniewski">Przejdę do omówienia stanu przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Szefem zespołu, który się tym zajmuje w naszym przedsiębiorstwie, jest pan Rafał Malczewski, pracownik pionu operacyjnego. Pan Malczewski jeszcze wczoraj dokonywał oblotu lotnisk wojskowych. Sprawdzaliśmy jak można wykorzystać operacyjnie te lotniska do celów Euro 2012. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos panu Rafałowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RafałMarczewski">Dzień dobry państwu; Rafał Marczewski. Jestem pracownikiem pionu operacyjnego w Porcie Lotniczym Warszawa, a przy okazji odpowiadam za koordynację programu Europa 2012. Kwestie związane z przygotowaniem naszych portów lotniczych do mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 możemy rozpatrywać w zależności od tego, jak do tego podchodzimy. Optymiści mówią, że mamy jeszcze aż cztery lata, pesymiści, że tylko cztery lata do rozpoczęcia meczów finałowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RafałMarczewski">Zadaniem zespołu jest przygotowanie przedsiębiorstwa w takiej formie i do spełnienia takich funkcji, aby do minimum ograniczyć możliwość różnego rodzaju niespodzianek lotniczych i ewentualnych sytuacji, z którymi zawsze możemy się spotkać przy dużym natężeniu ruchu pasażerów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RafałMarczewski">Zacznę od przedstawienia kilku informacji jak wygląda sytuacja techniczna lotniska Okęcie. Przedtem pan dyrektor Górski mówił o liczbie pasażerów, których odprawiliśmy w zeszłym roku i że według przewidywań w roku 2008 będzie ich już ponad 10 milionów. Przewidujemy natomiast, że w roku 2012 w Porcie Lotniczym Warszawa odprawimy już 13 mln pasażerów. Taka przynajmniej jest prognoza. Liczba operacji lotniczych w roku 2007 wyniosła ponad 153 tysiące, a na rok 2012 planowane jest już blisko 180 tysięcy lub wg innej wersji – prawie 169 tysięcy. Nie będę mówił o szczegółach, powiem tylko, że to jest uzależnione od tego, jakiego modelu użyliśmy do tego obliczenia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RafałMarczewski">Bardzo ważna informacja dotyczy przepustowości dobowej lotniska. W roku ubiegłym były to 572 operacje. Maksymalna dopuszczalna ilość operacji, zgodnie z przepisami, wynika z wymagań ochrony środowiska. Obecnie jesteśmy w stanie obsłużyć 688 operacji, natomiast na rok 2012 planujemy 796 operacji. Nasz projekt zakłada wdrożenie pewnego rodzaju rozwiązań związanych z rozbudową lotniska, ale do tego przejdę za chwilę.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RafałMarczewski">Przepustowość godzinowa lotniska Okęcie wynosi obecnie 36 operacji; na rok 2012 planujemy minimum 42 operacje, ale zakładamy, że uda nam się ich przeprowadzić więcej. Liczba 42 operacji lotniczych na godzinę stanowi minimum, poniżej którego nie powinniśmy zejść. Istotną informacją dla ruchu lotniczego jest ilość miejsc postojowych samolotów. W roku ubiegłym takich miejsc było 63, natomiast w roku 2012 będzie ich maksymalnie o 20 więcej. Ruch pasażerski limituje liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Obecnie jest ich 140, planujemy, że w roku 2012 liczba ta zwiększy się do ponad 190. Nastąpi także wzrost liczby międzynarodowych połączeń z Okęcia; z obecnych 93 do 110–115 w roku odbywania się mistrzostw Europy w piłce nożnej.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RafałMarczewski">Przewidujemy, że średnioroczny wzrost ruchu pasażerskiego w latach 2002–2007 wyniósł 11%, a do roku 2012 zgodnie z prognozami powinien wynieść 6,5%. Podobne relacje w odniesieniu do ruchu lotniczego wynoszą odpowiednio 6 i 3%. Zwracam uwagę, że wskaźniki są trochę mylące, jako że obserwujemy zmianę typów samolotów odlatujących i lądujących na lotnisku Okęcie. Stąd wzrost liczby operacji i dynamika ich przyrostu jest trochę mniejsza.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#RafałMarczewski">Jakie są główne projekty inwestycyjne planowane do realizacji do roku 2012? Planujemy ich realizację wraz z innymi użytkownikami lotniska. Wszystkie plany rozwojowe dotyczące Okęcia są konsultowane z przedstawicielami armii i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także z firmami, które z nami współpracują. Do najważniejszych inwestycji możemy zaliczyć dokończenie budowy terminalu 2 oraz jego integrację z terminalem 1. Przedsięwzięcia te są zaplanowane do roku 2011. W tym samym okresie prowadzona będzie modernizacja systemów technicznych lotniska, w tym głównie wybudowanie drogi niskiego zejścia z pasa 33, budowa płyt postojowych samolotów oraz przedłużenie drogi kołowania. Wykonanie tych wszystkich przedsięwzięć inwestycyjnych powinno nam pozwolić na uzyskanie minimum 42 operacji lotniczych na godzinę. Pamiętajmy, że musimy przy tym uwzględnić ograniczenia związane z hałasem, o czym wcześniej mówiłem.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#RafałMarczewski">Z innych projektów wymienię jeszcze tylko wykonanie całego układu drogowego dla terminalu 2 oraz budowę hotelu na parkingu P2, o czym mówił już pan dyrektor Górski. Zakończenie realizacji wszystkich podstawowych inwestycji planujemy do roku 2001, z wyjątkiem budowy wspomnianego 5-gwiazdkowego hotelu na parkingu; powinien być gotowy na Euro 2012.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#RafałMarczewski">Kilka słów na temat zagrożeń, na które chciałbym zwrócić państwa uwagę. Do najważniejszych zaliczamy opóźnienie w dalszej rozbudowie kompleksu terminalowego oraz integracji terminali 1 i 2, niedotrzymanie terminów rozbudowy części lotniczej lotniska, głównie drogi kołowania i płyty postojowej samolotów. Obawiamy się także niedotrzymania terminów rozbudowy węzła komunikacyjnego wokół lotniska; chodzi o połączenie kolejowe z portem lotniczym i o drogi dojazdowe z centrum miasta. Niepokój budzi także termin uruchomienia Portu Lotniczego Modlin, jako lotniska komplementarnego z Okęciem.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#RafałMarczewski">Zwracam uwagę na to zagrożenie nie bez powodu, ponieważ faktycznie wszystkie lekcje, które zostały odrobione przez PPL wspólnie z użytkownikami, a także inne przekłady z zagranicy pokazują, że nie ma portu lotniczego w Europie, który byłby w stanie przyjąć tak duży ruch lotniczy i jednocześnie zaparkować tak dużą liczbę samolotów. Dlatego wspólnie z przedstawicielami Sił Powietrznych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Ministerstwa Infrastruktury dokonujemy przeglądu lotnisk wojskowych. Celem przeglądu jest znalezienie możliwości ewentualnego parkowania samolotów. Pewne możliwości już się ujawniły i myślę, że uzyskamy zamierzony cel.