text_structure.xml 20.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. W naszym porządku dziennym mamy rozpatrzenie dwóch uchwał Senatu w sprawie dwóch ustaw. Ja proponuję pewne drobne zmiany w porządku dziennym ze względu na napięte terminy państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Siedlaczek prosił, aby punkt o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości był procedowany jako pierwszy. Ja myślę, że się do tego warto przychylić. Jeśli nikt z państwa posłów nie zaprotestuje, to przyjmiemy taką zmianę. Protestów nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Pan Marszałek Sejmu skierował do naszej Komisji, zgodnie z art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu uchwałę Senatu Rzeczpospolitej Polskiej o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (druk nr 505) do Komisji Gospodarki w celu rozpatrzenia. W związku z tym przystępujemy do realizacji tego punktu. Oddaję głos panu senatorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ErykSmulewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Senat zajmował się przedmiotową sprawą, Komisja Gospodarki Narodowej pracowała nad ustawą o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W dniu 8 maja br., Senat przyjął ten dokument wraz z poprawkami. Senatorowie wprowadzili 8 poprawek. Nie mają one charakteru merytorycznego, lecz są poprawkami o charakterze redakcyjnym, wynikają też z procedury legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ErykSmulewicz">Poprawka 1 dotyczy zmiany nazwy ustawy. My zmieniliśmy jej nazwę, ponieważ zmiany dotyczą ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a nie tylko ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. To jedna z bardziej istotnych poprawek. W kolejnej, dokładnie 7, zastępujemy nazwę „podmiot prowadzący działalność gospodarczą” wyrazem „przedsiębiorcy”. Ta nazwa powszechnie jest używana i ta nazwa występuje też w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Reszta poprawek ma charakter doprecyzowujący, redakcyjny, ma na celu zachowanie spójności z innymi przepisami. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu senatorowi. Szanowni państwo, ja przepraszam, ale o 14.00 też mam swój punkt programu, w związku z tym się troszkę spieszę i zapomniałem powitać pana ministra Baniaka oraz pana prezesa Niechciała ze współpracownikami. Przepraszam, czynię to niniejszym i przystępujemy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 1. Proszę bardzo pan poseł Siedlaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykSiedlaczek">Myślę, że przedstawienie poprawek przez pana senatora na tyle wyjaśnia problem, iż proponuję przejść w tej chwili do procedowania nad poprawkami zgłoszonymi przez Komisję senacką na dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze, w takim razie zaczynamy, poprawka 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariuszPrzerwa">Biuro proponuje, aby poprawka 1 była rozpatrywana łącznie z poprawką 3 oraz poprawkami 5, 6, 7 i 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Co na to Pan Senator?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ErykSmulewicz">Tak, zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Pan poseł też na to wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykSiedlaczek">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Czy do tych poprawek ktoś chciałby wnieść jakieś uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś oponuje przeciwko przyjęciu tych poprawek? Nie słyszę. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawki 1, 3, 5, 6, 7 i 8 zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WojciechJasiński">Poprawka 2, czy ktoś oponuje przeciwko jej przyjęciu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawkę 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WojciechJasiński">Teraz poprawka 4, czy ktoś oponuje przeciwko przyjęciu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WojciechJasiński">Na tym zakończyliśmy omawianie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, przeczytam opinię Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#WojciechJasiński">„ Opinia do uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wyrażona na podstawie art. 9 pkt 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Komitecie Integracji Europejskiej oraz art. 42 ust. 4 w związku z art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu”. Komitet stwierdza, że „ Ustawa o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest zgodna z prawem Unii Europejskiej, a poprawki zawarte w uchwale Senatu nie zmieniają w konkluzji tej opinii”. To jest treść opinii.