text_structure.xml
51.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich, którzy przybyli na nasze dzisiejsze posiedzenie. W dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą pani minister Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pan minister Piotr Żuchowski sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pan minister Jarosław Duda sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej i pan minister Cezary Rzemek podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, na początku chcę stwierdzić przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji od nr 416 do nr 437, które odbyły się w lipcu 2011 r., wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosków Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nikt nie zgłasza uwag.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Minister Finansów przedstawił cztery wnioski w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych. Bardzo proszę panią minister Hannę Majszczyk o przedstawienie po kolei tych wniosków. Myślę, że powinniśmy te wnioski opiniować po kolei.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jak rozumiem, mogę przedstawiać wnioski w takiej kolejności, w której mam je ułożone. Pierwszy wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 20.140 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 8 – Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie ujętych w budżecie środków europejskich, finansowanie projektów pomocy technicznej, finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z Unii Europejskiej. Tę kwotę chcemy przeznaczyć na dofinansowanie pewnych instytucji kultury wymienionych szczegółowo we wniosku. Jak państwo wiedzą, rezerwa w poz. 8 jest tworzona w szczególności na współfinansowanie różnych programów strukturalnych, ale nie tylko, bo są tam również środki na finansowanie innych programów. Chcę powiedzieć, że w trakcie realizacji tych właśnie programów pojawiły się pewne oszczędności, które można przeznaczyć na cele, o których mowa we wniosku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HannaMajszczyk">Pojawienie się tych oszczędności związane jest z tym, że część tej rezerwy zbudowana jest w taki sposób, że opiera się na zapewnieniach finansowania poszczególnych inwestycji. Oszczędności pojawiają się wtedy, kiedy przetargi nie zostają rozstrzygnięte albo kiedy w przetargach osiąga się ceny niższe niż pierwotnie objęte promesą. Po przeanalizowaniu zdarzeń, które miały miejsce do końca sierpnia 2011 r., doszliśmy do wniosku, że kwotę, o której mowa we wniosku, można przesunąć właśnie na te cele. Jeżeli chodzi o uzasadnienie przeznaczenia środków finansowych na cele wskazane we wniosku, to proszę, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, żeby przedstawił je pan minister Piotr Żuchowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Proszę państwa, myślę, że wszyscy mamy przed sobą ten wniosek. Proponuję, żebyśmy w pierwszej kolejności odbyli dyskusję w tej sprawie. Jeżeli będą jakieś szczegółowe pytania, to wtedy pan minister Piotr Żuchowski i pani minister Hanna Majszczyk wyjaśnią te kwestie. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos na temat wniosku przedstawionego przez panią minister Hannę Majszczyk? Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, mam, po pierwsze, następujące pytanie. Kiedy Minister Zdrowia wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o zmianę przeznaczenia tej rezerwy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Pani poseł, bardzo przepraszam, omawiamy wnioski po kolei. W pierwszej kolejności omawiamy wniosek Ministra Finansów w prawie przeznaczenia środków na realizację pilnych zadań z zakresu kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRafalska">Myślałam, że chodzi o bibliotekę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chodzi o muzea i Świątynię Opatrzności Bożej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełArndt">Pani poseł, czy do wniosku dotyczącego instytucji kultury ma pani jakieś pytania albo wątpliwości? Czy chciałaby pani zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRafalska">Ponieważ jest to jedno z ostatnich posiedzeń Komisji, proszę w takim razie o informacje, kiedy Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wystąpił z wnioskiem? Bo to przecież minister właściwy występuje do Ministra Finansów o dokonanie zmiany. Mam pytanie o datę złożenia tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie tego wniosku? Pan poseł Wacław Martyniuk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WacławMartyniuk">Mam jedno pytanie, panie przewodniczący, dotyczące przedmiotu głosowania. Czy pan przewodniczący zamierza poddać pod głosowanie całość, czyli dwadzieścia…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełArndt">Nie, po kolei wszystkie wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełArndt">Nie słyszę innych zgłoszeń. