text_structure.xml
16.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje dwa punkty: pkt 1 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. (druk nr 4194); pkt 2 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r. (druk nr 4195).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekSuski">Mam uwagi do zawiadomienia o wspólnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Prezydium Komisji zawiadamia, że wspólne posiedzenie Komisji odbędzie się 26 maja tj. w czwartek, bezpośrednio po zakończeniu posiedzenia Sejmu. Punktem porządku dziennego ma być informacja Prezesa Rady Ministrów na temat zagrożeń dla stanu finansów publicznych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekSuski">Posiedzenie, na które byli zaproszeni przedstawiciele samorządów, zostało zerwane. Dziś, po godz. 15.00, otrzymaliśmy zawiadomienie, że to posiedzenie ma się odbyć ok. 22.00. Rozumiem, że chodziło o to, żeby przedstawiciele samorządu nie uczestniczyli w posiedzeniu. Po co to spotkanie jest zwoływane? Proponuję, żeby nie robić sobie żartów z ludzi, którzy przyjeżdżają z całej Polski. Albo posiedzenie należy zorganizować w terminie dogodnym dla przyjezdnych, albo nie zwoływać go wcale.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Po pierwsze, zajmujemy się innymi sprawami, z inną Komisją. Pytanie pana posła nie dotyczy porządku obrad tego posiedzenia. Żeby nie było żadnych wątpliwości, odpowiem na pytanie pana posła.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełArndt">W dniu wczorajszym połączone Komisje zdecydowały o tym, że będziemy kontynuować przerwane posiedzenie po zakończeniu punktu – informacja Prezesa Rady Ministrów. Stąd konieczność zwołania spotkania. Zakończenie tego punktu przewidywane jest na godz. 22.00 i tak też zostało zapisane w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Komisji. Chciałbym jednak państwa uspokoić, że prezydia Komisji chcą, aby posiedzenie odbyło się na następnym posiedzeniu Sejmu. Zgodnie z regulaminem Sejmu nie możemy tego zrobić bez zgody obu Komisji, dlatego zbierzemy się około 22.00 i jeśli Komisje wyrażą zgodę, posiedzenie odbędzie się na następnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, że kpin ciąg dalszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Realizujemy dokładnie to, co pan przed chwilą sugerował.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Rozumiem, że nie ma uwag do porządku dziennego i stwierdzam jego przyjęcie. Przechodzimy do realizacji porządku obrad. Marszałek Sejmu w dniu 13 maja 2011 r. skierował rządowe projekty ustaw z druków nr 4194 i 4195 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Kolejno przeanalizujemy oba projekty.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełArndt">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 4194. Bardzo proszę pana ministra Dominika Radziwiłła o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DominikRadziwiłł">Mam zaszczyt przedstawić państwu główne założenia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. Jest to jedna z trzech umów podpisanych z Wyspą Man. Dwie pozostałe dotyczą unikania podwójnego podatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych i wymiany informacji w sprawach podatkowych. Rada Ministrów złożyła również wniosek o ich ratyfikację. Prawdopodobnie będą one przedmiotem obrad Komisji w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DominikRadziwiłł">Celem przedmiotowej umowy jest wyraźne rozgraniczenie praw umawiających się stron do opodatkowania dochodów z transportu międzynarodowego. Rzeczpospolita Polska dotychczas nie zawarła z Wyspą Man umowy w sprawie unikania podwójnego podatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie …</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Panie ministrze, na sekundę przeproszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, nie ma obowiązku przeszkadzania podczas posiedzenia Komisji. Jeśli ktoś nie jest zainteresowany tą problematyką, może wyjść.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PawełArndt">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DominikRadziwiłł">Jak już mówiłem, do tej pory nie zawarliśmy żadnej umowy z Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie i statki powietrzne w transporcie międzynarodowym. Ratyfikacja przedmiotowej umowy może być ważnym krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej współpracy podatkowej. Będzie ona częścią funkcjonujących mechanizmów usuwania podwójnego opodatkowania dochodów od osób fizycznych i prawnych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialnych jurysdykcji, z którymi Polska zawarła umowy międzynarodowe wyraźnie rozgraniczające prawa do opodatkowania danych kategorii dochodów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DominikRadziwiłł">Warto dodać, że umowa nie jest sprzeczna z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej. W marcu bieżącego roku zostały wynegocjowane analogiczne umowy z Wyspą Jersey.