text_structure.xml 37.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Witam pana Andrzeja Kremera – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Marcina Korolca – podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki oraz pana Andrzeja Pyrże – wiceprezesa Urzędu Patentowego RP.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Witam przedstawicieli resortów i urzędów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który przewiduje trzy punkty: pkt 1 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r. (druk nr 349); pkt 2 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym, sporządzonego w Paryżu dnia 18 listopada 1974 r., ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r. (druk nr 429); pkt 3 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca 2006 r. (druk nr 438).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt 1. Projekt z druku nr 349 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 28 marca br.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrzysztofLisek">Proszę przedstawiciela rządu, ministra Andrzeja Kremera o krótkie uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 349.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejKremer">Chciałbym przedstawić rządowy projekt ustawy upoważniającej Prezydenta RP do ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie dnia 2 lipca 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejKremer">Akt genewski Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych jest elementem systemu dotyczącego zagadnień szeroko rozumianej międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, który składa się z trzech odrębnych aktów prawnych. Każdy nosi nazwę własną, czyli Aktu londyńskiego z 1934 r., Aktu haskiego z 1960 r. oraz Aktu genewskiego z 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejKremer">Odzwierciedla to rozwój prawa w tym ważnym obszarze zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej, w tym wypadku wzorów przemysłowych, na przestrzeni lat.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejKremer">Celem systemu jest uproszczenie i umożliwienie zgłaszającemu administrowania zarejestrowanymi wzorami przemysłowych, w tym umożliwienie dokonywania późniejszych zmian w ramach wzorów oraz przedłużenia rejestracji w drodze jednej czynności proceduralnej w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejKremer">Polska jest członkiem tej organizacji, spełnia warunki formalne umożliwiające nabycie statusu strony tegoż aktu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejKremer">Wspomniane przeze mnie kolejne rozwiązania prawne w postaci dalszych aktów posiadają wiele cech wspólnych w zakresie uprawnień do dokonania zgłoszenia, czyli rejestracji wzoru przemysłowego o charakterze międzynarodowym, który zabezpiecza ten wzór na terenie także innych państw.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejKremer">Do Aktu genewskiego może przystąpić także organizacja międzynarodowa, która prowadzi urząd właściwy, w którym można ubiegać się o ochronę wzorów na terenie wszystkich państw tworzących tę organizację, pod warunkiem, że przynajmniej jedno z tych państw jest członkiem Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejKremer">Ten przepis umożliwił przystąpienie także Unii Europejskiej, która prowadzi stosowny urząd, do Porozumienia haskiego i Aktu genewskiego. Dzięki temu polskie podmioty mogą ubiegać się o rejestrację międzynarodową w państwach będących stroną Aktu oraz w tych spoza Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejKremer">Sam Akt stwarza najdalej idące i najkorzystniejsze dla zgłaszających możliwości w zakresie ochrony prawnej wzorów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejKremer">Skutkiem przystąpienia przez Polskę do Aktu genewskiego będzie zmiana procedur dla podmiotów krajowych, dla producentów czy wytwórców konkretnych wzorów, w ten sposób, że w miejsce zgłoszenia zagranicznego kierowanego do tej pory do urzędu patentowego w Polsce, będzie możliwe zgłoszenie dokonywane bezpośrednio w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z wyznaczeniem Polski w celu uzyskania ochrony na jej terytorium.