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Po raz pierwszy sygnał o potrzebie dofinansowania tych inwestycji pojawił się w Ministerstwie Finansów w lipcu 2011 r. Wniosek jednak nie spełniał kryteriów, które są wymagane i zawsze przestrzegane w Ministerstwie Finansów, zanim wniosek zostanie przekazany do Wysokiej Komisji. Na prośbę Ministra Finansów wniosek został uzupełniony. Wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione w połowie sierpnia. Wniosek w ostatecznym kształcie, w którym został następnie skierowany do Komisji Finansów Publicznych, został przesłany do Ministra Finansów w połowie sierpnia 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś inne pytania lub wątpliwości? Nie słyszę zgłoszeń. Chcę w związku z tym zaproponować przyjęcie opinii. To będzie opinia nr 236 Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej… Przepraszam, zdaje się, że pan poseł Wacław Martyniuk chce zabrać głos, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WacławMartyniuk">Przepraszam, ale zdaje się, że albo źle sformułowałem pytanie, co jest najbardziej prawdopodobne, albo pan przewodniczący źle mnie zrozumiał, co jest mniej prawdopodobne, bo przewodniczący zawsze wszystko, oczywiście dobrze, rozumie. Zadałem pytanie, panie przewodniczący, czy będzie pan poddawał pod głosowanie po kolei przeznaczenie środków na każde z pilnych zadań z zakresu kultury czy cały wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Nie, nie. Zrozumiałem, że pan poseł pytał o wszystkie wnioski. Chcę zaproponować przyjęcie całego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WacławMartyniuk">Nie wiem, w jaki sposób pan przewodniczący zamierza rozwiązać ten problem, bo chcę wyraźnie powiedzieć, że stanowczo sprzeciwiam się przeznaczeniu środków w wysokości 4000 tys. zł na cel określony w pkt 1 wniosku, czyli na Centrum Opatrzności Bożej – Wotum Narodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">Rozumiem, poddam wniosek pod głosowanie. Pan poseł wyrazi swoją opinię, głosując w sprawie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WacławMartyniuk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełArndt">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 14 września 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 31 sierpnia 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 20.140 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 8 – Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie ujętych w budżecie środków europejskich, finansowanie projektów pomocy technicznej, finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z Unii Europejskiej, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację pilnych zadań z zakresu kultury dla następujących instytucji:…”.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełArndt">Pozwolą państwo, że nie będę odczytywał nazw tych dziesięciu instytucji. Zostały one wymienione w dziesięciu punktach we wniosku Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PawełArndt">Został zgłoszony wniosek o poddanie opinii pod głosowanie, więc zdaje się, że nie wszyscy są za przyjęciem zaproponowanej opinii. Poddaję więc pod głosowanie opinię. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 8 proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełArndt">Za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku głosowało 16 posłów, przeciw – 1 poseł, od głosu wstrzymał się 1 poseł. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrywania kolejnego wniosku. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, drugi wniosek również dotyczy zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej w poz. 8, podobnie jak w przypadku pierwszego wniosku. Różnica jest taka, że chodzi o przesunięcie kwoty 70.000 tys. zł z przeznaczeniem na realizację pewnych zadań inwestycyjnych w zakresie ochrony zdrowia. Wniosek Ministra Finansów został skierowany do Wysokiej Komisji w związku z wnioskiem Ministra Zdrowia. Chodzi o dofinansowanie lub refinansowanie zakupów inwestycyjnych i usług oraz budownictwa inwestycyjnego na cele, o których mowa w tym wniosku.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#HannaMajszczyk">Chcę tylko zaznaczyć, że jeżeli chodzi o pierwszy wniosek, to oszczędności w wysokości 20.000 tys. zł pojawiły się w części, której dysponentem jest Minister Finansów, natomiast w przypadku tego wniosku przesunięcie środków zostało pisemnie uzgodnione z Ministrem Rozwoju Regionalnego, który wnioskuje o uruchomienie tej części rezerwy celowej w poz. 8. Przesunięcie ma związek z oszczędnościami w wysokości 70.000 tys. zł, które pojawiły się dzięki zastosowaniu procedur przetargowych. Jeszcze raz podkreślam, że jest zgoda Ministra Rozwoju Regionalnego na wykorzystanie tej kwoty na cele opisane we wniosku Ministra Finansów, do którego ze stosownym wnioskiem zwrócił się uprzednio Minister Zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję w sprawie wniosku. Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani minister, po pierwsze, proszę nam powiedzieć, jak wygląda wykorzystanie tej rezerwy w pierwszym półroczu. To jest rezerwa, która tak naprawdę co roku nie jest w pełni wykorzystywana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ElżbietaRafalska">Proszę mi powiedzieć, bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, propozycja zmiany przeznaczenia rezerwy została przedstawiona na wniosek Ministra Rozwoju Regionalnego, czy na wniosek Ministra Zdrowia? Wydaje mi się, że skoro środki mają być przeznaczone na inwestycje z zakresie ochrony zdrowia, to chyba na wniosek Ministra Zdrowia. Chcę również zapytać, kiedy formalnie w tej sprawie wpłynął wniosek. Proszę również przedstawić informacje dotyczące realizacji rezerwy w pierwszym półroczu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Wniosek Ministra Zdrowia zatwierdzony przez Ministra Rozwoju Regionalnego, ponieważ te środki co do zasady znajdują się w dyspozycji Ministra Rozwoju Regionalnego i na jego wniosek mogą być uruchamiane, wpłynął do Ministra Finansów w dniu 7 września 2011 r. W rezerwie pozostała do wykorzystania kwota w wysokości prawie 5.000.000 tys. zł. Rezerwa została zaplanowana w ustawie budżetowej na 2011 r. w wysokości 7.872.305 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełArndt">Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani minister, proszę powiedzieć, czy wcześniej w czasie tej kadencji zdarzało się, że wnioski były realizowane w taki niemalże natychmiastowy sposób? Przypominam sobie wniosek o przeznaczenie środków z Funduszu Pracy na refundację wynagrodzenia młodocianych. To przecież trwało miesiące mimo tego, że wniosek był bardzo ważny. Gratuluję, że udaje się tak bardzo płynnie, bo w ciągu trzech dni od złożenia wniosku do realizacji, załatwiać sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie do Ministra Zdrowia, bo pani minister Hanna Majszczyk może nie mieć wystarczających informacji albo może nie znać szczegółowo wniosku Ministra Zdrowia. Proszę powiedzieć, o jakie wydatki chodzi w rozdziale 85111 – Szpitale ogólne oraz w rozdziale 85112 – Szpitale kliniczne? Myślę, że te informacje interesują prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Pan poseł Marek Suski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekSuski">Chcę zapytać przedstawiciela ministra zdrowia, bo ministra zdrowia nie ma na posiedzeniu Komisji… A, jest pan wiceminister. Tak, rozumiem. O ile wiem, to pani minister Ewa Kopacz wygląda inaczej niż pan minister Cezary Rzemek. Przepraszam, że się pomyliłem.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MarekSuski">Mam pytanie. Z czego tak naprawdę wynika ta zmiana, bo to są przecież niemałe środki? Zgadzam się z tym, że na ochronę zdrowia nigdy nie jest dość pieniędzy, ale czy to oznacza – bo w uzasadnieniu napisano, że to pozwoli na realizację różnych programów – że gdyby nie to przesunięcie, to te programy, które zostały przecież zaplanowane w ustawie budżetowej na 2011 r., nie zostałyby zrealizowane i byłaby to fikcja? Czy możemy spodziewać się dzisiaj, jutro albo w najbliższym czasie jakiejś konferencji prasowej, na której będziemy mieli kiełbasę wyborczą i na której będzie się mówić, że zostały przeznaczone dodatkowe środki? Pytam, bo te wnioski dotyczące zmiany przeznaczenia części rezerwy wyglądają stricte wyborczo. Wydaje się, że tych zmian w tak szybkim tempie dokonuje się tuż przed wyborami z taką właśnie intencją. Nie dziwimy się temu, chociaż wygląda na to, że ustawa budżetowa na 2011 r. źle została skonstruowana, jeżeli takich zmian dokonuje się w trakcie trwania roku budżetowego. Są to zmiany, które dotyczą różnych dysponentów części budżetowych. Można więc powiedzieć, że albo ustawa budżetowa na 2011 r. jest zwykłą fikcją, albo te zmiany są wyborczą fikcją. Coś przecież musi być tutaj fikcją! Mam pytanie w związku z tym o to, na ile te zmiany mają charakter zmian wyborczych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MarekSuski">Mam jeszcze jedno pytanie. Czy przed wyborami planuje się przeznaczyć jakieś dodatkowe środki na wojsko, bo przeznacza się dodatkowe środki na Świątynię Opatrzności, co zapewne jest bardzo dobre, i na ochronę zdrowia? Skoro więc minister finansów zapowiedział, że grozi nam wojna, to chyba trzeba również przeznaczyć jakieś dodatkowe środki na wojsko i na szpitale? Trzeba również dać na kościół, żeby się można było modlić o pokój. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Nikt się więcej nie zgłasza. Chcę odpowiedzieć na pytanie dotyczące tempa prac Ministerstwa Finansów oraz Komisji Finansów Publicznych. Chcę państwu przypomnieć, że to jest jedno z ostatnich naszych posiedzeń. Tak naprawdę w tym tygodniu Komisja Finansów Publicznych kończy pracę. Jeżeli tych wniosków nie zaopiniujemy teraz, to nie zaopiniujemy ich nigdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekSuski">No, właśnie – nie będzie kiełbasy wyborczej. Dziękuję za odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PawełArndt">Chodzi o to, że te prace mają pilny charakter. Czy pani poseł Elżbieta Rafalska chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaRafalska">Mam w związku z tym pytanie do pani minister Hanny Majszczyk. Czy to oznacza, że do Ministra Finansów dysponenci poszczególnych części budżetowych nie zgłosili żadnych innych wniosków i że żadne inne wnioski nie czekają na rozpatrzenie przez Ministra Finansów lub na uzupełnienie jakichś formalnych braków? Czy jakieś wnioski zostały skierowane do Ministra Finansów i wiadomo, że z jakichś powodów nie zostaną skierowane do Komisji Finansów Publicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś inne wątpliwości albo pytania? Nie słyszę zgłoszeń. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, w Ministerstwie Finansów są dwa wnioski, które nie zostały skierowane do Wysokiej Komisji. Po pierwsze, wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uważamy, że uzasadnienie tego wniosku nie jest wystarczające. Nie jestem w stanie z pamięci szczegółowo zrecenzować tego wniosku. Nie wiemy jednak, skąd się wzięły kwoty, które chce się przeznaczyć na jakieś ważne cele z zakresu kultury, o których mowa we wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To budzi nasze wątpliwości. Trwa wymiana korespondencji, w której wyjaśniamy te wątpliwości. Postanowiliśmy, że na razie nie będziemy uruchamiać tego wniosku.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#HannaMajszczyk">Po drugie, wniosek Ministra Gospodarki, który między innymi, jeżeli dobrze sobie przypominam, dotyczy Agencji Rezerw Materiałowych. Pojawiły się rozbieżności dotyczące wysokości kwot, o które występowała do Ministra Finansów Agencja Rezerw Materiałowych, a wysokością kwot, o które teraz występuje Minister Gospodarki. Uważamy, że ta sprawa musi zostać wyjaśniona. Musimy tak naprawdę wiedzieć, o jakie potrzeby chodzi, ponieważ te kwoty różnią się o ponad 20.000 tys. zł. Dlatego te wnioski nie zostały w dniu dzisiejszym przedstawione Wysokiej Komisji, chociaż wpłynęły do Ministra Finansów trzy albo cztery dni temu. Dysponenci poszczególnych części budżetowych nie przedstawili Ministrowi Finansów innych wniosków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan minister Cezary Rzemek, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o przygotowanie wniosku, to chcę powiedzieć, że co roku, bo w zeszłym roku też była taka sama sytuacja, Minister Zdrowia w marcu zwrócił się do szpitali z prośbą, aby przedstawiły plan prac, który do końca roku zostanie wykonany oraz plan zakupów i innych wydatków związanych z utrzymaniem infrastruktury. Te wnioski napływające ze szpitali zawierają kwoty, które są znacznie wyższe, niż możliwości ich finansowania. Wszystkie te wnioski, które znajdują się w Ministerstwie Zdrowia, dotyczące wymiany sprzętu opiewają na kwotę 1.290.000 tys. zł. Komisja, która działa w Ministerstwie Zdrowia, skupiająca również ekspertów, ocenia poszczególne wnioski dotyczące usług termomodernizacji i innych prac budowlanych koniecznych do zrealizowania w tych szpitalach. W miarę posiadanych możliwości finansowych oraz możliwości pozyskania środków dodatkowych przekazujemy środki tym szpitalom, które przygotowały najwyżej ocenione wnioski. W obecnej chwili, jak wspomniała już pani minister Hanna Majszczyk, w dniu 7 września 2011 r. taki wniosek został złożony.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#CezaryRzemek">Pani minister Hanna Majszczyk nie wspomniała, że wcześniej również staraliśmy się o dodatkowe środki finansowe, ale, po pierwsze, nie było takich możliwości i po drugie, przygotowany przez nas wniosek nie był zgodny z oczekiwaniami Ministerstwa Finansów. Dlatego właśnie te prace wydłużyły się. Ten wniosek jest kolejnym wnioskiem w tej samej sprawie. Nie można więc mówić, że mamy tutaj do czynienia z podejmowaniem jakichś działań w związku z wyborami, bo rok, dwa i trzy lata temu w przed końcem września kierowaliśmy takie same wnioski. W tej chwili mamy ostatnie posiedzenie Sejmu, dlatego prosimy o pozytywne zaopiniowanie wniosku w sprawie zmiany przeznaczenia tej rezerwy. Zapewniam, że te środki, które zostaną przekazane, zostaną wykorzystane do końca 2011 r. Zapewniam również, że nikt w związku z tym nie będzie organizował konferencji, jak nie organizował ich dwa trzy i cztery lata temu. Jest to kolejne działanie mające na celu utrzymanie infrastruktury technicznej. Priorytetem są szpitale dziecięce, a także te wnioski, które zwłaszcza dotyczą termomodernizacji szpitali, które muszą pokrywać część wydatków.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#CezaryRzemek">Jeżeli Ministerstwo Zdrowia nie wsparłoby szpitali, to będą one musiały realizację termomodernizacji odłożyć na później. To może spowodować, że nie pojawią się oszczędności wynikające z termomodernizacji. Utrzymanie infrastruktury w tych szpitalach będzie również znacznie droższe niż w szpitalach, które uzyskały dodatkowe środki i zrealizowały termomodernizację. Mamy tutaj również wymianę sprzętu, który w niektórych szpitalach zużył się i de facto nie jest używany. Chodzi tutaj na przykład o analizatory parametrów krytycznych i respiratory.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#CezaryRzemek">Mamy tutaj również taką pozycję wydatków, która może dziwić państwa posłów, a mianowicie Główną Bibliotekę Lekarską. Tak się stało, że trzy tygodnie temu rozebrano budynek sąsiadujący z budynkiem Głównej Biblioteki Lekarskiej, który zaczął się przechylać. W budżecie Ministra Zdrowia nie ma niestety środków, które można byłoby przeznaczyć na pokrycie kosztów prac remontowych. Dlatego środki w wysokości 720 tys. zł, o których mowa we wniosku, zostaną przeznaczone na utrzymanie i zabezpieczenie tego budynku przed zawaleniem się. