text_structure.xml 28.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Dariusza Bogdana, panią prezes Lublińską-Kasprzak oraz panie i panów posłów. W dzisiejszym porządku dziennym mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest to druk 3143. Sprawozdawcą jest pani poseł Alicja Olechowska. W kolejnym punkcie mamy do rozpatrzenia rządowy dokument: „Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2008 r.”. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Bardzo proszę panią poseł o prezentację sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaOlechowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, na posiedzeniu podkomisji proponowana ustawa o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zawarta w druku 3143 nie budziła zastrzeżeń. Wydawała się być dokumentem, który może zostać przyjęty z niewielkimi poprawkami, w drodze krótkiej dyskusji. Poprawki dotyczą niektórych definicji i zmian, które w czasie powstania ustawy do dnia dzisiejszego uległy zmianie w drodze legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlicjaOlechowska">Jest kilka poprawek, które szczegółowo przedstawię. Zmiany obejmują art. 1 pkt 1 litera b. Podkomisja postanowiła nadać nowe brzmienie pkt 3, w którym sformułowano informację dotyczącą właściciela pełniącego funkcje kierownicze. Wprowadzono wyrazy „właściciel pełniący funkcje kierownicze”. W art. 1 pkt 1 lit. b podkomisja postanowiła nadać nowe brzmienie pkt 4 poprzez zastąpienie sformułowania „partnera, wspólnika” wyrazami „wspólnika w tym partnera”. Są to zmiany dotyczące definicji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AlicjaOlechowska">W art. 1 pkt 2 lit. a, Biuro Legislacyjne zasugerowało wprowadzenie poprawek związanych z okresem postępowań legislacyjnych w pozostałych ustawach. W art. 1 pkt 8 proponuje się dodać sformułowanie dotyczące podmiotów podejmujących działalność gospodarczą, czyli „prowadzenie pod nazwą Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw zwanych dalej KSU”. Obejmuje to informacje lub finansowanie małych i średnich przedsiębiorców oraz podmiotów podejmujących działalność gospodarczą. Ponadto w art. 1 pkt 8 należy nadać nowe brzmienie art. 14 ust. 4. Agencja musi działać zgodnie z rocznym planem działania oraz rocznym planem finansowym. Zostanie to także omówione w następnych poprawkach. Biuro Legislacyjne proponuje, aby było to zgodne z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaksKraczkowski">Przepraszam, że przerywam, ale poprawki zostały rozdane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlicjaOlechowska">Tak. Następnie w ust. 4a mamy wskazanie, aby roczny plan finansowy był przekazywany właściwemu ministrowi ds. gospodarki w trybie określonym w przepisach prac nad projektem ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlicjaOlechowska">Jest to poprawka porządkowa związana z art. 12. Proponuje się usunięcie z powyższego artykułu przepisów dotyczących obowiązku przedkładania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości planu finansowego wraz z opinią rady nadzorczej. Plan finansowy nie ma racji bytu, ponieważ jest to wewnętrzny elaborat związany z PARP. W związku ze zmianą art. 14 ust. 4a w art. 12 należy skreślić sformułowanie dotyczące projektów planów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AlicjaOlechowska">Następnie mamy kosmetyczną zmianę, w której w art. 1 pkt 7 wykreślamy lit. b.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AlicjaOlechowska">Kolejna poprawka polega na dodaniu art. 6f, który zawiera zmiany o informacjach publicznych związanych z projektami przedkładanymi do PARP. Przedsiębiorcy, którzy składają projekty chcieli, aby powyższa informacja do czasu rozpatrzenia projektu była nieupubliczniona przez agencję. Pojawiły się sugestie, aby cały projekt był tajemnicą przedsiębiorcy i mógł być wykorzystywany, tylko przez tego przedsiębiorcę.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AlicjaOlechowska">Są to wszystkie poprawki, które proponujemy wprowadzić do tekstu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, proponuję, aby kierować się wcześniej przyjętym trybem postępowania. Będę odczytywał poszczególne fragmenty tekstu i pytał państwa o sprzeciw lub uwagi. Będzie to umożliwiało wyrażanie opinii i zadawanie pytań. Czy jest sprzeciw do tytułu ustawy? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do art. 1. Czy jest sprzeciw do art. 1 pkt 1? Bardzo proszę, pan poseł Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanKamiński">Dziękuję bardzo. Chciałbym zgłosić w art. 1 dodanie ust. 5 o następującym brzmieniu „W zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, agencja może tworzyć oddziały za granicą”. Proponowany przepis przewiduje możliwość utworzenia oddziału zagranicznego przez agencję w związku z organizacją przedsięwzięć promocyjnych, które odbywają się za granicą. Jest to m.in. ekspozycja podczas targów EXPO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Czy poprawka jest na piśmie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanKamiński">Tak. Mam jeszcze przygotowanych kilka innych poprawek. Wszystkie są na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dobrze, ponieważ to ułatwi nam procedowanie. Pan poseł Kamiński jest bardzo solidnie przygotowany na dzisiejsze spotkanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKamiński">Jak zawsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MaksKraczkowski">Tak. Pan poseł przedstawił znaczną liczbę poprawek. Przypomnę, że pracujemy nad poprawką do art. 1. Chodzi o dodanie ust. 5 o brzemieniu „W zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, agencja może tworzyć oddziały za granicą”. Bardzo proszę, pan minister Bogdan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DariuszBogdan">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, rzeczywiście zmiana byłaby bardzo dobra. Biorąc pod uwagę fakty związane z organizacją ostatniego EXPO w Szanghaju, to dzisiaj napawamy się przede wszystkim sukcesem. Pojawiły się także problemy, ponieważ strona chińska zażyczyła sobie, aby utworzyć podmiot, który mógłby działać, podpisywać umowy i realizować różnego rodzaju transakcje. PARP nie miał takiej możliwości. Musieliśmy wymyślać konstrukcje, które były zgodne nie tylko z chińskim, ale i polskim prawem. Był to dla nas bardzo duży problem. Prośba do państwa posłów, aby rozważyć powyższą propozycję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Czy pani prezes chciałaby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Chciałam potwierdzić słowa pana ministra. Wprowadzenie powyższej zmiany jest bardzo dobrym pomysłem. PARP już drugi raz była organizatorem EXPO. Możliwość tworzenia zagranicznych oddziałów bardzo ułatwiłaby nam pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DariuszBogdan">Intencją ministerstwa nie jest utworzenie oddziałów, które miałyby charakter systemowy. Chcemy, aby była możliwość organizowania takich jednostek w przypadku konieczności, w celu skutecznego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, powyższa poprawka jest pewnym zaskoczeniem. Zasadność merytoryczna zmian została uargumentowana przez stronę rządową. Jednak muszę zwrócić uwagę, że jest to poprawka, która zmierza do stworzenia nowości normatywnej. W projekcie pierwotnym nie mamy takich przepisów. Ponadto nikt w trakcie posiedzeń podkomisji nie zasygnalizował powyższej zmiany. Przedłożenie rządowe miało na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów projektu ustawy do rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) 800/2008 do nowej ustawy o finansach publicznych. Dodatkowo ustawa miała na celu wprowadzenie odpowiednich instrumentów finansowych dla wspierania rozwoju przedsiębiorców w Polsce. Wydaje się, że poprawki zmierzające do rozszerzenia zakresu ustawy mogą stwarzać niebezpieczeństwo ominięcia pierwotnej inicjatywy ustawodawczej. W trakcie omawiania sprawozdania podkomisji mamy do czynienia z czymś, co pierwotnie nie istniało i nie było zamiarem wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DariuszBogdan">Chciałem powiedzieć „hello” do pana legislatora. Pragnę zwrócić uwagę, że jest to poprawka poselska. Jeżeli pojawia się pytanie, co może wnieść powyższa zmiana i czy jest pożądana przez ministerstwo, to odpowiem, że warto jest poprzeć tą inicjatywę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, podniesiony argument prawny dotyczy rozszerzonego zakresu przedmiotowego ustawy. To jest kwestia techniczna, która może rodzić wątpliwości w przypadku, w którym ktoś będzie chciał powołać się na tą okoliczność. Biuro Legislacyjne miało obowiązek poinformować nas o tym fakcie. Bardzo proszę, pan poseł Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanKamiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie bardzo rozumiem wypowiedź Biura Legislacyjnego. Czy projekt przedstawiony przez rząd jest ostateczny? W takim przypadku praca Komisji mija się z celem. Jesteśmy tutaj, aby zmieniać prawo na lepsze. Strona rządowa przychyliła się do mojej poprawki. Stąd pytanie, o co chodzi? Promocja naszych przedsiębiorców jest bardzo ważna i nie możemy zamykać naszych granic.