text_structure.xml 54.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewChlebowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny w zmienionej formie został państwu doręczony na piśmie. Informowałem państwa o pracach nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług. Prezydium Komisji Finansów Publicznych podjęło decyzję, że w dniu dzisiejszym nie będziemy zajmować się tymi projektami, zważywszy na fakt, że wczoraj odbyły się pierwsze czytania 9 projektów nowelizacji ustawy o VAT. Jutro jestem umówiony z nowym podsekretarzem stanu, panem ministrem Koteckim. Przygotowujemy też opinię Biura Legislacyjnego, w jakim trybie procedować nad tymi projektami. W przyszłym tygodniu, w środę i czwartek, odbędą się posiedzenia Komisji, które poświęcimy rozpatrzeniu tych projektów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderSkorupa">Podkomisja do spraw realizacji budżetu miała mieć w czwartek posiedzenie wyjazdowe we Wrocławiu. Na miejscu poczyniono już pewne uzgodnienia. Czy nie da się tego pogodzić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewChlebowski">To nowa dla mnie informacja, nie zwróciłem uwagi na podany termin posiedzenia wyjazdowego. Zastanowimy się zatem i najpóźniej jutro poinformujemy państwa o ustaleniach. Na pewno chcę, aby prace nad podatkiem od towarów i usług rozpocząć w przyszłym tygodniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewChlebowski">Nie ma uwag do porządku dziennego. Stwierdzam jego przyjęcie. Witam przedstawicieli rządu i wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewChlebowski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego. Proszę o przedstawienie propozycji zmian w planie finansowym NFZ na 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariolaDwornikowska">Zgodnie z trybem określonym w przepisach, minister zdrowia rozpatruje propozycje zmiany planu finansowego NFZ po uzyskaniu opinii Rady Funduszu oraz właściwych komisji sejmowych, poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Narodowego Funduszu Zdrowia i zaprezentowanie poszczególnych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszJarnutowski">Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1–2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, prezes, dokonując zmiany planu finansowego, występuje z wnioskiem o zaopiniowanie projektu tej zmiany do Komisji: Zdrowia i Finansów Publicznych Sejmu RP. W związku z tym do Komisji został przekazany projekt zmiany planu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DariuszJarnutowski">Plan finansowy NFZ na 2008 r. został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia, w porozumieniu z Ministrem Finansów, w dniu 20 września 2007 r. i do chwili obecnej został pięciokrotnie zmieniony, w tym trzy razy w trybie, w jakim dziś procedujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DariuszJarnutowski">Przedmiotem niniejszej zmiany planu jest zwiększenie przychodów i kosztów NFZ o kwotę 5277 tys. zł, co wynika z podjętych ustaleń pomiędzy Prezesem NFZ a Ministrem Zdrowia oraz w związku z zaakceptowaniem przez Ministra Zdrowia środków budżetowych. Zwiększeniu ulegają planowane przychody z działalności o kwotę 4677 tys. zł i analogiczne planowane koszty realizacji zadań w części dotyczącej programów zleconych. Związane jest to z realizacją programów polityki zdrowotnej, zgodnie z uzgodnionymi między Prezesem NFZ a Ministrem Zdrowia projektami umów na realizację populacyjnego programu profilaktyki wczesnego wykrywania raka szyjki macicy w kwocie 2653 tys. zł oraz populacyjnego programu profilaktyki wczesnego wykrywania raka piersi w wysokości 2024 tys. zł, które są elementami Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. Przez przyjęcie tych zadań NFZ zobowiązany będzie do przeprowadzenia kampanii medialnej o zasięgu ogólnokrajowym oraz prowadzenia akcji informacyjnej do populacji kobiet objętych tymi programami.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DariuszJarnutowski">Drugą częścią projektu zmiany planu finansowego jest zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 600 tys. zł oraz zwiększenie kosztów administracyjnych NFZ również o kwotę 600 tys. zł, co wynika z zaakceptowania przez Ministra Zdrowia wniosku Prezesa Funduszu o dofinansowanie – z Europejskiego Funduszu Społecznego projektu systemowego pod nazwą Szkolenie kadry zarządzającej – szpitali posiadających umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartą z oddziałem wojewódzkim NFZ albo udzielających świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych na podstawie innych tytułów oraz dysponentów środków w sektorze ochrony zdrowia, tj. kadry zarządzającej NFZ, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanego ze środków unijnych. W ramach tego programu w bieżącym roku przewidziana jest kwota 600 tys. zł, a cały program obejmuje kwotę 3718 tys. zł i będzie realizowany do 31 grudnia 2010 r. Zaplanowano tu działania mające na celu przeprowadzenie szkoleń i akcji informacyjnej z zakresu obsługi jednorodnych grup pacjentów u 1300 świadczeniodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozpoczynamy dyskusję nad przedstawioną zmiana planu finansowego NFZ. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Jeśli nie ma pytań, pozwolę sobie zadać jedno pytanie. W przedstawionym materiale wskazano, że środki są przeznaczone m.in. na programy profilaktyczne, o których mówił pan dyrektor. Z tego 3187 tys. zł jest uwzględnione w planie centrali NFZ m.in. na przygotowanie wysyłki zaproszeń na badania mammograficzne czy cytologiczne. Prasa ostatnio podawała, że przygotowane do wysłania zaproszenia wylądowały w koszu. Jak zapewnić skuteczność dotarcia zaproszeń do grupy przewidzianej do badań profilaktycznych? W tamtej sprawie toczy się postępowanie, więc jak zapewnić, aby zaproszenia wysłane za tę kwotę dotarły do kobiet?