text_structure.xml
47.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje przyjęcie harmonogramu prac Komisji nad projektem ustawy budżetowej na rok 2010, rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk nr 2254), zaopiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009 a także skierowanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości (druk nr 2179) do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są jakieś uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu wszystkich członków Komisji chcę bardzo serdecznie przywitać na posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam bardzo serdecznie panią Elżbietę Suchocką-Roguską sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Macieja Grabowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Cezarego Rzemka podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia i pana Jacka Paszkiewicza prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Na wstępie chcę państwa poinformować, że w dniu 2 października 2009 r. przewodniczący Komisji, pan poseł Zbigniew Chlebowski, złożył na ręce Marszałka Sejmu rezygnację z funkcji przewodniczącego Komisji. Zgodnie z art. 20 ust. 5 regulaminu Sejmu rezygnacja następuje z dniem jej złożenia i nie podlega głosowaniu na posiedzeniu Komisji. Chcę również poinformować państwa posłów, że dopiero po uzgodnieniach klubowych określających termin i tryb wyboru przewodniczącego Komisji ta sprawa stanie się przedmiotem obrad Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">Na wniosek pana ministra Macieja Grabowskiego, który wkrótce będzie musiał reprezentować rząd na posiedzeniu innej komisji sejmowej, chcę zaproponować zmianę kolejności realizacji porządku dziennego. Proponuję przyjąć następującą kolejność. Jako pierwszy Komisja rozpatrzy pkt 4 porządku dziennego, czyli skierowanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości (druk nr 2179) do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego, a następnie – pkt 1, 2 i 3 porządku dziennego. Czy są uwagi państwa posłów w sprawie propozycji zmiany kolejności realizacji porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję w sprawie zmiany kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrywania pkt 4 porządku dziennego. Chcę poinformować państwa posłów, że Sejm w dniu 23 września 2009 r. po pierwszym czytaniu skierował do Komisji Finansów Publicznych komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości zawarty w druku sejmowym nr 2179. Proponuję skierować ten projekt ustawy do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego. Chcę państwa posłów zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zgłoszonej przeze mnie propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję o skierowaniu projektu ustawy zawartego w druku nr 2179 do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KrystynaSkowrońska">Przypominam, że do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego zostały skierowane w celu rozpatrzenia inne projekty nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Chcę poprosić przewodniczącego i członków tej podkomisji, żeby rozważyli zasadność przygotowania wspólnego sprawozdania o tych projektach ustawy, które są związane ze sobą tematycznie. Zgodnie z art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu wymaga to podjęcia uchwały przez Komisję. W związku z tym proponuję upoważnić podkomisję do przygotowania wspólnego sprawozdania o tych projektach ustaw, w tym o projekcie ustawy zawartym w druku nr 2179, o ile ich treść i przewidywane cele nowelizacji będą ze sobą zgodne. Czy w tej sprawie są jakieś pytania lub uwagi państwa posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam w związku z tym, że Komisja podjęła uchwałę, w której upoważnia podkomisję do przygotowania wspólnego sprawozdania o projektach ustaw, jeżeli to będzie wynikało z ich treści i celów przewidywanej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Tym samym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 4 porządku dziennego. Przechodzimy do rozpatrywania pkt 1 porządku dziennego, czyli przyjęcia harmonogramu prac Komisji nad projektem ustawy budżetowej na rok 2010. Chcę poinformować państwa posłów, że na podstawie art. 106 ust. 5 regulaminu Sejmu Prezydium Sejmu określa tryb prac w komisjach sejmowych nad rozpatrzeniem projektu ustawy budżetowej na rok 2010. Prezydium Sejmu określa ten tryb na wniosek Komisji Finansów Publicznych. W związku z powyższym Prezydium Komisji przedkłada projekt harmonogramu prac komisji sejmowych nad projektem ustawy budżetowej na 2010 r. Harmonogram zakłada rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej w czteromiesięcznym konstytucyjnym terminie parlamentarnych