text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Serdecznie wszystkich witam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, druk nr 4123. Projekt uzasadnia Minister Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Witam uprzejmie panią minister Joannę Strzelec-Łobodzińską wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, dzisiaj w naszym posiedzeniu bierze udział grupa studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, ze swoim opiekunem, panem doktorem Rogowskim, których serdecznie witam. Witam państwa, mam nadzieję, że choć jesteście państwo od analizy ekonomicznej prawa, to jednak, przynajmniej, obserwacja naszej pracy wzbogaci państwa, pokaże kuchnię parlamentarną. Jestem przekonany, że uczestnicy posiedzenia Komisji w pełni zaprezentują swoje kompetencje, a także powagę, z jaką podchodzimy do naszej pracy. Jestem także przekonany, że młodzi państwo w przyszłości, przynajmniej niektórzy z państwa, nabędą pewnych ambicji politycznych i niewykluczone, że niektórzy znajdą tutaj swoje miejsce, jeśli będą mieli takie ambicje, czego im serdecznie życzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, mam też obowiązek powiedzieć, że protokół z poprzedniego posiedzenia, wobec niewniesienia do niego uwag, uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechJasiński">Pierwszy punkt prezentuje Minister Gospodarki, proszę uprzejmie, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Panie przewodniczący, proszę państwa, rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stanowi propozycję wdrożenia części rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE odnoszącej się do specyfikacji benzyn i olejów napędowych. Ten projekt stanowi tzw. „małą implementację” umożliwiającą dodawanie do oleju napędowego większej niż dotychczas ilości biokomponentów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W tzw. „dużej implementacji” wdrożone zostaną pozostałe przepisy dyrektywy, m.in. z bardzo trudnego zakresu ustanowienia obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu zużycia paliw stosowanych w transporcie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Celem takiego podziału było jak najszybsze umożliwienie wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z większą ilością biokomponentów, aby jak najszybciej realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy, który określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Rządowy projekt ustawy poddany został bardzo długim i żmudnym konsultacjom i uzgodnieniom, a wypracowane rozwiązania zostały w nim umieszczone.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Projekt został przygotowany na podstawie założeń projektu ustawy, które zostały przyjęte przez Radę Ministrów już w czerwcu ub. roku, a więc – jak widać – proces był bardzo długi i duża liczba dyskutantów uczestniczyła w procesie jego opracowania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Projekt ustawy jest odpowiedzią na postulaty, podnoszone głównie przez branżę paliwową, wskazujące na konieczność jak najszybszego umożliwienia dodawania do oleju napędowego większej ilości estrów, co – oczywiście – zminimalizuje koszty wykonania obowiązku nałożonego na branżę.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Z informacji zebranych przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że większość krajów Unii Europejskiej, tj. Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania, Finlandia, wprowadziły już takie normy i takie paliwa na swoim rynku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Projekt przewiduje dokonanie zmian w trzech ustawach: w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Projekt zwiększa z 5% do 7% dopuszczalną ilość estrów, które są dodawane do oleju napędowego, wprowadza konieczność informowania konsumentów na stacjach paliw o zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych, wprowadza pewne możliwości obniżenia wielkości Narodowego Celu Wskaźnikowego, o czym powiem później. Projekt dotyczy przede wszystkim podmiotów realizujących Narodowy Cel Wskaźnikowy, przedsiębiorców wprowadzających do obrotu paliwa ciekłe na stacjach paliw.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Jak mówiłam, zwiększenie z 5% do 7% dopuszczalnej ilości estrów wiąże się z koniecznością zmiany definicji paliw i biopaliw. Dotyczy to pierwszej zmienianej ustawy, ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Obowiązek umieszczania na stacjach paliwowych informacji o zawartości biokomponentów w benzynach wynika wprost z dyrektywy unijnej. Ustawa zawiera regulacje określające konieczność podawania informacji w sposób widoczny. Przewiduje, że ten obowiązek zostanie spełniony przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu paliwa ciekłe, na stacjach, poprzez umieszczenie czytelnej informacji dotyczącej zawartości biokomponentów. Zgodnie z przepisami dyrektywy państwa członkowskie zapewniają udostępnienie należytej informacji, dotyczącej zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych. Tymi zapisami ustawy ten wymóg dyrektywy realizujemy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Zasady prowadzenia kontroli obowiązku informacyjnego wyłączono spod obowiązku wcześniejszego zawiadomienia przedsiębiorcy, tak, jak to ma np. miejsce przy kontroli jakości. Wiadomo, stosowną tabliczkę można by z dnia na dzień umieścić. Podmiotem odpowiedzialnym za stosowanie kontroli jest Inspekcja Handlowa.