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że zapotrzebowanie w poszczególnych oddziałach Funduszu było różne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GabrielaMasłowska">Z pana wypowiedzi wynika, że pewna pula środków ma być przeznaczona dodatkowo na szkolenia dla kadry zarządzającej Funduszu. O jaką kwotę chodzi? O jakie szkolenia chodzi? Co ma być celem tych szkoleń i czy w ogóle musi ich być tak wiele? Czy nie warto tych środków przeznaczyć autentycznie na profilaktykę? Odnoszę wrażenie, że zbyt ogromne środki pożerają szkolenia na różnych szczeblach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekBrzezinka">Mam bardziej ogólne pytanie. Kilka tygodni temu Komisja opiniowała zmiany w planie dotyczące zwiększenia składki należnej brutto, która wzrosła w pierwszym kwartale o blisko 1,5 mld zł. Czy w najbliższym czasie należy się spodziewać kolejnej korekty tej pozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszJarnutowski">Wysyłka zaproszeń jest wykonywana na zlecenie NFZ przez firmę wybraną w przetargu na podstawie danych teleadresowych przekazanych przez Fundusz. We wspomnianej sprawie toczy się postępowanie prokuratorskie. Sprawa została także zgłoszona do Głównego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych. W umowach będzie teraz zagwarantowane, że w przypadku niewykonania tej umowy w sposób należyty jej wykonawca zostanie obciążony karami umownymi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DariuszJarnutowski">Program współfinansowany ze środków unijnych dotyczy szkolenia kadry zarządzającej w szpitalach. Ma być przeszkolone 1300 osób ze szpitali. Jest to związane z wdrożeniem systemu jednorodnych grup pacjentów. Chodzi głównie o szkolenie gruperów, którzy we właściwy sposób będą grupować świadczenia. Nie będą tu szkoleni pracownicy NFZ, lecz chodzi o podniesienie wiedzy pracowników samodzielnych publicznych zakładów medycznych, czyli świadczeniodawców.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DariuszJarnutowski">W tej chwili w Funduszu trwają prace nad przygotowaniem kolejnej zmiany planu. Projekt wraz z wnioskiem zostanie przekazany do Rady Funduszu oraz Komisji: Zdrowia i Finansów Publicznych Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że od 1 lipca zostały wprowadzone jednorodne grupy świadczeń, w związku z tym jest to nowa formuła sprawozdawania. Mamy odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia i dotychczasowa procedura przekazywania informacji statystycznych z wykonywanych usług i temu miałoby służyć przygotowanie, przeszkolenie pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GabrielaMasłowska">Ale dlaczego dopiero teraz, skoro działa to od 1 lipca? Szkolenia powinny się odbyć wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie chcę odpowiadać za resort, ale z naszej wiedzy wynika, że te procedury były przygotowywane w ubiegłym roku i od 1 stycznia trwała także intensywna praca. Mam nadzieję, że dziś niektórzy sprawozdają w dwóch systemach, a to miałoby służyć poprawie sprawozdawczości, aby nie było zarzutów w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariolaDwornikowska">Jeżeli mówimy o tych środkach, które w chwili obecnej znajdują się w propozycji zmiany planu finansowego NFZ, to mówimy o środkach z Programu Operacyjnego „Kapitał ludzki”. Program ten powstał pod koniec 2007 r. i niestety procedury związane z uruchomieniem środków unijnych, z zatwierdzeniem programu powodują, że ten Program Operacyjny został zatwierdzony dopiero teraz i uzyskaliśmy na to środki unijne. Nie było więc możliwe uruchomienie tych procedur wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariolaDwornikowska">Fundusz w ramach własnych kadr szkoli poszczególnych świadczeniodawców. Środki unijne pozwolą na wzmocnienie poziomu wiedzy w szpitalach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję za wyjaśnienia. Rozumiem, że w stosunku do przedłożenia rządowego żaden wniosek nie został sformułowany. Chcę więc państwu zaproponować opinię Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 3 września 2008 r.: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 3 września 2008 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 6 sierpnia 2008 r. dotyczący projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. Komisja Finansów Publicznych, na podstawie art. 124 ust. 1–2, w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008 przedstawione we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia takiej opinii? Sprzeciwu nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię w sprawie zmiany planu finansowego NFZ na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego – zaopiniowania sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ za 2007 r. Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariolaDwornikowska">Na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Minister Finansów przedłożył sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2007 r. oraz uchwałę NFZ o przyjęciu tego sprawozdania do zaopiniowania przez Ministra Zdrowia. Minister Zdrowia nie wniósł uwag do przedłożonego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MariolaDwornikowska">O przedstawienie informacji zawartych w sprawozdaniu proszę przedstawiciela NFZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszJarnutowski">Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych sprawozdanie z wykonania planu finansowego NFZ za 2007 r. zostało sporządzone na podstawie sprawozdań z wykonania planów finansowych oddziałów wojewódzkich Funduszu sporządzonych po przeprowadzeniu badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 128 ust. 4 ustawy, przez biegłego rewidenta. Następnie zostało ono przyjęte przez Radę Funduszu uchwałą nr 19/2008/I w dniu 12 czerwca 2008 r. i przekazane do zatwierdzenia Ministrowi Finansów po zasięgnięciu opinii Ministra Zdrowia oraz wydaniu opinii przez Komisje: Finansów Publicznych oraz Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DariuszJarnutowski">Wzór planu finansowego oraz sprawozdania z jego wykonania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej NFZ, z późniejszymi zmianami. Pierwotny plan finansowy NFZ na 2007 r. został sporządzony zgodnie z uregulowaniami określonymi w art. 120 i 121 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na podstawie prognozy przychodów na lata 2007–2009, prognozy kosztów na lata 2007–2009 oraz projektów planów finansowych przekazanych przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ. Przedmiotowy plan został następnie zatwierdzony przez Ministra zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 30 sierpnia 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#DariuszJarnutowski">W planie finansowym Funduszu na 2007 r. założono wzrost planowanych przychodów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne przekazywanych do NFZ przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o 10,3% w odniesieniu do prognozowanego wykonania w 2006 r. Powyższy wzrost pozwolił na wyznaczenie planowanej dynamiki w zakresie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej na poziomie 110,7%, w tym w oddziałach wojewódzkich na poziomie 110,5%.