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#RafałMarczewski">Jeśli chodzi o inne wnioski organizacyjne, to należy do nich przede wszystkim brak wystarczającej ilości miejsc parkingowych dla samolotów pasażerskich, o czym mówiłem, a także niewystarczająca przepustowość terminalowa i lotnicza. Nie mniej ważne są ograniczenia formalne, z których wymienię tylko brak szczegółowych regulacji prawnych podziału zadań w zakresie ochrony lotnictwa. Dotyczy to Straży Granicznej, Służby Ochrony Lotniska i Policji. Prace z tym związane trwają, i zakładamy, że wszystko zostanie wykonane zgodnie z terminami. Ponadto mamy do czynienia z ograniczeniami wykonywania operacji lotniczych w nocy; możliwych jest maksimum 40 operacji. Jako informację dodatkową podam, że Szwajcarzy na czas mistrzostw Europy zwiększyli ilość takich operacji. Brakuje także regulacji dotyczących wykorzystania lotnisk wojskowych przez samoloty cywilne podczas trwania EURO 2012. Wspólnie z Siłami Powietrznymi, z którymi współpracujemy, przygotujemy raport. Na jego podstawie będziemy chcieli dokonać zmian, przynajmniej na okres mistrzostw EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#RafałMarczewski">Tyle z mojej strony. Jestem gotowy do udzielenia bardziej szczegółowych informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję za przekazanie nam informacji na temat dalszej rozbudowy lotniska na Okęciu. Zgodnie z porządkiem obrad wysłuchamy obecnie prezentacji na temat sieci lotniczej UPS w Polsce na tle sieci światowej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrSitarek">Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, szanowni państwo, bardzo dziękujemy za możliwość zaprezentowania naszej firmy. Postaram się w najbliższych kilku minutach przekonać państwa do tego, że Port Lotniczy na Okęciu, to nie tylko terminal pasażerski, ale również ogromnie ważny punkt przewozu towarów. Powiem krótko o naszej historii. Tak się składa, że jesteśmy już 100 lat na rynku. Firma UPS została założona w Atlancie w roku 1907. Dzisiaj jesteśmy dużą firmą. Co warte podkreślenia, jedną z największych na świecie. Nasza własna flota lotnicza liczy ponad 270 samolotów, a dodatkowo codziennie czarterujemy ich ponad 300.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PiotrSitarek">W Europie UPS rozpoczął działalność w roku 1976 w Niemczech. Obecnie rynek niemiecki jest jednym z naszych głównych rynków, choć Polska jest zaraz za Niemcami. W Europie UPS obsługuje 69 lotnisk, dysponując 1500 centrami operacyjnymi i rzeszą 35 tysięcy pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PiotrSitarek">W Polsce nasza historia zaczęła się w roku 1991. Zaczynaliśmy w skromnej siedzibie na ulicy Etiudy Rewolucyjnej w Warszawie. Dzisiaj w UPS Polska zatrudniamy ponad 1800 pracowników, a drugie tyle liczy flota doręczeniowa, czyli nasi podwykonawcy. Mamy dwa duże huby drogowe w Łazach i Krośniewicach, korzystamy z trzech lotnisk – w Warszawie, Katowicach i Gdańsku.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PiotrSitarek">Staramy się spełniać oczekiwania naszych klientów i doręczać ich przesyłki tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Szczególnie chciałbym zwrócić uwagę na usługę UPS Express Plus. Doręczenie przesyłki następuje następnego dnia roboczego do godziny 9 do większości krajów świata. Przesyłki znane jako UPS Express doręczamy do godziny 10.30 lub 12.00 do większości krajów świata. Z tego można wysnuć jeden wniosek; musimy wszędzie latać i jeździć.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PiotrSitarek">Zdajemy sobie sprawę z tego, że są pewne niedogodności z powodu lotów w nocy. Ale zapewniam państwa, że nasza firma działa w zgodzie z normami i przepisami międzynarodowymi, jeśli chodzi o poziom hałasu. Jako pierwsza w Polsce wspólnie z pionem operacyjnym Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, wprowadzamy nowoczesne systemy. Oznacza to zdecydowanie cichsze lądowanie. Pierwsze próby zaczynamy już w czerwcu tego roku.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PiotrSitarek">Kilka zdań o naszej flocie lotniczej w Europie. Dysponujemy nowoczesnymi samolotami od Boeinga 757 do MD11 Freighter. W tym miejscu duży ukłon dla przedsiębiorstwa „Porty Lotnicze”, dla władz Portu Lotniczego Warszawa, jak również dla pionów operacyjnych w szczególności. Chciałbym podziękować za to, że otrzymujemy ogromną pomoc od państwa w uruchamianiu połączeń lotniczych. Nasz samolot MD11 jest największą jednostką transportową, która obecnie ląduje na Okęciu. Bez pomocy władz portu, jak również pionu operacyjnego, to by się nie udało. Dzięki tej pomocy nasze samoloty lądują każdego dnia – i za to serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PiotrSitarek">Kilka słów o samym samolocie MD11. Jak wspomniałem, jest to największy samolot, który lata aktualnie w Europie, ma długość 66 metrów, wysokość prawie 19 metrów i rozpiętość skrzydeł blisko 57 metrów. Jego maksymalna ładowność wynosi 85 ton, a maksymalna masa startowa 286 ton.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PiotrSitarek">Jeśli chodzi o naszą sieć transatlantycką, to dysponujemy sześcioma połączeniami do naszych hubów, z których największy znajduje się w Louisville. O jego skali może coś powiedzieć informacja, że w środku huba znajduje się 196 kilometrów taśm przeładunkowych. Jesteśmy w stanie w ciągu godziny przemieścić 300 tysięcy paczek. Dla porównania – w roku ubiegłym UPS przewiozła na świecie ponad 4 miliardy przesyłek i dokumentów.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PiotrSitarek">Przy połączeniach z Azją Port Lotniczy Warszawa odgrywa dla nas ogromnie ważną rolę. To jest okno nie tylko na Azję, ale także na Wschód i kraje nadbałtyckie. Mamy połączenie z Szanghajem i z innymi hubami azjatyckimi. Dla nas najważniejsze jest połączenie z Kolonii przez Warszawę, Ałma Atę, gdzie lądujemy dla zatankowania paliwa, do Szanghaju. Na tej trasie latają trzy nasze samoloty dziennie i wszystkie lądują w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PiotrSitarek">Chciałem jeszcze państwu powiedzieć, jak bogata jest nasza sieć lotnicza. Obecnie wykonujemy 142 loty europejskie i ponad 120 lotów transatlantyckich.