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W projekcie określono zasady nakładania kar za niewywiązanie się z nałożonego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Istotne jest, że w projekcie zawarto delegację ustawową, która upoważnia Radę Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, wysokości współczynnika korygującego, który w pewnych warunkach pozwoliłby na obniżenie w danym roku poziomu Narodowego Celu Wskaźnikowego. Ulga będzie miała zastosowanie w stosunku do tych podmiotów, które objęte są obowiązkiem i wykonały ten obowiązek, wykorzystując w danym roku nie mniej niż 70% biokomponentów wytworzonych przez wytwórców surowców rolniczych. W projekcie jest dość szczegółowy zapis, ale chodzi o to, że te surowce rolnicze mają pochodzić z gospodarstw rolnych położonych na terenie Unii Europejskiej. Chodzi nam, oczywiście, o producentów krajowych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Powiem, dlaczego taki zapis znalazł się w ustawie. Wprowadzenie tego zapisu jest wynikiem rozważań dotyczących kształtu projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych oraz dokumentu, który przyjęty był w ubiegłym roku, pod nazwą „Kompleksowa informacja na temat realizacji wieloletniego programu promocji biopaliw”. Jak wynika z „Kompleksowej informacji na temat realizacji wieloletniego programu promocji biopaliw” realizacja Narodowego Celu Wskaźnikowego nie przekłada się, niestety, na efektywne wykorzystanie krajowego potencjału surowców. Wszystkie ulgi i środki dodatkowo przeznaczane na realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego w znacznej części wypływają za granicę, a biokomponenty, które promowane są naszymi ulgami, to biokomponenty pochodzące np. z Ameryki Południowej. Zgodnie z danymi za ubiegły rok, uzyskanymi od Prezesa Agencji Rynku Rolnego, krajowi producenci biokomponentów zadeklarowali uprawę znaczne ilości biokomponentów, np. bioetanolu – ponad 700 tys. m3, estrów metylowych – ponad 900 tys. m3, natomiast w realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego wykorzystano zaledwie 27% mocy produkcyjnej bioetanolu i 45% estrów metylowych, resztę sprowadzono z zagranicy. Stąd próba zachęcenie wytwórców do zastosowania środków krajowej produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Uprzedzając pytania chciałabym zaznaczyć, że w pierwotnej wersji, obok wprowadzenia możliwości dodawania B7 była również możliwość wprowadzenia w benzynach silnikowych większego udziału bioetanolu, z aktualnie obowiązujących 5% do 10%. Jednak w trakcie prac nad ostatecznym kształtem projektu ustawy odstąpiono od tego przepisu, przede wszystkim, ze względu na brak obowiązującej europejskiej normy. Początkowo uważaliśmy, że stworzymy już możliwość, a norma się ukaże i bez dodatkowych prac parlamentarnych będziemy mogli to od razu wprowadzić. Jednakże w wyniku dyskusji stanowisko to zostało zmienione. Zadecydowały o tym m.in. informacje, jak zareagowały rynki innych krajów Unii Europejskiej. Różnie z tym było. W Finlandii przeprowadzono akcję promującą, ze znacznym wyprzedzeniem i wszystko przeszło bez echa. Natomiast wprowadzenie tego w Niemczech doprowadziło do dużych dyskusji i napięć. Chcielibyśmy ich u nas uniknąć.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Zreferuję teraz przewidywane skutki wprowadzenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dopuszczenie do obrotu paliwa B7 spowoduje zmniejszenie konieczności stosowania droższego biokomponentu, samoistnego paliwa B100.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W ocenie skutków regulacji przedstawiliśmy oszacowanie na 2011 rok, zakładając, że Narodowy Cel Wskaźnikowy pozostanie na dotychczasowym poziomie 6,2%. Ulgi w podatku akcyzowym od paliw ciekłych z zawartością biokomponentów obowiązywały tylko do 30 kwietnia, jak wiemy. Na podstawie tych założeń przewidujemy, że wprowadzenie ustawy spowoduje zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego o niewielką kwotę, tj. 2,7 mln zł, zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego o około 64 mln zł, zwiększenie wpływów do budżetu z tytułu CIT o około 50 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Natomiast, niewątpliwie, obniżone zostaną koszty realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, przez zmniejszenie ilości wprowadzanego do obrotu biopaliwa samoistnego B100.