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#DariuszJarnutowski">Planowane na 2007 r. nakłady na świadczenia opieki zdrowotnej objęły m.in. finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich, świadczenia wynikające z przepisów o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej, medycznych czynności ratunkowych realizowanych przez zespoły ratownictwa medycznego w wysokościach planowanych przychodów z tego tytułu z budżetu państwa oraz wzrostu wynagrodzeń w ochronie zdrowia, zgodnie z wcześniejszym projektem, a obecnie ustawą o przekazywaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń. Stosowanie algorytmu podziału środków na świadczenia opieki zdrowotnej w planie na 2007 r. pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie spowodowałoby w niektórych z nich niedobór środków niezbędnych do sfinansowania skutków wzrostu wynagrodzeń, a także wiązałoby się z brakiem środków na wzrost nakładów na refundację cen leków oraz zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny, zgodnie z wymogami ustawy, więc jego stosowanie zostało częściowo zawieszone.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#DariuszJarnutowski">W pierwotnym planie wysokość kosztów administracyjnych NFZ na 2007 r., podobnie jak w roku poprzednim, ustalono na poziomie 1,02% planowanych łącznych kosztów Funduszu. W planie zostały ponadto zabezpieczone środki w pozycjach „Pozostałe koszty” oraz „Koszty finansów”. Zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 30 sierpnia 2006 r. plan finansowy na 2007 r. podlegał w ciągu roku kilkukrotnym zmianom. Był zmieniany dokładnie 7 razy, w tym 3 razy w trybie art. 124 ust. 1–3 ustawy obowiązującej do 13 września, 2 razy w trybie art. 124 ust. 1 i 2 ustawy obowiązującej po 13 września oraz dwukrotnie uruchamiana była rezerwa ogólna. Źródłem finansowania powyższych zmian były środki pochodzące ze zmniejszenia odpisu aktualizującego składkę należną w stosunku do ZUS, ze zwiększenia składki należnej brutto dokonanej na podstawie uzgodnionej z Ministrem Finansów zmianie prognozy przychodów NFZ na 2007 r. wynikającej z prognozy na lata 2008–2010, z rozwiązania rezerwy ogólnej, z ponadplanowych przychodów finansowych oraz z niewykorzystanych w 2006 r. środków finansowych ujętych na funduszu zapasowym, wynikających z planowania wyniku finansowego Funduszu za rok 2005, jak również z rozdysponowania wyniku finansowego NFZ za 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#DariuszJarnutowski">W wyniku dokonanych zmian planu finansowego łączny budżet kosztów świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz, po wyłączeniu kosztów realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego, został zwiększony o 3.226.260 tys. zł, tj. o 8,4% i w ostatecznym planie finansowym zatwierdzonym przez ministra zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 31 grudnia 2007 r. został ustalony w wysokości 41.617.429 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#DariuszJarnutowski">Plan finansowy NFZ jest prezentowany w ujęciu przychodowo-kosztowym. W ramach przychodów ustalonych w art. 116 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w planie ujęte są m.in. składki na ubezpieczenia zdrowotne dotyczące zarówno roku bieżącego, jak też za lata ubiegłe, przychody wynikające z przepisów o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego dotyczące rzeczowych świadczeń leczniczych wykonanych dla obywateli UE oraz EOG na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przychody z tytułu realizacji zadań zleconych, dotacje z budżetu państwa na realizację zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 3 ustawy, tj. finansowanie świadczeń udzielonych świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni spełniający kryteria dochodowe i posiadającymi decyzję wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Ponadto do przychodów Funduszu zaliczamy dotacje z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego, środki przekazywane przez zakłady ubezpieczeniowe i Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na podstawie przepisów o ubezpieczeniach obowiązkowych i Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz pozostałe przychody finansowe.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#DariuszJarnutowski">W ramach zrealizowanych przychodów w 2007 r. głównym elementem były składki na ubezpieczenia zdrowotne i stanowiły 95,92% ogółu przychodów. Dla porównania, w 2006 r. udział składek w przychodach ogółem wyniósł 98,65%. Zgodnie z informacją przekazaną przez ZUS i KRUS w 2007 r. przychody brutto z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne zrealizowane zostały w łącznej wysokości 42.427.233.900 zł i objęły przychody z tytułu składek dotyczących roku bieżącego w wysokości 42.223.705.980 zł oraz przychody ze składek z lat ubiegłych podlegających windykacji w wysokości 203.527 tys. zł. Zrealizowane przychody ze składek były wyższe od planowanych o 986.148 tys. zł, tj. o 2,38%. Uzyskana dynamika przychodów w stosunku do 2006 r. wyniosła 113,75%.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#DariuszJarnutowski">Kolejnym elementem przychodów są przychody wynikające z przepisów o koordynacji. W pierwotnym planie finansowym przychody te zostały wyznaczone na poziomie 25.000 tys. zł i ich dynamika w stosunku do szacowanego wykonania wynikała z prognozowanego wzrostu kwot roszczeń, które NFZ będzie wysyłać do instytucji łącznikowych państw UE i EOG. Faktyczne wykonanie zostało zrealizowane w wysokości 19.509 tys. zł, co stanowiło 78,04% wielkości planowanej.