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PiotrSitarek">Co jeszcze godne jest podkreślenia? Naszym głównym hubem w Europie jest Kolonia, drugim Mediolan, a zaraz potem jest Warszawa i Okęcie. Warszawa, jak już powiedziałem, stanowi dla nas bardzo ważne miejsce.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PiotrSitarek">Korzystając w Polsce z trzech lotnisk, nie działamy oczywiście bez połączeń drogowych. Z lotnisk rozwozimy przesyłki ekspresowe bezpośrednio do klientów tego samego dnia. To nie koniec opowieści; posiadamy także połączenia tranzytowe. Codziennie latamy z Okęcia do Kowna i Kijowa. Jak powiedziałem – Warszawa jest dla nas oknem na świat wschodni.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PiotrSitarek">Posiadamy dość skomplikowaną sieć połączeń drogowych. Bo przesyłki trzeba dowieźć do klientów. Każdego dnia i każdej nocy 17 ciężarówek i furgonetek dowozi przesyłki z trzech naszych lotnisk. UPS Polska jest częścią sieci europejskich połączeń drogowych, w której Warszawa i w ogóle Polska zajmuje dość ważne miejsce w połączeniu z krajami bałtyckimi.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PiotrSitarek">Jeszcze raz chciałbym podziękować za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury i umożliwienie mi wystąpienia. Podkreślam jeszcze raz – Port Lotniczy na Okęciu i jego rozwój są dla nas bardzo ważne i chcemy w tym uczestniczyć, być może jako „doradca” lub aktywny uczestnik. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałMarzec">Dziękuję bardzo. Zakończyliśmy część prezentacji na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Chcieliśmy państwu pokazać życie portu lotniczego. Chcąc oszczędzić państwu czasu i fatygi spróbujemy to zrobić przy pomocy audiowizualnej. Jak funkcjonuje dzisiaj Port Lotniczy Warszawa zobaczycie państwo na monitorach. Jest to przekaz z naszej sieci monitoringu, która obsługuje lotnisko i zapewnia bezpieczeństwo w porcie. Przewodnikiem będzie pan Dariusz Michniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszMichniak">Mam przyjemność zaprosić państwa na krótką audiowizualną przechadzkę po terminalu. Przechodząc na salę, w której odbywa się posiedzenie Komisji, mieliście państwo możność poznania drogi, jaką pokonują normalni pasażerowie – od parkingu, przez strefę ogólnodostępną na poziomie odlotów terminalu 2 z kasami biletowymi, czynnymi już kawiarniami, restauracją. Następnie przeszliście państwo przez strefę bezpieczeństwa, gdzie zostaliście poddani rutynowej kontroli. Idąc wzdłuż strefy WOC, minęliście restaurację „Sami swoi”, sklepu typu duty free i schodami weszliście na antresolę położoną na poziomie + 9,70. Zza przeszklonej ściany mieliście państwo możność, co akurat teraz widać na monitorach, zobaczyć samoloty na płycie lotniska, a także startujące samoloty. Port pracuje normalnie, o czym możecie się państwo przekonać, śledząc na monitorach to wszystko, co w tej chwili rejestrują oczy kamer rozmieszczonych w różnych miejscach terminalu. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałMarzec">W ten sposób zakończyliśmy nasze prezentacje i odbyliśmy krótką bardzo i mam nadzieję niewyczerpującą, audiowizualną wycieczkę po terminalu. Chciałbym państwa poinformować, że w kompleksie terminalu znajduje się około tysiąca kamer rozmieszczonych we wszystkich ważniejszych punktach portu lotniczego. Mamy zatem stale pełną informację o tym, co się dzieje na lotnisku. Dziękuję państwu za uwagę. Jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ja również dziękuję za prezentację i za komentarz do niej. Chciałbym poinformować panie i panów posłów, że prezentacja trafi do naszej Komisji. Pan dyrektor Marzec prześle nam całość prezentacji dokonanej przez poszczególnych przedstawicieli Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Jeśli ktoś z państwa jest zainteresowany bardziej szczegółową informacją, będzie miał okazję zapoznać się z całością materiałów zaprezentowanych dzisiaj Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpoczynamy dyskusję. Kto z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Jako pierwsza zgłosiła się pani poseł Elżbieta Pierzchała. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaPierzchała">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałabym zapytać pana dyrektora kiedy nastąpi wykończenie dworca kolejowego na Okęciu i kiedy będzie podłączenie drogi kolejowej do tego dworca?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jeśli można, chciałbym zapytać pana dyrektora, czy port lotniczy jest czynny całą dobę? Dlaczego pytam? Dlatego, że w przeszłości zdarzały się dwa takie przypadki, kiedy samoloty lądowały w nocy, w jednym akurat lecieli posłowie z Komisji Obrony Narodowej. Jak teraz wygląda sytuacja? Kolejna sprawa. Niedawno byliśmy w Kazachstanie. Nasi gospodarze prosili o uruchomienie połączenia lotniczego Warszawa – Ałma Ata. Czy takie połączenie jest przewidziane? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszPiechociński">Przede wszystkim trzeba podziękować wszystkim tym, którzy w bardzo trudnych warunkach zrealizowali zadania państwowe polegające na oddaniu terminalu 2 i dostosowania Portu Lotniczego na Okęciu do wymagań Aktu Wykonawczego Schengen. Stanęliście państwo na wysokości zadania. Adresatów moich słów uznania jest bardzo wielu, za co serdecznie dziękuję. Pokazaliście, że działając w trudnych, wręcz awaryjnych warunkach, jednak jesteśmy zdolni do racjonalnego współdziałania i niezrzucania odpowiedzialności na współuczestników procesu, ale mierzenia się z trudną materią. Wszystkim tym, którzy się w to zaangażowali, należą się naprawdę słowa podziękowania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanuszPiechociński">Ale państwo przedstawiliście nam to, co jest miodem na nasze serca. Korzystając z okazji, chciałbym nawiązać do funkcji kontrolnych sejmowej Komisji Infrastruktury. Warto skierować kilka pytań pod adresem kierownictwa portu, aby w przyszłości nie trzeba było robić wszystkiego metodą „na zapalenie płuc”.