prac. Podane terminy są terminami maksymalnymi, których nie można przekroczyć w toku całych prac parlamentarnych. Możliwe są jednak modyfikacje tego harmonogramu polegające na skróceniu niektórych terminów. Rozpatrzenie tak zwanych własnych części budżetowych Komisji Finansów Publicznych może odbywać się najprawdopodobniej jeszcze w październiku 2009 r. Terminy poszczególnych posiedzeń Komisji będą podawane w miarę wpływania opinii komisji branżowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSkowrońska">Mam nadzieję, że sekretariat Komisji dostarczył państwu posłom projekt harmonogramu prac Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2010. Ten projekt harmonogramu zostanie dołączony do protokołu z dzisiejszego posiedzenia Komisji. Czy państwo posłowie zgłaszają jakieś uwagi do projektu harmonogramu prac Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2010? Chcę poinformować państwa posłów, że podczas posiedzenia prezydium Komisji nie zgłoszono żadnych uwag do tego projektu. Chcąc jednak, żeby wszystko odbyło się w zgodzie z regulaminem Sejmu, pytam, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiego harmonogramu. Informuję, że modyfikacje, jeżeli okażą się konieczne, będą możliwe. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła harmonogram prac Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2010.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja musi rozstrzygnąć również w innej sprawie. Mam na myśli wybór koreferentów opinii innych komisji sejmowych oraz koreferentów części budżetowych rozpatrywanych przez Komisję Finansów Publicznych. Chcę powiedzieć, że wszyscy posłowie otrzymali materiały w tej sprawie. W tych materiałach wymienieni są posłowie referenci i koreferenci innych komisji sejmowych. Chcę również poinformować, że jeżeli chodzi o koreferenta do części budżetowej – Ochrona środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, to w przedstawionym państwu materiale brakuje kandydatury, ale w imieniu Klubu Parlamentarnego „Prawo i Sprawiedliwość” pani przewodnicząca zgłosiła kandydaturę pani poseł Marzenny Drab. Oznacza to, że zestawienie referentów i koreferentów jest już kompletne. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do tego zestawienia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam wobec tego, że przyjęliśmy również listę posłów referentów i koreferentów części budżetowych. Rozpatrzyliśmy tym samym pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, czyli rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk nr 2254).</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSkowrońska">Sejm w dniu 23 września 2009 r. przeprowadził pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawartego w druku nr 2254 i skierował ten projekt ustawy do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Proponuję w związku z tym, żeby Komisja przystąpiła do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu przystępujemy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza jakieś uwagi do art. 1? Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ŁukaszKasiak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi dotyczące numeracji art. 14 ust. 2. W związku z tym, że w dniu 22 sierpnia 2009 r. dodano już pkt 13, zmieniła się numeracja. Proponowany pkt 13 powinien być pkt 14. Należy w związku z tym wyrazy „w art. 14 w ust. 2 w pkt 12 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:” zastąpić wyrazami „w art. 14 w ust. 2 w pkt 13 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że uwaga Biura Legislacyjnego jest zasadna. To wynika z samej techniki legislacyjnej i nie wymaga dodatkowych opinii przedstawicieli rządu. Niemniej wypada mi zapytać o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejGrabowski">Tak, zgadzamy się z panem legislatorem – uwaga jest słuszna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pytam jeszcze raz, czy ktoś z państwa zgłasza jakieś uwagi do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrywania art. 2. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do art. 2? Nie słyszę. Zanim udzielę głosu panu ministrowi, proszę o zabranie głosu Biuro Legislacyjne. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszKasiak">Konsekwencją zmian, o których mówiłem, jest w lit. c) zmiana wyrazów „pkt 13” na wyrazy „pkt 14”. Zapis lit. c) będzie brzmieć: „...w art. 14 ust. 2 pkt 14...