text_structure.xml 28.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o podatku akcyzowym – druk sejmowy nr 1430. Chcę zapytać panie i panów posłów, czy są uwagi do porządku dziennego? Pan poseł Andrzej Pałys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejPałys">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Pojawił się duży problem, ponieważ w prasie ukazało się moje nazwisko w układzie mafijnym. Ja sobie na to nie pozwolę. W związku z tym składam formalny wniosek o wycofanie tego punktu z dzisiejszego posiedzenia Komisji celem dogłębnego wyjaśnienia, jaki wpływ ma obniżenie akcyzy na udział w mafijnym składzie posłów. Niech to będzie wyjaśnione. Niech oficer Guzik z CBŚ nie wypowiada się dla mediów, że on podejrzewa. Niech on ściga mafijne układy, a nie pisze o posłach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejPałys">Taki jest mój wniosek formalny – wycofanie tego punktu z dzisiejszego posiedzenia Komisji celem odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób istnieją tutaj mafijne układy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Edward Wojtas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EdwardWojtas">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. To, co dzisiaj ukazało się w prasie jest próbą zastraszenia posłów. Uważam, że prace nad tym punktem porządku dziennego powinny być wstrzymane do czasu wyjaśnienia sprawy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EdwardWojtas">Podobna sytuacja była przed 4 laty, kiedy też głosowano i w ostatniej chwili również podrzucono posłom pod drzwi lub do skrytek artykuły, zmierzające do wymuszenia pożądanego dla określonego lobby zachowania. Niektórzy wspominają, że pracujemy tutaj nad obniżeniem akcyzy – w ustawie nie mamy obniżenia akcyzy, a propozycja rządowa zmierza w tym kierunku, żeby większą akcyzą obłożyć tytoń niż papierosy. O to chodzi w całej tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EdwardWojtas">W tej chwili pojawia się pytanie, jakie lobby – bo chyba niepolskie – zmierza do tego, żeby za wszelką cenę przeforsować tę propozycję zaproponowaną w wersji rządowej. Nie wiedzieć, czemu tak się dzieje. Dlatego, że w kwietniu była całkiem inna propozycja, która nie stwarzała tak wielkiej różnicy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę poinformować panie i panów posłów, że w tej sprawie dopuszczę jeszcze jeden głos i chciałabym ogłosić przerwę – spróbujemy się w czasie przerwy skontaktować w pełnym składzie prezydium Komisji, aby tę sprawę jeszcze omówić. Pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Chcę poprzeć propozycję panów posłów, ponieważ zamieszanie wokół tego jest rzeczywiście ogromne. Są to stawki podatkowe. Chcielibyśmy mieć szansę wyjaśnienia. Z racji, że uchwała Senatu była przyjęta bardzo późno, chcielibyśmy wypracować sobie stanowisko na ten temat. Nie chcielibyśmy pochopnie głosować w sytuacji, kiedy później możemy być oskarżani o jakieś działania. Chcielibyśmy mieć czas na to, żeby wypracować sobie stanowisko w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">W związku z uwagami do porządku dziennego nie chciałabym poddawać pod głosowanie projektu porządku dziennego. Ogłaszam przerwę do godz. 11.00. Bardzo serdecznie proszę członków prezydium, żebyśmy mogli się skontaktować ze sobą. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSkowrońska">Szanowni państwo. Po konsultacjach z prezydium, przedłużam przerwę do godz. 12.00. Zapraszam wówczas na posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dzień dobry. Wracamy po krótkiej przerwie. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji? Pan poseł Andrzej Pałys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejPałys">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Zgłosiłem wniosek formalny o przerwanie debaty nad procedowaniem o ustawie o akcyzie do czasu wyjaśnienia bardzo przykrego incydentu, jaki dotyka posła. Nie ważne, że w tym wypadku zostało wymienione moje nazwisko – tylko chodzi o posła.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejPałys">Jest to ingerencja w działalność poselską mediów przed uchwaleniem stawek akcyzy. Są gruboskórni posłowie, którym można wszystko obwieścić. Ja do takich nie należę. Mówimy o ustawie akcyzowej, gdzie dochody z tej ustawy idą na pakiet stabilizacyjny, co jest rzeczą ważną. Nie z winy posłów mamy opóźnienie od 3 miesięcy i stawki akcyzy wejdą w życie od 1 marca. Pozwolę sobie parę ułomności wymienić. Nie z winy posłów jest również zmiana stanowiska z kwietnia 2008 r., co do podatku akcyzy i tego punktu…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejPałys">W związku z tym, uważam panie przewodniczący i wierzę w to, że swym autorytetem jako przewodniczący tej Komisji będzie pan pracował dalej nad sprawdzeniem i przekazaniem nam informacji, w jakim miejscu posłowie zaangażowani są w układ mafijny.