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#DariuszJarnutowski">Następnym elementem przychodów są omawiane już dziś przy zmianie planu finansowego przychody z tytułu realizacji zadań zleconych. W planie finansowym działania o charakterze akcji medialnych związane z programami profilaktycznymi zwalczania chorób nowotworowych, czyli raka szyjki macicy i raka piersi, zostały ustalone w wysokości 21.511 tys. zł, przy czym faktyczna realizacja wyniosła 12.369.130 zł, tj. 57,5%. Fundusz wystąpił do Ministra Zdrowia o umieszczenie 6.456.190 zł wśród środków niewygasających. Zostały podpisane aneksy do umów przewidujące wydatkowanie tej kwoty do 30 czerwca 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#DariuszJarnutowski">Kolejnym elementem przychodów są dotacje z budżetu państwa na realizację zadań, o których mowa w art. 93 ust. 3 pkt 3, czyli finansowanie z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych świadczeniobiorcom innym niż ubezpieczeni, spełniającym kryterium dochodowe i posiadającym decyzje burmistrza, wójta lub prezydenta miasta. W pierwotnym planie finansowym wysokość tych przychodów została ujęta na poziomie 5000 tys. zł, jednak po uchwaleniu ustawy budżetowej w kolejnych korektach planu finansowego dokonano zwiększenia planowanej kwoty do poziomu 17.031 tys. zł. Faktyczna realizacja tych przychodów wyniosła 16.921.100 zł, tj. 99,45%.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#DariuszJarnutowski">Następnym elementem przychodów są dotacje z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego. W planie finansowym NFZ kwotę tę ustalono w wysokości 1.145.844 tys. zł. W trakcie roku, w związku z wnioskami kierowanymi przez Prezesa NFZ do Ministra Zdrowia, dokonano zwiększenia tej kwoty o 1660 tys. zł, ustalając ostateczną wartość na poziomie 1.147.504 tys. zł. Faktyczna realizacja tych przychodów wyniosła 1.146.480 tys. zł, tj. 99,91%.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#DariuszJarnutowski">Kolejnym elementem przychodów są środki przekazywane przez zakłady ubezpieczeń na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych weszła w życie z dniem 1 października 2007 r. W zmianie planu finansowego NFZ w dniu 10 października 2007 r. dokonano zwiększenia planowanych przychodów o kwotę 169.475 tys. zł. Wartość należnej opłaty ryczałtowej przekazanej do centrali NFZ za okres październik-grudzień 2007 r. przez zakłady ubezpieczeń i Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wyniosła faktycznie 123.535.460 zł i została zaewidencjonowana zgodnie z zasadami rachunkowości jako przychody przyszłych okresów.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#DariuszJarnutowski">Następnym elementem przychodów są pozostałe przychody. Tu w pierwotnym planie finansowym ujęte były przychody z tytułu składek z lat ubiegłych oraz przychody obejmujące w szczególności darowizny i zapisy otrzymane, w tym kwotę umorzenia majątku otrzymanego nieodpłatnie wynikającą z rozliczeń okresowych przypadającą na rok planowania, przychody z innych opłat ustawowych, w tym z tytułu obronności, opłatę za dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne, opłatę za zmianę lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i inne przychody. W trakcie roku w wyniku dokonanej zmiany rozporządzenia Ministra Finansów zmianie uległ wzór planu finansowego i planowane przychody ze składek z lat ubiegłych zostały przeniesione do odrębnej pozycji nr 3. W trakcie kolejnych zmian planu finansowego plan pozostałych przychodów NFZ został zwiększony i ustalony w ostatecznej wysokości 263.585 tys. zł. Faktyczna realizacja wyniosła 200.839.680 zł, co stanowi 76,2% planu.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#DariuszJarnutowski">Ostatnim elementem przychodów są przychody finansowe NFZ. Ze względów ostrożnościowych w pierwotnym planie finansowym NFZ na 2007 r. w tej pozycji zaplanowano przychody w wysokości 15.790 tys. zł. Jednak obserwując dynamikę tych przychodów w trakcie roku w zmianach planu, wartość ta została zwiększona i ostatecznie było to 129.286 tys. zł, a realizacja wyniosła 196.878.400 zł, co stanowi 152,28% planu.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#DariuszJarnutowski">Drugim blokiem ujętym w sprawozdaniu finansowym są koszty. W ich skład wchodzą: planowany odpis aktualizujący składkę należną, koszty poboru i ewidencjonowania składek, obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną, koszty świadczeń opieki zdrowotnej, koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie, koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego, koszty administracyjne, pozostałe koszty i koszty finansowe. Łączny plan kosztów na 2007 r. został ustalony w wysokości 44.311.270 tys. zł. Jego wykonanie wyniosło 42.257.000.310 zł i było wyższe od wykonania w 2006 r. o 15,11%.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#DariuszJarnutowski">W pierwotnym planie finansowym uwzględniono planowany odpis aktualizujący składkę należną, który miał za zadanie zmniejszenie ryzyka przeszacowania planowych przychodów w wysokości 745.344 tys. zł. W trakcie kolejnych zmian planu finansowego jego wartość została zmniejszona do poziomu 387.849 tys. zł, a jego faktyczna wartość to 45.987 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#DariuszJarnutowski">Zgodnie z zapisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w pierwotnym planie finansowym tworzony jest obowiązkowo odpis na rezerwę ogólną. W ustawie obowiązującej do 13 września ten odpis wynosił 1% planowanych kosztów ogółem i dlatego w pierwotnym planie finansowym ustalono odpis na poziomie 415.051 tys. zł. W kolejnych zmianach planu w związku z brakiem zagrożenia płynności NFZ odpis ten został rozwiązany, a środki przeniesione na świadczenia opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#DariuszJarnutowski">Na podstawie prognozy kosztów na lata 2007–2009 oraz projekty planów finansowych przekazane przez dyrektorów oddziałów NFZ w pierwotnym planie finansowym koszty świadczeń ustalono na poziomie 39.537.013 tys. zł z uwzględnieniem środków, jakie Fundusz uzyska z budżetu państwa na realizację medycznych czynności ratunkowych oraz realizację ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń w wysokości 4.489.138 tys. zł. Ostateczny plan kosztów świadczeń w wyniku dokonanych zmian został ustalony na poziomie 41.617.429 tys. zł, tj. o 8,4% więcej niż w planie pierwotnym. Poniesione przez NFZ w 2007 r. koszty świadczeń zdrowotnych finansowane ze środków własnych Funduszu wyniosły łącznie 40.122.980 tys. zł, co stanowiło 96,41% wielkości planowanej. Były one niższe od planu o 1.494.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.19" who="#DariuszJarnutowski">W ramach poniesionych przez NFZ kosztów świadczeń opieki zdrowotnej głównym elementem tych kosztów były koszty finansowania świadczeń w ramach leczenia szpitalnego, a ich udział w strukturze kosztów świadczeń wyniósł 46,42%. Kolejnymi elementami kosztów były: refundacja cen leków w wysokości 16,77% oraz finansowanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej w wysokości 11,65%.</u>