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiemy, że konsekwencją przyjęcia zmian w art. 1 są zmiany brzmienia art. 2. Panie ministrze, jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejGrabowski">Zgadzam się z uwagą legislatora. Stanowisko rządu w sprawie art. 2 oraz w sprawie całego projektu ustawy jest pozytywne. Uważamy, że ta ustawa zmniejszy ryzyko podatkowe i będzie sprzyjać rozwojowi gospodarczemu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2 z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam w związku z tym, że Komisja przyjęła art. 2 jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrywania art. 3. Czy do art. 3 są jakieś uwagi lub pytania państwa posłów? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Rozumiem, że pan minister przedstawił stanowisko do całego projektu ustawy. Czy tak, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejGrabowski">Tak, opowiadamy się również za przyjęciem art. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pozostaje mi poddać pod głosowanie cały projekt ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam w związku z tym, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Pan poseł Cichoń prosi o zabranie głosu. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszCichoń">Chcę zgłosić kandydaturę pana posła Marka Zielińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy Komisji posłowi Markowi Zielińskiemu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaSkowrońska">Panie pośle, stwierdzam, że został pan wybrany na sprawozdawcę Komisji. Rozumiem, że pan poseł wyraża zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekZieliński">Oczywiście, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł będzie sprawozdawał w imieniu Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSkowrońska">Projekt ustawy musi zostać zaopiniowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Proponuję wyznaczyć termin dla UKIE do dnia 7 października 2009 r. do godziny 11.00 na przygotowanie opinii w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy. Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej został ustalony. Zrealizowaliśmy tym samym pkt 2 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji pkt 3 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009. Rozumiem, że projekt przedstawi pan minister Cezary Rzemek. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie projektu zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Poproszę pana dyrektora Dariusza Jarnutowskiego o szczegółowe przedstawienie projektu zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariuszJarnutowski">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, na podstawie art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca się z prośbą o pozytywne zaopiniowanie przedstawionego projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009. Podstawą prawną sporządzenia zmiany planu finansowego na rok 2009 jest art. 124 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obowiązujący plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2009 r. będący przedmiotem zmiany został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 18 września i do dnia dzisiejszego był pięciokrotnie zmieniany w trybie art. 124 ust. 1 i 2 ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DariuszJarnutowski">Przedmiotem zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009 jest zmniejszenie planowanych przychodów i kosztów ogółem o kwotę 48.832 tys. zł, w tym poprzez zmniejszenie składki należnej brutto w roku planowania równej przepisowi składki w planie łącznym o kwotę 212.059 tys. zł, zmniejszenie kosztów poboru składki w planie łącznym o kwotę 420 tys. zł, zwiększenie przychodów wynikających z przepisów o koordynacji w planie łącznym o kwotę 11.888 tys. zł, zmniejszenie kosztów świadczeń zdrowotnych w planie centrali Narodowego Funduszu Zdrowia o kwotę 176.230 tys. zł, zmniejszenie planowanych kosztów administracyjnych w planie centrali Narodowego Funduszu Zdrowia o kwotę 51 tys. zł, zwiększenie pozostałych przychodów w planie łącznym o kwotę 84.553 tys. zł, zwiększenie pozostałych kosztów o kwotę 92.483 tys. zł, w tym zwiększenie w planie centrali o kwotę 67.074 tys. zł i zwiększenie w planie oddziałów wojewódzkich o kwotę 25.409 tys. zł, jak również zwiększenie planowanych przychodów finansowych w planie łącznym o kwotę 66.786 tys. zł i zwiększenie kosztów finansowych o kwotę 35.386 tys. zł, w tym zmniejszenie w planie centrali o kwotę 22.626 tys. zł, zwiększenie w planie oddziałów wojewódzkich o kwotę 98.353 tys. zł, i zmniejszenie w planie łącznym o kwotę 40.341 tys. zł. To jest cała propozycja zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram dyskusję. Pan poseł Henryk Kowalczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam pytanie dotyczące skutków szacowanego niedoboru składek w wysokości ponad 1.000.000 tys. zł, bo przecież planowane zmniejszenia w wydatkach wynoszą tylko 212.000 tys. zł. Jak należy rozumieć rozbieżność między tymi szacunkowymi danymi? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Najpierw głos zabierze pan poseł Sławomir Kopyciński, a później – pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SławomirKopyciński">Dziękuję bardzo. Chcę prosić o przedstawienie bardziej szczegółowego uzasadnienia propozycji zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia w części H – Koszty finansowe. Czytam, że proponuje się zwiększyć we wszystkich oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia koszty finansowe z 40.000 tys. zł do 138.000 tys. zł, co stanowi 345%. W uzasadnieniu napisano, że w większości są to odsetki z tytułu zobowiązań powstałych w związku z toczącymi się przed sądami spraw przeciwko NFZ dotyczących nadwykonań. W związku z tym dochodzę do wniosku, że gdyby Narodowy Fundusz Zdrowia nie procesował się, bo i tak, jak widzimy, przegrywa sprawy, lecz płacił w terminie za nadwykonania, zaoszczędziłby 138.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SławomirKopyciński">Mam również drugie pytanie dotyczące zwiększenia w pozycji – pozostałe koszty finansowe. Chodzi mi o lit. f) pkt 2 – Rezerwa na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych. Tutaj również mamy do czynienia z dość wysokim zwiększeniem, zwłaszcza jeżeli przejrzymy poszczególne plany finansowe poszczególnych oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia. Na przykład w województwie świętokrzyskim zaplanowano wydatki w wysokości 17.500 tys. zł, a pozostało 13.500 tys. zł. Wyciągam wniosek, że wchodzi w to również rezerwa dotycząca nadwykonań. Przykładów jest wiele. Mogę się mylić, a jeżeli się mylę, to proszę o sprostowanie mojej wypowiedzi, ale wyciągam z tego również taki wniosek, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie zamierza w tym roku zapłacić za nadwykonania. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia zakłada, że zacznie wygrywać sprawy w sądach? Nie wiem, jak to jest. Bardzo proszę o bardziej szczegółowe omówienie tych dwóch spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Dziękuję bardzo. Chcę zapytać, czy ten projekt zmian, który jest tutaj przedkładany, przewiduje rozwiązanie problemu, który pojawił się w ostatnim czasie na Dolnym Śląsku. Mam na myśli to, że brakuje środków dla szpitali, i to, że nie zostały podpisane kontrakty na dwa ostatnie miesiące 2009 r. Sądzę, że na Dolnym Śląsku mamy do czynienia chyba z wyjątkową w skali kraju sytuacją, że szpitale nie mają podpisanych kontraktów na listopad i grudzień 2009 r. Z doniesień medialnych wynika, że niektóre szpitale zamierzają skierować sprawy do sądu przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia o ustalenie wartości kontraktów. Myślę jednak, że byłoby lepiej, gdyby ten problem został rozwiązany w inny sposób niż na drodze sądowej. Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy proponowane zmiany mają na celu rozwiązanie problemów, które pojawiły się na Dolnym Śląsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam również przed oczyma dzisiejszą publikację dotyczącą województwa lubuskiego, w której czytamy „Chorujesz? Nie masz szans na szpitalne łóżko! Lecznice wstrzymały przyjęcia na zabiegi planowe. Leczą wyłącznie przypadki ratujące życie. Nie ma pieniędzy – nie ma planowych przyjęć”. Taka sytuacja jest w województwie lubuskim. Proszę powiedzieć, czy będą płacone nadwykonania. Jaka jest sytuacja w oddziale Lubuskiego Wojewódzkiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ElżbietaRafalska">Chcę zadać jeszcze drugie pytanie. Wiem, że urzędy pracy, które przekazują pieniądze na składki na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych, w niektórych województwach mają zobowiązania z tego tytułu, ponieważ nie odprowadzają tych składek. Czy może pan określić wysokość zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne osób bezrobotnych w skali kraju?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Stanisław Stec, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławStec">Dziękuje bardzo. Panie ministrze, rozumiem, że ta prognoza dotycząca 1.118.000 tys. zł dotyczy roku 2010. Jaki to będzie miało wpływ na korektę planu finansowego? W jakiej ewentualnie pozycji wydatki zostaną zmniejszone?