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanuszPiechociński">Zacznę od problemu przestrzeni lotniczej wokół lotniska Okęcie. Czy zdolności operacyjne idą równolegle z zadaniami związanymi z bezpieczeństwem ruchu lotniczego i dostępem do przestrzeni lotniczej?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanuszPiechociński">Druga sprawa; jaki jest rzeczywisty plan zaangażowania przedsiębiorstwa w Modlin, ale nie tylko w kategoriach zagrożenia lotniska komplementarnego. Przecież państwo jesteście również uczestnikiem procesu, który z różnym entuzjazmem w różnym czasie podchodził do Modlina. Na jakim etapie są obecnie prace przygotowawcze do budowy tego lotniska?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanuszPiechociński">Zaprezentowaliście nam dzisiaj państwo program rozbudowy terminalu. Kiedy zostanie on zamknięty z punktu widzenia budowy docelowego modelu lotniska i terminalu Okęcia? Ile będzie to kosztować? Mam pytanie nie tylko o terminy zakończenia rozbudowy, ale czy Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” jest w stanie obsłużyć kredyty i udźwignąć koszty tego wielkiego programu inwestycyjnego? Jak to państwo mają policzone?</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JanuszPiechociński">I kolejny problem; jakie będą konsekwencje, w tym także finansowe, obszaru ograniczonego użytkowania. Co państwo wykupiliście, ile roszczeń właścicieli nieruchomości już zaspokoiliście? Bo to są lub będą zobowiązania, które obciążą Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JanuszPiechociński">Zwracam się do pana przewodniczącego. Wnoszę, aby jeszcze w tym kwartale odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, na którym zapoznamy się ze strategią rozwoju Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i jego udziałem w portach regionalnych i strategią w tym zakresie. W poprzednich kadencjach były na ten temat dokumenty rządowe. Chcielibyśmy zobaczyć, czy konsekwentnie podejmowane są dalsze działania.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#JanuszPiechociński">Mam kolejne pytanie do pana dyrektora Marca o realizowanie funkcji właścicielskich i kontrolnych odnośnie do portów regionalnych, w których macie udziały. Czy chce pan sejmowej Komisji dzisiaj powiedzieć, że gdzieś stwierdziliście patologie. Jak realizowane są funkcje kontrolne nad udziałami i własnością przedsiębiorstwa państwowego w portach regionalnych? Kto je realizuje? Poprosimy o wykaz spółek zależnych i członków rad nadzorczych. W jaki sposób przedstawiciele Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” pełnią funkcje właścicielskie i nadzorcze? Chciałbym na początku usłyszeć taką informację odnośnie do poznańskiego portu lotniczego w Ławicach. O ile wiem, sprawy, o których mówiłem, układają się tam różnie.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JanuszPiechociński">Ponieważ PPL ma opinię naturalnego monopolu, chciałbym się zapytać o stawki lotniskowe, jako element tworzenia hubu. Spółka PLL LOT ogłasza ciągle, że lotnisko na Okęciu będzie kluczowe dla hubu środkowoeuropejskiego. Takie informacje krążą nie tylko w wywiadach prasowych, ale i w kolorowych folderach. Ale aby być hubem trzeba mieć bardzo przyjazną dla operatorów lotniczych politykę taryfową, która przyciąga ruch lotniczy i operatorów. Mogliśmy się o tym przekonać na przykładzie prezentacji jednego z ważniejszych operatorów przesyłek na rynku globalnym. Pokazała ona także, jak ważną rzeczą jest posiadanie strategicznej i dalekosiężnej polityki.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#JanuszPiechociński">I ostatnia kwestia. Jeden z poprzednich rządów sugerował, że nastąpi odejście od formuły Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Formuła przedsiębiorstwa państwowego w „Poczcie Polskiej” i nie tylko w tym przedsiębiorstwie, powoduje znaczące problemy związane z nienadążaniem z nowoczesnym zarządzaniem. Czy i na jakim etapie jest stan przygotowań przedsiębiorstwa do zmiany formuły funkcjonowania?</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#JanuszPiechociński">Na koniec chciałbym zapytać o strukturę. Chciałbym prosić pana dyrektora, a jeśli nie jego, to jego współpracowników, aby przedstawił wyniki przedsiębiorstwa lat temu 10, 5 i w roku ubiegłym. Jakie były obroty, ilu przedsiębiorstwo zatrudniało pracowników i stan kadry kierowniczej? Rozumiem, że nie jest to takie łatwe. Jestem posłem już czwartą kadencję, a porty lotnicze i lotnictwo polskie stanowi jedno z moich hobby. Jestem mieszkańcem okolic podwarszawskich, dlatego też jestem adresatem wielu protestów społecznych związanych z ruchem lotniczym nad naszymi głowami. Występując jako reprezentant interesu ponadlokalnego i poseł Ziemi Mazowieckiej, muszę mieć bardzo mocne argumenty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyPolaczekniez">Panie przewodniczący, panie i panowie, dziękuję za prezentację, która odnosi się do podsumowania fotografii aktualnego wyglądu i funkcjonowania portu lotniczego na Okęciu. Chyba jednak warto, aby kierownictwo przedsiębiorstwa jeszcze podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji odpowiedziało na kilka konkretnych pytań. Najistotniejsze z nich, to jak zamierzamy dokończyć modernizację terminalu 1 i budowę pirsu południowego? Na ten temat nie padło w prezentacji ani jedno słowo. Chciałbym przypomnieć, że kontrakt przewidywał różne terminy oddawania obiektów, zakładał zakończenie całości inwestycji do końca ubiegłego roku, a dzisiaj mamy początek maja roku następnego. Kiedy wobec tego wykonana zostanie całość inwestycji w Porcie Lotniczym Warszawa?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyPolaczekniez">Pozwolę sobie zadać kilka pytań wykraczających poza funkcjonowanie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Chciałbym uzyskać potwierdzenie pewnych informacji od pana dyrektora, bo niestety, nie ma dzisiaj nikogo z kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury, nie ma pana ministra Grabarczyka, ani żadnego z jego zastępców.