          <u xml:id="u-16.20" who="#DariuszJarnutowski">Kolejnym elementem kosztów NFZ są koszty administracyjne. W pierwotnym planie ich wartość została ustalona na kwotę 421.681 tys. zł, a plan ostateczny ustalono na poziomie 453.785 tys. zł, przy czym największy udział w tej pozycji stanowiły koszty wynagrodzeń oraz świadczeń na rzecz pracowników.</u>
          <u xml:id="u-16.21" who="#DariuszJarnutowski">Następnym elementem kosztów NFZ są pozostałe koszty, w ramach których główną pozycją są rezerwy na zobowiązania wynikające z toczących się postępowań sądowych. Ich wartość pierwotna ustalona została na poziomie 294.521. tys. zł, ostatecznie zwiększono je do wysokości 561.370 tys. zł. Faktyczna realizacja wyniosła 391.086 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.22" who="#DariuszJarnutowski">Ostatnim elementem kosztów są koszty finansowe. Pierwotnie zaplanowano je na poziomie 20.020 tys. zł. W trakcie kolejnych zmian zwiększono je do wysokości 47.020 tys. zł, a faktyczna realizacja wyniosła 35.286 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.23" who="#DariuszJarnutowski">Wynik finansowy NFZ za 2007 r. wyniósł 1.762.916 tys. zł i w związku z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego NFZ za 2007 r. przez Ministra Finansów Rada Funduszu, po zasięgnięciu opinii Ministra Zdrowia i Ministra Finansów, dokonała podziału wyniku finansowego i środki finansowe zostały włączone do planu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w roku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Otwieram dyskusję nad przedstawionym sprawozdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławStec">Po pierwsze jestem zaskoczony, że na tak poważną debatę w sprawie zaopiniowania sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ za 2007 r. nie pofatygowało się ścisłe kierownictwo Funduszu. Cenię bardzo fachowość pana dyrektora, niemniej na posiedzeniu NFZ powinien być reprezentowany przez prezesa lub wiceprezesa.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StanisławStec">Mam też pytanie. Wynik finansowy NFZ wyniósł 1.762.000 tys. zł, poszczególne oddziały zamykały się wynikiem 560.000 tys. zł, zaś centrala – 1.202.000 tys. zł. Czy nie byli państwo w stanie wykorzystać tych środków w ubiegłym roku?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StanisławStec">Muszę pogratulować gospodarki finansowej oddziałowi w Wielkopolsce, który jest bardzo dużym oddziałem, a zakończył rok wynikiem tylko 4000 tys. zł poniżej planu finansowego. Świadczy to o tym, że jak tylko miał możliwość, to rozdysponował środki dla poprawy funkcjonowania służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StanisławStec">Wiem, że te środki zostały przeniesione do wykorzystania w 2008 r., ale były one potrzebne także w ubiegłym roku, bo może byłoby mniej kolejek, wykonano by więcej zabiegów dla ratowania życia. Uważam więc, że taki wzrost wyniku finansowego w stosunku do 2006 r. za niepotrzebny, gdyż zadaniem Funduszu nie jest gromadzenie środków na koncie, lecz ich rozdysponowanie do poszczególnych oddziałów, żeby były one przeznaczone na podstawowe zadania, jakim jest ratowanie życia ludzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekZieliński">Czy NIK zajmowała się wykonaniem planu finansowego NFZ i jaka jest ocena?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JacekBrzezinka">Pierwsze moje pytanie dotyczy ogólnej zasady planowania i wydatkowania środków Funduszu. Na stronie 6 napisano, że „wzrost nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej przeznaczono w miarę możliwości finansowych poszczególnych oddziałów na wyrównywanie cen oraz dostępności świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych oddziałach”. Jaka jest sytuacja na dziś? Czy ten proces wyrównywania dobiega końca? Napisano, że ma to miejsce od 2005 r. Czy powoli zlikwidowano dysproporcje w dostępności świadczeń?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JacekBrzezinka">Drugie pytanie dotyczy kosztów administracyjnych. Na stronie 52 jest tabela z zestawieniem wykonania za 2006 r., plan na 2007 r. i wykonanie za 2007 r. w podziale na poszczególne oddziały i centralę. Z czego wynikają dysproporcje, że w pewnych oddziałach dynamika wzrostu 2007 do 2006 r. to 7,9%, a w innych dynamika wzrostu kosztów administracyjnych przekracza 21%? To duża dysproporcja. Zresztą w centrali NFZ jest to też ponad 21%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Pozwolę sobie sama zatem udzielić głosu i zadać pytanie związane z wykonaniem planu finansowego NFZ za 2007 r. Wiemy, że zmienił się algorytm podziału środków. Pan poseł Stec mówił, jak niektóre oddziały Funduszu wykorzystały środki i jaką mamy nadwyżkę na koniec roku. Moje pytanie dotyczy realizacji tego rozporządzenia. Jeżeli nie będzie dziś możliwa ta wiedza, ale informacje za 2007 rok są już historyczne, nie możemy w nich nic zmieniać, ale chciałabym, abyśmy mieli możliwość porównywania tych rzeczy. Algorytm podziału środków pomiędzy oddziały Funduszu oparty jest m.in. na podstawie średniej płacy w regionie. Tak obowiązujący przepis doprowadził do tego, że np. w rocznym sprawozdaniu z wykonania planu finansowego mazowieckiego oddziału mamy wynik finansowy netto 219.000 tys. zł, czyli Mazowsze nie wykorzystało ponad 200.000 tys. zł na świadczenia zdrowotne. Oddział opolski przekroczył o ok. 15.000 tys. zł, oddziałowi podkarpackiemu zostało 15.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSkowrońska">W sprawozdaniu napisano, że nadwyżka zostaje przeniesiona na ten rok. Czy w świetle wyrównywania cen za świadczenia nie należałoby pochylić się nad problemem, że każdorazowo przygotowywany algorytm podziału środków bardzo różnicuje regiony, które mają niższą średnią płacę, która jest podstawą przyznawania pieniędzy na świadczenia? Niektóre rzeczy nie zostały tam zrobione.