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławStec">Druga sprawa dotyczy tego, że trzeba otwarcie powiedzieć usługobiorcom, że nadwykonania nie będą finansowane. Chcę powiedzieć, że niektóre dobre szpitale, w których bardzo dobrą renomą cieszą się poszczególne oddziały, liczą na refundację nadwykonań również za 2009 r. Z tego planu wynika, że to raczej nie będzie możliwe, chyba że pojawią się oszczędności w innych wojewódzkich oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia. Bardzo proszę o przedstawienie jednolitego i ostatecznego zdania w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Izabela Kloc, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IzabelaKloc">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chcę zapytać przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia o kilka spraw w kontekście planu finansowego na 2010 r. oraz w kontekście województwa śląskiego. Na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych mieliśmy już alarmujące sygnały w tej sprawie. Wiemy, że brakuje 500.000 tys. zł. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia pracuje nad takim rozwiązaniem, żeby dyrektor wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach nie musiał straszyć starostów tym, że cięcia wydatków dotkną w pierwszej kolejności szpitale? To będzie naprawdę katastrofa dla Śląska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę również zadać pytanie panu prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia. Ile pozwów o nadwykonania szpitale skierowały do sądów? Proszę, żeby odpowiedź była tak aktualna, jak to możliwe. Czy sądy wydały już jakieś orzeczenia w tych sprawach? Jeżeli to możliwe, to chcę również dowiedzieć się, w ilu sprawach orzeczenia sądowe mówią o obowiązku zapłaty za nadwykonania przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w ilu sprawach sądy oddaliły powództwa i ile spraw toczy się przed sądami. Pan poseł Kopyciński chce jeszcze zadać dodatkowe pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SławomirKopyciński">Tak, chcę zadać pytanie nawiązujące do tego, o co pani pytała, pani przewodnicząca. Jaka jest łączna kwota roszczeń z tytułu nadwykonań za 2008 i 2009 rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Panie prezesie, mam pytanie dotyczące nadgodzin, które również stały się przedmiotem pozwów kierowanych przez lekarzy do sądów. Jest to coraz bardziej powszechny sposób dochodzenia praw przez lekarzy. Proszę przedstawić informacje, jak wygląda sytuacja na dzień dzisiejszy i jak państwo chcecie rozwiązać ten problem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że pani poseł chce zadać takie pytanie, ale nie wiem, czy minister zdrowia i prezes Narodowego Funduszu Zdrowia mają takie informacje, bo to jest problem, który dotyczy pracodawców. Nie widzę innych zgłoszeń. Udzielam w związku z tym głosu panu ministrowi i panu prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia. Proszę, żeby panowie odpowiedzieli na pytania zadane w dyskusji przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#CezaryRzemek">Jeżeli mogę, to chcę, żeby w pierwszej kolejności pan prezes Narodowego Funduszu Zdrowia odpowiedział na pytania, które adresowano bezpośrednio do niego. Później uzupełnię wypowiedź pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekPaszkiewicz">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, odnosząc się do kwestii dotyczącej zmniejszenia przychodów z tytułu składki należnej brutto, chcę powiedzieć, że prognozowany na 2009 r., a nie na 2010 r., na podstawie wskaźników makroekonomicznych przyjętych przez Ministerstwo Finansów deficyt składki wynosiłby prawdopodobnie 1.118.00 tys. zł. Na dzień dzisiejszy można powiedzieć, że ta prognoza nie w pełni potwierdza się. Po zrealizowaniu ośmiu dwunastych planu finansowego mamy deficyt w wysokości 656.000 tys. zł. Biorąc pod uwagę trend zakładany przy spływie składki, deficyt wyniesie 39.000 tys. zł. Analiza trendu spływu składki w ciągu ostatnich kilku miesięcy, zwłaszcza z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wskazuje na to, że prawdopodobnie nie osiągniemy deficytu zgodnego z trendem spływu składki. Dlatego właśnie szacowany przez nas deficyt wyniesie tyle, ile zakłada wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym NFZ na 2009 r. Przypominam, że chodzi o 212.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JacekPaszkiewicz">Odnosząc się do zmiany w pozycji H – Koszty finansowe, to te koszty finansowe, które jak zauważył pan poseł, które wzrastają w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, nie są związane z nadwykonaniami. To nie jest tak, że Narodowy Fundusz Zdrowia najpierw za coś nie zapłacił, a teraz będzie płacił z odsetkami. Chcę zapewnić, że regulujemy swoje zobowiązania systematycznie. Z tego tytułu nie istnieją żadne zapóźnienia. Nie ma takich zobowiązań, których Narodowy Fundusz Zdrowia nie uregulowałby w terminie. W tych kosztach znajdują się koszty wejścia w życie tzw. ustawy 203. To są wydatki, które musimy, rzecz jasna, ponieść łącznie z odsetkami z tytułu zasądzonych wyroków związanych z ustawą 203. W związku z tym zgłaszamy wniosek o dokonanie zmian polegających na zwiększeniu