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzyPolaczekniez">Sytuacja na warszawskim lotnisku po wypowiedzeniu kontraktu konsorcjum Ferovial-Budimex, której efektem było objęcie później koordynacji prac przez Hochtief i samo przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze”. Zakończyło się to sukcesem. Czy wariant ten jest dzisiaj równolegle realizowany w Londynie po otwarciu Heatrow V? Na tym nowym terminalu przez pierwsze trzy dni zagubiło się 50 tysięcy walizek. Według mojej wiedzy, firma Hochtief przejęła na zlecenie zamawiającego koordynację doprowadzenia tego największego terminalu europejskiego do końca budowy. Mówię o tym w kontekście tego, co stosunkowo niedawno wydarzyło się w Warszawie. Czy z tego w Polsce nie należałoby jednak wyciągnąć strategicznych wniosków na przyszłość? Przykład najlepiej uczy i pomaga menedżerom na podstawie własnych doświadczeń rozwiązywać podobne scenariusze w najbliższych latach.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JerzyPolaczekniez">Odwołam się do doświadczeń z rozbudowy portu lotniczego w Krakowie, w którym Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” również ma znaczącą pozycję akcyjną. O ile mi wiadomo, po przeprowadzeniu postępowania konkursowego na budowę nowego terminalu na krakowskim lotnisku, przedwstępnie wygrał ten projektant, który w roku 2002 wygenerował warszawski terminal 2. Jest to firma Lamela, która zawsze występuje w związkach biznesowych z tymi partnerami, którzy byli znani z rozbudowy lotniska w Warszawie. Czy mając w perspektywie organizację EURO 2012, chcemy w Krakowie, w Polsce ćwiczyć scenariusze, z którymi mieliśmy do czynienia przez ostatnich kilka lat? Nie wchodzę w szczegóły, gdyż obawiam się, że nie byłbym w stanie spokojnie referować państwu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JerzyPolaczekniez">Kolejna kwestia. Pan przewodniczący Piechociński zwrócił uwagę na konsekwencje finansowe dla przedsiębiorstwa wprowadzenia strefy ograniczonego inwestowania. W roku 2007 Wojewoda Mazowiecki wydał już stosowną decyzję, która generuje w najbliższych latach wydatki na poziomie 600 mln zł. Czy przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” prowadzi systemowe prace nad kompleksowymi rozwiązaniami, które byłyby wkomponowane w wydatki, które należy jeszcze ponieść z tytułu dokończenia inwestycji oraz z tytułu innych projektów związanych z rozbudową Portu Lotniczego Warszawa na Okęciu? Dotyczy to także utrzymania konkurencyjności tego portu lotniczego na mapie europejskiej.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JerzyPolaczekniez">Przygotowałem jeszcze kilka konkretnych pytań, ale nie chciałbym państwu zajmować zbyt wiele czasu. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, kilka jednak chciałbym zadać. Po pierwsze – jaki jest obecnie stan arbitrażu między PP „Porty Lotnicze”, które ma uprawnienia wynikające z zawartego, a później rozwiązanego kontraktu na poziomie 70 do 90 mln USD. O taką kwotę występuje Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wobec nierzetelnego wykonawcy.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JerzyPolaczekniez">Kolejne pytanie. Przedsiębiorstwo ponosi koszty związane z bieżącą eksploatacją terminalu, a także z tytułu biletów czy opłaty lotniskowej. Chodzi mi o to, jaką, według państwa wiedzy, część kosztów utrzymania i eksploatacji terminalu 2 stanowią koszty energii cieplnej? Pytanie to wiąże się z podwyżkami cen za energię przewidzianymi w najbliższych latach. Terminal 2 został zaprojektowany 6 lat temu przez studio projektowe mające raczej doświadczenia zdobyte w krajach południowoeuropejskich. Nie chcę się wypowiadać negatywnie, ale jedynie zwrócić uwagę, że koszty ogrzewania mogą bardzo istotnie podnieść koszty utrzymania obiektu i również wpływać na wysokość opłaty lotniskowej na Okęciu. Czy firma Ferovial zaprezentowała przedsiębiorstwu ostateczne koszty tego obiektu?</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JerzyPolaczekniez">Ostatnie pytanie. Czy Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” pracuje nad zmianą planu generalnego? Jak państwo oceniają; kiedy będzie gotowy zmodyfikowany plan generalny? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze zgłoszenia do dyskusji ze strony pań lub panów posłów? Nie ma. Oddaję zatem głos panu Furgalskiemu. Czy będą dalsze zgłoszenia? Nie ma, a zatem będzie to ostatni głos w dyskusji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdrianFurgalski">Dziękuję bardzo. Pierwsze pytanie dotyczy terminalu ETIUDA. W prezentacji mowa była o modernizacji tego obiektu, a jednocześnie pan dyrektor powiedział, że zostaną wyburzone budynki sąsiadujące z tym terminalem. Proszę o uściślenie tych informacji. Czy modernizacja ETIUDY będzie jedynie polegała na przebudowie obecnego budynku bez powiększenia jego kubatury, czy na zburzeniu go i wybudowaniu nowego terminalu? Czy już zapadła decyzja w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AdrianFurgalski">Drugie pytanie mogłoby być przedmiotem wielogodzinnej dyskusji. Coraz częściej mówi się, że rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa zostanie zakończona w roku 2011. Tak to przynajmniej było powiedziane podczas dzisiejszej prezentacji. Ale kwestią otwartą pozostaje pytanie – co dalej? Czy powstanie Centralny Port Lotniczy, czy może nastąpi dalsza rozbudowa lotniska na Okęciu? Bo na przykład budowa drogi równoległej do drogi startowej DR3 koliduje z obwodnicą Warszawy. Czy wobec tego budowa drugiej drogi startowej jest w ogóle konieczna, gdyż są lotniska, na których jest znacznie większy ruch samolotów niż dzisiaj na Okęciu dysponującym dwiema drogami startowymi. Czy powstał jakiś zespół, czy w ogóle ktoś się nad tym zastanawiał?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AdrianFurgalski">Trzecia kwestia została już po części podniesiona przez pana Polaczka. Chciałbym zapytać o wartość sporu między Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” a wykonawcą. Jak rozumiem, chodzi o kwotę od 70 do 90 mln USD. Przynajmniej pan Polaczek podał taką kwotę. Chciałbym się od pana dyrektora Marca dowiedzieć, o jaką kwotę toczy się spór.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AdrianFurgalski">O strefie ograniczonego użytkowania wokół lotniska mówił zarówno pan Piechociński, jak i pan Polaczek. W mediach pojawiły się informacje, że decyzja w tej sprawie zapadła w roku 2007, ale nadal mieszkańcy miejscowości położonych w tej strefie twierdzą, że żadna ze zgłaszanych spraw w ogóle nie jest rozpatrywana. Twierdzą także, że wycena odszkodowań, które im się należą, jest na nich przerzucona; to oni muszą jej dokonać, mimo że ponoć przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” wykonało kompleksową wycenę komu ile się należy i jakie odszkodowanie powinien wypłacić.