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa. Mamy znacznie mniejsze pieniądze przeznaczone m.in. na rezerwę na postępowania sądowe. Może dobrze, że to planowanie było w ubiegłym roku ostrożne, ale czy w 2008 r. wysokość tych środków na postępowania sądowe jest wystarczająca? Jest wiele procesów, w tym w związku z ustawą 203. Jakie to będą kwoty odszkodowań? Czy kwota na 2008 r. jest wystarczająca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BożenaSzydłowska">Z uwagą wysłuchałam sprawozdania i zaniepokoiło mnie niewykorzystanie środków przeznaczonych na profilaktykę związaną z rakiem piersi i rakiem szyjki macicy oraz chorobami krążenia. Wiemy, że są to problemy cywilizacyjne, że środki na te cele są niewystarczające i często samorządy na poziomie gmin przeznaczają ze swoich budżetów jakieś pieniądze, aby włączyć się w akcję profilaktyczną. Co było powodem niewykorzystania w 2007 r. ok. ¼ środków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejOrzechowski">Nie mam pytania, lecz chcę wystąpić z pewnym pomysłem, inicjatywą. Kiedy rozmawialiśmy na temat wykonania budżetu państwa, mówiliśmy o kwocie ok. 4–5 mld zł, natomiast dziś zupełnie oddzielnie debatujemy na temat wykonania dużo większej kwoty. Zdaję sobie sprawę, że to wynika z obecnie obowiązujących przepisów, ale uważam, że byłoby sensowne, aby na ten temat rozmawiać wtedy, gdy rozmawiamy o wykonaniu budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AleksanderSkorupa">Mój głos nie będzie odnosić się do sprawozdania, lecz do sugestii części kolegów i koleżanek, że pieniądze z NFZ, które przyrastają teraz znacząco, należy szybciej wydawać, bo takie jest oczekiwanie społeczne. Ja postawiłbym odwrotną tezę – ponieważ przyrost środków jest znaczący, to aby nie zaczęło nam brakować, trzeba się zastanowić, jak podejść do tego rosnącego strumienia pieniędzy, żeby systemowo korygować wydatki NFZ. Mnie akurat nie razi pozostanie środków, bo i tak zostaną one przekazane na właściwy cel, ale być może jest to ostatnia okazja w latach 2007–2008 na zrealizowanie zadań, których przedtem nie można było realizować z racji braku środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę państwu przypomnieć, że mamy pewien kłopot, ponieważ przy planie finansowym są nieco inne terminy niż dla budżetu. Przedłożenie jest zgodne z ustawą w tym zakresie. Mam nadzieję, że na ten temat porozmawiamy jeszcze w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariolaDwornikowska">Chcę ustosunkować się do części pytań w imieniu resortu nadzorującego NFZ. O doprecyzowanie poproszę potem przedstawiciela NFZ.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MariolaDwornikowska">Jak powiedziałam, Minister Zdrowia nadzoruje pracę NFZ i wezmę pod uwagę głos pana posła Steca odnośnie do nieobecności pana prezesa. Myślę, że pan dyrektor wytłumaczy, dlaczego prezesa dziś nie ma.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MariolaDwornikowska">Mówimy o wykonaniu planu finansowego w 2007 r., w którym realizacja umożliwiła z podanych wcześniej przyczyn wygenerowanie zysku finansowego na poziomie ponad 1,7 mld zł. Odnosząc się do uwag dotyczących wcześniejszego wykorzystania tych środków, należy zaznaczyć, że wymagane są pewne procedury formalnoprawne, które trwają przynajmniej miesiąc. Myślę, że NFZ odniesie się szczegółowo do tych pytań. Ministerstwo Zdrowia przy współpracy z NFZ podjęło intensywne działania, aby jak najszybciej, na początku tego roku uruchomić wszystkie wolne środki Funduszu, aby mogły one pójść do świadczeniodawców i być wykorzystane na świadczenie usług zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MariolaDwornikowska">Jeżeli chodzi o koszty świadczeń i dysproporcje, to od 1 lipca 2008 r. mamy jednolity system rozliczeń i jednorodne grupy pacjentów, gdzie stawka za punkt określony przez Fundusz wynosi 48 zł i nie powinno już być dysproporcji finansowych pomiędzy oddziałami. Co do algorytmu, ministerstwo przedstawi na piśmie działania podejmowane w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MariolaDwornikowska">Pani poseł Szydłowska wskazała na niski poziom wykonania w zakresie profilaktyki. Jak mówił pan dyrektor, środki przeniesiono do środków niewygasających. Zaplanowana profilaktyka dotyczyła ponad 10 programów, ale nie zyskały one zainteresowania ze strony świadczeniobiorców. Jednak mimo iż środki zostały wykorzystane w ponad 50%, to były wyższe niż w 2006 r. o ponad 57%.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#MariolaDwornikowska">Odnosząc się do propozycji procedowania nad wykonaniem budżetu państwa wraz ze sprawozdaniem z wykonania planu NFZ, jest to poza zakresem uprawnień Ministra Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na główne wątki uzyskaliśmy odpowiedzi. Część głosów w dyskusji dotyczyła wniosków, a nie samego sprawozdania finansowego. Uważam, że taka odpowiedź wystarczy, poza sugestią pana posła Steca dotyczącą udziału w posiedzeniu prezesa NFZ. Jakie przeszkody uniemożliwiły panu prezesowi uczestnictwo w naszym posiedzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszJarnutowski">Pan prezes został wezwany do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym toczy się postępowanie przeciwko NFZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Zieliński prosił jeszcze o ocenę NIK do sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejŁodyga">Podejście kontrolne NIK w stosunku do sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ odbiega od samej kontroli budżetowej, ponieważ istota uregulowań finansowych Funduszu jest inna niż w innych państwowych funduszach celowych wymienianych w ustawie o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejŁodyga">Z finansowego punktu widzenia dane zaprezentowane w sprawozdaniu NFZ są rzetelne i zostały ujęte na podstawie dokumentacji zawartej w systemie rachunkowości. Należy zwrócić uwagę na znaczną nadwyżkę przychodów nad kosztami. Kwota 1,7 mld zł jest kwotą znaczną i nierzadko pozostaje w pewnej dysproporcji z problemami finansowymi konkretnych jednostek służby zdrowia. Z finansowego punktu widzenia nadwyżka jest zjawiskiem korzystnym.