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DominikRadziwiłł">Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man została przygotowana na podstawie wybranych postanowień modelowej konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Przepis dotyczący zysków i korzyści z transportu morskiego i lotniczego jest najważniejszym postanowieniem umowy i rozgranicza prawa do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego. Zgodnie z jego brzmieniem, zyski osiągane przez przedsiębiorstwo umawiającej się strony z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków powietrznych podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium tej umawiającej się strony, na którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Jest to rozwiązanie odmienne od rozwiązania funkcjonującego dotychczas w sytuacji bezumownej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DominikRadziwiłł">Zgodnie z umową, w przypadku osiągnięcia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zysków z transportu międzynarodowego przez przedsiębiorstwo posiadające miejsce faktycznego zarządu na terytorium Wyspy Man, Polska odstąpi od opodatkowania takich zysków. Analogiczne zwolnienie zostanie przyznane polskiemu przedsiębiorstwu na Wyspie Man. Opodatkowanie dochodów osób wykonujących prace na statkach morskich lub statkach powietrznych w transporcie międzynarodowym regulowane jest postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#DominikRadziwiłł">Umowa będzie miała zastosowanie do podatków należnych za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym umowa wejdzie w życie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#DominikRadziwiłł">Mam nadzieję, że ustawa ratyfikacyjna zyska przychylność Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, ewentualne pytania i odpowiedzi. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Jeśli nie ma chętnych, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia tekstu ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag, stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag, stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PawełArndt">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. (druk nr 4194)? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PawełArndt">Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby powierzyć tę funkcję panu posłowi Konstantemu Oświęcimskiemu. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KonstantyOświęcimski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełArndt">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy panu posłowi Konstantemu Oświęcimskiemu? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PawełArndt">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r. (druk nr 4195).</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PawełArndt">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DominikRadziwiłł">Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji została podpisana w Rijadzie 22 lutego 2011 r. Była negocjowana przez ponad 2 lata. Dotychczas nie mieliśmy żadnej umowy z Arabią Saudyjską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Jest to zatem początek współpracy w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DominikRadziwiłł">Warto podkreślić, że zawarcie umowy, zważywszy na wzajemną komplementarność obu gospodarek, ma istotne znaczenie gospodarcze. Arabia Saudyjska jest jednym z naszych większych partnerów handlowych, jeśli chodzi o Bliski Wschód. Przyjęcie Konwencji pozwoli inwestorom z Arabii Saudyjskiej dokonywać inwestycji w Polsce na warunkach bardziej im przyjaznych. Może to wpłynąć na wzrost inwestycji zagranicznych z tego kraju.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DominikRadziwiłł">Konwencja opiera się na aktualnej wersji modelowej konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Polsko-saudyjska konwencja o unikaniu podwójnego podatkowania przewiduje opodatkowanie niektórych dochodów w obu państwach, przy czym prawo państwa źródła opodatkowania jest ograniczone do z góry ustalonej w Konwencji maksymalnej stawki, niezależnej od ogólnie obowiązujących stawek w tym państwie. Jeśli chodzi o dywidendy i odsetki, Konwencja przewiduje obniżenie podatku pobieranego u źródła do 5%, natomiast w przypadku należności licencyjnych do 10%. Przepisy Konwencji w zakresie metody ogólnej unikania podwójnego opodatkowania przewidują metodę zaliczania proporcjonalnego, co reguluje art. 23 Konwencji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#DominikRadziwiłł">Dodatkowo Konwencja reguluje sposób opodatkowania takich kategorii dochodów jak: dochody z pracy najemnej, emerytury, transgraniczne zyski z transportu międzynarodowego. Zakłada pełną wymianę informacji, opartą na art. 26 Modelowej konwencji OECD, który przewiduje wymianę informacji znajdujących się zarówno w posiadaniu organów państwa, jak i instytucji bankowych i finansowych. Pozwala ona na uzyskanie informacji niezbędnych do weryfikacji prawidłowości deklarowanej podstawy opodatkowania w stosunkach polsko-saudyjskich, również w przypadku, gdy informacje te są chronione tajemnicą bankową.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#DominikRadziwiłł">Proszę Komisje o przyjęcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PawełArndt">Otwieram debatę. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w pierwszym czytaniu? Nie ma chętnych, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PawełArndt">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę, zatem stwierdzam przyjęcie tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PawełArndt">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r. (druk nr 4195)? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PawełArndt">W tym przypadku również musimy wybrać posła sprawozdawcę. Poprzednio sprawozdawcą został poseł z Komisji Finansów Publicznych. Teraz może poprosimy kogoś z Komisji Spraw Zagranicznych. Proponuję, aby poseł Dariusz Lipiński został sprawozdawcą. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszLipiński">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy posłowi Lipińskiemu? Nie widzę, zatem stwierdzam, że Komisje powierzyły panu posłowi Lipińskiemu funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>