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejKremer">Przesunie to prawdopodobnie liczbę zgłoszeń dokonywanych w takiej procedurze, a równocześnie zwiększy tę możliwość wraz z przystąpieniem do Aktu genewskiego nowych państw członkowskich. W ten sposób obywatele polscy uzyskają możliwość dokonywania zgłoszeń wzorów przemysłowych na drodze procedury międzynarodowej, administrowanej przez Światową Organizację Własności Intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejKremer">Będzie to stanowiło zachętę do eksportu i promocji polskiego wzornictwa przemysłowego na rynkach światowych. Będzie więc wspomagać zarówno rozwój gospodarczy w Polsce, jak i zabezpieczenie własności intelektualnej polskich pomysłodawców konkretnych wzorów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejKremer">Od strony formalnoprawnej związanie Rzeczypospolitej Polskiej Aktem genewskim Porozumienia haskiego wymaga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, gdyż Akt ten wypełnia przesłanki z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, dotyczy spraw uregulowanych w ustawie lub w których konstytucja wymaga ustawy, w tym także uprawnień wynikających z prawa patentowego i ochrony własności wzorów przemysłowych w ustawodawstwie polskim.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejKremer">W imieniu Rady Ministrów wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Aktu genewskiego Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych, przyjętego w Genewie w dniu 2 lipca 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejKremer">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister Korolec chciałby uzupełnić tę wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKorolec">Pan minister Kremer bardzo szczegółowo przedstawił pozytywne skutki ratyfikacji przez Polskę Aktu haskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKorolec">Chciałbym zwrócić uwagę na trzy elementy. Po pierwsze, ratyfikacja Aktu genewskiego Porozumienia haskiego zwiększa ilość dostępnych instrumentów dla polskich podmiotów gospodarczych. Po drugie, przystąpienie Wspólnoty do Aktu genewskiego rozszerza zakres terytorialny ochrony, który był dostępny do tej pory. To jest element bardzo pozytywny, który należy podkreślić.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKorolec">Po trzecie, jesteśmy gotowi do przyjęcia Aktu genewskiego. Nie musimy dokonywać zmian strukturalnych w administracji, żeby korzystać z tych narzędzi. Urząd Patentowy planuje przeprowadzenie szeregu szkoleń, w jaki sposób biznes będzie mógł z tego korzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania do przedstawicieli rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławSellinniez">Mam krótkie pytanie dotyczące pełnego przygotowania Polski do wdrożenia Aktu genewskiego. Czy to będzie wymagało zmian w ustawie – Prawo własności przemysłowej?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławSellinniez">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarcinKorolec">Zmiany ustawowe nie będą wymagane. Przewiduje się zatrudnienie dodatkowo dwóch pracowników. Koszt tego zatrudnienia będzie wynosił około 200 tys. zł rocznie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarcinKorolec">Przewidziane są środki w wysokości 206 tys. zł na szkolenie biznesu, jeśli chodzi o instrumenty korzystania z tych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarcinKorolec">Standardowa opłata zgłoszeniowa w Genewie oscyluje w granicach 40 franków szwajcarskich, czyli poniżej 100 zł. Jest to zatem dosyć przystępna cena.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w debacie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofLisek">Czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofLisek">Wszyscy państwo otrzymali opinię prawną Biura Analiz Sejmowych, przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 349 bez poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrBabiński">28 głosów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofLisek">Kto jest przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrBabiński">Nie ma głosów przeciwnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrBabiński">Nie ma głosów wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Czy są zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofLisek">Pani poseł Bublewicz zgłasza siebie czy kogoś? Rozumiem, że pani poseł Bublewicz chciałaby zostać sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów jest przeciwny powierzeniu pani poseł Beacie Bublewicz funkcji sprawozdawcy? Nie widzę. Gratuluję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KrzysztofLisek">Komisje powierzyły pani poseł Beacie Bublewicz funkcję sprawozdawcy bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt 2. Projekt z druku nr 429 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 22 kwietnia br.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę ministra Kremera o krótkie uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 429.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKremer">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przedkłada projekt ustawy o wyrażeniu zgody na ratyfikację Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym, sporządzonego w Paryżu dnia 18 listopada 1974 r., ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejKremer">Pozwolę sobie omówić zagadnienia formalnoprawne związane z tym Porozumieniem, a zagadnienie znaczenia gospodarczego przedstawi pan minister Korolec.