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Pan poseł Marek Suski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekSuski">Chcę dokładnie usłyszeć te cele, które wymieniał pan minister. Czy jakaś część tych środków zostanie przeznaczona na oddłużenie szpitali przygotowujące do komercjalizacji? Wystarczy mi krótka odpowiedź: tak albo nie. Jeżeli tak, to jaka to będzie kwota. Drugie pytanie dotyczy tego wniosku, który nie został pozytywnie zaopiniowany przez Ministra Finansów dotyczący wsparcia Agencji Rezerw Materiałowych. Czy pani minister może przedstawić jakieś bardziej szczegółowe informacje na ten temat? Jeżeli pani minister nie może przedstawić bardziej szczegółowych informacji podczas posiedzenia Komisji, to jeżeli to nie jest tajemnicą, a sądzę, że nie jest, to proszę o przedstawienie informacji w sprawie tego wniosku na piśmie.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekSuski">Jeżeli chodzi o ten trójkąt, na który składa się Agencja Rezerw Materiałowych, Elewar i różne firmy produkujące na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych, to jest to Trójkąt Bermudzki. Myślę, że pani minister Julia Pitera powinna przyjrzeć się temu wnioskowi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan minister Cezary Rzemek.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#CezaryRzemek">Krótka odpowiedź na pytanie, czy te wydatki mają jakiś związek z komercjalizacją, brzmi – nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie pośle, tak jak powiedziałam, ten wniosek nie został zaopiniowany ponieważ są rozbieżności przede wszystkim między kwotami. We wniosku Agencji Rezerw Materiałowych wcześniej przedstawiono potrzeby. Mamy wniosek Agencji Rezerw Materiałowych o zgodę Ministra Finansów na uruchomienie kredytu, który był ujęty w planie finansowym Agencji. Mamy również wniosek Ministra Gospodarki, który pokrywa się z wnioskiem przedstawionym przez Agencję, ale opiewa na inną kwotę. Musimy wyjaśnić źródło tych rozbieżności. Musimy zastanowić się, który z tych wniosków jest najbardziej odpowiedni, czy wniosek zgłoszony przez Agencję Rezerw Materiałowych, czy wniosek zgłoszony przez Ministerstwo Gospodarki, który na przykład nie uwzględnia tego, że Agencja Rezerw Materiałowych już wystąpiła o zgodę Ministra Finansów na uruchomienie kredytu, co jest warunkiem koniecznym. To są tego rodzaju rozbieżności.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekSuski">Na jaki cel Agencja Rezerw Materiałowych chce zaciągnąć kredyt?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli mogę, panie przewodniczący, to odpowiem. Na uzupełnienie rezerw państwowych. Chodzi o wymianę tych rezerw.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Nie słyszę innych zgłoszeń do dyskusji. Chcę poddać pod głosowanie propozycję opinii nr 237 Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PawełArndt">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 14 września 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 13 września 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 70.000 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 8 – tutaj jest pełna nazwa rezerwy, którą odczytałem w pkt 1 porządku dziennego – zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty dla Ministra Zdrowia na zwiększenie wydatków w części 46 – Zdrowie, w tym:…”. I tutaj następuje wykaz tych wszystkich rozdziałów, na które zostanie przeznaczone te środki.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia opinii o treści, którą przedstawiłem przed chwilą? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#PawełArndt">Przechodzimy do zaopiniowania kolejnego wniosku. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#HannaMajszczyk">Kolejny wniosek jest związany z wnioskiem złożonym przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Dotyczy zmiany przeznaczenia części kwoty z rezerwy w poz. 66 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, na kwotę 4.824.542 zł, z przeznaczeniem, jak zostało to określone we wniosku, na zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności funkcjonujące na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#HannaMajszczyk">Możliwość przeznaczenia części kwoty z tej rezerwy, jak uzasadnialiśmy to we wniosku, jest związana z tym, że ustawa, w związku z realizacją której utworzono tę rezerwę, weszła w życie później, niż pierwotnie zakładano. Oznacza to, że zaplanowana w ustawie budżetowej na 2011 r. w tej rezerwie kwota z samego założenia została zawyżona. Z korespondencji prowadzonej w tej sprawie z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej wynika, że wnioski, które zostaną złożone przez niego będą niższe od zaplanowanej rezerwy. Dlatego zgłaszamy niniejszy wniosek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos w tej sprawie? Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie ministrze, pierwsze pytanie nie dotyczy wprost tego wniosku, ale raczej informacji, którą nie tak dawno przedstawiła pani minister Hanna Majszczyk. Rozumiem, że pani minister Jolanta Fedak nie wystąpiła z wnioskiem do Ministra Finansów o uruchomienie środków z Funduszu Pracy, o których kiedyś mówiła. To, przypominam, są duże pieniądze, które w tegorocznym budżecie zamroził Minister Finansów. Rozumiem, że taki wniosek nie został zgłoszony do Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#ElżbietaRafalska">Kolejna sprawa jest następująca. Proponuje się zwiększenie wydatków o ponad 4.800.000 tys. zł na zespoły orzekające. Biorąc pod uwagę wszystkie wydatki, które zostały zaplanowane w związku z funkcjonowaniem tych zespołów, trzeba przyznać, że to jest dość znaczący wzrost. Z czego bierze się ten wzrost wydatków? Jak długi jest czas oczekiwania na rozpatrzenie odwołań? Czy państwo to monitorują, bo to oznacza, że mamy do czynienia z lawinowym wzrostem osób oczekujących na orzeczenie o niepełnosprawności?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#ElżbietaRafalska">Ponieważ zmniejszenie dotyczy rezerwy w poz. 66, chcę dowiedzieć się, czy w ogóle zostały uruchomione jakieś środki na pokrycie składek ZUS i ubezpieczenia emerytalnego dla tak zwanych niań, co przecież było kluczowym elementem ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Czy państwo w jakimś zakresie realizujecie szkolenia dla tych niań? Z informacji prasowych wynika, że brakowało rozporządzenia, bez którego jednostki samorządu terytorialnego nie były w stanie uruchomić tego programu. Czy zamiary wykorzystania rezerwy wynikają wciąż z deklaracji czy rzeczywiście zrealizowanych już wydatków?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Pan minister Jarosław Duda, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowna pani poseł, odpowiem na kluczowe pytanie dotyczące zwiększenia obszaru orzecznictwa. To nie jest znacząca, jak pani poseł powiedziała, kwota, ponieważ rocznie przeznacza się na ten cel ponad 73.000 tys. zł, a tutaj mamy do czynienia ze zwiększeniem tych wydatków o ponad 4000 tys. zł To jest spowodowane tym, że wojewodowie źle, jak pani poseł doskonale wie, zaplanowali wydatki. Takie jest uzasadnienie. Chcemy, żeby orzecznictwo realizowane było w sposób niezakłócony i płynny po to, żeby ci, którzy mają orzeczenia, mogli korzystać z innych świadczeń z pomocy społecznej, warunkiem uzyskania których jest posiadanie orzeczenia.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JarosławDuda">Jeżeli chodzi o inne pytania, które zostały zadane przez panią poseł, to rozumiem, że szczegółowymi informacjami dotyczącymi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie dysponować pani minister Hanna Majszczyk.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JarosławDuda">Jeżeli chodzi o Fundusz Pracy, to jeżeli dobrze pamiętam, bo jak pani poseł doskonale wie, nie nadzoruję tego obszaru, wystąpiliśmy ze stosownym wnioskiem do Ministra Finansów. Ale my dzisiaj rozpatrujemy propozycję zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 4.824.542 zł z rezerwy w poz. 66, która nie zostanie zrealizowana. To jest nasz postulat i prośba. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#HannaMajszczyk">Odpowiadając na pytanie dotyczące niań, chcę powtórzyć to, na co do tej pory być może niezbyt wyraźnie, skoro zostało zadane to pytanie, staraliśmy się zwrócić uwagę. W rezerwie celowej w poz. 66 zaplanowano środki w wysokości 11.000 tys. zł. Ta kwota jest nietknięta i zarezerwowana. Komponent ustawy w części dotyczącej niań wchodzi w życie z dniem 1 października 2011 r. Środki finansowe, które zostały zaplanowane w wysokości 11.000 tys. zł na ten cel, pozostają w tej rezerwie. Te środki nie zostały ruszone, są zabezpieczone i czekają na wykorzystanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, chcę poddać pod głosowanie kolejną opinię nr 238 Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PawełArndt">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 14 września 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 13 września 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 4.824.542 zł z rezerwy celowej w poz. 66 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na dofinansowanie zadań realizowanych przez zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych”.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii o treści przedstawionej przed chwilą przeze mnie? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi. W Senacie trwają już głosowania, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrywania ostatniego wniosku. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ostatni wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 41.326 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 63 – Uzupełnienie wydatków na realizację ustawy o dowodach osobistych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r. W związku z tym, że ta ustawa została zmieniona i że termin jej wejścia w życie został przesunięty na 2013 r., zaplanowana na ten cel rezerwa nie może i nie zostanie wykorzystana. Na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji prosimy o umożliwienie wykorzystania tej kwoty na wypłatę świadczeń emerytalno-rentowych w części budżetowej 42 oraz na ustawowe świadczenia dla funkcjonariuszy Straży Granicznej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos w tej sprawie? Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani minister, czy w służbach mundurowych dzieje się coś niepokojącego? To jest kolejna zmiana polegająca na zwiększeniu wydatków związanych z wypłatą świadczeń emerytalno-rentowych. Czy liczba odejść ze służby spowodowanych na przykład obawami związanymi ze zmianami ustawowymi jest większa od przewidywanej, czy może raczej wydatki zaplanowane na ten cel w ustawie budżetowej na 2011 r. zostały zaplanowane w zbyt niskiej wysokości? Czy pani minister może porównać liczbę odejść w 2011 r. z liczbą odejść ze służby w 2010 r.? Chodzi mi o ogólne porównanie, a nie jakieś bardzo szczegółowe analizy. Wygląda na to, że funkcjonariusze Straży Granicznej, innym razem funkcjonariusze Służby Celnej albo funkcjonariusze Policji odchodzą coraz częściej ze służby, co odzwierciedlają zwiększone wydatki związane z wypłatą świadczeń emerytalno-rentowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Proponuję, żeby na pytanie odpowiedziała pan dyrektor Władysław Budzeń z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WładysławBudzeń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę zapewnić panią poseł Elżbietę Rafalską, że nic się nie dzieje niepokojącego, jeżeli chodzi o wypłatę emerytur i rent. Postaram się wyjaśnić, dlaczego zgłosiliśmy wniosek o zwiększenie wydatków związanych z wypłatą świadczeń emerytalno-rentowych. Chcę, proszę państwa, powiedzieć, że wysokość środków na wypłatę emerytur i rent wynosi 6.500.000 tys. zł rocznie. Zgłosiliśmy wniosek o zwiększenie tego funduszu o 37.057 tys. zł, czyli o 0,6%.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#WładysławBudzeń">Wielkość tego funduszu szacujemy na podstawie dwóch zasadniczych parametrów: liczby świadczeniobiorców średniorocznej oraz przeciętnego planowanego świadczenia. W ustawie budżetowej na 2011 r. przyjęto, że liczba świadczeniobiorców wyniesie w 2011 r. 193 tys. a wysokość przeciętnego świadczenia wyniesie 2816 zł. Co się okazało? Po przeanalizowaniu wykonania budżetu za siedem miesięcy okazało się, że w 2011 r. liczba świadczeniobiorców będzie o 600 niższa od zaplanowanej. Oznacza to więc, że mamy pewne oszczędności. Tak się jednak składa, że przeciętna wysokość świadczenia zwiększy się o 25 zł. Z czego to wynika? Chcę powiedzieć, że na zwiększenie liczby świadczeniobiorców składa się liczba przyjść emerytów oraz naturalnych odejść. Rozumieją państwo, o co chodzi? Tak, szacujemy, że liczba przychodzących wyniesie około 8300 osób, natomiast liczba emerytów, którzy z przyczyn naturalnych przestają być uwzględniani w systemie, wyniesie około 4500 osób. To per saldo jest 3800 dodatkowych świadczeniobiorców, chociaż zakładaliśmy, że to będzie 4400 dodatkowych świadczeniobiorców. Z czego jednak wynika wzrost przeciętnego świadczenia? Wynika z tego, że na emeryturę przechodzą funkcjonariusze z wyższymi uposażeniami, a ci, którzy odchodzą, mają niższe świadczenia. Tym naturalnym sposobem rzeczywista wysokość przeciętnego świadczenia zwiększa się.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#WładysławBudzeń">Chcę powiedzieć Wysokiej Komisji, że bardzo trudno jest oszacować z dokładnością do miliona złotych wydatki, które łącznie wynoszą około 6.500.000 tys. zł. Uważam, że margines błędu wynoszący 1% albo 2%, czyli około 120.000 tys. zł, jest dopuszczalny. W tym przypadku, jak powiedziałem, margines błędu wyniósł 0,6%. Uważamy, że przy tej wysokości wydatków to jest naturalne, że wydatki nie zostały dokładnie oszacowane.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#WładysławBudzeń">Chcę tylko powiedzieć, że z tytułu zmniejszenia się liczby świadczeniobiorców zanotowaliśmy oszczędności w wysokości około 20.000 tys. zł. Dodatkowe wydatki z tytułu zwiększenia się wysokości przeciętnego świadczenia o 25 zł wyniosą około 57.000 tys. zł. Odjęcie jednej kwoty od drugiej daje kwotę 37.000 tys. zł, o której mowa we wniosku kierowanym do Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan poseł Marek Suski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarekSuski">Mam jeszcze jedno pytanie. To prawda, że niesłychanie trudno jest oszacować liczbę naturalnych odejść. Tego poza Panem Bogiem chyba nie wie nikt. Z tego natomiast, co tutaj usłyszeliśmy, szacunki dokonywane były na podstawie wieloletnich doświadczeń. Z tych szacunków wynikało, że z wojska na emerytury będzie odchodzić mniej oficerów wyższej szarży, czyli tych, którzy pobierają wyższe świadczenia. To oznacza, że wobec tej sytuacji, która jest w wojsku, odchodzą z wojska wyżsi oficerowie, co prawdopodobnie osłabi jakość dowodzenia w wojsku. Ostatnio głośnie są …Jak to nie ten temat!? To jest dokładnie ten temat! Przeciętna wysokość świadczeń emerytalnych wynika z tego, jacy oficerowie odchodzą i jakie emerytury otrzymują. Jeżeli słyszymy o masowym odchodzeniu generałów, którzy otrzymują wyższe emerytury… Nie ma się co śmiać! Prasa pisała o tym… To jest wynik…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PawełArndt">Proszę państwa, za chwilę kończymy! Proszę umożliwić panu posłowi wypowiedzenie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekSuski">Jeżeli chodzi o służby mundurowe, to sądzę, że z podobnym mechanizmem mamy do czynienia zarówno w Policji, jak w Wojsku Polskim. W Policji również jest ogromny niesmak. Pamiętamy akcję „widelec”, strajki i pikiety organizowane przez policjantów przed Sejmem. Myślę, że ta ucieczka na emerytury być może wynika z tego, że powiedzieli sobie, że jeżeli Platforma Obywatelska będzie rządzić jeszcze przez cztery lata, to ratuj się kto może – odchodzimy na emerytury!