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejŁodyga">Podczas kontroli, jaką NIK przeprowadziła w NFZ, a która jest w końcowym stadium postępowania pokontrolnego, czyli przygotowania wystąpienia pokontrolnego, nie wybiegając w przyszłość, chcę zwrócić uwagę, że w wyniku tej kontroli oprócz pozytywnej oceny strony finansowej Izba zwróci uwagę na wiele problemów merytorycznych w działalności NFZ, rzutujących bezpośrednio na stopień zaspokojenia potrzeb zdrowotnych obywateli. Nie mogę podawać szczegółów przed opublikowaniem wystąpienia, ale nasze zastrzeżenia dotyczyć będą limitów, stopnia realizacji niektórych programów zdrowotnych oraz polityki w zakresie wynagrodzeń. Jeśli jednak chodzi o samą stronę finansową, która dziś jest głównie przedmiotem debaty Komisji, to nie będziemy mieć tu większych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam nadzieję, że informacja, o której wspomniał pan dyrektor, będzie przedmiotem prac podkomisji stałej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dyskusję w zasadzie wyczerpaliśmy. Jeszcze krótko pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławStec">Ubolewam, że prezes czy wiceprezes NFZ docenia bardziej UOKiK, gdzie można wysłać radcę prawnego, niż Komisję Finansów Publicznych. Postaramy się tego nie pamiętać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam nadzieję, że pani minister będzie w kontakcie z prezesem NFZ i jeżeli będą w przyszłości dyskusje na ten temat, na posiedzeniu będzie odpowiednia reprezentacja Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KrystynaSkowrońska">Zakończyliśmy dyskusję na temat sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ za 2007 r. Chcę zaproponować państwu posłom przyjęcie opinii nr 42 Komisji Finansów Publicznych dla Ministra Finansów w sprawie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2007 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 3 września 2008 r. zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2007 r. Komisja Finansów Publicznych, na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie.”</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu takiej opinii? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 42.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję pani minister i współpracownikom za udział w tej części posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku dziennego. Witam pana ministra Kazimierza Plocke oraz pana Janusza Związka, zastępcę głównego inspektora weterynarii oraz pana dyrektora Atłasa z Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#KrystynaSkowrońska">Najpierw jednak chcę państwa posłów poinformować o ustaleniach dotyczących prac Komisji nad projektami nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając państwa sugestie, chcę poinformować, że Komisja będzie pracować we wtorek od 15.00 i w środę od 9.00. W ten sposób podkomisja będzie mogła odbyć posiedzenie wyjazdowe.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#KrystynaSkowrońska">Nie chciałam wywoływać dyskusji, ale o głos poprosił pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławStec">Czy prezydium nie wzięło pod uwagę faktu, iż ze względu na ilość projektów powinna się tym zająć najpierw podkomisja? Można zobowiązać podkomisję do przygotowania sprawozdania na 15–16 września.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Posiedzenie prezydium Komisji odbyło się przedwczoraj i dyskutowano na ten temat. Uznając głosy, że zmiany należy wprowadzić jak najszybciej, aby nowelizacja weszła w życie do końca bieżącego roku, podjęto decyzję, że będzie to praca na posiedzeniu plenarnym Komisji, aby nie wydłużać czasu. Jest to zgodne z sugestią pana posła. Przesunięcie rozpatrywania projektów przeniesiono na przyszły tydzień, aby dysponować już ekspertyzami i opiniami, powołać ekspertów, czyli dobrze przygotować posiedzenia Komisji. Wzięto także pod uwagę dwa dzisiejsze wnioski dotyczące terminu rozpoczęcia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zmiany w ustawie budżetowej. Zwyczajowo czyni to przedstawiciel ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszAtłas">Wczoraj pani minister przedstawiła już ten wniosek. Przypomnę go pokrótce. Chodzi o kwotę 3898 tys. zł w ciężar rezerwy na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, na zwiększenie zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Weterynarii o 34 osoby, w wojewódzkich inspektoratach o 121 osób i w granicznych inspektoratach weterynarii o 15 osób. W sumie chodzi o 170 etatów od 1 września 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę o wyjaśnienie wniosku. Komisja prosiła o to wczoraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzPlocke">Postaram się uzupełnić, wyjaśnić wniosek i uzasadnić, dlaczego dla inspekcji weterynaryjnej potrzebne jest te 170 etatów. W przypadku 15 etatów dla inspekcji granicznej chodzi o import i eksport żywności i zwierząt. Graniczne punkty znajdują się w następujących miejscowościach: Gdynia, Świnoujście, Szczecin, Bezledy, Koroszczyn, Hrebenne, Dorohusk, Korczowa, Warszawa-Okręcie, Gdańsk oraz przejście kolejowe w Hrubieszowie. To ostatnie jest bardzo ważne, zwłaszcza jeżeli mówimy o wzroście handlu z Rosją.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#KazimierzPlocke">Przypomnę, że firmy eksportujące żywność i zwierzęta mogą uzyskać wsparcie z budżetu Unii Europejskiej po szczegółowych kontrolach prowadzonych przez inspekcje graniczne.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#KazimierzPlocke">34 etaty w Głównym Inspektoracie Weterynarii dotyczy wyznaczenia koordynatorów do realizacji 10 programów zwalczania chorób zakaźnych zaakceptowanych uchwałą Rady Ministrów i zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Przypomnę, że dotyczy to następujących chorób zakaźnych: białaczka, choroba Aujeszky’ego, gruźlicy, salmonellozy, BSE, DSE itd. Państwo polskie podejmuje ogromny wysiłek, a chcąc dobrze realizować zadania, trzeba wyznaczyć koordynatorów. Konieczne są tu dodatkowe etaty.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#KazimierzPlocke">Chcemy także, aby zostali wyznaczeni koordynatorzy do monitorowania pozostałości chemicznych w mięsie. Chodzi przede wszystkim o wykrywanie antybiotyków i hormonów. Potrzebujemy też koordynatorów do kontroli występowania mączek mięsno-kostnych w paszach, ponieważ od 2003 r. obowiązuje zakaz stosowania tych mączek. Potrzebne są tu badania laboratoryjne.