wydatków w planach finansowych oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o liczbę pozwów skierowanych do sądu, to nie zostały skierowane do sądu pozwy w związku z nadwykonaniami w 2009 r. Powód tego jest oczywisty. Umowy w dalszym ciągu są realizowane. Nie ma możliwości pozwania Narodowego Funduszu Zdrowia w trakcie trwania umowy. W pierwszym półroczu 2009 r. uczestniczyliśmy w 103 sprawach sądowych dotyczących nadwykonań w latach ubiegłych. Łączna kwota roszczeń wynosiła 165.128 tys. zł. Do końca pierwszego półrocza 2009 r. sądy wydały 45 wyroków, w których z tytułu nadwykonań zasądzono od Narodowego Funduszu Zdrowia kwotę w wysokości ponad 20.000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#CezaryRzemek">Odpowiem na pozostałe pytania. Jeżeli chodzi o nadgodziny lekarzy, to jak pani przewodnicząca powiedziała, mamy tutaj do czynienia ze stosunkiem pracy między pracodawcą a pracobiorcą. Te sprawy nie dotyczą ani Ministerstwa Zdrowia ani Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o sytuację na Dolnym Śląsku, to chcę powiedzieć, że przedmiotem wniosku o dokonanie zmian w planie finansowym na 2009 r. nie jest ani uregulowanie ani uzdrowienie problemu na Dolnym Śląsku, który dotyczy tych dwóch miesięcy. Jak państwo wiedzą, sytuacja tam jest rzeczywiście trudna. Chcę zapewnić, że przez cały czas podejmujemy różne próby ewentualnego montażu finansowego, ale trzeba mieć świadomość tego, że to, co się tam stało, będzie trudne do zaakceptowania przez świadczeniodawców, jak i Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o 2010 r. to algorytm oczywiście zmieni się. Jeżeli ustawa zostanie podpisana przez prezydenta, to art. 118 ustawy zabezpieczy stan finansowy środków na dzień 30 czerwca. Ten stan będzie z całą pewnością niższy niż jest obecnie, ale z drugiej strony trzeba pamiętać, że przez dwa lata na Śląsk trafiały większe środki. Mamy świadomość, jakimi środkami finansowymi Narodowy Fundusz Zdrowia będzie dysponował w 2010 r. Chcę powiedzieć, że Śląsk nie będzie w najgorszej sytuacji właśnie dzięki art. 118 ustawy, ponieważ będzie mieć więcej środków niż na początku 2009 r. W 2008 r. dyrektorzy szpitali zapewniali, że więcej nadwykonań nie będzie, bo nie są w stanie zrobić więcej. W 2009 r. jak widać okazało się, że jednak stać ich było na więcej. Rozmowy w sprawie wydatków na 2010 r. będą z całą pewnością trudne, ale jestem optymistą i sądzę, że zakończą się przed rozpoczęciem 2010 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">Do głosu zgłaszają się pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat, pan poseł Sławomir Kopyciński i pani poseł Elżbieta Rafalska. Rozumiem, że są to wypowiedzi ad vocem. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Panie ministrze, nie wiem, czy mówił pan o Śląsku czy o Dolnym Śląsku, bo to są dwa zupełnie różne regiony, które oddziela od siebie Opolszczyzna, co powoduje, że nie mają one nawet wspólnej granicy. Rozumiem, że problem jest trudny, bo w ogóle problemy finansowe są trudne, ale mamy już październik, a na Dolnym Śląsku, podkreślam na Dolnym Śląsku, nie ma zabezpieczonej opieki szpitalnej, ponieważ nie ma podpisanych umów ani kontraktów. To nie jest winą świadczeniodawców, co przedstawiciele rządu przyznali podczas debaty w Sejmie. To również z całą pewnością nie jest winą mieszkańców Dolnego Śląska. Dlatego apeluję o pozytywne rozpatrzenie tej sprawy i szybkie decyzje, bo trudno sobie wyobrazić, jak będą funkcjonować te wszystkie jednostki, kiedy lada dzień może dojść do dramatycznych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli chodzi o algorytm, to myślę, że ta dyskusja jeszcze powróci. Sytuacja, w której środki będą w liczbach bezwzględnych niższe, niż te, które zaplanowano na 2009 r., jest po prostu niewyobrażalna na Dolnym Śląsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie o sytuację w województwie lubuskim. Przypomnę może, że nadwykonania w województwie lubuskim wynoszą ponad 55.000 tys. zł. W tej chwili wstrzymano wykonywanie planowych zabiegów. Tak jest na przykład w Gorzowskiej Lecznicy, bo przyjęcia są tylko na oddziale onkologii i oddziale pediatrii. Tak naprawdę nie wykonuje się żadnych planowych zabiegów. Czy ta sytuacja ulegnie zmianie, bo z wniosku o dokonanie zmian w planie finansowym na rok 2009, który państwo przedstawiliście, to nie wynika?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Sławomir Kopyciński i pani poseł Izabela Kloc, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#SławomirKopyciński">Dziękuję bardzo. Chcę jeszcze raz zadać pytanie dotyczące kosztów finansowych. Jeżeli zwiększamy koszty finansowe z 40.000 tys. zł do 138.000 tys. zł i pan prezes informuje, że są to w większości koszty odsetek związane z realizacją tzw. ustawy 203, to ja chcę zapytać o dokładną proporcję między tymi odsetkami, które wynikają z realizacji ustawy 203, a odsetkami związanymi z nadwykonaniami. Jak wygląda ta proporcja?