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#WojciechJasiński">W tej chwili pozostaje nam przystąpić do wyboru posła sprawozdawcy. Ja proponuję, aby pozostał nim pan poseł Henryk Siedlaczek (PO). Czy pan poseł Siedlaczek wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykSiedlaczek">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa oponuje przeciwko tej propozycji? Nie widzę. Dziękuję bardzo. W takim razie gratuluję, pan poseł Siedlaczek jest sprawozdawcą Komisji. Dziękuję bardzo panu senatorowi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji kolejnego punktu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WojciechJasiński">Marszałek Sejmu skierował na podstawie art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu uchwałę Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (druk 516) do Komisji Gospodarki w celu rozpatrzenia. Ze strony Senatu referentem jest pan senator Idczak, a posłem sprawozdawcą była pani poseł Nykiel. Szanowni państwo, przystępujemy do procedowania. Panie senatorze proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldIdczak">Wysoki Senat zaproponował 3 poprawki do nowelizowanej ustawy. Dwie z nich mają charakter typowo redakcyjny, natomiast poprawka nr 2 Senatu, wprowadza przepis przejściowy rozstrzygający o sposobie zakończenia postępowań w sprawach o udzielenie, cofnięcie lub zmianę zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wszczętych w czasie obowiązywania dotychczasowych przepisów. W związku z tym też ma charakter porządkujący. Pewną ciekawostką jest zmiana definicji, a właściwie rozszerzenie kwestii związanej z działalnością innowacyjną. Poprawka 1 powoduje, że Senat uznał, iż należy zmieniać dotychczasowy zapis, dlatego że wersja sejmowa odsyła do uchylanej ustawy z dnia 29 lipca, o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Po drugie, działalność innowacyjna i jej pełna definicja zawarta w ustawie jest zbyt szeroka i nieadekwatna w praktyce funkcjonowania stref ekonomicznych. W związku z tym jest to zapis, który powoduje lepsze zastosowanie w praktyce kwestii związanej właśnie z działalnością innowacyjną. I wreszcie poprawka 3 doprecyzowuje przepis przejściowy, czasowo utrzymujący w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo panią poseł Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MirosławaNykiel">Nie wnoszę uwag do poprawek Senatu, akceptuję je.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Czy ze strony rządu są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RafałBaniak">Panie przewodniczący, jest akceptacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławLichocki">Celem wyjaśnienia odnośnie poprawki 1. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych przed uchwaleniem ustawy uchylającej ustawę o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. W związku z czym trudno było antycypować. Niemniej jednak ta poprawka jest jak najbardziej słuszna w tym momencie. Jeśli chodzi natomiast o poprawkę 3, naszym zdaniem jest ona niepotrzebna. Dotyczy ona art. 4. To jest przepis przejściowy utrzymujący w mocy przepisy wykonawcze, wydane na podstawie określonych artykułów ustawy. Senat proponuje dodanie go do przepisów wykonawczych, utrzymanych w mocy na podstawie m.in. artykułu 5a ust. 1. Artykuł ten obejmuje upoważnienie Rady Ministrów do wydania rozporządzenia w trzech niejako sprawach: zniesienia strefy przed upływem okresu, na jaki została ustanowiona; zmianę obszaru lub połączenia stref. W naszej ocenie, należy najpierw wskazać, że na podstawie art. 5a nie było, wyłącznie na tej podstawie jako na podstawie samoistnej, aktu wykonawczego. Więc rozporządzenia dotyczyły zmiany obszaru lub połączenia strefy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie, nie jest zasadne utrzymywanie w mocy tych aktów do czasu wydania aktu na podstawie art. 5a. Dlatego że akt wydany, o zmianie obszaru lub połączenia strefy, będzie obowiązywał do czasu wydania aktu na podstawie art. 4., czyli o utworzeniu. Tam w kolejnym rozporządzeniu niejako nie będzie się zmieniać obszaru ani łączyć stref, tylko będzie się wydawało rozporządzenie dotyczące utworzenia strefy. Te