</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#MarekSuski">Mam w związku z tym pytanie. Jak wygląda struktura odchodzących? Czy obserwuje się jakąś zmianę w stosunku do lat ubiegłych. Czy ze służb mundurowych odchodzi większa liczba wyższych oficerów niż planowano? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#ElżbietaRafalska">Mam pytanie. Która to jest z kolei zmiana terminu wejścia w życie ustawy o dowodach osobistych? Rozumiem, że kolejna propozycja wejścia w życie tej ustawy mówi o 2013 r. Jaki był pierwotny termin wejścia w życie tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Pan dyrektor Władysław Budzeń, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WładysławBudzeń">W pierwszej kolejności odpowiem na pytanie zadane przez pana posła Marka Suskiego. Panie pośle, jeżeli chodzi o liczbę odejść, to może nieudolnie, ale próbowałem poinformować, że średniorocznie zmniejszyła się ona o 600 funkcjonariuszy. Nie mamy tutaj do czynienia ze zwiększającą się liczbą odejść. Żeby można było o tym mówić, musiałaby odejść większa liczba funkcjonariuszy niż planowaliśmy. Obecnie mamy do czynienia ze zmniejszeniem się tej liczby o 600 funkcjonariuszy, co oznacza, że na koniec roku ta liczba może wynieść 800 albo 900 funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o wzrost średniego świadczenia o 25 zł, to on nie wynika z tego, że na emeryturę przechodzą wyżsi oficerowie Policji czy Straży Granicznej. To wynika z tego, że przychodzący mają ogólnie wyższe uposażenia od tych, którzy odchodzą, a tym samym otrzymują również wyższe świadczenia. Ta różnica jest naturalna.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie zadane przez panią poseł Elżbietę Rafalską, to chcę powiedzieć, pani poseł, że ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. przesunęła termin wprowadzenia nowego dowodu osobistego z 1 lipca 2011 r. na 1 lipca 2013 r. …Nie, pani poseł, ponieważ ta rezerwa została utworzona w związku z wprowadzeniem nowych dowodów osobistych w 2011 r. Jesteśmy przecież w trakcie realizacji budżetu na 2011 r. Z uwagi na przesunięcie terminu wejścia w życie na połowę 2013 r., jak słusznie powiedziała pani minister, ta rezerwa nie może zostać wykorzystana.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PawełArndt">Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie chodziło mi tylko o tę rezerwę, ale o to, czy jeszcze wcześniej termin wejścia w życie tej ustawy był przesuwany. …Nie? Rozumiem, że termin wejścia w życie ustawy został zmieniony tylko raz… Dobrze, rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Chcę zaproponować przyjęcie opinii nr…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, czy mogę jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PawełArndt">Tak, bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, zapytałem o strukturę. Czy struktura zmienia się? Czy w stosunku do lat ubiegłych mamy do czynienia ze zwiększoną liczbą odejść wyższych oficerów? Tak czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WładysławBudzeń">Czy mogę, panie przewodniczący? Jeżeli dobrze pamiętam, to struktura jest podobna, wyjąwszy chyba 2006 i 2007 r., w których to latach na emeryturę odchodzili funkcjonariusze wyższych stopni. Ogólnie różnice są niewielkie. Struktura jest taka sama, bo struktura Policji w porównaniu ze strukturą Wojska Polskiego jest bardziej zróżnicowana. W Wojsku Polskim przeważają oficerowie, a w Policji – raczej podoficerowie i chorążowie, czyli aspiranci.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PawełArndt">Proszę państwa, chcę zaproponować przyjęcie opinii o następującej treści.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PawełArndt">„Opinia nr 239 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 14 września 2011 r.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 14 września 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 13 września 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 41.326 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 63 – Uzupełnienie wydatków na realizację ustawy o dochodach osobistych, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków w części 42 – Sprawy wewnętrzne, z tego:…”. I tutaj mamy wymienione przez panią minister dział 753 oraz dział 754.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii o treści przedstawionej przeze mnie przed chwilą? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#PawełArndt">Proszę państwa to był ostatni wniosek, który mieliśmy dzisiaj do rozpatrzenia. Bardzo dziękuję wszystkim państwu za obecność oraz za pracę. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>