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#AdrianFurgalski">Ostatnia sprawa. Należy pochwalić zniżki opłat, które zostały wprowadzone przy okazji uruchamiania małych połączeń i przylotów tranzytowych. W mediach krążą informacje, że jednak jest przygotowywana co najmniej 10-procentowa podwyżka stawek lotniskowych. Pan dyrektor w tej chwili się uśmiecha. Stąd moja prośba o ewentualne dementi i o prawdziwą informację. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Zanim poproszę pana dyrektora Marca o udzielenie odpowiedzi, chciałem jeszcze odnieść się do wniosku pana przewodniczącego Piechocińskiego. W czerwcu odbędziemy posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone generalnej strategii rozwoju i przyszłości Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Musimy to uzgodnić z panem przewodniczącym Tchórzewskim, który kieruje podkomisją stałą związaną generalnie z budownictwem. Proszę, aby w odpowiedziach na pytania pan dyrektor skupił się na sprawach ściśle związanych z tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji, to jest z rozbudową terminalu. Jeśli jednak pan dyrektor zechce odpowiedzieć również na inne pytania, to proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Natomiast sprawy związane z przyszłością i ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa, omówimy już podczas posiedzenia Komisji w czerwcu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałMarzec">Szanowni państwo, spróbuję odpowiedzieć na pytania w kolejności ich zadawania. Zacznę od pytania pani poseł Pierzchały o przystanek kolejowy i prace kolejowe na lotnisku. Mamy dwóch osobnych wykonawców tych robót. Przystanek kolejowy znajduje się w zakresie naszej odpowiedzialności i jest w trakcie realizacji. Prace zostaną zakończone w tym roku. Natomiast podziemna stacja kolejowa jest budowana przez PKP. Przy jej wykonywaniu pojawiły się problemy związane z firmą projektową z Czech, co spowodowało już dość poważne opóźnienie w procedurze realizacji tej stacji kolejowej. Przy czym patrząc z naszego punktu widzenia, takiego zagrożenia nie ma. PKP planuje, że w roku 2010, a najpóźniej 2011, stacja powinna być skończona.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MichałMarzec">Jeśli chodzi o pracę portu, to rzeczywiście lotnisko na Okęciu pracuje przez 24 godziny, natomiast mogą się pojawić ograniczenia w okresie nocnym ze względu na ochronę środowiska. Jak powiedział pan dyrektor Górski w trakcie prezentacji, między godzinami 2 a 6 rano możemy wykonać tylko 40 operacji lotniczych. Limit ten jest praktycznie wykorzystywany w 100% każdej nocy. W sytuacjach awaryjnych decyzje należą do służb operacyjnych portu. Może się zdarzyć, że samoloty mające poważne opóźnienie, dolatujące do Warszawy po godzinie 22, mogą nie uzyskać zgody na lądowanie. I o tym wszyscy przewoźnicy wiedzą. Informacja taka jest oficjalnie publikowana i dostępna dla wszystkich zainteresowanych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MichałMarzec">Jeśli chodzi o uruchamianie nowych połączeń lotniczych, o co pytał pan poseł Wojtkiewicz, to rola portu lotniczego jest bardzo ograniczona; zależy to przede wszystkim od decyzji przewoźników, jeżeli są takie możliwości. Przewoźnicy przede wszystkim kierują się stroną komercyjną przy podejmowaniu tego rodzaju decyzji. Jeżeli państwo czy pan poseł widzi taką potrzebę czy możliwość, proponowałbym tego rodzaju sugestię skierować do obecnego na posiedzeniu pana dyrektora Nowaka lub do innych przedstawicieli przewoźników, którzy ewentualnie byliby zainteresowani połączeniem z Ałma Atą. Port Lotniczy Warszawa, jak każdy inny port, z przyjemnością powita następne połączenie, które będzie przez nas obsługiwane.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MichałMarzec">Padło wiele uwag i pytań dotyczących przestrzeni lotniczej wokół lotniska. Odpowiedź powiążę z pytaniem pana Furgalskiego, które dotyczy wzrostu ruchu lotniczego. Wspólnie ze specjalistami z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prowadzimy bardzo dokładną analizę na temat organizacyjnego i operacyjnego zwiększenia przepustowości samego lotniska, jak i przestrzeni wokół lotniska. To samo dotyczy ewentualnie rozwiązań infrastrukturalnych, takich jak trzecia droga startowa. Taka koncepcja pojawia się w różnego rodzaju opracowaniach i jest analizowana. Przy czym ograniczenia dotyczące ruchu lotniczego mogą być bardziej dotkliwe na przykład ze strony ochrony środowiska niż przepustowości lotniska.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MichałMarzec">Analizowana jest możliwość zwiększenia przepustowości lotniska, biorąc pod uwagę zarówno przestrzeń lotniczą wokół lotniska, jak również potrzeby w zakresie infrastruktury. Niebawem powinniśmy mieć jasne stanowisko specjalistów w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MichałMarzec">Były pytania, między innymi pytał o to pan przewodniczący Piechociński, o port lotniczy w Modlinie. Uważam, że zarówno Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, jak samo lotnisko Okęcie, są zainteresowane zrealizowaniem tego projektu, chociażby ze względu na komplementarność tych dwóch portów lotniczych, a także na wzrastający ruch lotniczy. Realizacja portu lotniczego Modlin napotyka na określone problemy, wynikające przede wszystkim z ochrony środowiska. Mogę tylko powiedzieć, że z punktu widzenia formalnego, czyli możliwości budowy tego portu w tym miejscu z punktu widzenia władzy lotniczej, to o ile mi wiadomo, została wydana promesa Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Moją intencją jest doprowadzić do uruchomienia tego lotniska tak szybko, jak to jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MichałMarzec">Padło pytanie o koszty i termin zakończenia kontraktu albo inwestycji objętej kontraktem z konsorcjum Ferovial – Budimex – Lamela. Nadal trwa procedura określenia kosztów dokończenia inwestycji. Wbrew pozorom jest to zadanie nieprawdopodobnie skomplikowane, ponieważ wynajęte firmy inżynierskie muszą określić bardzo dokładnie, co zostało do zrobienia w części objętej kontraktem. A nie jest to jedyna część, która powinna być zrealizowana na Okęciu. Mało tego; powinniśmy doprowadzić do stanu, w którym będziemy mieli kosztorys na te części, które nie zostały jeszcze zrealizowane w ramach kontraktu.