czynności, połączenie stref i zwiększenie obszaru czy zmiana obszaru, zostały już niejako dokonane. Ekspirowały poprzez wydanie tych rozporządzeń. W związku z czym wydanie rozporządzenia na podstawie art. 5a, naszym zdaniem, jest zabiegiem błędnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJasiński">Panie senatorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WitoldIdczak">Ja nie mam plenipotencji, żeby w imieniu Wysokiego Senatu pozwalać sobie na zmianę, natomiast moje zdanie jest takie, że to jest dość szczegółowa dyskusja prawna i być może gdybyśmy posiadali pełnię takiej wiedzy i tak rozszerzyli tę dyskusję w toku pracy Senatu, to pewnie ona by była bardzo ciekawa. Ja przyjmuję państwa sposób interpretacji, niemniej jednak pozwolę sobie pozostać przy tych propozycjach, które Wysoki Senat zaproponował Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechJasiński">Ja rozumiem, że pan senator ma obowiązek trzymać stanowisko Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławLichocki">Należy dodać, że w poprawce Senat proponuje uzupełnienie tych aktów o upoważnienie na podstawie art. 9 ust. 1. W naszej ocenie wydanie rozporządzenia wyłącznie na podstawie art. 9 ust. 1, wyłącza czy pomija wytyczne zawarte w ust. 2. Przypomnę, że uchwaloną ustawą o zmianie ustawy o strefach ekonomicznych nowelizujemy ten art. 9. Będzie miał dwa ustępy i dwa ustępy składają się niejako na to upoważnienie. To jest druga faza tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MirosławaNykiel">Ja uległam panu mecenasowi. Uważam, że ta interpretacja mnie kompletnie przekonuje, a zatem moja opinia jest, żeby nie przyjmować tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechJasiński">Słuszną rzeczą jest w dobrej sprawie ulec. Czy pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RafałBaniak">Jeżeli słusznie jest ulegać, to ja również ulegnę, traktując tę poprawkę jako porządkującą stan prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#HenrykMilcarz">Ja też chciałbym mieć szansę ulec i dlatego mam pytanie do pana senatora. Ja rozumiem, że odnoszenie do ustawy, która za chwilę ma przestać obowiązywać, jest argumentem ważnym. Natomiast mnie nie bardzo przekonuje zapis, który zawęża możliwości. Innowacyjność jest pojęciem dużo szerszym, dającym dużo więcej możliwości. W związku z tym nie bardzo rozumiem, czemu to ma służyć. Dlatego chciałbym zapytać o to pana senatora, bo być może pan mnie przekona i wtedy ja też ulegnę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WitoldIdczak">Intencja ta wzięła się z praktyki i z ludzkiego doświadczenia. Otóż problem polega na tym, że szerokość pewnych pojęć daje możliwości, ale powoduje też utrudnienia. Ja chciałbym przypomnieć, że jednak mimo wszystko podstawową decyzję w tym zakresie będą podejmowali ci, którzy tych zezwoleń będą udzielali. Dla nich to jest pewne ułatwienie i doprecyzowanie. Tutaj mówimy jednak o sporych kosztach inwestycyjnych i uznanie w bardzo szerokiej formule pewnej myśli technologicznej sprawia trudność w jej wartościowaniu. W związku z tym to ograniczenie, w mojej ocenie, nie będzie powodem nadużycia. To być może jest złe sformułowanie, ale na pewno ułatwi ministerstwu i rządowi podejmowanie decyzji oraz interpretację kwestii z tym związanych. Mówimy tutaj o niebagatelnych kwotach, bo przecież ciężko jest do końca wycenić pewną myśl technologiczną. Zbytnio rozszerzając to pojęcie praktycznie otwieramy puszkę Pandory. To może w jakiejś mierze wymknąć się spod kontroli. I intencja była taka, żeby jednak ta myśl związana z innowacyjnością była na tyle, na ile to możliwe, precyzyjna. Być może ona ogranicza, jednak też na pewno ułatwia podejmowanie decyzji przez tych, którzy będą kierowali się jakąś wagą innowacyjności wydając takie zezwolenia. Taka była intencja.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WitoldIdczak">Ja akurat pracowałem, byłem wiceprezesem strefy ekonomicznej i my zastanawialiśmy się, w jaki sposób to wszystko pogodzić i jakie ramy temu nadać. Całkowita swoboda jest zbytnim uproszczeniem. Natomiast nie będę ukrywał, że w funkcjonowaniu samego ministerstwa, które przecież też się tym zajmuje, generalnie jest to przyjęte z przychylnością i opinia pana ministra Baniaka, i departamentu pokazuje, że ta poprawka Senatu akurat idzie w dobrą stronę. Ja jestem za maksymalnym rozszerzeniem pewnych pojęć, natomiast tutaj mówimy o konkretnych pieniądzach i o pomocy publicznej państwa, w związku z tym należy jakieś ramy temu nadać. I to będzie duże ułatwienie w pracy ministerstwa, rządu i funkcjonowaniu stref.