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#SławomirKopyciński">Jest jeszcze druga sprawa. Chcę jeszcze raz przypomnieć, że zadałem pytanie. Być może odpowiedź umknęła mojej uwadze, ale chcę zapytać o pozostałe koszty w lit. f) pkt 2 – Rezerwa na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych. Czy tutaj zawarte są również koszty nadwykonań czy nie? Jeżeli słyszę, że łącznie koszty roczne wynoszą około 40.000 tys. zł, a w planie mamy wpisać 259.000 tys. zł, to pytam, czy to za dużo, czy za mało. Wydaje mi się, że tutaj należałoby wpisać kwotę, na jaką opiewają roszczenia, i nie wyższą. Dlatego bardzo proszę o odpowiedź na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Izabela Kloc, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#IzabelaKloc">Panie ministrze, miałam ten sam dyskomfort, który miała pani poseł Natalli-Świat, bo nie wiedziałam, czy odpowiada pan na pytanie zadane przeze mnie, czy na pytanie pani poseł. Dlatego chcę jeszcze raz doprecyzować. Czy to, co usłyszałam, dotyczy województwa śląskiego? Pan powiedział, że Śląsk przez 2 lata otrzymał za dużo środków i że poradzi sobie teraz, mając do dyspozycji 500.000 tys. zł mniej. W posiedzeniu Komisji uczestniczy kolega z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska pan poseł Brzezinka. Słyszymy, co mówi pan minister. Czy z taką odpowiedzią pana ministra mamy pojechać na Śląsk?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani poseł Marzenna Drab.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarzennaDrab">Chcę nawiązać do pytania, które wcześniej zadała pani poseł Rafalska w sprawie zobowiązań urzędów pracy. Chcę poinformować pana prezesa, że tylko w województwie kujawsko-pomorskim urzędy pracy nie odprowadziły składek za osoby bezrobotne na kwotę ponad 50.000 tys. zł. To jest tylko jedno województwo. Chcę zapytać, czy pan prezes ma wiedzę na ten temat. Czy pan prezes może potwierdzić, że ta informacja, którą przedstawiłam, jest prawdziwa? Jeżeli nie, to niech pan prezes powie, ile wynoszą łączne zobowiązania wobec Narodowego Funduszu Zdrowia w skali kraju z tego tytułu. Jeżeli składki nie będą odprowadzane na bieżąco, to za chwilę może zabraknąć pieniędzy nawet na zabiegi ratujące życie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MariaZuba">Również nie otrzymałam odpowiedzi na moje pytanie. Nie wiem, jak odczytywać to milczenie pana prezesa. Czy pan prezes chce zostawić lekarzy, czy może raczej dyrektorów szpitali z tym problemem? Czy rzeczywiście rząd nie dostrzega tego ogólnopolskiego problemu, który pojawił się w ostatnim czasie? Jak rozwiązać problem zapłaty za nadgodziny, o co upominają się lekarze?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że to wszystkie pytania państwa posłów. Pan minister Rzemek, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Ponieważ były dwa pytania – jedno o Dolny Śląsk, a drugie o Śląsk, udzieliłem odpowiedzi na oba pytania jednocześnie. Zapewniam, że rozróżniam te dwa województwa. Jeszcze raz chcę podkreślić, że zdajemy sobie sprawę z sytuacji, która jest na Dolnym Śląsku. Staramy się pomóc zarówno dyrektorowi wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia jak i świadczeniodawcom, bo rozumiem, że to nie była ich wina, że przyjęli stawki, które były dla nich korzystne, ale problem dotyczy dwóch miesięcy. Staramy się ten problem rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o Śląsk, to nie pamiętam, żebym powiedział, że zmniejszamy jakąś kwotę o 500.000 tys. zł i wszystko będzie w porządku. Powiedziałem, że zapewnimy finansowanie na poziomie z dnia 30 czerwca 2009 r. Oznacza to, że to finansowanie będzie większe niż na początku 2009 r., ale mniejsze, niż to wynika z tego podziału, który nastąpił w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia. Mam na myśli kwotę 1.125.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o lekarzy, to problem nadgodzin jest problemem pracodawcy. Docierają do nas skargi mówiące o tym, że lekarze pracują zbyt długo, ale nie możemy nic zrobić w sprawie wynagrodzeń za te nadgodziny. Chcemy zapewnić społeczeństwu dobrą opiekę medyczną. Jeżeli chodzi o czas pracy lekarzy, to stosowne rozporządzenia weszły w życie. To są problemy między pracodawcą i pracownikiem. Nie możemy wchodzić w ich kompetencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie prezesie, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JacekPaszkiewicz">Chcę jeszcze raz odnieść się do pozycji H – Koszty finansowe. Chcę wyraźnie powiedzieć, że główną częścią tej pozycji – taka była treść mojej wypowiedzi – są kwoty główne z tytułu realizacji tzw. ustawy 203 oraz odsetki. Podkreślam jeszcze raz, że to kwoty główne, a nie odsetki, stanowią największa część w tej pozycji. W niektórych wojewódzkich oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia są tam również koszty związane z nadwykonaniami, ale stanowią one zdecydowaną mniejszość, bo w tej pozycji znakomitą większość stanowią kwoty główne z tytułu realizacji ustawy 203.