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MichałMarzec">Jak państwo mogli się dowiedzieć z dzisiejszej prezentacji, zakres zaawansowania poszczególnych elementów kontraktu jest bardzo różny. Często prace były przerywane w bardzo dziwnych momentach realizacji kontraktu. Spodziewam się, że jasną informację na temat kosztów zakończenia inwestycji objętych kontraktem możemy mieć za około 3 miesiące. Będzie to informacja wiarygodna, opracowana przez inżynierów i konsultantów, którzy się pod nią podpiszą.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MichałMarzec">Dopiero taka informacja stanie się podstawą do podjęcia decyzji o realizacji tego kontraktu w całości bądź w części, bo chodzi o poszczególne jego elementy, takie jak przystanek kolejowy czy też terminal ETIUDA. Dopiero wtedy będziemy przede wszystkim wiedzieli, ile to kosztuje; od tego uzależniamy dalsze decyzje, czy wszystkie obiekty będziemy realizować.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#MichałMarzec">Tę cześć odpowiedzi chciałbym połączyć z pytaniem pana posła Piechocińskiego dotyczącym planu generalnego. Trzeba przede wszystkim powiedzieć, że w tej chwili nie ma planu generalnego Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”; zamierzam go przygotować. Mam nadzieję, że plan generalny spełniający wymagania przepisów międzynarodowych, będzie gotowy jeszcze w tym roku. Wstępnie natomiast zostanie przygotowana prognoza ruchu. W zależności od tego, jakie będą efekty, a więc jak będzie wyglądał plan generalny, uwzględniający przecież także niezbędne inwestycje i plan ich realizacji związany z planowanym wzrostem ruchu lotniczego, będziemy podejmować decyzje dotyczące realizacji poszczególnych elementów inwestycji.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#MichałMarzec">Pan poseł Piechociński pytał także o obszar ograniczonego użytkowania. Rzeczywiście, sprawa jest bardzo skomplikowana i nie chciałbym dzisiaj udzielać odpowiedzi bez specjalnego przygotowania; ta kwestia nie znajdowała się bowiem w programie dzisiejszego spotkania. Nie chciałbym wchodzić głębiej w tak delikatną materię bez posiadania dokładnej wiedzy na jej temat.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#MichałMarzec">Mogę tylko powiedzieć, że problemem, z jakim się zetknęliśmy, jest niejednoznaczne określenie wymiaru finansowego ewentualnych odszkodowań należnych właścicielom nieruchomości znajdujących się w strefie ograniczonego użytkowania wokół lotniska Okęcie. Chodzi o odszkodowania związane z uciążliwością hałasu. Trzeba zatem najpierw dokładnie określić, jaka skala przekroczenia norm ma jaki wpływ na obniżenie wartości nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#MichałMarzec">To nie znaczy, że unikamy kontaktów z właścicielami nieruchomości znajdujących się w strefie ograniczonego użytkowania; prowadzimy z nimi rozmowy i przyjmujemy ich wnioski. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kwestii inicjatywa powinna być po stronie zainteresowanego, czyli właściciela nieruchomości, który uzna, że ze względu na lokalizację jego nieruchomości należy mu się stosowne odszkodowanie. To odszkodowanie, jego wysokość, podlega weryfikacji.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#MichałMarzec">Ta procedura trwa i jestem zdziwiony stwierdzeniem, że się nic nie dzieje. Pamiętajmy, że jesteśmy również narażeni na niezbyt uczciwe próby wyłudzenia odszkodowania przez osoby znajdujące się poza terenem ograniczonego użytkowania. Weryfikacja tego typu wniosków, niestety, musi trwać. Jak już powiedziałem wcześniej, nie zamierzamy w żaden sposób ani się uchylać od odpowiedzialności, ani postępować niezgodnie z prawem.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#MichałMarzec">Jeśli państwo pozwolą, to na przewidywane w czerwcu spotkanie z Komisją Infrastruktury, podczas którego również będzie omawiana sprawa Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, przygotuję się dokładnie i przedstawię statystykę, jak to wygląda i na jakim jesteśmy etapie rozstrzygania problemu związanego ze strefą ograniczonego użytkowania.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#MichałMarzec">Padło także pytanie o stawki lotniskowe. Jak zapewne państwo zauważyliście, podejmujemy działania dotyczące oferowania zniżek na opłaty lotniskowe w Warszawie. Są one nierozwiązalnie związane ze strategią budowy hubu. Budowanie hubu w Warszawie jest w niezbywalny sposób związane z obecnością naszego narodowego przewoźnika, jakim są Polskie Linie Lotnicze LOT. W związku z tym staramy się wspólnie z zarządem tej spółki analizować możliwości współpracy. Powołaliśmy specjalny zespół, który obecnie pracuje nad określeniem zasad tej współpracy.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#MichałMarzec">Zniżki opłat lotniskowych, które zaproponowaliśmy, mają właśnie uwzględniać budowę hubu. Wiąże się to z kwestią opłat za pasażera tranzytowego, która też obecnie podlega dyskusji z LOT-em, jako że przede wszystkim jest to pasażer naszego narodowego przewoźnika.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#MichałMarzec">Dementuję pogłoski, które krążą od kilku miesięcy, o tym, że zamierzamy podnieść stawki. Nie daliśmy żadnego powodu, żeby takie pogłoski się pojawiły. Opłaty lotniskowe są na stałym poziomie. Nie mówię już o tym, że procedura zmiany opłaty lotniskowej, o czym bardzo dobrze wie siedzący obok mnie Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego pan Grzegorz Kruszyński, jest bardzo skomplikowana, wymaga bardzo dokładnych analiz finansowych, analizy wyników budżetowych firmy, wielu uzgodnień i opinii linii lotniczych. To nie jest tak, że port lotniczy z dnia na dzień podnosi stawki lotniskowe i te stawki są obowiązujące. Bez tych wszystkich procedur pan prezes nie uwzględniłby naszego wniosku, gdyby się taki pojawił. Ale jeszcze raz jednoznacznie stwierdzam – nie planujemy podniesienia stawek.