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejKremer">Umowa ma kilka aspektów, które warto wskazać. Międzynarodowy Program Energetyczny jest częścią działania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Został powołany przez państwa członkowskie tej organizacji 15 listopada 1974 r., a 18 listopada państwa te podpisały stosowne Porozumienie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejKremer">Przystąpienie Polski do Porozumienia jest wypełnieniem w pełni uzyskania przez Polskę członkostwa w OECD. Przystępując do tej organizacji, Polska zobowiązała się także do realizacji wszystkich elementów działalności organizacji, do której należy działanie w Międzynarodowej Agencji Energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejKremer">Przystąpienie do Porozumienia będzie oznaczało równoczesne członkostwo Polski w Międzynarodowej Agencji Energetycznej, która zajmuje się działaniami na rzecz zabezpieczenia dostaw produktów naftowych.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#AndrzejKremer">Działania formalnoprawne prowadzą zatem do wzmocnienia bezpieczeństwa Polski w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, wprowadzenia dodatkowych mechanizmów mających na celu stabilizację rynku ropy naftowej w odniesieniu do Polski i zabezpieczenia na przyszłość możliwości dostaw w ramach działań prowadzonych przez Międzynarodową Agencję Energetyczną.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#AndrzejKremer">Od strony formalnoprawnej wymagana jest ratyfikacja powyższego Porozumienia z następujących powodów. Jest to równocześnie przystąpienie do Międzynarodowej Agencji Energetycznej, zatem spełniony zostaje wymóg z art. 89 ust. 1 pkt 3, dotyczący członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#AndrzejKremer">Ponadto szereg postanowień dotyczy zagadnień uregulowanych w aktach rangi ustawowej. W związku z tym Polska, która będzie w przyszłości współuczestniczyć w wypracowywaniu decyzji Międzynarodowej Agencji Energetycznej i ich realizacji musi posiadać do tego stosowną podstawę prawną, aby te decyzje mogły później być realizowane przez organy rządowe.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#AndrzejKremer">W związku z powyższym rząd wnosi o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym, sporządzonego w Paryżu dnia 18 listopada 1974 r., ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r. (druk nr 429).</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#AndrzejKremer">To oznacza, że Polska ratyfikuje ostateczny, ujednolicony tekst Porozumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę ministra Korolca o uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarcinKorolec">Mamy przed sobą najważniejsze wydarzenie w polityce zagranicznej, a w szczególności w gospodarczej polityce zagranicznej od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna to organizacja gwarantująca solidarność członków w przypadku wystąpienia kryzysów dostaw ropy naftowej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarcinKorolec">Jest to organizacja, która już potwierdziła swoją skuteczność, potwierdziła funkcjonowanie tych mechanizmów w sytuacjach kryzysowych. Te mechanizmy zostały użyte po katastrofie spowodowanej huraganem „Catherine” w Stanach Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarcinKorolec">Pozostałe państwa członkowskie Międzynarodowej Agencji Energetycznej udzieliły pomocy kryzysowej Stanom Zjednoczonym.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarcinKorolec">Polska wystąpiła z wnioskiem o członkostwo w 1994 r. Jesteśmy ostatnim państwem spośród państw członkowskich OECD niebędącym członkiem Międzynarodowej Agencji Energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarcinKorolec">Większość prac w tym zakresie wykonano w 2007 r. W październiku 2007 r. Polska została zaproszona do uczestnictwa w Agencji. Od tego czasu prowadzone były intensywne prace w Polsce. Między innymi została uchwalona ustawa o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zagrożeń na rynku naftowym.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o warunki, jakie Polska musi spełnić, przystępując do Agencji, po pierwsze, jest to posiadanie 90-dniowego zapasu spożycia ropy naftowej i produktów ropopochodnych. Po drugie, muszą być zapewnione prawne możliwości wprowadzenia reglamentacji na wypadek kryzysu. Konieczne jest wdrożenie instrumentów umożliwiających udzielenie pomocy państwom będącym w sytuacji kryzysowej.