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JacekPaszkiewicz">Informacja, którą państwu przedstawiłem, o 104 sprawach sądowych i kwocie łącznej, dotyczy kwoty roszczeń świadczeniodawców. Narodowy Fundusz Zdrowia nie zakłada w związku z tym rezerwy, ponieważ zasada jest taka, że Narodowy Fundusz Zdrowia zakłada rezerwę na ewentualne koszty postępowań sądowych dopiero po przegranej w pierwszej instancji. To są sprawy, które zostały wniesione do sądu, ale wyroki sądu w tych sprawach są nieznane.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące województwa lubuskiego, to chcę powiedzieć, że generalnie rzecz biorąc województwo lubuskie bilansuje się w zakresie salda nadwykonań i niewykonań. Na dzień dzisiejszy wartość niewykonań różnego rodzaju świadczeń wynosi ponad 55.000 tys. zł. Jeżeli dyrektor wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia uzna w negocjacjach ze świadczeniodawcami może dokonać stosownego przesunięcia środków finansowych, bo jest możliwość zbilansowania tych świadczeń, które zostały nadwykonane, tymi niewykonaniami.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące tego, że nie odprowadza się składki za osoby bezrobotne, to chcę powiedzieć, że urzędy pracy nie odprowadzają składek bezpośrednio do Narodowego Funduszu Zdrowia, lecz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia nie dysponuje informacjami na temat bieżącego spływu składki. Mamy dostęp do danych historycznych, które są zawsze opóźnione o kilka miesięcy. Dlatego nie mamy informacji na temat tego, jak wygląda ten problem w ujęciu globalnym. Niemniej chcę powiedzieć, że kiedy tylko dotarły do nas pierwsze informacje mówiące o tym problemie, wystąpiliśmy do Ministra Finansów z zapytaniem, czy są zagwarantowane takie środki. Minister Finansów odpowiedział nam, że po nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. te środki finansowe zostały zagwarantowane, a w przypadkach, w których prognozowane wypłaty z tego tytułu przekroczą plany finansowe wojewodów, mają oni obowiązek dokonać właściwego przesunięcia w swoich planach finansowych. W tej sprawie tyle mogę pani poseł odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Udzielono odpowiedzi na pytania zadane w dyskusji. Chcę zaproponować państwu przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#KrystynaSkowrońska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009 uchwalona na posiedzeniu w dniu 6 października 2009 r.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 6 października 2009 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 24 września 2009 r. dotyczący projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, na podstawie art. 124 ust. 1 – 2, w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Izabela Kloc prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#IzabelaKloc">Zgłaszam sprzeciw. Proszę o poddanie pod głosowanie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSkowrońska">Szanowni państwo, poddam pod głosowanie projekt opinii Komisji Finansów Publicznych, ponieważ został zgłoszony sprzeciw wobec jej przyjęcia. Proszę o włożenie legitymacji – będziemy głosować przy pomocy urządzenia do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Pani przewodnicząca, czy mogę prosić o przeprowadzenie głosowania ręcznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli taki jest wniosek, to...</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli nie ma oczywiście sprzeciwu?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tylko chcę, żebyśmy nie mieli żadnych wątpliwości w tej sprawie. Pani przewodnicząca Natalli-Świat zgłosiła wniosek o przeprowadzenie głosowania ręcznie. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poddaję pod głosowanie opinię. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem powyższej opinii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami za, przy 11 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących się przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#KrystynaSkowrońska">Zrealizowaliśmy wszystkie punkty porządku dziennego. Oznacza to, że zrealizowaliśmy porządek obrad Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>