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RafałBaniak">Przede wszystkim ten zapis dotyczy tylko sytuacji wyjątkowej, mianowicie takiej, kiedy mówimy o włączeniu gruntów prywatnych. A kwestia druga, to niekoniecznie należy zgodzić się z tym, że ten zapis zawęża pojęcie innowacyjności. Nawet w myśl zapisów projektowanej ustawy o innowacyjności zakłada się, że działalność innowacyjna występuje wtedy, kiedy przedsiębiorca opracuje i wdroży jakiś projekt. Moim zdaniem jest to zawężenie, zwłaszcza w przypadku działalności na terenie strefy ekonomicznej. Tak, że tutaj traktujemy potencjalnych inwestorów korzystających z dobrodziejstw stref ekonomicznych łagodniej, szerzej, bardziej dostępnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie. W takim razie przystępujemy do pracy nad poszczególnymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwko poprawce 2.? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, ze poprawka 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś oponuje przeciwko odrzuceniu poprawki 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę 3.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#WojciechJasiński">Pozwolę sobie przeczytać stosowne pismo Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#WojciechJasiński">Pismem z dnia 20 maja Mikołaj Dowgielewicz, sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej stwierdza, że „Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest zgodna z prawem Unii Europejskiej, a poprawki zawarte w uchwale Senatu nie zmieniają w konkluzji tej opinii”.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#WojciechJasiński">Proponuję, aby pani poseł Nykiel została posłem sprawozdawcą. Czy pani poseł Nykiel wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MirosławaNykiel">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś oponuje przeciwko tej propozycji? Nie. W takim razie dziękuję bardzo, gratuluję pani poseł. Sprawozdawcą będzie pani poseł Mirosława Nykiel.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, przystępujemy do pkt 3 – Rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zniesieniu Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej, o zmianie ustawy o Inspekcji Handlowej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 400).</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#WojciechJasiński">Proponuję, abyśmy powołali do tego podkomisję, ponieważ należy trochę nad tym popracować. Jest propozycja, by była to podkomisja 6-osobowa, 2 posłów z Platformy Obywatelskiej, 2 posłów z Prawa i Sprawiedliwości, po 1 pośle z Lewicy i z PSL. Kandydatury są następujące: ze strony Platformy Obywatelskiej panowie posłowie: Artur Gierada i Tomasz Nowak, ze strony Prawa i Sprawiedliwości panowie Dariusz Seliga i Tomasz Dudziński, ze strony Lewicy pani Elżbieta Streker-Dębińska. Czy państwo posłowie wyrażają zgodę? I prosimy Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego. Poseł Kamiński jest nieobecny, a bez jego zgody nie bardzo możemy go powołać. Panie z sekretariatu twierdzą, że pan poseł Kamiński z PSL wyrażał zainteresowanie, więc jeśli tak, możemy go powołać. Tylko nie chciałbym, aby zarzucono przewodniczącemu, że w sposób nie do końca formalny postąpił. Zawsze może zrezygnować, no tak. Dobrze, to w takim razie jeszcze raz podaję skład podkomisji: pani poseł Streker-Dembińska, panowie posłowie: Artur Gierada, Tomasz Nowak, Dariusz Seliga, Tomasz Dudziński i pan poseł Kamiński. Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji? Nie widzę. Jeśli nie ma sprzeciwu, to w takim razie przyjmujemy, że została powołana podkomisja w tym składzie.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#WojciechJasiński">Czy został wyznaczony termin przez Marszałka Sejmu do złożenia sprawozdania? Nie. To w takim razie my też terminu nie narzucamy. Ale prosimy bez zbędnej zwłoki, ta formuła jest najlepsza. Proszę uprzejmie, aby członkowie podkomisji po zakończeniu posiedzenia się zebrali w celu ukonstytuowania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#WojciechJasiński">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Czy ktoś chciałby coś jeszcze wnieść? Nie. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>