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MarcinKorolec">Wprowadzenie tych mechanizmów było najtrudniejszym elementem od 1994 r., zwłaszcza wprowadzenie gwarancji zapasów 90-dniowego spożycia. Są to standardy wyższe niż nałożyła na nas wcześniej Unia Europejska.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o koszty, wynoszą one niewiele – 180 tys. euro, jako składka roczna do organizacji. Kwotę 60 tys. planuje się na pokrycie kosztów ekspertów polskich.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#MarcinKorolec">Niezwykle ważnym elementem jest to, że w dniach 18–19 czerwca br. spotyka się rada zarządzająca agencji. Byłoby niezwykle ważne, żeby proces ratyfikacji mógł się zakończyć do tego momentu, aby nie trzeba było czekać na następne posiedzenie, które przewidziane jest na październik.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#MarcinKorolec">Proces przystępowania to Agencji był długi, ale w pewnym momencie uległ przyspieszeniu. Ważne jest, aby proces ratyfikacji przeprowadzić do 18–19 czerwca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MaksKraczkowski">Faktycznie moment ratyfikacji powinien nastąpić niedługo. Stąd moje pytanie – dlaczego dopiero dzisiaj Komisje mogą zajmować się tym dokumentem. Skąd wzięła się zwłoka? Przygotowanie dokumentów ratyfikacyjnych od momentu, w którym w 2007 r. zapadły uzgodnienia, nie powinno zająć tak wielu miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszLenz">Zdecydowanie popieram pytanie mojego przedmówcy. Agencja istnieje ponad 30 lat. Rozumiem, że trudna sytuacja rywalizacji energetycznej na rynku europejskim powoduje, że staramy się przystąpić do tej organizacji, aby mieć pewne zabezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TomaszLenz">Pan minister powiedział o jednym przypadku ingerowania organizacji w sytuację kryzysową. Czy pan może podać inne przypadki działania globalnego tej organizacji w kontekście wsparcia państw w momentach kryzysowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławSellinniez">W ostatnich miesiącach głośna była sprawa kary nałożonej na firmę J&amp;S z powodu nieutrzymywania rezerw ropy na odpowiednim poziomie. Rozumiem, że to wynikało z naszych regulacji wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JarosławSellinniez">W przypadku przystąpienia Polski do Agencji istnieje konieczność utrzymania określonego poziomu rezerw, wynikająca z art. 2 Porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JarosławSellinniez">Czy to oznacza, że będziemy musieli mieć rezerwy na wyższym poziomie niż dotychczas, zgodnie z regulacjami krajowymi? Czy to również oznacza, że w przypadku katastrof polskie zasoby będą mogły, zgodnie z zasadą solidarności, być używane jako pomoc innym krajom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldemarWiązowski">Chciałbym zapytać pana ministra o stanowisko w odniesieniu do projektowanego rurociągu bałtyckiego w kontekście naszego funkcjonowania w Agencji. Wiadomo, że jest to przedsięwzięcie gospodarcze i polityczne. Czy Agencja odnosiła się do tej inicjatywy? Czy dzięki członkostwu w tej organizacji mamy lepszy sposób oddziaływania, żeby nasze interesy były zagwarantowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofLisek">Nie widzę więcej zgłoszeń. Proszę pana ministra Korolca o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinKorolec">Odpowiadam na pytanie posła Kraczkowskiego. Historię przystępowania Polski do Międzynarodowej Agencji Energetycznej możemy podzielić na dwa etapy. W 1994 r. rozpoczęliśmy starania o członkostwo. Pierwszy przegląd polskiej gospodarki w tym zakresie był w 2002 r. Nie było większego zainteresowania, żeby ten proces zdynamizować.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarcinKorolec">Największe przyspieszenie nastąpiło w 2007 r. Trzeciego października rada zarządzająca zaprosiła Polskę do członkostwa w organizacji. Od tego czasu były prowadzone prace wewnątrz administracji nad przygotowaniem dokumentów ratyfikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarcinKorolec">14 kwietnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę dotyczącą przedłożenia Porozumienia do ratyfikacji. Od momentu, kiedy zostaliśmy zaproszeni, nie było zwłoki. Większość prac została wykonana przed tym, jak zostaliśmy zaproszeni. Zostaliśmy zaproszeni w momencie spełnienia technicznych i formalnych warunków, które są konieczne do członkostwa w Agencji.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarcinKorolec">Od momentu, kiedy zostaliśmy zaproszeni do członkostwa, uzyskaliśmy status obserwatora. Polscy urzędnicy biorą udział w posiedzeniach, choć nie na prawach członka.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MarcinKorolec">Mam nadzieję, że na posiedzeniu czerwcowym polski minister będzie mógł uczestniczyć w obradach jako pełnoprawny członek.