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#MichałMarzec">Komercjalizacja przedsiębiorstwa; jest ona objęta planem średnioterminowym, zamierzamy to zrealizować. Szczegóły chciałbym przedstawić na następnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, jak również szczegółowe dane dotyczące struktury organizacyjnej Państwowego Przedsiębiorstwa „Porty Lotnicze”. W tej chwili nie jestem w stanie podać liczby stanowisk kierowniczych w rozbiciu na poszczególne lata. Jeśli jednak jest taka potrzeba, przygotuję się również do udzielenia tak szczegółowych odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#MichałMarzec">Kilka słów na temat asysty firmy Hochtief, o której była mowa w dyskusji. Myślę, że trzeba wyraźnie podkreślić, że odstąpienie od kontraktu z konsorcjum w październiku ubiegłego roku było jedną decyzją, której konsekwencją była realizacja kontraktu przez PPL w inny sposób. Osobna była decyzja o wyborze asysty firmy Hochtief, którą podjąłem w lutym tego roku. Również była brana pod uwagę firma Ferovial. Taka decyzja była podjęta dlatego, że żadna z firm, z którą mieliśmy okazję rozmawiać w połowie lutego, nie chciała wziąć na siebie odpowiedzialności za zakończenie budowy terminalu 2. Mogła to być co najwyżej asysta bez gwarancji sukcesu. Mam nadzieję, że podjęliśmy wtedy słuszną decyzję. Mam także nadzieję, że taka nauczka nie będzie już potrzebna na przyszłość w sytuacji, kiedy mielibyśmy podejmować dalsze decyzje inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#MichałMarzec">Padło również pytanie na temat obecności firmy Lavela w Krakowie i jej obecności w przetargu na rozbudowę tamtejszego portu lotniczego. Procedury przetargowe muszą być realizowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Jestem pewien, że władze portu lotniczego w Krakowie, które ogłaszały przetarg, będą stosowały zasady określone w tej ustawie w przypadku postępowania przetargowego. Wiem jedynie tyle, że Lavela jest jedną z firm, które przeszły do następnego poziomu przetargu i będą podlegały negocjacji. Jak możliwości firmy Lavela oceni komisja przetargowa, zależy wyłącznie od niej. Jestem pewien, że w tym względzie zostaną spełnione wszystkie wymagania prawa.</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#MichałMarzec">Arbitraż z konsorcjum realizującym kontrakt na Okęciu. Dzisiaj o godz. 12 rozpoczęło się pierwsze posiedzenie arbitrażu w tej sprawie. Sami państwo rozumiecie, że z uwagi na prowadzone rozmowy nie chciałbym wchodzić w szczegóły. Zaangażowaliśmy dobrych prawników. Obecnie jesteśmy na etapie sporu prawnego. Jeśli jest taka potrzeba, będę państwa informował o faktach, jakie będą następowały.</u>
<u xml:id="u-22.22" who="#MichałMarzec">Jeśli chodzi o koszty energii w stawkach opłat przekładających się na wysokość cen biletów. Nie jestem w stanie podać takiej informacji, przygotuję ją na następne spotkanie z Komisją Infrastruktury bądź wcześniej, jeśli państwo uznacie to za celowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyPolaczekniez">Chodziło mi w pytaniu o udział kosztów energii cieplnej w ogrzewaniu ogromnych przecież powierzchni nowego terminalu, w ogólnych kosztach utrzymania całego portu lotniczego. Jaka jest to kwota? Może znane są dane choćby za okres 7 miesięcy?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyPolaczekniez">Nie mam takich szczegółowych informacji w tej chwili. Padło jeszcze pytanie pana Furgalskiego dotyczące terminalu ETIUDA; czy będzie modernizacja tego obiektu, czy rozbudowa? Nie potrafię także w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie. Zdaję sobie sprawę z tego, że poziom obsługi pasażerów w ETIUDZIE jest poniżej krytyki, chociaż, jak zapewne państwo także wiecie, tani przewoźnicy nie bardzo tym się przejmują. Casus portu lotniczego Bovett potwierdza to, że niestety pasażerowie za niską cenę biletów lotniczych, muszą się zadowolić niskim poziomem komfortu obsługi. Ale nie jest to nasz cel, chcemy komfort obsługi pasażerów zdecydowanie poprawić.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JerzyPolaczekniez">Ale w swoich działaniach musimy, po pierwsze, brać pod uwagę ustalenia planu generalnego przedsiębiorstwa, po drugie, rolę portu lotniczego Modlin i możliwy termin jego uruchomienia. Port ten ma przejąć pasażerów przewoźników niskokosztowych. Z punktu widzenia interesów przedsiębiorstwa państwowego nie wiem czy byłoby uzasadnione inwestowanie znaczących kwot w terminal, jeśli np. przewidujemy, że w ciągu najbliższych dwóch lat będzie pusty lub będziemy musieli znaleźć dla niego jakieś inne rozwiązanie. Tę decyzję chciałbym podjąć po przygotowaniu planu generalnego rozwoju przedsiębiorstwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Witam na posiedzeniu Komisji przybyłego przed chwilą pana ministra Jarmuziewicza.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi i głosy w dyskusji, a także za odpowiedzi pana dyrektora. Myślę, że akceptujemy propozycję pana przewodniczącego Piechocińskiego, aby spotkać się ponownie i porozmawiać o innych aspektach funkcjonowania Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” związanego czy to z portami regionalnymi, czy też z dalszym funkcjonowaniem samego przedsiębiorstwa i jego komercjalizacji czy też dalszego procesu prywatyzacji. Propozycję tę uwzględnimy w planie pracy Komisji i, jak to wcześniej powiedziałem, w czerwcu odbędzie się takie posiedzenie Komisji. Myślę, że podczas tego spotkania padnie wiele pytań pod adresem ministra; chodzi o plany Ministerstwa Infrastruktury wobec Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i jego struktury.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Idąc za głosem moich kolegów, chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy doprowadzili do zakończenia inwestycji na Okęciu i jakby otworzyli nowy rozdział w porcie warszawskim. Chciałbym podziękować panu dyrektorowi Marcowi za materiały przygotowane na dzisiejsze posiedzenie Komisji i za umożliwienie nam realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Oddam jeszcze głos gospodarzowi spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałMarzec">Bardzo państwu dziękuję za wizytę i za zainteresowanie naszym przedsiębiorstwem i portem lotniczym w Warszawie. Mam nadzieję, że dzisiejsza wizyta na Okęciu pokazała państwu jak pracujemy, jak wygląda funkcjonowanie portu lotniczego. Myślę, że jest to powód do satysfakcji nas wszystkich z tego, że mamy w końcu nowy terminal i że on normalnie funkcjonuje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>