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Podsumowując, rządowy projekt wpłynie na zmniejszenie kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku wytwórców biokomponentów i biopaliw w Polsce. Zawarte w nim przepisy transponują dyrektywę 2009/30WE. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo, pani minister. No i unikniemy gniewu bogów tego świata, czyli rynków. Rynki są bogami tego świata.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Otwieram debatę. Proszę bardzo, pan przewodniczący Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AntoniMężydło">Skoro już pani minister wspomniała, że z dniem 30 kwietnia br. wygasło zezwolenie Komisji Europejskiej na pomoc państwa w zakresie biopaliw, to trzeba wspomnieć, że od tego czasu zaczęła obowiązywać opłata paliwowa również od biopaliw. Dlatego będziemy starali się jeszcze w pierwszym czytaniu rozszerzyć zakres tej ustawy o zmiany w ustawie o autostradach płatnych oraz w ustawie o Krajowym Funduszu Drogowym, ze względu na to, że chyba intencją wszystkich jest, żeby opłata biopaliwowa nie obowiązywała.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AntoniMężydło">Dzisiaj, zgodnie z regułami prawa wspólnotowego i pierwszeństwem regulacji unijnych nad krajowymi, skoro wygasło zezwolenie na pomoc państwa w zakresie biopaliw, to dzisiaj ulgi nie obowiązują. Dlatego wprowadzimy w projektowanej ustawie zapis, który pozwoli – po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o pomocy publicznej – tę opłatę paliwową wyeliminować. To jest opłata, która jest zbierana na Fundusz Drogowy, czyli na budowę dróg i kolei.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AntoniMężydło">Uważam, że jest to słuszne rozwiązanie. Myślę, że Ministerstwo Gospodarki powinno zgodzić się na wprowadzenie takiej zmiany. Zapewne powołamy podkomisję do rozpatrzenia proponowanych zmian, do przygotowania rozszerzeń jeszcze w innych ustawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejCzerwiński">Chciałbym zgłosić wniosek o powołanie podkomisji do szczegółowego dopracowania projektu ustawy. Przypomnę, że jest ona od dawna oczekiwana przez wielu. Przypomnę, że nawet w najprostszej, na pozór, ustawie, jest zawartych wiele szczegółów, które w stosowaniu ustawy budzą potem liczne kontrowersje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejCzerwiński">Dlatego chciałbym, żeby projekt ustawy został powierzony posłom, którzy będą chcieli poświęcić czas i spenetrować wszystkie problemy, rozważyć również takie propozycje i uwagi, jakie przed chwilą zgłaszał np. pan poseł Mężydło.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejCzerwiński">Chodzi mi o to, żeby podkomisja mogła przedstawić takie sprawozdanie, byśmy mogli świadomie podejmować decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WojciechJasiński">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jak słyszeliśmy, pan przewodniczący Czerwiński złożył wniosek o powołanie podkomisji. Czy są jakieś uwagi do tego wniosku? Uwag nie słyszę. Rozumiem, że Komisja zgodziła się na przyjęcie wniosku pana przewodniczącego Czerwińskiego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jest propozycja, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Artur Gierada, Ewa Malik, Antoni Mężydło, Alicja Olechowska, Adam Rogacki, Elżbieta Streker-Dembińska, Marian Starownik.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WojciechJasiński">Czy jeszcze obecni są przedstawiciele klubów, które chciałyby zgłosić swoich przedstawicieli do podkomisji? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś sprzeciwia się propozycji powołania podkomisji lub jej składowi? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#WojciechJasiński">Chciałbym złożyć wniosek, abyśmy wystąpili do Marszałka Sejmu o przedłużenie terminu zakończenia prac nad projektem. Mamy wyznaczony termin do 27 maja br., czyli do następnego posiedzenia Komisji, ale będziemy prosić o wydłużenie terminu o dwa tygodnie.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś sprzeciwia się tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała propozycję wystąpienia do Marszałka Sejmu o przedłużenie terminu zakończenia prac nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#WojciechJasiński">Proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#WojciechJasiński">Przypominam, że 10 minut po głosowaniach, około godziny 19:10 mamy wspólne posiedzenie z Komisją Polityki Społecznej i Rodziny, którego tematem będzie ekwiwalent węglowy. Proszę uprzejmie o obecność.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo wszystkim za współpracę.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>