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o drugie pytanie, mechanizm MAE został uruchomiony po przejściu huraganu „Catherine”. O ile wiem, również w czasie pierwszej wojny w Zatoce Perskiej korzystano również z tego mechanizmu. W historii organizacji nie było wiele takich przypadków. Najbardziej głośna była pomoc udzielona Stanom Zjednoczonym.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#MarcinKorolec">Co znamienne, pomoc ofiarowano państwu niezwykle bogatemu i rozwiniętemu. To jest organizacja, która ma swoją wartość również dla tych najbardziej zasobnych państw.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o pytanie posła Jarosława Sellina, o odpowiedź na nie poproszę pana dyrektora. Rygory Międzynarodowej Agencji Energetycznej, jeśli chodzi o zasób paliwa, są wyższe niż dotychczas obowiązujące w Polsce, dlatego trzeba było wprowadzić odpowiednie regulacje prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RafałMiland">Różnice pomiędzy zapasami wynikającymi z obowiązków, które nałożyła Unia Europejska, a zapasami wynikającymi z obowiązków Międzynarodowej Agencji Energetycznej sprowadzają się do różnicy w podstawie liczenia ilości zapasów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#RafałMiland">Agencja wymaga, aby cała ropa, która jest wykorzystywana w danym kraju, nie tylko na cele transportowe, ale również petrochemiczne, była podstawą do obliczania zapasów surowca. Unia Europejska skupia się tylko na ropie przeznaczonej na cele transportowe. W naszym przypadku nie jest to ogromna różnica – około 2 mln ton. W przypadku zapasów przeliczonych na dni jest to różnica kilku bądź kilkunastu dni, w zależności od roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarcinKorolec">Odpowiadam na pytanie o rurociąg bałtycki. Rozumiem, że skojarzenie z kwestią rurociągu bałtyckiego wynika z faktu, iż Polska występowała z wnioskiem o wprowadzenie mechanizmu solidarności, jeśli chodzi o zaopatrzenie w gaz. Rurociąg bałtycki będzie transportował gaz, a nie ropę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarcinKorolec">Międzynarodowa Agencja Energetyczna wprowadza solidarność członków w odniesieniu do zaopatrzenia w ropę. Prawdę mówiąc, są to dwie różne rzeczywistości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w debacie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KrzysztofLisek">Czy panowie ministrowie chcieliby jeszcze zabrać głos? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#KrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy z druku nr 429.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#KrzysztofLisek">Wszyscy państwo otrzymali opinię prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Jana Morwińskiego. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 429 bez poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArturKucharski">25 posłów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofLisek">Kto jest przeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KrzysztofLisek">Kto się wstrzymał? Nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby funkcję tę powierzyć panu przewodniczącemu Wojciechowi Jasińskiemu.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#KrzysztofLisek">Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny powierzeniu posłowi Wojciechowi Jasińskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#KrzysztofLisek">Komisja wybrała sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt 3. Projekt z druku nr 438 został skierowany do Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 23 kwietnia br.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#KrzysztofLisek">Proszę ministra Kremera o krótkie uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 438.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejKremer">Chcę przedstawić państwu rządowy projekt ustawy o wyrażeniu zgody na ratyfikację Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejKremer">Stanowi to łącznie z umową rozpatrywaną w pkt 1 porządku obrad kompleks poprawiający sytuację prawną Polski i polskich podmiotów w zakresie ochrony własności intelektualnej. Traktat daje możliwość międzynarodowej ochrony znaków towarowych. Jest to kwestia niezwykle istotna dla firm posługujących się takimi znakami, jako rozpoznawalnymi, czytelnymi dla konsumentów symbolami określającymi daną markę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#AndrzejKremer">Traktat singapurski został przyjęty w dniu 27 marca 2006 r. na konferencji dyplomatycznej w Singapurze. Zastąpił on w znaczącej części wcześniejszy Traktat o prawie znaków towarowych z 1994 r., który wówczas Polska podpisała. Jednak na skutek różnych rozbieżności w systemie prawa wewnętrznego i wiążących Polskę innych zobowiązań prawno-międzynarodowych z tym Traktatem nasz kraj nie dokonał ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AndrzejKremer">Polska nie uczestniczyła w konferencji singapurskiej w 2006 r., więc obecnie przystępuje do Traktatu, który jest wynikiem rozwoju prawa międzynarodowego w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#AndrzejKremer">Ponieważ są to dwa różne traktaty, więc możliwe jest przystąpienie do obu łącznie bądź do każdego odrębnie. Polska zdecydowała przystąpić do nowszej regulacji prawnej, będącej bardziej nowoczesnym systemem rozwiązań, dotyczącym ochrony prawa znaków towarowych.