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. To nie jest wina Biura Legislacyjnego. Pan mecenas przedstawił informację, że mogą wystąpić wątpliwości związane z wprowadzeniem powyższej zmiany. Poprawka jest bardzo potrzebna i prawdopodobnie nikt nie będzie podnosił tego zarzutu. Bardzo proszę, pan poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AdamAbramowicz">Według mnie poprawka nie jest potrzebna. Prosiłbym przedstawicieli agencji, aby przekonali mnie do tej kwestii. Tworzenie zagranicznych oddziałów to wielkie koszty. Jeżeli agencja poradziła sobie w przypadku dwóch poprzednich wystaw, to wydaje się, że poradzi sobie i teraz. Nie bardzo widzę potrzebę organizowania takich oddziałów, ponieważ wiąże się to z dużymi kosztami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszBogdan">Proszę państwa, zgadzam się z panem posłem w kwestii kosztów, ale jeszcze raz powtórzę. W rozumieniu oddziałów zagranicznych mamy na myśli instytucje ściśle zadaniową, którą powoływałoby się na krótki okres czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo za wyjaśnienia. Poddam pod głosowanie treść poprawki, która została zaproponowana przez pana posła Kamińskiego. Chodzi o dodanie ust. 5 w brzmieniu „W zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, agencja może tworzyć oddziały za granicą”. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Musimy powtórzyć procedurę głosowania, ponieważ pojawiło się małe zamieszanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MaksKraczkowski">10 głosów za, 1 przeciw i 1 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MaksKraczkowski">Powracamy do art. 1 pkt 1. Czy jest sprzeciw do treści art. 1 pkt 1 wraz z poprawką? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do pkt 2. Bardzo proszę, pani poseł Olechowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AlicjaOlechowska">Panie przewodniczący, w pkt 2 lit. a, mamy poprawkę dotyczącą pkt 8, w którym wprowadzamy zmianę o treści „wprowadzenie pod nazwą Krajowy System Usług Małych i Średnich Przedsiębiorstw zwanych dalej KSU, rejestru podmiotów, które zapewniają należyte świadczenie usług doradczych, szkoleniowych, informatycznych lub finansowych mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom oraz podmiotom podejmującym działalność gospodarczą”. To jest nowa poprawka legislacyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do powyższej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszBogdan">Dziękujemy za poprawkę. Zmiana jest w duchu ustawy, którą zaproponowaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania nad poprawką. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MaksKraczkowski">7 głosów za, brak przeciwnych i 4 wstrzymujące się.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw do art. 1 pkt 2? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do pkt 3. Bardzo proszę, pani poseł Olechowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AlicjaOlechowska">Panie przewodniczący, mamy jeszcze jedną poprawkę. Dotyczy ona art. 1 pkt 8, w którym Biuro Legislacyjne proponuje wprowadzić zmianę…</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AlicjaOlechowska">Przepraszam to nie do tego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MaksKraczkowski">Dobrze. Czy do pkt 3 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MaksKraczkowski">Przystępujemy do omawiania pkt 4. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw do art. 1 pkt 5? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw do art. 1 pkt 6? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do art. 1 pkt 7. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#MaksKraczkowski">Przystępujemy do omawiania pkt 8. Bardzo proszę, pani poseł Olechowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AlicjaOlechowska">Odnośnie do pkt 8, to jest to poprawka, którą przytoczyłam przed chwilą. Chodzi o zmianę legislacyjną, dotyczącą wprowadzenia nowego ustawodawstwa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto w ust. 4 chcemy zmiany w rocznym planie finansowym. Prezes agencji przekazuje powyższy dokument właściwemu ministrowi ds. gospodarki w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej. W ust. 4a mamy poprawkę związaną z przedstawieniem planu przez PARP w terminie do 1 grudnia każdego roku. Agencja przekazuje ministrowi właściwemu ds. gospodarki projekt planu działania w następnym roku obrotowym wraz z opinią rady nadzorczej. W ust. 5b prezes w terminie 45 dni od zakończenia każdego kwartału z wyjątkiem ostatniej części roku przedstawia ministrowi właściwemu ds. gospodarki sprawozdanie z realizacji planu działania i planu finansowego agencji w danym kwartale wraz z opinią rady nadzorczej w celu dokonania oceny, o której mowa w art. 175 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszBogdan">W pełni się z tym zgadzamy. Dziękuję za zgłoszenie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Przypominam, że znajdujemy się w pkt 8. Zostały przedstawione propozycje zmian dotyczące pkt 8. Są to poprawki o charakterze porządkującym, które odwołują się do zmian legislacyjnych. Kto jest za powyższymi poprawkami? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw do art. 1 pkt 8? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do art. 1 pkt 9. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 9 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#MaksKraczkowski">Przystępujemy do art. 1 pkt 10. Jest to obszerna zmiana. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 10 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#MaksKraczkowski">Czy są uwagi do art. 1 pkt 11? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 1 pkt 11 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#MaksKraczkowski">Przechodzimy do art. 1 pkt 12. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że powyższy punkt został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.12" who="#MaksKraczkowski">Przystępujemy do procedowania nad art. 2. Bardzo proszę, pani poseł Olechowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AlicjaOlechowska">W art. 2, Biuro Legislacyjne proponuje uzupełnić tekst w art. 6a ust. 2. Chodzi o dodanie po wyrazach „na podstawie” w dwóch miejscach sformułowania „art. 6a ust. 2 i”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WojciechPaluch">Może kilka słów wstępu do powyższej poprawki. W naszym przedłożeniu sprawozdania podkomisji nadajemy nowe brzmienie upoważnieniu ustawowemu, które wynika z art. 6 ust. 2. Dobrze byłoby, aby powyższy akt wykonawczy utrzymać w jakimś czasie w mocy, żeby nowe przepisy wykonawcze mogły wejść w życie. Tekst jest podobny, natomiast jest to wymóg legislacyjny dla uniknięcia ewentualnej luki prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DariuszBogdan">Podzielamy stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Czy jest potrzeba ponownego odczytania tekstu poprawki? Dobrze. Czy są uwagi do powyższej zmiany? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw do art. 2 wraz z poprawką? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że artykuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#MaksKraczkowski">Przychodzimy do art. 3. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#MaksKraczkowski">Zakończyliśmy pracę nad projektem. Prawdopodobnie pan poseł Kamiński będzie chciał zabrać głos. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanKamiński">Wszelkie materiały przekazałem prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MaksKraczkowski">Dobrze. Zapraszam pana do nas. Będzie nam łatwiej pracować. Pojawił się problem. Poprawek jest bardzo dużo i większość z nich nakłada się na siebie. W związku z tym zarządzam kilku minutową przerwę techniczną. Poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego do naszego stolika.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#MaksKraczkowski">Wznawiam posiedzenie Komisji. Chciałbym poinformować, że pan poseł Kamiński wycofuje zgłoszone poprawki. Przyczyną jest ich złożoność. Zmiany zostaną zgłoszone w drugim czytaniu. Bardzo dziękujemy panie pośle, to znacznie ułatwi nam pracę.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw wobec całości projektu? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że projekt został przyjęty jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#MaksKraczkowski">Pozostaje nam wybór sprawozdawcy. Czy pani poseł Olechowska wyraża zgodę na reprezentowanie Komisji na forum Sejmu RP? Czy są inne kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AlicjaOlechowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Alicji Olechowskiej? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani Alicja Olechowska.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MaksKraczkowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych proszę o opinię do 15 października. Przechodzimy do kolejnego punktu. Jest to rozpatrzenie rządowego dokumentu: „Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2008 r.” (druk nr 2735).</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#MaksKraczkowski">Bardzo proszę, panią Małgorzatę Kozak wiceprezes Urzędu Konkurencji i Ochrony Konsumenta o zreferowanie powyższego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MałgorzataKozak">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, 2010 r. powoli się kończy. Raport dotyczy 2008 r. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na pewne tendencje, które występują, jeżeli chodzi o pomoc publiczną w Polsce. Wartość pomocy w 2008 r. wyniosła 14.383.000 tys. zł. Był to znaczny wzrost w porównaniu do lat ubiegłych. Wiązało się to m.in. z formą pomocy, która do tej pory nie miała miejsca. Jest to pomoc dla wytwórców energii w ramach rekompensaty z tytułu dobrowolnego rozwiązania umów i wyniosła 1.752.700 tys. zł. Pomoc w zakresie biopaliw wyniosła 854.000 tys. zł. Ponadto pomoc dla podmiotów działających w sektorze kinematografii to 183.400 tys. zł. W 2008 r. rozpoczęło się wydatkowanie pomocy ze środków wspólnotowych w ramach perspektywy finansowej na lata 2007–2013. Wyniosła ona 2.655.000 tys. zł. W tej grupie znalazły się dotacje i ulgi podatkowe. Jest to ponad 80% wszystkich wydatków. Nie wystąpiły natomiast formy pomocy, które pojawiły się w latach poprzednich. Chodziło m.in. o konwersje wierzytelności na udziały lub akcje oraz poręczenia i gwarancje.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o podmioty, które uzyskały najwięcej pomocy, to chciałam zwrócić uwagę, że są to duże spółki jak PKN Orlen, Polska Grupa Energetyczna Elektrownia Opole, czy Elektrownia Turów. Jest to związane z pomocą w zakresie biopaliw.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o podmioty, które udzielają pomocy, to 4 organy działające w Polsce miały ok. 90% ogólnej wartości pomocy. Były to m.in.: prezes PARP, prezes PEFRON, prezes Urzędu Regulacji Energii. Trzeba zwrócić uwagę, że wyraźny wzrost pojawił się u prezesa PARP. Jest to związane z uruchomieniem programów pomocowych. Prezes PARP udzielił pomocy na 2.894.500 tys. zł. Jest to wzrost o 2.176.300 tys. zł. w stosunku do roku poprzedniego. Ponadto marszałkowie województw udzielili 30-krotnie więcej pomocy w porównaniu z 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#MałgorzataKozak">Wzrost pomocy w stosunku do lat ubiegłych nie uwzględniając pomocy w transporcie wzrósł o 137,7%. Jeśli chodzi o udział w PKB, to wyniósł 1,13%. Daje nam to dwukrotnie więcej niż w rok 2007. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Jest teraz czas na zadawanie pytań. Nie ma żadnych uwag? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MaksKraczkowski">Pozostają przed nami kwestie formalne, związane z rozpatrzeniem powyższego dokumentu. Proponuję formułę, aby w sprawozdaniu z prac Komisji zawrzeć stwierdzenie. Komisja Gospodarki po rozpatrzeniu rządowego dokumentu: „Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2008 r.” na posiedzeniu w dniu 6 października wnosi, aby Sejm RP przyjął raport z druku 2753. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#MaksKraczkowski">Stwierdzam, że raport został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#MaksKraczkowski">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący zasugerował, że poseł Cichoń, który wcześniej był sprawozdawcą również w tym wypadku prosi, aby być przedstawicielem Komisji na forum Sejmu RP. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, z przyczyn technicznych pan poseł Cichoń może mieć problemy z dojazdem. Czy pan poseł Nowak chciałby zostać posłem sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#TomaszNowak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MaksKraczkowski">Dobrze. Bardzo dziękuję wszystkim przybyłym gościom i państwu posłom.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MaksKraczkowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>