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejPałys">Jako człowiek odpowiedzialny za państwo nie chciałbym doprowadzać do przedłużenia prac nad ustawą akcyzową. Nie z winny posłów mamy opóźnienie. Ale później się to zamieni i nie będzie chodziło o wyjaśnienie sprawy… a jak już PSL jest w mafii, to całe PSL będzie winne rozwaleniu ustawy o akcyzie. Świadom tego wycofuje ten wniosek o zaprzestanie dalszej pracy, ale wierzę w to, że pan przewodniczący wyjaśni ten punkt do końca w innym procedowaniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję panie pośle. Nie chcę komentować doniesień prasowych. Sam dzisiaj stałem się przedmiotem nieprawdziwych informacji w mediach. Dziennikarze mają prawo pisać. Nie mam zamiaru, panie pośle, tego wyjaśniać. Są w państwie organa i instytucje, które zajmują się tego typu doniesieniami. Nie jest rolą naszą, Komisji czy posłów angażowanie się w tego typu insynuacje prasowe.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZbigniewChlebowski">Rozumiem, że nie ma innych uwag do porządku dziennego. Rozumiem, że pan wycofał wniosek o przerwanie prac?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejPałys">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewChlebowski">Witam pana Jacka Kapicę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W dniu 4 grudnia 2008 r. Senat przyjął uchwałę o stanowisku w sprawie ustawy o podatku akcyzowym i zaproponował w niej 16 poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji, w celu zaopiniowania poprawek Senatu. Przystępujemy do rozpatrzenia wszystkich poprawek.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewChlebowski">Nie ma przedstawiciela Senatu. W związku z tym będę pytał o stanowisko rządu i o państwa ewentualne pytania i uwagi.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewChlebowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekKapica">Panie przewodniczący, jesteśmy za. Jest to poprawka legislacyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś inne uwagi? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechBiałończyk">Chcieliśmy tylko zwrócić uwagę, że poprawki nr 1, 3 i 4 trzeba rozpatrywać łącznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi do poprawek nr 1, 3 i 4? Nie słyszę. Przystępujemy do zaopiniowania tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1, 3 i 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 41 posłów – wszyscy głosowali za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki nr 1, 3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 2 – proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JacekKapica">Jesteśmy za tą poprawką, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewChlebowski">Biuro Legislacyjne, a następnie pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechBiałończyk">Chcieliśmy zaproponować, że poprawki nr 2, 5, 6 i 7 mimo, że nie są ze sobą związane, ale mają charakter redakcyjny, rozpatrzyć łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Stec, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławStec">Chciałem tylko poprzeć stanowisko Biura Legislacyjnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów ma jakieś uwagi? Nie słyszę. Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 2, 5, 6 i 7? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – wszyscy byli za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki nr 2, 5, 6 i 7.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 8 – proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JacekKapica">Popieramy tę poprawkę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś inne uwagi, pytania? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – 42 głosy za, 1 głos przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 9 – bardzo proszę panie ministrze o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JacekKapica">Popieramy tę poprawkę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś inne uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – wszyscy byli za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 9.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 10 – bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JacekKapica">Popieramy tę poprawkę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 10? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – wszyscy byli za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 11 – proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JacekKapica">Popieramy, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – wszyscy byli za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 11.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 12 – bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JacekKapica">Popieramy panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jakieś pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 12? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – wszyscy byli za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 13 – bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JacekKapica">Popieramy panie przewodniczący. Jeżeli przy tej okazji byłoby zainteresowanie wyjaśnieniem, skąd w toku konsultacji międzyresortowych zmieniła się stawka, to jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewChlebowski">Pan poseł Edward Wojtas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#EdwardWojtas">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam pytanie do pana ministra, czy prawdą jest, że przyjęcie tej poprawki będzie oznaczało, że 1kg tytoniu do palenia będzie obciążony akcyzą 2,5 razy wyżej niż u sąsiadów w Niemczech. Bardzo proszę o odpowiedź na to pytanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewChlebowski">Pani poseł Maria Zuba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MariaZuba">Mam pytanie, czy prawdą jest, że nie przyjęcie tej poprawki skutkować będzie miliardowymi stratami w budżecie i jakie są z tego tytułu wpływy do budżetu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, czy mogę zapytać, czy w tej sprawie były prowadzone uzgodnienia koalicyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewChlebowski">Od razu pani odpowiem na to pytanie – takich uzgodnień koalicyjnych nie było. Jest to stanowisko i wersja rządowa. Mój Klub Parlamentarny nie miał do tego żadnych zastrzeżeń. Pan przewodniczący, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanŁopata">Mam pytanie a propos pytania zadanego przez panią poseł Marię Zubę, czy prawdą jest, że obniżenie akcyzy na alkohol parę lat temu spowodowało wzrost dochodów akcyzowych z alkoholu do budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeszcze raz pan poseł Edward Wojtas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#EdwardWojtas">Mam pytanie do pana ministra, czy prawdą jest, że ta część rynku wynosząca od 6 do 6,5% jest zdominowana przez polskich producentów, w tym również firmy będącej własnością państwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewChlebowski">Nie widzę więcej zgłoszeń do zadania pytań. Bardzo proszę, panie ministrze, o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JacekKapica">Dziękuję bardzo. Może na początek tak jak państwu wcześniej zaproponowałem wyjaśnię, że w toku konsultacji międzyresortowych wpłynęła opinia Ministerstwa Zdrowia, która brzmi następująco: „W związku z pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. dotyczącego projektu ustawy o podatku akcyzowym uprzejmie informuję, że do przedmiotowego projektu zgłaszam następujące uwagi: uwaga nr 2. Proponowana w art. 90 – wówczas artykuł miał taki numer – ust. 2 pkt 2 projektu ustawy stawka akcyzy na tytoń do palenia pozostaje na niższym poziomie od stawki akcyzy dla papierosów. W uzasadnieniu do projektu na str. 61 stwierdza się, że łączne opodatkowanie akcyzą tego tytoniu powinno wynosić 50% łącznego opodatkowania akcyzą papierosów.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JacekKapica">Tymczasem od kilku lat rośnie konsumpcja tytoniu, z którego sporządzane są papierosy z użyciem gotowych rurek bibułkowych i maszynek do napełniania ich tytoniem. Jest to rezultat istniejącej preferencji podatkowej dla tytoniu do palenia. Pozwala to zastępować tanimi papierosami, sporządzanymi ręcznie, droższe papierosy gotowe. Powoduje to zmniejszenie dochodów budżetu państwa, jak i powoduje szkody w zakresie zdrowia publicznego, gdyż nie zmniejsza się ilość wypalanego tytoniu, a jedynie popyt przenosi się na inny asortyment wyrobów tytoniowych.”.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JacekKapica">Komisja Wspólnot Europejskich w sprawozdaniu dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego w sprawie stosowania dyrektywy o wyrobach tytoniowych stwierdza, że sprzedaż, a co za tym idzie konsumpcja papierosów sporządzanych ręcznie gwałtownie wzrosła, szczególnie wśród osób młodych. Główną przyczyną tego zjawiska jest fakt, że podatki pobierane od tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów są niższe od podatków od papierosów, a w konsekwencji niższa jest cena detaliczna tytoniu. Komisja rekomendowała podniesienie opodatkowania tytoniu do skrętów.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JacekKapica">W tej sytuacji w toku konsultacji między Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Zdrowia, które optowało za wyrównaniem stawek akcyzowych na tytoń do robienia ze stawkami na papierosy, doszliśmy do uzgodnienia zastosowania 75% stawki akcyzy na tytoń do palenia w stosunku do stawki akcyzy na papierosy. W przypadku wpływu na cenę, będziemy mieli taką sytuację, że po przyjęciu stawek akcyzy na papierosy, najtańsze papierosy będą kosztowały 7,84 zł, a tytoń do palenia będzie kosztował blisko 6 zł. W związku z tym preferencja cenowa również zostanie utrzymana.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#JacekKapica">Ceny tego tytoniu na dzień dzisiejszy w Polsce w przeliczeniu na euro, to jest 2,52€, w Niemczech – 4,95€, w Republice Czeskiej – 5,26€, nie mam danych ze Słowacji, na Litwie jest to nawet 9,56€.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#JacekKapica">Odnośnie do struktury produkcji tytoniu – nie jest prawdą, że są to firmy polskie. Największy udział – 29% rynku ma firma Philip Morris, drugi udział – 26% rynku ma prywatna firma Orion, trzeci udział – 23% mają Zakłady Przemysłu Tytoniowego w Lublinie. W związku z tym struktura produkcji jest bardzo zróżnicowana.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#JacekKapica">W sytuacji obniżenia tej stawki z 75% akcyzy w stosunku do papierosów na 50%, do budżetu nie wpłynęłoby, jak obliczyliśmy, 100 mln zł i za każdy procent przeniesienia konsumpcji z papierosów na tytoń do palenia około 50 mln zł. Ryzyko jest znaczne, ze względu na wzrost stawek podatku akcyzowego na papierosy.