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#AndrzejKremer">Przewidziane Traktatem postanowienia dotyczą stworzenia międzynarodowych ram dla zharmonizowania procedur administracyjnych w zakresie rejestracji znaków towarowych, uproszczenia procedury dokonywania znaków do ochrony. Wprowadza w tym zakresie nowe rozwiązania, których nie było w poprzednim Traktacie.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#AndrzejKremer">Traktat singapurski ustala także światowe standardy dotyczące unifikacji procedur w zakresie ochrony znaków towarowych. Podkreśla ich znaczenie jako istotnych form własności intelektualnej w promowaniu krajowego i międzynarodowego handlu, mającego wpływ na rozwój przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#AndrzejKremer">Polska, stając się stroną Traktatu, będzie pełnoprawnym członkiem rozwiązań prawnych. Będzie mogła uczestniczyć w pracach Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Organizacja będzie udzielała Polsce pomocy technicznej i prawnej w zakresie implementacji Traktatu, który będzie realizowany głównie przez Urząd Patentowy RP.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#AndrzejKremer">Przystąpienie Polski do Traktatu jest ważnym sygnałem stabilności polskiego prawa, oparcia prawa ochrony własności intelektualnej na standardach międzynarodowych. Wzmocni to ochronę polskich podmiotów i poszerzy ochronę znaków towarowych zarejestrowanych w Polsce na forum międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#AndrzejKremer">Przystąpienie RP do tej umowy nie pociąga za sobą żadnych negatywnych skutków finansowych. Spodziewany jest ewentualny wzrost liczby zgłoszeń znaków towarowych do ochrony w trybie krajowym. Z jednej strony spowoduje to zwiększenie wpływów do budżetu państwa, w związku z pobieranymi opłatami za zgłoszenie i utrzymywanie ochrony znaków towarowych.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#AndrzejKremer">Z drugiej strony będzie służyło zwiększeniu bezpieczeństwa prawnego dla polskich firm i podmiotów, które posługują się znakami towarowymi z obrocie międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#AndrzejKremer">Związanie Polski Traktatem singapurskim wymaga ratyfikacji za uprzednia zgodą wyrażoną w ustawie, gdyż Traktat wypełnia przesłanki art. 89 ust. 1 pkt. 5 Konstytucji RP. Dotyczy spraw uregulowanych w ustawie lub w odniesieniu do których konstytucja wymaga ustawy.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#AndrzejKremer">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy z druku nr 438.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister Korolec chciałby dodać uzupełnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarcinKorolec">Należy podkreślić, że ratyfikacja nie wymaga żadnych prac na poziomie legislacyjnym. Prawo własności przemysłowej nowelizowane w 2007 r. przewiduje procedury, które Traktat wprowadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś chciałby zabrać głos w debacie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#KrzysztofLisek">Czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#KrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofLisek">Wszyscy państwo otrzymali opinię prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 438 bez poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ArturKucharski">22 posłów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KrzysztofLisek">Kto jest przeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś się wstrzymał? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MaciejOrzechowski">Chciałbym zaproponować posła Marka Zielińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofLisek">Czy poseł Zieliński wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekZieliński">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny powierzeniu posłowi Markowi Zielińskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#KrzysztofLisek">Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#KrzysztofLisek">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>