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#KazimierzPlocke">Ostatnia grupa dotyczy zwiększenia nadzoru poprzez koordynatorów do spraw stosowania leków, czyli szeroko pojętej farmaceutyki.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#KazimierzPlocke">Wreszcie chodzi o 121 etatów na potrzeby wojewódzkich inspektoratów weterynarii. Chodzi o wyznaczenie koordynatorów do zwalczania choroby Aujeszky’ego. Jest to choroba wirusowa świń. Chcąc eksportować żywe zwierzęta, trzeba przeprowadzić kilkuletnie badania, aby uzyskać certyfikat, że kraj jest wolny od choroby. Wówczas można eksportować zwierzęta do Unii Europejskiej, jak też poza nią. Konieczne jest więc zatrudnienie laborantów w zakładach higieny weterynaryjnej na poziomie województw. Pobiera się próby do badań, które muszą być przebadane w zakładach higieny weterynaryjnej. Propozycja zwiększenia stanu etatowego wynika przede wszystkim ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej, a także z ustaw przyjętych przez parlament.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#KazimierzPlocke">Jest to kwota 3898 tys. zł. Dodatkowo minister czyni starania, aby w ramach środków, które są jeszcze w rezerwie, przystąpić do małej regulacji płac. Przypomnę, że w inspekcji weterynaryjnej od 2004 r. nie było takiej regulacji płac. Przeciętne wynagrodzenie w głównym inspektoracie weterynarii kształtuje się na poziomie 2827 zł brutto, a w wojewódzkich inspektoratach – 2906 zł. Chodzi o to, aby inspektorzy podejmujący ważne decyzje, mieli nieco wyższe wynagrodzenia. Ta sprawa jest w trakcie.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#KazimierzPlocke">Jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#StanisławStec">W pełni podzielam uzasadnienie pana ministra do potrzeby zwiększenia zatrudnienia dla ochrony polskiego rynku w zakresie badań prawidłowej jakości i zdrowia importowanej żywności i zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#StanisławStec">Przy okazji mam pytanie: wiem, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi występowało do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie środków na dopłaty do kredytów klęskowych. Rolnicy pytają się już, kiedy te kredyty będą uruchomione. Środki są bardzo potrzebne. Czy jest już decyzja pana premiera Schetyny w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#StanisławStec">Informuję również, że kończą się środki na dopłaty do kredytów inwestycyjnych w bankach spółdzielczych i bankach realizujących linie kredytowe z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zapotrzebowanie jest bardzo duże. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpi w następnym wniosku do ministra finansów o zwiększenie tych środków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#HenrykKowalczyk">Rzeczywiście pracownicy inspekcji weterynaryjnej mało zarabiają, a po drugie, inspekcja ma coraz więcej obowiązków. Myślę, że ten wniosek nie budzi żadnych wątpliwości. Przypomnę, że były nawet propozycje zmian w budżecie w trakcie prac parlamentu nad budżetem w zakresie inspekcji weterynaryjnej. Niestety, nie znalazły one uznania. Będziemy zatem popierać ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#HenrykKowalczyk">Mam jednak pytanie w innej kwestii. Realizacja programu zwalczania chorób zakaźnych zwierząt dopiero się rozpoczyna. Jak wygląda zabezpieczenie budżetowe tego zadania na 2009 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mamy zatem dwie różne sprawy – dyskusję nad wnioskiem oraz dyskusję ogólną. Wiem, że jutrzejsze posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest poświęcone zagadnieniom dotyczącym chorób zakaźnych i choroby Aujeszky’ego. Proszę o krótką odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzPlocke">Pan poseł Stec pyta o decyzję ministra spraw wewnętrznych i administracji w zakresie dopłat do kredytów klęskowych. Wniosek nie zyskał aprobaty, więc sprawa jest zamknięta.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KazimierzPlocke">Jeśli zaś chodzi o dopłaty do kredytów inwestycyjnych, minister oczywiście rozważał taką sytuację. Wymaga to analizy finansowej. Taki wniosek chcemy w niedalekiej przyszłości skierować do Ministra Finansów.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KazimierzPlocke">Panu posłowi Kowalczykowi dziękuję za wsparcie dla resortu w zakresie działań podejmowanych w inspekcji weterynaryjnej w celu podołania zadaniom ustawowym i zobowiązaniom międzynarodowym. Chcę poinformować, że 10 programów dotyczących chorób zakaźnych będzie realizowanych do 2010 r. Dodatkowo wchodzą w grę trzy programy dotyczące zwalczania chorób zakaźnych u ryb i salmonellozy. To dodatkowe zadanie. Na wykonanie w pełni zadań w 2008 r. brakuje 80.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Chcę zaproponować państwu posłom opinię nr 43 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalonej na posiedzeniu w dniu 3 września 2008 r.: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 3 września 2008 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2008 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 3898 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 16 «Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym utworzenie Granicznego Inspektoratu Weterynarii w Gdańsku, oraz zwiększenie zatrudnienia w powiatowych inspektorach weterynarii – 40.200 tys. zł», zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2008. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty na zwiększenie o 170 osób zatrudnienia w Inspekcji Weterynaryjnej od 1 września 2008 r. – wynagrodzeń osobowych wraz z pochodnymi – z tego w Głównym Inspektoracie Weterynarii o 34 osoby, wojewódzkich inspektoratach weterynarii o 121 osób i granicznych inspektorach weterynarii o 15 osób.”</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu opinii w zaproponowanym kształcie? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 43.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KrystynaSkowrońska">W związku ze zrealizowaniem porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji, dziękując naszym gościom za przybycie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>