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#JacekKapica">Odnośnie do cen alkoholu i relacji spadku stawki akcyzy do wzrostu sprzedaży – chociaż ta poprawka została przegłosowana, to pozwolę sobie państwu wytłumaczyć. Faktycznie w 2002 r. stawki podatku akcyzowego zostały obniżone z 6278 zł za hektolitr 100% alkoholu do 4400 zł i wówczas sprzedaż znacznie wzrosła.</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#JacekKapica">W tej chwili proponujemy powrót do 4960 zł – stawki sprzed 10 lat. Jednocześnie w ciągu ostatnich 5 lat cena alkoholu spadła o 1 zł. W 2003 r. cena butelki najpopularniejszej wódki kosztowała 17,70 zł, a w tej chwili kosztuje 16,50 zł. W związku z tym określenie stawki akcyzy na poziomie 4.960 zł przeniesie się na wzrost ceny butelki wódki o złotówkę. W międzyczasie wzrost wynagrodzeń sięgnął blisko 30%. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ZbigniewChlebowski">Pan minister odpowiedział wprost na wszystkie pytania. Jeszcze pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#GabrielaMasłowska">Czy ministerstwo uwzględniało w swoich szacunkach, w jakim stopniu wzrost akcyzy wpłynie na zwiększenie przemytu papierosów z krajów ościennych? W związku z tym, jak negatywnie wpłynie to na dochody budżetu?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#GabrielaMasłowska">Z mojej wiedzy wynika, że ten związek jest bardzo silny. Czy państwo to liczyliście? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ZbigniewChlebowski">Oglądając telewizję mam wrażenie, że w ostatnich dniach mamy do czynienia z zupełnie czymś innym – znaczy właśnie z ograniczeniem przemytu, bo zostały zaostrzone przepisy prawa unijnego. Ale nie będę wyręczał pana ministra. Jeszcze pan poseł Andrzej Pałys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejPałys">Panie przewodniczący, panie ministrze, pytanie pana posła Jana Łopaty brzmiało, czy zwiększył się dochód. Pan rzeczywiście odpowiedział. Natomiast zaproponowałbym formułę odpowiedzi „tak” lub „nie” – byłaby ona bardziej precyzyjna od tej, jakiej pan udzielił. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Bardzo proszę o krótką odpowiedź panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JacekKapica">Dobrze panie przewodniczący. W przypadku wzrostu stawki akcyzy na wzrost przemytu braliśmy i bierzemy to ryzyko pod uwagę. Podejmujemy działania, o których wspomniał pan przewodniczący, mające na celu ograniczenie przemytu zarówno mrówkowego, jak i pełnogabarytowego – czy to w pociągach, czy to w środkach przewozowych poprzez wyposażenie przejść granicznych w stosowny sprzęt do prześwietlania.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JacekKapica">Między innymi biorąc pod uwagę fakt wzrostu stawki akcyzy na tytoń do palenia, dla którego konkurencją są papierosy z przemytu, to również było impulsem do tego, aby uszczelnić granicę, w związku z napływem papierosów w przemycie mrówkowym. Uszczelnienie tego przemytu pozwoli na pewno tym klientom-konsumentom, którzy będą chcieli znaleźć produkt tańszy skierować się w stronę tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów, a ograniczyć ich dostęp do papierosów z przemytu.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#JacekKapica">Odnośnie do spadku stawki akcyzy dla alkoholu na wzrost dochodów, pragnę zauważyć, że spadek akcyzy nastąpił o 30%, ponieważ przekroczono kwotę graniczną w krzywej Laffera. W tej chwili jest wzrost 9% i jest to wzrost inflacyjny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ZbigniewChlebowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 13? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 44 posłów – 24 głosy za, 5 głosów przeciw, 15 głosów wstrzymujących się. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 13.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 14 – panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JacekKapica">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy ktoś ma jakieś zastrzeżenia lub uwagi? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 14? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 44 posłów – wszyscy głosowali za. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 14.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#ZbigniewChlebowski">Poprawka nr 15 – bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JacekKapica">Popieramy, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ZbigniewChlebowski">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WojciechBiałończyk">Chcieliśmy zwrócić uwagę, że poprawki nr 15 i 16 należy głosować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#ZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 15 i 16? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#ZbigniewChlebowski">Głosowało 43 posłów – 42 głosy za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki nr 15 i 16.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#ZbigniewChlebowski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Dotychczas posłem sprawozdawcą był poseł Janusz Cichoń. Czy są jakieś inne propozycje? Nie słyszę, w związku z tym pan poseł Janusz Cichoń będzie reprezentował Komisję Finansów Publicznych. Mamy również pozytywną opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#ZbigniewChlebowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo. Miłego dnia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>